ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 червня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/4867/19 Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Бойка С.С., розглянувши у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Форпост-Ікс" до управління державного архітектурно-будівельного контролю Кременчуцької міської ради Полтавської області, головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування ДАБІ у Полтавській області Пузир Андрія Івановича, Державної архітектурно-будівельної інспекції України, третя особа: управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Кременчуцької міської ради про визнання неправомірними та скасування рішення та наказів,
В С Т А Н О В И В:
10 грудня 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Форпост-Ікс" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до управління державного архітектурно-будівельного контролю Кременчуцької міської ради Полтавської області, головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування ДАБІ у Полтавській області Пузир Андрія Івановича, Державної архітектурно-будівельної інспекції України, третя особа: управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Кременчуцької міської ради про визнання неправомірними та скасування наказів Державної архітектурно - будівельної інспекції України від 02.08.2019 №856, від 07.10.2019 №1121, від 04.11.2019 №1224, визнання неправомірним та скасування наказу Управління державного архітектурно-будівельного контролю Кременчуцької міської ради Полтавської області від 21.11.2019 №14 та визнання неправомірним та скасування рішення Головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування ДАБІ у Полтавській області Пузир Андрія Івановича від 12.11.20119 №89.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування департаменту Державної архітектурно - будівельної інспекції у Полтавській області Пузирем Андрієм Івановичем 08 листопада 2019 року складено Акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил. На підставі вказаного акту рішенням головного інспектора № 89 від 12 листопада 2019 року скасовано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки № 39 (вихідний № 28-06/1823) від 15 серпня 2016 року назва об`єкту: "Будівництво багатоповерхового житлового будинку по АДРЕСА_1 " (МУО №39) та містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва (внесення змін до №28-06/1823 від 15.08.2016) по об`єкту: "Будівництво багатоповерхового житлового будинку по АДРЕСА_1 ", затверджені наказом управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області №58-муо від 14 серпня 2019 року (МУО №58), які стали доповненням (внесенням змін) у вищезазначені МУО № 39, виданих замовнику: ТОВ "ФОРПОТ-ІКС".
На підставі зазначеного рішення №89 від 12 листопада 2019 року, наказом №14 від 21 листопада 2019 року "Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт" управління державного архітектурно-будівельного контролю Кременчуцької міської ради Полтавської області анулювало відповідний дозвіл на виконання будівельних робіт.
Позивач стверджує, що планова та подальші позапланові перевірки управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Кременчуцької міської ради проведені без передбачених законом підстав, виявлені в роботі управління та оформленні містобудівних умов окремі недоліки не є підставою для скасування містобудівних умов та обмежень, а подальше анулювання дозволу на виконання будівельних робіт є втручанням в діяльність позивача.
Ухвалою суду від 27 грудня 2019 року провадження по справі відкрито, розгляд справи вирішено проводити за правилами загального позовного провадження.
21.01.2020 до суду надійшов відзив управління державного архітектуртно-будівельного контролю Кременчуцької міської ради Полтавської області у якому відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог посилаючись на те, що до управління 20.11.2019 за вх. №47-001.11/4442 надійшов лист Державної архітектурно-будівельної інспекції у Полтавській області щодо прийнятого рішення №89 від 12.11.2019 про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №39 від 15.08.2016 відносно об`єкта "Будівництво багатоповерхового житлового будинку по АДРЕСА_1 " та містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва (внесення змін до №28-06/1823 від 15.08.2016) по об`єкту: "Будівництво багатоповерхового житлового будинку по АДРЕСА_1 ".
Керуючись п. 4 ч. 2 ст. 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та на підставі вказаного листа управлінням 21.11.2019 видано наказ №14 "Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт" відповідно до якого дозвіл на виконання будівельних робіт №ІУ112172021746 від 21.07.2017 та змін до нього від 02.03.2018№ІУ122180611058 на об`єкт "Будівництво багатоповерхового житлового будинку по АДРЕСА_1 " замовник "ТОВ "Форпост-Ікс" вважаються анульованими. У зв`язку з чим вважає правомірними свої дії спрямовані на анулювання дозволу.
23.01.2020 до суду надійшов відзив ДАБІ у Полтавській області згідно якого відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог посилаючись на те, що проведеними перевірками встановлено видачу управлінням містобудування та архітектури Кременчуцької міської ради містобудівних - умов та обмежень, які містять численні недоліки, що у свою чергу є підставою для їх скасування з подальшим анулюванням дозволу на виконання будівельних робіт.
02.03.2020 до суду надійшли пояснення управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Кременчуцької міської ради, у яких зазначено, що відповідач безпідставно кваліфікував дії управління щодо надання містобудівних умов та обмежень як порушення вимог містобудівного законодавства. Стверджував, що висновок відповідача щодо неможливості будівництва багатоповерхового житлового будинку по АДРЕСА_1 , в якості переважних видів забудови за планом зонування є необґрунтованим оскільки генеральним планом визначено функціональне призначення цієї земельної ділянки як зона розміщення багатоквартирної житлової забудови 5-9 поверхів.
Учасники справи явку своїх представників у судове засідання не забезпечили, від позивача надійшло клопотання про розгляд справи без його участі.
Відповідно до приписів частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Враховуючи положення пункту 10 частини першої статті 4, частини дев`ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вирішив розгляд справи здійснювати у порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи.
У відповідності до договору оренди земельної ділянки від 25 липня 2016 року ТОВ "Форпост ІКС" отримало в оренду земельну ділянку з кадастровим номером №5310436100:03:003:003:0164 для закінчення будівництва багатоповерхового житлового будинку з вбудованими приміщеннями по АДРЕСА_1 .
15 серпня 2016 року за вих. № 28-06/1823 управлінням містобудування та архітектури Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради видано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки по АДРЕСА_1 . назва об`єкта: будівництво багатоповерхового житлового будинку. Наміри забудови: будівництво. Документ, що підтверджує право власності або користування земельною ділянкою: договір оренди землі від 25.07.2016. Цільове призначення земельної ділянки: для закінчення будівництва багатоповерхового житлового будинку з вбудованими приміщеннями. Посилання на містобудівну документацію: Генеральний план міста Кременчука, затверджений міською радою 25.12.2007 (зі змінами від 29.04.2014). Функціональне призначення земельної ділянки: зона багатоквартирної житлової забудови 5-9 поверхів. До вказаного плану додано графічні матеріали містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки по АДРЕСА_1 : викопіювання з містобудівної документації (схема зонування території) Ж-4 Зона багатоквартирної житлової забудови 5-9 поверхів та ситуаційний план місця розташування об`єкта будівництва М 1:2000 (геодезичне знімання 1981, 2013 років), за підписами в.о. начальника управління містобудування та архітектури В.В. Ковальчук та головного спеціаліста відділу планування, забудови міста та містобудівного моніторингу Л.В. Клюєвої від 15.08.2016р.
21 липня 2017 року Державна архітектурно - будівельна інспекція України надано замовнику ТОВ "ФОРПОСТ-ІКС" дозвіл на виконання будівельних робіт №ІУ 112172021746 "Будівництво багатоповерхового житлового будинку по АДРЕСА_1 .
01 червня 2017 року директором філії ДП "Укрдержбудекспертиза" у Полтавській обл. П.В. Тишкевич затверджено експертний звіт щодо розгляду проектної документації за проектом "Будівництво багатоповерхового житлового будинку по АДРЕСА_1 , АДРЕСА_1 " №17-0277-17П, в якому зазначено про те, що за результатами розгляду проектної документації встановлено, що зазначена документація розроблена відповідно до вихідних даних на проектування з дотриманням вимог до міцності, надійності та довговічності об`єкту будівництва, його експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, у тому числі щодо доступності осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення; санітарного та епідеміологічного благополуччя населення, охорони праці, пожежної безпеки, енергозбереження.
14 березня 2018 року укладено договори №1/2018 про будівництво (придбання) житла та №1/1/2018 про резервування житлової площі.
Крім того, 14 серпня 2019 року за №58-муо Наказом управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Кременчуцької міської ради затверджено Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва (ВНЕСЕННЯ ЗМІН до №28-06/1823 від 15.08.2016) назва об`єкта будівництва: Будівництво багатоповерхового житлового будинку по АДРЕСА_2 . Олега Кошового, 12 в м. Кременчуці Полтавської області, згідно яких загальні дані (вид будівництва, адреса або місцезнаходження земельної ділянки): Будівництво багатоповерхового житлового будинку по АДРЕСА_2 . Олега АДРЕСА_1 . Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва. Категорія земель: землі житлової та громадської забудови. Вид використання земельної ділянки: для закінчення будівництва багатоповерхового житлового будинку з вбудованими приміщеннями. Функціональне призначення земельної ділянки - зона розміщення багатоквартирної житлової забудови 5-9 поверхів, відповідно до Генерального плану міста Кременчука, затвердженого міською радою 25.12.2007 (зі змінами від 29.04.2014 та додатковими змінами від 01.04.2016), плану зонування території м. Кременчука Полтавської області, затвердженого рішенням Кременчуцької міської ради від 30.09.2014 (зі змінами від 07.09.2017).
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 09 вересня 2019 року №НВ-0003702892019 цільове призначення: 02.03 Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку. Категорія земель: Землі житлової та громадської забудови. Вид використання земельної ділянки: для закінчення будівництва багатоповерхового житлового будинку з вбудованими приміщеннями.
27 вересня 2019 року підписано додаткову угоду № 2 до договору оренди землі, зареєстрованого 28 липня 2016 року між Кременчуцькою міською радою Полтавської області та ТОВ "ФОРПОСТ-ІКС".
На підставі Довідки про результати документальної перевірки від 31 липня 2019 року Державною архітектурно - будівельною інспекцією України 02 серпня 2019 року видано наказ №856 "Про проведення позапланової перевірки", яким Департамент Державної архітектурно - будівельної інспекції у Полтавській області зобов`язано провести позапланову перевірку з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження управлінням містобудування та архітектури виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області містобудівної діяльності, а саме: надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №39 (вихідний №28-06/1823) від 15.08.2016.
За результатами проведеної перевірки 23.08.2019 головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Полтавській області Пузирем А.І. складено акт, яким зафіксовано порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, а саме: п. 3 розділу "Загальні данні" МУО №398 не зазначено наміри забудови, які визначені пунктом 3.2 ДБН А.2.2-3.2-14 "Склад та зміст проектної документації на будівництво", в п. 1, 2. 3, 4, 6 розділу "Містобудівні умови та обмеження" МУО №39 не міститься конкретних чисельних показників з описом та посиланням на відповідні пункти, розділи, статті будівельних норм та законодавчих актів України, не перевірку не пред`явлено жодної інформації, щодо розроблення містобудівної документації в якості архітектурних акцентів.
Також, на підставі Довідки про результати документальної перевірки від 01.10.2019 Державною архітектурно - будівельною інспекцією України видано наказ від 07.10.2019 №1121 "Про проведення позапланової перевірки", яким департамент Державної архітектурно - будівельної інспекції у Полтавській області зобов`язано провести позапланову перевірку з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження управлінням містобудування та архітектури виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області містобудівної діяльності, а саме: надання містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва, затверджених наказом Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Кременчуцької міської ради від 14.08.2019 № 58-му.
На підставі службової записки головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту Державної архітектурно - будівельної інспекції у Полтавській області від 01.11.2019 №1016-1.30/3/446 04.11.2019 Державною архітектурно - будівельною інспекцією України видано наказ №1224 "Про продовження строку позапланової перевірки", яким продовжено строк проведення позапланової перевірки з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження Управлінням містобудування та архітектури виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області містобудівної діяльності з 04.11.2019 по 08.11.2019.
08 листопада 2019 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування департаменту Державної архітектурно - будівельної інспекції у Полтавській області Пузирем Андрієм Івановичем складено Акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил у якому зроблено висновок, що Управлінням видано МУО №39 з доповненнями (внесення змін) МУО №58 видані у невідповідності містобудівній документації на місцевому рівні, будівельним нормам, стандартам і правилам.
12 листопада 2019 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування департаменту Державної архітектурно - будівельної інспекції у Полтавській області Пузирем Андрієм Івановичем прийнято рішення №89 про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №39 (вихідний №28-06/1823) від 15 серпня 2016 року назва об`єкту: "Будівництво багатоповерхового житлового будинку по АДРЕСА_1 " (МУО №39) та містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва (внесення змін до №28-06/1823 від 15.08.2016) по об`єкту: "Будівництво багатоповерхового житлового будинку по АДРЕСА_1 ", затверджені наказом Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області № 58-муо від 14 серпня 2019 року (МУО №58), які стали доповненням ( внесенням змін) у вищезазначені МУО №39.
21 листопада 2019 року управлінням державного архітектурно - будівельного контролю Кременчуцької міської ради Полтавської області прийнято наказ №14 "Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт", згідно якого вважати анульованим дозвіл на виконання будівельних робіт №ІУ 112172021746 від 21.07.2017 та зміни до нього від 02.03.2018 №ІУ 122180611058 на об`єкті: "Будівництво багатоповерхового житлового будинку по АДРЕСА_2 . Олега Кошового, 12 в АДРЕСА_3 Кременчуці АДРЕСА_1 ", замовник - ТОВ "ФОРПОСТ-ІКС".
Не погоджуючись з наказами про проведення перевірок та рішеннями про скасування містобудівних умов та обмежень та анулювання дозволу на виконання будівельних робіт позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку позовним вимогам суд виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Підпунктом 5 п. 15 Порядку здійснення державного архітектурно - будівельного нагляду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 року №698 (надалі -Порядок) підставою для проведення позапланової перевірки є виявлення за результатами камеральної чи документальної перевірки відомостей про порушення об`єктом нагляду вимог законодавства під час виконання ним повноважень у сфері містобудівної діяльності.
У відповідності до п.п. 21, 22 Порядку документальною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться на підставі та з метою встановлення своєчасності, достовірності, повноти даних та відповідності вимогам законодавства у сфері містобудівної діяльності документів і матеріалів об`єктів нагляду, складених під час виконання ними своїх повноважень. Документальна перевірка проводиться без виїзду на об`єкт нагляду. Видання наказу на проведення камеральної або документальної перевірки не потребується.
Судом встановлено, що накази №856 від 02 серпня 2019 року та №1121 від 07 жовтня 2019 року "Про проведення позапланової перевірки" видані на підставі цієї довідок про результати документальних перевірок, суд приходить до висновку, що прийнятий у відповідності до вимог законодавства.
Згідно з п. 17 Порядку строк проведення позапланової перевірки не може перевищувати 15 робочих днів. За обґрунтованим письмовим зверненням посадової особи ДІМ зазначений строк може бути одноразово продовжений наказом ДІМ не більше ніж на п`ять робочих днів.
Судом встановлено, що продовження строку проведення перевірки відбулось, за вмотивованими службовими записками головного інспектора будівельного нагляду та заступника директора департаменту ДАБІ у Полтавській області, а тому підстави для скасування наказу №1224 від 04 листопада 2019 року "Про продовження строку позапланової перевірки" відсутні.
З огляду на наведене позовні вимоги щодо визнання неправомірними та скасування наказів державної архітектурно - будівельної інспекції України від 02 серпня 2019 року №856 "Про проведення позапланової перевірки", від 07 жовтня 2019 року №1121 "Про проведення позапланової перевірки" та від 04 листопада 2019 року №1224 "Про продовження строку позапланової перевірки" задоволенню не підлягають.
Надаючи оцінку рішення №89 від 12 листопада 2019 року яким було скасовано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки №39 ( вихідний № 28-06/1823) від 15 серпня 2016 року назва об`єкту: Будівництво багатоповерхового житлового будинку по АДРЕСА_1 та містобудівні умови та обмеження для проектування цього об`єкта будівництва (внесення змін до № 28-06/1823 від 15.08.2016), затверджені наказом Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області №58-муо від 14 серпня 2019 року (МУО №58), які стали доповненням ( внесенням змін) у вищезазначені МУО №339, виданих замовнику: ТОВ "ФОРПОТ-ІКС", суд виходить з наступного.
Частиною восьмою статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено, що скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється: 1) за заявою замовника; 2) головними інспекторами будівельного нагляду в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду у разі невідповідності містобудівних умов та обмежень містобудівному законодавству, містобудівній документації на місцевому рівні, будівельним нормам, стандартам і правилам; 3) за рішенням суду.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення порядку надання адміністративних послуг у сфері будівництва та створення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва" від 17 жовтня 2019 року, який набрав чинності 01 грудня 2019 року абзац 5 ч.8 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної документації" було виключено.
Отже, з 01 грудня 2019 року скасування містобудівних умов та обмежень поза волею забудовника можливе виключно за рішенням суду, що підсилює гарантії прав забудовника від можливих зловживань або помилок державних інспекторів будівельного нагляду.
До 01 грудня 2019 року головними інспекторами будівельного нагляду в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду містобудівні умови та обмеження могли бути скасовані виключно у разі їх невідповідності містобудівному законодавству, містобудівній документації на місцевому рівні, будівельним нормам, стандартам і правилам.
Підставою для прийняття рішення №89 від 12 листопада 2019 року вказано, що в п. 3 розділу "Загальні дані" МУО №39 від 15 серпня 2016 року не зазначено наміри забудови, які визначені п. 3.2 ДБН А.2.2.-3-2014 "Склад і зміст проектної документації на будівництво", чим порушено п. 3.3 "Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст", затвердженого наказом Мінрегіонбуду та ЖКГ №109 від 07.07.2011 (який діяв на момент надання МУО №39) (далі - Порядок №109), а в п. З, 4, 6 розділу "Містобудівні умови та обмеження" МУО № 58 зазначено інформацію з посиланням на ДБН 360-92*** Містобудування "Планування і забудова міських і сільських поселень", що не відповідає положенням, зазначеним в ДБН Б.2.2-12:2018 "Планування і забудова територій", який діяв на момент доповнення (внесення змін) в МУО № 39."
Суд зазначає, що п. 3.3 Порядку №109 не передбачено, що наміри забудови мають слово в слово відповідати п. 3.2 відповідного ДБН, а п. 1 "Сфера застосування" ДБН А.2.2.-3-2014 "Склад і зміст проектної документації на будівництво" встановлено, що "ці норми встановлюють склад та зміст проектної документації (а не зміст містобудівних умов та обмежень, які не відносяться до проектної документації) на нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт та технічне переоснащення будинків, будівель, споруд будь-якого призначення, їх комплексів або їх частин, лінійних об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури".
Отже, вказані підстави не можуть вважатися порушеннями законодавства у сфері містобудівної діяльності та не тягнуть за собою скасування містобудівних умов та обмежень.
Іншою підставою для прийняття спірного рішення вказано, що "в п.п. 1, 2, 3, 4, 6, розділу "Містобудівні умови та обмеження" МУО №39 не міститься конкретних чисельних показників з описом та посиланням на відповідні пункти, розділи, статті будівельних норм та законодавчих актів України, чим порушено: ч. 8 ст. 1 Розділ І Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Проте частина восьма статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" не передбачає такої вимоги до змісту містобудівних умов та обмежень, як "зазначення конкретних чисельних показників з описом та посиланням на відповідні пункти, розділи, статті будівельних норм та законодавчих актів України", а містить лише визначення містобудівних умов та обмеження забудови земельної ділянки.
Наступною підставою для прийняття рішення вказано невідповідність містобудівних умов №39 від 15 серпня 2016 року в частині визначення поверховості будівництва в 10 поверхів вимогам п. 2 Плану зонування території м. Кременчука, затвердженої рішенням Кременчуцької міської ради від 30 вересня 2014 року.
Оцінюючи вказане твердження суд звертає увагу на те, що МУО №58 від 14 серпня 2019 року відповідний розділ МУО №39 було змінено, та замість поверховості зазначено максимальну висоту будинку, внаслідок чого ці умови в частині визначення поверховості забудови не могли суперечити відповідній частині Плану зонування території м. Кременчука.
Оцінюючи рішення №89 від 12 листопада 2019 року в частині такої підстави для скасування містобудівних умов та обмежень, як перебування об`єкту забудови у санітарно-захисній зоні слід вказати наступне.
Графічна частина Плану зонування території м. Кременчука, затвердженого рішенням Кременчуцької міської ради від 30 вересня 2014 року, розміщена у загальному доступі на порталі відкритих даних за веб-адресою https://opendata.kremen.gov.ua/sites/default/files/zoning_0.jpg. З дослідження цієї графічної частини, а також викопіювання з містобудівної документації (схема зонування території), яка є графічною частиною МУО №39 від 15 серпня 2016 року (санітарно-захисні зони 4-5 класу на ній позначені фіолетовим кольором, 1-3 класу - червоним) встановлено, що відповідний об`єкт будівництва не перебуває в межах будь-якої санітарно - захисної зони 4-5 класу або 1-3 класу.
Листом від 14 серпня 2019 року №28-19/14-42 начальник управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Кременчуцької міської ради повідомила заступника директора департаменту ДАБІ у Полтавській області О. Морозову про те, що у відповідності до затвердженого Кременчуцькою міською радою зонінгу від 30 вересня 2014 року зона найбільшого забруднення повітря над об`єктом будівництва відсутня, а в межі санітарно - захисної зони підприємств І-ІІІ класу шкідливості ВАТ "Кременчукм`ясо" земельна ділянка не потрапляє.
Відповідну інформацію головний інспектор відобразив в своєму акті від 23 серпня 2019 року. За наслідками цього акту будь-які рішення не приймалися.
Не зважаючи на це, 01 жовтня 2019 року, всупереч висновкам акту від 23 серпня 2019 року, графічним матеріалам зонінгу та листа від 14 серпня 2019 року №28-19/14-42, головний інспектор будівельного нагляду А.І. Пузир робить висновок про те, що зона будівництва перебуває в межах санітарно - захисної зони, після чого вносить цю ж інформацію до акту перевірки від 08 листопада 2019 року та рішення №89 від 12 листопада 2019 року.
Будь-яких доказів перебування об`єкту будівництва по вул. О. Кошового, 12 в м. Кременчуці Полтавської області в межах санітарно-захисної зони відповідачі до суду не надали.
Інші підстави визначені головним інспектором для скасування містобудівних умов та обмежень в рішенні №89 від 12 листопада 2019 року на думку суду не можуть слугувати підставою для скасування містобудівних умов та обмежень згідно абзацу 2 пункту 3 частини восьмої статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної документації".
Суд вважає за необхідне наголосити на тому, що скасування містобудівних умов та обмежень, особливо у тому випадку, коли будівництво об`єкту вже розпочалось і замовник для цього витратив кошти та організаційні зусилля, є крайнім заходом, який може бути застосований лише в тому випадку, коли відсутні інші можливості до забезпечення дотримання вимог у сфері містобудівної діяльності, зокрема, у випадку неможливості усунення виявлених порушень під час або після проведення перевірки і ці порушення можуть вплинути на безпеку об`єкту будівництва або створювати загрозу для життя та здоров`я людей.
Доказів неможливості усунення позивачем виявлених в ході перевірки порушень суду не надано.
Пунктом 32 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №698 від 19 серпня 2015 року встановлено, що якщо рішення об`єкта нагляду порушує вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, таке рішення скасовується або його дія зупиняється в разі можливості усунення виявлених порушень. У разі зупинення дії рішення об`єкт нагляду вживає заходів щодо усунення порушень, зазначених у рішенні про зупинення, та про результати повідомляє головному інспектору будівельного нагляду, який прийняв таке рішення.
Тобто, рішення об`єкта нагляду, яке порушує вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності спочатку зупиняється, і лише у випадку неможливості усунення виявлених порушень - воно може бути скасоване.
У випадку, що розглядається у цій справі, відповідачем не дотримано принципу належного врядування та необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані застосовані заходи результатів державного нагляду, що є підставою для скасування такого рішення.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного суду від 11.04.2018 по справі №821/3/17 (провадження К/99901/2449/17), від 29.08.2018 по справі №826/14181/17, від 18.10.2018 по справі №823/1550/17.
Надаючи оцінку правомірності наказу №14 від 21 листопада 2019 року "Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт", який прийнятий Управлінням державного архітектурно - будівельного контролю Кременчуцької міської ради, суд враховує, що цей наказ є похідним від рішення №89 від 12 листопада 2019 року, яке у відповідності до вимог статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України визнається судом протиправним та скасовується то і наказ №14 від 21 листопада 2019 року слід також визнати протиправним та скасувати.
Також суд вважає за необхідне звернути уваги на те, що в ході розгляду справи судом встановлено, що на момент прийняття рішення про скасування дозволу на виконання будівельних робіт позивачем вже завершено першу чергу будівництва. При цьому скасування дозволу на виконання будівельних робіт унеможливлює реєстрацію декларації про закінчення будівництва і, відповідно, унеможливлює виконання замовником своїх договорів з інвесторами та підрядниками, що, очевидно, тягне за собою значні матеріальні збитки. За таких обставин, рішення про скасування дозволу на виконання будівельних робіт повинно містити в собі відповідне обґрунтування для вжиття крайніх заходів державного впливу, тим більше з урахуванням того, що підставою для прийняття рішення №14 від 21 листопада 2019 року слугували недоліки в роботі державного органу, а не позивача.
Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачі у цій справі не довели правомірності прийняття ними рішення №89 від 12.11.2019 та наказу №14 від 21.11.2019, а тому позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Розподіл судових витрат проведено у відповідності до вимог статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
У Х В А Л И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Форпост-Ікс" (27500, Кіровоградська обл., місто Світловодськ, Вул. Героїв Чорнобиля, будинок 29, Код ЄДРПОУ 39367560) до головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування ДАБІ у Полтавській області Пузиря Андрія Івановича (36011 м. Полтава вул. Гоголя, 25, кім. 62), управління державного архітектурно-будівельного контролю Кременчуцької міської ради Полтавської області (39600, Полтавська обл., місто Кременчук, площа Перемоги, будинок 2, Код ЄДРПОУ 41250664), Державної архітектурно-будівельної інспекції України (01133, м. Київ, бульвар Лесі Українки, 26, код ЄДРПОУ 37471912), третя особа: управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Кременчуцької міської ради (39600, Полтавська обл., м. Кременчук, площа Перемоги, буд. 2, код ЄДРПОУ 02498790) про визнання неправомірними та скасування рішення та наказів задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту Державної архітектурно - будівельної інспекції у Полтавській області Пузиря Андрія Івановича №89 від 12 листопада 2019 року.
Визнати протиправним та скасувати наказ управління державного архітектурно-будівельного контролю Кременчуцької міської ради Полтавської області №14 від 21 листопада 2019 року "Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт".
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Форпост-Ікс" (27500, Кіровоградська обл., місто Світловодськ, Вул. Героїв Чорнобиля, будинок 29, Код ЄДРПОУ 39367560) за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно - будівельної інспекції України (01133, м. Київ, бульвар Лесі Українки, 26, код ЄДРПОУ 37471912) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1921,00 грн (одну тисячу дев`ятсот двадцять одну гривню нуль копійок).
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Форпост-Ікс" (27500, Кіровоградська обл., місто Світловодськ, Вул. Героїв Чорнобиля, будинок 29, Код ЄДРПОУ 39367560) за рахунок бюджетних асигнувань управління державного архітектурно-будівельного контролю Кременчуцької міської ради Полтавської області (39600, Полтавська обл., місто Кременчук, площа Перемоги, будинок 2, код ЄДРПОУ 41250664) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1921,00 грн (одну тисячу дев`ятсот двадцять одну гривню нуль копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня його проголошення (з дня складення повного судового рішення у разі проголошення скороченого рішення), з урахуванням положень пункту 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя С.С.Бойко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.06.2020 |
Оприлюднено | 19.06.2020 |
Номер документу | 89884228 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Бойко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні