Рішення
від 18.06.2020 по справі 520/6683/2020
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 червня 2020 р. Справа № 520/6683/2020

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Шевченко О.В.,

при секретарі - Куриленко Н.В.,

за участі представника відповідача - Івах В.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до товариства з обмеженою відповідальністю "Атлант Моторз" про стягнення адміністративно - господарських санкцій, -

ВСТАНОВИВ:

До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, Харківське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів, з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Атлант Моторз", в якому просить суд стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Атлант Моторз" на користь Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно - господарські санкції за незайняті робочі місця, призначені для працевлаштування осіб з інвалідністю в сумі 175 570 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначено наступне. Згідно з ст. 18 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Як вбачається зі звіту відповідача про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2019 рік (форма № 10-ПІ, затверджена наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 10.02.2007 № 42), датою його надходження до відділення є 22.01.2020 (№ 949). Згідно зі звітом відповідача за 2019 рік середньооблікова кількість штатних працівників у 2019 році становила 40 осіб, з них середньооблікова чисельність фактично працюючих осіб з інвалідністю - 1 особа. Середньорічна заробітна плата штатного працівника за 2019 рік становила 175 570,00 грн. (графа 05 звіту). Тому сума адміністративно-господарських санкцій становить 175 570,00 грн. (1 (кількість робочих місць, не зайнятих інвалідами)* 175 570,00 грн. середньорічна заробітна плата штатного працівника за 2019 рік). Оскільки, станом на день звернення до суду відповідачем добровільно не відшкодована сума заборгованості, просив суд стягнути суму адміністративно-господарських санкцій.

Ухвалою суду від 01.06.2020 року відкрито спрощене провадження по справі. При значено судове засідання. Запропоновано відповідачу у встановлений строк надати до суду відзив на позов.

15.06.2020 року представником відповідача надано до суду відзив на позов, в якому він заперечував проти задоволення позовних вимог зазначивши повністю, що ТОВ "Атлант Моторз" (до 24.12.2019 року - ТОВ "Атлант-М ЮГ") зареєстрований як роботодавець у відділенні Фонду соціального захисту інвалідів з 25.01.2012 року. Відповідач щороку звітує перед Харківським обласним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів за формою № 10-ПІ. На виконання вимог законодавства підприємством створено робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю. Для працевлаштування осіб з інвалідністю на створені робочі місця 15.07.2019 р. (вхід. № 5699 від 15.07.2019 р.) відповідачем було подано до Харківського міського центру зайнятості звітність за формою 3-ПН з інформацією про попит на робочу силу по 2 вакансіям, де в п. 2 коментарів до даних про вакансії (аркуш 3 звітності) визначено категорію громадян - інваліди, які не досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування . Відповідно до п. 3, 4 Порядку подання форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) , затвердженого Наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 р. № 316 (зі змінами) Актуальність зазначених у формі №3-ПН вакансій уточнюється базовим центром зайнятості не рідше ніж двічі на місяць під час особистої зустрічі з роботодавцем, у телефонному режимі або через засоби електронного зв`язку. Однак, до цього часу центром зайнятості не було направлено громадян з інвалідністю для працевлаштування.

В постанові від 19.02.2020 року по справі №520/4282/19 Верховний Суд наголошує, що Законом України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні також визначено, що працевлаштування інвалідів здійснюється або шляхом їх безпосереднього звернення до підприємства, або шляхом звернення до державної служби зайнятості, яка в свою чергу здійснює пошук підходящої роботи для працевлаштування такого інваліда. Тому обов`язок по працевлаштуванню інвалідів відповідно до встановленого Законом нормативу покладається як на роботодавців, так і на державну службу зайнятості.

Представник позивача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином відповідно до ст. 126 КАС України. В наданій до суду заяві просив розглянути справу без його участі.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позову заперечував, в задоволенні позовних вимог просив відмовити.

Заслухавши в судовому засіданні пояснення представника відповідача, дослідивши матеріали адміністративної справи, судом встановлено наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Атлант Моторз" (код ЄДРПОУ 37459539, адреса: просп. Гагаріна, буд. 185/1, м. Харків, 61009) зареєстрована в якості юридичної особи.

Статтею 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" встановлено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів в розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Згідно зі ст. 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Частиною 3 ст. 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" визначено, що сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов`язкових платежів).

Згідно ст. 18 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" забезпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Так, відповідно до статті 18-1 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" особа з інвалідністю, яка не досягла пенсійного віку, не працює, але бажає працювати, має право бути зареєстрованою у державній службі зайнятості як безробітна. Рішення про визнання особи з інвалідністю безробітною і взяття її на облік для працевлаштування приймається центром зайнятості за місцем проживання особи з інвалідністю на підставі поданих нею рекомендації МСЕК та інших передбачених законодавством документів. Державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у особи з інвалідністю кваліфікації та знань, з урахуванням її побажань. Державна служба зайнятості може за рахунок Фонду соціального захисту інвалідів надавати дотацію роботодавцям на створення спеціальних робочих місць для осіб з інвалідністю, зареєстрованих у державній службі зайнятості, а також проводити професійну підготовку, підвищення кваліфікації і перепідготовку цієї категорії осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до абзацу 3 частини 2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 31.01.2007 року № 70, інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавці подають до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця за формою, затвердженою Мінсоцполітики за погодженням із Держстатом.

Наказом Міністерства соціальної політики України № 316 від 31.05.2013, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17.06.2013 за № 988/23520, затверджено форму статистичної звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", та порядок її подання.

Відповідно до п.п. 3, 5 розділу І Порядку подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", затвердженого Наказом Міністерства соціальної політики України № 316 від 31.05.2013, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.06.2013 за № 988/23520 Форма № 3-ПН заповнюється роботодавцями та подається до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця. Форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

Судом встановлено, що на виконання норм діючого законодавства відповідачем надано до Харківського відділення Фонду соціального захисту інвалідів звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2019 рік (форма №10-ПІ), за яким середньооблікова кількість штатних працівників підприємства становила 40 осіб, з них: особи, яким встановлено інвалідність - 1, кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" - 2.

Зі списку працюючих інвалідів - штатних працівників, додатку до звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2019 рік форми №10-ПІ, встановлено, що на підприємстві у 2019 році працювали наступні особи, які мали інвалідність: 1) ОСОБА_1 , прийнятий на роботу наказом № 52-к від 12.09.2019, 2) ОСОБА_2 , прийнятий на роботу наказом № 04-к від 29.02.2016, звільнений з посади комірника наказом №25-к від 12.06.20193) ОСОБА_3 , прийнята на роботу наказом № 02-к від 31.01.2018, звільнена з посади діловода наказом №26-к від 12.06.2019.

Враховуючи звільнення 12.06.2019 двох осіб з інвалідністю, на підприємстві було вільно 2 робочих місця для працевлаштування інвалідів, строк подання звіту за формою (три робочі дні з дати відкриття вакансії) у позивача розпочався з 13.06.2019 та закінчився 17.06.3019.

Судом встановлено, що відповідачем до Харківського міського центру зайнятості 15.07.2019 року (Вх. № 5969) подавалася звітність за формою 3-ПН, в якій вказано, що на підприємстві є 2 вакантних місця для інвалідів, які не досягли пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" за посадою слюсар з ремонту колісних транспортних засобів.

Однак, подавши таку звітність 15 липня 2019 року відповідач не дотримався свого обов`язку щодо подання протягом трьох робочих днів з дати відкриття відповідних вакансій для осіб з інвалідністю.

Листом від 12.06.2020 №ХМЦЗ-03-5784 Харківський міський центр зайнятості повідомив Харківське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів про те, що протягом 2019 року надавало інформацію про попит на робочу силу (вакансії) за формою № 3-ПН (з позначкою вакансії для інвалідів ). Протягом 2019 року до ТОВ "АТЛАНТ МОТОРЗ" не працевлаштовано жодної людини з інвалідністю за направленням Харківського міського центру зайнятості. Відмов з боку підприємства у працевлаштуванні людей з інвалідністю за направленням Харківського міського центру зайнятості не було. Протягом 2019 року на обліку у Харківському міському центрі зайнятості перебувало 1027 осіб з інвалідністю, які звернулись за сприянням у працевлаштуванні.

Згідно з ч.1 ст. 217 ГК України господарськими санкціями визнаються заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки.

Відповідно до ч. 1 ст. 218 ГК України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

З аналізу норм чинного законодавства, що регулюють спірні відносини, суд приходить до висновку, що якщо роботодавець не подав звітність Інформація про попит на робочу силу (вакансії) у строк не пізніше 3 робочих днів з дати відкриття вакансії, він своєчасно та в повному обсязі не виконав обов`язок щодо подання у встановленому порядку інформації про попит на робочу силу (вакансії). Це свідчить, що в такому випадку учасник господарських відносин не вжив всіх залежних від нього передбачених законодавством заходів для забезпечення відповідності середньооблікової чисельності працюючих інвалідів установленим нормативам, тобто заходів для недопущення господарського правопорушення.

З огляду на наведене, суд приходить до висновку, що у зв`язку з тим, що відповідачем своєчасно, протягом 3 робочих днів з наступного дня після відкриття вакансій (червень 2019 року) не був поданий звіт за формою № 3-ПН, який відповідач подав тільки 15 липня 2019 року, що ним не заперечувалося, у зв`язку з чим не вжив залежних від нього передбачених законодавством заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих інвалідів установленим нормативам, тобто заходів для недопущення господарського правопорушення.

За інформацією у звіті про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2019 рік підприємством вказано, що середньорічна заробітна плата штатного працівника складає 175570,53 грн., отже сума застосованих до відповідача штрафних санкцій за незайняті робочі місця, призначені для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 175 570 грн., є вірною.

З огляду на зазначене, суд приходить до висновку про обґрунтованість заявленого позову.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

З огляду на наведене, відсутні підстави для стягнення з відповідача на користь позивача сум сплаченого ним судового збору.

Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13-14, 77, 139, 242-246, 250, 255-262, 295, пункту 3 Прикінцевих положень, пп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (код ЄДРПОУ 14070760, адреса: майдан Свободи, буд. 5, Держпром, 1 підїзд, к. 16,м. Харків,61022) до товариства з обмеженою відповідальністю "Атлант Моторз" (код ЄДРПОУ 37459539, адреса: просп. Гагаріна, буд. 185/1,м. Харків,61009) про стягнення адміністративно - господарських санкцій - задовольнити.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Атлант Моторз" на користь Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно - господарські санкції за незайняті робочі місця, призначені для працевлаштування осіб з інвалідністю в розмірі 175570 (сто сімдесят п`ять тисяч п`ятсот сімдесят) грн. 00 коп.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно - телекомунікаційної системи шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Обчислення строків оскарження рішення суду здійснюється з урахуванням пункту 3 Прикінцевих положень КАС України.

Повний текст рішення виготовлено 22 червня 2020 року.

Суддя О.В.Шевченко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.06.2020
Оприлюднено23.06.2020
Номер документу89945803
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/6683/2020

Постанова від 08.07.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 08.07.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Постанова від 21.12.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 30.07.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 30.07.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Рішення від 18.06.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 01.06.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні