Рішення
від 17.06.2020 по справі 400/4540/19
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 червня 2020 р. № 400/4540/19 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лебедєвої Г.В., розглянувши за правилами загального позовного провадження в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Департаменту Житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради до Державної екологічної інспекції у Миколаївській області, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - ТОВ "Техно-Дім Груп" про визнання недійсним та скасування припису від 28.11.2019 р. № 05/05-02/2807, -

ВСТАНОВИВ:

До Миколаївського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Департаменту Житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради (надалі - позивач) до Державної екологічної інспекції у Миколаївській області (надалі - відповідач) про визнання недійсним та скасування припису від 28.11.2019 р. № 05/05-02/2807 про зупинення робіт по знесенню зелених насаджень у кількості 134 одиниць дерев.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за департаментом ЖКГ ММР на підставі рішення виконавчого комітету Миколаївської міської ради № 208 від 28.02.2014 року «Про закріплення об`єктів благоустрою міста і встановлення відповідальності за їх догляд та санітарний стан» закріплений об`єкт благоустрою сквер «Миколаївський» в Інгульському районі. 13 вересня 2019 року було проведено обстеження зелених насаджень, які знаходяться на території скверу «Миколаївський» в Інгульському районі та за результатами даного обстеження було виявлено, що 134 дерева у сквері є сухими та знаходяться в аварійному стані. За результатами обстеження був складений Акт № 1203 від 13 вересня 2019 року про необхідність видалення 134 зелених насаджень задля попередження виникнення аварійної ситуації. Департаментом ЖКГ ММР, тобто уповноваженим органом у розумінні положень Порядку № 1045 від 01.08.2006 було прийнято рішення (наказ № 277 від 18.11.2019 року) про видалення зелених насаджень на підставі Акту № 1203 від 13 вересня 2019 року. Після чого, 20 листопада 2019 року департаментом ЖКГ ММР було видано ордер на видалення зелених насаджень підрядній організації ТОВ «Техно-Дім Груп» . Видання ордеру саме цьому суб`єкту господарювання пояснюється тим, що з ним за результатами тендерної процедури закупівель укладено договір № 568 про закупівлю послуг за державні кошти від 08.07.2019 року. В свою чергу, 28 листопада 2019 року першим заступником головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Миколаївської області департаменту ЖКГ ММР було надано припис № 05/05-02/2807 про зупинення робіт по знесенню зелених насаджень у кількості 134 одиниць дерев, відповідно до ордера на видалення зелених насаджень від 20.11.2019, виданого ТОВ "Техно-Дім Груп". Вважає вказаний припис протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки представником державної екологічної інспекції Акт № 1203 від 13 вересня 2019 року про необхідність видалення 134 зелених насаджень задля попередження виникнення аварійної ситуації було погоджено, що підтверджується підписом державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища М.І.Козія. Зазначив, що державний інспектор з охорони навколишнього природного середовища державної екологічної інспекції у Миколаївській області М.І. Козій, узгоджуючи Акт № 1203 від 13 вересня 2019 року, жодних зауважень не надавав, а отже, виходячи з цього, можна зробити висновок про те, що державний інспектор погодився із вказаним актом та погодив проведення робіт із видалення дерев у кількості 134 од. Тобто, департаментом ЖКГ ММР жодним чином не було порушено порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, більш того, процедура обстеження, складення та затвердження відповідних документів, які передують наданню ордера на видалення зелених насаджень відбувались у суровій відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2006 року № 1045 «Про затвердження Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах» .

Ухвалою від 20.12.2019 року Миколаївський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі № 400/4540/19 та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

22.01.2020 року за вх. № 1775 до Миколаївського окружного адміністративного суду від Державної екологічної інспекції у Миколаївській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Заперечуючи проти позову, відповідач послався на те, що 25.11.2019 року на «Гарячу лінію» Державної екологічної інспекції у Миколаївській області надійшло звернення щодо самовільного спилу дерев по АДРЕСА_1 20. Для перевірки викладених у зверненнях фактів 25.11.2019 роду державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища було здійснено виїзд на місце. Під час обстеження території скверу «Миколаївський» між школою АДРЕСА_2 директор ТОВ «Техно-Дім Груп» гр. ОСОБА_1 спільно зі своїми підлеглими здійснив пошкодження до ступеня припинення росту 56-ти дерев породи «Дуб» діаметрами у корі біля шийки кореня: 14,0 см., 16 см., 19,0 см., 21 см., 21,0 см., 21,0 см., 22,0 см., 22,0 см., 24,0 см., 24,0 см., 25,0 см., 26,0см., 29,5 см., 27,0 см., 27,0 см., 27,0 см., 28,0 см., 29,0 см., 27,0 см., 28,0 см., 30, см., 29,0 см., 28,0 см., 29,0 см., 27,0 см., 30 см., 27,0 см., 26,5 см., 31,0 см., 32.0 см., 31,0 см., 32,0 см., 32,0 см., 33,0 см., 33,0 см., 33,0 см., 31,0 см., 34,0 см., 32,5 см., 33,0 см., 36,0 см., 37,0 см., 35,0 см., 35,0 см., 38,0 см., 37,0 см., 36,0 см., см.35, 37,0 см., 36,0 см., 41,0 см., 40,0 см., 40,5 см., 44,0 см., 46,0 см., 47,0 см., та 2-х дерев породи "Дуб" до ступеня неприпинення росту діаметрами у корі біля шийки кореня: 07,0 см., 44,0 см., за відсутності відповідного дозволу, а саме ордера. Заміри проводилися стандартизованою рулеткою ціною поділки 1 мм. (свідоцтво №345/376 дійсне до 09.10.2020 року). Під час складання протоколу про адміністративне правопорушення ОСОБА_1 не було надано жодних документів, які підтверджували законність знесення зелених насаджень. 28.11.2019 року на «Гарячу лінію» Державної екологічної інспекції у Миколаївській області надійшло повторне звернення щодо самовільного спилу дерев по АДРЕСА_1 . 28.11.2019 року під час повторного обстеження території скверу директором ТОВ «Техно-Дім Груп» було представлено акт обстеження зелених насаджень №1203 від 19.09.2019 року та ордер на видалення зелених насаджень від 20.11.2019 року, видані Департаментом ЖКГ. Згідно акту обстеження зелених насаджень №1203 видаленню підлягають: 132 сухостійних дерева породи «Дуб» діаметрами 13-38 см.;1 сухостійне дерево породи «Дуб двостовбуровий» діаметрами 24,0 см., 25,0 см.; 1 сухостійне дерево породи «Акація» діаметром 56,0 см. Максимальний діаметр дерева породи «Дуб» згідно акту - 38,0 см. Дерева фактично знесені ТОВ «Техно-Дім Груп» сягають 40,0 см. і більше. Акт обстеження був погоджений у вересні місяці, у вегетаційний період. Акт обстеження №1203 був підписаний у вересні місяці, у вегетаційний період дерев коли відрізнити сухі дерева від живоростучих можна по листю на деревах, або по його відсутності. В листопаді місяці вегетаційний період закінчився, тому визначити які дерева є сухими та підлягають знесенню неможливо. ОСОБА_2 не мав документа який чітко визначає які саме дерева серед інших дерев в сквері (які налічують більше 500 дерев) підлягають знесенню згідно акту обстеження №1203 від 19.09.2019 року. Вказав, що акт обстеження зелених насаджень не є дозвільним документом. Зазначив, що дерева знесені 25.11.2019 року не відповідають діаметральному складу дерев вказаних в акті обстеження зелених насаджень №1203 від 19.09.2019 року. Тому, 28.11.2019 року Державною екологічною інспекцією у Миколаївській області Департаменту ЖКГ Миколаївської міської ради з метою запобігання порушень вимог законодавства про охорону, утримання і використання зелених насаджень та запобігання нанесення шкоди зеленим насадженням було надано припис про зупинення робіт по знесенню зелених насаджень у кількості 134 одиниць дерев, відповідно до ордера на видалення зелених насаджень від 20.11.2019, виданого ТОВ «Техно-Дім Груп» Департаментом ЖКГ Миколаївської міської ради з 28.11.2019 року до визначення серед інших дерев скверу «Миколаївський» 134 одиниць дерев, зазначених в акті №1203 від 13.09.2019 року, як таких, що підлягають знесенню з наданням відповідних документів.

22.01.2020 року суд ухвалив розгляд справи за позовом Департаменту Житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради до Державної екологічної інспекції у Миколаївській області про визнання недійсним та скасування припису від 28.11.2019 р. № 05/05-02/2807, проводити в порядку загального позовного провадження.

Ухвалою від 22.01.2020 року Миколаївський окружний адміністративний суд залучив до участі у справі № 400/4540/19 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - ТОВ "Техно-Дім Груп".

30.01.2020 року за вх. № 2774 до Миколаївського окружного адміністративного суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій зазначив, що відповідачем вказано, що за результатами обстеження було виявлено, що діаметр дерев, які були видалені перевищував максимально допустимий, що був зазначений у Акті № 1203 від 13 вересня 2019 року. Разом з тим, форма Акту обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню, затверджена наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України «Про затвердження Методики визначення відновної вартості зелених насаджень» в якому зазначено про те, що діаметр стовбура вимірюється на висоті 1,3 м від землі, форма Акту № 1203 від 13 вересня 2019 року у повному обсязі відповідає вказаій вище формі Акту. На висоті 1,3 м діаметр видалених дерев повністю відповідав максимально допустимому діаметру для видалення даних дерев. Спеціалісти відповідача здійснювали заміри діаметру дерев у корі біля шийки кореня, а не на відстані 1,3 м, а тому недоцільно надавати припис про зупинення виконання робіт з видалення аварійних дерев, які можуть нанести шкоду життю та здоров`ю осіб, а також майну. Також зазначив, що Акт № 1203 було погоджено представником відповідача М.Л.Козієм, а отже і діаметр стовбура, який вимірюється на висоті 1,3 м від землі. Крім того, підрядна організація мала усі необхідні документи, які дозволяють здійснювати процедури видалення дерев, зокрема ордер на видалення зелених насаджень від 20 листопада 1019 року, а видалення здійснювалося 25.11.2019 року. Разом з тим, обстеження дерев було здійснено у вересні місяці, коли можливо було визначити які дерева є сухими та підлягають видаленню. До цього ж, за ініціативою представників відповідача, на деревах які підлягали видаленню робилась помітка фарбою, а відтак виявити дерева, що підлягають видаленню згідно Акту, у листопаді місяці не викликало жодної складності.

13.02.2020 року суд закрив підготовче провадження в адміністративній справі за позовною заявою Департаменту Житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради до Державної екологічної інспекції у Миколаївській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - ТОВ "Техно-Дім Груп" про визнання недійсним та скасування припису від 28.11.2019 р. № 05/05-02/2807 та призначив справу № 400/4540/19 до судового розгляду по суті на 18 березня 2020 року.

Судове засідання, призначене на 18.03.2020 року, було відкладено на 01.04.2020 року у зв`язку з запровадженням карантинних заходів в Україні.

Судове засідання, призначене на 01.04.2020 року, було відкладено на 29.04.2020 року у зв`язку з запровадженням карантинних заходів в Україні.

Судове засідання, призначене на 29.04.2020 року, було відкладено на 13.05.2020 року у зв`язку з запровадженням карантинних заходів в Україні.

Судове засідання, призначене на 13.05.2020 року, було відкладено на 03.06.2020 року у зв`язку з запровадженням карантинних заходів в Україні.

В судовому засіданні 03.06.2020 року предстаник позивача заявлені позовні вимоги підтримав в повному обсязі.

Представник відповідача проти позову заперечив.

В судовому засіданні, призначеному на 03.06.2020 року, представники сторін заявили про подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.

Суд клопотання представників сторін задовольнив та на підставі частини 9 статті 205 КАС України, суд здійснив розгляд справи у письмовому провадженні.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши вступне слово представників сторін, ознайомившись з заявами учасників справи по суті справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, допитавши свідків, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Рішенням виконавчого комітету Миколаївської міської ради № 208 від 28.02.2014 року «Про закріплення об`єктів благоустрою міста і встановлення відповідальності за їх догляд та санітарний стан» за департаментом ЖКГ ММР закріплений об`єкт благоустрою сквер «Миколаївський» в Інгульському районі.

13 вересня 2019 року Комісією по обстеженню зелених насаджень у складі голови комісії - заступником начальника управління екології департаменту ЖКГ ММР Скибицької Т.А. та членів комісії - начальником відділу озеленення та благоустрою управління екології департаменту ЖКГ ММР Апостоловою А.А., головним спеціалістом відділу озеленення та благоустрою управління екології департаменту ЖКГ ММР Скасуновою А.О. та головним спеціалістом відділу озеленення та благоустрою управління екології департаменту ЖКГ ММР Лук`яновим А.В. було проведено обстеження зелених насаджень, які знаходяться на території скверу «Миколаївський» в Інгульському районі та за результатами даного обстеження було виявлено, що 134 дерева у сквері є сухими та знаходяться в аварійному стані.

За результатами обстеження був складений Акт № 1203 від 13 вересня 2019 року про необхідність видалення 134 зелених насаджень задля попередження виникнення аварійної ситуації, підписаний головою комісії ОСОБА_3 та членами комісії ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 .

Департаментом ЖКГ ММР було прийнято наказ № 277 від 18.11.2019 року про видалення зелених насаджень на підставі Акту № 1203 від 13 вересня 2019 року, яким було наказано Управлінню екології департаменту ЖКГ ММР шляхом надання відповідного доручення "підрядній" організації, забезпечити видалення аварійних сухих дерев, які знаходяться на території скверу "Миколаївський" в Інгульському районі (помічені фарбою), а саме: дуб у кількості 132 одиниці; дуб двостовбуровий у кількості 1 одиниці; акація у кількості 1 одиниці.

20 листопада 2019 року департаментом ЖКГ ММР було видано ордер на видалення зелених насаджень підрядній організації ТОВ «Техно-Дім Груп» , з якою за результатами тендерної процедури закупівель укладено договір № 568 про закупівлю послуг за державні кошти від 08.07.2019 року.

25.11.2019 року на «Гарячу лінію» Державної екологічної інспекції у Миколаївській області надійшло звернення щодо самовільного спилу дерев по АДРЕСА_3 . Миколаївській, 20.

Для перевірки викладених у зверненнях фактів 25.11.2019 роду державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища було здійснено виїзд на місце.

Під час обстеження території скверу «Миколаївський» між школою АДРЕСА_2 директор ТОВ «Техно-Дім Груп» гр. ОСОБА_1 спільно зі своїми підлеглими здійснив пошкодження до ступеня припинення росту 56-ти дерев породи «Дуб» діаметрами у корі біля шийки кореня: 14,0 см., 16 см., 19,0 см., 21 см., 21,0 см., 21,0 см., 22,0 см., 22,0 см., 24,0 см., 24,0 см., 25,0 см., 26,0см., 29,5 см., 27,0 см., 27,0 см., 27,0 см., 28,0 см., 29,0 см., 27,0 см., 28,0 см., 30, см., 29,0 см., 28,0 см., 29,0 см., 27,0 см., 30 см., 27,0 см., 26,5 см., 31,0 см., 32.0 см., 31,0 см., 32,0 см., 32,0 см., 33,0 см., 33,0 см., 33,0 см., 31,0 см., 34,0 см., 32,5 см., 33,0 см., 36,0 см., 37,0 см., 35,0 см., 35,0 см., 38,0 см., 37,0 см., 36,0 см., см.35, 37,0 см., 36,0 см., 41,0 см., 40,0 см., 40,5 см., 44,0 см., 46,0 см., 47,0 см., та 2-х дерев породи "Дуб" до ступеня неприпинення росту діаметрами у корі біля шийки кореня: 07,0 см., 44,0 см., за відсутності відповідного дозволу, а саме ордера.

Державною екологічною інспекцією у Миколаївській області складено протокол про адмінісративне правопорушення № 001770 від 25.11.2019 року, відповідно до якого директор ТОВ «Техно-Дім Груп» ОСОБА_1 здійснив адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 153 Кодексу України про адміністративне правопорушення.

28.11.2019 року на «Гарячу лінію» Державної екологічної інспекції у Миколаївській області надійшло повторне звернення щодо самовільного спилу дерев по АДРЕСА_1 . 28.11.2019 року під час повторного обстеження території скверу директором ТОВ «Техно-Дім Груп» було представлено акт обстеження зелених насаджень №1203 від 19.09.2019 року та ордер на видалення зелених насаджень від 20.11.2019 року видані Департаментом ЖКГ.

Під час повторного обстеження території скверу відповідачем встановлено, що згідно акту обстеження зелених насаджень №1203 видаленню підлягають: 132 сухостійних дерева породи «Дуб» діаметрами 13-38 см.;1 сухостійне дерево породи «Дуб двостовбуровий» діаметрами 24,0 см., 25,0 см.; 1 сухостійне дерево породи «Акація» діаметром 56,0 см. Максимальний діаметр дерева породи «Дуб» згідно акту - 38,0 см. Дерева фактично знесені ТОВ «Техно-Дім Груп» сягають 40,0 см. і більше. Акт обстеження був погоджений у вересні місяці, у вегетаційний період. Акт обстеження №1203 був підписаний у вересні місяці, у вегетаційний період дерев коли відрізнити сухі дерева від живоростучих можна по листю на деревах, або по його відсутності. В листопаді місяці вегетаційний період закінчився, тому визначити які дерева є сухими та підлягають знесенню неможливо. ОСОБА_2 не мав документа який чітко визначає які саме дерева серед інших дерев в сквері (які налічують більше 500 дерев) підлягають знесенню згідно акту обстеження №1203 від 19.09.2019 року.

28 листопада 2019 року першим заступником головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Миколаївської області департаменту ЖКГ ММР було надано припис № 05/05-02/2807 про зупинення робіт по знесенню зелених насаджень у кількості 134 одиниць дерев, відповідно до ордера на видалення зелених насаджень від 20.11.2019 року, виданого ТОВ "Техно-Дім Груп".

Вважаючи припис Державної екологічної інспекції у Миколаївській області від 28.11.2019 року № 05/05-02/2807 протиправним, позивач звернувся до суду із позовом про його скасування.

Вирішуючи вказаний спір по суті та надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до Положення №275 Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Пунктом 7 Положення №275 встановлено, що Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до Положення про Державну екологічну Інспекцію в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 11.08.2017 року №312, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 04.09.2017 року №1080/30948 (із змінами затвердженими наказом Мінекології №347 від 04.10.2018 року), (далі - Положення), інспекція є територіальним органом Державної екологічної інспекції України. Основним завданням інспекції є реалізація повноважень державної екологічної інспекції України у межах Миколаївської області.

Відповідно до підпунктів 8, 9 пункту 2, пунктів 6, 10 Розділу II Положення Інспекція має право, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону, утримання і використання зелених насаджень. Перевіряє наявність дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов. Розраховує розмір шкоди, збитків і втрат, заподіяних внаслідок порушення законодавства з питань, що належать до її компетенції. Складає протоколи про адміністративні правопорушення та розглядає справи про адміністративні правопорушення, накладає адміністративні стягнення у випадках, передбачених законом, тощо.

Згідно п. 4. Розділу II Інспекція надає територіальним органам центральних органів виконавчої влади, місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування приписи щодо зупинення дії чи анулювання в установленому законодавством порядку дозволів, ліцензій, сертифікатів, висновків, рішень, лімітів, квот, погоджень, свідоцтв на спеціальне використання природних ресурсів, викиди і скиди забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, поводження з небезпечними хімічними речовинами, транскордонне переміщення об`єктів рослинного і тваринного світу (у тому числі водних живих ресурсів), а також щодо встановлення нормативів допустимих рівнів шкідливого впливу на стан навколишнього природного середовища.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 16 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» згідно з якими на об`єктах благоустрою забороняється виконувати роботи без дозволу в разі, якщо обов`язковість його отримання передбачена законом; самовільно влаштовувати городи, створювати, пошкоджувати або знищувати газони, самовільно висаджувати та знищувати дерева, кущі тощо.

Охорона, утримання та відновлення зелених насаджень на об`єктах благоустрою, а також видалення дерев, які виросли самосівом, здійснюється за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів залежно від підпорядкування об`єкта благоустрою, а на земельних ділянках, переданих у власність, постійне користування або в оренду - за рахунок коштів їх власників або користувачів відповідно до нормативів, затверджених у встановленому порядку.

Частиною 3 ст. 28 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» визначено, що видалення дерев, кущів, газонів і квітників здійснюється в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2006 року № 1045 затверджено Порядок видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах (далі - Порядок № 1045).

Цей Порядок визначає процедуру видалення дерев, кущів, газонів і квітників (далі - зелені насадження) на території населеного пункту.

Пунктом 2 Порядку № 1045 передбачено, що видалення зелених насаджень здійснюється, зокрема, у разі знесення аварійних, сухостійних і фаутних дерев, а також самосійних і порослевих дерев з діаметром кореневої шийки не більш як 5 сантиметрів.

Видалення зелених насаджень на території населеного пункту здійснюється за рішенням виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (далі - компетентний орган) на підставі ордера (п.3 Порядку № 1045).

Згідно п. 4 Порядку рішення про видалення зелених насаджень приймається компетентним органом. Компетентний орган утворює комісію з питань визначення стану зелених насаджень та їх відновної вартості (далі - комісія), до складу якої входить представник територіального органу Державної екологічної інспекції.

Комісія у п`ятиденний строк після її затвердження визначає стан зелених насаджень, розташованих на земельній ділянці, і їх відновну вартість та складає акт обстеження тих насаджень, що підлягають видаленню (далі - акт), за формою, затвердженою Мінрегіоном. Відновна вартість зелених насаджень визначається згідно з методикою, затвердженою Мінрегіоном. У разі знесення аварійних, сухостійних і фаутних дерев комісія з`ясовує причину набуття деревами такого стану, про яку зазначається в складеному комісією акті.

Голова комісії готує в п`ятиденний строк проект рішення компетентного органу про видалення зелених насаджень, в якому зазначається інформація про кількість зелених насаджень, що підлягають видаленню і залишаються на земельній ділянці. Компетентний орган у місячний строк після надходження зазначеного проекту рішення про видалення зелених насаджень приймає відповідне рішення і видає наступного дня заявнику його копію для оплати відновної вартості зелених насаджень, що підлягають видаленню.

Ордер на видалення зелених насаджень компетентний орган видає не пізніше наступного робочого дня після подання заявником документа про сплату відновної вартості зелених насаджень, що підлягають видаленню.

В ході розгляду справи судом встановлено, що 25.11.2019 року на «Гарячу лінію» Державної екологічної інспекції у Миколаївській області надійшло звернення щодо самовільного спилу дерев по АДРЕСА_3 . Миколаївській, 20.

Для перевірки викладених у зверненнях фактів 25.11.2019 роду державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища було здійснено виїзд на місце.

Під час обстеження території скверу «Миколаївський» між школою АДРЕСА_2 директор ТОВ «Техно-Дім Груп» гр. ОСОБА_1 спільно зі своїми підлеглими здійснив пошкодження до ступеня припинення росту 56-ти дерев породи «Дуб» діаметрами у корі біля шийки кореня: 14,0 см., 16 см., 19,0 см., 21 см., 21,0 см., 21,0 см., 22,0 см., 22,0 см., 24,0 см., 24,0 см., 25,0 см., 26,0см., 29,5 см., 27,0 см., 27,0 см., 27,0 см., 28,0 см., 29,0 см., 27,0 см., 28,0 см., 30, см., 29,0 см., 28,0 см., 29,0 см., 27,0 см., 30 см., 27,0 см., 26,5 см., 31,0 см., 32.0 см., 31,0 см., 32,0 см., 32,0 см., 33,0 см., 33,0 см., 33,0 см., 31,0 см., 34,0 см., 32,5 см., 33,0 см., 36,0 см., 37,0 см., 35,0 см., 35,0 см., 38,0 см., 37,0 см., 36,0 см., см.35, 37,0 см., 36,0 см., 41,0 см., 40,0 см., 40,5 см., 44,0 см., 46,0 см., 47,0 см., та 2-х дерев породи "Дуб" до ступеня неприпинення росту діаметрами у корі біля шийки кореня: 07,0 см., 44,0 см., за відсутності відповідного дозволу, а саме ордера.

28.11.2019 року на «Гарячу лінію» Державної екологічної інспекції у Миколаївській області надійшло повторне звернення щодо самовільного спилу дерев по АДРЕСА_1 . 28.11.2019 року під час повторного обстеження території скверу директором ТОВ «Техно-Дім Груп» було представлено акт обстеження зелених насаджень №1203 від 19.09.2019 року та ордер на видалення зелених насаджень від 20.11.2019 року видані Департаментом ЖКГ.

Під час повторного обстеження території скверу відповідачем встановлено, що згідно акту обстеження зелених насаджень №1203 видаленню підлягають: 132 сухостійних дерева породи «Дуб» діаметрами 13-38 см.; 1 сухостійне дерево породи «Дуб двостовбуровий» діаметрами 24,0 см., 25,0 см.; 1 сухостійне дерево породи «Акація» діаметром 56,0 см. Максимальний діаметр дерева породи «Дуб» згідно акту - 38,0 см. Дерева фактично знесені ТОВ «Техно-Дім Груп» сягають 40,0 см. і більше. Акт обстеження був погоджений у вересні місяці, у вегетаційний період. Акт обстеження №1203 був підписаний у вересні місяці, у вегетаційний період дерев коли відрізнити сухі дерева від живоростучих можна по листю на деревах, або по його відсутності. В листопаді місяці вегетаційний період закінчився, тому визначити які дерева є сухими та підлягають знесенню неможливо. ОСОБА_2 не мав документа який чітко визначає які саме дерева серед інших дерев в сквері (які налічують більше 500 дерев) підлягають знесенню згідно акту обстеження №1203 від 19.09.2019 року.

Відповідач стверджує, що за результатами обстеження було виявлено, що у представника підрядної організації документів, в яких чітко було б зазначено, які саме дерева підлягають знесенню та діаметр дерев, які були видалені перевищував максимально допустимий, але суд з таким твердженням відповідача погодитись не може з огляду на наступне.

Судом встановлено, що 13 вересня 2019 року Комісією по обстеженню зелених насаджень у складі голови комісії - заступником начальника управління екології департаменту ЖКГ ММР Скибицькою Т.А. та членів комісії - начальником відділу озеленення та благоустрою управління екології департаменту ЖКГ ММР Апостоловою А.А., головним спеціалістом відділу озеленення та благоустрою управління екології департаменту ЖКГ ММР Скасуновою А.О. та головним спеціалістом відділу озеленення та благоустрою управління екології департаменту ЖКГ ММР Лук`яновим А.В. було проведено обстеження зелених насаджень, які знаходяться на території скверу «Миколаївський» в Інгульському районі та за результатами даного обстеження було виявлено, що 134 дерева у сквері є сухими та знаходяться в аварійному стані.

За результатами обстеження був складений Акт № 1203 від 13 вересня 2019 року про необхідність видалення 134 зелених насаджень задля попередження виникнення аварійної ситуації, а саме: дуб у кількості 132 одиниці, дуб двостовбуровий у кількості 1 одиниці, акація у кількості 1 одиниці діаметром стовбура на висоті 1,3 м від землі.

Як вбачається з матеріалів справи, представником державної екологічної інспекції Акт № 1203 від 13 вересня 2019 року про необхідність видалення 134 зелених насаджень задля попередження виникнення аварійної ситуації було погоджено, що підтверджується підписом державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища М.І.Козія.

20 листопада 2019 року департаментом ЖКГ ММР було видано ордер на видалення зелених насаджень підрядній організації ТОВ «Техно-Дім Груп» .

Тобто, суд доходить висновку, що підрядна організація мала усі необхідні документи, які дозволяють здійснювати процедури видалення дерев, зокрема ордер на видалення зелених насаджень від 20 листопада 1019 року.

Разом з тим, форма Акту обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню, затверджена наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України «Про затвердження Методики визначення відновної вартості зелених насаджень» , в якому зазначено про те, що діаметр стовбура вимірюється на висоті 1,3 м від землі, форма Акту № 1203 від 13 вересня 2019 року у повному обсязі відповідає вказаій вище формі Акту.

Допитана у якості свідка голова комісії по обстеженню зелених насаджень ОСОБА_7 повідомила, що вона як голова комісії разом з членами комісії по обстеженню зелених насаджень Апостоловою А.А., Скасуновою А.О. та Лук`яновим А.В. провели обстеження зелених насаджень, які знаходяться на території скверу «Миколаївський» в Інгульському районі, та за результатами даного обстеження було виявлено, що 134 дерева у сквері є сухими та знаходяться в аварійному стані, у зв`язку з чим підлягають видаленню задля попередження виникнення аварійної ситуації, про що було складено акт від 13 вересня 2019 року. Даний акт було погоджено представником державної екологічної інспекції, що підтверджується підписом державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища М.І.Козія. В подальшому Департаментом ЖКГ ММР було прийнято рішення (наказ № 277 від 18.11.2019 року) про видалення зелених насаджень на підставі Акту № 1203 від 13 вересня 2019 року. 20 листопада 2019 року департаментом ЖКГ ММР було видано ордер на видалення зелених насаджень підрядній організації ТОВ «Техно-Дім Груп» , з якою за результатами тендерної процедури закупівель укладено договір № 568 про закупівлю послуг за державні кошти від 08.07.2019 року.

Також підтвердила, що на висоті 1,3 м діаметр видалених дерев повністю відповідав максимально допустимому діаметру для видалення даних дерев. На деревах, які підлягали видаленню робилась помітка фарбою.

Допитаний у якості свідка директор ТОВ «Техно-Дім Груп» ОСОБА_1 повідомив, що 20 листопада 2019 року департаментом ЖКГ ММР було видано ордер на видалення зелених насаджень підрядній організації ТОВ «Техно-Дім Груп» , з якою за результатами тендерної процедури закупівель укладено договір № 568 про закупівлю послуг за державні кошти від 08.07.2019 року.

Також підтвердив, що на деревах, які підлягали видаленню були помітки фарбою, на підставі чого й відбувалось видалення дерев.

Допитаний у якості свідка старший державний інспектор з охорони навколишнього природного середовища Миколаївської області ОСОБА_8 .О ОСОБА_9 повідомив, що 25.11.2019 року на «Гарячу лінію» Державної екологічної інспекції у Миколаївській області надійшло звернення щодо самовільного спилу дерев по АДРЕСА_3 . Миколаївській, 20. Для перевірки викладених у зверненнях фактів 25.11.2019 роду державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища було здійснено виїзд на місце. Під час обстеження території скверу «Миколаївський» між школою АДРЕСА_2 вул АДРЕСА_1 директор ТОВ «Техно-Дім Груп» гр. ОСОБА_1 спільно зі своїми підлеглими здійснив пошкодження до ступеня припинення росту 56-ти дерев породи «Дуб» діаметрами у корі біля шийки кореня: 14,0 см., 16 см., 19,0 см., 21 см., 21,0 см., 21,0 см., 22,0 см., 22,0 см., 24,0 см., 24,0 см., 25,0 см., 26,0см., 29,5 см., 27,0 см., 27,0 см., 27,0 см., 28,0 см., 29,0 см., 27,0 см., 28,0 см., 30, см., 29,0 см., 28,0 см., 29,0 см., 27,0 см., 30 см., 27,0 см., 26,5 см., 31,0 см., 32.0 см., 31,0 см., 32,0 см., 32,0 см., 33,0 см., 33,0 см., 33,0 см., 31,0 см., 34,0 см., 32,5 см., 33,0 см., 36,0 см., 37,0 см., 35,0 см., 35,0 см., 38,0 см., 37,0 см., 36,0 см., см.35, 37,0 см., 36,0 см., 41,0 см., 40,0 см., 40,5 см., 44,0 см., 46,0 см., 47,0 см., та 2-х дерев породи "Дуб" до ступеня неприпинення росту діаметрами у корі біля шийки кореня: 07,0 см., 44,0 см., за відсутності відповідного дозволу, а саме ордера. 28.11.2019 року на «Гарячу лінію» Державної екологічної інспекції у Миколаївській області надійшло повторне звернення щодо самовільного спилу дерев по АДРЕСА_1 . 28.11.2019 року під час повторного обстеження території скверу директором ТОВ «Техно-Дім Груп» було представлено акт обстеження зелених насаджень №1203 від 19.09.2019 року та ордер на видалення зелених насаджень від 20.11.2019 року видані Департаментом ЖКГ. ОСОБА_2 не мав документа який чітко визначає які саме дерева серед інших дерев в сквері (які налічують більше 500 дерев) підлягають знесенню згідно акту обстеження №1203 від 19.09.2019 року.

З огляду на вище викладене, суд не приймає до уваги твердження відповідача про те, що знесені дерева не відповідають діаметральному складу дерев, вказаних в акті обстеження зелених насаджень №1230 від 19.09.2019 року, оскільки, державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища було здійснено замір дерева у корі біля шийкі кореня, що не заперечується відповідачем, а не на відстані 1,3 м, як це передбачено Актом обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню, затвердженим наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України «Про затвердження Методики визначення відновної вартості зелених насаджень» .

Суд критично оцінює посилання відповідача на Розрахунок розміру шкоди заподіяної зеленим насадженням, затверджений постановою КМУ від 08.04.1999 № 559 (зі змінами внесеними згідно Постанови КМУ № 1789 від 28.12.2001 року та № 111 від 01.02.2012 року) "Про такси для обчислення розміру шкоди, заподіяної зеленим насадженням у межах міст та інших населених пунктах", оскільки даний нормативно-правовий акт регулює інші правовідносини, ніж ті, які виникли між сторонами у справі.

Крім того, як вбачається з акту обстеження зелених насаджень №1203 видаленню підлягають: 132 сухостійних дерева породи «Дуб» діаметрами 13-38 см.; 1 сухостійне дерево породи «Дуб двостовбуровий» діаметрами 24,0 см., 25,0 см.; 1 сухостійне дерево породи «Акація» діаметром 56,0 см.

В свою чергу, під час обстеження території скверу «Миколаївський» відповідачем було встановлено, що видалено 56 дерев породи «Дуб» , що не перевіщує кількості дерев породи «Дуб» , визначених для видалення згідно акту обстеження зелених насаджень №1203.

Щодо твердження відповідача про те, що видалення зелених насаджень здійснюється не у вегетаційний період та зазначає, що неможливо відрізнити сухі дерева від живоростущих, суд зазначає наступне.

Суд зауважує, що Порядок № 1045 не містить жодних застережень щодо видалення зелених насаджень не у вегетаційний період.

Крім того, жодним нормативно-правовим актом не визначено періоду, коли можна видаляти дерева.

Разом з тим, в ході розгляду справи було встановлено, що обстеження дерев було здійснено у вересні місяці, тобто в період коли можливо було визначити, які дерева є сухими та підлягають видаленню.

Крім того, як встановлено в процесі розгляду справи, на деревах, які підлягали видаленню робилась помітка фарбою, тому суд погоджується з доводами позивача про те, що виявити дерева, що підлягають видаленню згідно Акту, у листопаді місяці не викликало жодної складності.

Відповідно до ч. 4 розліду П Положення про Державну екологічну інспекцію в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України 11.08.2017 року № 312, державна екологічна інспекція надає територіальним органам центральних органів виконавчої влади, місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування приписи щодо зупинення дії чи анулювання в установленому законодавством порядку дозволів, ліцензій, сертифікатів, висновків, рішень, лімітів, квот, погоджень, свідоцтв на спеціальне використання природних ресурсів, викиди і скиди забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, поводження з небезпечними хімічними речовинами, транскордонне переміщення об`єктів рослинного і тваринного світу (у тому числі водних живих ресурсів), а також щодо встановлення нормативів допустимих рівнів шкідливого впливу на стан навколишнього природного середовища.

Тобто, державна екологічна інспекція у Миколаївській області має повноваження видавати приписи, які спрямовані на зупинення дії та рішень.

Разом з тим, 28 листопада 2019 року першим заступником головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Миколаївської області департаменту ЖКГ ММР було видано припис № 05/05-02/2807 про зупинення робіт по знесенню зелених насаджень у кількості 134 одиниць дерев, відповідно до ордера на видалення зелених насаджень від 20.11.2019 року, виданого ТОВ "Техно-Дім Груп".

Суд зауважує, що державна екологічна інспекція у Миколаївській області не наділена повноваженнями видавати приписи, які спрямовані на зупинення робіт.

Суд не приймає до уваги посилання відповідача на протокол про адміністративне правопорушення від 25.11.2019 року № 001770, відповідно до якого ОСОБА_1 (директор ТОВ "Техно-Дім Груп") вчинив адміністративне правопорушення, оскільки в протоколі про адміністративне правопорушення від 25.11.2019 року № 001770 вказано, що видалення дерев 25.11.2019 року відбувалося в м. Миколаєві у парку "Дубки". Разом з тим, судом встановлено, що ТОВ "Техно-Дім Груп" здійснювалось видалення дерев у сквері "Миколаївський".

Таким чином, уважно дослідивши матеріали справи та доводи сторін, суд приходить до висновку, що вимоги припису про зупинення робіт по знесенню зелених насаджень, не є виправданими, а оскаржуваний припис прийнятий відповідачем не у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, та отже підлагає скасуванню.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Разом з тим, суд зазначає, що завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше було б порушено принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного судочинства завжди є контроль легальності.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відтак, відповідач як суб`єкт владних повноважень не надав суду достатніх та беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його відзив, і не довів правомірності винесення оскаржуваного припису.

З огляду на наведене, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.

Щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Матеріали справи не містять доказів понесення Департаментом Житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради судових витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз.

Отже, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 2, 9, 72, 76, 77, 78, 80, 120, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Департамента Житлово-комунального господарства Миколаївської міської ради (вул. Ад. Макарова, 7, м. Миколаїв, 54030, ідентифікаційний код 03365707) до Державної екологічної інспекції у Миколаївській області (вул. Дзержинського, 134, м. Миколаїв, 54030, ідентифікаційний код 37992292) за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - ТОВ "Техно-Дім Груп" про визнання недійсним та скасування припису від 28.11.2019 р. № 05/05-02/2807 - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати припис від 28.11.2019 року № 05/05-02/2807 про зупинення робіт по знесенню зелених насаджень у кількості 134 одиниць дерев, відповідно до ордера на видалення зелених насаджень від 20.11.2019, виданого ТОВ «Техно-Дім-Груп» департаментом ЖКГ ММР.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

При цьому, пунктом 3 розділу VI «Прикінцеві положення» КАС України, який доповнений цим пунктом Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30.03.2020 року №540-ІХ, визначено, що під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строк, визначений ст.295 цього Кодексу, продовжується на строк дії такого карантину.

Повний текст рішення складено та підписано суддею 17.06.2020 року.

Суддя Г.В. Лебедєва

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.06.2020
Оприлюднено19.06.2020
Номер документу89884031
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/4540/19

Рішення від 17.06.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г. В.

Ухвала від 13.02.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г. В.

Ухвала від 22.01.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г. В.

Ухвала від 22.01.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г. В.

Ухвала від 20.12.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні