ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 червня 2020 року м. Чернігів Справа № 620/1415/20
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючої судді Тихоненко О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Іванівської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області про визнання протиправними та скасування довідки та розпорядження, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку,
У С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (надалі також - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до суду з позовом до Іванівської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області (надалі також - Іванівська сільська рада, відповідач), в якому просить:
визнати протиправною та скасувати довідку від 10.03.2020 про результати спеціальної перевірки відомостей щодо позивача, який претендує на зайняття посади першого заступника сільського голови Іванівської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області;
визнати протиправним та скасувати розпорядження № 51 від 30.03.2020 про припинення повноважень ОСОБА_1 на підставі довідки про результати спеціальної перевірки щодо позивача від 10.03.2020;
поновити позивача на посаді першого заступника сільського голови Іванівської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області;
стягнути з відповідача на користь позивача середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 30.03.2020 по дату ухвалення рішення суду;
рішення в частині поновлення позивача на посаді першого заступника сільського голови Іванівської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області та виплати середнього заробітку за час вимушеного прогулу, у межах стягнення за один місяць, допустити до негайного виконання.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що 17.01.2020 він затверджений на посаду першого заступника сільського голови Іванівської сільської ради, в зв`язку з чим прийнято Присягу посадової особи місцевого самоврядування та розпорядженням № 3 від 17.01.2020 позивачу присвоєно 11 ранг посадової особи місцевого самоврядування. У відповідності до вимог чинного законодавства України 17.01.2020 Іванівською сільською радою організовано проведення спеціальної перевірки щодо особи, яка претендує на зайняття посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, та посад з підвищеним корупційним ризиком. 10.03.2020 сільським головою Іванівської сільської ради складено довідку про результати спеціальної перевірки щодо ОСОБА_1 , відповідно до якої виявлено інформацію, яка перешкоджає зайняттю позивачем посади, яка передбачає зайняття відповідального або особливо відповідального становища, або посади з підвищеним корупційним ризиком та 30.03.2020 видано розпорядження № 51 про припинення повноважень ОСОБА_1 на підставі вказаної довідки від 10.03.2020, в зв`язку з наявністю розбіжностей в поданій позивачем е-декларації. Позивач вказує, що заповнюючи е-декларацію, у нього технічно не було змоги ввести всі повні дані щодо паспорта та задекларованого майна, а тому в деяких полях декларації замість даних вказано не застосовується . Більш того ОСОБА_1 звертався до Національного агентства з питань запобігання корупції (надалі також - НАЗК) через особистий кабінет з проханням надати змогу подати виправлену е-декларацію, однак відповіді щодо можливості подати виправлену е-декларацію позивач не отримав. В той же час, без рішення уповноваженої особи НАЗК технічно неможливо ввести дані у вже подану е-декларацію. Також вказує, що відповідачем порушено процедуру проведення перевірки в частині терміну надсилання запиту до відповідного органу.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 29.04.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами. Ухвалою суду надано термін для подачі до суду відзиву на позовну заяву, відповіді на відзив та заперечень.
21.05.2020 відповідачем, в межах встановленого судом строку, подано відзив на позов, в якому останній просить відмовити позивачу у задоволенні позову та зазначає, що відповідно до вимог чинного законодавства сільська рада не проводить спеціальну перевірку, а лише організовує направлення запитів до відповідних державних органів, до компетенції яких належить проведення спеціальної перевірки відомостей, передбачених чинним законодавством. Вказує, що довідка складається після проведення спеціальної перевірки та надання претендентом письмових пояснень у разі встановлення за результатами спеціальної перевірки факту розбіжностей, зокрема у е-декларації. Враховуючи вимоги чинного законодавства Іванівська сільська рада організувала проведення спеціальної перевірки стосовно першого заступника сільського голови ОСОБА_1 на підставі Закону України від 14.10.2014 № 1700-VІІ Про запобігання корупції та у порядку визначеному постановою Кабінету Міністрів України № 171 від 25.03.2015. В зв`язку з встановленням НАЗК розбіжностей в декларації кандидата на посаду першого заступника сільського голови Іванівської сільської ради ОСОБА_1, прийнято рішення щодо припинення повноважень першого заступника сільського голови у зв`язку з не проходженням спеціальної перевірки.
Представником позивача 22.05.2020 подано відповідь на відзив, в якій зазначено про аналогічні обставини, викладені в позові.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Як слідує з трудової книжки АЕ № 632160 від 05.11.2001 на підставі рішення 48 сесії першого скликання Іванівської сільської ради від 27.12.2019 ОСОБА_1 17.01.2020 затверджено на посаду першого заступника сільського голови Іванівської сільської ради (а.с.13-14).
Також, згідно записів вказаної трудової книжки 17.01.2020, позивачем прийнято Присягу посадової особи місцевого самоврядування та розпорядженням № 3 від 17.01.2020 останньому присвоєно 11 ранг посадової особи місцевого самоврядування.
Відповідно до вимог Закону України від 14.10.2014 № 1700-VІІ Про запобігання корупції та Порядку проведення спеціальної перевірки стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, та посад з підвищеним корупційним ризиком, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 171 Іванівською сільською радою 17.01.2020 організовано проведення спеціальної перевірки.
Для проведення спеціальної перевірки особи, яка претендує на зайняття посади, позивачем 21.01.2020 подано до НАЗК декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за 2019 рік у порядку, визначеному частиною першою статті 45 Закону України Про запобігання корупції .
Як слідує з матеріалів справи до НАЗК 30.01.2020 надійшов запит Іванівської сільської ради від 17.01.2020 № 140 про проведення перевірки відомостей щодо особи, яка претендує на зайняття посади, яка передбачає зайняття відповідального або особливо відповідального становища, або посади з підвищеним корупційним ризиком, стосовно ОСОБА_1 .
Листом від 04.02.2020 № 43-02/3834/20 НАЗК направило інформацію про розгляд запиту на проведення спеціальної перевірки стосовно ОСОБА_1 до Іванівської сільської ради щодо усунення недоліків, а саме в згоді на проведення спеціальної перевірки, наданій ОСОБА_1 не заповнено поле реєстраційний номер облікової картки платника податків .
В подальшому, до НАЗК надійшов запит Іванівської сільської ради від 11.02.2020 № 249 про проведення перевірки відомостей щодо особи, яка претендує на зайняття посади, яка передбачає зайняття відповідального або особливо відповідального становища, або посади з підвищеним корупційним ризиком, стосовно ОСОБА_1 .
Листом від 19.02.2020 № 43-02/5826/20 НАЗК направило інформацію про результати спеціальної перевірки щодо ОСОБА_1 (а.с.65)
Відповідно до вказаних результатів спеціальної перевірки встановлено ряд розбіжностей у поданій позивачем декларації, а саме:
у розділі 2.1 Інформація про суб`єкта декларування у полі Серія та номер паспорта громадянина України (ІD картка) зазначив Не застосовується , згідно з даними паспорту, серія та номер паспорта кандидата на посаду: НК 756744;
у розділі 3 Об`єкти нерухомості зазначено: право власності (100%) на земельну ділянку загальною площею: 515 м 2 , дата набуття права: 15.09.2018, кадастровий номер: [Не застосовується], вартість на дату набуття права або за останньою грошовою оцінкою: [Не відомо], відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна та Державного земельного кадастру, кадастровий номер зазначеної земельної ділянки: 7410100000:01:043:5516, вартість земельної ділянки на дату набуття - 34696,00 грн (згідно з договором купівлі-продажу від 15.09.2018);
право власності (100%) на земельну ділянку загальною площею: 798 м 2 дата набуття права: 29.07.2009, кадастровий номер: [Не застосовується] відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухома майно, реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна та Державной , земельного кадастру, кадастровий номер зазначеної земельної ділянки 7425582800:01:000:0588;
право спільної власності (90%) на земельну ділянку загальною площею 35208 м 2 , дата набуття права: 04.07.2013, кадастровий номер: [Не застосовується], відповідно до інформації з Державного реєстру речових праї на нерухоме майно, реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна та Державного земельного кадастру, кадастровий номер зазначено земельної ділянки: 5922385400:07:004:0016;
право спільної власності (50%) на житловий будинок загальною площею 35,4 м 2 , дата набуття права: 07.09.2007, реєстраційний номер: [Не застосовується], без зазначення вартості на дату набуття права або за останньою грошовою оцінкою, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, 1\2 частка зазначеного житлового будинку належить кандидату на посаду на підставі договору купівлі-продажу, реєстраційнії номер майна: 1113681174255;
право власності (100%) на земельну ділянку загальною площею: 948 м дата набуття права: 17.03.2009, кадастровий номер: [Не застосовується] відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна та Державного земельного кадастру, дата документа, що посвідчує право: 29.07.2009, кадастровий номер зазначеної земельної ділянки: 7425582800:01:000:0579;
право власності (100%) на земельну ділянку загальною площею: 1056 м 2 , дата набуття права: 29.07.2009, кадастровий номер: [Не застосовується], відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, кадастровий номер зазначеної земельної ділянки: 7425582800:01:000:0587;
право спільної власності на земельну ділянку (90%) загальною площею: 6021 м 2 , дата набуття права: 24.05.2013, кадастровий номер: [Не застосовується], відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна та Державного земельного кадастру, кадастровий номер зазначеної земельної ділянки: 5922385400:07:002:0317;
право спільної власності на земельну ділянку (90%) загальною площею: 7089 м 2 , дата набуття права: 24.05.2013 , кадастровий номер: [Не застосовується], відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів-.нерухомого майна та Державного земельного кадастру, кадастровий номер зазначеної земельної ділянки: 5922385400:07:004:0364;
у розділі 6 Цінне рухоме майно - транспортні засоби зазначено право власності на легковий автомобіль: dacia logan, 2007 року випуску, дата набуття права: 24.07.2007, без зазначення ідентифікаційного номера, вартість на дату набуття у власність, володіння чи користування або за останньою грошовою оцінкою: 70 000,00 грн, відповідно до інформації з Національної автоматизованої інформаційної системи департаменту Державної автомобільної інспекції, відомості про вартість на дату набуття у власність, володіння чи користування або за останньою грошовою оцінкою зазначеного легкового автомобіля відсутні;
у розділі 8 Корпоративні права зазначено наявність корпоративних прав у ПП Тюніс (код ЄДРПОУ: 32284724), вартість у грошовому виразі: [Не застосовується], відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, розмір внеску кандидата на посаду до статутного фонду ПП Тюніс станом на 31.12.2019 - 300,00 грн;
у розділі 9 Юридичні особи, трасти або інші подібні правові утворення, кінцевим бенефіціарним власником (контролером) яких є суб`єкт декларування або члени його сім`ї зазначено інформацію про ПП Тюніс (код ЄДРПОУ: 32284724), без заповнення поля Інформація про особу, якої стосується . Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань кінцевий бенефіціарний власник (контролер) зазначеної юридичної особи - кандидат на посаду;
у розділі 11 Доходи, у тому числі подарунки зазначено доходи, зокрема: 26322,00 грн, у вигляді заробітної плати отриманої за сумісництвом, де джерело доходу: ТОВ Гаранфіл ; 600 грн, у вигляді доходу від надання майна в оренду, де джерело доходу: ПП Тюніс ; 104611,00 грн, у вигляді заробітної плати отриманої за основним місцем роботи, де джерело доходу: ПП Тюніс ; 600 грн, у вигляді доходу від надання майна в оренду, де джерело доходу: ТОВ Гаранфіл , код в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань: 2363119198. Відповідно до інформації з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків про суми доходу, нарахованих фізичним особам податковими агентами, та/або суми доходів, отриманих самозайнятими особами, а також розміру утриманого податку з доходів фізичних осіб, кандидату на посаду нараховано за І-ІІІ квартали 2019 року доходи, зокрема: 19615,23 грн, у вигляді заробітної плати, де джерело доходу: ТОВ Гаранфіл ; 450 грн, у вигляді доходу від надання майна в оренду, де джерело доходу: ПП Тюніс ; 78043,02 грн, у вигляді заробітної плати, де джерело доходу: ПП Тюніс ; 450 грн, у вигляді доходу від надання майна в оренду, де джерело доходу: ТОВ Гаранфіл , код в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань: 14242630. З урахуванням того, що кандидат на посаду впродовж звітного року отримував доходи у вигляді грошових коштів, звернено увагу на відсутність об`єктів для декларування у розділі 12.1 Банківські та інші фінансові установи, у яких у суб`єкта декларування або членів його сім`ї відкриті рахунки декларації (а.с.24-28).
Так, позивачем використано його право на надання відповідних пояснень з приводу виявлених спеціальною перевіркою розбіжностей та 06.03.2020 надано пояснення, в яких останній зазначив, що йому технічно не давало можливості ввести відповідні дані у розділи: 2.1 Інформація про суб`єкта декларування ; 3 Об`єкти нерухомості ; 6 Цінне рухоме майно - транспортні засоби ; 8 Корпоративні права , а тому довелось в зазначених полях вибрати (зазначити) як Не застосовується , щоб даний портал дав можливість підписати та відправити е-декларацію. У розділі 9 Юридичні особи, трасти або інші подібні правові утворення, кінцевим бенефіціарним власником (контролером) яких є суб`єкт декларування або члени його сім`ї позивач зазначив ПП Тюніс , але не зміг зазначити в полі Інформація про особу, якої стосується - себе ОСОБА_1 , як кінцевого бенефіціарного власника даного підприємства, оскільки технічно не давало можливості ввести ці дані. У розділі 11 Доходи, у тому числі подарунки позивач зазначив усі свої доходи у повному обсязі отримані у 2019 році. Стосовно того, що позивач в розділі 12.1 Банківські та інші фінансові установи, у яких у суб`єкта декларування або членів його сім`ї відкриті рахунки зазначив інформація Відсутня , повністю підтверджую, оскільки доходи (заробітну плату та дохід від надання майна в оренду) отримані у звітному 2019 році, позивач отримував в касах підприємств (ПП Тюніс та ТОВ Гаранфіл ) готівкою, відповідно до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 № 637 (а.с.30-34)
Згідно скрін-шот повідомлення від 09.03.2020 позивач звертався до НАЗК щодо надання останньому можливості виправити та внести додаткові дані після спливу 7-денного строку подачі ОСОБА_1 е-декларації згідно з рішенням уповноваженої особи НАЗК та визначити строк подачі виправлень (а.с.35).
10.03.2020 сільським головою Іванівської сільської ради винесено довідку про результати спеціальної перевірки щодо ОСОБА_1 , який претендує на зайняття посади першого заступника сільського голови Іванівської сільської ради, якою виявлено інформацію, що перешкоджає зайняттю позивачем посади, яка передбачає зайняття відповідального або особливо відповідального становища, а бо посади з підвищеним корупційним ризиком (а.с.16).
Розпорядженням Іванівської сільської ради від 30.03.2020 № 51 припинено повноваження першого заступника сільського голови Іванівської сільської ради ОСОБА_1 30.03.2020 згідно п.5 частини першої статті 41 КЗпП України на підставі довідки про результати спеціальної перевірки щодо позивача від 10.03.2020 (а.с.15).
В зв`язку з зазначеним позивача звільнено з посади, у зв`язку з припиненням повноважень, що підтверджується записом у трудовій книжці ОСОБА_1 (а.с.14).
Вважаючи вказані вище довідку та розпорядження протиправними, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав та інтересів з відповідним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Предметом спору у даній справі є встановлення правомірності дій Іванівської сільської ради при прийнятті розпорядження про припинення повноважень першого заступника сільського голови Іванівської сільської ради ОСОБА_1 за результатами спеціальної перевірки.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Стаття 56 Конституції України встановлює, що кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Закон України від 07.06.2001 № 2493-ІІІ Про службу в органах місцевого самоврядування (надалі також - Закон № 2493-ІІІ) регулює правові, організаційні, матеріальні та соціальні умови реалізації громадянами України права на службу в органах місцевого самоврядування, визначає загальні засади діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їх правовий статус, порядок та правові гарантії перебування на службі в органах місцевого самоврядування.
Відповідно до частини другої статті 5 Закону № 2493-ІІІ на посаду можуть бути призначені особи, які мають відповідну освіту і професійну підготовку, володіють державною мовою та регіональними мовами в обсягах, достатніх для виконання службових обов`язків відповідно до вимог статті 11 Закону України "Про засади державної мовної політики".
Стосовно осіб, які обрані (затверджені) відповідною радою на посади, зазначені в абзаці третьому статті 3 цього Закону, а також стосовно осіб, які претендують на зайняття зазначених в абзаці четвертому статті 3 цього Закону посад в органах місцевого самоврядування, за їх письмовою згодою проводиться спеціальна перевірка в порядку, встановленому Законом України "Про запобігання корупції" (ч. 3 ст. 5 вказаного Закону).
Статтею 10 Закону № 2493-ІІІ визначено порядок прийняття на службу в органи місцевого самоврядування.
На посадових осіб місцевого самоврядування поширюються вимоги та обмеження, встановлені Законом України "Про запобігання корупції" (ч. 2 ст. 12 Закону № 2493-ІІІ).
Статтею 20 вказаного Закону встановлені підстави припинення служби в органах місцевого самоврядування.
Відповідно до вимог статті 6 Закону України від 16.09.2014 № 1682-VІІ Про очищення влади особа, яка претендує на зайняття посади, визначеної пунктами 1 - 10 частини першої статті 2 цього Закону (крім громадян, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу та на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, або залучаються до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, на території проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях), подає заяву, якою повідомляє про те, що до неї не застосовуються заборони, визначені частинами третьою або четвертою статті 1 цього Закону, та про згоду на проходження перевірки, згоду на оприлюднення відомостей стосовно неї відповідно до цього Закону.
Відомості, зазначені у заяві, передбаченій частиною першою цієї статті, перевіряються під час проведення спеціальної перевірки відповідно до Закону України "Про запобігання корупції" у порядку та строки, визначені цим Законом.
Встановлення перевіркою факту належності особи до переліку осіб, щодо яких застосовуються заборони, визначені частинами третьою або четвертою статті 1 цього Закону, є підставою для відмови у призначенні такої особи на посаду, на яку вона претендує.
Закон України від 14.10.2014 № 1700-VІІ Про запобігання корупції (надалі також - Закон) визначає правові та організаційні засади функціонування системи запобігання корупції в Україні, зміст та порядок застосування превентивних антикорупційних механізмів, правила щодо усунення наслідків корупційних правопорушень.
Посада першого заступника сільського голови, згідно Переліку посад з високим та підвищеним рівнем корупційних ризиків, затвердженого Рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції № 2 від 17.06.2016, віднесена до посад з високим та підвищеним рівнем корупційних ризиків в органах місцевого самоврядування.
Статтями 56-58 Закону передбачено, що стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, а також посад з підвищеним корупційним ризиком, перелік яких затверджується Національним агентством, проводиться спеціальна перевірка, у тому числі щодо відомостей, поданих особисто. Організація проведення спеціальної перевірки покладається на керівника (заступника керівника) державного органу. Спеціальна перевірка проводиться за письмовою згодою особи, яка претендує на зайняття посади, у строк, що не перевищує двадцяти п`яти календарних днів з дня надання згоди на проведення спеціальної перевірки. Після одержання письмової згоди особи, яка претендує на зайняття посади, на проведення спеціальної перевірки орган, на посаду в якому претендує особа, не пізніше наступного дня надсилає до відповідних державних органів, до компетенції яких належить проведення спеціальної перевірки відомостей, передбачених у ч.3 ст.56 цього Закону, або до їх територіальних органів (за наявності) запит про перевірку відомостей щодо особи, яка претендує на зайняття відповідної посади, за формою, яку затверджує Кабінет Міністрів України.
Для проведення спеціальної перевірки особа, яка претендує на зайняття посади, подає до відповідного органу: письмову згоду на проведення спеціальної перевірки; автобіографію; копію паспорта громадянина України; копії документів про освіту, вчені звання та наукові ступені; медичну довідку про стан здоров`я за формою, затвердженою Міністерством охорони здоров`я України щодо перебування особи на обліку в психоневрологічних або наркологічних закладах охорони здоров`я; копію військового квитка або посвідчення особи військовослужбовця (для військовослужбовців або військовозобов`язаних); довідку про допуск до державної таємниці (у разі його наявності).
Особа, яка претендує на зайняття посади, також подає до Національного агентства в порядку, визначеному ч.1 ст. 45 Закону України Про запобігання корупції , декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
Спеціальна перевірка проводиться: 1) Національною поліцією і Державною судовою адміністрацією України, 2) Міністерством юстиції України та Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, 3) Національним агентством, 4) центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, 5) центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері освіти, 6) Службою безпеки України - щодо наявності в особи допуску до державної таємниці, 7) Міністерством оборони України.
До проведення спеціальної перевірки можуть бути залучені інші центральні органи виконавчої влади або спеціально уповноважені суб`єкти у сфері протидії корупції з метою перевірки відомостей про особу, зазначених у цій статті, або достовірності документів, передбачених цією статтею.
Рішення про призначення (обрання) або про відмову у призначенні (обранні) на посаду, пов`язану із виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, приймається після проведення спеціальної перевірки.
Також, пунктом 3 Порядку проведення спеціальної перевірки стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, та посад з підвищеним корупційним ризиком, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 171 (надалі також - Порядок) передбачено, що організація проведення спеціальної перевірки покладається на керівника (заступника керівника) державного органу, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування або їх апарату, на зайняття посади в якому претендує особа, крім випадків, передбачених цим Порядком.
Відповідно до п.8 Порядку для проведення спеціальної перевірки претендент на посаду подає до відповідного органу: 1) письмову згоду на проведення спеціальної перевірки; 2) автобіографію; 3) копію паспорта громадянина України; 4) копії документів про освіту, вчені звання та наукові ступені; 5) медичну довідку про стан здоров`я за формою, затвердженою МОЗ, щодо перебування на обліку в психоневрологічних або наркологічних закладах охорони здоров`я; 6) копію військово-облікового документа: для призовника - посвідчення про приписку до призовної дільниці; для військовозобов`язаного - військового квитка або тимчасового посвідчення військовозобов`язаного; для військовослужбовця - посвідчення особи військовослужбовця; 7) довідку про допуск до державної таємниці (у разі його наявності); 8) заяву, передбачену частиною першою статті 6 Закону України "Про очищення влади".
Відповідно до п. 10 Порядку не пізніше наступного дня після одержання письмової згоди претендента на посаду на проведення спеціальної перевірки орган, на посаду в якому претендує особа, надсилає до відповідних державних органів, до компетенції яких належить питання проведення спеціальної перевірки, зазначених у пункті 9 цього Порядку, або до їх територіальних органів (за наявності) запит про перевірку відомостей щодо претендента на посаду за формою згідно з додатком 2.
Запит підписує керівник органу, на посаду в якому претендує особа, а в разі його відсутності - особа, яка виконує обов`язки керівника, або один з його заступників відповідно до розподілу функціональних обов`язків.
Вказані законодавчі норми кореспондуються із законодавчими положеннями викладеними також і у Порядку проведення перевірки достовірності відомостей щодо застосування заборон, передбачених ч.3 і ч.4 ст.1 Закону України Про очищення влади затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 563.
Відповідно до пункту 8 Порядку проведення перевірки достовірності відомостей щодо застосування заборон, передбачених ч.3 і ч.4 ст.1 Закону України Про очищення влади , що після прийняття рішення Національним агентством з питань запобігання корупції про початок роботи системи подання та оприлюднення відповідно до Закону України Про запобігання корупції декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, декларації подаються шляхом заповнення на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції за формою, що визначається Агентством.
Згідно зі статтею 58 Закону інформація про результати спеціальної перевірки, підписана керівником органу, що проводив перевірку, а в разі його відсутності - особою, яка виконує його обовязки, або заступником керівника органу відповідно до розподілу функціональних обов`язків, подається до органу, який надіслав відповідний запит, у семиденний строк з дати надходження запиту.
10.06.2016 року Національне агентство з питань запобігання корупції своїм рішенням №2 вирішило, що з 01.01.2017 року декларації подаються згідно із Закону України Про запобігання корупції шляхом заповнення відповідних форм на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції з використанням програмних засобів Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
Суд зауважує, що за змістом законодавчих положень частини 2 статті 58 Закону України Про запобігання корупції , рішення про призначення (обрання) або про відмову у призначенні (обранні) на посаду, пов`язану із виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, приймається після проведення спеціальної перевірки.
Поряд з тим, абзац 2 частини 2 вказаної статті містить застереження, а саме, у разі встановлення за результатами спеціальної перевірки факту розбіжностей у поданих претендентом на посаду автобіографії та/або декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік посадовою особою (органом), яка (який) організовує проведення спеціальної перевірки, надається можливість претенденту на посаду протягом п`яти робочих днів надати письмове пояснення за таким фактом та/або виправити таку розбіжність.
З матеріалів справи слідує, що на виконання вказаних законодавчих приписів, Іванівською сільською радою позивачу була надана можливість надати письмове пояснення та виправити виявлені розбіжності.
Згідно з частиною четвертою статті 45 Закону, упродовж семи днів після подання декларації субєкт декларування має право подати виправлену декларацію. У разі притягнення субєкта декларування до відповідальності за неподання, несвоєчасне подання декларації або в разі виявлення у ній недостовірних відомостей субєкт декларування зобовязаний подати відповідну декларацію з достовірними відомостями.
Доказів того, що позивач подав виправлену декларацію до суду не надано.
З системного аналізу вищенаведених норм законодавства слідує, що орган, на посаду в якому претендує особа, організовує направлення запитів до відповідних державних органів, до компетенції яких належить проведення спеціальної перевірки відомостей, передбачених чинним законодавством.
Крім того, в обов`язок керівника органу, що організовує перевірку, не входить контроль правильності та відповідності вимогам законодавства всіх документів, поданих ОСОБА_1 , оскільки це здійснюють відповідні державні органи.
Тобто, як встановлено судом, у відповідності до вищенаведених вимог законодавства Іванівською сільською радою 17.01.2020 організовано проведення спеціальної перевірки.
Повторний запит, після усунення позивачем недоліків письмової згоди, надіслано 11.02.2020, в межах строку проведення спеціальної перевірки.
Відповідно до статті 253 Цивільного кодексу України перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок.
Письмові заяви та повідомлення, здані до установи зв`язку до закінчення останнього дня строку, вважаються такими, що здані своєчасно (ч. 2 ст. 255 Цивільного кодексу України).
Відповідно до ч. 2 ст. 58 Закону рішення про призначення (обрання) або про відмову у призначенні (обранні) на посаду, пов`язану із виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, приймається після проведення спеціальної перевірки.
У разі встановлення за результатами спеціальної перевірки факту розбіжностей у поданих претендентом на посаду автобіографії та/або декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік посадовою особою (органом), яка (який) організовує проведення спеціальної перевірки, надається можливість претенденту на посаду протягом п`яти робочих днів надати письмове пояснення за таким фактом та/або виправити таку розбіжність.
Частиною третьою статті 58 Закону встановлено, що орган, на посаду в якому претендує особа, на підставі одержаної інформації готує довідку про результати спеціальної перевірки за формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, з урахуванням зазначеного, суд дійшов висновку, що довідка складається після проведення спеціальної перевірки та надання претендентом письмових пояснень у разі встановлення за результатами спеціальної перевірки факту розбіжностей, зокрема у е-декларації.
Повторно проведення спеціальної перевірки за результатами розгляду пояснень чинним законодавством не передбачено.
Враховуючи вищевикладене, відповідачем правомірно у відповідності до вимог законодавства України складено оскаржувану довідку від 10.03.2020 та в подальшому, прийнято розпорядження № 51 від 30.03.2020 про припинення повноважень позивача, оскільки згідно інформації про результати спеціальної перевірки щодо достовірності відомостей, зазначених особою у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за 2019 рік встановлені розбіжності в декларації кандидата на посаду першого заступника сільського голови Іванівської сільської ради ОСОБА_1
Та крім іншого суд зауважує, що вирішення питань щодо призначення на відповідну посаду Іванівської сільської ради належить до виключної компетенції відповідача. Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не може втручатися у дискрецію суб`єкта владних повноважень в межах такої перевірки.
Частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку (частина друга статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України).
Частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (стаття 90 Кодексу адміністративного судочинства України).
Згідно з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, дійшов висновку, що позов ОСОБА_1 задоволенню не підлягає.
В зв`язку з відмовою в позові підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
В задоволенні позову ОСОБА_1 до Іванівської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області про визнання протиправними та скасування довідки та розпорядження, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та з урахуванням п. 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга, з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ).
Відповідач: Іванівська сільська рада Чернігівського району Чернігівської області (вул. Дружби, 33б, с. Іванівка, Чернігівська область, 15562, код ЄДРПОУ 04412751).
Повний текст рішення суду складено 30.06.2020.
Суддя О.М. Тихоненко
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.06.2020 |
Оприлюднено | 01.07.2020 |
Номер документу | 90086009 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Горяйнов Андрій Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Горяйнов Андрій Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Горяйнов Андрій Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Горяйнов Андрій Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Горяйнов Андрій Миколайович
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Тихоненко О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні