Рішення
від 30.06.2020 по справі 460/2815/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

30 червня 2020 року м. РівнеСправа №460/2815/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дорошенко Н.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Промінвестбуд" до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій,

В С Т А Н О В И В :

Приватне підприємство "Промінвестбуд" (далі - ПП "Промінвестбуд", позивач) звернулося до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області (далі - ГУ ДПС у Рівненській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - ДПС України, відповідач 2), у якому просить:

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС у Рівненській області, яка приймає рішення про реєстрацію накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 31 березня 2020 року № 1506121/31765783, яким ПП "Промінвестбуд" відмовлено у реєстрації податкової накладної від 10 березня 2020 року № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну ПП "Промінвестбуд" від 10 березня 2020 року № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За змістом позовної заяви вимоги позивача ґрунтуються на тому, що в лютому 2020 року між ним та Приватним акціонерним товариством "Рівнеобленерго" (далі - ПрАТ "Рівнеобленерго") укладений договір підряду на виконання робіт по ремонту повітряних ліній (ПЛ) 0.4-10-35-110кВ в Рівненській області. На виконання умов вищевказаного договору підряду в березні 2020 року ПП "Промінвестбуд" проведений ремонт повітряних ліній (ПЛ) 0.4-10-35-110кВ Сновидовичі-Олевськ, на підставі чого були сформовані акт приймання виконання будівельних робіт форми КБ-2, довідка про вартість будівельних робіт та витрати форми КБ-3. За вказаною подією позивачем сформована та подана до контролюючого органу податкова накладна від 10 березня 2020 року № 1 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Проте, контролюючим органом зупинена реєстрація вказаної податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних з посиланням на її відповідність вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. При цьому, позивач наголошує, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючим органом не був конкретизований перелік документів, яких було б достатньо для прийняття позитивного рішення щодо реєстрації податкової накладної від 10 березня 2020 року № 1. Позивачем надані контролюючому органу усі необхідні пояснення та документи, обсяг яких, на думку останнього, був достатнім для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної від 10 березня 2020 року № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Проте, такі документи не взяті до уваги контролюючим органом та, як наслідок, прийнято рішення від 31 березня 2020 року № 1506121/31765783 про відмову в реєстрації вищевказаної податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач не погоджується з таким рішенням контролюючого органу та вважає його протиправним, позаяк, останнє прийняте необґрунтовано та без урахування фактичних обставин справи. З наведених підстав просить позовні вимоги задовольнити повністю.

Відповідачі подали до суду спільний відзив на позовну заяву, в якому заперечили проти задоволення позовних вимог. На обґрунтування своїх заперечень вказують на безпідставність твердження позивача щодо не зазначення контролюючим органом конкретного переліку документів, які мають бути подані з метою прийняття позитивного рішення щодо реєстрації податкової накладної від 10 березня 2020 року № 1 у Єдиному реєстрі податкових накладних. Так, відповідачі вказують, що 27 березня 2020 року ПП "Промінвестбуд" було направлене повідомлення № 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, зокрема до податкової накладної від 10 березня 2020 року № 1. Однак, повідомлення не містило повного пакету документів, передбачених вимогами пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що підтверджується долученою до відзиву електронною копією Журналу розгляду Повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК. З огляду на вказане, Комісією ГУ ДПС у Рівненській області прийняте рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 31 березня 2020 року № 1506121/31765783 про відмову в реєстрації податкової накладної від 10 березня 2020 року № 1. В оскаржуваному рішенні чітко зазначено, яких саме документів позивачем не надано до повідомлення. Так, платником податків не надано договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Таким чином, на переконання відповідачів, оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обґрунтованим, оскільки позивачем не надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковою накладною, у реєстрації якої було відмовлено. За наведених обставин, відповідачі просять суд відмовити в задоволенні позовної заяви повністю.

Позивач подав до суду відповідь на відзив, у якій наголошує, що доводи відповідачів, якими останні обґрунтовують заперечення проти позову, є безпідставними, позаяк, можливість надання платником податку вичерпного переліку документів для прийняття податковим органом рішення про реєстрацію податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних прямо залежить від чіткого визначення конкретного виду критерію оцінки ризиковості здійснення операцій, а відповідна невизначеність призводить до обмеження права платника бути обізнаним щодо необхідності подання окремих документів відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не визначених на власний розсуд контролюючим органом. Більше того, позивач вказує на безпідставність вимоги про подання зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них, оскільки такі в межах господарських операцій по податковій накладній від 10 березня 2020 року № 1 не укладалися. Також, на думку позивача, необґрунтованою є вимоги контролюючого органу про подання розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, позаяк, на момент направлення податкової накладної від 10 березня 2020 року № 1 для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних ПрАТ "Рівнеобленерго" не провело розрахунків з позивачем в силу того, що договір підряду встановлював можливість проведення розрахунків протягом 90 календарних днів після підписання актів приймання виконання будівельних робіт, довідок про вартість будівельних робіт та витрати.

Відповідачі правом на подання до суду заперечення на відповідь на відзив не скористалися.

Заяви, клопотання учасників справи, процесуальні дії у справі:

13 квітня 2020 року позовна заява надійшла до суду.

16 квітня 2020 року ухвалою суду позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розглянути справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

12 травня 2020 року відповідачі подали до суду спільний відзив на позовну заяву.

18 травня 2020 року до суду від позивача надійшла відповідь на відзив.

19 травня 2020 року позивач подав до суду клопотання про долучення до матеріалів справи доказів на підтвердження понесення судових витрат на правничу допомогу.

10 червня 2020 року відповідачі подали до суду заперечення проти задоволення клопотання про долучення до матеріалів справи доказів на підтвердження понесення судових витрат на правничу допомогу.

Дослідивши подані письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд виходить з наступного.

Обставини справи, встановлені судом:

ПП "Промінвестбуд" зареєстроване як юридична особа 7 грудня 2001 року, здійснює свою діяльність згідно з КВЕД 27.12 "Виробництво електророзподільної та контрольної апаратури", 43.21 "Електромонтажні роботи", 81.30 "Надання ландшафтних послуг", 41.20 "Будівництво житлових і нежитлових будівель", 42.22 "Будівництво споруд електропостачання та телекомунікацію" (а.с.51-53).

5 лютого 2020 року між ПрАТ "Рівнеобленерго" (Замовник) та ПП "Промінвестбуд" (Підрядник) укладено договір підряду № UА20-2020-00292/000, відповідно до пункту 1 якого в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Замовник доручає, а Підрядник виконує роботи по ремонту повітряних ліній (ПЛ) 0.4-10-35-110кВ (розчищенню просік ліній електропередач 0.4-10-35-110кВ в Рівненській області для ПрАТ "Рівнеобленерго" ((ДСТУ БД.1.1-1:2013 "Правила визначення вартості будівництва" ДК-021-2015 "ЄСЗ" 45317000-2 Інші електромонтажні роботи) (далі-Роботи), згідно із Завданнями на виконання робіт, які надаються Замовником за формою, встановленою в Додатку № 5 до цього Договору, протягом терміну дії даного Договору. Всі Завдання на виконання робіт оформляються згідно з умовами даного Договору. Визначені об`єми робіт в даних Завданнях не повинні перевищувати загальні об`єми Робіт, визначені даним Договором та суму, визначену пункті 3.1 Договору (а.с.79-82).

Розділом 4 "Порядок здійснення оплати" Договору підряду від 5 лютого 2020 року № UА20-2020-00292/000 визначені порядок та форма розрахунків між сторонами. Зокрема, відповідно до пункту 4.1 вказаного Договору, розрахунки за виконані Роботи проводяться до 90 (дев`яносто) календарних днів після підписання актів приймання виконаних будівельних робіт (за формою № КБ-2), довідок про вартість виконаних будівельних робіт та витрати (за формою № КБ-3) і на підставі наданого Підрядником рахунку-фактури, але не раніше ніж Підрядник здійснить реєстрацію електронних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) в строк та спосіб відповідно до діючого податкового законодавства.

Пунктом 4.2 Договору підряду від 5 лютого 2020 року № UА20-2020-00292/000 передбачено, що при наявності фінансування Замовник залишає за собою право здійснити передоплату (авансування) або оплатити Роботи, що є предметом даної закупівлі, раніше встановленого терміну розрахунку, згідно з виставленим Підрядником рахунком-фактурою. При цьому, Підрядник зобов`язаний здійснити реєстрацію податкових накладних в ЄРПН в строк та спосіб відповідно до вимог діючого податкового законодавства.

Оплата робіт по Договору здійснюється Замовником в гривнях в безготівковій формі, шляхом банківського переказу грошових коштів на розрахунковий рахунок Підрядника, який зазначений у цьому Договорі (пункт 4.4 Договору підряду від 5 лютого 2020 року № UА20-2020-00292/000).

10 березня 2020 року на виконання вказаного вище Договору між ПП "Промінвестбуд" та ПрАТ "Рівнеобленерго" був складений та підписаний акт приймання виконаних будівельних робіт форми КБ-2в за березень 2020 року, роботи по ремонту повітряних ліній (ПЛ) 0.4-10-35-110кВ (розчищенню просік ліній електропередач 0.4.-10-35-110кВ) в Рівненській області для ПрАТ "Рівнеобленерго" ПЛ-110кВ Сновидовичі-Олевськ на суму 272496,34грн, в тому числі податок на додану вартість (далі - ПДВ) в сумі 45416,06грн (а.с.25-26).

До акту приймання виконаних будівельних робіт форми КБ-2в за березень 2020 року ПП "Промінвестбуд" та ПрАТ "Рівнеобленерго" склали довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати форми КБ-3 за березень 2020 року від 10 березня 2020 року (а.с.24).

За вказаною подією на підставі пункту 187.1 статті 187 ПК України ПП "Промінвестбуд" 10 березня 2020 року складена податкова накладна № 1, яка була направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.16-17).

26 березня 2020 року позивачем через автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів ДПС України отримана квитанція № 9062472064 про прийняття та зупинення реєстрації податкової накладної від 10 березня 2020 року № 1. У квитанції зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування від 10 березня 2020 року № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 42.22, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Також за змістом квитанції позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.18).

27 березня 2020 року позивачем надіслано повідомлення за № 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної від 10 березня 2020 року № 1, реєстрація якої зупинена, до якого долучені 9 додатків, а саме: 1) акт приймання виконаних будівельних робіт форми КБ-2в за березень 2020 року від 10 березня 2020 року, довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати форми КБ-3 за березень 2020 від 10 березня 2020 року; 2) видаткові накладні від 20 лютого 2020 року № Кс-0000128, від 27 лютого 2020 року № 045-1164; 3) договір на оренду приміщень та прилеглої території від 9 січня 2019 року; 4) оборотно-сальдова відомість за І квартал 2020 року, від 26 березня 2020 року; 5) свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів від 9 серпня 2018 року № СХІ 002461, від 17 січня 2008 року № СДР 2167, від 19 березня 2009 року № ВКС 099146; 6) дозволи: від 16 квітня 2013 року № 080.13.56 на виконання робіт підвищеної небезпеки, від 24 травня 2018 року № 108.18.56 на технічне обслуговування устаткування підвищеної небезпеки, від 1 лютого 2013 року № 023.13.56 на виконання робіт підвищеної небезпеки; 7) витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 29 січня 2018 року; 8) інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 19 лютого 2016 року, витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 8 листопада 2016 року; 9) письмові пояснення від 26 березня 2020 року за № 51 (а.с.21-63).

Рішенням Комісії ГУ ДПС у Рівненській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 31 березня 2020 року № 1506121/317/65783 відмовлено у реєстрації податкової накладної від 10 березня 2020 року № 1 із зазначенням такої причини: "Ненадання платником податків копій документів, а саме: договорів, зокрема, зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків." (а.с.64-65).

Не погодившись з правомірністю вказаного вище рішення, 1 квітня 2020 року ПП "Промінвестбуд" оскаржило його в адміністративному порядку шляхом подання відповідної скарги до ДПС України (а.с.76). До скарги позивачем були долучені копії договору підряду від 5 лютого 2020 року № UА20-2020-00292/000, платіжного доручення від 13 березня 2020 року № 2004350805, а також письмові пояснення від 1 квітня 2020 року за № 52 (а.с.78-89).

Того ж дня, позивачем до ГУ ДПС у Рівненській області були подані Таблиця даних платника податку на додану вартість та письмові пояснення від 1 квітня 2020 року за № 56 (а.с.70-75).

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 3 квітня 2020 року № 1512733/31765783, за результатами розгляду таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 2 квітня 2020 року за № 9068627870, відповідно до пункту 16 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, прийнято рішення про її врахування (а.с.90).

6 квітня 2020 року рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України за № 12601/31765783/2 було залишено скаргу ПП "Промінвестбуд" без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної визначено: "Ненадання платником податків копій документів, а саме: договорів, зокрема, зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків" (а.с.91).

Позивач, не погоджуючись зі спірним рішенням від 31 березня 2020 року № 1506121/317/65783 та вважаючи його протиправним, звернувся до суду з вказаним позовом.

Вирішуючи даний спір та надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд виходить з такого.

Відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

В свою чергу, приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами статті 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України.

В абзаці першому пункту 201.1 статті 201 ПК України зазначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

За операціями з виконання підрядних будівельних робіт суб`єкти підприємницької діяльності можуть застосовувати касовий метод податкового обліку відповідно до підпункту 14.1.266 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу.

Згідно з абзацами першим, другим пункту 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр) регламентований Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 204) (далі - Порядок № 1246; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пунктів 12-15 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

В той же час, пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання вказаної норми, 11 грудня 2019 року Кабінетом Міністрів України прийнята постанову № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", якою, зокрема, затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).

Відповідно до пункту 1 Порядку № 1165, цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Пунктом 5 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з приписами пункту 6 Порядку № 1165 комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг ", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Пунктом 7 Порядку № 1165 установлено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет (пункти 8, 9 Порядку № 1165).

При цьому, пунктами 10-11 Порядку № 1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Так, у Додатку № 3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій, а саме:

1) відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС;

2) відсутність (анулювання, зупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 і 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, зазначених платником податку в податковій накладній/розрахунку коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі на дату їх складення;

3) відсутність на дату складення податкової накладної/розрахунку коригування відомостей (актуального запису) в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, у яких зазначено товар (пальне) за кодами згідно з УКТЗЕД відповідно до підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу;

4) складення розрахунку коригування постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, якщо передбачається зміна номенклатури товару/послуги (для товарів за кодами згідно з УКТЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для послуг за кодами відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів), за умови відсутності такого/такої товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування, поданому для реєстрації в Реєстрі, у таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (надається);

5) перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, поданому отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в Реєстрі, величини залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України з 1 січня 2017р., зазначеного постачальником у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого/такої товару/послуги, та обсягу постачання з 1 січня 2017р., зазначеного отримувачем у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання такого/такої товару/послуги;

6) складення розрахунку коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, та подання для реєстрації в Реєстрі у строк, що перевищує 14 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в Реєстрі без порушення граничних строків реєстрації, встановлених Кодексом.

Суд звертає увагу на те, що належної мотивації підстав та причин віднесення господарської операції позивача, визначеної податковою накладною від 10 березня 2020 року № 1, до категорії ризикових квитанція від 26 березня 2020 року № 9062472064 не містить.

Також, суд вважає за необхідне наголосити, що доказів включення позивача до переліку ризикових не надано, як і не надано протоколу проведення засідання комісії регіонального рівня з вказаного питання та прийняття відповідного рішення.

Натомість, у квитанції від 26 березня 2020 року № 9062472064 контролюючий орган фактично вдається до цитування пункту 1 Критерії ризиковості здійснення операцій, зазначених у Додатку № 3 Порядку № 1165, з посиланням на коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг.

Разом з тим, вищезазначена квитанція не містить інформації про те, які саме документи необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірної податкової накладної.

При цьому, суд наголошує, що позивачем у даному випадку виконувалися роботи, виконання яких є одним із основних видів його діяльності.

Таким чином, суд констатує, що в спірних правовідносинам не мали місце обставини щодо відсутності послуги, зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в Таблиці даних платника податку як послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється), бо позивачем надавалися виключно послуги, які є його основним видом діяльності та здійснюються ним на постійній основі.

Відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (далі - Порядок № 520), перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно пункту 11 Порядку № 520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Аналіз наведених правових норм дає підстав для висновку, що рішення Комісії Державної податкової служби України повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Отже, враховуючи встановлення судом безпідставності висновків контролюючого органу про відповідність податкової накладної позивача від 10 березня 2020 року № 1 пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, визначених у Додатку № 3 до Порядку № 1165, а також зважаючи на те, що відповідачем не було надано доказів перебування позивача у переліку ризикових платників податку, тобто позивач не відповідає критеріям ризиковості платника податку, суд доходить висновку про безпідставність зупинення реєстрації вищевказаної податкової накладної.

Суд повторює, що контролюючим органом у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної позивача від 10 березня 2020 року № 1 не було вказано конкретного переліку документів, яких було б достатньо для прийняття рішення про реєстрацію вказаної податкової накладної.

З урахуванням вищенаведеного суд констатує, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 22 липня 2019 року в справі № 815/2985/18 (адміністративне провадження № К/9901/14651/19).

Суд наголошує, що будь-яке рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, повинні містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено.

Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення контролюючим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Такий висновок суд узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 23 жовтня 2018 року в справі № 822/1817/18 (адміністративне провадження № К/9901/62472/18).

Отже, невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Крім того, суд вважає за необхідне звернути увагу на те, що недотримання контролюючим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо належного оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, також не є законним.

Частинами першою та другою статті 6 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права.

Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) та Протоколи до неї є частиною національного законодавства України відповідно до статті 9 Конституції України, як чинний міжнародний договір, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Ратифікація Конвенції відбулася на підставі Закону України від 17 липня 1997 року № 475/97-ВР та вона набула чинності для України 11 вересня 1997 року.

Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" від 23 лютого 2006 року № 3477-IV (далі - Закон № 3477) встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Аналізуючи оскаржуване рішення, суд вказує, що принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, відповідно до частини другої статті 2 КАС України, має на увазі, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Європейським судом з прав людини у пункті 36 рішення по справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), № 37801/97 від 01 липня 2003 року, яке відповідно до частини першої статті 17 Закону № 3477 підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі Серявін та інші проти України , Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Разом з тим, приймаючи рішення або вчиняючи дію, суб`єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може виявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб`єкта, визначених законом.

Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.

Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.

Разом з тим, як встановлено в ході судового розгляду справи відповідачем 1 зазначених вище принципів при прийнятті спірного рішення дотримано не було.

Суд зазначає, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.

В даному випадку, відповідачами ґрунтовних недоліків щодо поданих позивачем документів не встановлено та не виказано у відповідному рішенні, а відмова у реєстрації спірної податкової накладної фактично обґрунтована відсутністю договорів, зокрема, зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Також, з наданих до матеріалів справи документів та документів, які надавались контролюючому органу, було можливо встановити підстави для складання та направлення на реєстрацію спірної податкової накладної.

При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.

Оцінюючи вищевикладені обставини в їх сукупності, суд приходить до висновку, що рішення від 31 березня 2020 року № 1506121/31765783 є протиправним та підлягає скасуванню.

Отже, позовні вимоги у відповідні частині належить задовольнити.

Щодо вимог про зобов`язання відповідача 2 зареєструвати податкову накладку від 10 березня 2020 року № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних, то суд враховує таке.

У відповідності до пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

Однак наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.

Так, пунктами 19, 20 Порядку № 1246 визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрація якої попередньо була зупинена, є повноваженням ДФС України.

При цьому, судом враховано також те, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних після набрання чинності розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року № 682-р здійснюється ДПС України, тобто відповідач 2.

В ході судового розгляду відповідачі не довели, що документи подані позивачем на підтвердження реальності здійснення господарських операцій, після зупинення реєстрації податкової накладної від 10 березня 2020 року № 1, не є достатніми для проведення її реєстрації в Реєстрі.

В свою чергу, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію такої податкової накладної в Реєстрі, судом не встановлено.

Відповідно частини третьої статті 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

З метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішено, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини першої статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з частинами першою, другою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачі як суб`єкти владних повноважень в ході розгляду справи не довели правомірність своєї поведінки в спірних правовідносинах.

Натомість, доводи та аргументи позивача, якими останній обґрунтовував позовні вимоги, знайшли повне підтвердження за наслідками розгляду справи по суті, а тому позовну заяву належить задовольнити повністю.

Враховуючи положення частини першої статті 139 КАС України, суд стягує на користь позивача понесені ним судові витрати, які підлягають відшкодуванню, за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з частиною першою статті 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Як встановлено судом з матеріалів справи, позивачем за подання даного позову сплачено судовий збір в сумі 2102грн, що підтверджується платіжним дорученням від 8 квітня 2020 року № 1809 (а.с.15).

Відтак, судові витрати позивача в частині сплаченого судового збору в зазначеній сумі підлягають відшкодуванню.

Щодо розподілу витрат, пов`язаних з розглядом справи, суд зазначає таке.

Частиною третьою статті 132 КАС України встановлено, що до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать, зокрема, витрати на професійну правничу допомогу.

При цьому, частина перша статті 134 КАС України передбачає, що витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката (частина друга статті 134 КАС України).

Частиною третьою статті 134 КАС України регламентовано, що для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги (частина четверта статті 134 КАС України).

Відповідно до частини п`ятої статті 134 КАС України, розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із:

1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг);

2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг);

3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт;

4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Згідно з частиною дев`ятою статті 139 КАС України, при вирішенні питання про розподіл судових витрат суд враховує:

1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи;

2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, значення справи для сторін, в тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес;

3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, тощо;

4) дії сторони щодо досудового вирішення спору (у випадках, коли відповідно до закону досудове вирішення спору є обов`язковим) та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.

Матеріалами справи стверджено, що при пред`явленні позовної заяви позивач просив стягнути з відповідачів судові витрати, що складають, зокрема, витрати на правничу допомогу адвоката (а.с.12).

Суд встановив, що відповідно до Договору про надання правової допомоги від 6 квітня 2020 року (а.с.203), укладеного між ПП "Промінвестбуд" (Клієнт) та Адвокатським об`єднанням "Юридичний дім "Захист" (Об`єднання), в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Об`єднання зобов`язується надати Клієнту професійну правничу допомогу при підготовці до розгляду адміністративної справи за позовом Клієнта до Головного управління ДПС у Рівненській області, ДПС України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій (пункт 1.1 Договору).

Пунктом 2.1 вказаного вище Договору передбачено, що послуги надаються Клієнту шляхом: складання необхідних процесуальних документів, позовних заяв, клопотань, тощо; надання правової допомоги, участі та представництва Клієнта в суді, з усіма правами, які законодавством надаються позивачеві, відповідачу, третій особі; усного консультування з юридичних питань; подання адвокатських запитів, необхідних для отримання інформації та документів для справи.

Також пунктом 2.2 Договору про надання правової допомоги від 6 квітня 2020 року передбачено, що для його виконання Об`єднанню надаються наступні повноваження: підписувати та подавати заяви, позовні заяви, відзиви, апеляційні скарги на рішення, постанови, ухвали судів; вести справи в судах з усіма правами, які законодавством надаються позивачеві та відповідачеві, в тому числі знайомитися з матеріалами справи, робити з них витяги, знімати копії, брати участь у засіданнях, подавати докази, брати участь у дослідженні доказів, заявляти клопотання, давати усні та письмові пояснення суду, наводити свої доводи і міркування з усіх питань, що виникають у ході судового процесу, заперечувати проти клопотань і доводів інших учасників судового процесу, оскаржувати судові рішення в установленому порядку, а також користуватися іншими процесуальними правами.

Згідно з розділом IV "Порядок здійснення розрахунків" вищевказаного договору, сторони погодили виплату гонорару (винагороди) за надання Об`єднанням правової допомоги вказаної в пунктах 2.1, 2.2 Договору в розмірі, який визначається в рахунку на оплату та звіті про виконану роботу (надані послуги), який погоджується сторонами Договору. Вартість 1 години роботи Об`єднання становить 1200 грн. без ПДВ. Оплата за даним Договором здійснюється не пізніше 5 календарних днів з моменту отримання Клієнтом рахунку шляхом банківського переказу грошових коштів на рахунок Об`єднання. 3а результатами надання правової допомоги складається акт надання послуг (виконання робіт), що підписується представниками кожної зі сторін та є остаточним документом для проведення розрахунків.

Вказаний Договір набуває чинності з моменту його підписання і діє до закінчення розгляду справи в суді першої інстанції (пункт 6.1 Договору).

Витрати позивача на професійну правничу допомогу підтверджуються дослідженими судом доказами, а саме:

свідоцтвом про право на заняття адвокатською діяльністю від 28 вересня 2018 року серії РН № 1469 на ім`я ОСОБА_1 (а.с.205);

ордером на надання правничої (правової) допомоги від 18 травня 2020 року серії ВК №1005993 на ім`я адвоката Янчук В.В. (а.с.204);

звітом про виконану правничу допомогу при підготовці до розгляду адміністративної справи №460/2815/20, надану Адвокатським об`єднанням "Юридичний дім "Захист" для ПП "Промінвестбуд" відповідно до пункту 4.1 Договору про надання правової допомоги б/н від 6 квітня 2020 року (з 6 квітня 2020 року по 18 травня 2020 року), а саме: проведено зустріч із Клієнтом та обговорено суть спору, обговорено правову позицію по справі та способів вирішення спору (1 година роботи адвоката); опрацьовано пакет наданих Клієнтом документів, що стосуються оскаржуваного рішення ГУ ДПС у Рівненській області від 31 березня 2020 року № 1506121/31765783 про відмову у реєстрації податкової накладної від 10 березня 2020 року № 1, поданих Клієнтом письмових пояснень та скарги Клієнта до ДПС України (1 година роботи адвоката); опрацьовано законодавство, що регулює спірні правовідносини та суть спору, а саме: Податковий кодекс України, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165; постанову Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" від 29 грудня 2010 року № 1246; Критерії ризиковості платника податку на додану вартість (Додаток 1 до Порядку № 1165), та інші нормативно-правові акти (1 година роботи адвоката); підготовлено позовну заяву до Рівненського окружного адміністративного суду про визнання протиправним та скасування рішення ГУ ДПС у Рівненській області від 31 березня 2020 року № 1506121/31765783 та зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну від 10 березня 2020 року № 1 (2 години роботи адвоката) підготовлено копії документів до позовної заяви, копії примірників для відповідачів, завірення додатків до позовної заяви, подача позовної заяви до суду (2 години роботи адвоката); підготовлено відповідь на відзив відповідачів по справі № 460/2815/20 (1 година роботи адвоката) (а.с.206);

актом здачі-приймання наданих правничих послуг № 1 від 18 травня 2020 року, згідно з яким Адвокатським об`єднанням "Юридичний дім "Захист" для ПП "Промінвестбуд" відповідно до умов Договору б/н від 6 квітня 2020 року надано наступну професійну правничу допомогу при підготовці до розгляду адміністративної справи № 460/2815/20 за позовом Клієнта до ГУ ДПС у Рівненській області, ДПС України про визнання протиправними та скасування рішення та зобов`язання вчинення певних дій: проведено зустріч із Клієнтом та обговорено суть спору, обговорено правову позицію по справі та способів вирішення спору (1 година роботи адвоката); опрацьовано пакет наданих Клієнтом документів, що стосуються оскаржуваного рішення ГУ ДПС у Рівненській області від 31 березня 2020 року № 1506121/31765783 про відмову у реєстрації податкової накладної від 10 березня 2020 року № 1, поданих Клієнтом письмових пояснень та скарги Клієнта до ДПС України (1 година роботи адвоката); опрацьовано законодавство, що регулює спірні правовідносини та суть спору, а саме: Податковий кодекс України, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165; постанову Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" від 29 грудня 2010 року № 1246; Критерії ризиковості платника податку на додану вартість (Додаток 1 до Порядку № 1165), та інші нормативно-правові акти (1 година роботи адвоката); підготовлено позовну заяву до Рівненського окружного адміністративного суду про визнання протиправним та скасування рішення ГУ ДПС у Рівненській області від 31 березня 2020 року № 1506121/31765783 та зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну від 10 березня 2020 року № 1 (2 години роботи адвоката) підготовлено копії документів до позовної заяви, копії примірників для відповідачів, завірення додатків до позовної заяви, подача позовної заяви до суду (2 години роботи адвоката); підготовлено відповідь на відзив відповідачів по справі № 460/2815/20 (1 година роботи адвоката). Вартість виконаних Адвокатським об`єднанням робіт-становить 9600грн без ПДВ (а.с.207).

рахунком від 10 квітня 2020 року № 4\1 на суму 4600грн без ПДВ (а.с.211);

рахунком від 18 травня 2020 року № 5\1 на суму 5000грн без ПДВ (а.с.212);

платіжним дорученням ПП "Промінвестбуд" від 14 квітня 2020 року № 1812 на суму 4600грн з призначенням платежу "Оплата за надання правової допомоги згідно договору №б/н від 06.04.2020р. без ПДВ" (а.с.213);

платіжним дорученням ПП "Промінвестбуд" від 18 квітня 2020 року № 1835 на суму 4000грн з призначенням платежу "Оплата за надання правової допомоги згідно договору №б/н від 06.04.2020р. без ПДВ" (а.с.214);

платіжним дорученням ПП "Промінвестбуд" від 18 травня 2020 року № 1836 на суму 1000грн з призначенням платежу "Оплата за надання правової допомоги згідно договору №б/н від 06.04.2020р. без ПДВ" (а.с.215);

Здійснюючи розподіл судових витрат на правничу допомогу, суд враховує правову позицію, викладену у постанові Великої Палати Верховного Суду від 27 червня 2018 року в справі № 826/1216/16 (№ 11-562ас18) про те, що склад та розмір витрат, пов`язаних з оплатою правової допомоги, входить до предмета доказування у справі. На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правової допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг та ін.), документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження). Зазначені витрати мають бути документально підтверджені та доведені. Відсутність документального підтвердження витрат на правову допомогу, а також розрахунку таких витрат є підставою для відмови у задоволенні вимог про відшкодування таких витрат.

Як зазначено в абзаці 268 рішення Європейського суду з прав людини у справі "East/West Alliance Limited" проти України": "Згідно з практикою Суду, заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, лише якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір - обґрунтованим (див., наприклад, рішення у справі "Ботацці проти Італії" [ВП], заява N 34884/97, п. 30, ECHR 1999-V)".

Суд встановив, що в межах даної справи до суду подано адміністративний позов, який складений на 14 аркушах; додатки до позову на 160 аркушах; відповідь на відзив з додатками на 4 аркушах; клопотання про долучення до матеріалів справи доказів на підтвердження понесених позивачем судових витрат на 3 аркушах та додатки до клопотання на 15 аркушах. Розгляд даної справи було проведено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

З огляду на викладене, з урахуванням складності справи та наданих позивачем доказів понесення витрат на правничу допомогу, суд вважає обґрунтованою вартість послуг адвоката, які є співмірними виконаним адвокатом роботам (наданим послугам), часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг), обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт, відповідно до умов договору про надання правничої допомоги від 6 квітня 2020 року №б/н.

При цьому, обставини, які відповідачами зазначені у запереченнях (а.с.219-220), жодним чином не свідчать про неспівмірність таких витрат позивача.

За таких обставин, на користь позивача суд присуджує документально підтверджені витрати на професійну правничу допомогу в сумі 9600грн.

Керуючись статтями 241-246 КАС України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов Приватного підприємства "Промінвестбуд" (33024, Рівненська обл., м. Рівне, вул. Млинівська, 27а; код ЄДРПОУ 31765783) до Головного управління ДПС у Рівненській області (33023, Рівненська обл., м. Рівне, вул. Відінська, 12; код ЄДРПОУ 43142449), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8; код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій, - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, від 31 березня 2020 року №1506121/31765783 про відмову в реєстрації податкової накладної Приватного підприємства "Промінвестбуд" від 10 березня 2020 року № 1 у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Приватного підприємства "Промінвестбуд" від 10 березня 2020 року №1 у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Стягнути на користь Приватного підприємства "Промінвестбуд" (33024, Рівненська обл., м. Рівне, вул. Млинівська, 27а; код ЄДРПОУ 31765783) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області (33023, Рівненська обл., м. Рівне, вул. Відінська, 12; код ЄДРПОУ 43142449) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1051,00 грн, витрати на професійну правничу допомогу в сумі 4800,00 грн, всього на загальну суму 5851,00 грн.

Стягнути на користь Приватного підприємства "Промінвестбуд" (33024, Рівненська обл., м. Рівне, вул. Млинівська, 27а; код ЄДРПОУ 31765783) за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8; код ЄДРПОУ 43005393) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1051,00 грн, витрати на професійну правничу допомогу в сумі 4800,00 грн, всього на загальну суму 5851,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складене 30 червня 2020 року.

Суддя Дорошенко Н.О.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.06.2020
Оприлюднено01.07.2020
Номер документу90118068
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/2815/20

Ухвала від 24.02.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

Ухвала від 25.01.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

Рішення від 19.01.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

Постанова від 08.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 14.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 14.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 07.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 07.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 07.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні