Рішення
від 22.06.2020 по справі 459/2462/17
ЧЕРВОНОГРАДСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 459/2462/17

Провадження № 2-а/459/2/2020

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 червня 2020 року Червоноградський міський суд Львівської області

в складі: головуючого - судді Новосад М.Д.,

з участю секретаря судового засідання Шульган Л.І.

представника позивача Філіповича С.Г.

позивача Воляника В.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду у м.Червонограді за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Червоноградської міської ради, з участю третіх осіб: земельного відділу Червоноградської міської ради, ФОП ОСОБА_2 про зобов`язання провести державну реєстрацію договору суборенди від 07.07.2017 земельної ділянки з кадастровим номером №46 118 00 000:02:009:0056 укладеної між ОСОБА_2 та ОСОБА_1 ,

ВСТАНОВИВ:

18.09.2017 р. позивач звернувся у суд з даним позовом, у якому з урахуванням зміненого предмету позову від 17.01.2020 р., просить зобов`язати Червоноградську міську раду провести державну реєстрацію договору суборенди від 07.07.2017 р. земельної ділянки з кадастровим номером 4611800000:02:009:0056, укладеного між ОСОБА_2 та ОСОБА_1 ..

Адміністративний позов обґрунтовує тим, що між Червоноградською міської радою та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 укладено договор оренди вказаної вище земельної ділянки, яка знаходяться біля фонтану за адресою: АДРЕСА_1 , який був зареєстрованим 26.07.2012 р.. На підставі вказаного договору у останнього виникло право на володіння і користування вказаною ділянкою. 29.05.2017 року орендар звернувся до Червоноградської міської ради з проханням про надання йому дозволу на передачу вказаної земельної ділянки у суборенду ОСОБА_1 .. Оскільки, у встановлений законом строк, орендодавець не надіслав письмового повідомлення своєї згоди чи заперечення стосовно його клопотання, ФОП ОСОБА_2 , керуючись ст.8 Закону України Про оренду землі передав спірну земельну ділянку ОСОБА_1 у суборенду, про що між ними було укладено відповідний договір від 07.07.2017 року. З приводу реєстрації даного договору він 07.07.2017 р. звернувся у земельний відділ Червоноградської міської ради, однак рішення про реєстрацію вказаного договору по сьогоднішній день так і не прийнято, при цьому, він виконує умови договору суборенди стосовно сплати орендних платежів.

Дана справа перебувала у провадженні судді Кріля М.Д. з 18.09.2017 року.

23.10.2018 року дана справа була передана від судді Кріля М.Д. шляхом повторного авторозподілу.

Судове засідання у даній справі було призначено на 04.04.2019 р., проте ухвалами суду розгляд справи неодноразово було відкладено у зв`язку із неявками позивача та клопотання учасників справи про відкладення судового засідання, зокрема: 04.04.2019, 06.09.2019, 16.01.2020, 12.03.2020 рр.

23.11.2017, 02.04.2020 рр. головою Червоноградської міської ради Львівської подано заперечення відносно позову, в якому останній вказує, що орган державної реєстрації прав має виключну компетенцію в питанні встановлення відповідності заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства та відсутності суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами. До виключної компетенції цього органу належить і прийняття рішень про державну реєстрацію прав та їх обмежень чи відмову у реєстрації за наявності до того передбачених законом підстав, а тому суд не вправі втручатися у діяльність органу державної реєстрації прав, зобов`язуючи його приймати такі рішення. Окрім цього, в силу приписів Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень голова виконавчого комітету Червоноградської міської ради не наділений повноваженнями видавати розпорядження про зобов`язання реєстрації договору суборенди, оскільки реєстрація прав оренди (суборенди) здійснюється відповідними державними реєстраторами. При цьому зазначив, що рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 16.01.2019 р. (справа №813/3321/18) було відмовлено у позові ОСОБА_1 до Червоноградської міської ради про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити дії (предметом якого, в тому числі, була реєстрація договору суборенди земельної ділянки з кадастровим номером

4611800000:02:009:0056. За наведних обставин просить у позові відмовити.

Позивач та його представник в судовому засіданні позов підтримали, при цьому останній суду пояснив, що відповідач не здійснив дій, які повинен був вчинити. Зазначає, що на момент виникнення спірних правовідносин законним користувачем земельної ділянки був ОСОБА_2 , який звернувся із заявою про надання спірної земельної ділянки у суборенду. Оскільки відповідного рішення не було прийнято, має місце мовчазна згода. Відповідний договір суборенди було подано на державну реєстрацію, яку проводить орган місцевого самоврядування.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, подав заяву про розгляд справи у його відсутності.

Інші учасники справи будучи належним чином повідомленими про дату, час та місце розгляду справи у судове засідання не з`явились, заяв чи клопотань про розгляд справи за їх відсутності не подавав, про причини неявки суд не повідомили.

Дослідивши докази і письмові пояснення, що викладені у заявах по суті справи, суд прийшов до такого висновку.

15.06.2012 р. між Червоноградською міською радою (орендодавець) та приватним підприємець ОСОБА_2 (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: м. Червоноград, вул. Паркова, на території КП Парк культури та відпочинку в районі фонтану (ділянка №1 біля атракціону). Даний договір зареєстрований в Управлінні Держкомзему у м. Червонограді Львівської області, про що у книзі записів про державну реєстрацію договорів оренди землі вчинено запис від 26.07.2012 р. №461180004000234.

29.05.2017 року ФОП ОСОБА_2 звернувся із заявою до Червоноградської міської ради Львівської області, у якій просив надати дозвіл на передачу земельних ділянок, в тому числі, із кадастровим номером 4611800000:02:009:0056, в суборенду ФОП ОСОБА_1 .

В свою чергу, ОСОБА_1 , як зацікавлена особа, звернувся із запитом до Червоноградської міської ради від 29.06.2017 року. У даному запиті останній вказує, що 29.05.2017 року клопотанням просив Червоноградську міську раду надати дозвіл ФОП ОСОБА_2 на укладення договору суборенди земельних ділянок. Також клопотання надав ОСОБА_2 . Тому просив повідомити йому чи станом на 30.06.2017 року прийняте рішення по цих питаннях.

На інформаційний запит від 29.06.2017 року, про результати розгляду клопотання ОСОБА_1 стосовно передачі у суборенду земельних ділянок, в тому числі, із кадастровим номером 4611800000:02:009:0056, було повідомлено, що попереднім листом від 21.06.2017 року №3/21-4671/2-17 йому надано вичерпне роз`яснення. Окрім цього у листі вказано, що ухвалою Червоноградського міського суду Львівської області від 17.03.2017 року заборонено Червоноградській міській раді вчиняти будь-які дії по відчуженню, передачі в користування, оренду зазначених земельних ділянок.

07.07.2017 р. ФОП ОСОБА_2 та ФОП ОСОБА_1 (суборендар) уклали договір суборенди земельної ділянки, щодо земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 4611800000:02:009:0056.

07.07.2017 р. ОСОБА_1 , через ЦНАП м. Червонограда, звернувся до земельного відділу Червоноградської міської ради, із клопотання провести державну реєстрацію вказаного вище договору суборенди земельної ділянки.

18.07.2017 р. Червоноградською міською радою було надано відповідь (№3/21-5918/1-17) на вказане вище клопотання позивача, у якому вказано, що ОСОБА_2 не є орендарем земельних ділянок в тому числі, із кадастровим номером 4611800000:02:009:0056. Ця земельна ділянка належать до земель запасу Червоноградської міської ради, тому міська рада немає підстав розглядати питання щодо надання згоди для передачі їх у суборенду. При цьому позивачу було роз`яснено, що державна реєстрація договорів суборенди земельних ділянок, яка визначена у ст. 8 ЗУ Про оренд землі , полягає у проведенні Державної реєстрації цього права і здійснюється державним реєстратором речових прав на нерухоме майно виконавчого комітету Червоноградської міської ради.

В силу вимог ч.4 ст. 78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Слід зазначити, що преюдиційний характер для справи має рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16.01.2019 р. (справа №813/3321/18), що набрало законної сили 11.03.2019 р., яким у задоволенні позову ОСОБА_1 до Червоноградської міської ради про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити дії відмовлено. Предметно вказаний спір стосувався, в тому числі, зобов`язання Червоноградської міської ради провести державну реєстрацію договору суборенди земельної ділянки з кадастровим номером 4611800000:02:009:0056, укладеного 07.07.2017 р. між ФОП ОСОБА_2 та ФОП ОСОБА_1 .. В ході судового розгляду вказаної вище справи відповідні доводи та міркування позивача не знайшли свого підтвердження

Варто звернути увагу на тому, що підстава позову у справі №813/3321/18, різниться від підстави позову у даній справі.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно ч.1 ст. 93 ЗК України, ст.1 ЗУ Про оренду землі (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ч.1 ст. 6 ЗУ Про оренду землі , орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Згідно ч.ч. 1-5 ст.8 ЗУ Про оренду землі , орендована земельна ділянка або її частина може передаватися орендарем у суборенду без зміни цільового призначення, якщо це передбачено договором оренди або за письмовою згодою орендодавця. Якщо протягом одного місяця орендодавець не надішле письмового повідомлення щодо своєї згоди чи заперечення, орендована земельна ділянка або її частина може бути передана в суборенду. Умови договору суборенди земельної ділянки повинні обмежуватися умовами договору оренди земельної ділянки і не суперечити йому. Строк суборенди не може перевищувати строку, визначеного договором оренди землі. У разі припинення договору оренди чинність договору суборенди земельної ділянки припиняється. Договір суборенди земельної ділянки підлягає державній реєстрації.

Статтею 17 ЗУ Про оренду землі , об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.

Слід зазначити, що 11.02.2010 р. законодавцем було прийнято Закон України від 11.02.2010 №1878-VI Про внесення змін до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень та інших законодавчих актів України (далі - Закон №1878), законодавчі зміни якого набрали чинності з 01.01.2013 р.. Даний закон: виключив з ЗУ Про оренду землі статтю 18, що встановлювала державну реєстрацію договорів оренди земельної ділянки як необхідну умову набрання ними чинності; включив до статті 6 ЗУ Про оренду землі положення про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки як необхідну передумову визнання цього права державою.

З цієї ж дати набрав чинності Закон України Про Державний земельний кадастр від 07.07.2011 № 3613-VI, а також Постанова КМУ № 1051 від 17.10.2012, якою Уряд серед іншого: затвердив Порядок ведення Державного земельного кадастру; затвердив перелік актів КМУ, що втратили чинність, серед котрих Постанова №791 від 20.07.2011 (на котру посилається позивач на обґрунтування позовних вимог), що до 01.01.2013 визначала порядок державної реєстрації договорів оренди земельної ділянки.

Згідно п. 1, 2 ч.1 ст. 2 ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно . Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів таких прав.

Відповідно до ч.2 ст.2, ст. 4 ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації. Державній реєстрації прав підлягають: 1) право власності; 2) речові права, похідні від права власності: право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншою капітальною спорудою (їх окремою частиною), що виникає на підставі договору найму (оренди) будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), укладеного на строк не менш як три роки; іпотека; право довірчої власності; інші речові права відповідно до закону ; 3) право власності на об`єкт незавершеного будівництва; 4) заборона відчуження та арешт нерухомого майна, податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження.

Згідно ч.1 ст. 6 ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , організаційну систему державної реєстрації прав становлять: 1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи; 2) суб`єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації; акредитовані суб`єкти; 3) державні реєстратори прав на нерухоме майно.

Відповідно до статті 11 цього Закону державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

Згідно ч. 1 ст.10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Аналіз наведених вище норм законодавства свідчить про те, що починаючи з 01.01.2013 р. в Україні істотно змінилися підходи до визнання державою правочинів у сфері оренди земельних ділянок - замість державної реєстрації договорів оренди/суборенди земельної ділянки як необхідної передумови набрання договором чинності запроваджено державну реєстрацію речового права на нерухове майно як необхідну умову визнання державою права оренди/суборенди земельної ділянки.

Таким чином, починаючи з 01.01.2013 р. державна реєстрація договорів оренди/суборенди земельної ділянки в Україні в принципі не проводиться та законом не віднесена до компетенції жодного суб`єкта владних повноважень. В контексті обставин цієї справи ані відділ земельних відносин Червоноградської міської ради, ані сама Червоноградська міська рада, ані будь-який інший суб`єкт не наділені повноваженнями реєструвати договори оренди/суборенди землі, оскільки реєстрації підлягає право оренди/суборенди, а не договір. В той же час, згідно вимог ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень реєстрація прав оренди/суборенди здійснюється державними реєстраторами.

За наведених обставин суд прийшов до висновку, що звернення ОСОБА_1 про проведення державної реєстрації укладеного ним договору суборенди не ґрунтується на вимогах закону, а тому у задоволенні позову слід відмовити за його безпідставністю.

Керуючись ст.ст. 2, 90, 139, 243-246, 250, 255, 287, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

В позові ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Червоноградської міської ради, з участю третіх осіб: земельного відділу Червоноградської міської ради, ФОП ОСОБА_2 про зобов`язання провести державну реєстрацію договору суборенди від 07.07.2017 земельної ділянки з кадастровим номером №46118 00 000:02:009:0056 укладеної між ОСОБА_2 та ОСОБА_1 - відмовити.

На рішення може бути подана апеляційна скарга через Червоноградський міський суд Львівської області до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом 30 днів з дня складання повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Повне судове рішення складено 02.07.2020 р.

Суддя: М. Д. Новосад

СудЧервоноградський міський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення22.06.2020
Оприлюднено10.07.2020
Номер документу90292291
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —459/2462/17

Постанова від 26.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 27.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 27.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 14.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Рішення від 22.06.2020

Адміністративне

Червоноградський міський суд Львівської області

Новосад М. Д.

Рішення від 22.06.2020

Адміністративне

Червоноградський міський суд Львівської області

Новосад М. Д.

Ухвала від 12.03.2020

Адміністративне

Червоноградський міський суд Львівської області

Новосад М. Д.

Ухвала від 06.09.2019

Адміністративне

Червоноградський міський суд Львівської області

Новосад М. Д.

Ухвала від 04.04.2019

Адміністративне

Червоноградський міський суд Львівської області

Новосад М. Д.

Ухвала від 18.04.2018

Адміністративне

Червоноградський міський суд Львівської області

Кріль М. Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні