Номер провадження 2/754/502/20
Справа №754/16010/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 червня 2020 року Деснянський районний суд м. Києва в складі:
головуючого - судді - ЛІСОВСЬКОЇ О.В.
за участю секретаря - Грей О.П.
позивачки ОСОБА_1
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Маршал про визнання дій незаконними та зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивачка ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до відповідача ОСББ Маршал про визнання дій незаконними та зобов`язання вчинити дії, мотивуючи свої вимоги тим, що на підставі свідоцтва про право власності їй належить квартира, розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Відповідно до довідки, виданої ОСББ Маршал від 30.01.2018 року за нею рахується заборгованість з оплати житлово-комунальних послуг станом на 01.12.2017 року в розмірі 5601, 24 грн. Разом з тим, згідно повідомлень Відділу житлових субсидій та пільг УПСЗН Деснянської РДА в м. Києві за період з січня 2008 року по квітень 2018 року ОСОБА_1 призначено житлову субсидію. На підставі викладеного, позивачка звертається до суду з даним позовом, в якому просить суд визнати незаконними дії ОСББ Маршал по нарахуванню заборгованості по сплаті за житлово-комунальні послуги споживачу ОСОБА_1 та зобов`язати ОСББ Маршал провести перерахунок заборгованості по сплаті за житлово-комунальні послуги споживачу ОСОБА_1
26.02.2029 року від голови ОСББ Маршал до суду надійшов Відзив на позов. Заперечуючи проти задоволення позову, представник вказує про те, що позивачка безпідставно вважає незаконними дії по нарахуванню боргів, оскільки таке твердження не обґрунтовано жодними доказами та не містить посилань на нормативно-правові акти України, вимоги яких на думку позивачки були недотримані або порушені при здійснені нарахувань сум по оплаті житлово-комунальних послуг. Позов подавався з метою - уникнути відмови в призначенні субсидії, оскільки позивачка має значний борг за житлово-комунальні послуги, що не дає права на отримання субсидії. Порядок надання субсидії на оплату житлово-комунальних послуг регулюється Положенням № 848. Проте викладене воно в новій редакції, яка затверджена постановою № 329, що набрала чинності з 01.05.2018 року. Наявність заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг є перепоною для призначення житлової субсидії з 01.05.2018 року. Якщо протягом двох місяців з дати початку опалювального (неопалювального) сезону громадянин документально підтвердив сплату заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію чи оскарження заборгованості в судовому порядку (ухвали про відкриття провадження у справі), субсидія призначається з початку опалювального (неопалювального) сезону. В іншому випадку - з місяця, наступного за тим, в якому до органу соціального захисту населення надійшло документальне підтвердження сплати заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію чи оскарження заборгованості в судовому порядку (ухвали про відкриття провадження у справі). Позивачка розрахунок заборгованості отримала 02.10.2018 року особисто та засвідчила отримання своїм підписом, але не має бажання укладати договір реструктуризації та сплачувати борги. Між позивачкою та відповідачем виникли відносини, що породжують цивільні права та обов`язки, оскільки відповідач надає житлово-комунальні послуги, а позивачка ними користується. Вищевказане свідчить про неналежне виконання позивачкою зобов`язань, а тому порушує право відповідача на одержання плати за надані послуги з утримання будинку та прибудинкової території в установлений законодавством строк. На підставі викладеного голова ОСББ Маршал ОСОБА_3 просить суд відмовити в задоволенні позову.
07.11.2020 року голова ОСББ Маршал ОСОБА_3 подав до суду письмові пояснення, відповідно до яких зазначено, що згідно тарифу, затвердженому загальними зборами ОСББ Маршал проводилися нарахування по обслуговуванню будинку та прибудинкової території по квартирі АДРЕСА_1 , власником якої є ОСОБА_1 . Щороку позивачка отримувала субсидію за комунальні послуги на рахунок ОСББ. Відповідно, нарахування за комунальні послуги по квартирі в„– 64 проводилось з урахуванням використаної субсидії щомісячно. А сума невикористаної субсидії поверталась державі. Щороку у відділ УПСЗН Деснянського району надавався розрахунок сум невикористаних субсидій по всьому будинку згідно постанови KM України № 534 від 23.08.2016 року. Надалі ОСББ Маршал повертало до бюджету суми невикористаних субсидій, шляхом зменшення заборгованості на кінець періоду УПСЗН Деснянського району перед ОСББ Маршал , що відображалося в актах звірки. З лютого 2019 року в нарахуваннях субсидія не застосовувалася, я зв`язку з тим, що суми субсидій почали надходить безпосередньо власнику ОСОБА_1 , а не ОСББ. Отже, ОСББ Маршал відповідно надало до УПСЗН Деснянського району останній розрахунок сум невикористаних субсидій за період 01.10.2018р. - 31.01.2019р. у зв`язку з чим у ОСББ Маршал виникла заборгованість перед УПСЗН Деснянського району. Також представник зазначає, що з лютого 2019 року кошти по субсидії по квартирі в„– 64 надходять безпосередньо ОСОБА_1 , але вона не сплачує щомісячно за комунальні послуги. З лютого 2019 р. по липень 2019 р. по квартирі в„– 64 було нараховано за комунальні послуги 15 993,43 грн. (обслуговування будинку - 1904,40 грн.; централізоване опалення - 3995,01грн.; ГВ - 7511,11 грн.; ХВ - 2582,91 грн.), а ОСОБА_1 сплатила за цей період лише 2029,20 грн., хоча щомісячно отримувала субсидію від держави у повному обсязі. Також по квартирі в„– 64 з 2016 року по 2018 рік не нараховувалось і не сплачувалось за використану холоду і гарячу воду, до ОСББ Маршал ОСОБА_1 не надавалися показники лічильників, хоча водою вона користувалася, а ОСББ, відповідно, розраховувалося з постачальниками за її використану воду. ОСББ Маршал розглянуло зведену таблицю, яку надала ОСОБА_1 . Ця таблиця зовсім не відповідає дійсності: нарахування ОСББ невірні, субсидія відображена некоректно, в графі оплату відмічено щомісячно, що зовсім не відповідає дійсності, а суми переплат, як вказує ОСОБА_1 це суми невикористаних субсидій, які повертались державі, про що вище зазначено, та й ці суми невірні.
У судовому засіданні позивачка ОСОБА_1 повністю підтримала позовні вимоги та просила суд їх задовольнити у повному обсязі.
На початку розгляду справи представник відповідача ОСОБА_3 в судовому засіданні просив в задоволенні позову відмовити в повному обсязі. У подальшому представник відповідача у судове засідання не з`явився, про день, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, про причини неявки не повідомив. Суд вважає можливим розглядати справу у відсутності представника відповідача.
Вислухавши пояснення позивачки, вивчивши письмові матеріали справи, суд приходить до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до вимог ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені у судовому засіданні.
Згідно із статтями 12, 13 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін, при цьому суд розглядає цивільні справи не інакше як в межах заявлених вимог і на підставі наданих учасниками справи доказів.
Відповідно до вимог статей 76-79 ЦПК України доказуванню підлягають обставини (факти), які мають значення для ухвалення рішення у справі і щодо яких у учасників справи, виникає спір. Доказування по цивільній справі, як і судове рішення не може ґрунтуватися на припущеннях.
Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (Серявін та інші проти України, № 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10 лютого 2010 року).
Прецедентна практика Європейського суду з прав людини виходить з того, що реалізуючи п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод щодо доступності правосуддя та справедливого судового розгляду кожна держава-учасниця цієї Конвенції вправі встановлювати правила судової процедури, в тому числі й процесуальні заборони і обмеження, змістом яких є не допустити судовий процес у безладний рух.
Судом встановлено, що квартира АДРЕСА_1 належить на праві приватної власності ОСОБА_1 , що підтверджується свідоцтвом про право власності від 21.02.2007 року.
Законом України Про житлово-комунальні послуги регулюються відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг, та взаємовідносини між виконавцем послуг та споживачем регулюються виключно на договірних засадах.
Пунктом 1 і 14 ч. 1 ст.1 Закону України Про житлово-комунальніпослуги визначено, що виконавець комунальної послуги це суб`єкт господарювання, що надає комунальну послугу споживачу відповідно до умов договору, а управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.
Відповідно до ст. 2 Закону України Про житлово-комунальні послуги встановлено відносини, що регулюються цим Законом.
Так, згідно із зазначеною статтею Закону предметом регулювання є відносини, що виникають у процесі надання споживачам послуг з управління багатоквартирним будинком, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення та поводження з побутовими відходами, а також відносини, що виникають у процесі надання послуг з постачання та розподілу електричної енергії і природного газу споживачам у житлових, садибних, садових, дачних будинках.
Частиною 2 статті 2 Закону передбачено, що не є предметом регулювання цього Закону відносини, що виникають між співвласниками, а також між співвласниками та об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку при забезпеченні потреб співвласників шляхом самозабезпечення відповідно до статті 22 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку".
Норми цього Закону застосовуються з урахуванням особливостей, встановлених законами, що регулюють відносини у сферах постачання та розподілу електричної енергії і природного газу, постачання теплової енергії, централізованого постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.
Згідно ст. 8 Закону України Про житлово-комунальні послуги управитель багатоквартирного будинку зобов`язаний, зокрема забезпечувати належне утримання спільного майна багатоквартирного будинку та прибудинкової території відповідно до нормативних вимог і договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, від власного імені укладати з підрядниками необхідні договори про виконання окремих робіт та послуг.
Крім того, відповідно до ст. 4 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.
Статтею 10 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку визначено, що вищим органом управління об`єднання є загальні збори і до його виключної компетенції відноситься визначення порядку сплати,переліку та розмірів внесків і платежів співвласників. Рішення загальних зборів, прийняте відповідно до статуту,є обов`язковим для всіх співвласників.
Відповідно до ст. 12 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку управління багатоквартирним будинком здійснює об`єднання через свої органи управління.
Вирішуючи вимоги позивача про визнання неправомірними дій ОСББ Маршал щодо нарахування та стягнення з неї, як споживача житлово-комунальних послуг, суд приходить до наступного.
Статтею 13 Закону України Про житлово-комунальні послуги № 1875-IVвизначено, що залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на: комунальні послуги (централізоване постачання холодної води, централізоване постачання гарячої води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), газопостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо); послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо); послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків(балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо); послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо).
Відповідно до ст. 20 Закону України Про житлово-комунальні послуги споживач має право на несплату вартості житлово-комунальних послуг за період тимчасової відсутності споживача та/або членів його сім`ї, при відповідному документальному оформленні, а також за період фактичної відсутності житлово-комунальних послуг, визначених договором у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. При цьому виконавець/виробник зобов`язаний проводити перерахунок розміру плати за житлово-комунальні послуги в разі перерви в їх наданні, ненадання, надання не в повному обсязі, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2013 року № 970 Про затвердження Порядку проведення перерахунків розміру плати за послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій перерахунок за послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій здійснюється в разі перерви в їх наданні, чи не надання або надання не в повному обсязі та/або без урахування встановленого рішенням органу місцевого самоврядування тарифу, його структури, періодичності та строків надання послуг.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що Законом України Про житлово-комунальні послуги вказано чітке розмежування житлових послуг і комунальних та передбачено право споживача на не оплату саме комунальних послуг у разі відсутності споживача в житловому приміщенні понад 30 календарних днів, за умови документального підтвердження, а не звільнення від сплати внесків за надання послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій.
Доказів того, що відповідачем було допущено перерву в їх наданні, чи ненадання або надання не в повному обсязі суду не надано.
За таких обставин, суд приходить до висновку про обов`язок позивача, як власника квартири за адресою: АДРЕСА_1 , сплачувати за житлово-комунальні послуги та послуги з утримання будинку споруд та прибудинкової території для нежитлових приміщень у розмірі, затвердженому рішеннями загальних зборів ОСББ Маршал .
Таким чином, суд вважає, що заборгованість, яка виникла у позивачки, як власника квартири АДРЕСА_1 з причини несплати житлово-комунальних послуг нарахована правомірно.
Згідно з пунктом 2 Положення про порядок призначення житлових субсидій право на отримання адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, а також субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (далі - субсидія) поширюється на громадян, які проживають у житлових приміщеннях (будинках) державного та громадського житлового фонду, в тому числі у гуртожитках, - на оплату користування житлом; приватного житлового фонду та фонду житлово-будівельних (житлових) кооперативів - на оплату утримання житла; житлового фонду незалежно від форм власності - на оплату комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.
Відповідно до підпункту 5 пункту 6 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 848 від 21.10.1995 р. (далі - Положення) житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо структурним підрозділом з питань соціального захисту населення отримано інформацію про наявність простроченої понад місяць (на дату надання такої інформації) заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день звернення за призначенням житлової субсидії (крім заборгованості за послугу з постачання та розподілу природного газу, що нарахована виконавцем комунальної послуги з посиланням на рішення суду щодо норм споживання природного газу побутовими споживачами у разі відсутності лічильників газу та у зв`язку з приведенням об`ємів використаного природного газу побутовими споживачами до стандартних умов, а також заборгованості, що виникла у зв`язку з тим, що управитель, об`єднання, виконавець комунальних послуг не уклали договору з AT "Ощадбанк" (його установами) для перерахування сум житлових субсидій у грошовій безготівковій формі).
Житлова субсидія у випадку, передбаченому підпунктом 5 пункту 6 Положення, призначається з початку опалювального (неопалювального) сезону за умови документального підтвердження сплати заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, або оскарження заборгованості в судовому порядку (ухвали про відкриття провадження у справі) протягом двох місяців з початку такого сезону, в іншому випадку - з місяця, наступного за тим, в якому до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення надійшло документальне підтвердження сплати заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, або оскарження заборгованості в судовому порядку (ухвали про відкриття провадження у справі).
Відповідно до п.14 Положення для нарахування субсидії для призначення житлових субсидій на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення у п`ятиденний строк з дня його отримання подаються відомості про: склад зареєстрованих у житлових приміщеннях (будинках) осіб органами місцевого самоврядування або уповноваженими ними органами; забезпеченість громадян житловою площею та комунальними послугами управителями, об`єднаннями, виконавцями комунальних послуг. У таких відомостях зазначається: розмір платежів за житлово-комунальні послуги у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів житлово-комунального обслуговування; розмір внесків/платежів об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів житлово-комунального обслуговування; сума простроченої понад два місяці заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком.
Згідно п. 108 Положення для нарахування субсидії для призначення житлових субсидій громадяни, яким призначено житлову субсидію, зобов`язані щомісяця сплачувати вартість фактично спожитої послуги з урахуванням суми житлової субсидії, перерахованої управителям, об`єднанням, виконавцям комунальних послуг або виплаченої їм готівкою.
Згідно розрахунку заборгованості, станом на 01.07.2018 року заборгованість ОСОБА_1 , яка є власником житлового приміщення, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , складала 14010, 22 грн.
Позивач у позовній заяві посилається на Повідомлення про надання субсидій за період з січня 2008 року по квітень 2018 року.
Проте, як зазначає голова правління ОСББ Маршал ОСОБА_3, з лютого 2019 року суми субсидій почали надходити безпосередньо позивачці, але вона не сплачувала щомісячно комунальні послуги, у зв`язку з чим у неї виникла заборгованість та ОСББ Маршал надало розрахунок сум невикористаних субсидій до Управління соціального захисту населення Деснянського району м. Києва.
Таким чином,суд вважає, що заборгованість, яка виникла у позивачки , як власника квартири АДРЕСА_1 з причини несплати житлово-комунальних послуг нарахована правомірно.
Оскільки в судовому засіданні встановлено, що ОСББ Маршал діяло в межах своїх повноважень і відповідно до діючого законодавства, підстави для визнання дій ОСББ Маршал неправомірними відсутні.
Позивачкою не надано будь-яких належних та допустимих доказів в обґрунтування своїх тверджень, а тому суд вважає, що у задоволенні позовних вимог слід відмовити в повному обсязі за недоведеністю позовних вимог.
На підставі викладеного, керуючись ст. 12, 19, 81, 141, 258-260, 263-265 ЦПК України, Конституцією України, ст. 15, 16 ЦК України, Законом України "Про об"єднання співвласників багатоквартирного будинку", -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Маршал про визнання дій незаконними та зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Київського апеляційного суду через Деснянський районний суд м. Києва протягом тридцяти днів з дня проголошення.
Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , адреса реєстрації: АДРЕСА_1 .
Відповідач - Обєднання співвласників багатоквартирного будинку Маршал , ЄДРПОУ 35139887, адреса: м. Київ, вул. Кубанської України, 31-А.
Повний текст рішення виготовлений 17 червня 2020 року.
Суддя О.В.Лісовська
Суд | Деснянський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 01.06.2020 |
Оприлюднено | 19.06.2020 |
Номер документу | 89906047 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Деснянський районний суд міста Києва
Лісовська О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні