ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
======================================================================
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 червня 2020 року Справа № 915/434/17
м.Миколаїв
Господарський суд Миколаївської області у складi головуючого суддi Мавродієвої М.В .,
за участю:
секретаря судового засідання Берко О.В.,
представника прокуратури: Бескровної І.І., посв.№035058 від 13.08.2015,
представника позивача-1: не з`явився;
представника позивача-2: не з`явився;
представника відповідача: Саушкіна В.В., дов.від 02.01.2020;
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Заступника керівника Миколаївської місцевої прокуратури №1
(54001, м.Миколаїв, вул.Нікольська, буд.73)
в інтересах Держави в особі:
1) Березанської районної державної адміністрації Миколаївської області
(57400, Миколаївська обл., смт.Березанка, вул.Центральна, буд.33; ідент.код 04056693),
2) Коблівської сільської ради Березанського району Миколаївської області
(57453, Миколаївська обл., Березанський р-н, с.Коблеве, вул.Одеська, буд.4; ідент.код 04375748),
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Торгово-промислової фірми
АВС-Цитрус (21001, м.Вінниця, вул.Короленка, буд.7; ідент.код 23060418),
про: внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 28.01.2005, -
в с т а н о в и в:
12.05.2017 Заступник керівника Миколаївської місцевої прокуратури №1 в інтересах Держави в особі Березанської районної державної адміністрації Миколаївської області та Коблівської сільської ради Березанського району Миколаївської області звернувся до Господарського суду Миколаївської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю Торгово-промислової фірми АВС-Цитрус , в якій просив суд:
1) внести зміни до пункту 3 договору оренди земельної ділянки від 28.01.2005, укладеного між Березанською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю Торгово-промисловою фірмою АВС-Цитрус , і зареєстрованого 14.03.2005 у Березанському районному окрузі Миколаївської регіональної філії Державного підприємства Центр ДЗК за №040500700125, виклавши цей пункт у такій редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 4,0800 га становить 14831803,92 грн, з яких: земельної ділянки з кадастровим номером 4820982200:09:000:0225, площею 2,0200 га - 7626893,37 грн, земельної ділянки з кадастровим номером 4820982200:09:000:0226, площею 0,9 га - 3398120,81 грн, земельної ділянки з кадастровим номером 4820982200:07:000:0002, площею 0,8 га - 2855447,88 грн, земельної ділянки з кадастровим номером 4820982200:07:000:0003 площею 0,36 га - 951341,86 грн ;
2) внести зміни до пункту 7 договору оренди земельної ділянки від 28.01.2005, укладеного між Березанською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю Торгово-промисловою фірмою АВС-Цитрус , і зареєстрованого 14.03.2005 у Березанському районному окрузі Миколаївської регіональної філії Державного підприємства Центр ДЗК за №040500700125, виклавши цей пункт у такій редакції: Розмір орендної плати за земельну ділянку на рік складає 12% від її нормативної грошової оцінки і становить 1779816,47 грн, з них: 915227,20 грн за земельну ділянку з кадастровим номером 4820982200:09:000:0225; 407774,50 грн за земельну ділянку з кадастровим номером 4820982200:09:000:0226; 342653,75 грн за земельну ділянку з кадастровим номером 4820982200:07:000:0002; 114161,02 грн за земельну ділянку з кадастровим номером 4820982200:07:000:0003, або 148318,04 грн щомісячно, із них: 76268,93 грн за земельну ділянку з кадастровим номером 4820982200:09:000:0225; 33981,21 грн за земельну ділянку з кадастровим номером 4820982200:09:000:0226; 28554,48 грн за земельну ділянку з кадастровим номером 4820982200:07:000:0002; 9513,42 грн за земельну ділянку з кадастровим номером 4820982200:07:000:0003 .
Позовні вимоги, із посиланням на положення ст.ст.632, 651 ЦК України, ст.ст.288, 289 Податкового кодексу України, ст.ст.1, 15, 21, 30 Закону України Про оренду землі , ст.ст.1, 13, 15, 18 Закону України Про оцінку земель , ст.ст.16, 26, 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , обґрунтовані тим, що згідно з рішенням Коблівської сільради №19 від 25.10.2012 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель с.Коблеве, яка вводиться у дію з 25.10.2012, а згідно з п.1 рішення Коблівської сільради №29 від 25.10.2012 розмір орендної плати, зазначений у чинних договорах оренди землі, має бути переглянутий.
Прокурор стверджує, що рішенням Коблівської сільради №8 від 10.07.2013 затверджено Положення про встановлення плати за земельні ділянки та об`єкти водного фонду, що знаходяться в платному користуванні на умовах оренди та встановлення податку за земельні ділянки на території Коблівської сільради , а також визначені ставки податку за земельні ділянки сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення.
За змістом п.п.2.2 і 2.6 вказаного Положення, для визначення розміру орендної плати застосовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розмір орендної плати встановлюється у відсотках від нормативної грошової оцінки земель, ставка орендної плати для земель рекреаційного призначення становить 12% від нормативної грошової оцінки земель с.Коблеве.
Згідно з пунктом 3.3 такого Положення розмір орендної плати може бути скорегований відповідно до вимог чинного законодавства. За твердженням прокурора, зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі.
Рішення Коблівської сільради, якими змінено нормативну грошову оцінку земель с.Коблеве та затверджено нові ставки орендної плати, є чинними, а отже обов`язковими для виконання. Оскільки у договорі від 28.01.2005 орендну плату за земельні ділянки загальною площею 4,0800 га визначено у розмірі 10%, що не відповідає розміру, визначеному сільрадою, прокурор звернувся з даним позовом до суду.
При цьому прокурор, посилаючись на положення ст.ст.2, 29 ГПК України та ст.23 Закону України Про прокуратуру , а також положення Закону України Про місцеве самоврядування в Україні наголосив на неналежному виконанні своїх обов`язків Березанською РДА, як стороною спірного договору, і Коблівською сільрадою, як новим власником землі, які не вчиняли дій щодо приведення договорів у відповідність до вимог земельного і податкового законодавства, що стало підставою для звернення прокурора до суду.
У відзиві на позовну заяву ТОВ ТПФ АВС-Цитрус (т.1 а.с.64-66), заперечуючи проти її задоволення, зазначило, що саме орендодавець повинен був довести до відома орендаря інформацію про збільшення розміру орендної плати та зобов`язання внести відповідні зміни до договорів оренди землі згідно з ч.2 ст.188 ГК України. Проте жодних пропозицій, додаткових угод або інших повідомлень про необхідність внесення змін до договору оренди на адресу товариства не надходило.
Водночас ТОВ ТПФ АВС-Цитрус наголосило, що у разі направлення орендодавцем додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки із відповідними змінами щодо розміру орендної плати згідно з довідкою сільради №683 від 16.05.2017 товариство на виконання п.п.10, 32 Договору підпише таку додаткову угоду.
Рішенням Господарського суду Миколаївської області від 06.07.2017 у даній справі позов задоволено повністю, внесено зміни до пунктів 3, 7 договору від 28.01.2005 у редакції, запропонованій прокурором.
Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 22.04.2019 рішення Господарського суду Миколаївської області від 06.07.2017 скасовано частково, викладено резолютивну частину рішення у такій редакції: Позов задовольнити частково. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 28.01.2005, укладеного між Березанською РДА та ТОВ ТПФ АВС-Цитрус , зареєстрованого 14.03.2005 у Березанському районному окрузі Миколаївської регіональної філії Державного підприємства «Центр ДЗК» за №040500700125.
Викладено пункт 3 договору від 28.01.2005 у такій редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 4,0800 га становить 14788924,00 грн, з яких оцінка: земельної ділянки, кадастровий номер 4820982200:09:000:0225, площею 2,0200 га - 7649134,00 грн; земельної ділянки, кадастровий номер 4820982200:09:000:0226, площею 0,9 га - 3408030,00 грн; земельної ділянки, кадастровий номер 4820982200:07:000:0002, площею 0,8 га - 2676240,00 грн; земельної ділянки, кадастровий номер 4820982200:07:000:0003, площею 0,36 га - 1055520,00 грн .
Викладено пункт 7 договору у такій редакції: Розмір орендної плати за земельну ділянку на рік складає 12% від її нормативної грошової оцінки протягом 5-ти місяців у літній період роботи (травень, червень, липень, серпень, вересень) і становить загалом 739446,20 грн і 3% від її нормативної грошової оцінки протягом 7-ми місяців у зимовий період роботи (жовтень, листопад, грудень, січень, лютий, березень, квітень) і становить загалом 258806,17 грн, з них: за земельну ділянку, кадастровий номер 4820982200:09:000:0225, площею 2,02 га у літній період протягом 5-ти місяців загалом 382456,70 грн або 76491,34 грн щомісячно, у зимовий період протягом 7-ми місяців загалом 133859,85 грн або 19122,84 грн щомісячно; за земельну ділянку, кадастровий номер 4820982200:09:000:0226, площею 0,90 га у літній період протягом 5-ти місяців загалом 170401,50 грн або 34080,30 грн щомісячно, у зимовий період протягом 7-ми місяців загалом 59640,53 грн або 8520,05 грн щомісячно; за земельну. ділянку кадастровий номер 4820982200:07:000:0003, площею 0,3600 га у літній період протягом 5-ти місяців загалом 52776,00 грн або 10 555,20 грн щомісячно, у зимовий період протягом 7-ми місяців загалом 18471,60 грн або 2638,80 грн щомісячно; за земельну ділянку, кадастровий номер 4820982200:07:000:0002, площею 0,8000 га у літній період протягом 5-ти місяців загалом 133812,00 грн або 26762,40 грн щомісячно, у зимовий період протягом 7-ми місяців загалом 46834,20 грн або 6690,60 грн щомісячно .
Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 15.10.2019 постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 22.04.2019 і рішення Господарського суду Миколаївської області від 06.07.2017 у даній справі скасовано, а справу передано на новий розгляд до Господарського суду Миколаївської області.
Скасовуючи судові рішення місцевого та апеляційного судів Верховний Суд зазначив, що ураховуючи положення чинного законодавства, виходячи із предмета і підстав позову, колегія суддів визначила висновки судів попередніх інстанцій як суперечливі та передчасні, а також зробленими без урахування положень п.271.2 ст.271, п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України, ст.ст.13, 15, 18, 20, 23 Закону України "Про оцінку земель", а також без встановлення обставин щодо проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок і затвердження відповідної документації у передбаченому законодавством порядку.
Також, Верховний Суд вказав, що суди попередніх інстанцій не надали оцінки поданим прокурором доказам, зокрема витягам із технічної документації про нормативну грошову оцінку спірних земельних ділянок, наданим як прокурором, так і відповідачем, не з`ясували наявності у зазначених документах всіх відомостей, необхідних для визначення критеріїв обчислення розміру нормативної грошової оцінки; не встановили обставини щодо проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок і затвердження відповідної документації у передбаченому законодавством порядку.
При цьому, Верховний Суд зазначив, що висновок суду апеляційної інстанції щодо встановлення розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок з урахуванням вартості таких земельних ділянок, визначеної експертом під час проведення експертного дослідження, колегія суддів вважає таким, що суперечить положенням чинного законодавства, зокрема пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України, положенням Закону України "Про оцінку земель", Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", а також змісту частини 1 статті 104 Господарського процесуального кодексу України, за змістом якою висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили і оцінюється судом разом із іншими доказами за правилами, встановленими статтею 86 цього Кодексу.
Ухвалою Господарського суду Миколаївської області від 13.11.2019 справу прийнято до провадження головуючим суддею Мавродієвою М.В., розгляд справи ухвалено здійснювати за правилами загального позовного провадження зі стадії підготовчого провадження, підготовче засідання у справі призначено на 03.12.2019.
ТОВ ТПФ АВС-Цитрус у додаткових поясненнях №72 від 29.11.2019, які надійшли до суду 03.12.2019, заперечує проти задоволення вимог прокурора та зазначає, що подані прокурором витяги від 07.03.2017 про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, що орендуються відповідачем на підставі договору від 25.01.2005, не відображають значення (суму) такої оцінки, що були затверджені 25.10.2012 рішенням Коблівської сільради, оскільки були сформовані в умовах дії і на підставі Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженому наказом Міністерства аграрної політики України та продовольства України №489 від 25.11.2016, який набув чинності 01.01.2017. Оскільки після 01.01.2017 Коблівською сільською радою не затверджувалася Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель села Коблеве і нова нормативна грошова оцінка цих земель не вводилась в дію, то ці витяги не свідчать про зміну такої оцінки, а отже вносити на їх підставі змін до договору оренди землі неможливо.
До того ж, відповідач наголошує, що між сторонами існують договірні відносини, які витікають з договору оренди землі комунальної форми власності, згідно умов якого сторони взяли на себе певні зобов`язання та погодили взаємні права. Умови цього договору передбачають порядок внесення змін до договору в частині розміру орендної плати (п.10 Договору), передбаченої договором, і саме така ціна може переглядатися з періодичністю у п`ять років і тільки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни ставок земельного податку, підвищення ціни, тарифів, у тому числі інфляції, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документально, в інших випадках, передбачених законом. Жодної із перелічених підстав для внесення змін до договору оренди землі, прокурор не навів, а лише висунув формальну і явно необґрунтовану вимогу внести до договору оренди землі зміни.
03.12.2019 судом відкладено підготовче засідання на 14.01.2020 в зв`язку з неявкою учасників справи.
Миколаївська місцева прокуратура №1 в поясненнях за вих.№31-5673вих-19 від 17.12.2019 підтримує позовні вимоги та вказує, що рішенням Коблівської сільради №19 від 25.10.2012 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель с.Коблеве, а тому наявні підстави для внесення змін до пунктів 3 і 7 договору оренди землі від 28.01.2005 щодо розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок та розміру орендної плати за землю.
Також, прокурор вказує, що обставини, вивчені прокуратурою до пред`явлення позову в даній справі, дають можливість застосувати нову нормативно грошову оцінку до спірних правовідносин.
Крім того, прокурор вказує про наявність обґрунтованих підстав вважати за доцільне надання Коблівською сільрадою доказів своєчасного оприлюднення вказаного рішення на її веб-сайті та виконання вимог ч.4 ст.23 Закону України Про оцінку земель .
Ухвалою від 14.01.2020 судом продовжено строк проведення підготовчого провадження на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 04.02.2020.
04.02.2020 судом відкладено підготовче засідання на 11.02.2020 в зв`язку з неявкою учасників справи.
Коблівська сільрада в поясненнях за вих.№183 від 28.01.2020, які надійшли до суду 06.02.2020, підтримує вимоги прокурора та просить суд їх задовольнити, при цьому зазначає, що оприлюднення рішення №19 від 25.10.2012 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с.Коблеве здійснено у визначений законом спосіб, а саме на виконання ч.17 ст.46, ст.ст.50, 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст.5 Закону України Про доступ до публічної інформації сільрадою у жовтні 2012 року вказане рішення було оприлюднено на інформаційному стенді за юридичною адресою сільради: Миколаївська обл., Березанський р-н, с.Коблеве, вул.Одеська, буд.4.
Коблівська сільрада також стверджує, що законодавство не вимагає створювати та зберігати докази фактично розміщених на інформаційному стенді рішень, у зв`язку з чим, а також з минуванням більш ніж 7 років з моменту оприлюднення рішення сільрада з об`єктивних причин не може надати додаткові докази.
До того ж, Коблівська сільрада вказує, що її офіційний сайт почав функціонувати з 25.03.2013, а до цього часу оприлюднення десятків рішень сільради та її виконавчого комітету відбувалося на інформаційному стенді за юридичною адресою сільради: Миколаївська обл., Березанський р-н, с.Коблеве, вул.Одеська, буд.4.
Крім того, Коблівська сільрада зазначає, що про прийняття зазначеного рішення було письмово повідомлено територіальні органи ДПС та Держкомзему, однак доказів такого листування не збереглись у зв`язку із закінченням строків їх зберігання.
Ухвалою суду від 11.02.2020 підготовче провадження закрито та призначено справу до судового розгляду по суті. Судовий розгляд справи призначено на 04.03.2020.
04.03.2020 судом відкладено розгляд справи на 25.03.2020.
23.03.2020 від відповідача до суду надійшла заява від 20.03.2020 про відкладення розгляду справи.
25.03.2020 розгляд справи не відбувся у зв`язку з перебуванням судді Мавродієвої М.В. у відпустці.
Ухвалою суду від 30.03.2020 призначено розгляд справи без визначення дати судового засідання. Ухвалено провести розгляд справи у розумний строк, тривалість якого обумовлюється запровадженням в Україні карантину через спалах у світі короновірусу « COVID-19» .
Ухвалою суду від 05.06.2020, у зв`язку з послабленням карантинних заходів, справу призначено до розгляду на 25.06.2020.
В ході розгляду справи прокурор та представник відповідача підтримали висловлені позиції та доводи, викладені на їх обґрунтування.
Позивачі явку повноважних представників у судове засідання 25.06.2020 не забезпечили, про дату та час судового засідання були повідомлені належним чином, причини неявки суду не повідомили.
Господарським судом також враховано, що явка представників позивачів не визнавалась судом обов`язковою.
Згідно ч.3 ст.202 ГПК України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі, зокрема, неявки у судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення про причини неявки.
Враховуючи викладене суд дійшов висновку про достатність у матеріалах справи документальних доказів для вирішення спору по суті за відсутності представників позивачів.
У судовому засіданні 25.06.2020 судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи, а також справи про адміністративне правопорушення, в якій вона є стороною.
Європейський суд з прав людини щодо критеріїв оцінки розумності строку розгляду справи визначився, що строк розгляду має формувати суд, який розглядає справу. Саме суддя має визначати тривалість вирішення спору, спираючись на здійснену ним оцінку розумності строку розгляду в кожній конкретній справі, враховуючи її складність, поведінку учасників процесу, можливість надання доказів тощо.
Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним слід вважати строк, який необхідний для вирішення справи відповідно до вимог матеріального та процесуального законів.
Відповідно до п.4 Розділу Х «Прикінцеві положення» ГПК України (в редакції Закону України №540-ІХ от 30.03.2020) під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтями 46, 157, 195, 229, 256, 260, 288, 295, 306, 321, 341, 346, 349, а також інші процесуальні строки щодо зміни предмета або підстави позову, збільшення або зменшення розміру позовних вимог, апеляційного оскарження, залишення апеляційної скарги без руху, повернення апеляційної скарги, подання заяви про скасування судового наказу, розгляду справи по суті, строки, на які зупиняється провадження, подання заяви про перегляд судових рішень за нововиявленими або виключними обставинами, звернення зі скаргою, оскарження рішення третейського суду, судового розгляду справи, касаційного оскарження, подання відзиву продовжуються на строк дії такого карантину. Строк, який встановлює суд у своєму рішенні, не може бути меншим, ніж строк карантину, пов`язаного із запобіганням поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
За вказаних обставин, суд вважає, що справа розглянута судом протягом розумного строку, тривалість якого обумовлювалась запровадженням в Україні карантину через спалах у світі короновірусу « COVID-19» .
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши та оцінивши усі подані у справу докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд встановив наступне.
27.01.2005 на виконання розпорядження Березанської РДА №993 від 19.10.2004 (т.1 а.с.83) зі змінами, внесеними згідно з розпорядженням Березанської РДА №83 від 28.01.2005 (т.1 а.с.85), між Березанською РДА, як орендодавцем, та ТОВ ТПФ АВС-Цитрус , як орендарем, укладено договір оренди земельної ділянки (надалі - Договір) (т.1 а.с.31,32), за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне володіння та користування земельну ділянку рекреаційного призначення для розміщення існуючої бази відпочинку «Вінниця» у зоні відпочинку в межах території Коблівської сільської ради за адресою: провулок Вінницький, 4, Березанського району, Миколаївської області, за межами населеного пункту (п.1 Договору).
В оренду передано земельну ділянку загальною площею 4,0800 га забудованих земель (землі кемпінгів, будинків відпочинку), із них 0,1248 га - під двоповерховою забудовою, 0,1226 га - під трьох - і більше поверховою забудовою, 3,8326 га - під проїздами, проходами та площадками, із земель запасу. Кадастрові номери земельних ділянок: 4820982200:09:000:0225; 4820982200:09:000:0226; 4820982200:07:000:0002; 4820982200:07:000:0003 (п.2 Договору).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 140391,00 грн згідно витягу із технічної документації про визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, виданого Березанським районним відділом земельних ресурсів 28.01.2005 року №01-6-135 (п.3 Договору).
Орендна плата за земельну ділянку сплачується виключно у грошовій формі (у гривнях), її розмір становить 14039,10 грн за рік згідно з розрахунком, проведеним Березанським районним управлінням економіки від 06.12.2004 №1152. Орендар вносить орендну плату до Коблівської сільської ради на розрахунковий рахунок Управління Державної казначейської служби України у Миколаївській області щомісячно не пізніше 30 числа місяця, наступного за звітним (п.п.7, 9 Договору).
Розмір орендної плати може переглядатися з періодичністю п`ять років у разі: - зміни умов господарювання, передбачених договором; - зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; - погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документально; - в інших випадках, передбачених законом. (п.10 Договору).
Згідно з інформацією Березанського відділення Очаківської ОДПІ ГУ ДФС у Миколаївській області ТОВ ТПФ АВС-Цитрус сплачує орендну плату за користування земельною ділянкою загальною площею 4,0800 га у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки, що становить 14039,00 грн (т.1 а.с.54,55).
Відповідно до рішення Миколаївської обласної ради №2 від 23.09.2011 Про встановлення та зміну межі населеного пункту Коблеве Березанського району Миколаївської області (т.1 а.с.37,38) та рішення Коблівської сільради №6 від 16.12.2011 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів по встановленню та зміні межі населеного пункту Коблеве на час звернення до суду земельна ділянка загальною площею 4,0800 га, яку передано в оренду ТОВ ТПФ АВС-Цитрус , входить до меж с.Коблеве та належить до комунальної власності.
За змістом витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку (т.1 а.с.44-48) та довідки Коблівської сільради №322 від 16.03.2017 (т.1 а.с.56) відведені в оренду ТОВ ТПФ АВС-Цитрус земельні ділянки входять до меж с.Коблеве.
Рішенням Коблівської сільради №19 від 25.10.2012 (т.1 а.с.39) затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель с.Коблеве Березанського району, відповідно до п.2 якого технічна документація вводиться у дію з 25.10.2012.
25.10.2012 Коблівською сільрадою прийнято рішення №29 (т.1 а.с.49), яким передбачено переглянути розмір орендної плати за чинними договорами оренди землі, укладеними з орендарями земельних ділянок, розмір орендної плати за якими не відповідає нормативній грошовій оцінці за цим рішенням, зобов`язано переукласти договори.
Крім того, рішенням Коблівської сільради №8 від 10.07.2013 (т.1 а.с.50-53) затверджено Положення Про встановлення плати за земельні ділянки та об`єкти водного фонду, що знаходяться в платному користуванні на умовах оренди та встановлення податку за земельні ділянки на території Коблівської сільської ради та встановлення податку за земельні ділянки на території Коблівської сільської ради, яким визначені ставки податку за земельні ділянки сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення (надалі - Положення).
Рішенням Коблівської сільради №1 від 24.03.2017 (т.1 а.с.107) визначено ставки податку за земельні ділянки в межах населених пунктів Коблівської сільської ради на 2017 рік.
Згідно з п.п.2.2, 2.6 Положення (т.1 а.с.51,52) для визначення розміру орендної плати застосовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок; розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у відсотках від нормативної грошової оцінки земель; ставка орендної плати для земель рекреаційного призначення становить 12% від нормативної грошової оцінки земель с.Коблеве.
Відповідно до п.3.3 Положення розмір орендної плати може бути скорегований відповідно до вимог чинного законодавства (т.1 а.с.53).
Предметом позову даній справі є вимога прокурора в інтересах держави в особі Березанської РДА та Коблівської сільради про внесення змін до пунктів 3 і 7 договору оренди земельної ділянки від 28.01.2005 щодо розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка становить 14831803,92 грн, та про зміну розміру орендної плати за землю із посиланням на положення ст.ст.632, 651 ЦК України, ст.ст.288, 289 ПК України, ст.ст.1, 15, 21, 30 Закону України Про оренду землі , ст.ст.1, 13, 15, 18 Закону України Про оцінку земель , ст.ст.16, 26, 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .
На підставі повно і всебічно з`ясованих обставин справи, на які сторони посилались як на підставу своїх вимог та заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи, суд дійшов наступних висновків.
Частиною 1 ст.632 ЦК України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, передбачених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до положень ст.1 Закону України "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно зі ст.13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно п.3 ч.1 ст.15 Закону України Про оренду землі істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (ч.ч.1, 2 ст.21 Закону України Про оренду землі ).
Статтею 18 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою (ч.1 ст.23 цього Закону України «Про оренду землі» ).
Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 Податкового кодексу України.
Відповідно до положень ч.2 ст.651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Частиною 2 ст.632 ЦК України встановлено, що зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Статтею 30 Закону України Про оренду землі визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Враховуючи положення ст.ст.632, 651 ЦК України та ст.30 Закону України Про оренду землі , суд приходить до висновку, що за загальним правилом зміна умов договору, у тому числі стосовно розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди договір може бути змінено за рішенням суду лише у випадках, установлених умовами договору або в силу закону.
При цьому п.32 Договору передбачена можливість зміни умов договору у письмовій формі. У разі недосягнення згоди щодо умов договору спір вирішується в судовому порядку.
Як вбачається з матеріалів справи, прокурор звертаючись з позовом про внесення змін до Договору послався, зокрема, на рішення Коблівської сільради №19 від 25.10.2012, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель с.Коблеве.
Зі змісту наданого прокурором висновку державної експертизи землевпорядної документації із нормативної грошової оцінки земель с.Коблеве Коблівської сільради №590-20/3 від 04.10.2012 (т.1 а.с.41,42) вбачається, що середня (базова) вартість 1 кв.м земель населеного пункту становить 125,84 грн.
Разом із цим, згідно з наявними у матеріалах справи витягами з технічної документації, сформованими станом на 06.03.2017 (т.1 а.с.45-48), нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить: земельної ділянки площею 20200 кв.м - 7626893,37 грн; земельної ділянки площею 9000 кв.м - 3398120,81 грн; земельної ділянки площею 8000 кв.м - 2855447,88 грн; земельної ділянки площею 3600 кв.м - 951341,86 грн. Середню (базову) вартість 1 кв.м земель населеного пункту визначено у сумі 39,33 грн. Визначено коефіцієнт - 1,03, 0,91 і 0,89, а також коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки - 6,072.
Згідно довідки Коблівської сільради №322 від 16.03.2017 (т.1 а.с.56) нормативна грошова оцінка земельних ділянок, які перебувають в оренді ТОВ ТПФ АВС-Цитрус , відповідає вартості, зазначеній у витягах з технічної документації, сформованих 06.03.2017.
Згідно довідки Коблівської сільради №683 від 16.05.2017 (т.1 а.с.67) нормативна грошова оцінка земельних ділянок, які перебувають в оренді ТОВ ТПФ АВС-Цитрус , становить: земельної ділянки площею 20200 кв.м (кадастровий номер 4820982200:09:000:0225) - 1906274,00 грн; земельної ділянки площею 9000 кв.м (кадастровий номер 4820982200:09:000:0226) - 849330,00 грн; земельної ділянки площею 8000 кв.м (кадастровий номер 4820982200:07:000:0002) - 754960,00 грн; земельної ділянки площею 3600 кв.м (кадастровий номер 4820982200:07:000:0003) - 339732,00 грн.
Згідно висновку експерта №18-6026/6027 від 15.03.2019 нормативна грошова оцінка земельних ділянок за адресою: пров. Вінницький, 4, в межах населеного пункту с.Коблеве в межах території Коблівської сільської ради Березанського району Миколаївської області, кадастрові номери: 4820982200:09:000:0225; 4820982200:09:000:0226; 4820982200:07:000:0002; 4820982200:07:000:0003, яка зазначена у Витягах з технічної документації від 6-7.03.2017, не відповідає Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженому наказом Міністерства аграрної політики України та продовольства України 25.11.2016 №489, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за №1647/2977 (який діє на дату формування витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки) в частині: значення середньої (базової) вартості земель населеного пункту; кількості локальних факторів та у результаті значення сукупного коефіцієнта щодо земельних ділянок 4820982200:07:000:0003 та 4820982200:07:000:0002; значення коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки.
Нормативна грошова оцінка кожної окремої земельної ділянки, яка зазначена у «витягах» в різній мірі (як в більшу, так і меншу сторону) відрізняється від такої, яка проведена з урахуванням вимог, визначених Порядком №489.
Розмір нормативної грошової оцінки земельних ділянок за адресою: пров. Вінницький, 4, в межах населеного пункту с.Коблеве в межах території Коблівської сільської ради Березанського району Миколаївської області, кадастрові номери: 4820982200:09:000:0225; 4820982200:09:000:0226; 4820982200:07:000:0002; 4820982200:07:000:0003 визначений експертною установою становить: для земельної ділянки кадастровий номер 4820982200:09:000:0225 - 7649134,00 грн; для земельної ділянки кадастровий номер 4820982200:09:000:0226 - 3408030,00 грн; для земельної ділянки кадастровий номер 4820982200:07:000:0003 - 1055520,00 грн; для земельної ділянки кадастровий номер 4820982200:07:000:0002 - 2676240,00 грн.
Верховний Суд у постанові від 15.10.2019 зазначив, що встановлення розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок з урахуванням вартості таких земельних ділянок, визначеної експертом під час проведення експертного дослідження, є таким, що суперечить положенням чинного законодавства, зокрема пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України, положенням Закону України "Про оцінку земель", Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", а також змісту частини 1 статті 104 Господарського процесуального кодексу України, за змістом якою висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили і оцінюється судом разом із іншими доказами за правилами, встановленими статтею 86 цього Кодексу.
За змістом наданих ТОВ ТПФ АВС-Цитрус витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок Відділу Держгеокадастру у Березанському районі ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області, сформованих станом на 22.09.2017 та 30.01.2018 (т.2 а.с.194-200), нормативна грошова оцінка земельних ділянок, які орендує відповідач, становить: земельної ділянки площею 20200 кв.м (кадастровий номер 4820982200:09:000:0225) - 1406881,30 грн; земельної ділянки площею 9000 кв.м (кадастровий номер 4820982200:09:000:0226) - 849220,71 грн; земельної ділянки площею 8000 кв.м (кадастровий номер 4820982200:07:000:0002) - 754077,06 грн; земельної ділянки площею 3600 кв.м (кадастровий номер 4820982200:07:000:0003) - 264094,53 грн.
Відповідно до п.288.5 ст.288 ПК України (у редакції, чинній на час звернення прокурора до суду) та ст.21 Закону України Про оренду землі орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, і не може перевищувати 12% нормативної грошової оцінки.
Згідно п.10 Договору розмір орендної плати може переглядатися із періодичністю один раз на п`ять років у разі, зокрема, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції.
Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої сторонами у договорі оренди землі.
Водночас за змістом ст.1 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Відповідно до п.289.1 ст.289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
За змістом ч.1 ст.15 Закону України Про оцінку земель підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років (ст.18 Закону України Про оцінку земель ).
Частинами 1,2 ст.20 Закону України Про оцінку земель передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до ч.ч.1,3 ст.23 Закону України Про оцінку земель технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Згідно ч.4 ст.23 Закону України Про оцінку земель рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України, якою, в свою чергу, передбачено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Статтею 144 Конституції України і ст.73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Згідно п.п.34,35 ч.1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
Також, відповідно до цього ж Закону, органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад, сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні правові акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються неодноразово і після реалізації вичерпують свою дію.
При цьому, законодавством врегульовану процедуру прийняття регуляторних актів органів місцевого самоврядування.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" .
Стаття 13 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" регулює способи оприлюднення документів, підготовлених у процесі здійснення регуляторної діяльності .
Так, відповідно до положень вказаної статті, план діяльності регуляторного органу з підготовки проектів регуляторних актів та зміни до нього оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації цього регуляторного органу, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених цим регуляторним органом, та/або шляхом розміщення плану та змін до нього на офіційній сторінці відповідного регуляторного органу в мережі Інтернет .
Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет.
Звіт про відстеження результативності регуляторного акта оприлюднюється шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації регуляторного органу, який прийняв цей регуляторний акт, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених цим регуляторним органом, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці цього регуляторного органу в мережі Інтернет.
При визначенні регуляторними органами друкованих засобів масової інформації, в яких публікуються документи, зазначені у частинах першій - третій цієї статті:
надається перевага офіційним друкованим засобам масової інформації;
забезпечується відповідність сфери компетенції регуляторного органу на відповідній території сфері розповсюдження друкованого засобу масової інформації.
Якщо в межах адміністративно-територіальної одиниці чи в населеному пункті не розповсюджуються друковані засоби масової інформації, а місцеві органи виконавчої влади, територіальні органи центральних органів виконавчої влади, органи та посадові особи місцевого самоврядування не мають своїх офіційних сторінок у мережі Інтернет , документи, зазначені у частинах першій - третій цієї статті, можуть оприлюднюватися у будь-який інший спосіб, який гарантує доведення інформації до мешканців відповідної адміністративно-територіальної одиниці чи до відповідної територіальної громади .
Приписами ст.14 Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" встановлено, що оприлюднення інформації про здійснення регуляторної діяльності, регуляторні органи здійснюють шляхом публікування у друкованих засобах масової інформації та/або розміщують на своїх офіційних сторінках у мережі Інтернет або оприлюднюють в інший спосіб, у тому числі через телебачення і радіо, інформацію про здійснення ними регуляторної діяльності.
Коблівська сільрада в письмових поясненнях зазначає, що оприлюднення рішення №19 від 25.10.2012 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с.Коблеве здійснено у визначений законом спосіб шляхом оприлюднення сільрадою у жовтні 2012 року вказаного рішення на інформаційному стенді за юридичною адресою сільради: Миколаївська обл., Березанський р-н, с.Коблеве, вул.Одеська, буд.4 ; однак стверджує, що законодавство не вимагає створювати та зберігати докази фактично розміщених на інформаційному стенді рішень, у зв`язку з чим, а також з минуванням більш ніж 7 років з моменту оприлюднення рішення сільрада з об`єктивних причин не може надати додаткові докази .
До того ж, Коблівська сільрада вказує, що її офіційний сайт почав функціонувати з 25.03.2013, а до цього часу оприлюднення десятків рішень сільради та її виконавчого комітету відбувалося на інформаційному стенді за відповідною адресою сільради .
Крім того, Коблівська сільрада зазначає про те, що прийняття зазначеного рішення було письмово повідомлено територіальні органи ДПС та Держкомзему, однак вказує, що докази такого листування не збереглись у зв`язку із закінченням строків їх зберігання .
Відповідно до положень ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами як письмові, речові та електронні докази.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч.ч.1,3 ст.74 ГПК України).
Згідно ст.86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
З аналізу вищевказаного, вбачається, що Коблівською сільрадою не підтверджено належними та допустимими доказами дотримання законодавчих приписів щодо офіційного оприлюднення рішення сільради №19 від 25.10.2012 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с.Коблеве , а тому суд приходить до висновку про те, що нормативна грошова оцінка земель с.Коблеве на момент прийняття судового рішення у даній справі не набрала чинності, та відповідно наявні в матеріалах справи витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку спірних земельних ділянок, наданих як прокурором, так і відповідачем, не можуть бути прийняті судом як допустимі докази в силу приписів ч.ч.1,3 ст.23 Закону України Про оцінку земель .
Це ж стосується і висновку експертизи №18-6026/6027 від 15.03.2019, оскільки визначення нормативної грошової оцінки спірних земельних ділянок віднесено до виключної компетенції Коблівської сільскої ради, яке має відбуватись у законодавчо врегульованому порядку прийняття регуляторних актів органів місцевого самоврядування.
За таких обставин, суд не вбачає правових підстав для внесення змін до спірного договору оренди землі від 28.01.2005 щодо збільшення розміру нормативно грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 4,0800 га та збільшення розміру орендної плати за неї, а тому в задоволені позову слід відмовити.
У відповідності до ст.129 ГПК України, судові витрати у разі відмови в позові підлягають покладенню на позивача.
Керуючись ст.ст.73, 74, 76-79, 91, 210, 220, 232, 233, 238, 240, 241 ГПК України, суд,-
В И Р І Ш И В :
1. В задоволенні позову відмовити.
Рішення суду, у відповідності до ст.241 Господарського процесуального кодексу України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно ч.1 ст.254 ГПК України, учасники справи, особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції.
Згідно ч.ч.1, 2 ст.256 ГПК України, з урахуванням п.4 Розділу Х «Прикінцеві положення» ГПК України (в редакції Закону України №540-ІХ від 30.03.2020), апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Згідно ст.257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до пп.17.5) п.17) ч.1 Розділу XI «Перехідні положення» ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Повне судове рішення складено 06 липня 2020 року.
Суддя М.В.Мавродієва
Суд | Господарський суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 25.06.2020 |
Оприлюднено | 10.07.2020 |
Номер документу | 90282615 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Миколаївської області
Мавродієва М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні