Постанова
від 07.10.2020 по справі 923/231/20
ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 жовтня 2020 року м. ОдесаСправа № 923/231/20 Південно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Ярош А.І.,

суддів Діброви Г.І., Принцевської Н.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Херсонрегіонгаз"

на рішення господарського суду Херсонської області від 25 червня 2020 року

у справі №923/231/20

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Херсонрегіонгаз",

до відповідача: Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці виконавчого комітету Голопристанської міської ради Херсонської області

про стягнення 82 407 грн. 12 коп.,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Херсонрегіонгаз" звернулось до Господарського суду Херсонської області з позовною заявою про стягнення з Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці виконавчого комітету Голопристанської міської ради Херсонської області 82 407грн 12коп., що становить залишок невикористаної суми субсидії, наданої населенню на оплату послуг з газопостачання, яка надавалась не у грошовій формі, за опалювальний сезон 2018-2019р.р.

Позов обґрунтовано твердженням про невиконання відповідачем, як головним розпорядником коштів місцевих бюджетів, обов`язку з відшкодування сум субсидій, наданих пільговим категоріям населення, які проживають на території Голопристанського району, на відшкодування вартості послуг з газопостачання, що надавалися позивачем.

Позивач зазначає, що 26.06.2019 до "Порядку розрахунку та повернення до бюджету невикористаних сум субсидії для відшкодування витрат на оплату комунальних послуг" (надалі по тексту рішення Порядок №534, який наведений в редакції, яка діяла до 19.07.2019), затвердженого постановою КМУ від 23.08.2016 №534, яка була чинною на час виникнення спірних відносин, та втратила чинність 01.10.2019 на підставі Постанови КМУ №807 від 14.08.2019, внесено зміни до порядку проведення розрахунку невикористаної суми субсидії.

Означені зміни набрали чинності 19.07.2019.

На підставі внесених змін у серпні 2019 позивачем проведено коригування невикористаної суми субсидії за опалювальний період 2018-2019 років, за результатами якого на особові рахунки одержувачів субсидії необхідно частково повернути раніше зняту суму невикористаної субсидії на загальну суму 82407,12грн.

Рішенням господарського суду Херсонської області від 25 червня 2020 року у справі №923/231/20 (суддя Павленко Н.А.) у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Херсонрегіонгаз" відмовлено повністю.

Приймаючи рішення, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, з огляду на наступне.

Суд першої інстанції вказав, що у відповідності до положень п.7 Порядку №534 сума невикористаної субсидії, що підлягає поверненню до бюджету, що відображається в Актах розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій, не може приймати від`ємного значення.

В свою чергу, на підставі Акту розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій який має від`ємне значення у відповідача не виникає обов`язку щодо врахування означеного акта.

Окрім того, суд зазначає, що зміни порядку розрахунку суми невикористаних субсидій для відшкодування витрат на оплату послуг з газопостачання, які набрали чинності 19.07.2019 та були внесенні на підставі Постанови КМУ від 26.06.2019 №595 "Про внесення змін до Порядку розрахунку та повернення до бюджету невикористаних сум субсидії для відшкодування витрат на оплату комунальних послуг" не скасовують Актів розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій, які вже були складенні ще до набрання означеними змінами чинності та на підставі яких вже були проведено зменшення кредиторської заборгованості Управління перед надавачем послуг.

Таким чином, п.8 Порядку №534 не передбачає того, що на підставі коригування сум, у Управління виникають додаткові бюджетні зобов`язання перед позивачем.

За таких обставин, місцевий господарський суд дійшов висновку, що позивачем не доведено порушення Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці виконавчого комітету Голопристанської міської ради Херсонської області законних прав та інтересів ТОВ "Херсонрегіонгаз".

Не погодившись із зазначеним рішенням суду, Товариство з обмеженою відповідальністю "Херсонрегіонгаз" звернулось з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Херсонської області від 25 червня 2020 року та ухвалити нове рішення, яким стягнути з Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці виконавчого комітету Голопристанської міської ради Херсонської області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Херсонрегіонгаз" заборгованість у розмірі 82 407,12 грн.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначає, що за опалювальний період 2018-2019 років (з 01 жовтня 2018 року по 30 квітня 2019 року) згідно Положення субсидія населенню надавалася двома способами, а саме:

• з 01 жовтня 2018 року по 31 січня 2019 року субсидія надавалася не у грошовій формі за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам шляхом перерахування коштів на рахунки надавачів послуг.

• з 01 лютого 2019 року по 30 квітня 2019 року субсидія надавалася у грошовій готівковій та грошовій безготівковій формі безпосередньо отримувачам субсидій.

Відповідно до Положення та Порядку у травні 2019 року Товариством проведено розрахунок невикористаної суми субсидії за опалювальний період 2018-2019 років, за період надання її не у грошовій формі з 01 жовтня 2018 року по 31 січня 2019 року, по особових рахунках споживачів, яким призначено субсидію на опалювальний сезон, і по яких станом на 1 травня обліковується переплата за послугу газопостачання.

У разі, якщо після проведеного розрахунку невикористана сума субсидії мала від`ємне значення, розрахунок за такими особовими рахунками невикористаної суми субсидії не проводився.

Апелянт зазначає, що при проведенні розрахунку невикористаної суми субсидії Товариство використовує дані надані структурними підрозділами з питань соціального захисту населення щодо розміру нарахованої субсидії та дані щодо фактичного використання спожитої послуги, які надаються Оператором ГРМ (АТ "Херсонгаз"), що при винесенні рішення судом не враховано.

Так, станом на 01 травня 2019 року, згідно актів звіряння взаємних розрахунків між ТОВ "Херсонрегіонгаз" та Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці виконавчого комітету Голопристанської міської ради Херсонської області, загальна заборгованість Відповідача по нарахованих субсидіях складала 614 386,88 грн.

За результатами проведеного у травні 2019 року розрахунку невикористаної суми субсидії за опалювальний сезон 2018-2019 років, за період надання субсидії не у грошовій формі, на підставі актів розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій, які Позивачем направлено на адресу Відповідача та Фінансового управління Голопристанської міської ради, поверненню до бюджету підлягала невикористана субсидія на загальну суму 144 847,03 грн (акт від 22 травня 2019 року).

Зазначена сума заборгованості підлягає відшкодуванню, що відображено в актах звіряння взаємних розрахунків по нарахованих субсидіях станом на 01 червня 2019 року та реєстрах обсягів спожитих енергоносіїв та наданих послуг за травень 2019 року.

26 червня 2019 року до Порядку внесено зміни в частині механізму проведення розрахунку невикористаної суми субсидії, які вступили в дію з 19 липня 2019 року.

У зв`язку із внесеними змінами, для однозначного застосування формули розрахунку невикористаної суми субсидії та уточненого порядку проведення відповідного розрахунку, Міністерством соціальної політики України було надано роз`яснення, щодо порядку проведення розрахунку невикористаної суми субсидії від 15 липня 2019 року № 13051/0/2-19/56, яким Мінсоцполітики звернено увагу, що відповідно до пункту 8 Порядку коригування сум, зазначених в актах розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій, допускається до початку опалювального сезону, тобто до 01 жовтня 2019 року.

Враховуючи внесені зміни до Порядку, у серпні 2019 року Позивачем проведено відповідне коригування невикористаної суми субсидії за опалювальний період 2018-2019 років, за результатами якого на особові рахунки одержувачів субсидії необхідно частково повернути раніше зняту суму невикористаної субсидії (згідно розрахунку за оновленою формулою) на загальну суму 82 407,12 грн, що відображено в акті розрахунку загального обсягу невикористаної суми субсидії від 19 серпня 2019 року № 190821/26, який було направлено на адресу Відповідача та фінансового управління Голопристанської міської ради.

Скаржник зазначає, що загальна сума акту від 19 серпня 2019 року на суму мінус 82 407, 12 грн передбачає різницю між сумою невикористаної субсидії, що була повернута у травні 2019 року і сумою невикористаної субсидії яка мала б бути повернута до бюджету якби зміни до Порядку були внесені вчасно, і яку Товариство зазначеним актом просить Відповідача повернути на вказані особові рахунки одержувачів субсидії.

Форму акту та зазначену в ньому інформацію, яка дозволяє наочно відстежити, що вплинуло на проведення коригування невикористаної суми субсидії запропоновано Позивачем ще у 2016 році, коли було прийнято Порядок і проведено перший розрахунок невикористаної суми субсидії, оскільки чинним законодавством форма акту не передбачена.

Нарікань щодо запропонованої форми акту від структурних підрозділів з питань соціального захисту населення, в т.ч. Відповідача, на адресу Товариства не надходило.

Крім того, Порядок не передбачає надання коригуючого акту невикористаної суми субсидії, а лише, пунктом 8 Порядку передбачено коригування сум, зазначених в актах розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій. Вищеваказані обставини судом проігноровано та не взято до уваги.

Додатково зазначає, що за інформацією Департаменту фінансів Херсонської обласної державної адміністрації у листі від 25 лютого 2020 року за № 502-05-10/0/20/312.3 .1-446 Відповідачем до державного бюджету було повернуто 82 407,12 грн..

Таким чином, Управлінням соціального захисту населення, сім`ї та праці виконавчого комітету Голопристанської міської ради Херсонської області спочатку було замовлено у державному бюджеті відшкодування субсидій на суму 82 407,12 грн, після чого зазначену суму перераховано на рахунки Відповідача. Однак, з невідомих причин цю суму не компенсовано Позивачу та в подальшому взагалі повернуто до державного бюджету.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 30.07.2020 року відкрито апеляційне провадження у справі №916/881/20 за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Херсонрегіонгаз" на рішення господарського суду Херсонської області від 25 червня 2020 року у справі №923/231/20. Ухвалено розглянути справу в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи .

Встановлено строк для подання відзиву на апеляційну скаргу, пояснень по справі, подання до суду заяв чи клопотань стосовно призначення експертизи , витребування доказів, судових доручень щодо збирання доказів, залучення у справі спеціаліста, перекладача, вжиття заходів забезпечення позову, відводів, затвердження мирових угод тощо, із доказами направлення копій таких заяв іншим учасникам справи.

13.08.2020 року до суду надійшов відзив на апеляційну скаргу від Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці виконавчого комітету Голопристанської міської ради Херсонської області, в якому відповідач просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, рішення суду першої інстанції - без змін.

Відповідач зазначає, що Управлінням отримано від Позивача Акт розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій за опалювальний сезон 2018-2019 рр. від 22.05.2019 р. №190523/17, згідно якого поверненню до бюджету підлягала невикористана сума субсидії на загальну суму 144847,03 грн.

При цьому, інформація в графі 6 Призначено субсидію на період з 01.10.2018 по 31.01.2019 рр., за даними УСЗН, (грн .. ) вищезазначеного акту відображена в акті на підставі даних Управління, переданих Позивачу за допомогою DВF-файлів. В прикладі, наведеному Позивачем, за особовим рахунком ОСОБА_1 ця сума становить 3222,86 гривень.

Інформація відображена в графах 6 Нараховано за спожитий природний газ субсидіантом з 01.10.2018 по 31.01.2019 рр. за даними Херсонрегіонгаз (грн.) та 8 Сума невикористаної субсидії для відшкодування витрат на оплату послуг з газопостачання що розрахована у відповідності до п.5 Порядку, (грн.) відображена Позивачем на підставі власних внутрішньогосподарських даних та самостійно проведених розрахунків, відповідальність за правильність яких згідно пункту 12 Порядку несе безпосередньо Позивач.

Управлінням враховано вищезазначений акт від 22.05.2019 року №190523/17 шляхом зменшення кредиторської заборгованості Управління перед Позивачем, що відображено в Акті звіряння розрахунків станом на 01 червня 2019 року.

В подальшому Позивачем надано до Управління Акт розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій за опалювальний сезон 2018-2019 рр. від 19.08.2019 року №190821/26 на загальну суму -82407,12 грн.

Порядок розрахунку невикористаної суми субсидії для відшкодування витрат на оплату послуги з газопостачання за особовим рахунком кожного одержувача субсидії визначається за опалювальний (неопалювальний) сезон визначений пунктом 5 Порядку.

Згідно абзацу 4 пункту 7 Порядку загальний обсяг невикористаних сум субсидій, що підлягає поверненню до бюджету, визначається кожним надавачем послуг, об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельним кооперативом шляхом додавання невикористаних сум субсидії за особовими рахунками всіх одержувачів субсидії.

При цьому, згідно абзацу 1 пункту 7 Порядку якщо після проведення розрахунку за формулами, зазначеними у пунктах 4 - 6 цього Порядку, невикористана сума субсидії має від' ємне значення, розрахунок за таким особовим рахунком невикористаної суми субсидії не проводиться.

Фактично за результатами проведеного перерахунку сум невикористаної субсидії може виникнути лише дві ситуації, що впливають на взаємні розрахунки та зобов`язання Позивача та Відповідача:

- перша - сума невикористаної відсутня і як наслідки корегувати розрахунки чи повертати кошти до бюджету Позивачу непотрібно;

- друга - сума невикористаної субсидії приймає значення більше за нуль -і як наслідок проводиться коригування обсягу заборгованості або при її відсутності Позивачем повертаються кошти Відповідачу.

Виходячи з вищевикладеного, сума невикористаної субсидії, що підлягає поверненню до бюджету, що відображається в Актах розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій, не може приймати від`ємного значення та відповідно Управління немає законних підстав приймати такий Акт до уваги та відповідно збільшувати заборгованість бюджету перед Позивачем.

Відповідач зазначає, що внесення змін Постановою №595 до Порядку не призводить до скасування чи втрати чинності вже поданих Актів розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій (в тому числі шляхом введення до розрахунку рядків з від' ємними значеннями, і як наслідок відміни вже поданого та врахованого при взаємних розрахунках акту) , а будь-які додаткові коригування сум, зазначених в Актах розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій мають проводитися виключно у спосіб та за формулами визначеними Порядком.

02.10.2020 року до суду надійшло клопотання ТОВ Херсонрегіонгаз про розгляд справи з повідомленням сторін, мотивоване тим, що вирішення справи має суспільний інтерес, зокрема, рішення може вплинути на раніше призначену субсидію для кола побутових споживачів та зважаючи на відсутність судової практики із зазначеного питання.

Відповідно до частини 13 статті 8 Господарського процесуального кодексу України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.

Відповідно до ст.12 ГПК України, спрощене позовне провадження призначене для розгляду малозначних справ, справ незначної складності та інших справ, для яких пріоритетним є швидке вирішення справи.

Для цілей цього Кодексу малозначними справами є:

1) справи, у яких ціна позову не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб;

2) справи незначної складності, визнані судом малозначними, крім справ, які підлягають розгляду лише за правилами загального позовного провадження, та справ, ціна позову в яких перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до ст.247 ГПК України, у порядку спрощеного позовного провадження розглядаються малозначні справи. У порядку спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка інша справа, віднесена до юрисдикції господарського суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

Відповідно до ч.1-3 ст.270 ГПК України, у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій главі. Розгляд справ у суді апеляційної інстанції починається з відкриття першого судового засідання або через п`ятнадцять днів з дня відкриття апеляційного провадження, якщо справа розглядається без повідомлення учасників справи.

Розгляд справ у суді апеляційної інстанції здійснюється у судовому засіданні з повідомленням учасників справи, крім випадків, передбачених частиною десятою цієї статті та частиною другою статті 271 цього Кодексу.

Відповідно до ч.10 ст.270 ГПК України, апеляційні скарги на рішення господарського суду у справах з ціною позову менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.

З урахуванням конкретних обставин справи, суд апеляційної інстанції за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи може розглянути такі апеляційні скарги у судовому засіданні з повідомленням (викликом) учасників справи.

Судова колегія відмовляє у задоволенні клопотання представника ТОВ Херсонрегіонгаз про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін, виходячи з приписів ч.6 ст.252 ГПК України, якими передбаченоправо суду відмовити в задоволенні клопотання сторони про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін за одночасного існування таких умов:1) предметом позову є стягнення грошової суми, розмір якої не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб; 2) характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи.

Судова колегія зазначає, що клопотання апелянта не містить належних та достатніх доводів в обґрунтування неможливості розгляду справи в порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами.

Крім того, дане клопотання не було заявлено при поданні апеляційної скарги 22.07.2020р., а надійшло до суду 02.10.2020р..

Судова колегія зазначає, що строк розгляду апеляційної скарги обмежений процесуальними строками, визначеними ст.273 ГПК України, згідно якої апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції розглядається протягом шістдесяти днів з дня постановлення ухвали про відкриття апеляційного провадження у справі.

Апеляційне провадження було відкрите ухвалою суду 30.07.2020 року, та надано учасникам справи строк 7 днів з дня вручення ухвали для подання до суду заяв чи клопотань.

Копію вказаної ухвали отримано представником ТОВ Херсонрегіонгаз 07.08.2020 року, отже, строк для заявлення клопотань чи заяв сплив 14.08.2020 року.

Проте клопотання про розгляд справи з повідомленням сторін надійшло до суду лише 02.10.2020 року, при цьому, заявником не надано належного обґрунтування неможливості заявлення зазначеного клопотання в строки, надані судом.

З огляду на вищезазначене, клопотання ТОВ Херсонрегіонгаз про розгляд справи в загальному порядку не підлягає задоволенню.

Відповідно до приписів ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Переглянувши у порядку письмового провадження оскаржуване у справі рішення суду першої інстанції, в межах доводів та вимог, наведених в апеляційній скарзі, колегія суддів зазначає наступне.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом, упродовж опалювального сезону 2018 - 2019 ТОВ "Херсонрегіонгаз" надано послуги з газопостачання на пільгових умовах населенню Голопристанського району Херсонської області, що підтверджується актами звіряння взаємних розрахунків по нарахованих пільгах та субсидіях (а.с. 13-20), підписаними ТОВ "Херсонрегіонгаз" та Управлінням.

За результатами проведеного у травні 2019 розрахунку невикористаної суми субсидії за опалювальний сезон 2018-2019 років, за період надання субсидії не у грошовій формі, на підставі акту розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій №190523/17 від 22.05.2019 (а.с.25-26), який позивачем направлено на адресу відповідача та Фінансового управління Голопристанської міської ради, поверненню до бюджету підлягала невикористана субсидія на загальну суму 144847,03грн. про що відображено в акті звіряння взаємних розрахунків (а.с.13).

Управлінням на виконання Порядку №534 враховано означений вище акт від 22.05.2019 №190523/17, шляхом зменшення кредиторської заборгованості Управління перед ТОВ "Херсонрегіонгаз", про що зазначено в акті звіряння взаємних розрахунків станом на 01.06.2019 (а.с.13).

Постановою КМУ від 26.06.2019 №595 "Про внесення змін до Порядку розрахунку та повернення до бюджету невикористаних сум субсидії для відшкодування витрат на оплату комунальних послуг" було внесено зміни до Порядку №534.

Зазначені зміни набрали чинності 19.07.2019.

За твердженнями позивача, на підставі внесених змін, у серпні 2019 ТОВ "Херсонрегіонгаз" проведено коригування невикористаної суми субсидії за опалювальний період 2018-2019 років, за результатами якого на особові рахунки одержувачів субсидії необхідно частково повернути раніше зняту суму невикористаної субсидії на загальну суму 82407,12грн, про що 19.08.2019 було складено акт № 190821/26 розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій за опалювальний сезон 2018-2019 (а.с.27-28).

Означений акт не підписаний відповідачем та не оплачений, що і стало підставою для звернення ТОВ "Херсонрегіонгаз" до суду.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 3 Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2002 року № 256 (який був чинний на момент виникнення спірних відносин, та втратив чинність 01.01.2020), встановлено, що головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, об`єднаних територіальних громад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення.

Порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива встановлений Положенням про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 (тут і надалі по тексту рішення, пункти Положення наведено в редакції, яка діяла до 25.06.2019).

Відповідно до пункту 3 Положення № 848, призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).

Абзацом 17 пункту 18 цього Положення передбачено, що після закінчення опалювального (неопалювального) сезону невикористана сума житлової субсидії, яка надавалася не у грошовій формі, повертається управителем, об`єднанням, виконавцем комунальних послуг до державного бюджету в повному обсязі на підставі акта розрахунку загального обсягу невикористаних сум житлової субсидії відповідно до Порядку розрахунку та повернення до бюджету невикористаних сум субсидії для відшкодування витрат на оплату комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2016 р. № 534 "Деякі питання надання субсидій для відшкодування витрат на оплату комунальних послуг".

Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку розрахунку та повернення до бюджету сум субсидії для відшкодування витрат на оплату послуг з централізованого опалення (теплопостачання), постачання холодної та гарячої води і водовідведення, послуг з газо-, електропостачання для індивідуального опалення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2016 року №534 (далі - Порядок №534, Порядок №534 наведено тут і далі по тексту рішення в редакції, яка діяла до 19.07.2019), розрахунок невикористаних сум субсидії проводиться виробниками/виконавцями послуг з централізованого опалення (теплопостачання), постачання холодної та гарячої води і водовідведення, газо- та електропостачання (далі - надавачі послуг), об`єднаннями співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельними кооперативами, які є колективним споживачем (замовником) житлово-комунальних послуг станом на 1 травня та 1 жовтня за особовим рахунком споживача - громадянина, якому призначено субсидію на опалювальний (неопалювальний) сезон, що закінчився (далі - одержувач субсидії).

Розрахунок невикористаної суми субсидії проводиться надавачем послуг, об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельним кооперативом у разі, коли на особовому рахунку одержувача субсидії станом на 1 травня та 1 жовтня обліковується переплата за послугу.

За результатами розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій, що підлягає поверненню до бюджету, надавач послуги, об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельний кооператив складає акт розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій у трьох примірниках, один з яких залишає у себе, а два інших подає до 1 червня та до 1 листопада до структурного підрозділу з питань фінансів та до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районної, районної у мм. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчого органу міської, районної у місті (у разі їх створення) ради (далі - структурний підрозділ з питань соціального захисту населення)(пункт 8 Порядку № 534).

Структурний підрозділ з питань соціального захисту населення щомісяця, починаючи з червня враховує загальний обсяг невикористаних сум субсидій, визначений у поданому надавачем послуги акті відповідно до цього Порядку, під час здійснення розрахунків з таким надавачем відповідно до Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2002 року № 256 (який був чинний на момент виникнення спірних відносин, та втратив чинність 01.01.2020, надалі по тексту рішення - Порядок №256), та відображає разом з нарахуваннями поточного місяця у щомісячному акті звіряння розрахунків за надані послуги, що складається відповідно до пункту 5 зазначеного Порядку. У разі відсутності кредиторської заборгованості перед надавачем послуги, об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельним кооперативом та відсутності поточних нарахувань субсидій станом на перше число місяця, в якому подано акт розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій (у разі реорганізації, ліквідації підприємства тощо), надавач послуги, об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельний кооператив протягом зазначеного місяця перераховує невикористану суму субсидії на рахунок структурного підрозділу з питань соціального захисту населення. Структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повертає до державного бюджету зазначені кошти в п`ятиденний строк з моменту їх надходження. Відповідальність за правильність розрахунку невикористаних сум субсидії за кожним особовим рахунком одержувача субсидії та повноту відображення їх в актах розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій покладається на надавачів послуг, об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельні кооперативи в особі їх керівників та посадових осіб, що проводили такий розрахунок. (пункти 10, 11, 12 Порядку № 534 в редакції, яка діяла у травні - червні 2019).

У травні 2019 управління отримало від позивача Акт №190523/17 розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій за опалювальний сезон 2018-2019рр. (а.с. 25-26), згідно якого поверненню до бюджету підлягала невикористана сума субсидії на загальну суму 144847,03грн.

Управлінням на виконання Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету №256 та Порядку №534 зменшено кредиторську заборгованість перед позивачем на 144847,03грн., що підтверджується актом звіряння розрахунків станом на 01.06.2019, підписаного сторонами (а.с.13).

Таким чином, відповідачем у відповідності до положень Порядку №534 та Порядку №256, які діяли на час надходження від позивача Акта №190523/17 розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій за опалювальний сезон 2018-2019рр. було вчинено належні дії передбачені Порядком №534 та Порядком №526 щодо невикористаних сум субсидій.

Більш того, п.10 Порядку №534 зобов`язує структурний підрозділ починаючи з червня враховувати загальний обсяг невикористаних сум субсидій, що відповідачем і було зроблено, а саме в червні зменшено кредиторську заборгованість перед позивачем на 144847,03грн.

В свою чергу відповідно до абз.4 п.7 Положення №534 за яким загальний обсяг невикористаних сум субсидій, що підлягає поверненню до бюджету, визначається кожним надавачем послуг шляхом додавання невикористаних сум субсидій за особовими рахунками всіх одержувачів субсидій, саме на надавача послуг покладено обов`язок правильності визначення розміру невикористаних сум субсидій, що підлягають поверненню до бюджету.

Окрім того, як зазначалося вище у п.12 Положення №534 також відповідальність за правильність розрахунку невикористаних сум субсидії за кожним особовим рахунком одержувача субсидії та повноту відображення їх в актах розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій покладена на надавачів послуг

19.08.2019 позивачем Управлінню було надано Акт №190821/26 розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій за опалювальний сезон 2018-2019рр. в якому зазначено, сума невикористаних субсидій була скорегована та складає мінус 82407,12грн. (-82407,12грн.).

Відповідно до п.7 Положення №534 якщо після проведення розрахунку за формулами, зазначеними у пунктах 4 - 6 цього Порядку, невикористана сума субсидії має від`ємне значення, розрахунок за таким особовим рахунком невикористаної суми субсидії не проводиться.

З цих підстав, враховуючи наведене та положення п.7 Порядку №534, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що сума невикористаної субсидії, що підлягає поверненню до бюджету, що відображається в Актах розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій, не може приймати від`ємного значення.

В свою чергу, на підставі Акту розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій який має від`ємне значення у відповідача не виникає обов`язку щодо врахування означеного акта.

Також суд першої інстанції обґрунтовано зазначив, що зміни порядку розрахунку суми невикористаних субсидій для відшкодування витрат на оплату послуг з газопостачання, які набрали чинності 19.07.2019 та були внесенні на підставі Постанови КМУ від 26.06.2019 №595 "Про внесення змін до Порядку розрахунку та повернення до бюджету невикористаних сум субсидії для відшкодування витрат на оплату комунальних послуг " не скасовують Актів розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій, які вже були складені ще до набрання означеними змінами чинності та на підставі яких вже були проведено зменшення кредиторської заборгованості Управління перед надавачем послуг, тобто фактично проведені розрахунки.

З приводу посилання позивача на абз.3 п.8 Порядку №534 за яким передбачена можливість коригування сум, зазначених в актах розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій, до початку опалювального (неопалювального) сезону, слід зазначити, що вказаний пункт Положення №534 не передбачає того, що надавач послуг, в даному випадку позивач, наділений повноваженнями складати Акт розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій, який має від`ємне значення.

Більш того, означений пункт Положення №534 не передбачає того, що на підставі коригування сум, у Управління виникають додаткові бюджетні зобов`язання перед позивачем.

Пунктом 8 положення №534 не передбачений порядок та механізм повернення невикористаних сум субсидій, які вже були вказані позивачем в акті розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій за опалювальний сезон 2018-2019 та на суму яких, відповідачем було зменшено кредиторську заборгованість перед позивачем.

При цьому, колегія суддів враховує, що кошти у розмірі 82963,58 грн. були повернуті Управлінням соцзахисту населення, сім`ї та праці виконкому Голопристанської міської ради до державного бюджету, що вбачається з листа Департаменту фінансів Херсонської облдержадміністрації від 26.02.2020 року (а.с.22).

Тому Управління немає законних підстав приймати спірний Акт та відповідно збільшувати заборгованість бюджету перед Позивачем.

Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що відповідальними за цільове та належне використання бюджетних коштів, асигнованих на виплату субсидій, є державні органи, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення. Та обставина, що правовими нормами розрахунок невикористаних сум субсидій, в тому числі й відповідальність за правильність такого розрахунку, покладено на надавача послуг, не змінює статусу зазначених органів в контексті контролю за використанням бюджетних коштів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення.

В роз`ясненнях наданих Міністерством Соціальної політики України (лист від 15.07.2019 №13051/012-19/56) на які посилається позивач в обґрунтування заявлених позовних вимог, не зазначено про можливість виникнення додаткових бюджетних зобов`язань у розпорядників бюджетних коштів за результатами корегування розрахунків сум невикористаної субсидії.

Судовою колегією враховується, що хоча абзацом 3 пункту 8 Порядку і передбачено, що коригування сум, зазначених в актах розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій, допускається до початку опалювального (неопалювального) сезону, проте механізму, згідно якого в Управління за результатами таких коригувань можуть виникати додаткові бюджетні зобов`язання перед Позивачем, Порядком не передбачено.

Слід зазначити, що Акти звіряння взаємних розрахунків складені між Позивачем та Управлінням станом на 01.09.2019, 01.10.2019, 01.11.2019 та 01.12.2019 року (тобто після надання до Управління позивачем Акту розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій за опалювальний сезон 2018-2019 рр. від 19.08.2019 року №190821/26), надані Позивачем у якості доказів, підписані Управлінням з розбіжностями (на суму акту розрахунку обсягу невикористаних сум субсидій за опалювальний сезон 2018-2019 рр. від 19.08.2019 року №190821/26), тобто вказана сума Управлінням не визнається.

Твердження позивача про те, що Акт розрахунку від 19.08.2019 №190821/26 має від`ємне значення, оскільки є коригуючим та лише приводить розрахунки загального обсягу невикористаних сум субсидій за опалювальний період 2018-2019 років у відповідність до діючого Порядку №534, в супереч ст.ст. 76-78 ГПК України не підтверджено належними, допустимими та достовірними доказами.

З копії Акту розрахунку від 19.08.2019 №190821/26 наданого позивачем до позовної заяви не вбачається, що він є коригуючим, про це не зазначено ані в назві самого акту, ані в тексті акту.

За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що позивачем не доведено порушення Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці виконавчого комітету Голопристанської міської ради Херсонської області законних прав та інтересів ТОВ "Херсонрегіонгаз", не доведено наявність заборгованості та наявності обов`язку відповідача зі сплати 82407,12грн.

Також позивачем не доведено обов`язок та можливість відповідача проводити розрахунки за актом у якому зазначено суму субсидій у від`ємному значенні, не доведено, що передбачена в п.8 Положення №534 можливість до початку опалювального (неопалювального) сезону коригувати суми, зазначенні в актах розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій, автоматично зобов`язує відповідача перераховувати кошти позивачу у зв`язку з таким коригуванням. Окрім того, саме на позивача покладено відповідальність за правильність розрахунку невикористаних сум субсидії.

Підсумовуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відмову у задоволенні позову Акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» , з урахуванням вимог Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії» .

Будь-яких порушень процесуальних норм права, які призвели до неправильного вирішення справи, або неправильного застосування норм матеріального права при розгляді апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції виявлено не було, тому апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а оскаржене рішення - залишенню без змін.

За таких обставин, враховуючи, що доводи і вимоги апеляційної скарги не підтверджують наявність обставин, які згідно зі ст. 277 Господарського процесуального кодексу України визначені в якості підстав для зміни чи скасування оскаржуваного судового рішення, судова колегія дійшла висновку, що апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю "Херсонрегіонгаз" залишається без задоволення, а господарського суду Херсонської області від 25 червня 2020 року у справі №923/231/20 підлягає залишенню без змін.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати, пов`язані з апеляційним переглядом підлягають віднесенню на скаржника.

Керуючись статтями 129, 269, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Херсонрегіонгаз" залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Херсонської області від 25 червня 2020 року у справі №923/231/20 залишити без змін.

Постанова в порядку статті 284 Господарського процесуального кодексу України набирає законної сили з дня її прийняття. Постанова суду є остаточною і не підлягає оскарженню, крім випадків, передбачених у п. 2 ч. 3 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України.

Головуючий суддя А.І. Ярош

Судді Г.І. Діброва

Н.М. Принцевська

СудПівденно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення07.10.2020
Оприлюднено08.10.2020
Номер документу92068021
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/231/20

Ухвала від 17.11.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Білоус В.В.

Постанова від 07.10.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 30.07.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 24.07.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Рішення від 25.06.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Павленко Н.А.

Ухвала від 02.06.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Павленко Н.А.

Ухвала від 05.05.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Павленко Н.А.

Ухвала від 01.04.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Павленко Н.А.

Ухвала від 10.03.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Павленко Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні