Постанова
від 01.07.2020 по справі 904/5417/19
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01.07.2020 року м. Дніпро Справа № 904/5417/19

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Вечірко І.О.,

судді Білецька Л.М., Верхогляд Т.А.

секретар Манчік О.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну

скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафта Кепітал Груп"

на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 10.02.2020 року (повний текст складено 20.02.2020 року)

у справі № 904/5417/19 (суддя - Соловйова А.Є., м. Дніпро)

за позовом Кам`янської міської ради, м. Каменське Дніпропетровської області

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафта Кепітал Груп", м. Київ

про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог та рішення суду першої інстанції.

Кам`янська міська рада звернулась до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафта Кепітал Груп" про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки в редакції позивача.

Позовні вимоги обґрунтовані використанням відповідачем земельної ділянки, розташованої за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, пр. Аношкіна, 65А, кадастровий номер: 1210400000:02:006:0519, несплатою орендної плати та ухиленням відповідачем від укладення договору оренди земельної ділянки.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 10.02.2020 року позовну заяву Кам`янської міської ради Дніпропетровської області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафта Кепітал Груп" про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки задоволено. Визнано укладеним договір оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, пр. Аношкіна, 65А, кадастровий номер 12104000000:02:006:0519, загальною площею 0,3562 га для розміщення будівлі АЗС з пунктом сервісного обслуговування водіїв та пасажирів в редакції Кам`янської міської ради. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафта Кепітал Груп" на користь Кам`янської міської ради Дніпропетровської області судовий збір з розмірі 1 921,00 грн.

2. Підстави, з яких порушено питання про перегляд судового рішення та узагальнені доводи учасників справи.

Відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 10.02.2020 року, у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

2.1. Узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу.

Апеляційна скарга мотивована тим, що рішення суду першої інстанції ухвалене з порушенням норм процесуального права, неправильним застосуванням норм матеріального права, висновки суду не відповідають обставинам справи.

Відповідач посилається на те, що висновки суду щодо відповідності розміру орендної плати, зазначеної в проекті договору оренди, не відповідають вимогам чинного законодавства. При розгляді справи місцевим господарським судом неправомірно взято до уваги розмір орендної плати за землю, визначений у рішеннях позивача від 12.07.2013 року № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 29.09.2017 року № 816-19/VIІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", від 22.06.2018 року № 1105-25/VIІ "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста". Чинне законодавство не передбачає права органів місцевого самоврядування на встановлення розмірів орендної плати за землю рішеннями таких органів. Розмір орендної плати за землю може бути визначений лише у відповідному договорі оренди земельної ділянки за погодженням сторін у відповідності з вимогами статей 632,638 Цивільного кодексу України, статті 180 Господарського кодексу України, статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі". В цій частині висновки суду першої інстанції суперечать чинному законодавству, що має наслідком скасування рішення в цілому, оскільки ціна є істотною умовою господарського договору у відповідності до частини 3 статті 180 Господарського кодексу України і без визначення ціни господарський договір не може бути укладений або визнаний укладеним.

2.2. Узагальнені доводи інших учасників провадження у справі.

Позивач у відзиві на апеляційну скаргу просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 10.02.2020 року - без змін. Посилається на те, що доводи та обставини, викладені відповідачем в апеляційній скарзі є безпідставними, надуманими та такими, що не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, а тому скарга не може бути задоволена. При визначенні умов спірного проекту договору оренди земельної ділянки міська рада керувалася Типовим договором, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 220 від 03.03.2004 року, а також рішеннями Кам`янської міської ради від 12.07.2013 року № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 29.09.2017 року № 816-19/VIІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", від 22.06.2018 року № 1105-25/VIІ "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста", витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого відділом у м. Кам`янське міськрайонного управління у Петриківському районі та у м. Кам`янське головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області. Зазначені рішення міської ради не визнавалися в судовому порядку незаконними, а також вони є чинними. Відповідно до вимог Податкового кодексу України міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів. Таким чином, Кам`янська міська рада має певні повноваження на прийняття рішень про встановлення ставки орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки. Зі змісту договору оренди земельної ділянки в редакції позивача вбачається, що орендна плата за земельну ділянку розрахована позивачем з урахуванням нормативної грошової оцінки на 12.09.2019 року, яка становить 4 316 768,76 грн. та визначена відповідно до рішень Кам`янської міської ради від 12.07.2013 року № 842-38/VI, від 29.09.2017 року № 816-19/VIІ, від 22.06.2018 року № 1105-25/VIІ (518 012,25 грн./рік без ПДВ). Оскільки умови проекту спірного договору, який був спрямований на адресу відповідача листом від 20.09.2019 року № 04-08/1639, сформовано на основі чинних актів органу місцевого самоврядування, то запропонований позивачем проект спірного договору є таким, що відповідає вимогам чинного законодавства. Відповідні доводи апеляційної скарги щодо помилковості висновків суду першої інстанції в частині встановлення факту, що чинним законодавством не передбачено право органів місцевого самоврядування на встановлення розмірів орендної плати за землю рішеннями таких органів, а також про розмір орендної плати, визначений в проекті договору, визнаються такими, що не відповідають фактичним обставинам справи, а тому, на думку позивача, повинні бути відхилені як необґрунтовані.

3. Апеляційне провадження.

3.1. Процедура апеляційного провадження в апеляційному господарському суді.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 13.04.2020 року поновлено строк на апеляційне оскарження, зупинено дію рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 10.02.2020 року, відкрито апеляційне провадження у справі.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 29.05.2020 року розгляд апеляційної скарги призначено у судовому засіданні на 01.07.2020 року.

В судовому засіданні 01.07.2020 року представник відповідача надав пояснення в обґрунтування доводів апеляційної скарги, а представник позивача проти доводів апеляційної скарги заперечував.

01.07.2020 року до початку судового засідання до апеляційного господарського суду надійшла заява відповідача про скасування рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 10.02.2020 року та закриття провадження у справі у зв`язку із відсутністю предмету спору.

Заява мотивована тим, що 21.05.2020 року між відповідачем (продавець) та ОСОБА_1 (покупець) було укладено договір купівлі-продажу, за яким було відчужено будівлю АЗС з пунктом сервісного обслуговування водіїв та пасажирів, автомийки, що знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, пр. Аношкіна, буд. 65А, яка знаходиться на земельній ділянці площею 0,3562 га, кадастровий номер 1210400000:02:006:0519. З огляду на положення частин 1, 2 статті 120 Земельного кодексу України, з урахуванням того, що право власності на будівлю, розташовану на земельній ділянці кадастровий номер 1210400000:02:006:0519 не належить відповідачу та право користування такою земельною ділянкою перейшло до іншої особи - ОСОБА_1 , відповідач вважає, що станом на день розгляду справи Центральним апеляційним господарським судом відсутній предмет спору, що є підставою для закриття провадження у справі на підставі пункту 2 частини 1 статті 231, пункту 4 частини 2 статті 275 та частини 1 статті 278 Господарського процесуального кодексу України.

Розглянувши заяву про закриття провадження у справі, апеляційний господарський суд дійшов висновку про її відхилення з огляду на наступне.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 231 Господарського процесуального кодексу України господарський суд закриває провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.

Згідно з пунктом 4 частини 1 статті 275 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і у відповідній частині закрити провадження у справі повністю або частково або залишити позовну заяву без розгляду повністю або частково.

Судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню повністю або частково в апеляційному порядку із залишенням позову без розгляду або закриттям провадження у справі у відповідній частині з підстав, передбачених статтями 226 та 231 цього Кодексу (частина 1 статті 278 Господарського процесуального кодексу України).

Статтею 120 Земельного кодексу України встановлено, що у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення (частина 1). Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (частина 2).

Враховуючи, що обставини переходу права користування земельною ділянкою до іншої особи виникли після ухвалення оскаржуваного рішення, колегія суддів апеляційного господарського суду дійшла висновку, що наявність таких обставин не може бути підставою для закриття провадження у справі.

3.2. Фактичні обставини справи, встановлені судом апеляційної інстанції.

Кам`янською міською радою 27.06.2019 року на підставі клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафта Кепітал Груп", керуючись статтями 12, 83, 92, 93, 117, 120, 123, 124, 125, 126, 134, 135, 136, 137, 141 Земельного кодексу України, статтями 16, 24, Закону України "Про державний земельний кадастр", Законом України "Про землеустрій", Законом України "Про оренду землі", пунктом 34 частини 1 статті 26, частиною 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішенням Дніпродзержинської міської ради від 29.03.2013 року № 864-33/VI "Про забезпечення реєстрації прав на земельні ділянки комунальної власності територіальної громади міста Дніпродзержинська", прийнято рішення № 1445-33/VІІ "Про набуття (припинення) прав на землю" (надалі - рішення).

Відповідно до вказаного рішення був затверджений, зокрема, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю "Нафта Кепітал Груп" для розміщення будівлі АЗС з пунктом сервісного обслуговування водіїв та пасажирів, автомийки за адресою: пр. Аношкіна, 65А, м. Кам`янське, Дніпропетровська область. Вирішено надати Товариству з обмеженою відповідальністю "Нафта Кепітал Груп" на умовах оренди строком до 30.06.2029 року земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:02:006:0519 за адресою: пр. Аношкіна, 65А, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, загальною площею 0,3562 га, для розміщення будівлі АЗС з пунктом сервісного обслуговування водіїв та пасажирів, автомийки код КВЦПЗ - 03.07, обмеження у використанні земельної ділянки: охоронна зона навколо інженерних комунікацій - 0,1312 га, охоронна зона навколо (вздовж) об`єкта енергетичної системи - 0,0235 га, охоронна зона навколо інженерних комунікацій - 0,0108 га, зона особливого режиму забудови 0 0,3562 га. Зобов`язано землекористувачів укласти протягом шістдесяти днів після прийняття цього рішення в департаменті комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради у встановленому порядку документи на землекористування (договори, угоди) шляхом надання оригіналів витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, сформованих у поточному році (пункт 6.1 рішення).

Земельна ділянка належить до земель житлової та громадської забудови. Згідно з Витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1210400000:02:006:0519 дорівнює 4 316 768,76 грн.

25.09.2019 року позивач направив відповідачу з цінним листом № 04-08/1639 від 20.09.2019 року (який отримано відповідачем 02.10.2019 року) для погодження та підписання проекти договору оренди земельної ділянки в двох примірниках, копію витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку станом на 12.09.2019 року.

Відповідач, отримавши 02.10.2019 року від Кам`янської міської ради проект договору оренди, у двадцятиденний строк не повернув підписаний примірник договору, протокол розбіжностей до нього відповідно до частини 4 статті 181 Господарського кодексу України не надав.

Наведені обставини і стали підставою для звернення позивача з даним позовом до місцевого господарського суду.

Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, послався на положення статей 179, 181 Господарського кодексу України, статей 11, 641 Цивільного кодексу України, статей 116, 124 Земельного кодексу України, положення Закону України "Про оренду землі" та статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", а також обставини щодо правомірності встановлення в рішенні Кам`янської міської ради № 1445-33/VІІ розміру орендної плати на рівні 12 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та дійшов висновку про правомірність позовних вимог.

3.3. Оцінка апеляційним господарським судом доводів учасників справи і висновків суду першої інстанції.

Відповідно до статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (частина 1). Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї (частина 2). Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього (частина 3). Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (частина 4).

Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши доводи, наведені в апеляційній скарзі та запереченнях на неї, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, апеляційний господарський суд дійшов висновку про наступне.

Як вбачається із матеріалів справи, предметом позову у справі є вимога Кам`янської міської ради до ТОВ "Нафта Кепітал Груп" про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки у редакції, запропонованій позивачем на підставі положень статей 93, 96, 116, 124 Земельного кодексу України, статей 6, 628, 648 Цивільного кодексу України, частини 3 статті 179, статті 181 Господарського кодексу України та статей 1, 13-16 Закону України "Про оренду землі", з огляду на прийняття за результатами звернення ТОВ "Нафта Кепітал Груп" рішення № 1445-33/VІІ "Про набуття (припинення) прав на землю" щодо надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Нафта Кепітал Груп" на умовах оренди строком до 30.06.2029 року земельної ділянки з кадастровим номером 1210400000:02:006:0519 за адресою: пр. Аношкіна, 65А, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, загальною площею 0,3562 га, для розміщення будівлі АЗС з пунктом сервісного обслуговування водіїв та пасажирів, автомийки, яке відповідач не виконує, від укладення договору ухиляється.

Відповідно до частини 1 статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно із статтею 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватися у найм разом із насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, розташованими на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

За змістом статей 1, 13 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі згідно із статтею 15 Закону України "Про оренду землі" є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення та перегляду і відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Згідно із частиною 1 статті 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Розкриваючи зміст засади свободи договору у статтях 6 і 627 , Цивільний кодекс України визначає, що свобода договору полягає у праві сторін вільно вирішувати питання при укладанні договору, виборі контрагентів і погодженні умов договору.

Закріпивши принцип свободи договору у Цивільному кодексі України, законодавець разом із тим визначив, що свобода договору не є безмежною, оскільки відповідно до абзацу 2 частини 3 статті 6 та статті 627 цього Кодексу при укладенні договору, виборі контрагентів, визначенні умов договору сторони не можуть діяти всупереч положенням цього Кодексу та інших актів цивільного законодавства (постанова Верховного Суду України від 10.10.2012 року у справі № 6-110цс12).

Згідно з частиною 3 статті 179 Господарського кодексу України укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

Частиною 4 статті 179 Господарського кодексу України встановлено, що при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, зокрема: вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству; примірного договору, рекомендованого органом управління суб`єктом господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст; типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови.

Відповідно до частини 2 статті 179 Господарського кодексу України Кабінет Міністрів України, уповноважені ним або законом органи виконавчої влади можуть рекомендувати суб`єктам господарювання орієнтовні умови господарських договорів (примірні договори), а у визначених законом випадках - затверджувати типові договори.

За змістом статті 14 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України.

На виконання вимог статті 14 Закону України "Про оренду землі" постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 року № 220 (зі змінами) затверджено Типовий договір оренди землі.

Пунктом 1 частини 1 статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до частини 1 статті 124 Земельного кодексу України Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Таким чином, положеннями чинного законодавства передбачено, що необхідною умовою укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у державній або комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про передачу земельної ділянки в оренду.

Як свідчать матеріали справи, за результатом розгляду клопотання ТОВ "Нафта Кепітал Груп" від 10.04.2018 року № 14374 про надання земельної ділянки в оренду, Кам`янська міська рада 27.06.2019 року прийняла рішення № 1445-33/VІІ "Про набуття (припинення) прав на землю" щодо надання ТОВ "Нафта Кепітал Груп" на умовах оренди строком до 30.06.2029 року земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:02:006:0519 за адресою: пр. Аношкіна, 65А, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, загальною площею 0,3562 га, для розміщення будівлі АЗС з пунктом сервісного обслуговування водіїв та пасажирів, автомийки код КВЦПЗ - 03.07, обмеження у використанні земельної ділянки: охоронна зона навколо інженерних комунікацій - 0,1312 га, охоронна зона навколо (вздовж) об`єкта енергетичної системи - 0,0235 га, охоронна зона навколо інженерних комунікацій - 0,0108 га, зона особливого режиму забудови 0 0,3562 га.

Згідно з пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до частини 1 статті 73 цього Закону акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до вимог статті 181 Господарського кодексу України Кам`янська міська рада листом № 04-08/1639 від 20.09.2019 року надіслала на адресу ТОВ "Нафта Кепітал Груп" два примірники проекту договору оренди земельної ділянки площею 0,3562 га, який містить істотні умови, передбачені статтею 15 Закону України "Про оренду землі", відповідає рішенню Кам`янської міської ради № 1445-33/VІІ "Про набуття (припинення) прав на землю" та Типовому договору оренди землі, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 року № 220.

Проте, ТОВ "Нафта Кепітал Груп", отримавши 02.10.2019 року від Кам`янської міської ради проект договору оренди, у двадцятиденний строк не повернув підписаний примірник договору, протокол розбіжностей до нього відповідно до частини 4 статті 181 Господарського кодексу України не надав. В зв`язку з чим можна дійти висновку про відсутність у відповідача належних заперечень до надісланого проекту договору та безпідставне ухилення від укладення договору.

Статтею 15 Цивільного кодексу України передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права та у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Наведена норма визначає об`єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов`язано із позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, спричинена поведінкою іншої особи. Порушення, невизнання або оспорювання суб`єктивного права є підставою для звернення особи за захистом цього права із застосуванням відповідного способу захисту.

Згідно з частиною 1 статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Зазначені норми свідчать, що завданням суду при здійсненні правосуддя є забезпечення, зокрема, захисту прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави. Отже, встановивши наявність в особи, яка звернулася із позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення і відповідно ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачеві у захисті.

Як вбачається із матеріалів справи, ТОВ "Нафта Кепітал Груп", заперечуючи проти укладення договору, не погоджується із запропонованим позивачем у проекті договору розміром орендної плати.

За змістом статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту (стаття 648 Цивільного кодексу України).

В пункті 4.1 розділу 4 "Орендна плата" запропонованого позивачем проекту договору визначено: "Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 518 012,25 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 року № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 29.09.2017 року № 816-19/VIІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", від 22.06.2018 року № 1105-25/VIІ "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста".

Відповідну земельну ділянку відповідач використовував для розміщення будівлі АЗС з пунктом сервісного обслуговування водіїв та пасажирів.

За змістом пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України і частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

За приписами статей 13, 15 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Таким чином, нормативна грошова оцінка земельної ділянки - це визначення вартості (ціни) конкретної земельної ділянки, залежно від її розташування, стану, характеристик та цільового призначення.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується в основному для визначення розміру земельного податку, державного мита при обміні, успадкуванні та даруванні земельних ділянок, орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Рішенням Кам`янської міської ради від 12.07.2013 року № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське", затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ із застосуванням базової вартості 1 кв.м. в розмірі 199 грн. 64 коп. та введено в дію з 01.01.2014 року.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Такий витяг видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

У зв`язку з наведеним, Відділом у м. Кам`янське міськрайонного управління у Петриківському районі та у місті Кам`янське головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки розташованої у м. Кам`янське, проспект Аношкіна, 65А (кадастровий номер 1210400000:02:006:0519), відповідно до якого станом на 12.09.2019 року нормативна грошова оцінка відповідної земельної ділянки становила 4 316 768,76 грн.

Згідно з пунктом 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Пунктами 288.1, 288.5 статті 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

29.09.2017 року Кам`янською міською радою було прийнято рішення № 816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", яким затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, яке набрало чинності з 01 жовтня 2017 року.

Пунктом 5.3 Положення визначено, що ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності становлять 12% від нормативної грошової оцінки землі.

22.06.2018 року Кам`янською міською радою прийнято рішення № 1105 - 25/VII "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста".

Відповідно до пункту 5 Додатка 1 до Рішення міської ради від 22.06.2018 року № 1105 - 25/VII ставки орендної плати за земельні ділянки незалежно від виду цільового призначення земель, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, становлять 12 % від нормативної грошової оцінки землі.

Таким чином, ставка орендної плати за земельні ділянки незалежно від виду цільового призначення земель, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом становлять 12 % від нормативної грошової оцінки землі.

Згідно з частиною 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Визначені нормативно-правові акти в установленому порядку були оприлюднені в друкованих засобах масової інформації, а також на офіційному веб-сайті міської ради, ці акти не скасовані, як незаконні, є чинними та обов`язковими до виконання.

Враховуючи наведені положення законодавства, з урахуванням встановлених обставин справи, колегія судів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність правових підстав для укладення спірного договору в судовому порядку, оскільки умови договору відповідають вимогам чинного законодавства та рішенню органу місцевого самоврядування, прийнятого в межах наданих законом повноважень, а відсутність укладеного між сторонами у цій справі договору оренди спірної земельної ділянки порушує права позивача як власника земель комунальної власності на отримання орендної плати за її користування.

Положення статті 120 Земельного кодексу України і статті 377 Цивільного кодексу України не звільняють власника нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці, від необхідності оформлення відповідного права, зокрема, права користування такою земельною ділянкою та внесення плати за користування земельною ділянкою.

Доводи, викладені в апеляційній скарзі про порушення і неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при ухваленні оскаржуваного рішення не отримали підтвердження, не спростовують обставин, на які послався місцевий господарський суд. Водночас апеляційний господарський суд погоджується із доводами позивача, викладеними у відзиві на апеляційну скаргу, як такими, що узгоджуються з обставинами справи та нормами матеріального і процесуального права.

3.4. Висновки апеляційного господарського суду за результатами розгляду апеляційної скарги .

З огляду на зазначене та відсутність порушень норм матеріального та процесуального права при ухваленні судом першої інстанції оскаржуваного рішення, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги та залишення без змін рішення місцевого господарського суду.

3.5. Розподіл судових витрат .

Відповідно до вимог статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на особу, яка подала апеляційну скаргу.

Керуючись статтями 275-282 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Нафта Кепітал Груп" - залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 10.02.2020 року у справі № 904/5417/19 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом двадцяти днів.

Повний текст постанови виготовлено - 06.07.2020 року.

Головуючий суддя І.О. Вечірко

Суддя Л.М. Білецька

Суддя Т.А. Верхогляд

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення01.07.2020
Оприлюднено06.07.2020
Номер документу90204143
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/5417/19

Постанова від 01.07.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Вечірко Ігор Олександрович

Ухвала від 29.05.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Вечірко Ігор Олександрович

Ухвала від 13.04.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Вечірко Ігор Олександрович

Судовий наказ від 12.03.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Рішення від 10.02.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 20.01.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 17.12.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

Ухвала від 21.11.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Соловйова Анастасія Євгенівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні