Постанова
від 25.11.2020 по справі 500/2826/19
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий суддя у першій інстанції : Мандзій О.П.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 листопада 2020 рокуЛьвівСправа № 500/2826/19 пров. № А/857/9705/20

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Бруновської Н.В.

суддів: Макарика В.Я., Матковської З.М.

за участю секретаря судового засідання: Волошин М.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Тернопільської міської ради на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 23 червня 2020 року у справі № 500/2826/19 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Тернопільської міської ради, Виконавчого комітету Тернопільської міської ради про визнання протиправним та скасування розпорядження, -

ВСТАНОВИВ :

10.12.2019р. ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом (з врахуванням заяви про зміну позовних вимог) до Тернопільської міської ради, Виконавчого комітету Тернопільської міської ради про визнання протиправним та скасування розпорядження Тернопільського міського голови від 25.10.2019р. № 264 Про початок опалювального сезону в м.Тернополі .

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 23.06.2020р. позов задоволено частково. Суд визнав протиправним розпорядження міського голови Тернопільської міської ради від 25.10.2019р. №264 Про початок опалювального сезону в м.Тернополі .

Не погоджуючись із даним рішенням, апелянт Тернопільська міська рада подав апеляційну скаргу, в якій зазначає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права.

Апелянт просить суд, рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 23.06.2020р. скасувати та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.

Особи, які беруть участь у справі, в судове засідання не з`явились, хоча належним чином повідомленні про дату, час і місце розгляду справи в порядку ст.126 КАС України, що не перешкоджає розгляду справи у їх відсутності відповідно до ст.313 КАС України.

ст.229 КАС України передбачено, що фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи скарги, законність і обґрунтованість рішення суду, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення виходячи з наступних підстав.

Як видно із матеріалів справи, Тернопільською обласною державною адміністрацією повідомленням від 08.10.2019р. №04-6080/27 Щодо середньодобової температури повітря , яке адресоване об`єднаним територіальним громадам, надано інформацію Тернопільського обласного центру з гідрометеорології Державної служби України з надзвичайних ситуацій з гідрометеорології щодо фактичної середньодобової температури повітря за попередні 3 доби та прогноз середньодобової температури повітря на найближчі 3 доби по території області та рекомендовано прийняти рішення щодо початку опалювального періоду 2019-2020 років (т.1 а.с.180).

У зв`язку із очікуваним зниженням температури зовнішнього повітря та з метою своєчасного початку опалювального періоду 2019-2020 років, Управління житлово-Комунального господарства та енергозбереження Тернопільської обласної державної адміністрації листом від 23.10.2019р. №01/2-08/1116 просив Тернопільський обласний центр з гідрометеорології щоденно, починаючи з 28.10.2019р. надавати фактичну середньодобову температуру повітря за попередні 3 доби та прогноз середньодобової температури повітря на наступні 3 доби по території області до моменту досягнення нею рівня +8 °С та нижче протягом 3 діб (т.1 а.с.161).

Тернопільським обласним центром з гідрометеорології Державної служби України з надзвичайних ситуацій щоденно надавались довідки про фактичну середньодобову температуру повітря за попередні 3 доби за доданими авіаметеорологічної станції та прогноз середньодобової температури повітря по території Тернопільської області на наступні 3 доби Управлінню житлово-комунального господарства та енергозбереження Тернопільської обласної державною адміністрації (т.1 а.с.162-166) та гідрометеорологічні бюлетені погоди за період з 24.10.2019р. - 31.10.2019р. Тернопільській міській раді (т.1 а.с.153-160).

З врахуванням пониження температури протягом 3 діб, яка не перевищує +8 °С, Комунальне підприємство теплових мереж Тернопільміськтеплокомуненерго Тернопільської міської ради повідомив листом від 24.10.2019р. №3875/3 Тернопільського міського голову про закінченнях всіх регламентних робіт та готовність розпочати опалювальний сезон 2019-2020 років станом на 24.10.2019 р. (а.с.179).

Із змісту довідки Управління житлово-комунального господарства та енергозбереження Тернопільської обласної державної адміністрації до проекту розпорядження міського голови Про початок опалювального сезону в м. Тернополі від 25.10.2019р. №126/15, у зв`язку із пониженням середньодобової температури зовнішнього повітря та очікуванням погіршення погодних умов для забезпечення оптимального температурного режиму, виникла необхідність в прийняті даного розпорядження, а саме дозволити комунальному підприємству теплових мереж Тернопільміськтеплокомуненерго Тернопільської міської ради та підприємствам, котельні яких забезпечують теплопостачання житлових будинків для населення та інших споживачів, а також для шкіл м.Тернополя розпочати опалювальний сезон з 29.10.2019р. (т.1 а.с.178).

Розпорядженням Тернопільського міського голови від 25.10.2019р. №264 Про початок опалювального сезону в м.Тернополі , відповідно до вимог Законів України Про місцеве самоврядування в Україні , Про житлово-комунальні послуги , Постанови Кабінету Міністрів України від 21.07.2005р. №630 Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення , - дозволено Комунальному підприємству теплових мереж Тернопільміськтеплокомуненерго Тернопільської міської ради розпочати з 29.10.2019р. опалювальний сезон для населення та інших споживачів, а також для шкіл в м.Тернополя. (т.1 а.с.22)

ч.2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг регулюються Законом України Про житлово-комунальні послуги .

ч.3 ст.21 Закону України Про житлово-комунальні послуги передбачено, що постачання теплової енергії для потреб централізованого опалення здійснюється в опалювальний період. Порядок визначення дати початку і закінчення опалювального періоду визначається законодавством.

Відповідно до п.1, 2 ч.1 ст.4 Закону України Про житлово-комунальні послуги до повноважень Кабінету Міністрів України належать зокрема затвердження правил надання (постачання) комунальних послуг (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії) та послуг з управління багатоквартирним будинком, затвердження типових договорів про надання (постачання) комунальних послуг (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії) та послуг з управління багатоквартирним будинком.

Так, на виконання п.1 і 2 ч.1 ст.4 Закону України Про житлово-комунальні послуги Кабінет Міністрів України Постановою від 21.08.2019р. № 830 затвердив Правила надання послуги з постачання теплової енергії (надалі Правила № 830).

Із змісту ч.1 Правил № 830 видно, що ці Правила регулюють відносини між суб`єктом господарювання, що провадить господарську діяльність з постачання теплової енергії (далі - виконавець), та індивідуальним і колективним споживачем (далі - споживач), який отримує або має намір отримати послугу з постачання теплової енергії (далі - послуга), та визначають вимоги до якості послуги, одиниці виміру обсягу спожитої споживачем теплової енергії, порядок оплати.

ч.8 Правил № 830 встановлено, що постачання теплової енергії для потреб централізованого опалення здійснюється в опалювальний період.

Рішення про початок та закінчення опалювального періоду приймається органами місцевого самоврядування з урахуванням кліматичних умов згідно з будівельними нормами і правилами, правилами технічної експлуатації теплових установок і мереж, державними санітарними нормами і правилами та іншими нормативними документами.

Опалювальний період починається у разі, коли протягом трьох діб середня добова температура зовнішнього повітря становить 8°С та нижче, а закінчується у разі, коли протягом трьох діб середня добова температура зовнішнього повітря перевищує 8°С.

Тобто, рішення про початок та закінчення опалювального періоду приймається органами місцевого самоврядування з урахуванням кліматичних умов згідно з будівельними нормами і правилами, правилами технічної експлуатації теплових установок і мереж, державними санітарними нормами і правилами та іншими нормативними документами.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005р. № 630 затверджено Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (надалі Правила № 630).

Зокрема, ч.1 Правил № 630, передбачено, що ці Правила регулюють відносини між суб`єктом господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальних послуг (далі - виконавець), і фізичною та юридичною особою (далі - споживач), яка отримує або має намір отримувати послуги з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (далі - послуги).

п.5 Правил № 630 встановлено, що рішення про початок та закінчення опалювального сезону приймається виконавчими органами відповідних сільських, селищних та міських рад або місцевими державними адміністраціями виходячи з кліматичних умов згідно з будівельними нормами і правилами, правилами технічної експлуатації, нормами санітарного законодавства та іншими нормативними документами.

Аналіз вказаних норм дає підстави дійти висновку, що рішення про початок та закінчення опалювального сезону приймається виконавчими органами відповідних сільських, селищних та міських рад або місцевими державними адміністраціями або органами місцевого самоврядування з врахуванням кліматичних умов.

Так, систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України Про місцеве самоврядування в Україні .

ч.1 та 2 ст.10 цього Закону передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

При цьому, згідно ст.11 Закон України Про місцеве самоврядування в Україні виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

Отже, колегія суддів вважає зазначити, що під органом місцевого самоврядування та місцевого органу виконавчої влади слід розуміти сільські, селищні, міські ради та обласні та районні ради та їх виконавчі комітету (в разі їх створення), які приймають рішення під час пленарного засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом (ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ).

Вказані обставини дають підстави дійти висновку, що у міського голови відсутні правові підстави для одноосібного прийняття рішення про початок опалювального сезону, оскільки таке право надано лише колегіальному органу місцевого самоврядування та його виконавчому комітету, який приймає рішення шляхом обговорення та голосування на пленарному засіданні відповідної ради.

З огляду на вказане, колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції, що розпорядження Тернопільського міського голови від 25.10.2019р. № 264 Про початок опалювального сезону в м. Тернополі є протиправним, оскільки міський голова Тернопільської міської ради діяв не у межах повноважень та не у спосіб визначений законами та Конституцією України.

Колегія суддів не бере до уваги доводи апелянта, що відповідно до ст.42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні міський голова вправі виносити розпорядження, оскільки у даній справі не ставиться питання правомірності владно- управлінських функцій міського голови, а лише правомірність дотримання порядку прийняття оскарженого розпорядження.

Інші доводи апеляційної скарги фактично зводяться до переоцінки доказів та незгодою апелянта з висновками суду першої інстанцій по їх оцінці, тому не можуть бути прийняті апеляційною інстанцією.

Колегія суддів також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).

Також згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

В ст.242 КАС України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

ст. 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Із врахуванням викладеного, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції є законним, доводи апеляційної скарги зроблених судом першої інстанції висновків не спростовують і при ухваленні оскарженого судового рішення порушень норм матеріального та процесуального права ним допущено не було тому, відсутні підстави для скасування чи зміни рішення суду першої інстанції.

Керуючись ст.ст.229, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Тернопільської міської ради залишити без задоволення, а рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 23 червня 2020 року у справі № 500/2826/19 - без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку, виключно у випадках передбачених ч.4 ст.328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.В. Бруновська

Суддя В.Я. Макарик

Суддя З.М. Матковська

Постанова в повному обсязі складена 07.12.2020р.

Дата ухвалення рішення25.11.2020
Оприлюднено08.12.2020
Номер документу93335838
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/2826/19

Ухвала від 20.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Постанова від 25.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 23.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 23.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 13.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 12.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 17.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 07.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Рішення від 23.06.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 23.06.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні