ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 червня 2020 р. м. Чернівці Справа № 824/1574/19-а
Суддя Чернівецького окружного адміністративного суду Дембіцький П.Д., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області про зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
В поданому до суду адміністративному позові ОСОБА_1 (позивач), просить суд:- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області щодо перерахунку йому ОСОБА_1 в сторону зменшення з жовтня 2019 року пенсії за віком; - зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області відновити нарахування пенсії в розмірі, який проводився до проведеного перерахунку в жовтні 2019 року.
В обґрунтування позовних вимог, позивач зазначає, що з 14.02.2007 року отримує пенсію за віком відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове пенсійне страхування . Станом на вересень 2019 року позивач отримував пенсію в розмірі 5067,46 грн., однак відповідач в жовтні 2019 року здійснив перерахунок пенсії, зменшивши її розмір до 2715,80 грн. Вважає дії відповідача щодо перерахунку пенсії з жовтня 2019 року в сторону зменшення протиправними.
09.01.2020 року до суду надійшов відзив Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області, в якому зазначив, що виконання постанови пенсійного фонду України від 03.01.2018 року № 19-1 Про проведення інвентаризації пенсійних справ відповідачем здійснено перевірку на предмет відповідності даних про заробітну платну первинним документам в довідці виданої позивачу ВАТ Хотинський Райагрохім від 12.02.2007 року № 2. Перевіркою нарахування сум заробітної плати за періоди робот 1982-1985 роки відповідачем встановлено розбіжність, а саме завищення сум заробітної плати позивача, тобто суми заробітної плати ОСОБА_1 не відповідають довідці виданої позивачу ВАТ Хотинський Райагрохім від 12.02.2007 року № 2, а тому Головним управлінням Пенсійного фонду України в Чернівецькій області з жовтня 2019 року розмірі пенсійної виплати ОСОБА_1 приведено у відповідність.
У судове засідання призначене на 31.03.2020 року позивач, відповідач не з`явилися, про що складено відповідну довідку, про те надали клопотання про розгляд справи без їх участі.
Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України особа, яка бере участь у справі, має право заявити клопотання про розгляд справи за її відсутності.
Згідно ч. 1 ст. 205 КАС України, у разі неявки відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися, справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.
У частині 9 статті 205 КАС України зазначено, що якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи приписи ст. 205 КАС України, суд вважає, що немає перешкодою для розгляду і вирішення справи за наявними у справі матеріалами.
З урахуванням заявлених вимог та заперечень, пояснень представників сторін, судом з метою з`ясування обставин справи було зобов`язано сторони надати письмові докази на підтвердження, або спростування позовних вимог.
Оскільки сторонами на підтвердження обставин, якими обґрунтовуються позовні вимоги, заперечення не було надано належні письмові докази, що вказувало на їх недостатність для встановлення обставин справи, суд відповідно до вимог ч. 4 ст. 9 КАС України зобов`язував сторони ухвалою суду надати суду письмові докази в обґрунтування заявлених вимог та заперечень.
Частиною 1 статті 72 КАС України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 3 ст. 77 КАС України визначено, що докази суду надають учасники справи. Суд може пропонувати сторонам надати докази та збирати докази з власної ініціативи, крім випадків, визначених цим Кодексом.
Дослідивши наявні матеріали, всебічно, повно з`ясувавши всі обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуває на обліку в Головному управління пенсійного фонду України в Чернівецькій області, з 02.02.2007 року отримує пенсію за віком відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове пенсійне страхування . (а. с. 14-15, 19).
З 04.10.1994 року Хотинське районне виробниче об`єднання "Сільгоспхімія" перейменовано на Хотинське районне державне підприємство по виконанню агрохімічних робіт "Райагрохім", з 06.02.1997 року. Хотинське районне державне підприємство по виконанню агрохімічних робіт "Райагрохім" перейменовано на ВАТ "Хотинський райагрохім". (а.с.38).
07.02.1986 року позивач з 10.02.1986 року, звільнений за згодою сторін (наказ № 12-к). (а. с. 105).
З 02.02.2007 року позивач одержує пенсію за віком, що підтверджується протоколом про призначення пенсії № 551 від 14.02.2007 року. (а. с. 19, 21-23, 70-71).
22.06.201 року позивачу здійснено перерахунок пенсії з 01.06.2011 року. (а. с. 24).
Пенсійний фонд України інформував позивача про те, що буде здійснено перерахунок розміру його пенсії з жовтня 2017 року, після чого щомісячно він буде отримувати 4347,29 грн. У такому повідомленні також зазначено, що індивідуальний коефіцієнт заробітної плати складає 2,81064 та індивідуальний коефіцієнт страхового стажу 0,39167. (а. с. 28).
Згідно з довідкою № 1234 від 19.07.2019 року про відповідність даних про заробітну плату первинним документам, що надані для перерахунку пенсії гр. ОСОБА_1 за період роботи в Хотинському районному виробничому об`єднанні "Сільхозхімія", складеною посадовими особами органу Пенсійного фонду, встановлено, що на момент проведення звірки в архівній установі по "Сільхозхімії" за 1981 рік наявні дві книги: " Лицевые счета робочих и служащих", в яких 76 та 62 сторінки відповідно. Серед зазначених у книгах працюючих, працівника з ПІБ " ОСОБА_1 ", не виявлено. В книгах обліку розрахунків по оплаті праці за 1982 - 1985 роки значиться: " ОСОБА_1" (рос. мова). При перевірці нарахування сум заробітної плати за періоди роботи за 1982-1985 роки Головним управлінням встановлено розбіжність, а саме завищення сум заробітної плати за зазначені роки на загальну суму 11294,82 (грошова одиниця не вказана), в тому числі: в 1982р. на 3346,26; в 1983р. на 2226,76; в 1984р. на 2678,29; в 1985р. на 3043,51.
На підставі вказаного посадовими особами органу Пенсійного фонду зроблено висновок, за змістом якого суми заробітної плати ОСОБА_1 в 1982-1985 р.р., які вказані в довідці про заробітну плату № 2 від 12.02.2007 року, не відповідають даним, зазначеним в книгах обліку розрахунків по оплаті праці за цей період (а. с.72 зворотній бік - 73).
Згідно архівної довідки Комунальної установи Хотинський районний трудовий архів від 19.07.2019 року № 49, в якій суми заробітної плати відповідають первинним документам, що знаходяться на збереженні в архівній установі, видно, що в документах архівного фонду Хотинське районне виробниче об`єднання Сільгоспхімія с. Недобоївці, Хотинський район, Чернівецька область, є відомості за 1982-1985 рр. про те, що ОСОБА_1 працював, і його заробітна плата (грошова одиниця не вказана) складає:
- за 1982 рік: січень - 122,51; лютий - 128,04; березень - 81,42; квітень - 125,03; травень - 138,94; червень - 598,58; липень - 258,04; серпень - 194,82; вересень - 247,84; жовтень - 116,08; листопад - 140,12; грудень - 544,32;
- за 1983 рік: січень - 137,44; лютий - 331,75; березень - 488,40; квітень - 311,20; травень - 203,00; червень - 310,43; липень - 122,05; серпень - 145,93; вересень - 423,04; жовтень - 302,77; листопад - 374,97; грудень - 715,26;
- за 1984 рік: січень - 324,63; лютий - 281,23; березень - 600,06; квітень - 335,67; травень - 204,67; червень - 497,37; липень - ---; серпень - 341,59; вересень - 253,15; жовтень - 198,29; листопад - 120,51; грудень - 706,54;
- за 1985 рік: січень - 265,59; лютий - 64,50; березень - 296,72; квітень - 302,61; травень - 110,88; червень - 416,22; липень - 262,47; серпень - 77,12; вересень - 315,98; жовтень - 494,85; листопад - 36,73; грудень - 613,82. (а. с. 25, 73 зворотній бік).
11.09.2019 року Комунальна установа Хотинський районний трудовий архів звернувся з листом № 783 до Управління застосування пенсійного законодавства відділ з питань призначення та перерахування пенсій № 9, яким надав архівну довідку про заробітну плату ОСОБА_1 , в якому зазначено, що відомостей про те, чи в повному обсязі надійшли книги по нарахуванню заробітної плати за 1981 рік при пошуку, не виявлено. (а. с. 26).
16.09.2019 року Пенсійним органом здійснений перерахунок пенсії позивача з 01.10.2019 року в розмірі 2726,16 грн. Підставою для перерахунку пенсії зазначено "у зв`язку з уточненням даних в ЕПС, 01.10.2019 року". (а. с. 74).
Позивач не погоджується із перерахунком пенсії, що здійснений відповідачем згідно рішення від 16.09.2019 року, вважає, що її розмір неправомірно зменшено, у зв`язку з чим звернувся до суду з цим позовом.
Дослідженням письмових доказів встановлено наступне.
Відповідно до довідки про заробіток для обчислення пенсії виданої ВАТ "Хотинський райагрохім" ОСОБА_1 від 12.02.2007 року № 21, видно, що сума заробітку з розшивруванням (грн.) становить:
- за 1981 рік: січень - 0,00340; лютий - 0,00351; березень - 0,00455; квітень - 0,00324; травень - 0,00324; червень - 0,00391; липень - 0,00467; серпень - 0,00406; вересень - 0,00376; жовтень - 0,00391; листопад - 0,00438; грудень - 0,01068; усього - 0,05359;
- за 1982 рік: січень - 0,00422; лютий - 0,00428; березень - 0,00481; квітень - 0,00425; травень - 0,00438; червень - 0,00598; липень - 0,00458; серпень - 0,00395; вересень - 0,00447; жовтень - 0,00416; листопад - 0,00438; грудень - 0,01094; усього - 0,06042;
- за 1983 рік: січень - 0,00437; лютий - 0,00332; березень - 0,00488; квітень - 0,00391; травень - 0,00403; червень - 0,00410; липень - 0,00459; серпень - 0,00392; вересень - 0,00424; жовтень - 0,00393; листопад - 0,00475; грудень - 0,01489; усього - 0,06093;
- за 1984 рік: січень - 0,00324; лютий - 0,00481; березень - 0,00600; квітень - 0,00335; травень - 0,00405; червень - 0,00497; липень - 0,00404; серпень - 0,00341; вересень - 0,00453; жовтень - 0,00498; листопад - 0,00498; грудень - 0,01706; усього - 0,06542;
- за 1985 рік: січень - 0,00465; лютий - 0,00464; березень - 0,00396; квітень - 0,00302; травень - 0,00410; червень - 0,00416; липень - 0,00462; серпень - 0,00477; вересень - 0,00315; жовтень - 0,00495; листопад - 0,00486; грудень - 0,01613; усього - 0,06301. (а.с. 20, 72).
Згідно архівної довідки Комунальної установи Хотинський районний трудовий архів від 11.09.2019 року № 57 видно, що в документах архівного фонду Хотинське районне виробниче об`єднання Сільгоспхімія с. Недобоївці, Хотинський район, Чернівецька область, є відомості за 1986 рік про те, що ОСОБА_1 працював, і його заробітна плата (грошова одиниця не вказана) складає:
- за 1986 рік: січень - 159,76; лютий - 642,42; березень - 55,00; квітень - 47,92; травень - ---; червень - ---; липень - ---; серпень - ---; вересень - ---; жовтень - ---; листопад - ---; грудень - ---. (а. с. 27).
Згідно листа Комунальної установи Хотинський районний трудовий архів від 15.01.2020 року № 1169 вбачається, що в документах архівного фонду ВАТ Райагрохімія с. Недобооївці, Хотинського району, Чернівецької області, по особових рахунка працівників та службовців за 1981 р. Відомостей на ОСОБА_1 при пошуку не виявлено. В історичній довідці не зазначено чи в повному обсязі надійшли документи за 1981-1985 рр.
За 1981 року кількість - 2 книги, а за 1982-1983 року - 3 книги, 1984 рік - 2 книги, з січня 1984 року по грудень - 1985 рік - 1 книга, 1985 рік - 2 книги.
Згідно історичної довідки документи по підприємству надійшли не в повному обсязі, а саме: накази з особового складу за 1971-1976 року, а також особові рахунки працівників та службовців за 1973-1977, 2004 року. Зазначається, що можна припускати, що частина документів, можливо і за 1981-1985 роки були втрачені та не передані на зберігання до архіву. (а. с. 60).
Згідно архівної довідки Комунальної установи Хотинський районний трудовий архів від 04.03.2020 року № 1146 видно, що в документах архівного фонду Хотинське районне виробниче об`єднання Сільгоспхімія с. Недобоївці, Хотинський район, Чернівецька область, є відомості за 1980, 1983-1986 роки, що ОСОБА_1 працював, і його заробітна плата (грошова одиниця не вказана) складає:
- за 1980 рік: січень - 239,90; лютий - 150,28; березень - 454,59; квітень - 447,94; травень - ---; червень - 391,24; липень - 367,55; серпень - 391,51; вересень - 14,69; жовтень - 114,54; листопад - 568,31; грудень - 182,86;
- за 1982 рік: січень - 122,51; лютий - 128,04; березень - 81,42; квітень - 125,03; травень - 138,94; червень - 598,58; липень - 258,04; серпень - 194,82; вересень - 247,84; жовтень - 116,08; листопад - 140,12; грудень - 544,32;
- за 1983 рік: січень - 137,44; лютий - 331,75; березень - 488,40; квітень - 311,20; травень - 203,00; червень - 310,43; липень - 122,05; серпень - 145,93; вересень - 423,04; жовтень - 302,77; листопад - 374,97; грудень - 715,26;
- за 1984 рік: січень - 324,63; лютий - 281,23; березень - 600,06; квітень - 335,67; травень - 204,67; червень - 497,37; липень - ---; серпень - 341,59; вересень - 253,15; жовтень - 198,29; листопад - 120,51; грудень - 706,54;
- за 1985 рік: січень - 265,59; лютий - 64,50; березень - 296,72; квітень - 302,61; травень - 110,88; червень - 416,22; липень - 262,47; серпень - 77,12; вересень - 315,98; жовтень - 494,85; листопад - 36,73; грудень - 613,82.
- за 1986 рік: січень - 159,76; лютий - 642,42; березень - 55,00; квітень - 47,92; травень - ---; червень - ---; липень - ---; серпень - ---; вересень - ---; жовтень - ---; листопад - ---; грудень - ---. (а. с. 86).
З урахуванням дослідження Довідки про заробіток для обчислення пенсії виданої ВАТ "Хотинський райагрохім" ОСОБА_1 від 12.02.2007 року № 21, судом встановлено, що зазначені суми заробітку не співпадають із зазначеними сумами заробітку, які зазначені в Архівній довідці Комунальної установи Хотинський районний трудовий архів від 04.03.2020 року № 1146, які зберігаються в документах архівного фонду Хотинське районне виробниче об`єднання Сільгоспхімія с. Недобоївці, Хотинський район, Чернівецька область, де є відомості за 1980, 1983-1986 роки, як по рокам отримання заробітної плати, так і по сумах нарахування та виплати, що впливаю на сплату страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та інших платежів за зазначені періоди, які відповідно до Закону враховуються для призначення пенсії.
Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги, заперечення, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд зазначає наступне.
Суд перевіряє дотримання вказаних критеріїв суб`єктом владних повноважень при прийнятті оскаржуваного рішення, вчиненні дій чи допущенні бездіяльності.
Згідно положень ч. ч. 1-2 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Статтею 1 Конституції України визначено, що Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава.
У статті 3 Конституції України зазначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Згідно статті 22 Конституції України, Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Частиною 1 Стаття 55 Конституції України визначено, що права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 41 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003р. №1058-IV (далі - Закон № 1058) визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.
Статтею 4 Закону №1058 визначено, що законодавство про пенсійне забезпечення базується на Конституції України, складається з Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, цього Закону, законів України "Про недержавне пенсійне забезпечення", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", міжнародних договорів з пенсійного забезпечення, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України (далі - закони про пенсійне забезпечення), а також інших законів та нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до законів про пенсійне забезпечення, що регулюють відносини у сфері пенсійного забезпечення в Україні.
Якщо міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші норми, ніж ті, що передбачені законодавством України про пенсійне забезпечення, то застосовуються норми міжнародного договору.
Виключно законами про пенсійне забезпечення визначаються: види пенсійного забезпечення; умови участі в пенсійній системі чи її рівнях; пенсійний вік для чоловіків та жінок, при досягненні якого особа має право на отримання пенсійних виплат; джерела формування коштів, що спрямовуються на пенсійне забезпечення; умови, норми та порядок пенсійного забезпечення; організація та порядок здійснення управління в системі пенсійного забезпечення.
Відповідно до ч.1 ст.40 Закону № 1058 для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.
Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку (абз.5 ч.1 ст.40 Закону № 1058).
Стаття 41 Закону № 1058 визначає виплати (доходи), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії. Так, зокрема до такого доходу (заробітної плати) враховуються: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування.
Статтею 66 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991р. №1788-XII, передбачено, що до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" нараховується збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).
Відповідно до ч.1 ст.43 Закону №1058-IV перерахунок пенсій за віком, по інвалідності, в разі втрати годувальника, за вислугу років, призначених до набрання чинності цим Законом, здійснюється за нормами цього Закону на підставі документів про вік, страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час перерахунку в пенсійній справі та відповідають вимогам законодавства, що діяло раніше, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду.
Згідно з ч. 3 ст. 44 Закону №1058-IV органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Згідно ст. 45 Закону №1058-IV пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку:
1) пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.
При відстрочці часу призначення пенсії за віком пенсія з урахуванням положень статті 29 цього Закону призначається за заявою пенсіонера з дня, що настає за останнім днем місяця, в якому набуто повний місяць страхового стажу (у тому числі сумарно) для відстрочки часу виходу на пенсію, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з такого дня;
2) пенсія по інвалідності призначається з дня встановлення інвалідності, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня встановлення інвалідності;
У такому самому порядку призначається пенсія по інвалідності в розмірі пенсії за віком, якщо вимоги частини другої статті 33 цього Закону виконані на день встановлення інвалідності, і з дня виникнення такого права - якщо вимоги частини другої статті 33 цього Закону виконані в період після встановлення інвалідності до дня звернення за призначенням пенсії по інвалідності.
У разі коли вимоги частини другої статті 33 цього Закону виконані після призначення пенсії по інвалідності, пенсія по інвалідності в розмірі пенсії за віком призначається з дня настання такого права, якщо звернення за призначенням пенсії по інвалідності в розмірі пенсії за віком відбулося не пізніше трьох місяців з дня настання такого права.
3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника призначається з дня, що настає за днем смерті годувальника, якщо звернення про призначення такого виду пенсії надійшло протягом 12 місяців з дня смерті годувальника.
Пенсія призначається довічно або на період, протягом якого пенсіонер має право на виплату пенсії відповідно до цього Закону.
Переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду.
При переведенні з одного виду пенсії на інший за бажанням особи може враховуватися заробітна плата (дохід) за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) попереднього виду пенсії.
Якщо особа після призначення пенсії по інвалідності продовжувала працювати та набула не менш як 24 місяці страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі, при переведенні вперше з пенсії по інвалідності на пенсію за віком застосовується середня заробітна плата (дохід), визначена частиною другою статті 40 цього Закону для призначення пенсії.
Перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42 і частиною п`ятою статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки: у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа; у разі настання обставин, які тягнуть за собою зменшення пенсії, - з першого числа місяця, в якому настали ці обставини, якщо вони мали місце до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо вони мали місце після 15 числа.
Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.
Згідно ст. 46 Закону №1058-IV нараховані суми пенсії, на виплату яких пенсіонер мав право, але не отримав своєчасно з власної вини, виплачуються за минулий час, але не більше ніж за три роки до дня звернення за отриманням пенсії. У цьому разі частина суми неотриманої пенсії, але не більш як за 12 місяців, виплачується одночасно, а решта суми виплачується щомісяця рівними частинами, що не перевищують місячного розміру пенсії.
Нараховані суми пенсії, не отримані з вини органу, що призначає і виплачує пенсію, виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком з нарахуванням компенсації втрати частини доходів.
Компенсація втрати частини пенсії у зв`язку з порушенням строків її виплати пенсіонерам здійснюється згідно із законом.
Статтею 49 Закону №1058-IV передбачено, що виплата пенсії за рішенням територіальних органів Пенсійного фонду або за рішенням суду припиняється:
1) якщо пенсія призначена на підставі документів, що містять недостовірні відомості ;
2) на весь час проживання пенсіонера за кордоном, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України;
3) у разі смерті пенсіонера;
4) у разі неотримання призначеної пенсії протягом 6 місяців підряд;
5) в інших випадках, передбачених законом.
Поновлення виплати пенсії здійснюється за рішенням територіального органу Пенсійного фонду протягом 10 днів після з`ясування обставин та наявності умов для відновлення її виплати. Виплата пенсії поновлюється в порядку, передбаченому частиною третьою статті 35 та статтею 46 цього Закону.
Відповідно ст. 50 Закону №1058-IV суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду чи в судовому порядку.
Відрахування з пенсії провадяться в установленому законом порядку на підставі судових рішень, ухвал, постанов і вироків (щодо майнових стягнень), виконавчих написів нотаріусів та інших рішень і постанов, виконання яких відповідно до закону провадиться в порядку, встановленому для виконання судових рішень.
Розмір відрахування з пенсії обчислюється з суми, що належить пенсіонерові до виплати.
З пенсії може бути відраховано не більш як 50 відсотків її розміру: на утримання членів сім`ї (аліменти), на відшкодування збитків від розкрадання майна підприємств і організацій, на відшкодування пенсіонером шкоди, заподіяної каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я, а також у зв`язку зі смертю потерпілого, на повернення переплачених сум заробітної плати в передбачених законом випадках.
З усіх інших видів стягнень може бути відраховано не більш як 20 відсотків пенсії.
Згідно ст. 107 Закону №1058-IV пенсійний фонд, його органи та посадові особи за шкоду, заподіяну особам внаслідок несвоєчасного або неповного надання соціальних послуг, призначення (перерахунку) та виплати пенсій, передбачених цим Законом, а також за невиконання або неналежне виконання ними обов`язків з адміністративного управління Накопичувальним фондом несуть відповідальність згідно із законом.
Посадові особи виконавчої дирекції Пенсійного фонду не мають права отримувати винагороду в будь-якому вигляді від компаній з управління активами, радника з інвестиційних питань, зберігача, аудитора, а також від пов`язаних осіб зазначених суб`єктів. У разі отримання такої винагороди у будь-якому вигляді посадові особи виконавчої дирекції Пенсійного фонду несуть відповідальність відповідно до закону.
Суми коштів, безпідставно стягнені органами Пенсійного фонду з юридичних і фізичних осіб, підлягають поверненню в триденний строк із дня прийняття рішення виконавчим органом Пенсійного фонду або судом про безпідставність їх стягнення, з одночасною сплатою нарахованої на ці суми пені, що визначається виходячи з розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України.
Із аналізу зазначених положень законодавства слідує, що підставою для проведення розрахунку пенсії згідно ч.1 ст.40 Закону №1058-IV на основі довідки про заробітну плату, є підтвердження відомостей про таку заробітну плату - первинними чи іншими документами про нараховану та сплачену заробітну плату тим підприємством, де працював заявник.
Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, а також перевірка їх на відповідність відповідно до Закону №1058-IV врегульовано Порядком надання та оформлення документів для призначення (перерахунку), затвердженого Постановою Правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 (далі - Порядок №22-1), Постановою Правління Пенсійного фонду України від 22 грудня 2014 року № 28-2 (далі - Постанова № 28-2), яку Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 січня 2015 року за № 40/26485.
Згідно з пп. 3 п. 2.1 Порядку № 22-1 для підтвердження заробітної плати за бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 1) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.
За правилами п. 2.10 Порядку № 22-1 довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.
У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.
Установлення заробітку для обчислення пенсії на підставі показань свідків не допускається. Виписка зі штатного розпису про посадовий оклад, профспілкові квитки, квитки партій та рухів, громадських об`єднань не є документами, що засвідчують фактичний заробіток для обчислення розміру пенсії.
Згідно з абзацом першим пункту 4.1 розділу ІV Порядку № 22-1 визначено, що приймання, оформлення і розгляд документів органом, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою.
Пунктом 4.2 розділу ІV Порядку № 22-1 визначено, що при прийманні документів орган, що призначає пенсію:1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж; 2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів; 3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).
Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі; 4) видає пам`ятку пенсіонеру (додаток 3), копія якої зберігається у пенсійній справі.
Не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України (абзац перший пункту 4.3 розділу ІV Приймання, оформлення і розгляд документів Порядку N 22-1).
Відповідно з абзацом 6 пункту 4.3 розділу ІV Приймання, оформлення і розгляд документів Порядку № 22-1 визначено, що рішення органу про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший візується спеціалістом, який його підготував, та спеціалістом, який його перевірив. Рішення підписується начальником управління (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу начальника управління щодо розподілу обов`язків) та завіряється печаткою управління.
Згідно з абзацом першим пункту 4.7 розділу ІV Приймання, оформлення і розгляд документів Порядку № 22-1 право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.
Крім того, відповідно до абзацу 7) пункту 4 Постанови № 28-2 від 22.12.2014 визначено, що Головне управління Фонду відповідно до покладених на нього завдань здійснює контроль за додержанням вимог законодавства про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, правильністю нарахування, обчислення, повнотою і своєчасністю сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі - страхові внески) та інших платежів, достовірністю поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому соціальному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсійні виплати.
Абзацами 1-10 пункту 7 Постанови № 28-2 від 22.12.2014 визначено, що Головне управління Фонду має право: 1) залучати вчених, спеціалістів місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій (за погодженням з їх керівниками), представників інститутів громадянського суспільства (за згодою) до розгляду питань, що належать до його компетенції; 2) отримувати безоплатно в установленому законодавством порядку від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій усіх форм власності і від фізичних осіб - підприємців відомості про нарахування, обчислення і сплату страхових внесків, а також інші відомості, необхідні для здійснення покладених на головне управління Фонду завдань; 3) скликати наради, утворювати комісії та робочі групи, проводити семінари з питань, що належать до його компетенції; 4) користуватися відповідними інформаційними базами даних державних органів, державною системою урядового зв`язку та іншими технічними засобами; 5) проводити планові та позапланові перевірки документів для оформлення пенсії, виданих підприємствами, установами та організаціями, а також поданих відомостей про застрахованих осіб, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсійні виплати;6) видавати приписи щодо усунення порушень, виявлених за результатами перевірки достовірності поданих страхувальником відомостей про застрахованих осіб; 7) вилучати в установленому законом порядку у підприємств, установ, організацій і окремих осіб копії документів, що підтверджують заниження розміру заробітної плати (доходу) та інших виплат, на які нараховуються страхові внески, або порушення порядку використання коштів Фонду; 8) проводити перевірку цільового використання коштів Фонду в організаціях, що здійснюють виплату і доставку пенсій; 9) порушувати в установленому законом порядку питання про притягнення до відповідальності осіб, винних у порушенні законодавства про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування; 10) у разі виявлення фактів порушення порядку використання коштів Фонду звертатися в установленому законом порядку до відповідних правоохоронних та контролюючих органів;
Отже, відповідач здійснює контроль за додержанням вимог законодавства про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, правильністю нарахування, обчислення, повнотою і своєчасністю сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі - страхові внески) та інших платежів, достовірністю поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому соціальному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсійні виплати, обґрунтованість видачі підприємствами, установами, організаціями поданих для призначення пенсії документів та достовірність поданих відомостей про особу та їх перевірку для призначення, перерахунку раніше призначеної пенсії.
З матеріалів справи слідує, що при призначенні пенсії в розрахунок заробітку для обчислення пенсії позивача було включено дані, наведені в довідці ВАТ "Хотинський райагрохім" від 12.02.2007 року № 2, зазначені відомості про заробітну плату, якої не відповідають об`єктивним обставинам справи. Тобто, встановлено, що розрахунок пенсії проведено, зокрема, на підставі довідки ВАТ "Хотинський райагрохім" від 12.02.2007 року № 2 про отриману заробітну плату за період з 1981-1985 роки, відомості про яку не відповідають об`єктивним обставинам справи, як по отриманій заробітній платі так і по сплаті страхових внесків.
На підставі постанови правління Пенсійного фонду України від 03.09.2018р. №19-1, якою затверджено Порядок проведення у 2018-2019 роках інвентаризації пенсійних справ, відповідачем, в рамках проведення інвентаризації, було здійснено звірку даних про нараховану заробітну плату, відображених в довідці про заробітну плату від 12.02.2007 року № 2, яка видана ВАТ "Хотинський райагрохім", з первинними документами - книгами обліку розрахунків по оплаті праці Хотинського районного виробничого об`єднання по агрохімічному обслуговуванню сільського господарства "Сільхозхімія" за 1982-1985 роки.
Відповідно до п. 5 Розділу ІІ Порядку № 19-1 за наявності в пенсійній справі документів, які містять неточності, виправлення та/або у яких відсутні відповідні записи (відбитки печаток, штампів, підписи), з`ясовується наявність документів, що уточнюють ці обставини, або потреба у проведенні їх перевірки.
Згідно з п. 2 Розділу ІІІ Порядку №19-1 у разі виявлення під час інвентаризації порушень законодавства рішення про призначення (перерахунок, утримання, відрахування) пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) переглядаються відповідно до чинного законодавства.
Разом з цим, у листі архівної установи окрім іншого, зазначено що книги обліку заробітної плати по підприємству надійшли не в повному обсязі, а суми заробітної плати, отримані позивачем за 1982-1985 роки визначились на підставі тих особових рахунків, які були в наявності в архівній установі.
Судом встановлено, що відповідач здійснив перерахунок пенсії після проведеної перевірки на підставі архівної довідки від 19.07.2019 року № 49, виданої КУ "Хотинський районний трудовий архів" Хотинської районної ради.
Дослідивши зміст вказаної довідки, суд встановив, що суми заробітної плати за 1981 рік у ній не вказані, відтак заробітна плата за 1981 рік не врахована при здійсненні розрахунку пенсії відповідача за наслідком проведеної перевірки. Водночас, у листі архівної установи КУ "Хотинський районний трудовий архів" від 11.09.2019 року № 783 вказано, що відомостей про те, чи в повному обсязі надійшли книги по нарахуванню заробітної плати за 1981 рік при пошуку не виявлено. (а. с. 26)
Однак, матеріалами справи, зокрема, копіями трудової книжки та довідкою ВАТ "Хотинський райагрохім" від 12.02.2007 року № 2, підтверджено, що позивач у 1981 році перебував у трудових відносинах з указаним підприємством (попередня назва Хотинське районне виробниче об`єднання "Сільгоспхімія"). (а. с. 30-34).
Більше того, у довідці від 12.02.2007 року № 2, виданій ВАТ "Хотинський райагрохім" зазначено, що довідка видана на підставі особових рахунків за 1981-1985 рік. (а. с. 20)
У зв`язку з наведеним, суд вважає, що відповідачем безпідставно не враховано тієї обставини, що підприємство, на якому працював позивач ліквідовано, а первинні документи, які підтверджують суми отриманого позивачем заробітку для обчислення пенсії, не передані на зберігання до архівної установи в повному обсязі.
Відтак, суд вважає, що відповідач при складанні довідки № 1234 від 19.07.2019 року про відповідність даних про заробітну плату первинним документам, що надані для перерахунку пенсії гр. ОСОБА_1 за період роботи в Хотинському районному виробничому об`єднанні "Сільхозхімія" не врахував даних зазначених у довідці № 2, не встановив, якими первинними документами підтверджено невідповідність даних про суми заробітної плати, зазначених у цій довідці.
При цьому, не визначив правильність нарахування, обчислення, повноту, своєчасність сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, інших платежів, достовірність поданих відомостей про особу, яка підлягала загальнообов`язковому соціальному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсійні виплати, а також обґрунтованість видачі підприємством поданих для призначення пенсії довідки та достовірність поданих відомостей про особу та їх перевірку для призначення, перерахунку раніше призначеної пенсії.
Згідно ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про:1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1 - 4 цієї частини, та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю; 7) тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності об`єднання громадян; 8) примусовий розпуск (ліквідацію) об`єднання громадян; 9) примусове видворення іноземця чи особи без громадянства за межі України; 10) інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів; 11) затримання іноземця або особи без громадянства з метою ідентифікації та (або) забезпечення примусового видворення за межі території України або про продовження строку такого затримання; 12) затримання іноземця або особи без громадянства до вирішення питання про визнання її біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту в Україні; 13) затримання іноземця або особи без громадянства з метою забезпечення її передачі відповідно до міжнародних договорів України про реадмісію; 14) звільнення іноземця або особи без громадянства на поруки підприємства, установи чи організації; 15) зобов`язання іноземця або особи без громадянства внести заставу.
Статтею 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Таким чином, відповідач при складанні довідки № 1234 від 19.07.2019 року про відповідність даних про заробітну плату первинним документам, що надані для перерахунку пенсії гр. ОСОБА_1 за період роботи в Хотинському районному виробничому об`єднанні "Сільхозхімія" неврахував даних зазначених у довідці № 2, не встановив, якими первинними документами підтверджено невідповідність даних про суми заробітної плати, зазначених у цій довідці, тобто діяв поза межами повноважень, у спосіб, що не визначений Конституцією та Законами України, необґрунтовано, упереджено, недобросовісно, не розсудливо, без дотримання принципу рівності перед законом.
Приймаючи до уваги викладене вище, виходячи з вимог, заявлених вимог позивачем у даній справі, суд, з метою належного захисту прав позивача, на підставі ч. 2 ст. 9 КАС України, вважає за необхідне вийти за їх межі та визнати довідку № 1234 від 19.07.2019 року про відповідність даних про заробітну плату первинним документам, що надані для перерахунку пенсії гр. ОСОБА_1 за період роботи в Хотинському районному виробничому об`єднанні "Сільхозхімія" протиправною і такою, що підлягає скасуванню, оскільки відповідачем при її складанні не врахував даних зазначених у довідці № 2, не встановив, якими первинними документами підтверджено невідповідність даних про суми заробітної плати, зазначених у цій довідці, а тому відповідач вносячи в розпорядження виправлення від руки діяв протиправно.
Суд також зазначає, що відповідно до ч. 4 ст. 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
З системного аналізу вказаних норм ст. 245 КАС України можна дійти висновку, що суд наділений повноваженнями щодо зобов`язання відповідача прийняти рішення на користь позивача.
Тобто, такі повноваження суд реалізує у разі встановленого факту порушення прав свобод чи інтересів позивача, необхідність їх відновлення таким способом, який би гарантував повний захист прав, свобод, інтересів позивача від порушень з боку відповідача, забезпечував його виконання та унеможливлював необхідність наступних звернень до суду.
Верховний Суд України у своєму рішенні від 16 вересня 2015 року у справі № 21-1465а15 вказав, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
За таких обставин, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, враховуючи всі обставини встановлені під час розгляду даної справи, з метою належного та ефективного способу захисту прав, свобод та інтересів позивача від порушень з боку відповідача, а також забезпечення його виконання та виключення необхідності наступних звернень до суду, суд дійшов висновку про необхідність, що належним способом захисту прав позивача є визнання довідки № 1234 від 19.07.2019 року про відповідність даних про заробітну плату первинним документам, що надані для перерахунку пенсії гр. ОСОБА_1 за період роботи в Хотинському районному виробничому об`єднанні "Сільхозхімія" протиправною та скасувати її, та зобов`язати відповідача - Головне управління Пенсійного Фонду України в Чернівецькій області повторно скласти довідку про відповідність даних про заробітну плату первинним документам, що надані для перерахунку пенсії гр. ОСОБА_1 за період роботи в Хотинському районному виробничому об`єднанні "Сільхозхімія" із врахуванням висновків суду, а також з дотриманням встановленого Порядку Затвердженого Постановами Правління Пенсійного Фонду України.
Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із ст. 129 Конституції України однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до положень, закріплених ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Статтею 73 КАС України передбачено належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Згідно статей 74-76 КАС України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Як зазначено частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Згідно з частиною 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
При цьому судом враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Згідно ч. ч. 1-3 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
З матеріалів справи видно, що за подання вказаного позову позивачем сплачено судовий збір у розмірі 768,40 грн., що підтверджується квитанцією № 32 від 16.12.2019 року (а. с. 5).
Разом з тим, ч. 8 ст. 139 КАС України визначено, що у випадку якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
Враховуючи зазначене, суд присуджує на користь позивача судові витрати (судовий збір) у сумі 768,40 грн., за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Чернівецькій області.
Враховуючи вищевикладене, керуючись ст. ст. 2, 5, 9, 72-80, 90, 139, 241-246, 250, 255 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Визнати довідку № 1234 від 19.07.2019 року про відповідність даних про заробітну плату первинним документам, що надані для перерахунку пенсії гр. ОСОБА_1 за період роботи в Хотинському районному виробничому об`єднанні "Сільхозхімія" протиправною та скасувати.
3. Зобов`язати відповідача - Головне управління Пенсійного Фонду України в Чернівецькій області повторно скласти довідку про відповідність даних про заробітну плату первинним документам, що надані для перерахунку пенсії гр. ОСОБА_1 за період роботи в Хотинському районному виробничому об`єднанні "Сільхозхімія" із врахуванням висновків суду.
4. Стягнути на користь ОСОБА_1 судовий збір у сумі 768,40 грн., за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Пенсійного фонду України у Чернівецькій області.
5. В іншій частині позовних вимог відмовити.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Повне найменування учасників процесу:
Позивач: ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_1 ).
Відповідач: Головне управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області (Площа Центральна, будинок 3, місто Чернівці, код ЄДРПОУ 40329345).
Суддя П.Д. Дембіцький
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.06.2020 |
Оприлюднено | 18.06.2020 |
Номер документу | 89855475 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Дембіцький Павло Дмитрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Дембіцький Павло Дмитрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Дембіцький Павло Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні