ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 липня 2020 року справа №360/5196/19
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого Блохіна А.А., суддів Гаврищук Т.Г., Сіваченка І.В., розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 13 квітня 2020 року (повний текст складено 23 квітня 2020 року в м. Сєвєродонецьк) у справі № 360/5196/19 (суддя І інстанції - Шембелян В.С.) за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Гірниче підприємство «Антрацитвугілля» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 06.12.2011 № 5430, -
В С Т А Н О В И В:
09 грудня 2019 року Державна служба геології та надр України (далі - позивач, Держгеонадра) звернулась до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Гірниче підприємство «Антрацитвугілля» (далі - відповідач, ТОВ «Гірниче підприємство «Антрацитвугілля» ) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5430 від 06.12.2011.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що TOB «Гірниче підприємство «Антрацитвугілля» надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5430 від 06.12.2011 року з метою видобування кам`яного вугілля, строком на 20 років до 06.12.2031. З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра. Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615 (надалі - Порядок 615) тощо. Спеціальний дозвіл на користування надрами містить особливі умови відповідно до п.12 Порядку 615, дотримання яких є обов`язковим.
Державним науково-виробничим підприємством «Державний інформаційний геологічний фонд України» (далі - ДНВП «Геоінформ України» ) листом №02/302-0972 від 07.04.2015 надано перелік надрокористувачів, які не направили до ДНВП «Геоінформ України» щорічну статистичну звітність за формою ф. 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік. Інформація щодо руху запасів від відповідача не надходила. За результатами опрацювання вищевказаних листів встановлено, що відповідач в порущення вимог особливих умов спеціального дозволу на користування надрами та ст. 24 Кодексу України про надра не подано до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин за 2014 рік. Наказом Державної служби геології та надр України № 122 від 19.05.2015 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами та надано 30 календарних днів для усунення порушень законодавства, про що повідомлено надрокористувача шляхом подання оголошення до «Урядового кур`єру» . У встановлений строк відповідач порушення не усунув. Зазначених вимог наказу не виконано.
До Держгеонадр надійшли листи ДФС України від 27.12.2018 №24458/5/99-99-12-03-04-16 та від 20.06.2019 №12145/5/99-99- 12-03-04-16, якими ДФС України просить розглянути питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування та надано перелік суб`єктів господарювання, що не вносили, не своєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин та не подають податкової звітності, до якого належить ТОВ «Гірниче підприємство «Антрацитвугілля» . Таким чином надрокористувач порушив п. 4 Особливих умов на користування надрами № 5430 від 06.12.2011.
З огляду на зміну міецезнаходження відповідача, Держгеонадра направило на нову адресу відповідача лист № 16975/01/14-19 від 19.08.2019 з проханням надати до Держгеонадр у 15-денний строк, з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з порушенням вимог передбачених спеціальними дозволами. 06.09.2019 на адресу Держгеонадр надійшли листи відповідача № 3 та № 4 від 03.09.2019 про незгоду на припинення права користування надрами, тому наявні підстави для припинення цього права у судовому порядку. Тобто, підстава для звернення до суду у суб`єкта владних повноважень, яким є позивач, виникла з моменту отримання листів відповідача № 3 та № 4 від 03.09.2019.
На підставі зазначеного, позивач, як суб`єкт владних повноважень, який здійснює владні управлінські функції у правовідносинах з надрокористувачами з метою не допущення протиправного використання надр, користуючись своїм правом, наданим Кодексом України про надра, та у зв`язку з не вчиненням дій щодо поновлення спеціального дозволу на користування надрами просив анулювати спеціальний дозвіл на користування надрами № 5430 від 06.12.2011.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 13 квітня 2020 року у справі № 360/5196/19 у задоволенні позову - відмовлено. Позивач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати оскаржене судове рішення та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що відповідно до п. 5 Особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, надрокористувач зобов`язаний у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин. До Держгеонадр надійшли листи ДФС України від 27.12.2018 №24458/5/99-99-12-03-04-16 та від 20.06.2019 №12145/5/99-99- 12-03-04-16, якими ДФС України просить розглянути питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування та надано перелік суб`єктів господарювання, що не вносили, не своєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин та не подають податкової звітності, до якого належить ТОВ «Гірниче підприємство «Антрацитвугілля» , що свідчить про порушення відповідачем п. 4 Особливих умов на користування надрами № 5430 від 06.12.2011.
Відповідачем на адресу суду надіслано відзив на апеляційну скаргу, в якому просить у задоволенні апеляційної скарги відмовити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Справу розглянуто в порядку письмового провадження у відповідності до ст. 311 КАС України.
Відповідно до вимог ч. 1,2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, перевірила матеріали справи, вивчила доводи апеляційної скарги, і дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Гірниче підприємство «Антрацитвугілля» зареєстровано як юридична особа 29.11.2006, № запису 13791020000000523, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (арк.спр. 72).
06 грудня 2011 року Державна служба геології та надр України видало ТОВ «Гірниче підприємство «Антрацитвугілля» спеціальний дозвіл на користування надрами № 5430 (арк.спр.12).
Цей дозвіл надав відповідачу право на видобування кам`яного вугілля - у межах ділянки Селезнівська Південня № 4 (шахта «Новоселівська). Дозвіл виданий строком на 20 років.
Невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами від 06.12.2011 № 5430, укладена між Державною службою геології та надр України та ТОВ «Гірниче підприємство «Антрацитвугілля» (арк.спр. 13-15).
Сторони угоди визнали, що ця Угода є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, яка регулює і конкретизує передбачені чинним законодавством України та дозволом технічні, технологічні, організаційні, фінансові, економічні, соціальні, екологічні аспекти користування надрами.
Згідно з пунктом 7.2 Угоди надрокористувач зобов`язаний у встановленому порядку подавати до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.
Таким чином, подання до ДНВП «Геоінформ України» щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр є обов`язковою умовою спеціального користування надрами, прямо передбаченою дозволом та Угодою.
Листом від 07.04.2015 № 02/302-0972 державне науково-виробниче підприємство «Державний інформаційний геологічний фонд України» повідомило Держгеонадра України, що інформація від надрокористувачів Донецької та Луганської областей щодо руху запасів (форма 5-гр) за 2014 рік не надходила (арк. спр. 16-16а).
19.05.2015 Держгеонадра України видано наказ № 122 «Щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами» (арк. спр. 17), відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, у зв`язку з невиконанням надрокористувачами Донецької та Луганської областей особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формою № 5-гр за 2014 рік та враховуючи пропозиції Робочої групи Держгеонадра України вирішили зупинити дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку до цього наказу (арк.спр. 17 зв.бік).
Відповідно витягу з Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток до наказу від 19.05.2015 № 122) Держгеонадра України на підставі пп. 1 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами зупинили дію дозволу від 06.12.2011 № 5430, виданого ТОВ «Гірниче підприємство «Антрацитвугілля» , у зв`язку з порушенням надрокористувачам пункту 3 статті 53 Кодексу України про надра. Надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення виявлених порушень (арк.спр. 17 зворотній бік).
Перелік надрокористувачів Донецької та Луганської областей, яким наказом Держгеонадра України від 19 травня 2015 року № 122 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами та надано 30 календарних днів для усунення порушень у зв`язку з ненаданням щорічного звіту перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік оприлюдненj в офіційному друкованому виданні «Урядовий кур`єр» (арк. спр. 18). ТОВ «Гірниче підприємство «Антрацитвугілля» включене до цього переліку під № 108.
Листом від 15.06.2015 за № 16 ТОВ «Гірниче підприємство «Антрацитвугілля» звернулось до позивача про поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами (арк.спр.32, 70).
14.07.2015 відповідач до ДНВП «Геоінформ України» подав звіт за формою 5-гр про стан запасів корисних копалин за спеціальним дозволом на користування надрами № 5430 від 06.12.2011 за 2014 рік (арк.спр.69).
21.04.2017 та 28.09.2017 ТОВ «Гірниче підприємство «Антрацитвугілля» зверталося до Державної служби геології та надр України з листом № 25, 43 з проханням надати відповідь щодо розгляду направленого на його адресу пакету документів щодо підписання угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин - вугілля кам`яного що є невід`ємною частиною дозволу на користування надрами № 5430 від 6 грудня 2011 року та № 5015 від 07 вересня 2009 року у зв`язку із зміною підприємством місцезнаходження, з зазначенням адреси: м. Сєвєродонецьк, бульвар Дружби Народів, буд 1- Г (арк.спр.99, 100).
Листом від 31.08.2016 № 15408/13/12-16 відповідача було повідомлено, що Державною службою геології та надр України було прийнято рішення про переоформлення спеціального дозволу на користування надрами та видано наказ № 261 від 16.08.2016 (арк.спр.101).
27 грудня 2018 року на адресу Держгеонадр надійшло подання Державної фіскальної служби України № 24458/5/99-99-12-03-04-16 від 27 грудня 2018 року, в якому ДФС надає інформацію про заборгованість з рентної плати за користування надрами суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців). Відповідно до Додатку № 1 до листа - Переліку суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців) станом на 01.12.2018. Відповідач - ТОВ «ГП «Антрацитвугілля» - є суб`єктом господарювання, який станом на 01.12.2018 року мав суму податкового боргу 71,5 тис. грн. В зв`язку з чим, ДФС просило розглянути питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, виданого ТОВ «ГП «Антрацитвугілля» (арк.спр.19-20).
Наказом Державної служби геології та надр України № 125 від 23.04.2019 внесено зміни до п.109 додатка до наказу Держгеонадр від 19.05.2015 № 122 та доповнено перелік порушень та підстав для зупинення дії дозволу (арк.спр.21, 21 зв.бік).
Про прийнятий наказ № 125 від 23.04.2019 позивач повідомив ТОВ «ГП «Антрацитвугілля» шляхом подання оголошення до офіційного вісника «Урядовий кур`єр» від 21.05.2019 № 93 (арк.спр.22 зв.бік).
20.06.2019 на адресу Держгеонадр надійшов лист Державної фіскальної служби України № 12145/5/99-99-12-03-04-16, в якому ДФС надає інформацію про заборгованість з рентної плати за користування надрами суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців). Відповідно до Додатку № 1 до листа - Переліку суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців) станом на 01.06.2019. Відповідач - ТОВ «ГП «Антрацитвугілля» - є суб`єктом господарювання, який станом на 01.06.2019 мав суму податкового боргу 71,5 тис. грн. В зв`язку з чим, ДФС просило розглянути питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, виданого ТОВ «ГП «Антрацитвугілля» (арк.спр.23-24).
Позивач 19.08.2019 звернувся до відповідача з листом № 16975/01/14-19 щодо надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами, направивши його на юридичну адресу надрокористувача, а саме: 93400, бул. Дружби народів, 1-г, м. Сєвєродонецьк, Луганська обл.(арк.спр.25).
06.09.2019 на адресу Держгеонадр надійшли листи від ТОВ «ГП «Антрацитвугілля» за № 3 та № 4 від 03.09.2019 про незгоду на припинення права користування надрами (арк.спр. 26, 29).
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
Положеннями ст. 13 Конституції України передбачено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону.
Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству.
Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.
Відповідно до положень ст. 13, 14, 15 Кодексу України про надра від 27.07.1994 р. №132/94-ВР користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Надра надаються у постійне або тимчасове користування, зокрема, для видобування корисних копалин.
Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку.
Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.
Перебіг строку користування надрами починається з дня одержання спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше.
Відповідно до ст. 24 Кодексу користувачі надр мають право:
1) здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції;
2) розпоряджатися видобутими корисними копалинами, якщо інше не передбачено законодавством або умовами спеціального дозволу;
3) здійснювати на умовах спеціального дозволу консервацію наданого в користування родовища корисних копалин або його частини;
4) на першочергове продовження строку тимчасового користування надрами;
5) користуватися додатковими правами, передбаченими угодою про розподіл продукції.
Користувачі надр зобов`язані:
1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано;
2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр;
3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища;
4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві;
4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України;
5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.
Користувач надр (інвестор), який отримав спеціальний дозвіл на користування надрами та гірничий відвід (у разі його необхідності) або уклав угоду про розподіл продукції, має виключне право здійснювати в його межах користування надрами відповідно до цього спеціального дозволу та угоди про розподіл продукції. Будь-яка діяльність, пов`язана з користуванням надрами в межах гірничого відводу, може здійснюватися тільки за згодою користувача надр (інвестора), якому він наданий. Така згода або відмова в її наданні має бути надана протягом двадцяти календарних днів після отримання відповідного письмового запиту. У разі ненадання жодної відповіді протягом зазначеного часу така згода вважається наданою.
Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 р. №1294, визначено механізм проведення державного геологічного контролю з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Пунктом 4 Порядку №1294 визначено, що органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за: своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.
Згідно з ч. 1, 2 ст.26 Кодексу право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, яке затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. №1174.
Відповідно до пунктів 9, 10 Положення № 1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Відповідно до підпункту 12 пункту 4 Положення № 1174 Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.
Процедура видачі спеціального дозволу на користування ділянкою, надр передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13.05.2011 № 615.
Відповідно до пункту 10 Порядку № 615 невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням надр.
Приписами пункту 22 Порядку № 615 передбачено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі: порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення; проведення гірничих робіт без геологічного та маркшейдерського обслуговування; наявності заборгованості з плати за користування надрами; порушення надрокористувачем вимог законодавства у сфері надрокористування та охорони навколишнього природного середовища; проведення на наданій у користування ділянці надр робіт, не передбачених дозволом; відсутності у надрокористувача під час проведення робіт ліцензії на провадження господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону; не виконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування.
Крім того, положеннями ст. 26 Кодексу також передбачено, що право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Таким чином, підстави для припинення права користування надрами, зазначені в ст. 26 Кодексу, покликані унеможливити використання надр за відсутності в цьому потреби самих користувачів, а також уникнути зловживання користувачами цим правом.
Судом встановлено, що згідно з угодою надрокористувач зобов`язаний у встановленому законом порядку подавати щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності як підтвердження експлуатації корисних копалин.
Однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 06.12.2011 № 5430 та підпунктом 7.2 пункту 7 Угоди про умови користування надрами, було подання ДНВП «Геоінформ України» щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.
Отже, підставою для припинення права відповідача користування надрами, на наявність якої посилається позивач, є порушення відповідачем умов користування надрами, які передбачені дозволом від 06.12.2011 № 5430 та Угодою про умови користування надрами - неподання вказаних звітів (пункт 5 ст.26 Кодексу).
06.09.2019 на адресу Державної служби геології та надр України надійшли листи від ТОВ «ГП «Антрацитвугілля» за № 3 та № 4 від 03.09.2019 про незгоду на припинення права користування надрами та поновлення дії Спеціального дозволу на користування надрами № 5430 від 06.12.2011 (арк.спр. 26, 29).
Відповідно до частини третьої статті 26 зазначеного Кодексу України про надра, законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами. Зокрема згідно з Порядком № 615, можуть мати місце додаткові підстави для припинення користування надрами, оскільки це передбачено частиною третьою статті 26 КУ про надра, але не може бути змінено правило, відповідно до якого у разі незгоди користувачів з припиненням права на користування надрами воно може припинятися лише у судовому порядку.
Судовий порядок вирішення питання припинення права користування надрами передбачений у разі незгоди користувача з анулюванням спеціального дозволу на користування надрами, тобто у разі наявності спору з цього приводу.
Судом встановлено, що відповідач заперечував проти припинення цього дозволу, про що належним чином повідомив позивача, отже розгляд цього питання має здійснюватися саме в судовому порядку відповідно до зазначених вимог законодавства.
Як вбачається з вищезазначих листів (арк.спр.26, 29, 70) ТОВ «Гірниче підприємство «Антрацитвугілля» зверталося до Державної служби геології та надр України намагаючись поновити відповідний дозвіл.
В ході розгляду справи судом також встановлено, що 28.09.2017 відповідач звертався до Державної служби геології та надр України з листом № 43 з проханням надати відповідь щодо розгляду направленого на його адресу пакету документів щодо підписання угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин - вугілля кам`яного що є невід`ємною частиною дозволу на користування надрами № 5430 від 6 грудня 2011 року та № 5015 від 07 вересня 2009 року у зв`язку зі зміною підприємством місцезнаходження, з зазначенням адреси: м. Сєвєродонецьк, бульвар Дружби Народів, буд 1- Г (арк.спр.100).
Також, судом встановлено, що 15 червня 2015 року ТОВ «Гірниче підприємство «Антрацитвугілля» надіслало на адресу т.в.о. Голови Державної служби геології та надр України ОСОБА_1 .О ОСОБА_2 листа, в якому зазначено, що несвоєчасне подання звітності за формою 5-гр до ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів відбулося у зв`язку з настанням форс-мажорних обставин. Звіт, за формою 5-ГР за 2014 рік за спеціальним дозволом на користування надрами № 5430 від 06.12.2011 (на ділянку шахти у межах ділянки Селезнівська Південна № 4 (шахта «Новоселівська» ) подано. Просили поновити дію Спеціального дозволу на користування надрами № 5430 від 06.12.2011. Додатком до листа зазначено копію звіту ф. 5-ГР, копія сертифікату ТПП України про засвідчення форс-мажорних обставин (арк.спр.65-68, 69, 70).
Однак, будь якої відповіді від Державної служби геології та надр України на вищезазначений лист на адресу товариства не надано.
Згідно з вимогами статті 5 Закону України від 02.09.2014 № 1669-VII «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» (далі Закон № 1669-VII) ліцензії та документи дозвільного характеру, видані суб`єктам господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, строк дії яких закінчився у період її проведення, вважаються такими, що продовжили свою дію на період проведення антитерористичної операції.
Відповідно до вимог статті 10 Закону України №1669-VII протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов`язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.
На час розгляду цієї справи в суді зазначений закон є чинним.
Підставою звернення до суду є п.4,5,6, ст.26 Кодексу України про надра порушення інших вимог передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, а саме особливої умови №7 спеціального дозволу на користування надрами (своєчасна і у повному обсязі сплата обов`язкових платежів) та Угоди про умови користування надрами від 06.06.2013, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами.
Суд звертає увагу на ст.9 Обставини непереборної сили Угоди про умови користування надрами, де зазначено:
9.1. Невиконання або неналежне виконання зобов`язань за даною Угодою є виправданим і не викликає відповідальності у тому випадку, коли таке невиконання чи неналежне виконання викликані обставинами нездоланної сили. (надзвичайна або невідворотня за даних умов непереборна подія, випадок).
9.2.Обставинами непереборної сили вважаються наступні події: війна, воєнні дії, повстання, мобілізація, страйк, епідемія, пожежа, вибухи, природні катастрофи та інші події, що не з лежать від волі Сторін.
9.3. У разі виникнення обставин непереборної сили Сторона, для якої виникли такі обставини, зобов`язана протягом ? днів з моменти їх виникнення повідомити іншу Сторону про такі обставини та надати документи, що підтверджують їх настання.
9.4. Після повідомлення про виникнення обставин непереборної сили Сторони, у найкоротший термін, зобов`язані провести зустріч із метою прийняття спільного рішення щодо подальшого виконання умов цієї угоди.
Сертифікатом Торгово-промислової палати України № 1085 від 14.10.2014 та № 1086 від 14.10.2014 підтверджено факт настання для ТОВ «Гірниче підприємство «Антрацитвугілля» обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) податкових зобов`язань, а зобов`язань стосовно подання податкової звітності, які розпочалися 01.08.2014 року і тривають, дату закінчення яких встановити неможливо.
Враховуючи вказані обставини, суд дійшов вірного висновку, що невиконання (несвоєчасне виконання) відповідачем умов користування надрами, які передбачені дозволом від 06.12.2011 № 5430 та Угодою про умови користування надрами, сталося за наявності обставин непереборної сили, що підтверджено належними доказами у справі.
Жодних обставин, які вказують на зловживання відповідачем наданим йому правом користування надрами чи недбайливим ставленням до нього, судом не встановлено в ході розгляду цієї справи, у зв`язку з чим підстави для анулювання вказаного дозволу, визначені в статті 26 о Кодексу України про надра, відсутні.
Частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Закон України "Про судоустрій і статус суддів" встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.
Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
Так, Європейський суд з прав людини у рішенні по справі «Рисовський проти України» (№ 29979/04) підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування» . Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Згідно з пунктом 71 вказаного рішення державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.
Крім того, в рішеннях Європейського суду з прав людини склалася практика, яка підтверджує, що дискреційні повноваження не повинні використовуватися свавільно, а суд повинен контролювати рішення, прийняті на підставі реалізації дискреційних повноважень, максимально ефективно (рішення у справі « Hasan and Chaush v. Bulgaria» № 30985/96).
Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд, згідно зі статтею 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищевикладене, суд першої інстанції дійшов висновку про відсутність підстав для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 06.12.2011 № 5430, наданого відповідачу, у зв`язку з чим в задоволенні позовних вимог слід відмовити.
З огляду на вищевикладене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.
Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Ураховуючи наведене, колегія суддів не знаходить правових підстав для задоволення апеляційної скарги і відповідно для скасування оскаржуваного судового рішення, оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, правові висновки суду першої інстанції скаржником не спростовані.
Керуючись 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 13 квітня 2020 року у справі № 360/5196/19 - залишити без задоволення.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 13 квітня 2020 року у справі № 360/5196/19 - залишити без змін.
Повне судове рішення складено 07 липня 2020 року.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строк касаційного оскарження продовжуються на строк дії такого карантину.
Головуючий суддя А.А. Блохін
Судді Т.Г. Гаврищук
І.В.Сіваченко
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.07.2020 |
Оприлюднено | 09.07.2020 |
Номер документу | 90260402 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні