П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 липня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/5814/19
Головуючий в 1 інстанції: Завальнюк І.В.
Місце та час укладення судового рішення 11:22 , м. Одеса
Повний текст судового рішення складений 09.12.2019р.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Крусяна А.В.,
суддів Градовського Ю.М., Яковлєва О.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 05 грудня 2019 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Біляївської районної державної адміністрації Одеської області, третя особа ОСОБА_2 про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
02.10.2019р. ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Управління соціального захисту населення Біляївської районної державної адміністрації Одеської області, третя особа ОСОБА_2 про визнання протиправними дій, визнання нечинним та скасування рішення про відмову у наданні соціальної матеріальної допомоги як малозабезпеченої сім`ї; зобов`язання нарахувати соціальну матеріальну допомогу як малозабезпеченої сім`ї з січня 2019р. по грудень 2019р. на картковий рахунок; визнання протиправною відмову у виплаті з 01.01.2019р. грошової допомоги на догляд як особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю І чи II групи внаслідок психічного розладу; зобов`язання нарахувати та виплатити соціальну матеріальну допомогу за період з 01.01.2019р. по 31.12.2019р., як грошову допомогу по догляду як особі, яка проживає разом з особою, яка має інвалідність І групи внаслідок психічного розладу; зобов`язання поновити виплату державної допомоги сім`ям з дітьми та її припинення з 01.01.2019р.; зобов`язання припинити незаконні дії щодо тиску при подачі заяв та отриманні матеріальної допомоги, припинити незаконний збір інформації про приватне життя сім`ї Шубинських в особистих інтересах, а також в інтересах третіх осіб; зобов`язання подати індивідуальні відомості на застраховану особу ОСОБА_1 до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування через органи Пенсійного фонду України, починаючи з 01.01.2019р.; визнання протиправним неповідомлення в десятиденний термін після подання заяв в січні 2019р. на отримання допомоги ОСОБА_1 про результати розгляду заяв та непритягнення до відповідальності посадових осіб; визнання протиправним, після подачі заяв в січні 2019р. на матеріальну допомогу, як малозабезпеченої сім`ї та по догляду за інвалідом І групи внаслідок психічного захворювання, прийняття рішень про відмову без обґрунтування.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що з квітня 2007р. перебуває на обліку у відповідача та до січня 2019р. отримувала державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям. З метою продовження виплати, вона звернулася з відповідною заявою, проте наприкінці березня 2019р. отримала відмову з причини надання недостовірної інформації про доходи родини. Позивач звертає увагу, що посадові особи відповідача безпідставно вимагали додаткові документи та відомості, що не передбачені законодавством та прийняли рішення на підставі припущень. Крім того, з тих же підстав, відповідач прийняв рішення про відмову у наданні допомоги на догляд як особі, як проживає разом з особою з інвалідністю І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 05.12.2019р. в задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням, посилаючись на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин справи та порушення норм матеріального, процесуального права, позивач подала апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду скасувати та ухвалити нове про задоволення позовних вимог.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона не підлягає задоволенню.
Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 згідно посвідчення №00218, виданого відділом у справах сім`ї, молоді та спорту Біляївської райдержадміністрації від 28.10.2013р., строком дії до 28.08.2014р., мала право на пільги, передбачені законодавством для багатодітних сімей. Діти: ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1., ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2., ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3. /а.с.12/
Відповідно до довідки згідно з актом огляду медико-соціальної експертної комісії серії 10 ААВ №581923 від 29.10.2013р. ОСОБА_2 , встановлено першу групу інвалідності, інвалід з дитинства, безстроково.
Згідно з довідкою до акту огляду медико-соціальної експертної комісії серії 12 ААА №294273 від 10.01.2017р. ОСОБА_5 , встановлено другу групу інвалідності, захворювання пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ, безстроково. /а.с.13/
03.07.2018р. виконавчим комітетом Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області видано довідку №2241 про склад сім`ї ОСОБА_1 , згідно якої сім`я складається з: чоловіка - ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 (не працює, пенсіонер); сина - ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2.; доньки - ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3.; а також брата чоловіка - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4, який є інвалідом І групи. /а.с.14/
Згідно з висновком лікарської комісії медичного закладу щодо необхідності постійного стороннього догляду за інвалідом І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу №475 від 10.04.2019р. (дійсний до 10.10.2019р.), хворий ОСОБА_2 , інвалід І А групи внаслідок психічного розладу, встановленої безстроково, проживає разом з ОСОБА_1 , потребує постійного стороннього догляду.
29.01.2019р. ОСОБА_1 звернулася до Управління соціального захисту населення Біляївської райдержадміністрації Одеської області із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, зокрема державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, допомоги на догляд (щомісячну грошову допомогу особі, яка проживає разом з інвалідом І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу, який за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, на догляд за ним). /а.с.48-49/
Протоколом комісії з вирішення питань, пов`язаних із призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, наданням субсидій, пільг населенню у виняткових випадках від 21.02.2019р. №2 відмовлено ОСОБА_1 у призначенні соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, згідно з п.2 ст.10 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, так як надані недостовірні дані про доходи родини. /а.с.56-60/
Листами Управління соціального захисту населення Одеської області Біляївської районної державної адміністрації від 29.03.2019р. №1170, від 05.04.2019р. №Ко-245-1о/п, від 23.04.2019р. №Ко-379-1о/п повідомлено позивача, що згідно даних особової справи та комп`ютерної бази даних ОСОБА_1 перебуває на обліку в управлінні з квітня 2007р. та отримує щомісячну грошову допомогу особі, яка проживає разом з інвалідом І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу. Державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям позивач отримувала до 31.12.2018р. Згідно звернення від 29.01.2019р. №361/1 у призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на догляд відмовлено у зв`язку з наданням недостовірної інформації про доходи родини. Також зазначено, що позивач має право повторно звернутись до управління з відповідним пакетом документів, а саме надати довідку про склад сім`ї, довідку про доходи чоловіка за останні 6 місяців, заяву та декларацію. /а.с.21-24/
30.05.2019р. ОСОБА_1 повторно звернулася до Управління соціального захисту населення Біляївської райдержадміністрації Одеської області із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг, зокрема державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям, допомогою на догляд (щомісячну грошову допомогу особі, яка проживає разом з інвалідом І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу, який за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, на догляд за ним). /а.с.219/
02.07.2019р. рішенням Біляївського управління праці та соціального захисту населення Одеської області відмовлено в призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, у зв`язку з тим, що середньомісячний сукупний дохід перевищує або дорівнює рівню прожиткового мінімуму громадян. /а.с.218/
Того ж дня, рішенням Біляївського управління праці та соціального захисту населення Одеської області призначено допомогу на догляд особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу з 01.05.2019р. /а.с.222/
Не погоджуючись з діями відповідача щодо відмови у наданні соціальних допоміг, позивач звернулася до суду з даним позовом.
Перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла до наступних висновків.
Відповідно до ст.1 Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям від 01.06.2000р. №1768-ІІІ (надалі Закон України №1768-ІІІ), державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям це щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї.
Середньомісячним сукупним доходом, є обчислений у середньому за місяць доход усіх членів сім`ї з усіх джерел надходжень протягом шести місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги.
Згідно з ч.ч.1, 2, 3 ст.5 Закону України №1768-ІІІ розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом, який обчислюється за методикою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, але цей розмір не може бути більшим ніж 75 відсотків прожиткового мінімуму для сім`ї.
До стабілізації економічного становища в Україні розмір державної соціальної допомоги визначається з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму.
Рівень забезпечення прожиткового мінімуму встановлюється виходячи з реальних можливостей видаткової частини Державного бюджету України і затверджується одночасно з прийняттям закону про Державний бюджет на відповідний рік.
Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України Про прожитковий мінімум від 15.07.1999р. №966-XIV прожитковий мінімум це вартісна величина достатнього для забезпечення нормального функціонування організму людини, збереження його здоров`я набору продуктів харчування, а також мінімального набору непродовольчих товарів та мінімального набору послуг, необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості.
Згідно зі ст.9 Закону Про Державний бюджет України на 2019 рік від 23.11.2018р. 2629-VIII у 2019 році рівень забезпечення прожиткового мінімуму для призначення допомоги відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям у відсотковому співвідношенні до прожиткового мінімуму для основних соціальних і демографічних груп населення становить: для працездатних осіб - 21 відсоток, для дітей - 85 відсотків, для осіб, які втратили працездатність, та осіб з інвалідністю - 100 відсотків відповідного прожиткового мінімуму.
Розмір державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у 2019 році не може становити більше 75 відсотків рівня забезпечення прожиткового мінімуму для сім`ї.
Рівень забезпечення прожиткового мінімуму для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дитячих дошкільних закладах відповідно до Закону України Про дошкільну освіту у 2019 році збільшується відповідно до зростання прожиткового мінімуму.
Конституційний Суд України в рішенні від 26.12.2011р. №20-рп/2011 зазначив, що розміри соціальних виплат залежать від соціально-економічних можливостей держави. Передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними. Механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів з метою збереження балансу інтересів усього суспільства. Крім того, такі заходи можуть бути обумовлені необхідністю запобігання чи усунення реальних загроз економічній безпеці України, що згідно з частиною першою статті 17 Конституції України є найважливішою функцією держави.
Умови призначення і виплати малозабезпеченим сім`ям державної соціальної допомоги, передбаченої Законом України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям визначає Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003р. №250 (надалі - Порядок №250).
Відповідно до п.п.2, 3 Порядку №250 державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - соціальна допомога) призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.
Призначення і виплата соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за зареєстрованим місцем проживання або місцем фактичного проживання уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї (п.3).
Згідно з п.6 Порядку №250 для призначення соціальної допомоги уповноважений представник сім`ї подає органу соціального захисту населення такі документи: заяву; документ, що посвідчує особу уповноваженого представника сім`ї; декларацію про доходи та майно (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї); довідку про наявність та розмір земельної частки (паю); довідку встановленої форми про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, про безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях.
Інформація про склад сім`ї заявника зазначається в декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.
Форми заяви, декларації про доходи та майно затверджуються Мінсоцполітики.
До складу сім`ї включаються чоловік, дружина; рідні, усиновлені діти цих осіб віком до вісімнадцяти років, а також діти, які навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти до досягнення двадцяти трьох років і які не мають власних сімей; неодружені повнолітні діти, які визнані особами з інвалідністю з дитинства та II груп або особами з інвалідністю групи і проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одинокою особою з інвалідністю I групи і здійснює догляд за нею; жінка та чоловік, які проживають однією сім`єю, не перебувають у шлюбі, але мають спільних дітей. При цьому до складу сім`ї включаються незалежно від місця проживання (перебування) або реєстрації діти, які навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти до досягнення двадцяти трьох років і не мають власних сімей. До складу сім`ї не включаються особи, які перебувають на повному державному утриманні.
Для призначення соціальної допомоги на наступний строк уповноважений представник сім`ї подає заяву і декларацію про доходи та майно.
Відповідно до п.8 Порядку №250 соціальна допомога призначається з місяця звернення, якщо протягом місяця подано всі необхідні документи. У разі коли до заяви не додані всі необхідні документи, орган соціального захисту населення повідомляє уповноваженого представника сім`ї, які документи повинні бути подані додатково.
Орган соціального захисту населення видає уповноваженому представнику сім`ї повідомлення про прийняття заяви та документів із зазначенням дати прийняття.
Згідно з п.9 Порядку №250 рішення про призначення соціальної допомоги або про відмову в її наданні приймається органом соціального захисту населення протягом десяти календарних днів.
У разі прийняття рішення про відмову в наданні соціальної допомоги орган соціального захисту населення письмово повідомляє про це уповноваженого представника сім`ї із зазначенням підстав відмови та порядку оскарження рішення.
Згідно з абз.2 п.10 Порядку №250 соціальна допомога не призначається у разі, коли під час вибіркового обстеження матеріально-побутових умов сім`ї з`ясовано, що малозабезпечена сім`я має додаткові джерела для існування, не зазначені у декларації про доходи та майно (здача у найм або оренду житлового приміщення (будинку) або його частини; один чи кілька членів сім`ї працюють без оформлення трудових відносин у встановленому порядку; можливість отримання доходу від утримання худоби, птиці, інших тварин; дохід від народних промислів, використання наявної сільськогосподарської техніки, вантажної машини, мікроавтобуса тощо).
Частиною 5 ст.4 Закону України №1768-ІІІ встановлено, що місцеві державні адміністрації для мети цього Закону мають право користуватися всіма офіційними джерелами інформації, в тому числі й інформацією органів доходів і зборів.
Крім того, відповідно до п.27 Порядку №250 органи соціального захисту населення мають право робити запити та у строк до 15 календарних днів з дня надходження відповідного запиту безоплатно отримувати від територіальних органів ДФС, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для перевірки достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.
Разом з тим, постановою Кабінету Міністрів України від 02.08.2000р. №1192 затверджено Порядок надання щомісячної грошової допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, на догляд за нею (надалі - Порядок № 1192).
Відповідно до п.1 Порядку № 1192 щомісячна грошова допомога особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, на догляд за нею (далі - допомога на догляд) надається відповідно до статті 5 Закону України Про психіатричну допомогу у грошовій формі.
Пунктом 4 Порядку №1192 передбачено, що допомога на догляд надається дієздатній особі, яка зареєстрована або постійно проживає на одній житловій площі з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, і здійснює догляд за нею.
Згідно з абз.1 п.5 Порядку №1192 розрахунок середньомісячного сукупного доходу сім`ї для призначення допомоги на догляд провадиться відповідно до Методики обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги, затвердженої спільним наказом Мінсоцполітики, Мінфіну, Мінекономіки, Держкоммолодьспорттуризму, Держкомстату.
Відповідно до п.6 Порядку №1192 при визначенні середньомісячного сукупного доходу сім`ї органи, що призначають допомогу на догляд, мають право користуватися всіма офіційними джерелами, які містять інформацію про доходи громадян, у тому числі інформацією Державного реєстру фізичних осіб - платників податків.
Для нарахування допомоги на догляд можуть використовуватися відомості про доходи (списки, довідки, дані на технічних носіях інформації, інші дані, одержані від органів соціального захисту населення, органів Пенсійного фонду, центрів зайнятості, інших підприємств, установ та організацій).
Органи соціального захисту населення мають право робити запити та у строк до п`яти календарних днів із дня надходження відповідного запиту безоплатно отримувати від ДФС, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, органів Пенсійного фонду України інформацію, необхідну для перевірки достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за призначенням допомоги на догляд.
Для підтвердження даних про доходи (відсутність доходів) використовуються відомості ДФС з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном.
Для підтвердження даних про отримання (неотримання) пенсії використовується інформація з Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Згідно з п.7 Порядку № 1192 для призначення грошової допомоги на догляд особою, яка звертається за її призначенням, подаються такі документи відповідним органам соціального захисту населення: заява; документ, що посвідчує особу; декларація про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї) за формою, затвердженою Мінсоцполітики; висновок лікарської комісії медичного закладу щодо необхідності постійного стороннього догляду за особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу; довідки про наявність і розміри земельних ділянок, виділених для ведення особистого підсобного господарства, городництва, сінокосіння, випасання худоби, та земельної частки, виділеної унаслідок розпаювання землі; копія довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією, яка видана особі з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, за якою здійснюється догляд.
Інформація про склад сім`ї заявника зазначається в декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.
Якщо особа, яка звертається за призначенням допомоги на догляд, постійно проживає за зареєстрованим місцем проживання або місцем фактичного проживання особи з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, але має інше зареєстроване місце проживання, органи соціального захисту населення перевіряють відомості щодо неотримання допомоги на догляд за зареєстрованим місцем проживання такої особи з використанням інформаційних систем.
У разі коли особа з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу постійно проживає за зареєстрованим місцем проживання або місцем фактичного проживання особи, яка звертається за призначенням допомоги на догляд, але має інше зареєстроване місце проживання, органи соціального захисту населення перевіряють відомості щодо неотримання допомоги на догляд за зареєстрованим місцем проживання особи з інвалідністю з використанням інформаційних систем.
Відповідно до ст.11 Закону України Про захист персональних даних підставами для обробки персональних даних є: 1) згода суб`єкта персональних даних на обробку його персональних даних; 2) дозвіл на обробку персональних даних, наданий володільцю персональних даних відповідно до закону виключно для здійснення його повноважень; 3) укладення та виконання правочину, стороною якого є суб`єкт персональних даних або який укладено на користь суб`єкта персональних даних чи для здійснення заходів, що передують укладенню правочину на вимогу суб`єкта персональних даних; 4) захист життєво важливих інтересів суб`єкта персональних даних; 5) необхідність виконання обов`язку володільця персональних даних, який передбачений законом; 6) необхідність захисту законних інтересів володільця персональних даних або третьої особи, якій передаються персональні дані, крім випадків, коли потреби захисту основоположних прав і свобод суб`єкта персональних даних у зв`язку з обробкою його даних переважають такі інтереси.
Обробка персональних даних - будь-яка дія або сукупність дій, таких як збирання, реєстрація, накопичення, зберігання, адаптування, зміна, поновлення, використання і поширення (розповсюдження, реалізація, передача), знеособлення, знищення персональних даних, у тому числі з використанням інформаційних (автоматизованих) систем (ст. 2 Закону України Про захист персональних даних ).
Отже, відповідач у разі звернення особи за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та грошової допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, має право безоплатно отримувати від органів інформацію, необхідну для перевірки достовірності даних, отриманих від такої особи.
При цьому, такі відомості, як отримані доходи за трудовими договорами, сплачені з них обов`язкові податки та збори, що перебувають у розпорядженні державних органів та становлять персональні дані, можуть бути предметом перевірки відповідним контролюючим органом під час виконання ним власних функцій.
Більш того, задля досягнення мети розслідування її форми можуть бути різними в залежності від обставин, оскільки обов`язок його проведення не є обов`язком досягти результату, це обов`язок вжити заходів. Органи державної влади повинні вжити всіх необхідних заходів для отримання доказів.
Вказані відомості безпосередньо становлять предмет відповідної перевірки органу соціального забезпечення і позивач безпідставно заперечує проти збору та аналізу такої інформації при вирішенні порушеного в її зверненнях питання.
Прожитковий мінімум для сім`ї - визначена для кожної сім`ї залежно від її складу сума прожиткових мінімумів, розрахованих та затверджених відповідно до Закону України Про прожитковий мінімум для осіб, які відносяться до основних соціальних і демографічних груп населення.
Відповідно до ст.1 Закону № 1768-III малозабезпечена сім`я - це сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний доход нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.
Відповідно до п. 14 Порядку № 250, середньомісячний сукупний дохід сім`ї визначається згідно з Методикою обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги, що затверджується Мінсоцполітики, Мінекономрозвитку, Мінфіном, Держстатом, МОНмолодьспортом.
Наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства фінансів України, Державного комітету статистики України, Державного комітету молодіжної політики, спорту і туризму України від 15.11.2001р. №486/202/524/455/3370 затверджено Методику обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги (надалі - Методика №486/202/524/455/3370).
Вказана Методика №486/202/524/455/3370 призначена для обчислення сукупного доходу сімей (одержувачів) для всіх видів соціальної допомоги і застосовується при визначенні їх права на соціальну допомогу та розрахунку її розміру.
Згідно з п.3 Методики №486/202/524/455/3370 для обчислення суми доходів ураховуються доходи в грошовій та натуральній формі, а також в іноземній валюті за кордоном з будь-яких джерел як на території України, так і за її межами.
Відповідно до п.4 Методики №486/202/524/455/3370 при визначенні сукупного доходу органи, що призначають допомогу, користуються усіма офіційними джерелами, які містять інформацію про доходи громадян, у тому числі інформацією органів державних податкових адміністрацій.
Згідно з п.5.1 Методики №486/202/524/455/3370 до сукупного доходу сімей (одержувачів) входять, зокрема, нарахована заробітна плата, у тому числі за надурочну роботу, за роботу в святкові, неробочі і вихідні дні та за роботу за сумісництвом; плата за роботу в колективному сільськогосподарському підприємстві; надбавки і доплати всіх видів; премії, установлені за системами оплати праці на підприємстві, в установі, організації, незалежно від періодичності і джерел їх виплати; відсоткові надбавки і щорічна винагорода з фонду матеріального заохочення за підсумками роботи за рік підприємства, установи чи організації. Премії і щорічні винагороди включаються до сукупного доходу на час їх нарахування, при цьому за рік ураховується не більше однієї винагороди за вислугу років.
Згідно з наданої відповіді від 18.02.2019р. №357 на запит Управління соціального захисту населення Біляївської районної державної адміністрації Одеської області вбачається, що ОСОБА_5 (паспорт № 001629734) отримав в 2018р. дохід в розмірі 25899,51грн, з якого утримано податок на прибуток в розмірі 4644,51грн. /а.с.61/
Крім того, згідно наказу (розпорядження) №РУ000004242-Р-00041639 від 02.08.2018р. ОСОБА_5 прийнято на роботу з 03.08.2018р. до структурного підрозділу ТОВ Руш - Департаменту продажів Одеського регіону на посаду фахівця служби безпеки. /а.с.115/
Наказом (розпорядженням) №РУ000001474-Р-00041639 від 25.03.2019р., звільнено ОСОБА_5 з посади фахівця служби безпеки структурного підрозділу ТОВ Руш - Департаменту продажів Одеського регіону на підставі п.1 ст.36 КЗпП України. /а.с.114/
Також, надано довідку про доходи №1555 від 28.05.2019р., видану ТОВ Руш , відповідно до якої ОСОБА_5 за період з серпня 2018р. по березень 2019р. отримав дохід в розмірі 43889,41грн. /а.с.116/
30.01.2019р. Управління соціального захисту населення Біляївської районної державної адміністрації Одеської області направило запит № 322 директору Біляївського ринку, щодо надання інформації стосовно ОСОБА_1 , яка орендує торговий павільйон на ринку в якому здійснює торгівлю. /а.с.62/
Листом дочірнього підприємства Біляївський ринок Одеської облспоживспілки від 30.01.2019р. №7 повідомлено відповідача, що ОСОБА_1 здійснює торгівельну діяльність у своєму торгівельному павільйоні в ряду №3, місце №2 на ДП Біляївський ринок , термін дії договору з 01.01.2019р. до 31.03.2019р. /а.с.64/
31.01.2019р. Управління соціального захисту населення Біляївської районної державної адміністрації Одеської області направило запит № 337 ДФС в Одеській області про надання інформації стосовно ОСОБА_1 щодо здійснення підприємницької діяльності і перебування на обліку. /а.с.65/
Листом ДФС в Одеській області від 20.02.2019р. №549 повідомлено відповідача, що згідно з інформацією Реєстру самозайнятих осіб станом на 11.02.2019р. ОСОБА_1 не перебуває на податковому обліку в державних податкових інспекціях ГУ ДФС в Одеській області, як фізична особа-підприємець або особа. що здійснює незалежну професійну діяльність. /а.с.67/
Отримавши відомості про доходи родини ОСОБА_1 , комісія з вирішення питань, пов`язаних із призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, наданням субсидій, пільг населенню у виняткових випадках протоколом від 21.02.2019р. №2 відмовила ОСОБА_1 у призначенні соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, згідно з п.2 ст.10 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, так як надані недостовірні дані про доходи родини. /а.с.56-60/
Управлінням соціального захисту населення Біляївської районної державної адміністрації Одеської області в межах власної компетенції та на виконання своїх повноважень досліджено розмір середньомісячного сукупного доходу сім`ї та прожиткового мінімуму для відповідної сім`ї за відповідний період, щодо яких виник спір, та їх співвідношення, що й обумовило прийняття спірних рішень про відмову у призначенні допомог з підстав, передбачених ст.7 Закону №1768-III, п.10 Порядку № 250 та Порядку № 1192.
На підставі зібраних відомостей, відповідно до протоколу № 612964 від 30.05.2019р. відповідачем проведено розрахунок середньомісячного сукупного доходу сім`ї для призначення, відповідно до якого сукупний дохід сім`ї (крім доходу від землі) 72551,09грн, сукупний дохід від землі - 242,33грн, сукупний середньомісячний дохід сім`ї - 12132,24грн; прожитковий мінімум сім`ї - 22416грн. /а.с.225/
В результаті проведеної перевірки Управлінням соціального захисту населення Біляївської районної державної адміністрації Одеської області встановлено, що сукупний дохід сім`ї позивача (72551,09грн.) більше ніж в три рази перевищує прожитковий мінімум сім`ї позивача (22416грн.), що виключає визначення сім`ї як малозабезпеченої у розумінні Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям .
Аналіз вищевикладених документів вказує, що ОСОБА_1 надала до Управління соціального захисту населення Біляївської районної державної адміністрації Одеської області недостовірні відомості, що впливають на встановлення права на державну соціальну допомогу та на визначення її розміру.
Таким чином, Управління праці та соціального захисту населення правомірно відмовило ОСОБА_1 у наданні допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, так як позивачем при зверненні було надано недостовірні відомості стосовно доходів її працевлаштованого чоловіка.
Крім того, як вбачається з матеріалів справи, після повторного звернення ОСОБА_1 до відповідача з заявою про призначення соціальних допоміг від 30.05.2019р., та встановлення обставини звільнення чоловіка ОСОБА_1 в березні 2019р., рішенням від 02.07.2019р. відповідачем призначено допомогу особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, оскільки обставина - працевлаштування чоловіка позивача та отримання ним доходу, яка була прихована під час звернення за призначенням допомоги, перестала існувати. Щомісячну грошову допомогу особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу позивачу призначено з 01.05.2019р. по 30.06.2019р. у розмірі 1853грн., з 01.07.2019р. по 31.10.2019р. у розмірі - 1936грн. /а.с.222/
Законодавцем право на отримання такого виду соціального допомоги пов`язано безпосередньо з середньомісячним сукупним доходом, який повинен бути нижчим від прожиткового мінімуму для сім`ї, і для встановлення такої обставини потребується перевірка достовірності наданих заявником відомостей. Надання недостовірних відомостей, зокрема приховування факту працевлаштування члена родини та отримання ним доходу, є встановленою законодавством підставою для відмови в призначенні відповідної соціальної допомоги, або припинення її виплати в разі безпідставного призначення.
У мотивувальній частині рішення Європейського суду з прав людини від 18.07.2006р. у справі Проніна проти України (пункти 23 - 25) зазначено, що за змістом пункту 1 статті 6 Конвенції суди зобов`язані обґрунтувати свої рішення, проте це не може сприйматись як вимога давати детальну відповідь на кожен довід. Межі цього обов`язку можуть бути різними залежно від характеру ухваленого рішення. Крім того, необхідно враховувати, що сторона представляє в суді різні доводи, а також відмінності у положеннях законодавства, традиціях, юридичних висновках, способах викладення та формулюваннях рішень суддів держав-учасниць. Таким чином, питання, чи виконав суд обов`язок щодо обґрунтування свого рішення, як випливає з пункту 1 статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки при розгляді конкретних обставин справи.
За правилами ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Судові витрати розподіляються відповідно до ст.139 КАС України та відстрочена апелянту, згідно з ст.133 КАС України, сплата судового збору до ухвалення судового рішення у справі за подачу апеляційної скарги підлягає стягненню з позивача.
Разом з тим, згідно зі ст.8 Закону України Про судовий збір судова колегія вважає за необхідне звільнити позивача від сплати судового збору враховуючи майновий стан малозабезпеченої сім`ї; позивач діє в інтересах малолітніх чи неповнолітніх осіб та осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена; предмет позову є захист соціальних прав.
Керуючись ст.ст. 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 05 грудня 2019 року залишити без змін.
Звільнити ОСОБА_1 від сплати судового збору.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.
Головуючий суддя Крусян А.В. Судді Градовський Ю.М. Яковлєв О.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2020 |
Оприлюднено | 09.07.2020 |
Номер документу | 90261110 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Крусян А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні