Рішення
від 04.06.2020 по справі 280/5364/19
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

04 червня 2020 року Справа № 280/5364/19 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сіпаки А.В., при секретарі судового засідання Гопки Л.І.

за участю:

представника позивача - Афанасьєва А.О.

представника відповідача - Левіт А.Р.

представника третьої особи - Ляховецького Т.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Автопростір Запоріжжя" (пр. Ювілейний, буд. 30-Г, м. Запоріжжя, 69076, код ЄДРПОУ 41798815)

до Запорізької обласної державної адміністрації (пр. Соборний, буд. 164, м.Запоріжжя, 69107, код ЄДРПОУ 00022504),

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "Профтаксі 1" (вул. Шкільна, буд. 4, м.Запоріжжя, 69095, код ЄДРПОУ 32692224)

про визнання протиправним та скасування розпорядження, визнання недійсними договорів,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Автопростір Запоріжжя" (далі - позивач) до Запорізької обласної державної адміністрації (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "Профтаксі 1", в якій позивач просить суд, з урахуванням уточнених позовних вимог: визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Запорізької обласної державної адміністрації від 03.05.2019 року № 239 «Про визначення переможців конкурсів з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області, а також тих, хто зайняв друге місце» в частині визначення переможця Товариство з обмеженою відповідальністю «Профтаксі 1» (ЄДРПОУ 32692224) на об`єкті конкурсу № 16; визнати недійсним договір № 16/15 від 08.05.2019 року про організацію перевезень пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області (внутрішньообласних маршрутах) укладений Запорізькою обласною державною адміністрацією з Товариством з обмеженою відповідальністю «Профтаксі 1» (ЄДРПОУ 32692224) щодо перевезення пасажирів на маршрутах: Запоріжжя (АС -3) - Малокатеринівка; Запоріжжя (АС -3) - Кушугум (зупинка ст. Осетрівка), як з переможцем за об`єктом конкурсу № 16, визначеним розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації № 239 від 03.05.2019 року «Про визначення переможців конкурсів з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області, а також тих, хто зайняв друге місце» .

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації від 06.03.2019 року № 119 Про проведення конкурсів з перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області оголошено провести 22.04.2019 та 26.04.2019 року конкурси на визначення автомобільних перевізників на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі Запорізької області та затверджено об`єкти конкурсів.

14 березня 2019 року в газеті Запорізька правда № 11 (23849) було опубліковано оголошення Запорізької обласної державної адміністрації (Організатор) про проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області.

Так, у відповідності з п. 29 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 року № 1081, TOB АВТОПРОСТІР ЗАПОРІЖЖЯ з метою участі у конкурсах у визначені в оголошені строки подало на адресу конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників встановлений перелік документів.

TOB АВТОПРОСТІР ЗАПОРІЖЖЯ подавало документи для участі у конкурсі на об`єкті № 16 (Запоріжжя (АС -3) - Малокатеринівка; Запоріжжя (АС -3) - Кушугум (зупинка ст. Осетрівка)).

Засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників відбулося 26.04.2019 року, на якому після нарахування балів було вирішено:

- рекомендувати організатору перевезень визначити ТОВ Профтаксі 1 переможцем конкурсу на об`єкті № 16;

- рекомендувати організатору перевезень визначити TOB Автопростір 3 таким, що посів друге місце на об`єкті № 16.

Таке рішення оформлене протоколом від 26.04.2019 року № 4/12/2019.

За результатами зазначеного вище конкурсу, Розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації від 03.05.2019 року № 239, визначено переможців конкурсів з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області, а також тих, хто зайняв друге місце за кожним об`єктом конкурсу, зокрема, на об`єкті конкурсу № 16: переможець TOB Профтаксі 1 , друге місце зайняв перевізник - претендент TOB Автопростір З . Вважає, що рішення Організатора щодо визначення переможцем TOB Профтаксі 1 на об`єкті конкурсу № 16 (Розпорядження № 239 від 03.05.2019 року) є протиправним, незаконним та таким, що порушує законні права та інтереси TOB АВТОПРОСТІР ЗАПОРІЖЖЯ і підлягає скасуванню.

Так позивач зазначає, що подані перевізником - претендентом TOB Профтаксі 1 для участі у конкурсі, зокрема, на об`єкті конкурсу № 16, а також результатів виїзної перевірки проведеної робочою групою вбачається, що перевізник - претендент TOB Профтаксі 1 є таким, що не відповідає вимогам ст. 34 Закону України Про автомобільний транспорт . Третя особа нібито підтверджує, що в нього у користуванні перебувають спеціально пристосовані майданчики, стоянки для належного зберігання автобусів, що використовуються для перевезення пасажирів. Однак ТОВ Профтаксі 1 не має в користуванні земельних ділянок, зазначених у договорах. Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта, відомості про наявність у TOB Профтаксі 1 (ЄДРПОУ 32692224) речових прав на нерухоме майно - відсутні. Оскільки, право оренди вищевказаних земельних ділянок не пройшло держаної реєстрації, то перевізник - претендент TOB Профтаксі 1 не має у користуванні спеціально пристосовані майданчики, стоянки для належного зберігання автобусів, що використовуються для перевезення пасажирів, а отже він є таким, що подав до участі в конкурсі неналежним чином оформлені документи чи не в повному обсязі, а також такі, що містять недостовірну інформацію, та такий перевізник - претендент не відповідає вимогам ст. 34 Закону України Про автомобільний транспорт .

Крім того, 06.03.2019 року розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації № 117 Про затвердження складу конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників був затверджений склад конкурсного комітету.

Розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації від 28.03.2019 року № 156 Про внесення змін до розпорядження голови облдержадміністрації від 06.03.2019 № 107 Про затвердження складу конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників були внесені зміни до складу конкурсного комітету, а саме зобов`язано:

1. Вивести зі складу конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників (далі - конкурсний комітет), затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від 06.03.2019 № 107, ОСОБА_1 , начальника юридичного управління апарату облдержадміністрації.

2. Ввести до складу конкурсного комітету ОСОБА_2 , завідуючу юридичним сектором Департаменту промисловості та розвитку інфраструктури облдержадміністрації, членом конкурсного комітету.

У свою чергу, склад конкурсного комітету був затверджений розпорядження не 107, до якого були внесені зміни, а - 117.

В подальшому, відповідач - Запорізька обласна державна адміністрація виявила цей факт, та виправила це, фактично визнавши неправомірність виключення ОСОБА_1 зі складу конкурсного комітету та включення замість нього - ОСОБА_2

Розпорядженням № 202 від 15.04.2019 року Про внесення змін до розпорядження голови облдержадміністрації від 06.03.2019 року № 117 , ОСОБА_1 , начальника юридичного управління апарату облдержадміністрації виведено зі складу конкурсного комітету та введено до ОСОБА_2 , завідуючу юридичним сектором Департаменту промисловості та розвитку інфраструктури облдержадміністрації, членом конкурсного комітету.

Також визнано таким, що втратило чинність, розпорядження голови облдержадміністрації від 28.03.2019 року № 156 Про внесення змін до розпорядження голови облдержадміністрації від 06.03.2019 року № 107 Про затвердження складу конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників .

У свою чергу, не заважаючи на те, що фактично ОСОБА_1 залишився членом конкурсного комітету, а ОСОБА_2 не була включена до складу (зміни до розпорядження, яким затверджено склад конкурсного комітету не були внесені), під час засідання конкурсного комітету Маслова ОСОБА_3 приймала у ньому участь, підписувала відповідні документи, а ОСОБА_1 навпаки будучи членом конкурсного комітету, не приймав участі та більш того, взагалі не зазначався як член конкурсного комітету у документах прийнятих за результатами засідання конкурсного комітету.

Зокрема, 29.03.2019 року відбулося засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників. За його результатами складений протокол № 1/12/2019 від 29.03.2019 року.

В якості присутніх членів конкурсного комітету присутня ОСОБА_2 , яка не є членом конкурсного комітету.

ОСОБА_1 не зазначений як присутній або відсутній. Відповідно, він не приймав участі у засіданні та не голосував.

Також за результатами засідання конкурсного комітету, яке відбулося 29.03.2019 року був складений акт відкриття конвертів з позначкою №1 , які надані перевізниками- претендентами для участі 22.04.2019 року та 26.04.2019 року в конкурсах.

В якості присутніх членів конкурсного комітету присутня ОСОБА_2 , яка не є членом конкурсного комітету.

ОСОБА_1 не зазначений як присутній або відсутній. Відповідно, він не приймав участі у засіданні та не голосував. Позивач вважає, що відповідачем порушено законодавство під час проведення засідань конкурсного комітету. А тому і укладений договір № 16/15 від 08.05.2019 також є недійсним. З урахуванням вищевикладеного просить позов задовольнити.

Ухвалою від 04.11.2019 відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі та призначено підготовче засідання на 02.12.2019.

02.12.2019 представником відповідача подавався відзив на позовну заяву та 29.01.2020 відзив на уточнений позов, відповідно до змісту якого відповідач не згодний з обгрунтуванням позивача та зазначив наступне. Так щодо невідповідності переможця на обєкті № 16 вимогам, встановленим ст. 34 Закону України Про автомобільний транспорт в частині відсутності у ТОВ Профтаксі 1 права користування земельними ділянками, то TOB Профтаксі 1 за об`єктом конкурсу № 16 були надані копії договорів, що підтверджують належне зберігання транспортних засобів відповідно до статті 21 Закону. Вказані договори оренди ні ким у встановленому порядку не оскаржувалися та не скасовувалися і на даний момент є дійсними. Достовірність зазначеної інформації також підтверджується даними, викладеними в листі Державної служби України з безпеки на транспорті від 22.04.2019 № 2745/02/15. Крім того, право власності на земельну ділянку, як вимога до перевізника, не передбачена жодним нормативно-правовим актом.

Щодо порушення процедури проведення конкурсів в частині засідання конкурсного комітету 29.03.2019, на якому були відкриті конверти з позначкою №1 , подані перевізниками-претендентами до участі в конкурсах, відповідач зазначив, що Розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації від 06.03.2019 № 117 було затверджено склад конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників.

В подальшому, до зазначеного розпорядження були внесені зміни в частини виведення зі складу конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників ОСОБА_1 , начальника юридичного управління апарату облдержадміністрації, та введення до його складу ОСОБА_2 , завідувача юридичного сектору Департаменту промисловості та розвитку інфраструктури облдержадміністрації, членом конкурсного комітету.

При виданні розпорядження від 28.03.2019 № 156 було допущено технічну помилку, яка полягала в невірному зазначенні номера розпорядження, до якого вносяться зміни, однак, зазначена помилка була самостійно усунена посадовими особами облдержадміністрації до засідання конкурсного комітету, на якому законодавством передбачено вимогу щодо відкриття конвертів з позначкою № 2 безпосередньо на засіданні. Вважає твердження позивача щодо порушення вимог чинного законодавства під час проведення засідань конкурсного комітету помилковим, адже негативних наслідків під час відкриття конверту з позначкою № 1 не настало, натомість вимога щодо відкриття конвертів безпосередньо на засіданні конкурсного комітету встановлена виключно для конвертів з позначкою № 2.

Розпорядженням голови облдержадміністрації від 15.04.2019 № 202, були внесені зміни до складу конкурсного комітету, згідно з якими, ОСОБА_2 стала правомочним членом конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників.

Конверти із позначкою № 2 були відкриті після внесення відповідних змін до складу конкурсного комітету, про що свідчить Протокол засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників від 16.04.2019 №2/12/2019. Просить в задоволенні позову відмовити.

Ухвалою суду від 02.12.2019 продовжено строк проведення підготовчого провадження строком на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 16.01.2020.

16.01.2020 у підготовчому провадженні оголошувалась перерва до 03.02.2020.

Згідно Довідки від 14.02.2020 № 02-35/20/12 суддя Запорізького окружного адміністративного суду Сіпака А.В. був відсутній на роботі в період з 30.01.2020 по 13.02.2020, у звязку з чим підготовче засідання було перенесено.

20.02.2020 у підготовчому провадженні оголошувалась перерва до 19.03.2020.

Ухвалою суду від 19.03.2020 прийнято до розгляду уточнену позовну заяву позивача від 12.03.2020 вх.№11662.

Ухвалою суду від 19.03.2020 підготовче засідання було відкладено на 08.04.2020.

Ухвалою суду від 08.04.2020 підготовче провадження було закрито та призначено розгляд справи по суті на 06.05.2020.

Ухвалою суду від 06.05.2020 розгляд справи було відкладено на 04.06.2020.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечив із підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.

Представник третьої особи в судовому засідання проти задоволення позовних вимог заперечив, суду пояснив, що при подачі документів на участь в конкурсі, а саме за обєктом конкурсу № 16 ТОВ Профтаксі 1 було подано інформацію в анкеті до заяви про участь у конкурсі з перевезення пасажирів або продовження строку дії договору про наявність договорів оренди, які знаходяться на стадії оформлення, а також було надано копії вказаних договорів на підтвердження належного зберігання транспортних засобів відповідно до ст. 21 Закону України Про автомобільний транспорт . Також до договорів оренди надавались копії платіжних доручень та актів здачі-приймання робіт (виконаних послуг), що підтверджувало те, що договори є дійсними. Крім того, третьою особою було надано копію договору по наданню послуг з охорони № 07/19 від 01.02.2019, яким передбачається надання охорони транспортних засобів, які належать ТОВ Профтаксі 1 за адресами, які були вказані в договорах оренди. Зазначає, що жодним нормативно-правовим актом вимога щодо наявності права користування земельними ділянками не передбачена.

Також зазначив, що 06.03.2019 розпорядженням голови Запорізької ОДА № 117 було затверджено склад конкурсного комітету, а 28.03.2019 розпорядженням № 156 було внесено зміни до зазначеного розпорядження та зазначено номер 107, а не 117. Вважає, що оскільки, вимоги щодо відкриття конвертів безпосередньо на засіданні конкурсного комітету та за участі членів конкурсного комітету під час відкриття конвертів з позначкою № 1 законодавством не встановлено, а при відкриття конвертів № 2 діяло розпорядження № 202 від 15.04.2019, а протокол засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників № 2/12/2019 від 16.04.2019, то дії відповідача є правомірними та просить в задоволені позову відмовити.

На підставі статті 243 КАС України в судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення та оголошено про час виготовлення рішення у повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити, виходячи із наступного.

Судом встановлено, що Розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації від 06.03.2019 року № 119 Про проведення конкурсів з перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області оголошено провести 22.04.2019 та 26.04.2019 року конкурси на визначення автомобільних перевізників на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі Запорізької області та затверджено об`єкти конкурсів.

14 березня 2019 року в газеті Запорізька правда № 11 (23849) було опубліковано оголошення Запорізької обласної державної адміністрації (Організатор) про проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області.

TOB АВТОПРОСТІР ЗАПОРІЖЖЯ подавало документи для участі у конкурсі на об`єкті № 16 (Запоріжжя (АС -3) - Малокатеринівка; Запоріжжя (АС -3) - Кушугум (зупинка ст. Осетрівка)).

Засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників відбулося 26.04.2019 року, на якому після нарахування балів було вирішено:

- рекомендувати організатору перевезень визначити ТОВ Профтаксі 1 переможцем конкурсу на об`єкті № 16;

- рекомендувати організатору перевезень визначити TOB Автопростір 3 таким, що посів друге місце на об`єкті № 16.

Таке рішення оформлене протоколом від 26.04.2019 року № 4/12/2019.

За результатами зазначеного вище конкурсу, Розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації від 03.05.2019 року № 239 Про визначення переможців конкурсів з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області, а також тих, хто зайняв друге місце на об`єкті конкурсу № 16: переможець TOB Профтаксі 1 , друге місце зайняв перевізник - претендент TOB Автопростір З .

На підставі зазначеного розпорядження, між Запорізькою ОДА та TOB Профтаксі 1 укладено договір № 16/15 від 08.05.2019 року про організацію перевезень пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області (внутрішньообласних маршрутах) щодо перевезення пасажирів на маршрутах: Запоріжжя (АС -3) - Малокатеринівка; Запоріжжя (АС -3) - Кушугум (зупинка ст. Осетрівка), як з переможцем за об`єктом конкурсу № 16.

Позивач, не погодившись з прийнятим Запорізькою ОДА розпорядженням та укладеним договором, звернувся з даним позовом до суду.

Відповідно до ст. 44 Закону України від 05.04.2001 № 2344-III "Про автомобільний транспорт" (далі по тексту - Закон №2344-III) організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Для підготовки та проведення конкурсу органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування утворюють конкурсний комітет, до складу якого входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та територіальних органів Національної поліції, а також громадських організацій у сфері автомобільного транспорту.

Відповідно до ст. 46 Закон №2344-III для участі в конкурсі на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування автомобільний перевізник подає конкурсному комітету такі документи: заяву претендента встановленого зразка із зазначенням автобусного маршруту загального користування, на якому має намір працювати претендент; відомості за підписом суб`єкта господарювання про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті з зазначенням підстав для їх використання перевізником; відомості про додаткові умови обслуговування маршруту; документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі.

Так, відповідно до ч. 1 ст. 21 Закон №2344-III власники (користувачі) автобусів, що використовуються для перевезення пасажирів на комерційній основі, повинні забезпечувати їх зберігання у спеціально пристосованих для цього приміщеннях, гаражах, на майданчиках, стоянках, забезпечених засобами охорони.

Проаналізувавши вищенаведену норму Закон №2344-III, слід звернути увагу, що Законом не передбачено обов`язкової наявності у власників (користувачів) автобусів, що використовуються для перевезення пасажирів на комерційній основі, саме земельної ділянки для зберігання транспортних засобів, а лише передбачено як обовязкову умову наявність пристосованих для цього приміщень, гаражів, майданчиків, стоянках, які забезпечуються засобами охорони.

Судом встановлено, що відповідно до Договору оренди від 01.02.2019 року згідно якого ПАТ Запоріжавтотранс (орендодавець) передає TOB Профтаксі 1 (орендар), зокрема, частину майданчика з твердим покриттям загальною площею 300 м.кв. для зберігання автобусів (техніки) орендаря, за адресою: м. Запоріжжя, пр. Соборний, 20; відповідно до Договору оренди від 01.02.2019 року згідно якого ПАТ Запоріжавтотранс (орендодавець) передає TOB Профтаксі 1 (орендар), зокрема, частину майданчика з твердим покриттям загальною площею 300 м.кв. для зберігання автобусів (техніки) орендаря, за адресою: АДРЕСА_1 . Запоріжжя, вул. Рекордна, 37; Договором оренди від 01.02.2019 року згідно якого ПАТ Запоріжавтотранс (орендодавець) передає TOB Профтаксі 1 (орендар), зокрема, частину майданчика з твердим покриттям загальною площею 50 м.кв. для зберігання автобусів (техніки) орендаря, за адресою: смт. Новомиколаївка, вул. Українська, 50 та Договором оренди від 01.02.2019 року згідно якого ПАТ Запоріжавтотранс (орендодавець) передає TOB Профтаксі 1 (орендар), зокрема, частину майданчика з твердим покриттям загальною площею 100 м.кв. для зберігання автобусів (техніки) орендаря, за адресою: м. Оріхів, вул. Запорізька, 23-А

Отже, порушень вимог Закону України Про автомобільний транспорт щодо умов зберігання автобусів відповідачем не вбачається, а доводи позивача щодо обовязкової наявності у власників (користувачів) автобусів, що використовуються для перевезення пасажирів на комерційній основі, саме земельної ділянки для зберігання транспортних засобів є необгрунтованими.

Що стосується твердження позивача про порушення вимог законодавства під час проведення засідань конкурсного комітету, то з цього приводу суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.1, 5 ст.5 Закону №2344-III основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг.

Згідно частини 1 статті 43 Закону №2344-III визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах.

Статтею 44 Закону №2344-III передбачено, що організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

До обов`язкових умов конкурсу на перевезення пасажирів належать: визначена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками; державні соціальні нормативи у сфері транспортного обслуговування населення (частина 2 вказаної статті).

У разі відсутності в перевізників-претендентів автобусів, що відповідають умовам конкурсу, вони мають право подавати до конкурсного комітету заяву на участь у конкурсі та документи, що містять характеристику наявних автобусів, які перевізник-претендент пропонує використовувати на даному маршруті, а також інвестиційний проект-зобов`язання щодо оновлення парку автобусів на цьому маршруті на визначений період до п`яти років (частина 3).

У разі відсутності перевізників-претендентів, які мають автобуси, що відповідають умовам конкурсу, конкурс проводиться серед претендентів, які пропонують використовувати на даному маршруті автобуси, що відповідають вимогам безпеки, але не відповідають умовам конкурсу за класом, пасажиромісткістю, параметрами комфортності, з урахуванням поданих інвестиційних проектів-зобов`язань щодо оновлення парку автобусів, які будуть повністю відповідати всім вимогам, у термін до п`яти років (частина 4).

Відповідно до статті 45 Закону №2344-III у конкурсі на визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування можуть брати участь автомобільні перевізники, які мають ліцензію на той вид послуг, що виносять на конкурс, на законних підставах використовують у достатній кількості сертифіковані автобуси відповідного класу, відповідають вимогам, викладеним у статті 34 цього Закону. До участі в конкурсі не допускаються автомобільні перевізники, які: визнані банкрутами або щодо яких порушено справу про банкрутство чи ліквідацію як суб`єкта господарювання; подали до участі в конкурсі документи, що містять недостовірну інформацію; не відповідають вимогам статті 34 цього Закону; передбачають використовувати на маршрутах автобуси, переобладнані з вантажних транспортних засобів.

Згідно статті 46 Закону №2344-III для участі в конкурсі на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування автомобільний перевізник подає конкурсному комітету такі документи: заяву претендента встановленого зразка із зазначенням автобусного маршруту загального користування, на якому має намір працювати претендент; копію ліцензії на право надання послуг з перевезення пасажирів, засвідчену посадовою особою підприємства (організації), яка забезпечує підготовку матеріалів для проведення засідань конкурсного комітету, або нотаріально, копії ліцензійних карток на автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті; відомості про додаткові умови обслуговування маршруту; документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування не менш як за дев`ять днів до дня проведення конкурсу забезпечують інформування відповідних підрозділів Міністерства внутрішніх справ України про перевізників-претендентів, які подали документи на конкурс.

На виконання положень Закону України Про автомобільний транспорт , постановою Кабінету Міністрів України № 1081 від 03 грудня 2008 року затверджено Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування (далі - Порядок № 1081).

Даний Порядок визначає процедуру підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування і є обовязковим для виконання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами (організаціями), залученими на договірних умовах для організації забезпечення проведення конкурсів, конкурсними комітетами та автомобільними перевізниками.

Пунктом 10 Порядку № 1081 передбачено, що організатор затверджує умови конкурсу, в тому числі обов`язкові, відповідно до статті 44 Закону України Про автомобільний транспорт . Крім обов`язкових організатор може затверджувати додаткові умови конкурсу (наявність у перевізника GPS-системи, встановленої на транспортних засобах, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті, тощо). Організатор встановлює вимогу щодо забезпечення роботи на об`єкті конкурсу, який включає міські та приміські автобусні маршрути загального користування, не менш як одного транспортного засобу, пристосованого для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями.

Згідно пункту 12 Порядку № 1081 конкурсний комітет приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі автомобільного перевізника, який: 1) подав до участі в конкурсі неналежним чином оформлені документи чи не в повному обсязі, а також такі, що містять недостовірну інформацію; 2) визнаний банкрутом або щодо якого порушено провадження у справі про банкрутство (за винятком того, стосовно якого проводиться процедура санації), або який перебуває у стадії ліквідації; 3) не відповідає вимогам статті 34 Закону України Про автомобільний транспорт ; 4) не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, затвердженої обов`язковими умовами конкурсу, та перевезень, які повинні виконуватися відповідно до чинних договорів (дозволів). Достатня кількість транспортних засобів визначається як кількість автобусів, необхідних для виконання перевезень, та кількість резервних транспортних засобів, яка становить 10 відсотків для міського, приміського сполучення та 20 відсотків для міжміського сполучення; 5) має несплачені штрафні санкції, накладені Укртрансбезпекою, або водії якого мають несплачені штрафи, накладені відповідно до статті 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення, неоскаржені у судовому порядку (що були накладені не пізніше ніж за 20 днів до дати проведення конкурсу); 6) подав конкурсну пропозицію, що не відповідає обов`язковим та додатковим умовам конкурсу, крім випадків, передбачених частиною третьою статті 44 Закону України Про автомобільний транспорт .

Пунктом 29 Порядку № 1081 передбачено, що для участі у конкурсі автомобільний перевізник подає на кожний об`єкт конкурсу окремо заяву за формою, визначеною згідно з додатками 1 або 2, і такі документи: 2) нотаріально завірену копію ліцензії на право надання послуг з перевезень пасажирів (може подаватися в одному примірнику, якщо перевізник-претендент бере участь у кількох конкурсах, які проводяться на одному засіданні); 3) перелік транспортних засобів, які пропонуються до використання на автобусному маршруті, із зазначенням марки, моделі, пасажиромісткості (з відміткою з місцем водія/без місця водія ), VIN-коду транспортного засобу, державного номерного знака, року випуску транспортного засобу; 4) копії ліцензійних карток на кожний автобус, який пропонується до використання на автобусному маршруті; 5) документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі, із зазначенням дати проведення конкурсу; 6) копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів або тимчасових реєстраційних талонів автобусів, що пропонуються до використання на маршруті; 7) копію документа, що підтверджує проведення процедури санації (за умови проведення санації); 8) перелік транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті, або письмова інформація про їх відсутність; 9) анкету відповідно до пункту 32 цього Порядку; 10) копія штатного розпису, податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма №1ДФ) за останні повні два квартали. Комплектність поданих документів перевіряє в міру їх надходження організатор.

Пунктом 30 Порядку № 1081 визначено, що документи, подані перевізником-претендентом для участі в конкурсі, пронумеровуються, прошнуровуються, підписуються автомобільним перевізником або уповноваженою особою автомобільного перевізника із зазначенням кількості сторінок цифрами і словами. Документи для участі в конкурсі подаються перевізником-претендентом у двох закритих конвертах (пакетах). Конверт (пакет) з позначкою "№ 1", який містить документи для участі в конкурсі, відкривається наступного дня після закінчення строку їх прийняття. Конверт (пакет) з позначкою "№ 2", який містить документи з інформацією про те, на який об`єкт конкурсу подає документи перевізник-претендент, відкривається під час засідання конкурсного комітету.

Як вбачається з матеріалів справи 06.03.2019 року розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації № 117 Про затвердження складу конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників був затверджений склад конкурсного комітету.

Розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації від 28.03.2019 року № 156 Про внесення змін до розпорядження голови облдержадміністрації від 06.03.2019 № 107 Про затвердження складу конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників були внесені зміни до складу конкурсного комітету, а саме зобов`язано:

1. Вивести зі складу конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників (далі - конкурсний комітет), затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від 06.03.2019 № 107, ОСОБА_1 , начальника юридичного управління апарату облдержадміністрації.

2. Ввести до складу конкурсного комітету ОСОБА_2 , завідуючу юридичним сектором Департаменту промисловості та розвитку інфраструктури облдержадміністрації, членом конкурсного комітету.

Розпорядженням № 202 від 15.04.2019 Про внесення змін до розпорядження голови облдержадміністрації від 06.03.2019 № 117 Про затвердження складу конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників виведено зі складу конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників, затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від 06.03.2019 № 117, ОСОБА_1 , начальника юридичного управління апарату облдержадміністрації, введено до складу конкурсного комітету Маслову Марію Анатоліївну, завідуючу юридичним сектором Департаменту промисловості та розвитку інфраструктури облдержадміністрації, членом конкурсного комітету та визнано таким, що втратило чинність, розпорядження голови облдержадміністрації від 28.03.2019 № 156 Про внесення змін до розпорядження голови облдержадміністрації від 06.03.2019 № 107 Про затвердження складу конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників .

Згідно з п.22 Порядку №1081, персональний склад конкурсного комітету затверджується організатором, який призначає голову, його заступника та секретаря. Секретар конкурсного комітету призначається організатором з числа представників організатора або робочого органу і включається до складу конкурсного комітету без права голосу.

Відповідно до п.23 Порядку №1081, до складу конкурсного комітету входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, Укртрансбезпеки, Національної поліції, територіального органу з надання сервісних послуг МВС та громадських організацій. При цьому кількість представників громадських організацій, діяльність яких пов`язана з автомобільним транспортом, повинна становити не менш як 50 відсотків загальної кількості представників громадських організацій. До складу конкурсного комітету не можуть входити представники суб`єктів господарювання - автомобільних перевізників, які є перевізниками-претендентами або які провадять діяльність на ринку перевезень пасажирів, а також представляють інтереси окремих автомобільних перевізників.

Згідно з п.24 Порядку №1081, чисельність складу конкурсного комітету визначається організатором за поданням наведених у пункті 23 цього Порядку органів та організацій. Із складу конкурсного комітету 50 відсотків - представники органів виконавчої влади та (або) органів місцевого самоврядування, решта - представники громадських організацій.

Як слідує з матеріалів справи, склад конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників з перевезення пасажирів затверджено розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації № 117 Про затвердження складу конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників від 06.03.2019. При цьому, правомірність вказаного розпорядження не є предметом розгляду у даній справі, а відтак суд невправі надавати йому правову оцінку.

Стосовно посилань позивача, як на підставу для визнання протиправним та скасування оскаржуваного розпорядження № 239 від 03.05.29, внесення до нього 28.03.2019 року змін до розпорядження № 107, а не № 117, суд звертає увагу на те, що в даному випадку мало місце виправлення технічної помилки, яка полягала в невірному зазначенні номера розпорядження і яка була усунена шляхом прийняття розпорядження № 202 від 15.04.2019. Внесення таких змін, жодним чином не могло вплинути на результати конкурсу, оскільки як було з`ясовано судом, в цілому відповідачем було дотримано процедуру проведення конкурсу, засідання під час якого було відкрито конверт № 2, який містить документи з інформацією про те, на який обєкт конкурсу подає документи перевізник-претендент, відкрито під час засідання конкурсного комітету 16.04.2019, після внесення виправлень в розпорядження № 117 від 06.03.2019. Саме рішення конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників, викладене у протоколі від 26.04.2019 № 4/12/2019, прийняте уповноваженим складом комісії в присутності не менш як половини його складу, в тому числі голови конкурсного комітету або його заступника, простою більшістю голосів, як того вимагає Порядок № 1081 та позивачем не оскаржувалось.

Таким чином, на думку суду, доводи позивача про порушення конкурсним комітетом його прав, є безпідставними.

Що стосується позовної вимоги стосовно визнання недійсним договору № 16/15 від 08.05.2019 року про організацію перевезень пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Запорізької області (внутрішньообласних маршрутах) укладений Запорізькою обласною державною адміністрацією з Товариством з обмеженою відповідальністю «Профтаксі 1» , то суд зазначає, що підставою для визнання такого договору недійним позивачем визначено виключно підстави, які покладені в основу обгрунтування для задоволення позовних вимог в частині визнання протиправним та скасування розпорядження № 239. Разом з тим суд надав оцінку таким підставам вище, а тому у задоволенні позовних вимог в цій частині також слід відмовити.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно до ст. 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності..

Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судовий збір не підлягає відшкодуванню, оскільки в задоволенні позову було відмовлено.

Керуючись статтями 2, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Автопростір Запоріжжя" (пр. Ювілейний, буд. 30-Г, м. Запоріжжя, 69076, код ЄДРПОУ 41798815) до Запорізької обласної державної адміністрації (пр. Соборний, буд. 164, м.Запоріжжя, 69107, код ЄДРПОУ 00022504), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "Профтаксі 1" (вул. Шкільна, буд. 4, м.Запоріжжя, 69095, код ЄДРПОУ 32692224) про визнання протиправним та скасування розпорядження, визнання недійсними договорів, - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

З урахуванням пункту 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статями 47, 79, 80, 114, 122, 162, 163, 164, 165,169, 177, 193, 261, 295, 304, 309, 329, 338, 342, 363 цього Кодексу, а також інші процесуальні строки щодо зміни предмета або підстави позову, збільшення або зменшення розміру позовних вимог, подання доказів, витребування доказів, забезпечення доказів, а також строки звернення до адміністративного суду, подання відзиву та відповіді на відзив, заперечення, пояснень третьої особи щодо позову або відзиву, залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви, пред`явлення зустрічного позову, розгляду адміністративної справи, апеляційного оскарження, розгляду апеляційної скарги, касаційного оскарження, розгляду касаційної скарги, подання заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами продовжуються на строк дії такого карантину.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд.

Повне судове рішення складено та підписано 15.06.2020.

Суддя А.В. Сіпака

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.06.2020
Оприлюднено17.06.2020
Номер документу89846914
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/5364/19

Ухвала від 22.12.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 14.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 14.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Рішення від 04.06.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Рішення від 04.06.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 06.05.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 08.04.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 19.03.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 19.03.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні