Рішення
від 16.06.2020 по справі 300/679/20
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"16" червня 2020 р. справа № 300/679/20

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючої судді Микитин Н.М., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області до Комунального некомерційного підприємства "Івано-Франківський обласний дитячий психоневрологічний санаторій Івано-Франківської обласної ради" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -

ВСТАНОВИВ:

Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області звернулося до суду з адміністративним позовом до Комунального некомерційного підприємства "Івано-Франківський обласний дитячий психоневрологічний санаторій Івано-Франківської обласної ради" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Позовні вимоги мотивовано тим, що при проведені позапланової перевірки відповідача у період з 08.01.2020 по 20.01.2020, щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки виявлено порушення вимог законодавства, за наслідками яких, на переконання позивача, наявна реальна загроза життю та здоров`ю людей, що підтверджується актом перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту №12 від 20.01.2020. З метою усунення порушень та забезпечення безпеки життю і здоров`ю людей, як працівникам так і іншим громадянам, а також особам, які будуть здійснювати гасіння виниклої пожежі будівель КНП "Івано-Франківський обласний дитячий психоневрологічний санаторій Івано-Франківської обласної ради", позивач просить суд заходи реагування у вигляді зупинення та заборони експлуатації будівель (споруд, приміщень) Комунального некомерційного підприємства "Івано-Франківський обласний дитячий психоневрологічний санаторій Івано-Франківської обласної ради" за адресою: вул. С.Бандери, 19, смт. Єзупіль, Тисменицький район, Івано-Франківська область шляхом опечатування вхідних дверей, окрім виконання робіт пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Івано-Франківським окружним адміністративним судом ухвалою від 31.03.2020 на підставі статей 260, 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі по тексту також - КАС України) відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику сторін (а.с.30-31).

Відповідач скористався правом подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 13.04.2020 та міститься в матеріалах справи. Проти заявлених позовних вимог заперечив, вказавши, що описані позивачем в акті перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту №12 від 20.01.2020 порушення частково усунуто, в підтвердження чого подано письмові докази. Зазначив, що решту порушень планують усунути за кошти, які будуть виділені департаментом охорони здоров`я обласної державної адміністрації. Крім того зазначає, що КНП "Івано-Франківський обласний дитячий психоневрологічний санаторій Івано-Франківської обласної ради", розрахований на 50 ліжок для дітей з психоневрологічними захворювання. За рік в санаторії проліковується до 400 дітей. Працює санаторій круглорічно, тому припинення роботи санаторію негативно вплине на лікувальний процес дітей з психоневрологічними хворобами. Лікування дітей в санаторії безкоштовне за рахунок бюджетних коштів. Діти, які поступають на лікування в основному з малозабезпечених сімей, батьки яких не мають змоги відправляти дітей на лікування в платні санаторії. В зв`язку із наведеним просить суд в задоволенні позову відмовити (а.с.35-39).

Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області скористалося своїм правом на подання відповіді на відзив, який надійшов на адресу суду 23.04.2020, в якому зазначило, що порушення правил пожежної безпеки, які становлять загрозу для життя і здоров`я людей та слугували підставою для звернення Управління до суду із заявленим позовом продовжують мати місце, а факти усунення таких порушень належним чином не доведені. В зв`язку із тим, що порушення які слугували підставою для звернення Управління до суду із заявленим позовом продовжують існувати, а мотиви на які посилається відповідач необґрунтовані, відтак існують всі підстави для задоволення позову (а.с.95-96).

05.05.2020 на адресу суду відповідачем подано заперечення на відповідь на відзив, в яких зазначено, що КНП "Івано-Франківський обласний дитячий психоневрологічний санаторій Івано-Франківської обласної ради" здійснено ряд заходів щодо усунення порушень вимог чинного законодавства, зокрема: приміщення їдальні обладнано системою протипожежного захисту 30.04.2020; система пожежного захисту в адмінкорпусі буде встановлена до кінця 2020 року при поступленні коштів після закінчення карантину, та необхідна документація на проведення робіт наявна; дерев`яні конструкції адміністративного корпусу оброблені у 2018 році, препаратом ДСА -1 Сертифікат UA 1.016.00.16213-17; дерев`яні конструкції даху їдальні та гаражів, будуть оброблені препаратом ДСА-1., в період з 01.05.2020 до 04.05.2020; проект проведення робіт "Вогнезахист дерев`яних конструкцій" даху їдальні, авто гаражів, матеріального складу виготовлений; для забезпечення санаторію необхідним об`ємом води виготовлена проектно-кошторисна документація для будівництва пожежної водойми, дане питання знаходиться на постійному контролі. В зв`язку із наведеним, звертає увагу на те, що більша частина порушень, на які було вказано в позові ліквідовано, необхідна документація виготовлена, роботи продовжуються, а тому просить суд в задоволенні позову відмовити (а.с. 100-103).

12.05.2020 відповідачем додатково направлено акт № 005/05-2020 від 05.05.2020 про перевірку відповідності системи протипожежного захисту на об`єкті їдальня, що підтверджує прийняття такої системи в експлуатацію з 05.05.2020(а.с.125-128).

Суд, на підставі положення частини 8 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, розглянувши матеріали адміністративної справи, дослідивши і оцінивши докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечують проти позову, встановив наступне.

На підставі наказу управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області "Про проведення позапланових перевірок" від 12.12.2019 за № 386 (а.с.9), посвідчення на проведення заходу держаного нагляду (контролю) від 08.01.2020 за № 262 (а.с.13), посадовими особами Тисменицького районного відділу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області у період з 08.01.2020 по 20.01.2020 проведено позапланову перевірку додержання (виконання) вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Комунального некомерційного підприємства "Івано-Франківський обласний дитячий психоневрологічний санаторій Івано-Франківської обласної ради" за адресою: вул. С.Бандери, 19, смт. Єзупіль, Тисменицький район, Івано-Франківська область. За результатами проведеної перевірки було встановлено ряд порушень, які висвітлені та зафіксовані в акті позапланової перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки за № 12 від 20.01.2020 (а.с.14-19).

В ході здійснення перевірки будівель КНП "Івано-Франківський обласний дитячий психоневрологічний санаторій Івано-Франківської обласної ради" встановлено, що експлуатація даного об`єкту здійснюється з порушеннями вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, серед яких, зокрема:

- не обладнано приміщення адміністративного корпусу та їдальні системами протипожежного захисту, а саме автоматичною сигналізацією та системою оповіщення про пожежу (пункт 12 глава 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 за №1417, надалі по тексту також - Правила пожежної безпеки в Україні, Правила №1417);

- не оброблено дерев`яні конструкції горища адміністративного корпусу, їдальні та гаражу вогнетривким розчином (пункт 2.5 глава 2 розділу ІІІ Правил №1417);

- не забезпечено санаторій необхідним об`ємом води в пожежному резервуарі та вільним під`їздом з твердим покриттям до нього для цілей зовнішнього пожежогасіння (підпункт 2 пункт 2.1 глава 2 розділу V Правил №1417);

- виконане внутрішнє облицювання стелі коридору другого поверху головного лікувального корпусу з горючих матеріалів з вищою пожежною небезпекою, ніж: Г2, В2. Д2, Т2 (пункт 2.17 глава 2 розділу ІІІ Правил №1417);

- не укомплектовані пожежні щити, які знаходиться на території закладу комплектом засобів пожежогасіння згідно норм належності, а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., покриваю з негорючого теплоізоляційного матеріалу або повсті розміром 2 х 2 м - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт. (пункт 3.11 глава 3 розділу IV Правил №1417);

- не забезпечено приміщення закладу необхідною кількістю вогнегасників відповідно до типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 02 квітня 2004 року № 151, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 29 квітня 2004 року за № 554/9153 (пункт 3.6;39 глава 3 розділу V Правил №1417);

- не мають вогнегасники, які експлуатуються облікові (інвентарні) номери за прийнятою на об`єкті системою нумерації (пункт 3.18 глава 3 розділу ІІІ Правил №1417);

- допускається замикання на замки дверей на шляхах евакуації та евакуаційних виходах (пункт 2.37 глава 2 розділу ІІІ Правил №1417);

- улаштовано на шляху евакуації з кабінету генерального директора адміністративного корпусу поріг висота якого перешкоджає вільній евакуації людей (пункт 2.37 глава 2 розділу ІІІ Правил №1417);

- не пофарбовано стаціонарні зовнішні пожежні сходи головного лікувального корпусу (пункт 2.15 глава 2 розділу ІІІ Правил №1417);

Як вбачається з позовної заяви, наявність саме вказаних порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки стали підставою для звернення позивача з даним позовом.

Будь-яких пояснень, зауважень або заперечень щодо проведеної перевірки та складеного акта перевірки зі сторони суб`єкта господарювання не було.

За результатами перевірки Івано-Франківським міським відділом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області винесено припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №10 від 20.01.2020, яким запропоновано вжити заходи по усуненню порушень, виявлених перевіркою (а.с.19-20).

Надаючи правову оцінку публічно-правовим відносинам, суд виходить із наступного.

Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України, Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (надалі по тексту також - Закон №877-V) та Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України №1417 від 30.12.2014, зареєстрованими у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697.

Згідно статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (надалі по тексту також - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до частини 1 статті 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю) (частина 4 статті 4 Закону №5403-VІ).

Частиною 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

За змістом статті 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати і здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань такої безпеки.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в областях.

До складу центрального органу виконавчої влади і його територіальних органів, які здійснюють вказаний нагляд, серед іншого, входять органи державного нагляду у сфері техногенного та пожежного нагляду.

У відповідності до статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Частиною 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної безпеки і цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки роботи, серед іншого, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також зупинення надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до Указу Президента України від 16.01.2013 за №20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій", Державна служба України з надзвичайних ситуацій (надалі по тексту також - ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України.

ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує, поряд з іншим, реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, пожежної та техногенної безпеки.

Серед основних завдань ДСНС України є: реалізація державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки.

ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в областях.

Таким чином, управління ДСНС в Івано-Франківській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому позивач наділений повноваженнями здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у вказаній сфері безпеки і звертатись до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також зупинення надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Санкції за порушення вимог законодавства з питань пожежної безпеки визначені статтею 68 Кодексу цивільного захисту України, відповідно до частини першої якої посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань такої безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює такий державний нагляд, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень у порядку, встановленому законом (частина 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України).

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України однією із підстав для звернення в такому випадку до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

Згідно з частиною 2 цієї статті Кодексу повне або часткове зупинення об`єктів і надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення об`єктів і надання послуг можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах пожежної безпеки. Такі заходи можуть бути застосовані на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і ці порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Частиною 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України визначено, що забезпечення пожежної та техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Пожежна безпека - це відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю (пункт 33 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України).

Відповідно до пункту 43 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.

Згідно з пунктом 26 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечний чинник - це складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Суд зазначає, що в контексті вищенаведених норм настання реальної загрози життю та здоров`ю людей слід пов`язувати з обставинами, які можуть призвести до займання, розповсюдження вогню, виникнення аварій (катастроф) та з впливом небезпечних факторів, які породжують вказані явища.

Враховуючи те, що заходи реагування застосовуються судом за позовом органу державного нагляду, останній повинен обґрунтувати наявність підстав для цього, тобто вказати та довести, що виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а також необхідність застосування конкретного заходу реагування залежно від характеру порушень та ступеню їх небезпеки.

Згідно положень пункту 2 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.

Системно аналізуючи положення частини 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та статей 68, 70 Кодексу цивільного захисту України, суд також приходить до висновку, що цими правовими нормами установлена можливість застосування як органом державного нагляду, так і судом різних заходів реагування за одні й ті самі порушення, при цьому критерієм їх розмежування є створення такими порушеннями загрози життю та здоров`ю людей і саме наявність такої загрози надає можливість для застосування адміністративним судом заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

У контексті спірних правовідносин загрозу життю та здоров`ю людей створюють такі порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства, які можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають небезпечні чинники (пункт 32 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України).

Саме такі порушення вимагають вжиття заходів реагування адміністративним судом у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

Враховуючи аналіз наведених норм права, суд зазначає, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд. Такі заходи реагування до суб`єкта господарювання не застосовуються у разі виконання в повному обсязі припису.

Суд звертає увагу, що виявлені позивачем порушення установлених законодавством вимог пожежної безпеки, які зазначені в акті позапланової перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки за №12 від 20.01.2020, відповідачем частково усунуто, а саме:

- для обладнання приміщення їдальні та адміністративного корпусу автоматичною пожежною сигналізацією укладено договір з ПП "Івано-Франківськпожсервіс" на виготовлення кошторису на монтаж автоматичної пожежної сигналізації та системи оповіщення людей про пожежу, що підтверджується копіями договору та кошторису на виконання робіт № 06/04/20 - АПС від 08.04.2020, та копіями договору та кошторису на виконання робіт № 07/04/20 - АПС від 08.04.2020 (а.с.40-49); приміщення їдальні обладнано системою протипожежного захисту, що підтверджується договором № 06/04/20- АПС на монтаж автоматичної пожежної сигналізації приміщення їдальні від 20.04.2020, довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрат, за квітень 2020 № 015-2/20, актом №015-2/20 приймання виконання будівельних робіт за 29.04.2020, платіжним дорученням №18 від 23.04.2020 про перечислення коштів ПП "Івано-Франківськпожсервіс" за встановлення пожежної сигналізації (а.с.104-110);

- дерев`яні конструкції горища адміністративного корпусу оброблено вогнезахисним розчином у 2018 році, що підтверджується договором про виконання робіт по вогнезахисній та антисептичній обробці дерев`яних конструкцій № 68 від 26.06.2018 та актом здавання - приймання за договором № 68 від 12.07.2018, термін дії проведеної обробки два роки (а.с.50-52);

- для обробки дерев`яних конструкцій горища їдальні та гаражу вогнезахисним розчином, з підприємцем ОСОБА_1 , що діє на підставі Ліцензії АГ № 506019 від 19.11.2010, укладено угоду на виготовлення науково - технічної документації, угода № 21 від 01.04.2020 з розробки проектів проведення робіт з вогнебіозахисного оброблення дерев`яних конструкцій даху їдальні та гаражів від 06.04.2020. Документація виготовлена про, що свідчить Акт №21/1 від 01.04.2020, також з даним підприємцем заключено договір по вогнезахисній та антисептичній обробці дерев`яних конструкцій даху їдальні та гаражів від 06.04.2020 (а.с.53-56);

- для забезпечення санаторію необхідним об`ємом води виготовлена проектно-кошторисна документація для будівництва пожежної водойми (а.с.57-61);

- демонтовано внутрішнє облицювання стелі коридору другого поверху головного лікувального корпусу з горючих матеріалів, що підтверджується актом демонтажу від 31.03.2020 (а.с.62-76);

- з метою покращення забезпечення санаторію вогнегасниками укладено угоду купівлі-продажу № 4 від 07.04.2020 на придбання 12 вогнегасників ВП-5, придбання яких підтверджується накладною №15 від 07.04.2020 (а.с.80-81);

- наказом по санаторію від 20.01.2020 №33-АК заборонено замикати шляхи евакуації та евакуаційні виходи, троє дверей в приміщенні санаторію демонтовано та придбано троє нових пластикових дверей, що підтверджується договором 002 від 13.03.2020 і накладною № 002 від 13.03.2020 (а.с.82-84);

- пофарбовано зовнішні пожежні сходи головного лікувального корпусу фарбою, що підтверджується актом від 30.03.2020 "Про фарбування стаціонарних зовнішніх пожежних сходів головного лікувального корпусу" (а.с.85);

- висота порогу на шляху евакуації з кабінету генерального директора зменшена та піднято підлогу до рівня порогу з кабінету, що підтверджується актами від 31.03.2020 та 02.04.2020 (а.с.86-87).

Окрім вказаного, відповідно до проекту проведення робіт "Вогнезахист дерев`яних конструкцій" даху їдальні, авто гаражів, матеріального складу виготовлений, договору про виконання робіт по вогнезахисній обробці та антисептичній обробці дерев`яних конструкцій даху їдальні, гаражів № 28 від 20.04.2020, довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрат за 23.04.2020 № 16/0/0/8-02-2-1-2-1-1, платіжного доручення № 15 від 23.04.2020 про перечислення коштів за роботи по вогнезахисту та антисептичній обробці, акту № 16 /0/0/8-02-2-1-2-1-1 приймання виконання будівельних робіт від 28.04.2020, дерев`яні конструкції даху їдальні та гаражів, будуть оброблені препаратом ДСА-1, в період з 01.05.2020 до 04.05.2020.

Доказів, які б спростували зазначені обставини, позивачем суду не надано.

В зв`язку із наведеним, судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що відповідачем частково усунуто виявлені позивачем порушення установлених законодавством вимог пожежної безпеки, які зазначені в акті позапланової перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки за №12 від 20.01.2020, що слугували підставою для звернення до суду із даним позовом.

Щодо усунення відповідачем такого порушення, як забезпечення санаторію необхідним об`ємом води в пожежному резервуарі та вільним під`їздом з твердим покриттям до нього для цілей зовнішнього пожежогасіння, суд зазначає наступне.

У контексті спірних правовідносин загрозу життю та здоров`ю людей створюють такі порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства, які можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для істот та навколишнього природного середовища (пункт 32 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України).

Саме такі порушення вимагають вжиття заходів реагування адміністративним судом у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

У випадку, який розглядається, не усунені відповідачем порушення установлених законодавством вимог пожежної безпеки самі по собі не створюють безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожеж, але можуть створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі.

У зв`язку із наведеним суд дійшов висновку, що частково не усунуті відповідачем порушення не викликають необхідність застосування саме судом заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації певних будівель, споруд і приміщень відповідача, оскільки не можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Згідно з частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Суд також враховує частину 2 статті 2 КАС України, відповідно до приписів якої у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до вимог статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Тобто, ці норми одночасно покладають обов`язок на сторін доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень.

Належних і достатніх доказів, які б спростовували доводи відповідача, позивач під час розгляду справи не надав.

Враховуючи вищевикладене, на підставі наданих доказів в їх сукупності, а також зважаючи на той факт, що порушення, зазначені в акті перевірки №12 від 20.01.2020, були частково усунуті відповідачем, а не усунуті відповідачем порушення не можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову шляхом застосування реагування у вигляді зупинення та заборони експлуатації будівель (споруд, приміщень) Комунального некомерційного підприємства "Івано-Франківський обласний дитячий психоневрологічний санаторій Івано-Франківської обласної ради".

Відтак позовні вимоги є необґрунтованими, а позов таким що не підлягає до задоволення.

Вказаний висновок суду жодним чином не припиняє і не звужує зміст обов`язку комунального некомерційного підприємства "Івано-Франківський обласний дитячий психоневрологічний санаторій Івано-Франківської обласної ради" щодо невідкладного усунення в повному обсязі усіх порушень, які зафіксовані в акті перевірки №12 від 20.01.2020, з метою забезпечення належної пожежної безпеки.

З урахуванням положень статті 139 КАС України підстав для відшкодування позивачу витрат зі сплати судового збору немає.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Відповідно до статей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Згідно пункту 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України строк апеляційного оскарження продовжується на строк дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя /підпис/ Микитин Н.М.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.06.2020
Оприлюднено17.06.2020
Номер документу89846986
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/679/20

Постанова від 01.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 07.08.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Рішення від 16.06.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

Ухвала від 31.03.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні