Постанова
від 17.06.2020 по справі 170/366/17
КАСАЦІЙНИЙ ЦИВІЛЬНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

Постанова

Іменем України

17 червня 2020 року

м. Київ

справа № 170/366/17

провадження № 61-967св18

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Луспеника Д. Д.,

суддів: Воробйової І. А. (суддя-доповідач), Гулька Б. І., Лідовця Р. А.,

Черняк Ю. В.,

учасники справи:

позивач - заступник прокурора Волинської області в інтересах держави

в особі Волинської обласної державної адміністрації,

відповідачі: Шацька районна державна адміністрація Волинської області, управління екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації, ОСОБА_1 ,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу заступника прокурора Волинської області в інтересах держави в особі Волинської обласної державної адміністрації на рішення Шацького районного суду Волинської області від 27 вересня 2017 року у складі судді Жевнєрової Н. В. та ухвалу Апеляційного суду Волинської області

від 05 грудня 2017 року у складі колегії суддів: Русинчука М. М.,

Матвійчук Л. В., Осіпука В. В.,

ВСТАНОВИВ:

1. Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

У червні 2017 року заступник прокурора Волинської області

в інтересах держави в особі Волинської обласної державної адміністрації (далі - Волинська ОДА) звернувся до суду із позовом до Шацької районної державної адміністрації Волинської області (далі - Шацька РДА), управління екології та природних ресурсів Волинської ОДА, ОСОБА_1 про визнання незаконними розпоряджень Шацької РДА Волинської області, визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок водного фонду, визнання недійсними договорів оренди водних об`єктів, зобов`язання повернути земельні ділянки та водні об`єкти.

Позовна заява мотивована тим, що прокуратурою області вивчено матеріали перевірки управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Волинській області щодо дотримання вимог земельного законодавства Шацькою РДА при передачі

в оренду фізичним особам земельних ділянок водного фонду для рибогосподарських потреб і встановлено, що розпорядженнями голови Шацької РДА від 25 червня 2016 року № 156, 157, 158 затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок водного фонду за кадастровими номерами: 0725780900:05:002:0619, 0725780900:05:002:0618, 0725780900:05:002:0620, в оренду на строк 10 років ОСОБА_1 , загальною площею відповідно: 26,4987 га, в тому числі під ставом

23,4539 га, під гідротехнічними спорудами 3,0448 га; 11,8328 га, в тому числі під ставом 10,0656 га, під гідротехнічними спорудами 1,7672 га; 21,3524 га,

в тому числі під ставом 15,3572 га, під гідротехнічними спорудами

5,9952 га; для рибогосподарських потреб, що розташовані на території Грабівської сільської ради Шацького району Волинської області за межами населених пунктів.

На підставі вказаних розпоряджень 03 серпня 2016 року між Шацькою РДА та ОСОБА_1 укладені договори оренди землі. Вважав, що вказані розпорядження не відповідають нормам чинного законодавства,

є незаконними та підлягають скасуванню, а укладені на їх підставі договори оренди - визнанню недійсними.

Зазначав, що відповідно до частини другої статті 122 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) до компетенції районних державних адміністрацій на їхній території належить передача земельних ділянок із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів, у тому числі для ведення водного господарства.

Проте вказані земельні ділянки передані в оренду ОСОБА_1 для рибогосподарських потреб, а не для ведення водного господарства. Прийняття рішень про передачу земельних ділянок із земель державної власності, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для рибогосподарських потреб належить до повноважень обласної державної адміністрації відповідно до положень частини п`ятої статті 122 ЗК України.

Разом з тим розпорядженням голови Волинської обласної державної адміністрації від 10 березня 2015 року № 83 Про надання повноважень районним державним адміністраціям у сфері надання в оренду земельних ділянок під водними об`єктами, розташованими за межами населених пунктів на території Волинської області уповноважено голів районних державних адміністрацій готувати документи, необхідні для передачі

у користування на умовах оренди землі водного фонду, проводити процедуру земельних торгів в установленому законодавством порядку та доручено укладати договори оренди земельних ділянок вказаної категорії згідно з чинним законодавством.

Вважав, що вказане розпорядження не наділяє повноваженнями голів районних державних адміністрацій на прийняття відповідних розпорядчих документів щодо передачі в оренду земель водного фонду для рибогосподарських потреб, оскільки це виключні повноваження обласної державної адміністрації згідно з частиною п`ятою статті 122 ЗК України.

Статтею 14 Закону України Про місцеві державні адміністрації визначено, що місцеві державні адміністрації здійснюють повноваження місцевого самоврядування, делеговані їм відповідними радами. Кабінет Міністрів України в межах, визначених законами України, може передавати місцевим державним адміністраціям окремі повноваження органів виконавчої влади вищого рівня. Отже, положеннями чинного законодавства не передбачено можливості делегування обласними державними адміністраціями повноважень районним державним адміністраціям щодо передачі в оренду земельних ділянок водного фонду із земель державної власності за межами населених пунктів для рибогосподарських потреб, тому оспорювані розпорядження Шацької РДА прийняті з перевищенням повноважень, що

є підставою для їх скасування. Таким чином, договори оренди землі, укладені 03 серпня 2016 року між Шацькою РДА та ОСОБА_1 на підставі незаконних розпоряджень, з перевищенням Шацькою РДА наданих законом повноважень, підлягають визнанню недійсними.

Також зазначав, що 27 вересня 2016 року між управлінням екології та природних ресурсів Волинської ОДА на підставі розпорядження Волинської ОДА від 15 жовтня 2014 року № 425 Про питання укладання договорів оренди водних об`єктів, розташованих на території Волинської області та ОСОБА_1 укладені договори оренди водних об`єктів для рибогосподарських потреб, а саме рибогосподарських технологічних водойм, загальною площею водного дзеркала 23,4539 га, 10,0656 га,

15,3572 га, розташованих на земельних ділянках за кадастровими номерами: 0725780900:05:002:0619, 0725780900:05:002:0618, 0725780900:05:002:0620, відповідно, за межами населених пунктів Грабівської сільської ради Шацького району Волинської області.

Уповноваженим органом на розпорядження земельними ділянками для рибогосподарських потреб, а отже, і водних об`єктів, відповідно до частини п`ятої 122 ЗК України, статті 51 ВК України та статті 14 Закону України Про аквакультуру є Волинська ОДА, голова якої на виконання своїх повноважень видає розпорядження, в тому числі і щодо передачі в оренду земельних ділянок водного фонду для рибогосподарських потреб.

Вважав, що передача водних об`єктів ОСОБА_1 за договорами оренди відбулась без відповідного розпорядження голови Волинської ОДА, чим порушено вимоги статті 6 Закону України Про місцеві державні адміністрації та статті 123 ЗК України. Враховуючи викладене, договори оренди водних об`єктів, укладені між управлінням екології та природних ресурсів Волинської ОДА та ОСОБА_1 від 27 вересня 2016 року за

№ 57, 58 59 підлягають визнанню недійсними з тих же підстав, що

і договори оренди земельних ділянок від 03 серпня 2016 року, укладені між Шацькою РДА та ОСОБА_1 .

Крім того, зазначав, що передача земельних ділянок Шацькою РДА та водних об`єктів управлінням екології та природних ресурсів Волинської ОДА зі зміненими межами та присвоєнням кадастрових номерів у порушення вимог статті 124 ЗК України, та статті 51 ВК України відбувалась без проведення торгів, що є підставою для визнання недійсними спірних договорів оренди землі та водних об`єктів.

Ураховуючи зазначене, заступник прокурора Волинської області в інтересах держави в особі Волинської ОДА просив суд:

- визнати незаконними розпорядженя Шацької РДА від 25 червня 2016 року № 156, 157, 158 Про надання в оренду земельної ділянки водного фонду ;

- визнати недійсними договори оренди земельних ділянок водного

фонду, укладені між Шацькою РДА та ОСОБА_1 03 серпня

2016 року, щодо земельних ділянок площею 26,4987 га, 11,8328 га,

21,3524 га, (кадастрові номери: 0725780900:05:002:0619, 0725780900:05:002:0618, 0725780900:05:002:0620), та скасувати їх державну реєстрацію;

- визнати недійсними договори оренди водних об`єктів від 27 вересня

2016 року № 57, 58, 59, укладені між управлінням екології та природних ресурсів Волинської ОДА і ОСОБА_1 , щодо водних об`єктів площею водного дзеркала 23,45 га, 10,0656 га, 15,3572 га, розташованих за межами населених пунктів Грабівської сільської ради Шацького району Волинської області, а також про зобов`язання повернути за актом приймання-передачі вказані земельні ділянки та водні об`єкти.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Шацького районного суду Волинської області від 27 вересня

2017 року у задоволенні позову заступника прокурора Волинської області

в інтересах держави в особі Волинської ОДА відмовлено.

Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що передаючи в оренду спірні земельні ділянки, Шацька РДА керувалась розпорядженням голови Волинської ОДА від 10 березня 2015 року № 83 Про надання повноважень районним державним адміністраціям у сфері надання в оренду земельних ділянок під водними об`єктами, розташованими за межами населених пунктів на території Волинської області , яким уповноважено голів районних державних адміністрацій готувати документи, необхідні для передачі

у користування на умовах оренди земель водного фонду, проводити процедуру земельних торгів в установленому законодавством порядку та доручено укладати договори оренди земельних ділянок вказаної категорії згідно з чинним законодавством, тому позовні вимоги прокурора необґрунтовані та не підлягають задоволенню.

Короткий зміст судового рішення суду апеляційної інстанції

Ухвалою Апеляційного суду Волинської області від 05 грудня 2017 року апеляційну скаргу заступника прокурора Волинської області відхилено.

Рішення Шацького районного суду Волинської області від 27 вересня

2017 року залишено без змін.

Судове рішення суду апеляційної інстанції мотивовано тим, що суд першої інстанції, належним чином встановивши всі фактичні обставини справи, дійшов обґрунтованого висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог заступника прокурора Волинської області в інтересах держави в особі Волинської ОДА.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

У касаційній скарзі, поданій у січні 2018 року до Верховного Суду,

заступник прокурора Волинської області в інтересах держави в особі Волинської ОДА , посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить оскаржувані судові рішення скасувати та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити.

Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції

Ухвалою судді Верховного Суду від 17 січня 2018 року відкрито касаційне провадження у вказаній справі.

Згідно зі статтею 388 ЦПК України судом касаційної інстанції у цивільних справах є Верховний Суд.

У лютому 2018 року справа надійшла до Верховного Суду.

У квітні 2020 року згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями справа передана судді-доповідачеві.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 10 червня 2020 року вказану справу призначено до розгляду.

Аргументи учасників справи

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

Касаційна скарга мотивована тим, що суди попередніх інстанцій належним чином не встановили фактичних обставин справи, та дійшли помилкового висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Зазначає, що чинним законодавством не передбачено можливості делегування або передачі обласними державними адміністраціями повноважень щодо надання в оренду земельних ділянок водного фонду із земель державної власності за межами населених пунктів для рибогосподарських потреб районним державним адміністраціям.

Отже, розпорядження Шацької РДА від 25 червня 2016 року № 156, 157, 158, на підставі яких ОСОБА_1 надано в оренду терміном на 10 років земельні ділянки, які відносяться до земель водного фонду, загальною площею 60 га, для рибогосподарських потреб, прийняті поза межами її компетенції, усупереч вимогам частини третьої статті 122 ЗК України, статті 19 Конституції України, статті 7 Закону України Про місцеві державні адміністрації .

Крім того, зазначав, що спірні земельні ділянки передані в оренду без проведення земельних торгів.

Відзив на касаційну скаргу учасників справи

У лютому 2018 року до Верховного Суду від Головного управління Дежгеокадастру у Волинській області надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому зазначено, що оскаржувані судові рішення є законними та обґрунтованими.

У березні 2018 року до Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу від Шацької РДА, в якому зазначено, що оскаржувані судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними та обґрунтованими, доводи касаційної скарги вказаних висновків не спростовують.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

Розпорядженнями голови Шацької РДА від 03 серпня 2012 року № 293, 294, 295 ОСОБА_1 надано дозвіл на складання проектів землеустрою щодо відведення трьох земельних ділянок водного фонду в оренду терміном на п`ять років для рибогосподарських потреб на території Грабівської сільської ради Шацького району Волинської області за межами населених пунктів на землях державної власності: площею 11,8328 га, в тому числі водне плесо -10,0656 га; площею 21,6685 га, в тому числі водне плесо - 16,2871 га; площею 26,4987 га, в тому числі водне плесо - 23,6065 га (а.с. 22, 132; т. 1, а.с. 24, т. 2).

На замовлення ОСОБА_1 розроблені проекти землеустрою щодо відведення спірних земельних ділянок, які пройшли державну експертизу землевпорядної документації, про що свідчать відповідні висновки

від 19 квітня 2016 року № 166, 167, 168, затверджені 19 квітня 2016 року начальником Головного управління Держгеокадастру у Волинській області (а.с. 20, 128 - 130; т. 1, а.с. 21 - 22, т. 2).

Розпорядженням Волинської ОДА від 10 березня 2015 року № 83 Про надання повноважень районним державним адміністраціям у сфері надання в оренду земельних ділянок під водними об`єктами, розташованих за межами населених пунктів на території Волинської області , яке є чинним, уповноважено голів районних державних адміністрацій готувати документи, необхідні для передачі у користування на умовах оренди земель водного фонду, проводити процедуру земельних торгів в установленому законодавством порядку. Крім того, цим розпорядженням доручено головам районних державних адміністрацій укладати (поновлювати, розривати) договори оренди землі водного фонду згідно з чинним законодавством на відповідній території.

На виконання вказаного розпорядження Волинської ОДА розпорядженнями голови Шацької РДА від 25 червня 2016 року № 156, 157, 158

затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок водного фонду з кадастровими номерами: 0725780900:05:002:0619, 0725780900:05:002:0618, 0725780900:05:002:0620, та надано в оренду терміном на 10 років ОСОБА_1 вказані земельні ділянки водного фонду загальною площею відповідно: 26,4987 га, в тому числі під ставом -

23,4539 га, під гідротехнічними спорудами 3,0448 га; 11,8328 га, в тому числі під ставом - 10,0656 га, під гідротехнічними спорудами - 1,7672 га;

21,3524 га, в тому числі під ставом - 15,3572 га, під гідротехнічними спорудами - 5,9952 га, для рибогосподарських потреб, що розташовані на території Грабівської сільської ради Шацького району Волинської області за межами населених пунктів (а.с. 19, 127 т. 1; а.с. 19, т. 2).

03 серпня 2016 року між Шацькою РДА в особі першого заступника голови, який діяв на підставі розпорядження Волинської ОДА від 10 березня

2015 року № 83, розпоряджень голови Шацької РДА від 25 червня 2016 року № 156, 157, 158, Закону України Про місцеві державні адміністрації , статей 17, 122, 123, 124 ЗК України, статей 11, 14 Закону України

Про аквакультуру , та ОСОБА_1 укладені договори оренди

землі і передано останньому у платне користування для рибогосподарських потреб терміном на десять років земельні ділянки водного фонду з кадастровими номерами: 0725780900:05:002:0619, 0725780900:05:002:0618, 0725780900:05:002:0620, що розташовані на території Грабівської сільської ради Шацького району Волинської області за межами населених пунктів (а.с. 44 -47, 156 -159, т. 1; а.с. 46 - 49, т. 2).

27 серпня 2016 року між Волинською ОДА в особі начальника управління екології та природних ресурсів, відповідно до розпорядження Волинської ОДА від 15 жовтня 2014 року № 425 Про питання укладання договорів оренди водних об`єктів, розташованих на території Волинської області , та ОСОБА_1 укладені договори оренди водних об`єктів № 57, 58, 59, відповідно до умов яких ОСОБА_1 передано терміном на п`ять років

у платне користування для рибогосподарських потреб: за договором № 59 -рибогосподарську технологічну водойму загальною площею водного дзеркала 23,45 га, водний простір - 316,6 тис. куб. м, а також земельну ділянку під водним об`єктом з кадастровим номером 0725780900:05:002:0619, площею під ставом 23,45 га, під гідротехнічними спорудами - 3,0448 га; за договором № 58 - рибогосподарську технологічну водойму загальною площею водного дзеркала 10,07 га, водний простір -

195 тис. куб. м, а також земельну ділянку під водним об`єктом

з кадастровим номером 0725780900:05:002:0620, площею під ставом

10,0656 га, під гідротехнічними спорудами - 1,7672 га; за договором № 57 -рибогосподарську технологічну водойму загальною площею водного дзеркала 15,36 га, водний простір 120,8 тис. куб. м, земельну ділянку під водним об`єктом з кадастровим номером 0725780900:05:002:0618, площею під ставом 15,3572 га, під гідротехнічними спорудами 5,0653 га.

У вказаних договорах визначено розмір орендної плати як за водний об`єкт, так і за відповідну земельну ділянку та вказано, що передача об`єкта оренди здійснюється після розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, підставою для розроблення якого є розпорядження Шацької РДА від 03 серпня 2012 року № 294 (а.с. 57 - 62, 169-174, т. 1;

а.с. 59 - 64, т. 2).

Земельні ділянки водного фонду з кадастровими номерами: 0725780900:05:002:0619, 0725780900:05:002:0618, 0725780900:05:002:0620, були об`єктами оренди згідно з оспорюваними договорами оренди, укладеними ОСОБА_1 03 серпня 2016 року з Шацькою РДА, та

є об`єктами оспорюваних договорів оренди, укладених 27 вересня 2016 року між відповідачем та Волинською ОДА.

Земельні ділянки водного фонду як об`єкти оренди передано Шацькою РДА ОСОБА_1 згідно з актами приймання-передачі без зазначення дати

(а.с. 54, 166, т. 1; а.с. 56, т. 2).

Водні об`єкти відповідачу ОСОБА_1 передано Волинською ОДА згідно

з актами приймання-передачі від 27 вересня 2016 року.

2. Мотивувальна частина

Позиція Верховного Суду

Згідно з частиною третьою статті 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Згідно з положенням частини другої статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Касаційна скарга заступника прокурора Волинської області

в інтересах держави в особі Волинської ОДА підлягає частковому задоволенню.

Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права

Відповідно до вимог частин першої та другої статті 400 ЦПК України під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.

Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.

Частиною першою статті 402 ЦПК України встановлено, що у суді касаційної інстанції скарга розглядається за правилами розгляду справи судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи з урахуванням статті 400цього Кодексу.

Відповідно до частин першої, другої та п`ятої статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог

і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Вказаним вимогам закону оскаржувані судові рішення не відповідають.

Згідно з частиною другою статті 7 Закону України Про місцеві державні адміністрації місцеві державні адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, цим та іншими законами України, актами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, органів виконавчої влади вищого рівня, а районні державні адміністрації

в Автономній Республіці Крим - також рішеннями та постановами Верховної Ради Автономної Республіки Крим, рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їх повноважень.

Статтею 14 Закону України Про місцеві державні адміністрації визначено, що місцеві державні адміністрації здійснюють повноваження місцевого самоврядування, делеговані їм відповідними радами.

Кабінет Міністрів України в межах, визначених законами України, може передавати місцевим державним адміністраціям окремі повноваження органів виконавчої влади вищого рівня.

Передача місцевим державним адміністраціям повноважень інших органів супроводжується передачею їм відповідних фінансових, матеріально-технічних та інших ресурсів, необхідних для здійснення цих повноважень.

Розглядаючи спір, суди попередніх інстанцій посилалися на те, що оспорювані розпорядження голови Шацької РДА від 25 червня 2016 року

№ 156, 157, 158, якими було передано ОСОБА_1 у платне користування для рибогосподарських потреб терміном на десять років згадані земельні ділянки водного фонду, що розташовані на території Грабівської сільської ради Шацького району Волинської області за межами населених пунктів, прийняті з перевищенням повноважень, оскільки таке право

в розглядуваному випадку належало Волинській ОДА і не було передано (делеговано) Шацькій РДА.

Проте суд першої інстанції, висновком якого погодився й апеляційний суд, відмовив у задоволенні позову з тих підстав, що при виправленні помилки державного органу шляхом визнання незаконними оспорюваних розпоряджень, недійсними договорів оренди земельних ділянок водного фонду та водних об`єктів не буде дотримано обґрунтовану пропорційність між застосованими заходами та переслідуваною метою, якої прокурор намагається досягти шляхом позбавлення відповідача права оренди.

Це призведе до непропорційним чином втручання в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу.

Проте вказаний висновок є помилковим з огляду на таке.

Відповідно до частин першої, другої статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування

в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону.

Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави (частина перша статті 14 Конституції України).

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцієюта законами України.

Відповідно до частин третьої та п`ятої статті 122 ЗК України районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва.

Обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або

у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

Згідно з частиною другою статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою та третьою статті 134 цього Кодексу. Відповідно до частини третьої статті 51 ВК України водні об`єкти надаються у користування за договором оренди земель водного фонду на земельних торгах у комплексі із земельною ділянкою.

Відповідно до частин третьої та четвертої статті 51 ВК України водні об`єкти надаються у користування за договором оренди земель водного фонду на земельних торгах у комплексі із земельною ділянкою.

Водні об`єкти надаються у користування на умовах оренди органами, що здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) згідно з повноваженнями, визначеними ЗК України , відповідно до договору оренди, погодженого з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства.

Судом встановлено, що розпорядженням Волинської ОДА від 10 березня 2015 року № 83 Про надання повноважень районним державним адміністраціям у сфері надання в оренду земельних ділянок під водними об`єктами, розташованих за межами населених пунктів на території Волинської області , яке є чинним, уповноважено голів районних державних адміністрацій готувати документи, необхідні для передачі у користування на умовах оренди земель водного фонду, проводити процедуру земельних торгів в установленому законодавством порядку.

На виконання вказаного розпорядження Волинської ОДА розпорядженнями голови Шацької РДА від 25 червня 2016 року № 156, 157 158 затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок водного фонду

з кадастровими номерами 0725780900:05:002:0619, 0725780900:05:002:0618, 0725780900:05:002:0620 та надано в оренду терміном на 10 років

ОСОБА_1 вказані земельні ділянки водного фонду загальною площею відповідно: 26,4987 га, в тому числі під ставом - 23,4539 га,

під гідротехнічними спорудами - 3,0448 га; 11,8328 га, в тому числі під

ставом - 10,0656 га, під гідротехнічними спорудами - 1,7672 га; 21,3524 га,

в тому числі під ставом - 15,3572 га, під гідротехнічними спорудами -

5,9952 га, для рибогосподарських потреб, що розташовані на території Грабівської сільської ради Шацького району Волинської області за межами населених пунктів.

За змістом частин третьої та п`ятої статті 122 ЗК України, статтей 11, 14 Закону України Про аквакультуру , статті 51 ВК України передача

у користування на умовах оренди земель державної власності водного фонду для рибогосподарських потреб за межами населених пунктів належить до компетенції обласних державних адміністрацій.

Ураховуючи зазначене, положеннями чинного законодавства не передбачено можливості делегування обласними державними адміністраціями повноважень районним державним адміністраціям щодо передачі в оренду земельних ділянок водного фонду із земель державної власності за межами населених пунктів для рибогосподарських потреб.

Статтею 43 Закону України Про місцеві державні адміністрації передбачено, що акти місцевих адміністрацій, що прийняті з порушенням законодавства, оскаржуються до суду.

Отже, розпорядження Шацької РДА від 25 червня 2016 року № 156, 157, 158, на підставі яких ОСОБА_1 надано в оренду земельні ділянки, які відносяться до земель водного фонду, для рибогосподарських потреб, прийняті поза межами її компетенції, усупереч вимогам частини третьої статті 122 ЗК України, статті 19 Конституції України, статті 7 Закону України Про місцеві державні адміністрації .

З огляду на викладене суди першої та апеляційної інстанцій, ухвалюючи судові рішення в справі, неправильно застосували норми матеріального права, порушивши норми процесуального права. Тому судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій підлягають скасуванню з передачею справи на новий розгляд до суду першої інстанції.

Відповідно до пункту першого частини третьої та четвертої статті 411 ЦПК України підставою для скасування судового рішення та направлення справи на новий розгляд є порушення норм процесуального права, що унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази. Справа направляється на новий розгляд до суду апеляційної інстанції, якщо порушення норм процесуального права допущені тільки цим судом. У всіх інших випадках справа направляється до суду першої інстанції.

За таких обставин рішення суду першої інстанції та рішення суду апеляційної інстанції не відповідають вимогам статті 263 ЦПК України та ухвалені

з порушення норм процесуального права, що в силу пункту 1 частини третьої та четвертої статті 411 ЦПК України є підставою для їхнього скасування

з передачею справи на новий розгляд до суду першої інстанції.

Керуючись статтями 400, 409, 411, 416 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу заступника прокурора Волинської області

в інтересах держави в особі Волинської обласної державної адміністрації задовольнити частково.

Рішення Шацького районного суду Волинської області від 27 вересня

2017 року та ухвалу апеляційного суду Волинської області від 05 грудня

2017 року скасувати, справу передати на новий розгляд до суду першої інстанції.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Д. Д. Луспеник

Судді: І. А. Воробйова

Б. І. Гулько

Р. А. Лідовець

Ю. В. Черняк

СудКасаційний цивільний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення17.06.2020
Оприлюднено19.06.2020
Номер документу89903466
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —170/366/17

Ухвала від 21.06.2022

Цивільне

Шацький районний суд Волинської області

Матвійчук С. П.

Рішення від 09.06.2022

Цивільне

Шацький районний суд Волинської області

Матвійчук С. П.

Рішення від 16.05.2022

Цивільне

Шацький районний суд Волинської області

Матвійчук С. П.

Рішення від 16.05.2022

Цивільне

Шацький районний суд Волинської області

Матвійчук С. П.

Ухвала від 08.02.2022

Цивільне

Шацький районний суд Волинської області

Матвійчук С. П.

Ухвала від 23.11.2021

Цивільне

Шацький районний суд Волинської області

Матвійчук С. П.

Ухвала від 23.11.2021

Цивільне

Шацький районний суд Волинської області

Матвійчук С. П.

Ухвала від 14.09.2021

Цивільне

Шацький районний суд Волинської області

Матвійчук С. П.

Ухвала від 29.04.2021

Цивільне

Шацький районний суд Волинської області

Матвійчук С. П.

Ухвала від 27.01.2021

Цивільне

Шацький районний суд Волинської області

Матвійчук С. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні