Рішення
від 16.06.2020 по справі 380/1491/20
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №380/1491/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 червня 2020 року зал судових засідань №12

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючої судді Братичак У.В.,

секретар судового засідання Тронки О.В.,

за участю сторін:

позивача ОСОБА_1 ,

представника позивача Ковальчук І.О.,

представника відповідача Бобер А.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові в порядку загального позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Служби у справах дітей Самбірської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування наказу, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,-

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; РНОКПП: НОМЕР_1 ) звернулася з позовною заявою до Служби у справах дітей Самбірської районної державної адміністрації (місцезнаходження: вул.Мазепи, 8, м.Самбір, Львівська область, 81400; код ЄДРПОУ: 34326870), в якій просить:

-визнати протиправним та скасувати наказ начальника служби у справах дітей Симбірської районної державної адміністрації від 13.01.2020 №4-к «Про звільнення ОСОБА_2 » з посади начальника відділу запобігання дитячої безпритульності, бездоглядності та профілактики правопорушень серед дітей служби у справах дітей Самбірської районної державної адміністрації;

-поновити ОСОБА_1 на посаді начальника відділу запобігання дитячої безпритульності, бездоглядності та профілактики правопорушень серед дітей служби у справах дітей Самбірської районної державної адміністрації з 14.01.2020;

-стягнути з Служби у справах дітей Самбірської районної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу, з моменту звільнення з 14.01.2020 до дня поновлення на посаді.

В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що на думку позивача у відповідача були відсутні підстави для скорочення посади, на яку вона була призначена у результаті конкурсу, також її не було належним чином повідомлено про наступне вивільнення, не запропоновано інших вакантних посад. Також зазначає, що при проведенні звільнення з посади відповідач не врахував її кваліфікації та наявність на утриманні двох неповнолітніх дітей. Таким чином, позивач вважає, що її слід поновити на посаді.

Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому посилається на те, що у зв`язку із скороченням штатної чисельності служби, позивачка підлягала вивільненню, оскільки мала наявний найменший стаж державної служби. Рішення про скорочення чисельності штату служби приймалось головою Самбірської державної адміністрації в межах наданих повноважень. Про наступне вивільнення позивача повідомлено належним чином, сама процедура звільнення була проведена відповідно до вимог чинного законодавства, відтак в позові слід відмовити.

Ухвалою від 24.02.2020 відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою від 06.05.2020 року закрито підготовче провадження у справі та призначено її до судового розгляду по суті.

Позивач та її представник в судовому засіданні позовні вимоги підтримали та просили позов задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив, просив відмовити в його задоволенні.

Дослідивши докази, викладені у заявах по суті справи, повно і всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, якими обґрунтовуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

ОСОБА_1 , відповідно до наказу №19-к від 06.11.2019 Про призначення Т. ОСОБА_3 була призначена на посаду начальника відділу запобігання дитячої безпритульності, бездоглядності та профілактики правопорушень серед дітей служби у справах дітей Самбірської районної державної адміністрації з 12.11.2019, з оплатою праці згідно зі штатним розписом, як така, що є переможцем конкурсу на дану посаду. Із вказаним наказом позивача було ознайомлено 15.11.2019.

06.11.2020 позивачку було повідомлено про наступне вивільнення у зв`язку із скороченням штату державних службовців в службі у справах дітей Самбірської районної державної адміністрації відповідно до розпорядження голови Самбірської районної державної адміністрації від 30.10.2020 № 45-к Про впорядкування структури та затвердження граничної чисельності працівників апарату та структурних підрозділів районної державної адміністрації , наказу начальника служби у справах дітей Самбірської районної державної адміністрації від 30.10.2020 № 16-к Про впорядкування структури та затвердження граничної чисельності працівників служби у справах дітей районної державної адміністрації . Вакантні посади не пропонувались, у зв`язку із їх відсутністю.

30 жовтня 2019 року розпорядженням № 1214/0/5-19 Львівської обласної державної адміністрації Про затвердження граничної чисельності працівників апаратів районних державних адміністрацій та їх структурних підрозділів затверджено граничну чисельність працівників апаратів районних державних адміністрацій та їх структурних підрозділів з 01.01.2020 у новій редакції, згідно з додатком.

Як вбачається із додатку до розпорядження для Самбірської райдержадміністрації встановлено граничну чисельність у 67 штатних одиниць, з яких : 15 - апарат, 52 - управління, відділи та інші структурні підрозділи.

До прийняття вказаного розпорядження для Самбірської райдержадміністрації було встановлено граничну чисельність у 115 штатних одиниць, згідно розпорядження 17/0/5-19 від 16.01.2019 голови Львівської облдержадміністрації "Про затвердження граничної чисельності працівників департаменту освіти і науки обласної державної адміністрації та працівників структурних підрозділів районних державних адміністрацій". Відповідно, штатний розпис служби у справах дітей Самбірської РДА передбачав 8 штатних посад, а саме: начальник служби - 1 шт. од., головний спеціаліст-бухгалтер - 1шт.од., заступник начальника служби, начальник відділу з питань опіки та піклування над дітьми-сиротами та дітьми, що залишились без батьківської опіки - 1 шт. од., головний спеціаліст цього відділу - 1 шт. од., спеціаліст цього відділу - 1 шт. од., начальник відділу запобігання дитячої безпритульності, бездоглядності та профілактики правопорушень серед дітей - 1 шт. од., головний спеціаліст цього відділу - 2 шт. од.

Таким чином, у відповідності до розпорядження ЛОДА від 30.10.2019 № 1214/0/5-19, зменшено граничну чисельність працівників Самбірської райдержадміністрації та її структурних підрозділів на 48 штатних одиниць.

На виконання вказаного розпорядження головою Самбірської РДА прийнято розпорядження від 30.10.2020 № 45-к Про впорядкування структури та затвердження граничної чисельності працівників апарату та структурних підрозділів районної державної адміністрації , та начальником служби у справах дітей Самбірської районної державної адміністрації наказ від 30.10.2020 № 16-к Про впорядкування структури та затвердження граничної чисельності працівників служби у справах дітей районної державної адміністрації .

У відповідності до вказаних розпорядження голови Самбірської районної державної адміністрації та наказу начальника служби у справах дітей для служби у справах дітей передбачено 5 штатних одиниць, замість існуючих 8, тобто передбачено скорочення штатної чисельності служби на три штатні одиниці.

В подальшому, розпорядженням голови Львівської обласної державної адміністрації від 21.11.2019 № 1366/0/5-19 Про внесення змін до розпорядження голови облдержадміністрації від 30.10.2019 № 1214/0/5-19 внесені зміни у додаток до цього розпорядження та викладено його у новій редакції, згідно з додатком. Як вбачається із додатку до розпорядження для Самбірської райдержадміністрації встановлено граничну чисельність у 73 штатних одиниць, з яких: 13 - апарат, 60 - управління, відділи та інші структурні підрозділи. Тобто, для структурних відділів Самбірської РДА додано 8 штатних одиниць ( замість передбачених 52 стало 60).

22 листопада 2019 року головою Самбірської РДА прийнято розпорядження № 52-к Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 30 жовтня 2019 року № 45-к де, зокрема, до штатної чисельності працівників служби у справах дітей додано 1 штатну одиницю.

Розпорядженням голови Самбірської районної державної адміністрації від 22 листопада 2019 року № 53-к Про затвердження структури та переліку штатних посад районної державної адміністрації затверджено структуру та перелік штатних одиниць з 02 січня 2020 року.

Згідно додатку №1 до цього розпорядження, структура і перелік штатних посад служби у справах дітей включав в себе 6 штатних одиниць : начальник служби - 1 шт. од.; головний спеціаліст-бухгалтер - 1 шт. од.; головний спеціаліст з питань профілактики - 1 шт. од.; головний спеціаліст з питань захисту прав дітей - 1 шт. од.; заступник начальника служби, завідувач сектору з питань опіки та піклування - 1 шт. од.; головний спеціаліст сектору з питань опіки та піклування - 1 шт. од.

На виконання вказаного розпорядження начальником служби у справах дітей Самбірської РДА видано наказ від 5 грудня 2019 року № 24-к Про внесення змін до наказу начальна служби у справах дітей від 30 жовтня 2019 року № 16-к , яким зобов`язано розробити і подати на затвердження голові райдержадміністрації перелік штатних посад в службі.

Згідно додатку №1 до цього наказу структура і перелік штатних посад служби у справах дітей включав в себе 6 штатних одиниць : начальник служби - 1 шт. од.; головний спеціаліст-бухгалтер - 1 шт. од.; головний спеціаліст з питань профілактики - 1 шт. од.; головний спеціаліст з питань захисту прав дітей - 1 шт. од.; заступник начальника служби, завідувач сектору з питань опіки та піклування - 1 шт. од.; головний спеціаліст сектору з питань опіки та піклування - 1 шт. од.

Про введення до штатного розпису ще однієї штатної одиниці позивачку повідомлено не було.

Також, начальником служби у справах дітей прийнято наказ від 30.10.2019 № 17-к Про утворення комісії з розгляду питань щодо скорочення штатної чисельності працівників служби у справах дітей районної державної адміністрації. Згідно протоколу № 1 засідання вказаної комісії від 30.10.2019 визначалось переважне право на залишення на роботі при проведенні скорочення працівників служби та вирішено, що вивільненню підлягає, зокрема, посада начальника відділу запобігання дитячої безпритульності, бездоглядності та профілактики правопорушень серед дітей.

Також, згідно з протоколом засідання вказаної комісії № 2 від 05.12.2019 вирішено , що вивільненню підлягала ОСОБА_1 , оскільки мала найменший стаж у службі у справах дітей районної державної адміністрації.

Наказом начальника служби у справах дітей Самбірської районної державної адміністрації від 13.01.2020 № 4-к звільнено ОСОБА_1 з посади начальника відділу запобігання дитячої безпритульності, бездоглядності та профілактики правопорушень серед дітей служби у справах дітей Самбірської районної державної адміністрації у зв`язку із скороченням чисельності штату державних службовців відповідно до п. 1 ст. 40, ст. 44 Кодексу законів про працю України, ст.17, п.1 ч.1 4 ст. 87, ст. 89 Закону України Про державну службу , ст.24 Закону України Про відпустки та на виконання наказу начальника служби у справах дітей Самбірської районної державної адміністрації від 30.10.2019р. № 16-к Про впорядкування структури та затвердження граничної чисельності працівників служби у справах дітей районної державної адміністрації . Підстава: повідомлення про вивільнення ОСОБА_2 від 12 листопада 2019 року.

Вважаючи своє звільнення незаконним позивачка звернулась із позовом до суду.

Вказані обставини та зміст спірних правовідносин підтверджені наявними у справі доказами.

Вирішуючи спір, суд застосовує наступні норми права.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Стаття 43 Конституції України передбачає, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

Відповідно до пункту 17 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України публічна служба - діяльність на державних політичних посадах, у державних колегіальних органах, професійна діяльність суддів, прокурорів, військова служба, альтернативна (невійськова) служба, інша державна служба, патронатна служба в державних органах, служба в органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування.

Отже, державна служба в органах районних державний адміністрацій відноситься до публічної служби.

Принципи, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, визначає Закон України від 10.12.2015 № 889-VIII Про державну службу (далі - Закон №889).

Відповідно до пункту 4 частини першої статті 83 Закону №889 державна служба припиняється за ініціативою суб`єкта призначення (стаття 87 цього Закону).

В свою чергу, статтею 87 Закону №889 визначено, що підставами для припинення державної служби за ініціативою суб`єкта призначення є скорочення чисельності або штату державних службовців, ліквідація державного органу, реорганізація державного органу у разі, коли відсутня можливість пропозиції іншої рівноцінної посади державної служби, а в разі відсутності такої пропозиції - іншої роботи (посади державної служби) у цьому державному органі.

Процедура вивільнення державних службовців на підставі пункту 1 частини першої цієї статті визначається законодавством про працю.

Звільнення на підставі пункту 1 частини першої цієї статті допускається лише у разі, якщо державного службовця не може бути переведено на іншу посаду відповідно до його кваліфікації або якщо він відмовляється від такого переведення.

Державний службовець, якого звільнено на підставі пункту 1 частини першої цієї статті, у разі створення в державному органі, з якого його звільнено, нової посади чи появи вакантної посади, що відповідає кваліфікації державного службовця, протягом шести місяців з дня звільнення має право поворотного прийняття на службу за його заявою, якщо він був призначений на посаду в цьому органі за результатами конкурсу.

З огляду на правовий зміст частини третьої статті 87 Закону №889, суд зазначає, що процедура, порядок вивільнення державних службовців у випадку реорганізації чи ліквідації держоргану здійснюється законодавством про працю, тобто за правилами визначеними Кодексом законів про працю України (далі - КЗпП).

Згідно із пунктом 1 статті 40 КЗпП України трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом у випадку змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.

Частиною другою статті 40 КЗпП України встановлено, що звільнення з підстав, зазначених у пункті 1 цієї статті, допускається, якщо неможливо перевести працівника, за його згодою, на іншу роботу.

За правилами статті 49-2 КЗпП України про наступне вивільнення працівників персонально попереджають не пізніше ніж за два місяці.

При вивільненні працівників у випадках змін в організації виробництва і праці враховується переважне право на залишення на роботі, передбачене законодавством.

Одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган пропонує працівникові іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації, крім випадків, передбачених цим Кодексом. При відсутності роботи за відповідною професією чи спеціальністю, а також у разі відмови працівника від переведення на іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації працівник, на власний розсуд, звертається за допомогою до державної служби зайнятості або працевлаштовується самостійно. У разі якщо вивільнення є масовим відповідно до статті 48 Закону України Про зайнятість населення , власник або уповноважений ним орган доводить до відома державної служби зайнятості про заплановане вивільнення працівників.

Таким чином, виходячи з нормативного тлумачення частини першої статті 40, частин першої, третьої статті 49-2 КЗпП, власник або уповноважений ним орган одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку зі змінами в організації виробництва і праці зобов`язаний запропонувати працівникові всі наявні вакантні посади, які він може обіймати відповідно до своєї кваліфікації.

Оскільки обов`язок по працевлаштуванню працівника покладається на власника з дня попередження про вивільнення до дня розірвання трудового договору, за змістом частини третьої статті 49-2 КЗпП роботодавець є таким, що виконав цей обов`язок, якщо працівникові були запропоновані всі інші вакантні посади (інша робота), які з`явилися на підприємстві протягом цього періоду та які існували на день звільнення.

Аналіз зазначених норм дає підстави вважати, що припинення державної служби за ініціативою суб`єкта призначення з працівником має супроводжуватися наданням гарантій, пільг і компенсацій, передбачених КЗпП України, а також дотриманням установлених вимог при вивільненні працівника (попередження за 2 місяці про наступне вивільнення, врахування переважного права на залишення на роботі, наявність скорочення чисельності або штату працівників, змін в організації виробництва і праці тощо). Ці норми кореспондуються з конституційним правом громадянина на захист від незаконного звільнення (ст. 43 Конституції України).

Розпорядженням № 1214/0/5-19 Львівської обласної державної адміністрації Про затвердження граничної чисельності працівників апаратів районних державних адміністрацій та їх структурних підрозділів затверджено граничну чисельність працівників апаратів районних державних адміністрацій та їх структурних підрозділів з 01.01.2020 у новій редакції, згідно з додатком. Також, зобов`язано районні державні адміністрації привести граничну чисельність працівників управлінь, відділів та інших структурних підрозділів районних державних адміністрацій у відповідність із граничною чисельністю, встановленою цим розпорядженням з 01.01.2020.

Як вбачається із додатку до розпорядження для Самбірської райдержадміністрації встановлено граничну чисельність у 67 штатних одиниць, з яких : 15 - апарат, 52 - управління, відділи та інші структурні підрозділи.

До прийняття вказаного розпорядження для Самбірської райдержадміністрації було встановлено граничну чисельність у 115 штатних одиниць, згідно розпорядження 17/0/5-19 від 16.01.2019 голови Львівської облдержадміністрації "Про затвердження граничної чисельності працівників департаменту освіти і науки обласної державної адміністрації та працівників структурних підрозділів районних державних адміністрацій".

Таким чином, зменшено граничну чисельність працівників для Самбірської райдержадміністрації на 48 штатних одиниць

На виконання вказаного розпорядження головою Самбірської районної державної адміністрації прийнято розпорядження від 30.10.2020 № 45-к Про впорядкування структури та затвердження граничної чисельності працівників апарату та структурних підрозділів районної державної адміністрації , у відповідності до якого скорочено штатну чисельність, зокрема служби у справах дітей на три штатні одиниці.

У зв`язку із скороченням посади, на яку позивачку було призначено за результатом конкурсу, 06.11.2019 остання попереджена про наступне звільнення.

Щодо скорочення посад у службі у справах дітей суд зазначає таке.

Правовий статус служб у справах дітей визначається Законом України від 24 січня 1995 року Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей .

Частиною 7 п. 4 вказаного Закону передбачено, що штатна чисельність працівників районних, міських, районних у містах служб у справах дітей установлюється з розрахунку один працівник служби не більше ніж на одну тисячу дітей, які проживають у районі, та не більше ніж на дві тисячі дітей, які проживають у місті, районі у місті. Штатна чисельність працівників служб у справах дітей виконавчих органів сільських, селищних рад відповідних територіальних громад встановлюється з розрахунку один працівник служби не більше ніж на одну тисячу дітей, але не менше одного працівника на об`єднану територіальну громаду.

Таким чином, штатна чисельність Служби у справах дітей конкретного району безпосередньо залежить від кількості дітей, які проживають на території відповідного району.

Відповідно листа Головного управління статистики у Львівській області від 17.03.2020 № 13-06/733/10-20 станом на 1 січня 2019 року чисельність дітей ( за оцінкою) м.Самбора та Самбірського району становить 13 379 та 28 431 осіб відповідно.

Таким чином, штатна чисельність Служби у справах дітей Самбірської районної державної адміністрації з урахуванням вимог частини 7 статті 4 Закону України Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей та інформації, яка надана Головним управлінням статистики у Львівській області, повинна становити щонайменше 10 штатних одиниць.

Пункт 2 вищенаведеного Закону передбачає, що до приведення законодавства у відповідність із цим Законом інші закони та нормативно - правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.

Таким чином, скорочення посад у службі у справах дітей Самбірської районної державної адміністрації суперечило вимогам Закону України Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей .

Більш того, приміткою до постанови Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2019 року № 926 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та скасування постанови Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 р. № 746 передбачено, що під час визначення граничної чисельності працівників місцевих держадміністрацій чисельність працівників служб у справах дітей скорочується в частині вакантних посад. Вказана постанова на даний час є чинною, однак відповідачем у справі не виконувалась.

При цьому суд не бере до уваги твердження відповідача про те, що скорочення посад служби відбулось у зв`язку із тим, що на території Самбірського району утворено об`єднані територіальні громади, що набули повноважень та обов`язків із питань захисту прав дитини як органу опіки та піклування, оскільки не надано жодного доказу, що в утворених об`єднаних територіальних громадах здійснюють повноваження з питань захисту прав дітей певні посадові особи.

Щодо процедури звільнення позивачки, то така проведена відповідачем із порушенням вимог Кодексу законів про працю України та Закону України Про державну службу .

Зокрема, позивачку не було належним чином повідомлено про наступне вивільнення, оскільки станом на 06.11.2019 (дата ознайомлення із повідомленням про наступне вивільнення) ОСОБА_1 посади державної служби не обіймала. Не відповідає дійсності посилання відповідача у наказі про звільнення на повідомлення про наступне вивільнення від 12.11.2019, оскільки такого не існує.

Відтак, ОСОБА_1 не була належним чином повідомлена про наступне вивільнення у відповідності до ст. 49-2 КЗпП України.

Щодо засідань комісії служби з питань визначення працівників, які мають переважне право на залишення на роботі, то така комісія взяла до уваги лише стаж роботи працівників, та не враховано наявність у позивачки двох неповнолітніх дітей, що є першочерговим. Зокрема відповідно до ст. 42 КзПП, при скороченні чисельності чи штату працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці переважне право на залишення на роботі надається працівникам з більш високою кваліфікацією і продуктивністю праці.

При рівних умовах продуктивності праці і кваліфікації перевага в залишенні на роботі надається зокрема: 1) сімейним - при наявності двох і більше утриманців; 2) особам, в сім`ї яких немає інших працівників з самостійним заробітком;3) працівникам з тривалим безперервним стажем роботи на даному підприємстві, в установі, організації

Тобто, в першу чергу оцінюється наявність у працівника, що підлягає вивільненню двох і більше утриманців, а вже потім стаж роботи.

Звільнення працівника з підстав, не передбачених законом, або з порушенням установленого законом порядку свідчить про незаконність такого звільнення та тягне за собою поновлення порушених прав працівника.

Так, однією із гарантій забезпечення права громадян на працю є передбачений статтею 51 КЗпП України правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.

Як зазначено у пункті 19 постанови Пленуму Верховного Суду України від 06.11.1992 №9 "Про практику розгляду судами трудових спорів", розглядаючи трудові спори, пов`язані зі звільненням за пунктом 1 статті 40 Кодексу законів про працю України, суди зобов`язані з`ясовувати, зокрема, чи дійсно у відповідача мали місце зміни в організації виробництва і праці, зокрема, ліквідація, реорганізація або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників, чи додержано власником або уповноваженим ним органом норм законодавства, що регулюють вивільнення працівника, які є докази щодо змін в організації виробництва і праці, про те, що працівник відмовився від переведення на іншу роботу або що власник або уповноважений ним орган не мав можливості перевести працівника з його згоди на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації, чи не користувався вивільнюваний працівник переважним правом на залишення на роботі та чи попереджувався він за 2 місяці про наступне вивільнення.

Відповідно до вимог частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідач не подав суду належних доказів правомірності прийняття оскаржуваного наказу.

Враховуючи наведене та встановлені обставин справи суд вважає, що винесений начальником служби у справах дітей самбірської РДА наказ від 13.01.2020 № 4-к Про звільнення ОСОБА_4 з посади начальника відділу запобігання дитячої безпритульності, бездоглядності та профілактики правопорушень серед дітей, у зв`язку із скороченням чисельності штату державних службовців служби у справах дітей є протиправним, а тому наявні підстави для його скасування.

Відповідно до частини першої статті 235 КЗпП у разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу, у тому числі у зв`язку з повідомленням про порушення вимог Закону України Про запобігання корупції іншою особою, працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір.

При цьому, закон не наділяє орган, який розглядає трудовий спір, повноваженнями на обрання іншого способу захисту трудових прав, ніж зазначені в частині першій статті 235, а відтак встановивши, що звільнення відбулось із порушенням установленого законом порядку, суд зобов`язаний поновити працівника на попередній роботі.

Відповідно до ч.3 ст. 77 Закону України № 580-VIII день звільнення вважається останнім робочим днем.

З огляду на те, що судом встановлено, що позивача було протиправно звільнено з роботи, суд дійшов висновку, що ОСОБА_1 підлягає поновленню на тій посаді та у тому органі, з якого вона була протиправно звільнена, а саме на посаді начальника відділу запобігання дитячої безпритульності, бездоглядності та профілактики правопорушень серед дітей з 14.01.2020.

Частиною 2 ст. 235 Кодексу законів про працю України передбачено, що при винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи, але не більш як за один рік. Якщо заява про поновлення на роботі розглядається більше одного року не з вини працівника, орган, який розглядає трудовий спір, виносить рішення про виплату середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу.

Постановою Кабінету Міністрів України від 08 лютого 1995 року №100 затверджено Порядок обчислення середньої заробітної плати (далі - Порядок №100).

Відповідно до пункту 2 Порядку № 100 середньомісячна заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за останні 2 календарні місяці роботи, що передують події, з якою пов`язана відповідна виплата.

Пунктом 8 Порядку №100 встановлено, що нарахування виплат, що обчислюються із середньої заробітної плати за останні два місяці роботи, провадяться шляхом множення середньоденного (годинного) заробітку на число робочих днів/годин, а у випадках, передбачених чинним законодавством, календарних днів, які мають бути оплачені за середнім заробітком.

Середньоденна (годинна) заробітна плата визначається діленням заробітної плати за фактично відпрацьовані протягом двох місяців робочі (календарні) дні на число відпрацьованих робочих днів (годин), а у випадках, передбачених чинним законодавством, - на число календарних днів за цей період.

Також, відповідно до пункту 4 Порядку №100 при обчисленні середньої заробітної плати у всіх випадках її збереження згідно з чинним законодавством, не враховуються, зокрема, одноразові виплати (компенсація за невикористану відпустку, матеріальна допомога, допомога працівникам, які виходять на пенсію, вихідна допомога тощо).

Згідно з наявною в матеріалах справи довідкою про доходи №01-07/11 від 13.01.2020 розмір доходу позивача за листопад 2019 року становив 4108,14 грн., за грудень 2019 року 6165,16 грн. В листопаді та грудні 2019 року було 42 робочих дні. Таким чином, середньоденний заробіток позивача становив 244,60 грн (4108,14 грн + 6165,16) /42). З урахуванням кількості робочих днів вимушеного прогулу за період з 14.01.2020 по 16.06.2020, розмір середнього заробітку, що підлягає виплаті позивачу становить 25927,6 грн (244,6*106 днів).

Розмір середнього заробітку за один місяць, обрахований відповідно до пункту 8 Порядку, та стягнення якого підлягає до негайного виконання у зв`язку з поновленням на посаді, становить 5 136,60 грн.

З урахуванням викладеного та виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що вимоги позивача знайшли своє підтвердження в судовому засіданні, відтак позов слід задовольнити.

Відповідно до пунктів 2,3 частини 1 статті 371 КАС України негайно виконуються рішення суду про присудження виплати заробітної плати, іншого грошового утримання у відносинах публічної служби - у межах суми стягнення за один місяць; поновлення на посаді у відносинах публічної служби.

Тому рішення суду в частині поновлення позивача на посаді та стягнення на користь позивача заробітної плати за час вимушеного прогулу у межах суми стягнення за один місяць, слід звернути до негайного виконання.

Відповідно до ст.139 КАС України судові витрати стягненню зі сторін не підлягають.

Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, підп.15 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати наказ начальника служби у справах дітей Самбірської районної державної адміністрації від 13.01.2020 №4-к «Про звільнення ОСОБА_2 » з посади начальника відділу запобігання дитячої безпритульності, бездоглядності та профілактики правопорушень серед дітей служби у справах дітей районної державної адміністрації.

Поновити ОСОБА_1 на посаді начальника відділу запобігання дитячої безпритульності, бездоглядності та профілактики правопорушень серед дітей служби у справах дітей Самбірської районної державної адміністрації з 14.01.2020.

Стягнути з Служби у справах дітей Самбірської районної державної адміністрації (місцезнаходження: вул.Мазепи, 8, м.Самбір, Львівська область, 81400; код ЄДРПОУ: 34326870) на користь ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; РНОКПП: НОМЕР_1 ) середній заробіток за час вимушеного прогулу з 14.01.2020 по 16.06.2020 в сумі 25 927 (двадцять п`ять тисяч дев`ятсот двадцять сім) грн. 60 коп.

Рішення суду в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді начальника відділу запобігання дитячої безпритульності, бездоглядності та профілактики правопорушень серед дітей служби у справах дітей Самбірської районної державної адміністрації та виплати середнього заробітку за час вимушеного прогулу у межах суми стягнення за один місяць - 5 136 (п`яти тисяч сто тридцять шість) грн. 60 коп, виконується негайно.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення виготовлено 26 червня 2020 року.

Суддя Братичак Уляна Володимирівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.06.2020
Оприлюднено28.06.2020
Номер документу90070607
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/1491/20

Рішення від 01.07.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Братичак Уляна Володимирівна

Ухвала від 01.07.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Братичак Уляна Володимирівна

Рішення від 16.06.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Братичак Уляна Володимирівна

Ухвала від 24.02.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Братичак Уляна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні