ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
08 липня 2020 року м. Дніпросправа № 160/10834/19
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Щербака А.А. (доповідач),
суддів: Прокопчук Т.С., Шлай А.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу районного комунального закладу П`ятихатський дитячий оздоровчий табір Орлятко на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10 січня 2020 року (суддя Турлакова Н.В.) у справі за позовом керівника Жовтоводської місцевої прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави до П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області, районного комунального закладу П`ятихатський дитячий оздоровчий табір Орлятко про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
Керівник Жовтоводської місцевої прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави звернувся з позовом до П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області, районного комунального закладу П`ятихатський дитячий оздоровчий табір Орлятко про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10 січня 2020 року позов задоволено.
Суд вирішив визнати протиправною бездіяльність П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області щодо невжиття заходів, направлених на оформлення правовстановлюючих документів та проведення державної реєстрації речових прав на будівлі та земельну ділянку (виділ № 27 кварталу № 89 П`ятихатського лісництва площею 4,8 га) Районного комунального закладу П`ятихатський дитячий оздоровчий табір Орлятко , що розташовані за адресою вул. Лісова, 2, с.Саксагань, П`ятихатський район, Дніпропетровська область.
Визнати протиправною бездіяльність Районного комунального закладу П`ятихатський дитячий оздоровчий табір Орлятко щодо невжиття заходів, направлених на оформлення правовстановлюючих документів та проведення державної реєстрації речових прав на земельну ділянку (виділ № 27 кварталу № 89 П`ятихатського лісництва площею 4,8 га) Районного комунального закладу П`ятихатський дитячий оздоровчий табір Орлятко .
Зобов`язати Районний комунальний заклад П`ятихатський дитячий оздоровчий табір Орлятко вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку закладу (виділ № 27 кварталу № 89 П`ятихатського лісництва площею 4,8 га), що розташована за адресою вул. АДРЕСА_1 район АДРЕСА_2 область, шляхом направлення клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Зобов`язати П`ятихатську районну раду Дніпропетровської області вчинити в межах компетенції дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів та проведення державної реєстрації речових прав на будівлі та споруди, а також на земельну ділянку (виділ № 27 кварталу № 89 П`ятихатського лісництва площею 4,8 га) Районного комунального заклад П`ятихатський дитячий оздоровчий табір Орлятко , що розташовані за адресою вул. Лісова, 2, с.Саксагань, П`ятихатський район, Дніпропетровська область, у тому числі шляхом виділення фінансування необхідного на виготовлення проекту землеустрою.
Районним комунальним закладом П`ятихатський дитячий оздоровчий табір Орлятко подана апеляційна скарга, просить рішення суду першої інстанції скасувати, в задоволенні позову відмовити.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права, не враховано наявність доказів на підтвердження вчинення дій , направлених на оформлення правовстановлюючих документів та проведення державної реєстрації речових прав на будівлі та земельну ділянку.
Адміністративна справа розглянута апеляційним судом відповідно до пункту 3 частини 1 ст.311 КАС України в порядку письмового провадження, на підставі наявних у ній доказів.
Колегія суддів доходить висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Як було встановлено судом першої інстанції, 20 вересня 1965 року Виконкомом обласної ради трудящих прийнято рішення№ 733 від 20.09.1965 про відведення земельної ділянки П`ятихатській міжколгоспній будівельній раді по будівництву піонертабору під будівництво міжколгоспного піонертабору 4,8 га вкритої лісокультурами площі П`ятихатського лісництва Верхньодніпровського лісгоспзагу без виключення з держлісфонду та з правом вирубки лісокультур.
25 грудня 1965 року між Верхньодніпровським лісгоспзагом та П`ятихатською міжколгоспною будівельною радою по будівництву піонертабору укладено типовий договір на передачу лісових площ без виключення з державного лісового фонду в тимчасове користування строком на 20 років для використання під будівництво піонертабору.
18.02.1987 на підставі доручення Виконкому обласної ради народних депутатів № 6/15-120 від 15.05.1984 р. було здійснено вибір земель, намічених у відвід П`ятихатській міжколгоспній раді під розширення міжколгоспного піонерського табору Орлятко .
У зв`язку з реорганізацією КСП (згідно Указу Президента України № 1529/99 від 03.12.1999), виконуючи доручення Кабінету Міністрів України від 11.01.2000 № 271/2 щодо забезпечення збереження товарно-матеріальних цінностей під час реформування дитячих оздоровчих таборів і організацій і оздоровчих сезонів збір уповноважених господарств пайщиків (протокол № 1 від 02.03.2000) на дольові внески не претендує і передає їх оздоровчому табору Орлятко , в результаті чого оздоровчий табір Орлятко набуває статусу юридичної особи і приймає на себе повну 'матеріальну відповідальність за майно, яке переходить в його власність. Оздоровчий табір Орлятко створено шляхом перетворення міжколгоспного табору Орлятко в дочірнє підприємство Дитячий оздоровчий табір Орлятко .
25.06.2004 Розпорядженням голови районної П`ятихатської РДА № 308-р, за погодженням Саксаганської сільської ради (рішення від 08.06.2004 № 227) дитячому табору надано дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки в оренду терміном на 50 років. 16.08.2004 надано погодження Верхньодніпровською регіональною екологічною інспекцією на відведення земельної ділянки площею 3,2 га під розміщення дитячого оздоровчого табору Орлятко на території Саксаганської сільської ради П`ятихатського району. 17.08.2004 складено Висновок № 61 щодо відводу (відведення) земельної ділянки в оренду терміном на 50 років на території Саксаганської сільської ради П`ятихатського району с. Саксагань, вул. Лісова,2.
П`ятихатським районним відділом земельних ресурсів 17.08.2004 надано висновок про надання дозволу на складання проекту відведення земельної ділянки в оренду, що знаходиться під забудовою дитячого оздоровчого табору Орлятко та видано Технічне завдання № 55 на розробку технічної документації зі складання проекту відведення земельної ділянки в оренду.
03.07.2012 П`ятихатською районною радою направлено запит до Дніпропетровського обласного управління лісового та мисливського господарства № 336/0/2-12 про надання в довгострокове користування без виключення із земель держлісфонду земельної ділянки площею 4,8 га для облаштування районного комунального закладу П`ятихатський оздоровчий табір Орлятко .
Листом № 569 від 14.08.2012 Дніпропетровське обласне управління лісового та мисливського господарства повідомило П`ятихатську районну раду про відсутність заперечень щодо виділення в установленому порядку для довгострокового тимчасового користування лісами строком на 15 років лісової ділянки площею 4,8 га в кварталі № 89 виділ № 27 П`ятихатського лісництва ДП Верхньодніпровський лісгосп для рекреаційних цілей (облаштування РКЗ П`ятихатський дитячий оздоровчий табір Орлятко ) без вилучення земельної ділянки зі складу державного лісового фонду ДП Верхньодніпровський лісгосп .
Відповідно до п.1.1 розділу 1 Статуту РКЗ П`ятихатський дитячий оздоровчий табір Орлятко , затвердженого рішенням сесії П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області від 21.08.2012 р. №249-17/IV заснований на спільній власності територіальних громад району і перебуває в управлінні П`ятихатської районної ради.
Згідно п. 5.4 Статуту оздоровчий табір реалізує право користування відведеними йому земельними ділянками та переданим на баланс майном відповідно до чинного законодавства України і цього Статуту.
Відповідно до п.5.9 Статуту фінансування оздоровчого табору здійснюється згідно з чинним законодавством України за рахунок коштів районного бюджету, а також додаткових джерел фінансування не заборонених чинним законодавством України.
Рішенням П`тихатської районної ради від 08 листопада 2019 року № 389 - 25/VII Про внесення змін до рішення районної ради від 18 грудня 2018 року № 327 - 21/VII Про районний бюджет на 2019 рік з урахуванням змін, дитячому оздоровчому табору Орлятко збільшено видатки в сумі 79,704 тис.грн. (заробітна плата з нарахуваннями - 33,282 тис.грн., оплата електроенергії - 2,128 тис. грн., на виготовлення технічного паспорта на будівлі та споруди - 34,294 тис. грн., та проекту відведення земельної ділянки - 10,0 тис. грн.)
25.11.2019 виготовлено технічний паспорт на громадський будинок з господарськими будівлями та спорудами РКЗ П`ятихатський дитячий оздоровчий табір Орлятко .
Керівник Жовтоводської місцевої прокуратури, в іньтереса держави, посилаючись на відсутність будь-яких відомостей щодо реєстрації речових прав на земельну ділянку, завернувся з зазначеним позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції зазначив, що що відповідачами правомірність своїх дій не доведена.
Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції щодо необхідності задоволення позову.
Судом першої інстанції при вирішенні питання наявності підстав, визначених статтею 23 Закону України Про прокуратуру для представництва прокурором інтересів держави у суді, вірно було враховано те, що прокурор в адміністративному позові зазначив, що відсутність правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування оздоровчого табору та процесу оздоровлення та відпочинку дітей.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що таке обґрунтування є сумісним з розумінням інтересів держави .
Прокурором в адміністративному позові вказано, які саме інтереси держави порушено протиправною бездіяльністю органу місцевого самоврядування, та враховуючи, що відсутній орган, до компетенції якого належить здійснення нагляду за діяльністю органів місцевого самоврядування, суд приходить до висновку про доведеність прокурором підстав для захисту інтересів держави у суді.
Щодо позовних вимог по суті даного спору.
Відповідно до статті 32 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження, зокрема, щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
Статтею 33 вказаного Закону передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні, зокрема, надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані, серед них - здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.
Пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до частин 2, 4 статті 116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до частини 1 статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Частиною першою статті 50 Закону України Про землеустрій встановлено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.
Відповідно до частини третьої вказаної статті проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають, у тому числі, довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями.
Відповідно до частини 1 статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті а частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.
Згідно з вимогами частин 1, 2 статті 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, зокрема, заклади освіти незалежно від форми власності.
Відповідно до п.п.1,2, ч.1 ст.3, ч.1 ст. 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень обов`язковій державній реєстрації прав підлягають речові права, похідні від права власності, право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки, право господарського відання, право оперативного управління.
Частиною 1 статті 5 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Частиною 1 статті 13 Закону України Про оздоровлення та відпочинок дітей передбачено, що дитячий заклад оздоровлення та відпочинку за своїми організаційно-правовими формами може бути державної (заснований на державній формі власності), комунальної (заснований на комунальній формі власності) або приватної (заснований на приватній формі власності) форми власності.
Відповідно до ч.2 ст. 15 Закону України Про оздоровлення та відпочинок дітей утворення, реорганізація та ліквідація дитячих закладів оздоровлення та відпочинку здійснюються за рішенням власника (засновника) або уповноваженого ним органу відповідно до законодавства. При утворенні дитячого закладу оздоровлення та відпочинку державної чи комунальної форми власності власник (засновник) або уповноважений ним орган визначає обсяг прав та обов`язків суб`єкта господарювання, що здійснює управління дитячим закладом оздоровлення та відпочинку, щодо майна такого закладу (повне господарське відання, оперативне управління, оренда).
Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону України Про оздоровлення та відпочинок дітей дитячий заклад оздоровлення та відпочинку, що має статус юридичної особи, володіє, користується і розпоряджається майном, земельною ділянкою відповідно до законодавства.
Частиною 2 статті 20 Закону України Про оздоровлення та відпочинок дітей передбачено, що матеріально-технічну базу дитячого закладу оздоровлення та відпочинку складає рухоме і нерухоме майно, що належить йому на праві власності або господарського відання, оперативного управління, орендоване або передане йому засновником (власником).
Частиною 3 статті 20 Закону України Про оздоровлення та відпочинок дітей передбачено, що основні фонди, земельні ділянки та інше майно дитячого закладу оздоровлення та відпочинку державної або комунальної форми власності не підлягають вилученню, крім випадків, передбачених законодавством.
Вірно судом першої інстанції було зазначено, що на П`ятихатську районну раду, як на орган управління оздоровчого табору, покладено повноваження, в межах компетенції, щодо контролю та реалізації діяльності Районного комунального закладу П`ятихатський дитячий оздоровчий табір Орлятко .
Проте, П`ятихатською районною радою не вжито належних заходів направлених на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під розміщення оздоровчого закладу, а саме не виділено кошти на виготовлення проекту землеустрою та не ініційовано питання про відведення земельної ділянки закладу.
В той час, як судом першої інстанції вірно було зазначено, що це належить до виключної компетенції засновника закладу - П`ятихатської районної ради.
Судом першої інстанції також було встановлено, що 08.11.2019 рішенням П`ятихатської районної ради внесено зміни до районного бюджету та збільшено видатки дитячому табору, зокрема, на виготовлення технічного паспорту на будівлі та споруди та виготовлення проекту відведення земельної ділянки. 25.11.2019 виготовлено технічний паспорт на будівлі та споруди дитячого табору. 04.12.2019 подано документи для реєстрації права власності на цілісний майновий комплекс та 06.12.2019 отримано відмову у реєстрації права власності, у зв`язку з наявністю суперечностей між вже зареєстрованими правами.
Судом першої інстанції вказаному надано вірну оцінку та зазначено, що П`ятихатською районною радою та РКЗ П`ятихатський дитячий оздоровчий табір Орлятко протягом тривалого часу не вчинено жодної з перелічених дій, а лише 08.11.2019, тобто після направлення адміністративного позову до суду, рішенням П`ятихатської районної ради внесено зміни до районного бюджету та збільшено видатки дитячому табору, зокрема, на виготовлення технічного паспорту на будівлі та споруди та виготовлення проекту відведення земельної ділянки, факт протиправної бездіяльності відповідачів має місце.
Судом першої інстанції вірно було враховано, що інших доказів вжиття заходів, спрямованих на належне оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку відповідачем суду не надано.
Доводи апеляційної скарги зазначеного не спростовують, підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст. ст. 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу районного комунального закладу П`ятихатський дитячий оздоровчий табір Орлятко залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10 січня 2020 року у справі за позовом керівника Жовтоводської місцевої прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави до П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області, районного комунального закладу П`ятихатський дитячий оздоровчий табір Орлятко про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Постанова у повному обсязі складена 08 липня 2020 року.
Головуючий - суддя А.А. Щербак
суддя Т.С. Прокопчук
суддя А.В. Шлай
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2020 |
Оприлюднено | 09.07.2020 |
Номер документу | 90260985 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Щербак А.А.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турлакова Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турлакова Наталія Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні