Рішення
від 25.06.2020 по справі 923/231/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 червня 2020 року Справа № 923/231/20

Господарський суд Херсонської області у складі судді Павленко Н.А. при секретарі судового засідання Короткій Ю.А.

за участю представників сторін:

від позивача: Предместнікова Д.О., уповн. представник за довіреністю від 02.01.2020,

від відповідача: не прибув,

розглянувши у судовому засіданні справу

за позовом : Товариства з обмеженою відповідальністю "Херсонрегіонгаз",

м. Херсон, вул. Михайлівська, 18, код ЄДР 39500143

до відповідача : Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці виконавчого комітету Голопристанської міської ради Херсонської області, Херсонська область, м. Гола Пристань, вул. Покришева, 41, код ЄДР 39073254

про стягнення 82 407 грн. 12 коп.,

Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача, заяви, клопотання, процесуальні дії суду.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Херсонрегіонгаз" (надалі по тексту рішення - позивач, ТОВ "Херсонрегіонгаз") звернулось до Господарського суду Херсонської області з позовною заявою про стягнення з Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці виконавчого комітету Голопристанської міської ради Херсонської області (надалі по тексту рішення - відповідач, Управління) 82 407грн 12коп., що становить залишок невідшкодованих сум субсидій, наданих населенню на оплату послуг з газопостачання, яка надавалась не у грошовій формі, за опалювальний сезон 2018-2019р.р.

Позов обґрунтовано твердженням про невиконання відповідачем, як головним розпорядником коштів місцевих бюджетів, обов`язку з відшкодування сум субсидій, наданих пільговим категоріям населення, які проживають на території Голопристанського району, на відшкодування вартості послуг з газопостачання, що надавалися позивачем.

Позивач зазначає, що 26.06.2019 до "Порядку розрахунку та повернення до бюджету невикористаних сум субсидії для відшкодування витрат на оплату комунальних послуг" (надалі по тексту рішення Порядок №534, який наведений в редакції, яка діяла до 19.07.2019), затвердженого постановою КМУ від 23.08.2016 №534, яка була чинною на час виникнення спірних відносин, та втратила чинність 01.10.2019 на підставі Постанови КМУ №807 від 14.08.2019, внесено зміни до порядку проведення розрахунку невикористаної суми субсидії. Означені зміни набрали чинності 19.07.2019. На підставі внесених змін у серпні 2019 позивачем проведено коригування невикористаної суми субсидії за опалювальний період 2018-2019 років, за результатами якого на особові рахунки одержувачів субсидії необхідно частково повернути раніше зняту суму невикористаної субсидії на загальну суму 82407,12грн.

25.03.2020 за вх.№2391/20 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, за яким відповідач не визнає позовні вимоги та просить відмовити у їх задоволенні.

Відповідач зазначає, що відповідно до норм чинного законодавства сума невикористаної субсидії, що підлягає поверненню до бюджету, не може приймати від`ємного значення та відповідно Управління немає законних підстав приймати такий акт до уваги та збільшувати заборгованість бюджетних зобов`язань перед позивачем.

Відповідач також вказує, що враховуючи дію законів та інших нормативно-правових актів в часі, внесення змін до Порядку №534, які набрали чинності в липні 2019, не призводить до скасування чи втрати чинності вже поданих актів розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій, а будь-які додаткові коригування сум, зазначених в актах розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій, мають проводитися виключно у спосіб та за формулами визначеними порядком.

За твердженнями відповідача, механізму згідно якого у Управління за результатами коригувань сум, зазначених в актах розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій, можуть виникати додаткові бюджетні зобов`язання перед позивачем, Порядком №534 не передбачено.

Ухвалою суду від 02.04.2020 підготовче засідання було відкладене до 05.05.2020.

24.04.2020 за вх.№3178/20 від позивача надійшла відповідь на відзив Управління. Позивач зазначає, що акт розрахунку від 19.08.2019 №190821/26 є коригуючим та лише приводить розрахунки загального обсягу невикористаних сум субсидій за опалювальний період 2018-2019 у відповідність до діючого Порядку №534, що передбачено абз.3 п.8 Порядку №534.

Позивач також вказує, що складання Акту розрахунку від 19.08.2019 №190821/26 який є коригуючим, не порушує принципу зворотної дії актів цивільного законодавства у часі, оскільки зміни до Порядку №534 які набрали чинності 19.07.2019, не змінювали абз.3 п.8 Порядку №534, яким передбачено можливість коригування сум, зазначених в актах розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій до початку опалювального (неопалювального) сезону.

Ухвалою суду від 05.05.2020 підготовче засідання було відкладене до 02.06.2020, цією ж ухвалою суду було постановлено продовжити строк проведення підготовчого провадження на 30 днів, до 09.06.2020.

Ухвалою суду від 02.06.2020 підготовче засідання по справі було закрито. А розгляд справи по суті було призначено в судовому засіданні на 25.06.2020.

У судовому засіданні 25.06.2020 представник позивача підтримав позовні вимоги в повному обсязі, просив суд їх задовольнити.

Відповідач не прибув у підготовче засідання та судове засідання з розгляду справи по суті.

Враховуючи належне повідомлення відповідача про час та місце розгляду справи по суті, суд визнав за можливе розглянути справу за відсутності представника відповідача, за наявними матеріалами справи.

Відповідно до ст. 240 ГПК України в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Перелік обставин, які є предметом доказування у справі.

Враховуючи предмет та підстави позову, до обставин, які є предметом доказування у справі, належить доведення позивачем підставності заявлених позовних вимог, а також доведення підстав з яких у відповідача виникає обов`язок на сплату заявлених до стягнення коштів.

Обставини, які встановленні судом та мотиви визнання доказів більш вірогідними щодо кожної обставини, яка є предметом доказування у справі, мотивована оцінка аргументів наведених учасниками справи, щодо наявності чи відсутності підстав для задоволення позову.

ТОВ "Херсонрегіонгаз" надано послуги з газопостачання на пільгових умовах населенню Голопристанського району Херсонської області, що підтверджується, актами звіряння взаємних розрахунків по нарахованих пільгах та субсидіях (а.с. 13-20), підписаними ТОВ "Херсонрегіонгаз" та Управлінням упродовж опалювального сезону 2018 - 2019.

За результатами проведеного у травні 2019 розрахунку невикористаної суми субсидії за опалювальний сезон 2018-2019 років, за період надання субсидії не у грошовій формі, на підставі акту розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій №190523/17 від 22.05.2019 (а.с.25-26), який позивачем направлено на адресу відповідача та Фінансового управління Голопристанської міської ради, поверненню до бюджету підлягала невикористана субсидія на загальну суму 144847,03грн. про що відображено в акті звіряння взаємних розрахунків (а.с.13).

Управлінням на виконання Порядку №534 враховано означений вище акт від 22.05.2019 №190523/17, шляхом зменшення кредиторської заборгованості Управління перед ТОВ "Херсонрегіонгаз", про що зазначено в акті звіряння взаємних розрахунків станом на 01.06.2019 (а.с.13).

Постановою КМУ від 26.06.2019 №595 "Про внесення змін до Порядку розрахунку та повернення до бюджету невикористаних сум субсидії для відшкодування витрат на оплату комунальних послуг" було внесено зміни до Порядку №534. Означені зміни набрали чинності 19.07.2019.

За твердженнями позивача на підставі означених змін у серпні 2019 ТОВ "Херсонрегіонгаз" проведено коригування невикористаної суми субсидії за опалювальний період 2018-2019 років, за результатами якого на особові рахунки одержувачів субсидії необхідно частково повернути раніше зняту суму невикористаної субсидії на загальну суму 82407,12грн, про що 19.08.2019 було складено акт № 190821/26 розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій за опалювальний сезон 2018-2019 (а.с.27-28). Означений акт не підписаний відповідачем та не оплачений, що і стало підставою для звернення ТОВ "Херсонрегіонгаз" до суду.

Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 3 Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2002 року № 256 (який був чинний на момент виникнення спірних відносин, та втратив чинність 01.01.2020), встановлено, що головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, об`єднаних територіальних громад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення.

Порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива встановлений Положенням про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 (тут і надалі по тексту рішення, пункти Положення наведено в редакції, яка діяла до 25.06.2019).

Відповідно до пункту 3 Положення № 848, призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).

Абзацом 17 пункту 18 цього Положення передбачено, що після закінчення опалювального (неопалювального) сезону невикористана сума житлової субсидії, яка надавалася не у грошовій формі, повертається управителем, об`єднанням, виконавцем комунальних послуг до державного бюджету в повному обсязі на підставі акта розрахунку загального обсягу невикористаних сум житлової субсидії відповідно до Порядку розрахунку та повернення до бюджету невикористаних сум субсидії для відшкодування витрат на оплату комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2016 р. № 534 "Деякі питання надання субсидій для відшкодування витрат на оплату комунальних послуг".

Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку розрахунку та повернення до бюджету сум субсидії для відшкодування витрат на оплату послуг з централізованого опалення (теплопостачання), постачання холодної та гарячої води і водовідведення, послуг з газо-, електропостачання для індивідуального опалення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2016 року №534 (далі - Порядок №534, Порядок №534 наведено тут і далі по тексту рішення в редакції, яка діяла до 19.07.2019), розрахунок невикористаних сум субсидії проводиться виробниками/виконавцями послуг з централізованого опалення (теплопостачання), постачання холодної та гарячої води і водовідведення, газо- та електропостачання (далі - надавачі послуг), об`єднаннями співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельними кооперативами, які є колективним споживачем (замовником) житлово-комунальних послуг станом на 1 травня та 1 жовтня за особовим рахунком споживача - громадянина, якому призначено субсидію на опалювальний (неопалювальний) сезон, що закінчився (далі - одержувач субсидії).

Розрахунок невикористаної суми субсидії проводиться надавачем послуг, об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельним кооперативом у разі, коли на особовому рахунку одержувача субсидії станом на 1 травня та 1 жовтня обліковується переплата за послугу.

За результатами розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій, що підлягає поверненню до бюджету, надавач послуги, об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельний кооператив складає акт розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій у трьох примірниках, один з яких залишає у себе, а два інших подає до 1 червня та до 1 листопада до структурного підрозділу з питань фінансів та до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районної, районної у мм. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчого органу міської, районної у місті (у разі їх створення) ради (далі - структурний підрозділ з питань соціального захисту населення)(пункт 8 Порядку № 534).

Структурний підрозділ з питань соціального захисту населення щомісяця, починаючи з червня враховує загальний обсяг невикористаних сум субсидій, визначений у поданому надавачем послуги акті відповідно до цього Порядку, під час здійснення розрахунків з таким надавачем відповідно до Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2002 року № 256 (який був чинний на момент виникнення спірних відносин, та втратив чинність 01.01.2020, надалі по тексту рішення - Порядок №256), та відображає разом з нарахуваннями поточного місяця у щомісячному акті звіряння розрахунків за надані послуги, що складається відповідно до пункту 5 зазначеного Порядку. У разі відсутності кредиторської заборгованості перед надавачем послуги, об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельним кооперативом та відсутності поточних нарахувань субсидій станом на перше число місяця, в якому подано акт розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій (у разі реорганізації, ліквідації підприємства тощо), надавач послуги, об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельний кооператив протягом зазначеного місяця перераховує невикористану суму субсидії на рахунок структурного підрозділу з питань соціального захисту населення. Структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повертає до державного бюджету зазначені кошти в п`ятиденний строк з моменту їх надходження. Відповідальність за правильність розрахунку невикористаних сум субсидії за кожним особовим рахунком одержувача субсидії та повноту відображення їх в актах розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій покладається на надавачів послуг, об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельні кооперативи в особі їх керівників та посадових осіб, що проводили такий розрахунок. (пункти 10, 11, 12 Порядку № 534 в редакції, яка діяла у травні - червні 2019).

У травні 2019 управління отримало від позивача Акт №190523/17 розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій за опалювальний сезон 2018-2019рр. (а.с. 25-26), згідно якого поверненню до бюджету підлягала невикористана сума субсидії на загальну суму 144847,03грн. Управлінням на виконання Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету №256 та Порядку №534 зменшено кредиторську заборгованість перед позивачем на 144847,03грн., що підтверджується актом звіряння розрахунків станом на 01.06.2019, підписаного сторонами (а.с.13).

Таким чином, відповідачем у відповідності до положень Порядку №534 та Порядку №256, які діяли на час надходження від позивача Акта №190523/17 розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій за опалювальний сезон 2018-2019рр. було вчинено всі належні дії передбачені Порядком №534 та Порядком №526 щодо невикористаних сум субсидій.

Більш того, п.10 Порядку №534 зобов`язує структурний підрозділ починаючи з червня враховувати загальний обсяг невикористаних сум субсидій, що відповідачем і було зроблено, а саме в червні зменшено кредиторську заборгованість перед позивачем на 144847,03грн

В свою чергу відповідно до абз.4 п.7 Положення №534 за яким загальний обсяг невикористаних сум субсидій, що підлягає поверненню до бюджету, визначається кожним надавачем послуг шляхом додавання невикористаних сум субсидій за особовими рахунками всіх одержувачів субсидій, саме на надавача послуг покладено обов`язок правильності визначення розміру невикористаних сум субсидій, що підлягають поверненню до бюджету.

Окрім того, як зазначалося вище у п.12 Положення №534 також відповідальність за правильність розрахунку невикористаних сум субсидії за кожним особовим рахунком одержувача субсидії та повноту відображення їх в актах розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій покладена на надавачів послуг

19.08.2019 позивачем Управлінню було надано Акт №190821/26 розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій за опалювальний сезон 2018-2019рр. в якому зазначено, сума невикористаних субсидій складає мінус 82407,12грн. (-82407,12грн.).

Відповідно до п.7 Положення №534 якщо після проведення розрахунку за формулами, зазначеними у пунктах 4 - 6 цього Порядку, невикористана сума субсидії має від`ємне значення, розрахунок за таким особовим рахунком невикористаної суми субсидії не проводиться.

Враховуючи наведене та положення п.7 Порядку №534 сума невикористаної субсидії, що підлягає поверненню до бюджету, що відображається в Актах розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій, не може приймати від`ємного значення.

В свою чергу, на підставі Акту розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій який має від`ємне значення у відповідача не виникає обов`язку щодо врахування означеного акта.

Окрім того, суд зазначає, що зміни порядку розрахунку суми невикористаних субсидій для відшкодування витрат на оплату послуг з газопостачання, які набрали чинності 19.07.2019 та були внесенні на підставі Постанови КМУ від 26.06.2019 №595 "Про внесення змін до Порядку розрахунку та повернення до бюджету невикористаних сум субсидії для відшкодування витрат на оплату комунальних послуг" не скасовують Актів розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій, які вже були складенні ще до набрання означеними змінами чинності та на підставі яких вже були проведено зменшення кредиторської заборгованості Управління перед надавачем послуг.

З приводу посилання позивача на абз.3 п.8 Порядку №534 за яким передбачена можливість коригування сум, зазначених в актах розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій, до початку опалювального (неопалювального) сезону, суд зазначає наступне.

Означений пункт Положення №534 не передбачає того, що надавач послуг, в даному випадку позивач, наділений повноваженнями складати Акт розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій який має від`ємне значення.

Більш того, означений пункт Положення №534 не передбачає того, що на підставі коригування сум, у Управління виникають додаткові бюджетні зобов`язання перед позивачем.

Пунктом 8 положення №534 не передбачений порядок та механізм повернення невикористаних сум субсидій, які вже були вказані позивачем в акті розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій за опалювальний сезон 2018-2019 та на суму яких, відповідачем було зменшено кредиторську заборгованість перед позивачем.

Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що відповідальними за цільове та належне використання бюджетних коштів, асигнованих на виплату субсидій, є державні органи, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення. Та обставина, що правовими нормами розрахунок невикористаних сум субсидій, в тому числі й відповідальність за правильність такого розрахунку, покладено на надавача послуг, не змінює статусу зазначених органів в контексті контролю за використанням бюджетних коштів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення.

В роз`ясненнях наданих Міністерством Соціальної політики України (лист від 15.07.2019 №13051/012-19/56) на які посилається позивач в обґрунтування заявлених позовних вимог, не зазначено про можливість виникнення додаткових бюджетних зобов`язань у розпорядників бюджетних коштів за результатами корегування розрахунків сум невикористаної субсидії.

Твердження позивача про те, що Акт розрахунку від 19.08.2019 №190821/26 має від`ємне значення, оскільки є коригуючим та лише приводить розрахунки загального обсягу невикористаних сум субсидій за опалювальний період 2018-2019 років у відповідність до діючого Порядку №534, в супереч ст.ст. 76-78 ГПК України не підтверджено належними, допустимими та достовірними доказами.

З копії Акту розрахунку від 19.08.2019 №190821/26 наданого позивачем до позовної заяви не вбачається, що він є коригуючим, про це не зазначено ані в назві самого акту, ані в тексті акту.

Чи були і ким порушенні, не визнанні або оспорені права чи інтереси, за захистом яких мало місце звернення до суду, та мотиви такого висновку.

Позивачем не доведено порушення Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці виконавчого комітету Голопристанської міської ради Херсонської області законних прав та інтересів ТОВ "Херсонрегіонгаз".

Норми права, на які посилалися сторони, які суд не застосував.

Судом не було застосовано ст.509 ЦК України та ст.175 ГК України на які посилався позивач, оскільки вказані норми права регулюють зобов`язальні відносини сторін, але позивачем не було доведено належними та допустимими доказами виникнення у відповідача обов`язку зі сплати на користь ТОВ "Херсонрегіонгаз" 82404,12грн.

Висновки суду за результатами вирішення спору.

Враховуючи вище наведенні норми права та обставини справи, позивачем в супереч ст.ст. 76-79 ГПК України не доведено обов`язок відповідача зі сплати 82407,12грн. Також позивачем не доведено обов`язок та можливість відповідача проводити розрахунки за актом у якому зазначено суму субсидій у від`ємному значенні. Позивачем також не доведено, що передбачена в п.8 Положення №534 можливість до початку опалювального (неопалювального) сезону коригувати суми, зазначенні в актах розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій, автоматично зобов`язує відповідача перераховувати кошти позивачу у зв`язку з таким коригуванням. Окрім того, саме на позивача покладено відповідальність за правильність розрахунку невикористаних сум субсидії.

З урахуванням означеного, позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат.

У зв`язку з відмовою у позові судові витрати відповідно до ст.129 ГПК України покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 123, 129, ст. 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст.241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складання повного рішення, із врахуванням Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 30.03.2020р. №540-ІХ.

Повний текст рішення складено та підписано 30 червня 2020 р.

Суддя Н.А. Павленко

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення25.06.2020
Оприлюднено01.07.2020
Номер документу90083409
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/231/20

Ухвала від 17.11.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Білоус В.В.

Постанова від 07.10.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 30.07.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 24.07.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Рішення від 25.06.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Павленко Н.А.

Ухвала від 02.06.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Павленко Н.А.

Ухвала від 05.05.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Павленко Н.А.

Ухвала від 01.04.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Павленко Н.А.

Ухвала від 10.03.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Павленко Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні