Рішення
від 26.06.2020 по справі 640/13332/19
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 червня 2020 року м. Київ № 640/13332/19

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Пащенка К.С., за участю секретаря судового засідання Легейди Я.А., розглянувши у спрощеному (письмовому) провадженні без проведення судового засідання та виклику учасників справи адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю ІТ Дістрібьюшн

до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби

про визнання протиправним і скасування податкового

повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю ІТ ДІСТРІБЬЮШН (адреса: 03151, м. Київ, вул. Донецька, буд. 16/2, ідентифікаційний код - 38887145) (далі - позивач або ТОВ ІТ Дістрібьюшн або Суб`єкт перевірки) подало на розгляд Окружному адміністративному суду м. Києва позов до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби (адреса місцезнаходження: 04119, м. Київ, вул. Дегтярівська, 11 Г, ідентифікаційний код - 39440996) (надалі - відповідач або Офіс великих платників або Контролюючий орган), у якому просить суд:

визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби № 0003684406 від 03.04.2019.

Мотивуючи позовні вимоги позивач зазначив, що зазначені у акті податкової перевірки податкові накладні не відносяться до взаємовідносин з контрагентами-покупцями, отже не існує самої суті порушення п. 201.10 ст. 10 Податкового кодексу України (далі - ПК України), а при складенні податкових накладних ТОВ ІТ Дістрібьюшн норм податкового законодавства порушено не було.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.07.2019 відкрито провадження у адміністративній справі, постановлено розглядати справу у порядку спрощеного провадження без повідомлення (виклику) сторін у судове засідання.

На адресу суду надійшов відзиві відповідача у якому зазначено, що позивач не заперечує факту несвоєчасної реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, разом з тим, податкові накладні складені позивачем не на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість або операцій, що оподатковуються за нульовою ставкою, отже у контролюючого органу були наявні усі підстави для застосування штрафних санкцій.

Вивчивши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи, суд зазначає наступне.

Головним державним ревізором-інспектором відділу податкового супроводження підприємств зв`язку та інформаційно-комунікаційного забезпечення управління податкового супроводження підприємств невиробничої сфери Денісовим С .О. Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби проведено камеральну перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних Товариства з обмеженою відповідальністю ІТ Дістрібьюшн , за результатами якої складено акт від 18.03.2019 № 855/28-10-44-06/38887145.

У висновках вказаного акту встановлено порушення граничних строків реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме:

№ 808 від 01.08.2018 на суму 38800,07 грн., податковий номер покупця 100000000000 , дата реєстрації: 16.10.2018, днів затримки - 46;

№ 247 від 08.01.2017 на суму 11500,44 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 02.02.2017, днів затримки - 2;

№ 246 від 12.01.2017 на суму 44290,39 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 02.02.2017, днів затримки - 2;

№ 242 від 13.01.2017 на суму 11174,8 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 02.02.2017, днів затримки - 2;

№ 323 від 01.03.2017 на суму 146,68 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 10.04.2017, днів затримки - 10;

№ 310 від 14.03.2017 на суму 7187,84 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 06.04.2017, днів затримки - 6;

№ 307 від 01.03.2017 на суму 203,08 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 06.04.2017, днів затримки - 6;

№ 262 від 08.03.2017 на суму 60453,12 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 03.04.2017, днів затримки - 3;

№ 293 від 14.03.2017 на суму 2592,64 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 04.04.2017, днів затримки - 4;

№ 322 від 10.04.2017 на суму 345,05 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 12.05.2017, днів затримки - 12;

№ 311 від 14.04.2017 на суму 35329,17 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 11.05.2017, днів затримки - 11;

№ 309 від 15.04.2017 на суму 117856,35 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 11.05.2017, днів затримки - 11;

№ 310 від 12.04.2017 на суму 8155,92 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 11.05.2017, днів затримки - 11;

№ 328 від 04.04.2017 на суму 2441,46 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 12.05.2017, днів затримки - 12;

№ 1461 від 17.10.2017 на суму 144035,93 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 16.11.2017, днів затримки - 1;

№ 1401 від 01.12.2017 на суму 211931,9 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 18.01.2018, днів затримки - 18;

№ 365 від 15.11.2018 на суму 41608,78 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 06.12.2018, днів затримки - 6;

№ 1108 від 21.122018 на суму 298,1 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 16.01.2019, днів затримки - 1;

№ 725 від 30.06.2018 на суму 1294,31 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 16.07.2018, днів затримки - 1;

№ 810 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 813 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 797 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 789 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 808 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 804 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 814 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 799 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 812 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 803 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 487 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 809 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 794 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 802 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 800 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 790 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 801 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 805 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 807 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 806 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 792 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 791 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 816 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 798 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 788 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 796 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 793 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 815 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 811 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 795 від 30.07.2018 на суму 1177,51 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 17.08.2018, днів затримки - 2;

№ 817 від 27.07.2018 на суму 1378,89 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 13.09.2018, днів затримки - 29;

№ 616 від 06.02.2019 на суму 7689,02 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 13.03.2019, днів затримки - 13;

№ 259 від 31.01.2019 на суму 33370,36 грн., податковий номер покупця 500000000000 , дата реєстрації: 18.02.2019, днів затримки - 3;

№ 245 від 31.01.2017 на суму 32924,22 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 17.02.2017, днів затримки - 2;

№ 1403 від 31.12.2017 на суму 9953,72 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 19.01.2018, днів затримки - 4;

№ 309 від 28.02.2017 на суму 101060,24 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 17.03.2017, днів затримки - 2;

№ 310 від 28.02.2017 на суму 18713,02 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 20.03.2017, днів затримки - 5;

№ 340 від 31.03.2017 на суму 44902,79 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 19.04.2017, днів затримки - 4;

№ 1404 від 31.12.2017 на суму 35437,82 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 19.01.2018, днів затримки - 4;

№ 1405 від 31.12.2017 на суму 15724,49 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 19.01.2018, днів затримки - 4;

№ 339 від 30.04.2017 на суму 18149,34 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 16.05.2017, днів затримки - 1;

№ 1406 від 31.12.2017 на суму 6364,32 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 19.01.2018, днів затримки - 4;

№ 398 від 31.05.2017 на суму 47998,57 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 16.06.2017, днів затримки - 1;

№ 1408 від 31.12.2017 на суму 11654,82 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 19.01.2018, днів затримки - 4;

№ 571 від 31.07.2017 на суму 21198,22 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 16.08.2017, днів затримки - 1;

№ 1409 від 31.12.2017 на суму 7433,46 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 19.01.2018, днів затримки - 4;

№ 786 від 30.09.2017 на суму 34893,56 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 17.10.2017, днів затримки - 2;

№ 1493 від 31.10.2017 на суму 71549,56 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 16.11.2017, днів затримки - 1;

№ 849 від 30.11.2017 на суму 43632,9 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 19.12.2017, днів затримки - 4;

№ 1413 від 31.12.2017 на суму 15217,07 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 19.01.2018, днів затримки - 4;

№ 1402 від 31.12.2017 на суму 69834,37 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 17.01.2018, днів затримки - 2;

№ 1414 від 31.12.2017 на суму 24488,12 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 19.01.2018, днів затримки - 4;

№ 706 від 31.10.2018 на суму 101061 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 19.11.2018, днів затримки - 4;

№ 824 від 30.11.2018 на суму 201329,14 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 17.12.2018, днів затримки - 2;

№ 1109 від 31.12.2018 на суму 104907,4 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 16.01.2019, днів затримки - 1;

№ 620 від 31.01.2018 на суму 50308,33 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 19.02.2018, днів затримки - 4;

№ 708 від 28.02.2018 на суму 23718 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 16.03.2018, днів затримки - 1;

№ 724 від 31.03.2018 на суму 32698,27 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 17.04.2018, днів затримки - 2;

№ 917 від 30.04.2018 на суму 49706,26 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 16.05.2018, днів затримки - 1;

№ 786 від 31.07.2018 на суму 44866,6 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 16.08.2018, днів затримки - 1;

№ 807 від 31.08.2018 на суму 14833,46 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 17.09.2018, днів затримки - 2;

№ 900 від 30.09.2018 на суму 45013,34 грн., податковий номер покупця 600000000000 , дата реєстрації: 16.10.2018, днів затримки - 1.

Позивач, не погоджуючись з висновками, викладеними у акті, подав заперечення вих. № Х549 від 25.03.2019.

Відповідачем надано висновок про розгляд заперечень від 29.03.2019 № 16086/10/28-10-44-06-26 про відповідність акту про проведення перевірки від 18.03.2019 № 855/28-10-44-06/38887145 вимогам податкового законодавства та про залишення заперечення без задоволення.

На підставі акту перевірки податковим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 03.04.2019 № 003684406, яким застосовано штрафні санкції у розмірі 10% на суму 186487,09 грн., у розмірі 20% на суму 42662,16 грн., у розмірі 30% на суму 11640,02 грн. Загальна сума штрафних санкцій становила 240789,27 грн.

Рішенням ДФС України від 13.06.2019 № 27245/6/99-99-11-06-01-25 за результатами розгляду скарги позивача на податкове повідомлення-рішення від 03.04.2019 № 003684406 скаргу залишено без задоволення, а зазначене податкове повідомлення-рішення - без змін.

Не погоджуючись з податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду із відповідним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено).

Спірні правовідносини регулюються Конституцією України та нормами ПК України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно дефініції, наведеної у п.п.14.1.60 п.14.1 ст.14 ПК України, ЄРПН - це реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконаної влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками ПДВ електронними документами.

Підпунктом 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України передбачено, що платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно п.п. а , б , в п.185.1 ст.185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, ввезення товарів на митну територію України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, відповідно до п.187.1 ст.187 ПК України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше : а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п.188.1 ст.188 ПК України).

Відповідно до пункту 201.1. статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну (далі - ПН), зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.

ПН, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

ПН, які не надаються покупцю, а також ПН, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в ЄРПН.

Датою та часом надання ПНРК в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така ПН вважається зареєстрованою в ЄРПН.

Реєстрація ПНРК до ПН у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків : для ПНРК до ПН, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для ПНРК до ПН, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до ПН, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до ПН отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

З аналізу позовної заяви вбачається, що позивач визнає факт несвоєчасної реєстрації податкових накладних, проте, наголошує на тому, що податкові накладні складені у відповідності до вимог податкового законодавства.

Зокрема, позивач стосовно операцій з отримання програмного забезпечення від нерезидентів (тип - 500000000000 ) самостійно вказав, що керуючись п. 208.2 ст. 208 ПК України ТОВ ІТ Дістрібьюшн , як отримувач послуг, що постачаються нерезидентами, місце постачання яких розташовано на митній території України, нарахувало податок за основною ставкою податку на базу оподаткування, визначену згідно з п. 190.2 статті 190 ПУ України, та склало відповідні податкові накладні.

Щодо податкових накладних з операцій, що на думку позивача, звільнені від сплати ПДВ, (тип - 600000000000 ) зазначено, що останні складені згідно п. 199.1 ст. 199 ПК України.

Пунктом п.120-1.1 ст. 120-1 ПК України передбачено, що штрафні санкції застосовуються за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації всіх ПНРК до таких ПН в ЄРПН. Винятком є виключно порушення термінів реєстрації ПН, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.

Відповідно до п. 199.1. ст. 199 ПК України, у разі якщо придбані та/або виготовлені товари/послуги, необоротні активи частково використовуються в оподатковуваних операціях, а частково - ні, платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати зведену податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму частки сплаченого (нарахованого) податку під час їх придбання або виготовлення, яка відповідає частці використання таких товарів/послуг, необоротних активів в неоподатковуваних операціях.

Між тим, відповідно до пункту 201.10. статті 201 ПК України, податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Аналіз наведеної норми свідчить, що у разі, коли законодавець виокремлює податкові накладні, які не надаються покупцю, та податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, ним застосовується слово а також , разом з тим, п. 120-1.1 статті 120-1 ПК України містить інші правові норми.

Системний аналіз статті 201, пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України дає підстави для висновку про те, що порушення платником податку на додану вартість граничного строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є підставою для застосування до такого платника штрафу, за виключенням випадку порушення строку реєстрації податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю) та складена на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.

Тобто, для звільнення від відповідальності, передбаченої пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), необхідна наявність двох обов`язкових складових: податкова накладна не повинна надаватись отримувачу (покупцю) та, водночас, повинна бути складена на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою).

Вказана правова позиція висловлена у постановах Верховного Суду від 04.09.2018 у справі № 816/1488/17 та від 11.12.2018 у справі № 807/68/18.

Відповідно до пункту 8 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 31.12.2015 року № 1307, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26 січня 2016 р. за №137/28267 (далі Порядок № 1307) при складанні податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пунктах 10-15 цього Порядку, у верхній лівій частині таких накладних у графі "Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини" робиться помітка "X" та зазначається тип причини:

01 - Складена на суму збільшення компенсації вартості поставлених товарів/послуг (для податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пункті 13 цього Порядку);

02 - Складена на постачання неплатнику податку;

03 - Складена на постачання товарів/послуг у рахунок оплати праці фізичним особам, які перебувають у трудових відносинах із платником податку;

04 - Складена на постачання у межах балансу для невиробничого використання;

05 - Складена у зв`язку з ліквідацією основних засобів за самостійним рішенням платника податку;

06 - Складена у зв`язку з переведенням виробничих основних засобів до складу невиробничих;

07 - Складена на операції з вивезення товарів за межі митної території України; 08 - Складена на постачання для операцій, які не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість;

09 - Складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість;

10 - Складена з метою визначення при анулюванні реєстрації платника податку податкових зобов`язань за товарами/послугами, необоротними активами, суми податку за якими були включені до складу податкового кредиту та не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності;

11 - Складена за щоденними підсумками операцій;

12 - Складена на постачання неплатнику, в якій зазначається назва покупця (для податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пункті 10 цього Порядку);

13 - Складена у зв`язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності;

14 - Складена отримувачем (покупцем) послуг від нерезидента;

15 - Складена на суму перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до статей 188 і 189 ПК України, над фактичною ціною постачання.

Отже, положеннями Порядку № 1307 визначено детальний перелік податкових накладних, які не підлягають наданню отримувачу (покупцю). Цей перелік включає в себе не тільки податкові накладні, складені на постачання для операцій, які не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість та операції, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість, але й інші групи операцій, здійснення яких обумовлює ненадання податкових накладних продавцю.

Відповідно до пункту 11 Порядку № 1307 у разі нарахування податкових зобов`язань згідно з пунктом 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 ПК України платник податку складає окремі зведені податкові накладні за товарами/послугами, необоротними активами, які призначаються для їх використання / починають використовуватися:

1) в операціях, що не є об`єктом оподаткування;

2) в операціях, звільнених від оподаткування;

3) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;

4) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

Такі зведені податкові накладні складаються не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду.

У разі складання зведеної ПН у графі Зведена податкова накладна зазначається код ознаки : 1 - у разі нарахування податкових зобов`язань відповідно до п.198.5 ст.198 ПК України; 2 - у разі нарахування податкових зобов`язань відповідно до п.199.1 ст.199 ПК України; 3 - у разі складання зведених ПН, особливості заповнення яких викладені у п.15 цього Порядку; 4 - у разі складання зведених ПН, особливості заповнення яких викладені у пункті 19 цього Порядку.

У зведених ПН, у яких зазначено код ознаки 1 або 2, у графі Отримувач (покупець) платник податку зазначає власне найменування (П.І.Б.), у рядку Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця) проставляється умовний ІПН 600000000000 , рядок Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта не заповнюється, а у верхній лівій частині зазначається відповідний тип причини відповідно до пункту 8 цього Порядку (04 - Складена на постачання у межах балансу для невиробничого використання; 08 - Складена на постачання для операцій, які не є об`єктом оподаткування ПДВ; 09 - Складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування ПДВ; 13 - Складена у зв`язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності).

У разі складання податкової накладної отримувачем (покупцем) послуг від нерезидента, місце постачання яких розташоване на митній території України, у рядку "Індивідуальний податковий номер постачальника (продавця)" такої накладної проставляється умовний ІПН "500000000000", а у рядку "Постачальник (продавець)" зазначаються найменування (П. І. Б.) нерезидента та через кому - країна, в якій зареєстрований продавець (нерезидент), рядок Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта не заповнюється. У рядках, відведених для заповнення даних покупця, отримувач (покупець) зазначає власні дані.

У разі постачання товарів/послуг отримувачу (покупцю), який не зареєстрований як платник податку, у графі Отримувач (покупець) зазначається Неплатник , а у рядку Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця) проставляється умовний ІПН 100000000000 , рядок Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта не заповнюється.

Згідно з п. 3 Порядку № 1307 усі податкові накладні, у тому числі накладні, особливості заповнення яких викладені в пунктах 9-15 та 19 цього Порядку, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, та за формою, чинною на день такої реєстрації.

Зі змісту податкових накладних/розрахунків коригування, які були предметом камеральної перевірки та порушення строків реєстрації яких зафіксовано в акті перевірки, вбачається, що податкові накладні:

з умовними ІПН 500000000000 складені з позначкою 1 або Х в графі не підлягає наданню отримувачу (покупцю) , а у їх верхній лівій частині зазначено тип причини 14 ;

з умовними ІПН 600000000000 складені з позначкою 1 або Х в графі зведена податкова накладна , з позначкою 1 або Х в графі не підлягає наданню отримувачу (покупцю) , а у їх верхній лівій частині зазначено тип причини 09 ;

Податкова накладна № 808 від 01.08.2018 складена з умовним ІПН 100000000000 для неплатника ПДВ.

Суд звертає увагу на те, що відповідно до п.16 Порядку № 1307, таблична частина податкової накладної складається з двох розділів : А і Б.

Відповідно у графі 8 розділу Б зазначається код ставки, яка допоможе розпізнати, як оподатковуються товари/послуги.

Згідно п.16 Порядку № 1307, до розділу Б податкової накладної вносяться дані у розрізі опису (номенклатури) постачання товарів/послуг, зокрема, до графи 8 - код ставки ПДВ, за якою здійснюється оподаткування операцій з постачання товарів/послуг, що постачаються.

У графі 8 зазначається код ставки : 20 - у разі здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню за основною ставкою; 7 - у разі здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню за ставкою 7 відсотків; 901 - у разі здійснення операцій з вивезення товарів за межі митної території України, що підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою; 902 - у разі здійснення операцій з постачання на митній території України товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою; 903 - у разі здійснення операцій з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.

До графи 9 - код пільги.

Графа 9 заповнюється у разі здійснення операцій з постачання товарів/послуг, звільнених від оподаткування ПДВ.

У графі 9 зазначається код відповідної пільги з ПДВ згідно з Довідниками податкових пільг (Довідник податкових пільг, що є втратами доходів бюджету, або Довідник інших податкових пільг), які затверджені ДФС станом на дату складання ПН.

У разі здійснення пільгових операцій, які не внесені до вказаних довідників (у зв`язку із запровадженням нової пільги) станом на дату складання податкової накладної, у графі 9 проставляється умовний код 99999999 , а у відведеному полі зазначаються відповідні пункти (підпункти), статті, підрозділи, розділи ПК України та/або міжнародного договору (угоди), якими передбачено звільнення від оподаткування.

До графи 10 - обсяг постачання (база оподаткування) без урахування ПДВ.

У графі 10 зведених ПН, особливості заповнення яких викладені у пункті 11 цього Порядку, вказується вартість (частина вартості) товару/послуги, необоротного активу, на яку нараховується податок відповідно до п.198.5 ст.198 та п.199.1 ст.199 ПК України, згідно з основною ставкою податку та ставкою податку 7 відсотків, які застосовуються при нарахуванні податкових зобов`язань.

З аналізу податкових накладних, які є предметом дослідження у даній справі, встановлено, що позивачем у рядку ІІ розділу А відображено загальну суму ПДВ за основною ставкою, у рядку V відображено обсяги постачання за основною ставкою (код ставки 20), однак рядки VII-IX розділу А не заповнені.

Згідно абз. 8-10 п.п. 10 п. 16 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 1307 від 31.12.2015, до розділу А податкової накладної (рядки I-X) вносяться узагальнюючі дані за операціями, на які складається така ПН, а саме у рядку I зазначається загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням ПДВ; у рядках II-IV зазначаються суми ПДВ, нараховані виходячи з обсягів постачання, зазначених у рядках V та VI.

Абзацом 7 п.п.10 п.16 цього Порядку передбачено, що у клітинках ПН, які не підлягають заповненню, нулі, прочерки та інші знаки чи символи не проставляються.

Отже, заповнюючи графи I-VI Розділу А податкових накладних, позивач задекларував, що його операції, оподатковуються ПДВ. Тому в межах камеральної перевірки відповідач діяв добросовісно та не допустив порушень щодо встановлення відповідальності для позивача за допущене порушення граничних строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Операцій, зафіксованих у податкових накладних, що були об`єктом перевірки, що звільняються від оподаткування або оподатковуються за нульовою ставкою, судом не встановлено.

Таким чином, позивачем не виконано вимоги п.120-1.1 ст.120-1 ПК України, стосовно наявності двох обов`язкових складових, зокрема, що податкова накладна не повинна надаватись отримувачу (покупцю) та водночас, повинна бути складена на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.

З урахуванням наведеного, суд приходить до висновку, що відповідачем правомірно застосовано до позивача штраф за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 ПК України, для реєстрації податкових накладних, перелік яких наведено в додатку до акта перевірки від 18.03.2019 № 855/28-10-44-06/38887145.

Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

У пункті 50 рішення Європейського суду з прав людини Щокін проти України (№ 23759/03 та № 37943/06) зазначено, що перша та найважливіша вимога статті 1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року полягає в тому, що будь-яке втручання публічних органів у мирне володіння майном повинно бути законним. Говорячи про закон , стаття 1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року посилається на ту саму концепцію, що міститься в інших положеннях цієї Конвенції (див. рішення у справі Шпачек s.r.о. проти Чеської Республіки (SPACEK, s.r.o. v. THE CZECH REPUBLIC № 26449/95). Ця концепція вимагає, перш за все, щоб такі заходи мали підстави в національному законодавстві. Вона також відсилає до якості такого закону, вимагаючи, щоб він був доступним для зацікавлених осіб, чітким та передбачуваним у своєму застосуванні (див. рішення у справі Бейелер проти Італії (Beyeler v. Italy № 33202/96).

У Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.

При цьому, зазначений Висновок, крім іншого, акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Наведена позиція ЄСПЛ також застосовується у практиці Верховним Судом, що, як приклад, відображено у постанові від 20.05.2019 (справа № 417/3668/17).

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, виходячи з наведених висновків в цілому, проаналізувавши всі обставини справи, з урахуванням нормативного регулювання спірних правовідносин, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись статтями 6, 72-77, 241-246, 250, 255 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю ІТ Дістрібьюшн - відмовити повністю.

Рішення, відповідно до ст. 255 КАС України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано, а у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного ухвали.

Відповідно до пп. 15.5 п. 1 Розділу Перехідні положення КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Окружний адміністративний суд міста Києва.

Суддя К.С. Пащенко

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення26.06.2020
Оприлюднено01.07.2020
Номер документу90088991
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/13332/19

Постанова від 17.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 04.12.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 14.08.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Рішення від 26.06.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Пащенко К.С.

Постанова від 29.07.2019

Адмінправопорушення

Київський районний суд м.Харкова

Єфіменко Н. В.

Ухвала від 25.07.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Пащенко К.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні