Постанова
від 09.12.2008 по справі 2-а-5548/08
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 2-а-5548/08

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

«09» грудня 2008 року м. Чернігі в

Чернігівський окружний ад міністративний суд у складі: Головуючої судді - Гром Л. М.

розглянувши у письмовому провадженні справу за адміні стративним позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного ф онду України в Деснянському районі міста Чернігова про з обов'язання нарахувати недоп лачену щомісячну державну со ціальну допомогу,

ВСТАНОВИВ:

11.11.2008 року ОСОБА_1, ІНФОР МАЦІЯ_1, звернулась до суду з адміністративним позовом до Управління Пенсійного фонду України в Деснянському райо ні міста Чернігова вказує, що відповідно до ст. ст. 1, 6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни» № 2195 - IV від 18.11.2004 р оку вона відноситься до осіб , які є дітьми війни, що підтве рджується посвідченням № Н ОМЕР_1 і просить суд віднови ти пропущений строк для звер нення до суду за захистом пор ушених прав, свобод та інтере сів за період з 01.01.2006 року до 31.12.2007 року та зобов'язати Управлін ня Пенсійного фонду України в Деснянському районі міста Чернігова нарахувати недопл ачену щомісячну державну соц іальну допомогу за 2006 - 2007 в сумі 2733, 30. Свої вимоги мотивує тим, щ о вона є дитиною війни та відп овідно до Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» пенсія щомісячно повинн а підвищуватися на 30% від міні мальної пенсії за віком. Але, в супереч того, що державні соц іальні гарантії дітям війни, встановлені цим Законом, не м ожуть бути обмежені чи скасо вані іншими нормативно-право вими актами, розмір пенсії в 20 06, 2007 роках щомісячно протиправ но не підвищувався на 30 % мінім альної пенсії за віком.

Представник відповідача ч ерез канцелярію суду надав п исьмові заперечення на позов та зазначив, що дійсно ОСОБ А_1 має право згідно ст. 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» на підвищ ення до пенсії або державної соціальної допомоги чи щомі сячного довічного грошового утримання в розмірі 30 % від мін імальної пенсії за віком, але пояснив, відповідно до Закон у України «Про державний бюд жет України на 2007 рік» було при пинено на 2007 рік дію ст. 6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни». Разом з тим, Рішенням Конституційного Су ду України від 9 липня 2007 року в изнано такими, що не відповід ають Конституції України, по ложення пункту 12 ст. 71 та ст. 111 За кону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік». Отже , для здійснення виплат повин ні бути внесені зміни до Держ авного бюджету України на 2007 р ік або прийняти інший закон, я ким би це питання було врегул ьовано, але жодного норматив ного акту на виконання вимог Конституційного Суду не при йнято.

Оскільки витрати для випла ти надбавки до пенсії дітям в ійни за 2007 рік законодавством не передбачені, Управління П ФУ не може витрачати кошти на цілі, не передбачені законод авством, також жодний нормат ивний акт чинний на територі ї України мінімального розмі ру пенсії, з якого може рахува тись розмір пенсії, прямо не п ередбачає. Зміст ст. 6 Закону № 2195 не встановлює, яким саме орг аном та в якому саме процедур ному порядку здійснюється пр изначення та виплата підвище нь «Дітям війни». Крім того ві дповідно до п.2 ст.99 КАСУ позива ч пропустила строк звернення до адміністративного суду щ одо вимог про виплату надбав ки до пенсії «дітям війни». Пр опущення вказаного строку, я к слідує зі змісту позовної з аяви, настало внаслідок того , що позивач не знала про поруш ення його прав, таке тверджен ня не є поважною причиною та н е може слугувати підставою д ля поновлення строку звернен ня до адміністративного суду , оскільки рішення Конституц ійного суду України офіційно оголошуються головуючим на пленарному засіданні і це ог олошення є офіційним оприлюд ненням рішення.

Розглянувши подані сторон ами документи і матеріали, вс ебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґ рунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юр идичне значення для розгляду справи і вирішення спору по с уті, суд вважає, що позов підля гає частковому задоволенню з наступних підстав.

Основним завданням Пенсій ного Фонду є участь у формува нні та реалізації державної політики у сфері пенсійного забезпечення та соціального страхування. Пенсійний фонд України діє на підставі Поло ження «Про Пенсійний фонд Ук раїни» та здійснює свої повн оваження на підставі п. 15 Поло ження, через створення в уста новленому порядку його терит оріальних управлінь.

На підставі ст. 3, 4 та Прикінц евих положень Закон України «Про соціальний захист дітей війни» зазначено, що законод авство України про соціальни й захист дітей війни складає ться з цього Закону та інших н ормативно-правових актів Укр аїни. Державні соціальні гар антії дітям війни, встановле ні цим законом, не можуть бути обмежені або скасовані інши ми нормативно - правовими акт ами.

Кабінет Міністрів України розробляє і включає до загал ьнодержавних програм відпов ідні положення щодо соціальн ого захисту дітей війни і зді йснює контроль за їх виконан ням.

Положення про соціальний з ахист дітей війни повинні бу ти відображені в програмах д іяльності Кабінету Міністрі в України, які схвалюються Ве рховною Радою України. Також цим Законом на Кабінет Мініс трів України покладено зобов 'язання у двохмісячний строк з дня опублікування Закону п одати до Верховної Ради Укра їни пропозиції щодо приведен ня законодавчих актів у відп овідність із Законом, привес ти свої нормативно-правові а кти у відповідність із цим За коном, забезпечити приведенн я міністерствами та іншими ц ентральними органами викона вчої влади своїх нормативно -правових актів у відповідні сть із цим Законом України, вж ити заходів щодо приведення пенсій пенсіонерів, які вийш ли на пенсію до 1992 р., у відповід ність із встановленим законо м прожитковим мінімумом.

Згідно п. 12 ст. 71 Закону Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік» від 19 грудня 2006 рок у з метою приведення окремих норм законів у відповідніст ь із цим Законом, зупинено на 2 007 рік дію ст.6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» з урахуванням ст. 111 цьог о Закону.

Під час перегляду окремих п оложень Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік», Рішенням Конституцій ного Суду України від 9 липня 2 007 року, було визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційним и), такі положення Закону Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік», як п. 12 ст. 71, яким зупинено на 2007 рік дію статті 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни», з ура хуванням статті 111 цього Закон у.

В письмових запереченнях в ідповідач, зазначив, що відсу тній порядок регулювання та визначення сум з яких підляг ає обчислювання вказаних роз мірів. Крім того, зазначив, що вимоги не можуть бути задово ленні, так як не внесені зміни до Закону України «Про Держа вний бюджет України на 2007 рік» після рішення конституційно го суду і відсутні бюджетні к ошти, які можуть бути викорис тані по виплаті встановлених підвищень пенсії.

Між тим, як вбачається з дію чого законодавства, не надхо дження коштів з бюджету не ск асовує автоматично зобов'яза ння по виконанню перерахуван ь пенсій, також перерахуванн я пенсії за вимогами ст.6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» не зобов'яз ує використовувати на виплат и цих сум підвищення з коштів Пенсійного фонду. Фактично п итання фінансового забезпеч ення, стосуються виплат визн ачених підвищень, а не обов'яз ку перерахування пенсій.

Метою і особливістю Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік» є забезпе чення належних умов для реал ізації положень законів Укра їни, які передбачають фінанс ові зобов'язання держави пер ед громадянами на їх соціаль ний захист, у тому числі й нада ння пільг, компенсацій і гара нтій. Оскільки предмет Закон у України «Про Державний бюд жет України на 2007 рік» чітко ви значений у Конституції Украї ни, Кодексі, то цей закон не мо же скасовувати чи змінювати обсяг прав, обов'язків пільг, к омпенсацій і гарантій, перед бачених іншими законами Укра їни.

Утверджуючи і забезпечуюч и права і свободи громадян, де ржава окремими законами Укра їни встановила певні соціаль ні пільги, компенсації і гара нтії, що є складовою конститу ційного права на соціальний захист і юридичними засобами здійснення цього права та зг ідно положень Конституції Ук раїни вони є загальнообов'яз ковими, однаковою мірою мают ь додержуватися органами дер жавної влади, місцевого само врядування, їх посадовими ос обами.

Доводи відповідача в письм ових запереченнях, що відсут ній чіткій розмір з якого мін імального розміру пенсії під лягає визначатися перерахун ок у вигляді підвищення пенс ії за вимогами ст. 6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни», оскільки існує мінімальний розмір пенсії з а віком, мінімальний розмір п енсій, передбачений для обчи слення трудових пенсій, тако ж існують законодавчі акти п ро межу малозабезпеченості, про прожитковий мінімум. Та з а ст. 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» не зазначено, про який мініму м пенсії іде мова, то ці обстав ини чітко не визначені, суд вв ажає не переконливими, оскіл ьки під час розгляду справи н е було надано для дослідженн я жодного доказу, що ці питанн я знаходяться в процесі вирі шення відповідними органами .

Крім того абз. 2 ст. 62 Закону Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2007 рік» № 489 від 19.12.2006 ро ку, право визначення розмірі в соціальних гарантій на 2007 рі к, що визначаються залежно ві д прожиткового мінімуму, над ано Кабінету Міністрів Украї ни. Стаття 11 Закону України № 178 8 від 05.11.1991р. передбачає, що саме д о відання Кабінету Міністрів України належать питання по в'язані з реалізацією і додер жанням гарантій, передбачени х цим Законом. Таким чином, вра ховуючи норму ст. 117 Конституц ії України, якою встановлено , що Кабінет Міністрів Україн и в межах своєї компетенції в идає постанови і розпоряджен ня, які є обов'язковими для вик онання, п. 1 постанови КМУ № 544 ві д 15.04.2003 року, згідно якого мінім альний розмір пенсій, передб ачений для обчислення пенсії за віком, збільшено до 50 грн., а максимальний розмір пенсії за віком відповідно збільшен о до 150 грн. в повному обсязі ві дповідає абз. 2 ст. 62 Закону Укра їни № 489 від 19.12.2006 року. Враховуюч и, що абз. 2 ст. 62 Закону України № 489 від 19.12.2006 року, рішенням Конст итуційного Суду України № 6-рп \2007 від 09.07.2007р. не скасовано, то ві дповідно він мав застосовува тись для визначення норми пр ава, яка протягом всього 2007 рок у, визначала розмір тих соціа льних гарантій, розмір яких п рямо не визначено законом, що їх передбачає, в тому числі і для розрахунку підвищення дл я пенсій передбаченого ст. 6 За кону України № 2195 від 18.11.2004 року, і з мінімального розміру пенсі ї згідно Закону України № 1788 ві д 05.11.1991 року.

Відповідно до п. п.3 п. 7 Рішенн я Конституційного Суду Украї ни від 09 липня 2007 року, положенн я статей, які визнані неконст итуційними, втрачають чинніс ть і таким чином скасувалось незаконне припинення гарант ій та соціального забезпечен ня громадян з дня ухвалення К онституційним Судом України цього Рішення - тобто з 09 липня 2007 року було скасовано зупине ння дії ст. 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» (щодо підвищення дітям війни пенсії на 30 відсотків м інімальної пенсії за віком) т а виплату підвищення до пенс ії (відповідно до ст. 111 Закону У країни «Про Державний бюджет України на 2007 рік») дітям війни , які є інвалідами, у розмірі 50 в ідсотків від розміру надбавк и, встановленої для учасникі в війни.

Безпідставним є посилання відповідача на відсутність затвердженої величини мінім альної пенсії за віком, оскіл ьки захист порушеного права позивача не може залежати ві д невиконання державними орг анами покладених на них обов 'язків.

Статтею 99 ч.2 КАС України вста новлено річний строк звернен ня до адміністративного суду , якщо не встановлено інше, обч ислюється з дня, коли особа ді зналась або повинна була діз натися про порушення своїх п рав, свобод чи інтересів. Для з ахисту прав, свобод та інтере сів особи цим кодексом та інш ими законами можуть встановл юватися інші строки для звер нення до адміністративного с уду, які, якщо не встановлено і нше, обчислюються з дня, коли о соба дізналася або повинна б ула дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтерес ів.

Позивач не підтвердив пов ажність причин пропущення ст року. Відповідно до ст.100 КАС Ук раїни пропущення строку звер нення до адміністративного с уду є підставою для відмови у задоволенні адміністративн ого суду, якщо на цьому наполя гає одна із сторін.

Тому позивачу слід відмов ити в частині стягнення щомі сячної державної соціальної допомоги з 2006 - по 11.11.2007 роки.

Суд вважає за необхідне зоб ов'язати Управління Пенсійно го фонду України в Деснянськ ому районі міста Чернігова п ровести перерахунок пенсії ОСОБА_1 на 30 % мінімальної пе нсії за віком, встановленої З аконом України «Про соціальн ий захист дітей війни» з 11.11.2007 р оку по 31.12.2007 року, підлягають за доволенню.

Керуючись статтями 160-163 Коде ксу адміністративного судоч инства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити частк ово.

Зобов'язати Управління Пе нсійного фонду України в Дес нянському районі міста Черні гова перерахувати ОСОБА_1 пенсію з 11.11.2007 року по 31.12.2007 року, я к дитині війни, згідно ст. 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни» з підвищ енням на 30% від мінімальної пе нсії.

В задоволенні інших позов них вимог- відмовити.

Постанова може бути оскар жена до Київського апеляційн ого адміністративного суду п ротягом десяти днів з дня її с кладання в повному обсязі, ос обою, яка оскаржує постанову , за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України, шляхом п одання через суд першої інст анції заяви про апеляційне о скарження. Апеляційна скарга на постанову суду першої інс танції подається протягом дв адцяти днів після подання за яви про апеляційне оскарженн я. Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження.

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.12.2008
Оприлюднено06.11.2010
Номер документу8985524
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-5548/08

Постанова від 09.12.2008

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Гром Л.М.

Постанова від 17.12.2008

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Боймиструк С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні