Рішення
від 23.06.2020 по справі 500/2826/19
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/2826/19

23 червня 2020 рокум.Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючого судді Мандзія О.П.

за участю:

секретаря судового засідання Порплиці Т.В.

позивача ОСОБА_1

представника відповідача 1 Обарінчук О.В.

представника відповідача 2 Обарінчук О.В.

представника третьої особи 1 Озимків О.Г.

представника третьої особи 2 Решетуха А.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Тернопільської міської ради, виконавчого комітету Тернопільської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Тернопільський обласний центр з гідрометеорології Державної служби України з надзвичайних ситуацій, комунальне підприємство теплових мереж "Тернопільміськтеплокомуненерго" Тернопільської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовною заявою Тернопільської міської ради в особі Тернопільського міського голови, виконавчого комітету Тернопільської міської ради, треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Тернопільський обласний центр з гідрометеорології Державної служби України з надзвичайних ситуацій, комунальне підприємство теплових мереж "Тернопільміськтеплокомуненерго" Тернопільської міської ради, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення.

Ухвалою суду від 13.12.2019 року позовну заяву було залишено без руху та надано строк, достатній для усунення недоліків позовної заяви, із зазначенням способу їх усунення. Недоліки позовної заяви усунуто позивачем у строк, встановлений судом.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що розпорядженням від 25.10.2019 року №264 безпідставно дозволено комунальному підприємству теплових мереж "Тернопільміськтеплокомуненерго" Тернопільської міської ради розпочати опалювальний сезон в м.Тернополі з 29.10.2019 року, оскільки такий регуляторний акт прийнято Тернопільським міським головою за межами його повноважень, та порушує права позивача, як споживча теплової енергії у вигляді послуг з централізованого опалення. Виходячи з інформації Тернопільського обласного центру з гідрометеорології Державної служби України з надзвичайних ситуацій про погодні умови, що спостерігається у жовтні 2019 року, опалювальний сезон в м.Тернополі повинен був бути розпочатий з 30.10.2019 року. Окрім цього, оспорюване розпорядження прийнято з порушенням порядку, передбаченого для прийняття регуляторного акта.

За таких обставин, позивач вважає розпорядження Тернопільського міського голови від 25.10.2019 року №264 "Про початок опалювального сезону в м.Тернополі" з 29.10.2019 року протиправним та підлягає скасуванню, що слугувало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 23.12.2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначено судове засідання.

Ухвалою суду від 03.01.2020 року провадження в адміністративній справі зупинено до вирішення питання про відвід судді.

Ухвалою суду від 09.01.2020 року відмовлено у задоволенні заяви ОСОБА_1 про відвід судді.

Ухвалою суду від 13.01.2020 року поновлено провадження в адміністративній справі.

На адресу суду 20.01.2020 року від Тернопільської міської ради та виконавчого комітету Тернопільської міської ради надійшов відзив (т.1 а.с.119-122), в якому відповідачів позовні вимоги не визнали. Заперечуючи проти позову, послалися на п.19 ч.4 ст.42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", відповідно до якого сільський, селищний, міський голова здійснює інші повноваження місцевого самоврядування, визначені цим та іншими законами, якщо вони не віднесені до виключних повноважень ради або не віднесені радою до відання її виконавчих органів. При отриманні підтвердження щодо наявної прогнозованої середньодобової температури зовнішнього повітря +8 °С та нижче протягом 3 діб від Тернопільського обласного центру з гідрометеорології Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Тернопільською обласною державною адміністрацією здійснено інформування Тернопільської міської ради із рекомендацією забезпечити прийняття рішення про початок опалювального сезону, яка реалізована розпорядженням Тернопільського міського голови від 25.10.2019 року №264. Жодних доказів, які обґрунтовують та підтверджують факт порушення прав позивача за участі чи з вини відповідачів позивачем не надано. Рішення судів, на які посилається позивач у позові, не стосуються предмету спору та на час їх прийняття, не діяли Правила надання послуги з постачання теплової енергії, затвердженні постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 року №830, а тому не можуть братись до уваги. Просили у задоволення позову відмовити в повному обсязі.

Ухвалою суду від 20.02.2020 року, постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати, згідно ч.7, 8 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), постановлено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження та заміну засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням.

Позивач у підготовчому засідання наполягав про необхідність трьох відповідачів у справі: Тернопільської міської ради, виконавчого комітету Тернопільської міської ради, комунального підприємства теплових мереж "Тернопільміськтеплокомуненерго" Тернопільської міської ради.

Ухвалою суду від 20.02.2020 року відмовлено у залученні комунального підприємства теплових мереж "Тернопільміськтеплокомуненерго" Тернопільської міської ради як відповідача у справі.

Ухвалою суду від 30.04.2020 року, постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати, згідно ч.7, 8 ст.243 КАС України, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

Ухвалою суду від 23.06.2020 року відмовлено у задоволенні клопотання представника Тернопільської міської ради та виконавчого комітету Тернопільської міської ради про закриття провадження у справі.

В судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав, з підстав викладених у позові (т.1 а.с.4-14) та поясненнях (т.1 а.с.123-128, 168-169, 243-249), просив задовольнити в повному обсязі. Відзначив, що міський голова не є органом місцевого самоврядування.

Представник відповідачів в судовому засіданні позов не визнала з підстав, наведених у відзиві (т.1 а.с.119-122), просила суд відмовити у задоволенні позовних вимог.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Тернопільського обласного центру з гідрометеорології Державної служби України з надзвичайних ситуацій надано відповідні гідрометереологічні бюлетені за 24 - 31 жовтня 2019 року.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору комунального підприємства теплових мереж "Тернопільміськтеплокомуненерго" Тернопільської міської ради в судовому засіданні підтримала позицію відповідачів, пояснила, що виходячи з даних про пониження температури протягом 3 діб, яка не перевищує +8 °С, Тернопільського міського голову повідомлено про закінченнях всіх регламентних робіт та готовність розпочати опалювальний сезон станом на 24.10.2019 року. Додатково вказала, що на підставі Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затвердженні постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 року №830 в опалювальному сезоні 2019 - 2020 року послуги з постачання теплової енергії не надавались жодному споживачеві.

Заслухавши пояснення учасників справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, суд при прийняті рішення виходить з наступних підстав і мотивів.

Судом встановлено, що Тернопільською обласною державною адміністрацією повідомленням від 08.10.2019 року №04-6080/27 "Щодо середньодобової температури повітря", адресованим об`єднаним територіальним громадам, надано інформацію Тернопільського обласного центру з гідрометеорології Державної служби України з надзвичайних ситуацій з гідрометеорології щодо фактичної середньодобової температури повітря за попередні 3 доби та прогноз середньодобової температури повітря на найближчі 3 доби по території області та рекомендовано прийняти рішення щодо початку опалювального періоду 2019-2020 років (т.1 а.с.180).

У зв`язку із очікуваним зниженням температури зовнішнього повітря та з метою своєчасного початку опалювального періоду 2019-2020 років, Управління житлово-комунального господарства та енергозбереження Тернопільської обласної державної адміністрації листом від 23.10.2019 року №01/2-08/1116 просило щоденно, починаючи з 28.10.2019 року надавати фактичну середньодобову температуру повітря за попередні 3 доби та прогноз середньодобової температури повітря на наступні 3 доби по території області до моменту досягнення нею рівня +8 °С та нижче протягом 3 діб (т.1 а.с.161).

Тернопільським обласним центром з гідрометеорології Державної служби України з надзвичайних ситуацій щоденно надавались довідки про фактичну середньодобову температуру повітря за попередні 3 доби за доданими авіаметеорологічної станції та прогноз середньодобової температури повітря по території Тернопільської області на наступні 3 доби Управлінню житлово-комунального господарства та енергозбереження Тернопільської обласної державною адміністрації (т.1 а.с.162-166) та гідрометеорологічні бюлетені погоди за період з 24.10.2019 року по 31.10.2019 року Тернопільській міській раді (т.1 а.с.153-160).

Виходячи з даних про пониження температури протягом 3 діб, яка не перевищує +8 °С, комунальним підприємством теплових мереж "Тернопільміськтеплокомуненерго" Тернопільської міської ради повідомлено листом від 24.10.2019 року №3875/3 Тернопільського міського голову про закінченнях всіх регламентних робіт та готовність розпочати опалювальний сезон 2019-2020 років станом на 24.10.2019 року (а.с.179).

З довідки Управління житлово-комунального господарства та енергозбереження Тернопільської обласної державної адміністрації до проекту розпорядження міського голови "Про початок опалювального сезону в м.Тернополі" від 25.10.2019 року №126/15 слідує, що у зв`язку із пониженням середньодобової температури зовнішнього повітря та очікуванням погіршення погодних умов для забезпечення оптимального температурного режиму, виникла необхідність в прийняті даного розпорядження, а саме дозволити комунальному підприємству теплових мереж "Тернопільміськтеплокомуненерго" Тернопільської міської ради та підприємствам, котельні яких забезпечують теплопостачання житлових будинків для населення та інших споживачів, а також для шкіл м.Тернополя розпочати опалювальний сезон з 29.10.2019 року (т.1 а.с.178).

Розпорядженням Тернопільського міського голови від 25.10.2019 року №264 "Про початок опалювального сезону в м.Тернополі", відповідно до вимог Законів України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про житлово-комунальні послуги", постанови Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 року №630 "Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення", - дозволено комунальному підприємству теплових мереж "Тернопільміськтеплокомуненерго" Тернопільської міської ради розпочати з 29.10.2019 року опалювальний сезон для населення та інших споживачів, а також для шкіл в м.Тернополя (а.с.177).

Не погодившись із таким розпорядженням міського голови, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Перевіряючи юридичну та фактичну обґрунтованість рішення суб`єкта владних повноважень на відповідність вимогам ч.2 ст.2 КАС України, суд виходить з наступного.

Відповідно до п.5 ч.1 ст.1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.

За приписами ч.3 ст.21 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" постачання теплової енергії для потреб централізованого опалення здійснюється в опалювальний період.

Порядок визначення дати початку і закінчення опалювального періоду визначається законодавством.

Послуга з постачання теплової енергії надається згідно з умовами договору, що укладається з урахуванням особливостей, визначених цим Законом, та вимогами правил надання послуг з постачання теплової енергії, що затверджуються Кабінетом Міністрів України, якщо інше не передбачено законом (ч.6 ст.21 Закону України "Про житлово-комунальні послуги").

Відповідно до п.8 Правила надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 року №830 , постачання теплової енергії для потреб централізованого опалення здійснюється в опалювальний період.

Рішення про початок та закінчення опалювального періоду приймається органами місцевого самоврядування з урахуванням кліматичних умов згідно з будівельними нормами і правилами, правилами технічної експлуатації теплових установок і мереж, державними санітарними нормами і правилами та іншими нормативними документами.

Опалювальний період починається у разі, коли протягом трьох діб середня добова температура зовнішнього повітря становить 8° C та нижче, а закінчується у разі, коли протягом трьох діб середня добова температура зовнішнього повітря перевищує 8° C.

Згідно з п.5 Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 року №630 , рішення про початок та закінчення опалювального сезону приймається виконавчими органами відповідних сільських, селищних та міських рад або місцевими державними адміністраціями виходячи з кліматичних умов згідно з будівельними нормами і правилами, правилами технічної експлуатації, нормами санітарного законодавства та іншими нормативними документами.

Пунктом 7.9.4 Правил технічної експлуатації теплових установок і мереж, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 14.02.2007 року №71, визначено, що початок і закінчення опалювального періоду (і пов`язана з цим зміна гідравлічного і теплового режиму роботи ДТ і теплових мереж) установлюється в кожному регіоні окремо.

Опалювальний період починається, якщо протягом трьох діб середня добова температура зовнішнього повітря становить 8° C та нижче, а закінчується, коли протягом трьох діб середня добова температура зовнішнього повітря перевищує 8° C.

Уключення та відключення систем теплоспоживання здійснюється за графіком, узгодженим з теплопостачальною організацією.

Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

У відповідності до ч.1 ст.5 цього ж Закону система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; старосту; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.

Згідно з ч.1 ст.11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста (ч.1 ст.12 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Відповідно до ч.3 ст.24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Приписами ч.6, 8 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради.

Сільський, селищний, міський голова, голова районної у місті, районної, обласної ради в межах своїх повноважень видає розпорядження.

Як встановлено судом, позивач ОСОБА_1 , є мешканцем міста Тернополя, який користується послугами з постачання теплової енергії, що не спростовують відповідачі, а відтак, є суб`єктом правовідносин, до якого застосовується оскаржуване розпорядження Тернопільського міського голови від 25.10.2019 року №264 "Про початок опалювального сезону в м.Тернополі".

Розпорядженням Тернопільського міського голови від 14.04.2020 року №104 "Про закінчення опалювального сезону" визнано таким, що втратило чинність розпорядження від 25.10.2019 року №264 "Про початок опалювального сезону в м.Тернополі", яке є предметом даного спору, тоді як позов подана до суду 10.12.2019 року - на момент чинності оскаржуваного розпорядження.

Так, у зв`язку із пониженням середньодобової температури зовнішнього повітря та очікуванням погіршення погодних умов для забезпечення оптимального температурного режиму, Тернопільську міську раду повідомлено комунальним підприємством теплових мереж "Тернопільміськтеплокомуненерго" Тернопільської міської ради листом від 24.10.2019 року №3875/3 про закінченнях всіх регламентних робіт та готовність розпочати опалювальний сезон 2019-2020 років станом на 24.10.2019 року та Управління житлово-комунального господарства та енергозбереження Тернопільської обласної державної адміністрації довідкою до проекту розпорядження міського голови "Про початок опалювального сезону в м.Тернополі" від 25.10.2019 року №126/15 про необхідність в прийняті даного розпорядження, а саме дозволити комунальному підприємству теплових мереж "Тернопільміськтеплокомуненерго" Тернопільської міської ради та підприємствам, котельні яких забезпечують теплопостачання житлових будинків для населення та інших споживачів, а також для шкіл м.Тернополя розпочати опалювальний сезон з 29.10.2019 року.

Отримання прогнозованої середньодобової температури зовнішнього повітря +8 °С та нижче протягом 3 діб від Тернопільського обласного центру з гідрометеорології Державної служби України з надзвичайних ситуацій щоденно Управлінням житлово-комунального господарства та енергозбереження Тернопільської обласної державної адміністрації підтверджується довідками про фактичну середньодобову температуру повітря за попередні 3 доби за доданими авіаметеорологічної станції та прогноз середньодобової температури повітря по території Тернопільської області на наступні 3 доби, що містяться в матеріалах справи.

Таким чином, рекомендації Тернопільської обласної державної адміністрації прийняти рішення щодо початку опалювального сезону 2019-2020 років з 29.10.2019 року, у зв`язку із очікуваним зниженням температури зовнішнього повітря до 8° C та нижче, є підставним.

Проте аналіз вищезазначених норм вказує, що у Тернопільського міського голови відсутні повноваження приймати рішення про початок опалювального сезону (періоду), оскільки це питання віднесено до компетенції місцевого органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Конституційний Суд України у п.4 Рішення від 06.07.1999 року №7-рп/990 роз`яснив, що міський голова як особа, що має представницький мандат, виступає від імені виборців, зокрема представляє територіальну громаду, міську раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян тощо; звертається до суду з питань визнання незаконними актів відповідних органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси територіальної громади, а також повноваження ради та її органів; укладає від імені територіальної громади, міської ради та її виконавчого комітету договори відповідно до законодавства (ч.3 ст.42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"). Виконання цих функцій та повноважень має місце тому, що виборці обрали його і наділили мандатом (тобто дорученням).

Так, міський голова, виходячи з приписів ч.4 ст.42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", наділений правом скликати засідання ради та її виконавчого комітету, виносити на їх розгляд будь-які питання, головувати на засіданнях, підписувати рішення, а також ветувати рішення ради чи її виконавчого комітету, що у даному випадку зроблено не було.

Твердження ж представника відповідача на те, що міський голова, видаючи оскаржуване розпорядження про початок опалювального сезону, реалізовував повноваження, надані йому п.19 ч.4 ст.42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", з огляду на віднесення таких до відання виконавчих органів міської ради, є безпідставним.

Що стосується посилань представника відповідача на те, що відповідно до п.8 Правила надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 року №830 , рішення про початок опалювального періоду приймається органами місцевого самоврядування, то суд відзначає, що наведена законодавча норма не надає такі повноваження міському голові.

При цьому, зі змісту спірного розпорядження від 25.10.2019 року №264 слідує, що при його прийняті Тернопільський міський голова керувався саме Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 року №630 , п.5 яких передбачено прийняття рішення про початок опалювального сезону виконавчими органами міських рад.

З наведеного суд дійшов висновку, що міський голова хоча й входить до системи місцевого самоврядування, однак не є органом місцевого самоврядування - міською радою або її виконавчим органом, а тому, видаючи розпорядження від 25.10.2019 року №264 "Про початок опалювального сезону в м.Тернополі", Тернопільський міський голова діяв не у межах повноважень, встановлених чинним законодавством України, що свідчить про невідповідність такого вимогам ч.2 ст.2 КАС України, а відтак оскаржене рішення є протиправним.

Враховуючи вищенаведений висновок суду, розпорядження міського голови від 25.10.2019 року №264 "Про початок опалювального сезону в м.Тернополі" не може бути регуляторним актом, оскільки прийнято не уповноваженим суб`єктом владних повноважень.

Частиною 2 ст.6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

В рішенні у справі "Рисовський проти України" ЄСПЛ вказав на те, що принцип "належного урядування", зокрема, передбачає, що державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовніший спосіб. При цьому, на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість уникати виконання своїх обов`язків (заява № 29979/04, п.70).

Принцип "належного урядування", як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість (рішення у справі "Москаль проти Польщі" (Moskal v. Poland), п.73). Будь-яка інша позиція була б рівнозначною, inter alia, санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам (див. там само). З іншого боку, потреба виправити минулу "помилку" не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу (рішення у справі "Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки" (Pincova and Pine v. the Czech Republic), заява № 36548/97, п.58). Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (див. зазначене вище рішення у справі "Лелас проти Хорватії" (Lelas v. Croatia), п.74).

Суд враховує положення Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.

Отже, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України та оцінки наявних у матеріалах справи доказів в їх сукупності, суд приходить до висновку, що достатнім та належним способом захисту права позивача, за встановлених обставин, є визнання протиправним оскаржуваного розпорядження від 25.10.2019 року №264 "Про початок опалювального сезону в м.Тернополі", оскільки на момент прийняття рішення судом таке втратило чинність відповідно до розпорядження Тернопільського міського голови від 14.04.2020 року №104 "Про закінчення опалювального сезону", а відтак не підлягає скасуванню те, що скасовано на час прийняття рішення та втратило чинність.

Частиною 1 ст.9 КАС України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За наслідками судового розгляду, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду достатніх беззаперечних доказів на обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і не довів правомірності оскаржуваного рішення.

Таким чином, враховуючи встановлені судом обставини справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами ст.90 КАС України та аналізуючи наведені положення законодавства, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення частково.

При задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа (ч.1 ст.139 КАС України).

Згідно ч.3 ст.139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Оскільки позов підлягає до задоволення частково, то суд присуджує на користь позивача здійснені ним та документально підтверджені судові витрати по сплаті судового збору розмірі 384,20 грн. згідно квитанції №24148844 від 09.12.2019 (т.1 а.с.3) за рахунок бюджетних асигнувань Тернопільської міської ради.

Керуючись ст.139, 241-246, 250 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправним розпорядження міського голови Тернопільської міської ради від 25 жовтня 2019 року №264 "Про початок опалювального сезону в м. Тернополі".

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Тернопільської міської ради в користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 384 (триста вісімдесят чотири) гривні 20 (двадцять) копійок сплачених згідно квитанції №24148844 від 09.12.2019 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 01 липня 2020 року.

Реквізити учасників справи:

Позивач:

- ОСОБА_1 ЄДРПОУ / АДРЕСА_1

Відповідач:

-Тернопільська міська рада ЄДРПОУ / ІПН 34334305 вул. Листопадова 5,м. Тернопіль,46001

-Виконавчий комітет Тернопільської міської ради 04058344 вул. Листопадова, 5,м. Тернопіль,46001

Третя особа:

-Тернопільський обласний центр з гідрометереології Державної служби України з надзвичайних ситуацій,ЄДРПОУ / ІПН ,вул. Новий Світ, 17,м. Тернопіль,46002

-Комунальне підприємство теплових мереж "Тернопільміськтеплокомуненерго" Тернопільської міської ради, 14034534,вул. І. Франка, 16,м. Тернопіль,46001

Головуючий суддя Мандзій О.П.

Дата ухвалення рішення23.06.2020
Оприлюднено01.07.2020
Номер документу90118325
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення

Судовий реєстр по справі —500/2826/19

Ухвала від 20.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Постанова від 25.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 23.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 23.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 13.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 12.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 17.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 07.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Рішення від 23.06.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 23.06.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні