Рішення
від 03.07.2020 по справі 420/1055/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/1055/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 липня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді - Кравченка М.М.;

за участі:

секретаря судового засідання - Тригубенко Ю.Г.;

прокурора - Стоянова О.Г.;

представника відповідача - Мельникової Т.В.;

представника відповідача - Джаноян Л.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Першого заступника прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю КАМЕРТОН про визнання дій протиправними та скасування містобудівних умов та обмежень, -

СУТЬ СПОРУ:

Перший заступник прокурора Одеської області звернувся до Одеського окружного адміністративного суду в інтересах держави в особі Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області з позовом до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю КАМЕРТОН , в якому просив: визнати протиправними дії Департаменту архітектури містобудування Одеської міської ради щодо видачі 23.08.2018 за № 225 містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5; скасувати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5, видані управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради 23.08.2018 за № 225.

В обґрунтування своїх позовних вимог прокурор зазначив наступне. Прокуратурою Одеської області установлено, що на замовлення ТОВ КАМЕРТОН 23.08.2018 за № 225 управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради (наразі Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради) видані містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва - Нове будівництво багатоквартирного житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення, підземним паркінгом та дошкільним учбовим закладом . Вищевказаними умовами та обмеженнями передбачено нове будівництво багатоквартирного житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення, підземним паркінгом та дошкільним учбовим закладом. В результаті вивчення питання законності наданих містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва встановлені порушення управління архітектури та містобудування Одеської міської ради вимог Закону України Про регулювання містобудівної діяльності . Згідно детального плану території на земельній ділянці площею 1,037 га, що знаходиться за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5, передбачено розміщення окремо розташованого дошкільного навчального закладу, загальною площею 2300 кв. м розрахованого на 165 дітей, а саме: на 9 груп: 3 ясельні (1, 5-3, роки) по 15 дітей; 6 дошкільних по 20 дітей. Рішення про внесення змін до детального плану території у межах вул. Генуезька, Піонерська, Французький бульвар, Гагарінське плато в м. Одесі не приймались, так само відсутні будь-які рішення щодо його скасування, а тому вбачається, що вказана містобудівна документація є чинною по сьогоднішній день. Таким чином, управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради (наразі Департамент) при видачі містобудівних умов та обмежень на проектування об`єкта будівництва за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5, допущено порушення вимог Закону України Про регулювання містобудівної діяльності щодо обов`язкової відповідності намірів забудови земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні, що відповідно до п.3 ч.4 ст.29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності є окремою підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 02.03.2020 року позовну заяву Першого заступника прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю КАМЕРТОН про визнання дій протиправними та скасування містобудівних умов та обмежень було прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі.

У відзиві на позовну заяву Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради вказує, що Заступником прокурора Одеської області у своїй позовній заяві не зазначено в чому саме полягає порушення інтересів держави наданими вихідними даними на проектування, та якими доказами це підтверджується, та не обґрунтовує необхідність їх захисту. На підставі наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 07.12.2018 року № 1553 та направлення на проведення позапланової перевірки від 12.12.2018 р. за № 23Н посадовою особою департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області було проведено позапланову перевірку з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил щодо надання департаментом архітектури та містобудування Одеської міської ради містобудівних умов та обмежень на проектування об`єкту за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5. За результатами проведення перевірки суб`єктом нагляду був виданий припис від 28.12.2018 року про усунення певних недоліків. Рішенням від 28.12.2018 року дія містобудівних умов та обмежень на проектування була зупинена. Зазначені у приписі недоліки були усунуті департаментом архітектури та містобудування Одеської міської ради та 11.02.2019 року рішенням головного Інспектора будівельного нагляду Лисенко А.І. було прийняте рішення про відновлення дії містобудівних умов та обмежень на проектування об`єкту за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5. Під час проведення перевірки у порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду жодним чином не було виявлено порушень вимог містобудівної документації на місцевому рівні та невідповідності намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації.

У відзиві на позовну заяву Товариство з обмеженою відповідальністю КАМЕРТОН вказує, що функціональне призначення детального плану території полягає в плануванні організації та розвитку території, а плану зонування території (зонінг) - визначення умов та обмежень використання території. А тому обмеження щодо забудови можуть встановлюватись саме планом зонування території (зонінг). Отже, твердження позивача про те, що Детальний план території після затвердження є основним документом, у відповідності до якого повинні надаватись містобудівні умови та обмеження забудови земельних ділянок, є невірним. Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва № 225, затверджені Наказом Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради № 01-06/170 від 23.08.2018 року, були прийняті на підставі Плану зонування території м. Одеси (зонінг), затвердженим рішенням Одеської міської ради від 19.10.2016 р. № 1316-VII. Та в пункті 3 Містобудівних умов та обмежень зазначено наступне: Відповідно до Плану зонування території м. Одеси (зонінг), затвердженим рішенням Одеської міської ради від 19.10.2016 р. № 1316-VII земельна ділянка за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5, розташована в проектній зоні змішаної житлової та громадської забудови (Ж-5п), одним із переважних видів використання якої є розташування багатоквартирних, вище ніж п`ять поверхів житлових будинків. Одним із супутніх видів використання території даної зони є розташування вбудованих, підземних, напівпідземних гаражів, приміщень багатоцільового та спеціального призначення, дитячих дошкільних установ та ін. Тому не було підстав Управлінню архітектури та містобудування Одеської міської ради відмовляти ТОВ КАМЕРТОН у видачі Містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва.

У відповіді на відзив прокурор зазначає, що починаючи з дати видачі містобудівних умов та обмежень для проектування багатоквартирного комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення, підземним паркінгом та дошкільним закладом, а саме - 23.08.2018, позивачами у справі не вжито жодних заходів, спрямованих на усунення порушень вимог діючого законодавства України. Більш того, навіть після повідомлення прокурором департаменту ДАБІ в Одеській області у листі від 16.12.2019 № 05/1-829вих19 про вказані порушення діючого законодавства України останнім не вжито ефективний заходів, направлених на скасування вищевказаних містобудівних умов та обмежень забудови. Вказані обставини підтверджують бездіяльність протягом тривалого часу органу, що здійснює функції контролю та нагляду у сфері містобудівного та архітектурно-будівельного законодавства, у зв`язку з чим у прокуратуру області наявні підстави для звернення до суду з вказаним позовом.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши надані письмові докази, перевіривши матеріали справи, а також проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку що в задоволенні позову слід відмовити повністю. Свій висновок суд вмотивовує наступним чином. Так, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

23.08.2018 року Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради (на теперішній час департамент) за результатами розгляду заяви Товариства з обмеженою відповідальністю КАМЕРТОН та наданих документів були надані містобудівні умови та обмеження № 01-06/170 забудови земельної ділянки за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5, наміри забудови - будівництво багатоквартирного житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення, підземним паркінгом та дошкільним учбовим закладом.

Відповідно до ч.2 ст.24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.

Згідно з ч.ч.3-8 ст.29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника, до якої додаються: 1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію; 2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації); 3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; 4) витяг із Державного земельного кадастру. Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об`єкта будівництва. Цей перелік документів для надання містобудівних умов та обмежень є вичерпним. Витяг з містобудівного кадастру для формування містобудівних умов та обмежень до документів замовника додає служба містобудівного кадастру (у разі її утворення). Перелік об`єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування. Підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є: 1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень; 2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці; 3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. Відмова у наданні містобудівних умов та обмежень здійснюється шляхом направлення листа з обґрунтуванням підстав такої відмови відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, що не перевищує встановлений строк їх надання. Містобудівні умови та обмеження містять: 1) назву об`єкта будівництва, що повинна відображати вид будівництва та місце розташування об`єкта; 2) інформацію про замовника; 3) відповідність на дату надання містобудівних умов та обмежень цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні; 4) гранично допустиму висотність будинків, будівель та споруд у метрах; 5) максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки; 6) максимально допустиму щільність населення в межах житлової забудови відповідної житлової одиниці (кварталу, мікрорайону); 7) мінімально допустимі відстані від об`єкта, що проектується, до червоних ліній, ліній регулювання забудови, існуючих будинків та споруд; 8) планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони); 9) охоронні зони об`єктів транспорту, зв`язку, інженерних комунікацій, відстані від об`єкта, що проектується, до існуючих інженерних мереж. Перелік зазначених умов є вичерпним. Надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову в їх наданні здійснюється відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня реєстрації заяви, затверджується наказом такого органу. Відомості про надані містобудівні умови та обмеження підлягають внесенню до реєстру містобудівних умов та обмежень, який веде відповідний уповноважений орган містобудування та архітектури. Порядок ведення реєстру містобудівних умов та обмежень визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування. Доступ користувачів до даних реєстру містобудівних умов та обмежень здійснюється безоплатно через офіційний веб-сайт уповноваженого органу містобудування та архітектури. Містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника. Внесення змін до містобудівних умов та обмежень може здійснювати орган, що їх надав, за заявою замовника, на виконання приписів головних інспекторів будівельного нагляду центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, або за рішенням суду. Скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється: 1) за заявою замовника; 2) головними інспекторами будівельного нагляду в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду у разі невідповідності містобудівних умов та обмежень містобудівному законодавству, містобудівній документації на місцевому рівні, будівельним нормам, стандартам і правилам; 3) за рішенням суду. У разі скасування в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду або за рішенням суду містобудівних умов та обмежень посадові особи відповідного уповноваженого органу містобудування та архітектури несуть відповідальність згідно із законом.

Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва № 225, затверджені Наказом Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради № 01-06/170 від 23.08.2018 року, були прийняті на підставі Плану зонування території м. Одеси (зонінг), затвердженим рішенням Одеської міської ради від 19.10.2016 року № 1316-VII.

Відповідно до п.7 ч.1 ст.1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.

Згідно з ч.2 ст.2 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності інструментом державного регулювання планування територій є містобудівна документація, яка поділяється на документацію державного, регіонального та місцевого рівнів.

Відповідно до ч.1 ст.17 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту. На підставі затвердженого генерального плану населеного пункту розробляється план земельно-господарського устрою, який після його затвердження стає невід`ємною частиною генерального плану. Послідовність виконання робіт з розроблення генерального плану населеного пункту та документації із землеустрою визначається будівельними нормами, державними стандартами і правилами та завданням на розроблення (внесення змін, оновлення) містобудівної документації, яке складається і затверджується її замовником за погодженням з розробником. У складі генерального плану населеного пункту може розроблятися план зонування території цього населеного пункту. План зонування території може розроблятися і як окрема містобудівна документація після затвердження генерального плану.

Згідно з Генеральним планом міста Одеси, затвердженим рішенням Одеської міської ради від 25.03.2015 року № 6489-VI, територія по Гагринському плато, 5, розташована у межах території багатоквартирної житлової забудови.

Відповідно до ч.1 ст.19 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території. Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції.

Згідно з детальним планом території у межах вул. Генуезька, Піонерська, Французький бульвар, Гагарінське плато в м. Одесі, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 16.12.2015 року № 274-VII, дана територія була позначена як навчальна зона.

19.10.2016 року Одеською міською радою було прийняте рішення № 1316-VII Про затвердження плану зонування території м. Одеси (зонінгу) , яким було затверджено план зонування території м. Одеси.

Відповідно до п.9 ч.1 ст.1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності план зонування території (зонінг) - містобудівна документація, що визначає умови та обмеження використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.

Згідно з ч.1 ст.18 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності план зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон. План зонування території розробляється з метою створення сприятливих умов для життєдіяльності людини, забезпечення захисту територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, запобігання надмірній концентрації населення і об`єктів виробництва, зниження рівня забруднення навколишнього природного середовища, охорони та використання територій з особливим статусом, у тому числі ландшафтів, об`єктів історико-культурної спадщини, а також земель сільськогосподарського призначення і лісів.

Відповідно до ч.2 ст.18 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності план зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації.

Згідно з положеннями ДСТУ-НББ.1.1-12:2011 Настанова про склад та зміст плану зонування території (зонінг) основним документом зонінгу є схема зонування, яка розробляється в цифровій формі у місцевій системі координат, прив`язаній до державної системи координат, що дозволяє формувати її електронне зображення або отримувати її аналоговий документ на паперових носіях необхідного масштабу. На схемі зонування територія населеного пункту поділяється на територіальні зони, для кожної з яких встановлюється містобудівний регламент, яким визначаються види дозволеного (переважні та супутні) використання. Зонінг розробляється на основі генерального плану населеного пункту, плану земельно-господарського устрою та містобудівного кадастру.

Тобто, суд погоджується з відповідачем, що зонінг фактично становить собою планувальний поділ території міста на певні території з визначенням переліку дозволених (переважних та супутніх) об`єктів забудови, що забезпечує реалізацію довгострокової стратегії комплексного розвитку міста з урахуванням всіх його потреб та стримує хаотичну забудову.

З урахуванням зазначеного, твердження прокурора, що детальний план території після затвердження є основним документом, у відповідності до якого повинні надаватись містобудівні умови та обмеження забудови земельних ділянок, є необґрунтованими та безпідставними, оскільки функціональне призначення детального плану території полягає в плануванні організації та розвитку території, а плану зонування території (зонінгу) - визначення умов та обмежень використання території.

Відповідно до плану зонування території м. Одеси територія по Гагарінському плато, 5, розташована у межах території Ж-5п (проектна зона змішаної житлової забудови та громадської забудови), частково вищевказана земельна ділянка розташована в громадській зоні Г-3 (навчальна зона), призначеної для розташування закладів виховання, середньої спеціальної та вищої освіти.

Згідно з Переліком дозволених та допустимих видів забудови та використання земельних ділянок в межах територіальних зон плану зонування території (зонінгу) м. Одеси, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 19 жовтня 2016 року № 1316-VII, зона Ж-5п призначена для розташування багатоквартирних житлових будинків поверховістю вище ніж п`ять поверхів, супутніх об`єктів повсякденного обслуговування населення, комунальних об`єктів, окремих об`єктів загальноміського та районного значення, одним із супутніх видів використання даної зони є розміщення дитячих дошкільних установ, навчально-виховних комплексів, загальноосвітніх шкіл.

З матеріалів справи вбачається, що в п.1 Містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва № 225, затверджених Наказом Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради № 01-06/170 від 23.08.2018 року, зазначено вид будівництва, адреса або місцезнаходження земельної ділянки - Нове будівництво багатоквартирного житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення, підземним паркінгом та дошкільним учбовим закладом.

Таким чином, суд погоджується з відповідачем, що Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва за № 225, затверджені Наказом Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради № 01-06/170 від 23.08.2018 року, відповідають Плану зонування території міста Одеси (зонінгу), затвердженого рішенням Одеської міської ради від 19.10.2016 року № 1316-VII, а тому надані у відповідності до намірів забудови земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні.

За таких обставин, в Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради були відсутні встановлені законом підстави для відмови Товариству з обмеженою відповідальністю КАМЕРТОН у видачі Містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва.

Відповідно до ч.1 ст.41-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності державний архітектурно-будівельний нагляд - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об`єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.

Згідно з ч.2 ст.41-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч.3 ст.41-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності з метою здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду головні інспектори будівельного нагляду: 1) перевіряють законність рішень у сфері містобудівної діяльності, прийнятих об`єктами нагляду; 2) витребовують від органів державної влади, фізичних та юридичних осіб документи і матеріали щодо предмета нагляду, одержують інформацію з автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та баз даних, створених органами державної влади; 3) мають право безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів, приміщень, документів та матеріалів, необхідних для здійснення нагляду; 4) вимагають від органів державного архітектурно-будівельного контролю проведення перевірок у разі наявності ознак порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил; 5) залучають у разі потреби до здійснення нагляду фахівців підприємств, установ, організацій, контрольних і фінансових органів.

Згідно з ч.4 ст.41-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об`єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право: 1) видавати обов`язкові до виконання об`єктами нагляду приписи про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; 2) притягати посадових осіб об`єктів нагляду до відповідальності за вчинені правопорушення відповідно до закону; 3) ініціювати притягнення посадових осіб об`єктів нагляду до дисциплінарної відповідальності; 4) вносити подання про звільнення посадової особи об`єкта нагляду до органу, який здійснив його призначення; 5) вносити подання про позбавлення права виконувати певні види робіт посадової особи об`єкта нагляду до органу, яким таке право надавалося; 6) скасовувати чи зупиняти дію рішень, прийнятих об`єктами нагляду відповідно до визначених цим Законом повноважень, які порушують вимоги містобудівного законодавства, з одночасним складанням протоколу відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення та подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду. За невиконання письмових вимог головних інспекторів будівельного нагляду посадові особи об`єктів нагляду несуть відповідальність відповідно до закону. Про скасування рішень, прийнятих об`єктами нагляду, головний інспектор будівельного нагляду повідомляє голову відповідного органу місцевого самоврядування для прийняття рішення про притягнення до дисциплінарної відповідальності винної особи.

Під час розгляду справи суд встановив, що на підставі наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 07.12.2018 року № 1553 та направлення на проведення позапланової перевірки від 12.12.2018 року за № 23Н посадовою особою Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області було проведено позапланову перевірку з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил щодо надання Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради містобудівних умов та обмежень на проектування об`єкту будівництва за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5.

За результатами проведеної перевірки було складено акт від 28.12.2018 року, в якому було зазначено, що містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва, затверджені наказом Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради від 23.08.2018 № 01-06/170 на об`єкт: нове будівництво багатоквартирного житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення, підземним паркінгом та дошкільним учбовим закладом за адресою: м. Одеса, Приморський район, Гагарінське плато, 5, надані з порушенням ч.2 ст.5, п,4 ч.5, ч.7 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , п.2 розділу ІІ Порядку ведення реєстру містобудівних умов та обмежень, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 31.05.2017 року № 135.

За наслідком вказаної перевірки було видано припис від 28.12.2018 року Управлінню архітектури та містобудування Одеської міської ради про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, а також прийнято рішення від 28.12.2018 року про зупинення дії містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва, затверджених наказом Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради від 23.08.2018 року № 01-06/170 на об`єкт: нове будівництво багатоквартирного житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення, підземним паркінгом та дошкільним учбовим закладом за адресою: м. Одеса, Приморський район, Гагарінське плато, 5, замовник - Товариство з обмеженою відповідальністю КАМЕРТОН .

Суд встановив, що зазначені у приписі недоліки були усунуті Департаментом архітектури та містобудування Одеської міської ради, в зв`язку з чим 11.02.2019 року посадова особа Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області прийняла рішення про відновлення дії містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва, затверджених наказом Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради від 23.08.2018 року № 01-06/170, за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5.

Крім того, під час проведення перевірки в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду не було виявлено порушень вимог містобудівної документації на місцевому рівні та невідповідності намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації.

Тобто, суд погоджується з відповідачем, що Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області у повній мірі були здійснені надані державою наглядові функції, що спростовує твердження прокурора про бездіяльність цього органу та невиконання покладених на нього функцій.

За таких обставин, суд прийшов до висновку, що Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради при видачі 23.08.2018 року за № 225 містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва за адресою: м. Одеса, Гагарінське плато, 5, замовником яких є Товариство з обмеженою відповідальністю КАМЕРТОН , діяв у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, в зв`язку з чим заявлені прокурором позовні вимоги не належать до задоволення.

Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно з ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Відповідно до ч.ч.1-2 ст.6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Згідно з положеннями ст.9 Конституції України та ст.17, ч.5 ст.19 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди та органи державної влади повинні дотримуватись положень Європейської конвенції з прав людини та її основоположних свобод 1950 року, застосовувати в своїй діяльності рішення Європейського суду з прав людини з питань застосування окремих положень цієї Конвенції.

Відповідно до п.58 рішення Європейського суду з прав людини у справі Серявін та інші проти України від 10.02.2010 року, заява 4909/04, Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 09.12.1994 року, серія A, № 303-A, п.29).

Згідно з вимогами ст.139 КАС України розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись Конституцією України, ст.ст.2, 77, 90, 139, 242-246, 250 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Першого заступника прокурора Одеської області (вул. Пушкінська, 3, м. Одеса, 65026, ідентифікаційний код 03528552) в інтересах держави в особі Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області (вул. Канатна, 83, м. Одеса, 65107) до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради (вул. Гоголя, 10, м. Одеса, 65082, ідентифікаційний код 02498820), Товариства з обмеженою відповідальністю КАМЕРТОН (Гагарінське плато, 5, м. Одеса, 65009, ідентифікаційний код 25154613) про визнання дій протиправними та скасування містобудівних умов та обмежень - відмовити повністю.

Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.

Повний текст рішення складено 03 липня 2020 року.

Суддя М.М. Кравченко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.07.2020
Оприлюднено06.07.2020
Номер документу90192525
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/1055/20

Постанова від 18.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 17.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 08.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 28.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 16.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 08.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 08.09.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 21.08.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Рішення від 03.07.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Кравченко М.М.

Ухвала від 17.03.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Кравченко М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні