Рішення
від 19.06.2020 по справі 420/2496/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/2496/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 червня 2020 року м. Одеса

Суддя Одеського окружного адміністративного суду Токмілова Л.М., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Таміра торг» (65012, м. Одеса, вул. Троїцька 33А, оф.304 Б, код ЄДРПОУ 32558036) до Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа 8, код ЄДРПОУ 43005393) та Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 39398646) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

23.03.2020 року до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «Таміра торг» до Державної податкової служби України та Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.

30.03.2020 р. ухвалою суду позовну заяву залишено без руху.

13.04.2020 р. позивачем подано уточнену позовну заяву, у якій просить суд:

- визнати незаконним та протиправним дії щодо зупинення реєстрації податкових накладних №259 від 19.11.2019 р., №260 від 19.11.2019 р., №261 від 19.11.2019 р„ №388 від 25.11.2019 р.;

- скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 04.02.2020 р. №1449344/42558036, від 04.02.2020 р. №1449345/42558036, від 04.02.2020 р. №1449347/42558036 та від 04.02.2020 р. №1449346/42558036;

- зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені ТОВ «ТАМІРА ТОРГ» податкові накладні №259 від 19.11.2019 р., №260 від 19.11.2019 р., №261 від 19.11.2019 р., №388 від 25.11.2019 р.

Ухвалою суду від 21.04.2020 року відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач є як імпортером, так і посередником, а саме: ТОВ ТАМІРА ТОРГ придбає товар як у постачальників-нерезидентів, так і у вітчизняних постачальників. Комерційна мета укладених договорів, або контрактів - поставка продуктів харчування для реалізації в Україні з метою отримання прибутку. На виконання умов Договору ТОВ ТАМІРА ТОРГ було реалізовано на користь ТОВ АМБРА ІМПЕКС товар. Відповідно до приписів п.201.10, ст.201 ПКУ, ТОВ ТАМІРА ТОРГ було складено на користь ТОВ АМБРА ІМПЕКС податкові накладні та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Контролюючим органом зупинено реєстрацію податкових накладних №259 від 19.11.2019 р., №260 від 19.11.2019 р., №261 від 19.11.2019 р., №388 від 25.11.2019 р., складених на користь покупця - ТОВ АМБРА ІМПЕКС . Позивач направив на адресу відповідача повідомлення з додатками щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операції по ПН/PK, реєстрація яких зупинена, та документи довільного формату із зазначеним переліком документів, що підтверджують реальність здійснення операцій по зупиненим податковим накладним. За результатами розгляду наданих пояснень та копій документів щодо ПН/PK, реєстрацію яких зупинено, контролюючим органові прийнято рішення про відмову у реєстрації таких ПН/PK в ЄРПН на підставі того, що платником податку не надано копій документів. Позивач не погоджуючись з прийнятим Головним управлінням ДПС в Одеській області рішенням про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, звернувся до суду з даним позовом.

14.05.2020 року за вх. № 18748/20 від Головного управління ДПС в Одеській області надійшов відзив на позовну заяву, в обґрунтування якого зазначено, що відповідно до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117, що до переліку документів необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, входять:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-факгури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передб4чена договором та/або законодавством.

Комісії контролюючих органів приймають рішення про:

- реєстрацію податкової накладної І розрахунку коригування в Реєстрі;

- відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі Кп. 20 Порядку).

Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про від реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній І розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства (п. 21 Порядку).

В оскаржуваному рішенні Комісії зазначено, які документи не надано підприємством ТОВ Таміра Торг разом із повідомленням, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. З огляду на не надання позивачем разом із повідомленням всіх необхідних документів, Комісією яка приймає рішення щодо реєстрації або відмову в такій реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування було винесено оскаржуване рішення - про відмову в реєстрації податкової накладної №259, №260, №261, №388. Таким чином, рішення комісії про відмову в реєстрації податкових накладних ТОВ Таміра Торг є повністю обґрунтованим.

Відповідачем Державною податковою службою України ухвалу про відкриття провадження у справі та копію позовної заяви з додатками отримано 04.05.2020 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, що наявне в матеріалах справи. У встановлений в ухвалі від 21.04.2020 року строк відзив на адміністративний позов до суду не надано.

Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

15.05.2020 року за вх. № 18965/20 року від позивача надійшла відповідь на відзив в якій зазначено, що відповідач не спростував у відзиві твердження та аргументи позивача викладені в позовній заяві.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.

ТОВ ТАМІРА ТОРГ , код ЄДРПОУ 32558036 зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 17 жовтня 2018 року, номер запису: 15561020000067828.

Договором поставки № 0104/19/43 від 01.04.2019 року, укладеним між ТОВ ТАМІРА ТОРГ та ТОВ АМБРА ІМПЕКС здійснено постачання Товару: рис Басматі пропарений Creamy 1 кг, у кількості 120 кг, вартістю 6 426,00 грн. (без ПДВ); рис Басматі пропарений Golden 1 кг, у кількості 60 кг, вартістю 3 310,2 грн. (без ПДВ) на загальну суму 9736,20 грн., у тому числі ПДВ - 11683,44 грн.

Згідно Договору поставки № 0104/19/43 від 01.04.2019 року ТОВ ТАМІРА ТОРГ отримало на банківський рахунок від ТОВ АМБРА ІМПЕКС грошові кошти в сумі 11683,44 грн.

По вищевказаним фінансово-господарським операціям ТОВ ТАМІРА ТОРГ складено на користь ТОВ АМБРА ІМПЕКС податкову накладну за № 259 від 19.11.2019 року та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

ТОВ ТАМІРА ТОРГ отримало Квитанцію від 17.12.2019 року про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, в яких зазначено наступне: ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК №259 від 19.11.2019 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку , Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Постачання (реалізація) товару - рис Басматі пропарений Creamy та рис Басматі пропарений Golden в загальній кількості 180 кг. здійснено ТОВ ТАМІРА ТОРГ з партій товару, придбаних у постачальника ТОВ ЖАРНИК (код ЄДРПОУ 38786349), згідно Договору купівлі-продажу № 1504/1 від 15.04.2019 року, що підтверджується Рахунками на оплату № 133 від 08.10.2019 року та № 136 від 11.10.2019 року, а також Видатковими накладними № 133 від 08.10.2019 року та № 136 від 11.10.2019 року.

Позивачем 28.01.2020 року направлено до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 1 до якого надано письмові пояснення та копії необхідних документів до вищезазначених податкових накладних, а саме:

- документи щодо реалізації товару - податкова накладна №259 від 19.11.2019 року, квитанція №1 від 17.12.2019 р., рахунок на оплату №5853 від 19.11.2019 р., видаткова накладка №5853 від 19.11.2019 р., товарно-транспортна накладна №Р5853 від 19.11.2019 р., довіреність на отримання товарно-матеріальних цінностей №112 від 19.11.2019 р., Договір поставки №0104/19-43 від 01.04.2019 року з Покупцем - ТОВ АМБРА ІМПЕКС ;

- документи щодо придбання товару - рахунок на оплату №133 від 08.10,2019 р., видаткова накладна №133 від 08.10.2019 р., рахунок на оплату №136 від 11.10.2019 р., видаткова накладна №136 від 11.10.2019 р. та Договір купівлі-продажу №1504/1 від 15.04.2019 р. з контрагентом ТОВ ЖАРНИК

- документи TOB ТАМІРА ТОРГ , щодо підтвердження спроможності здійснювати господарську діяльність - Договір оренди нежитлового приміщення №0105/19 від 01.05.2019 р. (оренді складського приміщення) з додатками, Договір №3046/10/18 від 17.10.2018 р. (оренда офісу в бізнес-центрі) з додатками.

Рішенням комісії ДПС України про реєстрацію або відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1449345/42558036 від 04.02.2020 року відмовлено у реєстрації податкової накладної.

На виконання Договору поставки № 0104/19/43 від 01.04.2019 року, укладеним між ТОВ ТАМІРА ТОРГ та ТОВ АМБРА ІМПЕКС здійснено постачання Товару: рис BASMATI, повністю обрушений, пропарений, шліфований, довго зернистий, неглазурований Індія, 5кг, у кількості 2 000 кг на загальну суму 72760,00 грн., у тому числі з ПДВ - 87312,00 грн.

Згідно Договору поставки № 0104/19/43 від 01.04.2019 року ТОВ ТАМІРА ТОРГ отримало на банківський рахунок від ТОВ АМБРА ІМПЕКС грошові кошти в сумі 87312,00 грн., що підтверджується Рахунком на оплату № 5855 від 19.11.2019 року та Видатковою накладною № 5855 від 19.11.2019 року.

По вищевказаним фінансово-господарським операціям ТОВ ТАМІРА ТОРГ складено на користь ТОВ АМБРА ІМПЕКС податкову накладну за № 260 від 19.11.2019 року та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

ТОВ ТАМІРА ТОРГ отримало Квитанцію від 17.12.2019 року про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, в яких зазначено наступне: ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК №260 від 19.11.2019 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку , Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Постачання (реалізація) товару - рис BASMATI, повністю обрушений, пропарений, шліфований, довго зернистий, неглазурований Індія, 5кг, у кількості 2 000 кг здійснено ТОВ ТАМІРА ТОРГ з партій товару, придбаних у постачальника ROSEMARY GIDA. DIS TIC. LTD. STI, згідно Контракту купівлі-продажу товару № TZ2019 від 17.01.2019 року, що підтверджується специфікацією № 439, інвойсом, пакувальним листом від 30.05.2019 року, товарно-транспортною накладною № 3182,митною декларацією № UA500060/2019/019156 від 26.06.2019 року.

Позивачем 28.01.2020 року направлено до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 3 до якого надано письмові пояснення та копії необхідних документів до вищезазначених податкових накладних, а саме:

- документи щодо реалізації товару - податкова накладна №260 від 19.11.2019 року, квитанція №1 від 17.12.2019 р., рахунок на оплату №5855 від 19.11.2019 р., видаткова накладка №5855 від 19.11.2019 р., товарно-транспортна накладна №Р5855 від 19.11.2019 р., довіреність на отримання товарно-матеріальних цінностей №113 від 19.11.2019 р., Догові поставки №0104/19-43 від 01.04.2019 року з Покупцем - ТОВ АМБРА ІМПЕКС ;

- документи щодо придбання товару - вантажно-митна декларація №UA500060/2019/019156 від 26.06.2019 р., інвойс № 439 від 30.05.2019 р., специфікація №439 від 30.05.2019 р. до Контракту № TZ2019 від 17.01.2019 p., Контракт № TZ2019 купівлі-продажу товару від 17.01.2019 р. з контрагентом-нерезидентом фірмою ROSEMARY GIDA.DIS.TIC.LTD.STI (Турецька Республіка);

- документи ТОВ ТАМІРА ТОРГ , щодо підтвердження спроможності здійснювати господарську діяльність - Договір оренди нежитлового приміщення №0105/19 від 01.05.2019 р. (оренді складського приміщення) з додатками, Договір №3046/10/18 від 17.10.2018 р. (оренда офісу в бізнес центрі) з додатками.

Рішенням комісії ДПС України про реєстрацію або відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1449347/42558036 від 04.02.2020 року відмовлено у реєстрації податкової накладної.

На виконання Договору поставки № 0104/19/43 від 01.04.2019 року, укладеним між ТОВ ТАМІРА ТОРГ та ТОВ АМБРА ІМПЕКС здійснено постачання Товару: фініки сушені DEGLET NOUR, Туніс, 330 г, у кількості 2376 шт., вартістю 94232,16 грн. (без ПДВ); фініки сушені DEGLET NOUR, Туніс, 200 г, у кількості 2 000 шт., вартістю 29 360,00 грн. (бер ПДВ); фініки Мазафаті, 400 г, Іран, у кількості 4 032 шт., вартістю 137612,16 грн. (без ПДВ) на загальну суму 261204,32 грн., у тому числі з ПДВ - 313445,18 грн.

Згідно Договору поставки № 0104/19/43 від 01.04.2019 року ТОВ ТАМІРА ТОРГ отримало на банківський рахунок від ТОВ АМБРА ІМПЕКС`грошові кошти в сумі 313445,18 грн., що підтверджується Рахунком на оплату № 5859 від 19.11.2019 року та Видатковою накладною № 5859 від 19.11.2019 року.

По вищевказаним фінансово-господарським операціям ТОВ ТАМІРА ТОРГ складено на користь ТОВ АМБРА ІМПЕКС податкову накладну за № 261 від 19.11.2019 року та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

ТОВ ТАМІРА ТОРГ отримало Квитанцію від 17.12.2019 року про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, в яких зазначено наступне: ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК №261 від 19.11.2019 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку , Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Постачання (реалізація) товару - фініки сушені DEGLET NOUR у кількості 2376 шт., фініки сушені DEGLET NOUR у кількості 2000 шт., здійснено ТОВ ТАМІРА ТОРГ з партій товару, придбаних у постачальника STE BARAKA DE CONDITIONNEMENT DE DATTES, згідно Контракту № TТ-BCD/0207 від 02.07.2019 року, що підтверджується, інвойсом № 78/2019 від 04.07.2019 року, пакувальним листом від 04.07.2019 року, міжнародною товарно-транспортною накладною № 435245, митною декларацією № UA500060/2019/024026 від 05.08.2019 року.

Постачання (реалізація) товару - фініки ОСОБА_1 у кількості 4032 шт., здійснено ТОВ ТАМІРА ТОРГ з партій товару, придбаних у постачальника ТОВ ЖАРНИК (код ЄДРПОУ 38786349), згідно Договору купівлі-продажу № 1504/1 від 15.04.2019 року, що підтверджується Рахунком на оплату № 134 від 10.10.2019 року та Видатковою накладною № 134 від 10.10.2019 року.

Позивачем 28.01.2020 року направлено до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 4 до якого надано письмові пояснення та копії необхідних документів до вищезазначених податкових накладних, а саме:

- документи щодо реалізації товару - податкова накладна №261 від 19.11.2019 року, квитанція №1 від 17.12.2019 р., рахунок на оплату №5859 від 19.11.2019 р., видаткова накладна №5859 від 19.11.2019 р., товарно-транспортна накладна №Р5859 від 19.11.2019 р., довіреність на отримання товарно-матеріальних цінностей №114 від 19.11.2019 р., Договір поставки №0104/19-43 від 01.04.2019 року з Покупцем - ТОВ АМБРА ІМПЕКС ;

- документи щодо придбання товару - вантажно-митна декларація № UA500060/2019/02402 від 05.08.2019 р., інвойс №78/2019 від 04.07.2019 р., Контракт №ТМ-ВС/0207 купівлі-продажу товару від 02.07.2019 р. з контрагентом-нерезидентом фірмою STE BARAKA DE CONDITIONNEMENT DE DATTES (Туніс); рахунок на оплату №134 від 10.10.2019 р., видаткова накладна №134 від 10.10.2019 р. та Договір купівлі-продажу №1504/1 від 15.04.2019 р. з контрагентом ТОВ ЖАРНИК ;

- документи ТОВ ТАМІРА ТОРГ , щодо підтвердження спроможності здійснювати господарську діяльність - Договір оренди нежитлового приміщення №0105/19 від 01.05.2019 р. (оренда складського приміщення) з додатками, Договір №3046/10/18 від 17.10.2018 р. (оренда офісу в бізнес центрі) з додатками.

Рішенням комісії ДПС України про реєстрацію або відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1449346/42558036 від 04.02.2020 року відмовлено у реєстрації податкової накладної.

На виконання Договору поставки № 0104/19/43 від 01.04.2019 року, укладеним між ТОВ ТАМІРА ТОРГ та ТОВ АМБРА ІМПЕКС здійснено постачання Товару: рис Басматі пропарений Creamy 1 кг, у кількості 180 кг, вартістю 9 639,00 грн. (без ПДВ); рис Басматі пропарений Golden 1 кг, у кількості 12 кг, вартістю 662,04 грн. (без ПДВ) на загальну суму 10 301,04 грн., у тому числі з ПДВ - 12361,25 грн.

Згідно Договору поставки № 0104/19/43 від 01.04.2019 року ТОВ ТАМІРА ТОРГ отримало на банківський рахунок від ТОВ АМБРА ІМПЕКС грошові кошти в сумі 12361,25 грн., що підтверджується Рахунком на оплату № 6002 від 25.11.2019 року та Видатковою накладною № 6002 від 25.11.2019 року.

По вищевказаним фінансово-господарським операціям ТОВ ТАМІРА ТОРГ складено на користь ТОВ АМБРА ІМПЕКС податкову накладну за № 388 від 25.11.2019 року та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

ТОВ ТАМІРА ТОРГ отримало Квитанцію від 17.12.2019 року про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, в яких зазначено наступне: ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК № 388 від 25.11.2019 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку , Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Постачання (реалізація) товару - рис Басматі пропарений Creamy 1 кг, у кількості 180 кг та рис Басматі пропарений Golden 1 кг, у кількості 12 кг, в загальній кількості 180 кг. здійснено ТОВ ТАМІРА ТОРГ з партій товару, придбаних у постачальника ТОВ ЖАРНИК (код ЄДРПОУ 38786349), згідно Договору купівлі-продажу № 1504/1 від 15.04.2019 року, що підтверджується Рахунками на оплату № 133 від 08.10.2019 року та № 136 від 11.10.2019 року, а також Видатковими накладними № 133 від 08.10.2019 року та № 136 від 11.10.2019 року.

Позивачем 28.01.2020 року направлено до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 2 до якого надано письмові пояснення та копії необхідних документів до вищезазначених податкових накладних, а саме:

- документи щодо реалізації товару податкова накладна №388 від 25.11.2019 року квитанція №1 від 17.12.2019 р., рахунок на оплату №6002 від 25.11.2019 р., видаткова накладні №6002 від 25.11.2019 р., товарно-транспортна накладна №Р6002 від 25.11.2019 р., довіреність на отримання товарно-матеріальних цінностей №117 від 25.11.2019 р., Договір поставки №0104/19-43 від 01.04.2019 року з Покупцем - ТОВ АМБРА ІМПЕКС ;

- документи щодо придбання товару - рахунок на оплату № 133 від 08.10.2019 р., видаткова накладна № 133 від 08.10.2019 р., рахунок на оплату № 136 від 11.10.2019 р., видаткова наклада № 136 від 11.10.2019 р. та Договір купівлі-продажу №1504/1 від 15.04.2019 р. з контрагентом ТОВ ЖАРНИК ;

- документи TOB ТАМІРА ТОРГ , щодо підтвердження спроможності здійснювати господарську діяльність - Договір оренди нежитлового приміщення №0105/19 від 01.05.2019 р. (оренда складського приміщення) з додатками, Договір №3046/10/18 від 17.10.2018 р. (оренда офісу в бізнес-центрі) з додатками.

Рішенням комісії ДПС України про реєстрацію або відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1449344/42558036 від 04.02.2020 року відмовлено у реєстрації податкової накладної.

Як вбачається із оскаржуваних рішень, підставою для відмови у реєстрації податкових накладних є ненадання Позивачем копій документів, зокрема: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні та розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків, документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

04.02.2020 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних винесено Рішення про відповідність платника податку на додану вартість (ТОВ ТАМІРА ТОРГ ) критеріям ризиковості платника податку, яким відповідно до п.6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 встановлено відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку (наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій на реєстрацію податковій накладній/розрахунку коригування).

Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі - ПК України).

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.7 статті 201 Податкового кодексу України накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Положенням пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання вказаних вище норм законодавства, позивачем виписані податкові накладні.

Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування: реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами: відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Положеннями пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

21 лютого 2018 року постановою Кабінету Міністрів України №117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , яка набрала чинності 22.03.2018 року затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (яка була чинною на момент виникення спірних правовідносин).

До правовідносин у справі №420/2496/20 слід застосовувати положення Порядку №117 з огляду на наступне.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 05 червня 2019 року про справі № 826/12108/18 визнано протиправними та не чинними п.10, п.20, п.21 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 117 від 21.02.2018 р. Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 05 червня 2019 року по справі № 826/12108/18 залишене без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.12.2019 року.

Верховним Судом ухвалою від 16.12.2019 у справі №826/12108/18 зупинено дію рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 05.06.2019 та постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.12.2019 у справі № 826/12108/18 до закінчення їх перегляду в касаційному порядку.

Постановою Верховного Суду від 10.03.2020 року у справі №826/12108/18 Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 05.06.2019 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.12.2019 у справі № 826/12108/18 залишено без змін.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Постанова набирає чинності з першого числа місяця, що настає за місяцем її опублікування.

Відтак, норми Порядку №117 є чинними на час виникнення спірних правовідносин.

Відповідно до п.14 Порядку №117 встановлено, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. (п.16 Порядку 117).

Разом з тим, п. 13 Порядку №117 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Наведені норми дають підстави для висновку, що законодавець встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації. Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Проте, як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, реєстрація податкових накладних № 388, № 259, № 260, № 261 була зупинена з посиланням на те, що накладні відповідають критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним підпунктом 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податків, а в подальшому - у її реєстрації відмовлено з тих підстав, що позивачем не надано первинних документів на підтвердження реальності фінансово-господарських операцій.

Зі змісту квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН по спірним податковим накладним вбачається, що фіскальним органом запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Відповідно до пп.1.6.п.1 Критеріїв ризиковості платника податку, зазначених у листі від 21.03.2018 № 959/99-99-07-18, комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:

платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);

дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;

платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;

платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс);

наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.

Ризиковість платника податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв.

Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Якщо платник податків, якого внесено до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв, такого платника податків виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання в день отримання/виявлення такої інформації.

У разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв, платника виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС.

Конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, при винесенні оскаржуваних рішень не зазначено відповідачем.

Визначення у квитанції конкретного критерію ризику прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податків відповідних документів та пояснень.

Враховуючи Критерії ризиковості платника податків на які посилався відповідач, слід зазначити що ТОВ «ТАМІРА ТОРГ» не відповідає жодному із критеріїв

ТОВ «ТАМІРА ТОРГ» не є юридичною особою, яка зареєстрована (перереєстрована) на недійсні (втрачені, загублені) та підроблені документи згідно з інформацією, наявною в органах Державної фіскальної служби України.

ТОВ «ТАМІРА ТОРГ» не є юридичною особою, яка зареєстрована (перереєстрована) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в органах ДФС.

ТОВ «ТАМІРА ТОРГ» не є платником податків, якого зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарську діяльність або реалізовувати повноваження згідно з інформацією, наданою такими фізичними особами.

ТОВ «ТАМІРА ТОРГ» не є платником податку, який зареєстровано (перереєстровано) з метою здійснення фінансово-господарської діяльності без відома та згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією наданою такими засновниками та/або керівниками.

Відсутній обвинувальний вирок суду та непогашена або не знята судимість стосовно посадової особи (посадових осіб) ТОВ «ТАМІРА ТОРГ» за статтею 205 Кримінального кодексу України згідно з інформацією, наявною в органах Державної фіскальної служби» .

Суд погоджується з твердженнями позивача, що відсутні підстави для розгляду питання щодо встановлення питання ризиковості платника податків, на підставі п. 1.6. Критеріїв ризиковості платника податків, які затвердженні листом 1962/99-99- 29-01-01 від 07.08.2019 оскільки.

Керівник ТОВ «ТАМІРА ТОРГ» та/або головний бухгалтер, та/або особа, що має право підпису, згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не зареєстровані (перереєстровані) за адресою, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях і тимчасово окупованій території, в розумінні Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» ;

ТОВ «ТАМІРА ТОРГ» є відкриті рахунки у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

ТОВ «ТАМІРА ТОРГ» , посадові особи ТОВ «ТАМІРА ТОРГ» , засновник ТОВ «ТАМІРА ТОРГ» не були посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

Відсутній факт неподання ТОВ «ТАМІРА ТОРГ» контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останні звітні періоди.

Фінансову звітність за останній звітний період подано ТОВ «ТАМІРА ТОРГ» вчасно, та у відповідності до норм підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.

В органах державної податкової служби відсутня будь-яка податкова інформація, або підстави, що визначають ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій на реєстрацію податковій накладній/розрахунку коригування.

Таким чином, у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних зазначено лише посилання на відповідність розрахунків критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.п. 1.6 п. 1 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП.

Проте пункт 13 Порядку № 117 вимагає від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію або критеріїв, які включені до п.п. 1.6 зазначених Критеріїв із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

Позивач скористався правом на надання пояснень та документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію спірних податкових накладних та надав податковому органу письмові документи, що підтверджують реальність здійснення операцій по податковим накладним.

Пунктами 18-21 Порядку № 117 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС). Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.

В оскаржуваних рішеннях зазначено, що ТОВ «ТАМІРА ТОРГ» не надано копій документів достатніх для прийняття комісією рішення про реєстрацію ПН/РК, а саме первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт,послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні, а також розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Реальність господарських операцій ТОВ «ТАМІРА ТОРГ» підтверджують наявні в матеріалах справи копії первинних документів.

Згідно з ч.1 ст.1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.

Відповідно до ч.ч.1-2 ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Згідно з пп.14.1.36 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Відповідно до п.44.1 ст.44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Згідно з пп.пп.2.1-2.2 п.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року № 88, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 року за № 168/704, первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення. Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов`язань і фінансових результатів. Первинні документи повинні бути складені у момент проведення кожної господарської операції або, якщо це неможливо, безпосередньо після її завершення. При реалізації товарів за готівку допускається складання первинного документа не рідше одного разу на день на підставі даних касових апаратів, чеків тощо. Для контролю та впорядкування обробки інформації на основі первинних документів можуть складатися зведені документи (далі - первинні документи).

Сукупність наданих первинних документів, які досліджені судом, не дають підстав для сумніву щодо позивачем здійснена поставка відповідного товару.

Окрім того, слід зауважити, що в оскаржуваних рішеннях від відсутнє підкреслення первинних документів, які не надані платником податку, серед загального переліку копій первинних документів, який передбачається затвердженою формою рішення, при тому, що така форма містить вимогу «документи, які не надано, підкреслити» .

Головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.

Також, податковим органом жодним чином не відображено, чому саме надані позивачем пояснення та первинні документи не враховані при винесенні рішення.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02.07.2019 у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19).

Порядок №117 та Постанова №1165 передбачають кардинально різні механізми зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів; механізм розгляду скарги щодо рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Так, відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11 грудня 2019 року №1165, у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено типову форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яка містить наступне формулювання: «Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.»

Тобто, Постановою №1165 встановлена можливість платника податку оскаржити рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, у тому числі у судовому порядку.

Відповідно до частини першої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема, визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

З огляду на викладене рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку є індивідуальним актом у розумінні пункту 19 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому може бути оскаржено у судовому порядку.

Пунктами 5-7 порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11 грудня 2019 року №1165 встановлено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.

Одним з критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, що закріплені у Додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Тобто, законодавцем встановлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника ПДВ Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Так, вирішенню Комісією регіонального рівня питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника ПДВ має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, потім моніторинг платника податку, податкової накладної/ розрахунку коригування.

Так, зі змісту рішення вбачається, що комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність Товариства Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість не за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що має передувати моніторингу платника податку, моніторингу такої накладної/ розрахунку коригування.

Суд зауважує, що у відзиві на адміністративний позов зазначене питання взагалі відповідачем не обґрунтовано.

Аналогічний висновок викладено в рішенні Окружного адміністративного суду м. Києва від 29.05.2020 року у справі №640/6001/20.

Відповідно до ч.ч.1-2 ст.6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Згідно положень ст.9 Конституції України та ст.17, ч.5 ст.19 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди та органи державної влади повинні дотримуватись положень Європейської конвенції з прав людини та її основоположних свобод 1950 року, застосовувати в своїй діяльності рішення Європейського суду з прав людини з питань застосування окремих положень цієї Конвенції.

Європейський суд підкреслює особливу важливість принципу «належного урядування» . Він передбачає, що в разі коли йдеться про питання загального інтересу, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (див. рішення у справах «Беєлер проти Італії» [ВП] (Beyeler v. Italy [GC]), заява № 33202/96, п. 120, ECHR 2000, «Онер`їлдіз проти Туреччини» [ВП] (Oneryэldэz v. Turkey [GC]), заява № 48939/99, п. 128, ECHR 2004-XII, « Megadat.com S.r.l. проти Молдови» (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), заява № 21151/04, п. 72, від 8 квітня 2008 року, і «Москаль проти Польщі» (Moskal v. Poland), заява № 10373/05, п. 51, від 15 вересня 2009 року). Також, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (див., наприклад, рішення у справах «Лелас проти Хорватії» (Lelas v. Croatia), заява № 55555/08, п. 74, від 20.05.2010 року, і «Тошкуце та інші проти Румунії» (Toscuta and Others v. Romania), заява № 36900/03, п. 37, від 25.11.2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах.

У рішенні від 31.07.2003 року у справі «Дорани проти Ірландії» Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття «ефективний засіб» передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.

При вирішенні справи «Каіч та інші проти Хорватії» (рішення від 17.07.2008 року), Європейський суд з прав людини вказав, що для Конвенції б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту але без його практичного застосування. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Відповідно до п.1 Положення Про Державну податкову службу України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 року №277, Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок).

Наказом Міністерства фінансів України 13.06.2017 № 566 затверджений Порядок роботи комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (Надалі - Порядок № 566). Цей Порядок визначає організаційні та процедурні засади діяльності комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Комісія), а також права та обов`язки її членів

Відповідно пункту 21 Порядку № 566 рішення Комісії про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації складається за формою згідно з додатком до цього Порядку, підписується, реєструється та надсилається платнику податку на додану вартість у порядку, встановленому статтею 42 розділу II Кодексу, протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів.

Згідно з п.п.19-20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Відповідно до п.24 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117, комісія центрального рівня протягом семи робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів відповідно до пункту 15 цього Порядку, але не раніше отриманого рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі комісії регіонального рівня, може прийняти інше рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Прийняте комісією центрального рівня рішення реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу, а рішення Комісії регіонального рівня скасовується.

Отже повноваження з реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі покладені на Державну податкову службу України.

Згідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.

Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

На підставі вищевикладеного, розглянувши справу на підставі наданих доказів, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При розподілі судових витрат суд враховує, що позивачем сплачено судовий збір у розмірі 4204,00 грн., відповідно до платіжного доручення № 939 від 19.03.2019 року.

Таким чином, відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, з Державної податкової служби України за рахунок бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ТАМІРА ТОРГ» слід стягнути судові витрати зі сплати судового збору у сумі 4204,00 грн.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 77, 90, 132, 139, 3 ст. 194, ч. 9 ст. 205, 242-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Таміра торг» (65012, м. Одеса, вул. Троїцька 33А, оф.304 Б, код ЄДРПОУ 32558036) до Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа 8, код ЄДРПОУ 43005393) та Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 39398646) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати незаконним та протиправним дії щодо зупинення реєстрації податкових накладних №259 від 19.11.2019 р., №260 від 19.11.2019 р., №261 від 19.11.2019 р„ №388 від 25.11.2019 р.

Скасувати рішення комісії Державної податкової служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 04.02.2020 р. №1449344/42558036, від 04.02.2020 р. №1449345/42558036, від 04.02.2020 р. №1449347/42558036 та від 04.02.2020 р. №1449346/42558036.

Зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені ТОВ «ТАМІРА ТОРГ» податкові накладні №259 від 19.11.2019 р., №260 від 19.11.2019 р., №261 від 19.11.2019 р., №388 від 25.11.2019 р.

Стягнути з Державної податкової служби за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Таміра торг» (65012, м. Одеса, вул. Троїцька 33А, оф.304 Б, код ЄДРПОУ 32558036) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 4204,00 грн. (чотири тисяч двісті чотири гривні), відповідно до платіжного доручення № 939 від 19.03.2019 року.

Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. 295, 297 КАС України, з урахуванням особливостей, встановлених п. 15.5 Розділу VII Перехідних Положень КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.

Суддя Л.М. Токмілова

.

Дата ухвалення рішення19.06.2020
Оприлюднено21.06.2020
Номер документу89919659
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —420/2496/20

Ухвала від 01.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 10.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 12.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 12.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 28.08.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 29.07.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Рішення від 20.07.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 07.07.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Рішення від 19.06.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 21.04.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні