Рішення
від 13.07.2020 по справі 580/749/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 липня 2020 року справа № 580/749/20

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Паламаря П.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін адміністративну справу за позовом заступника керівника Звенигородської місцевої прокуратури Черкаської області до Карашинської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області, треті особи - Черепинський навчально-виховний комплекс "Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа I-III ступенів імені героя Китайської народної республіки Кулішенка Г.Я." Карашинської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області, управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов заступника керівника Звенигородської місцевої прокуратури Черкаської області до Карашинської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області, в якому позивач просить :

-визнати протиправною бездіяльність Карашинської сільської ради (вул. Кільцева, 41, с. Карашина, Корсунь-Шевченківський район, Черкаська область, 19463, ЄДРПОУ: 41751929) щодо невжиття заходів направлених на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності навчального закладу, що зафіксовані у акті № 16 від 29.01.2020 позапланової перевірки проведеної 29.01.2020 Корсунь-Шевченківським районним сектором Управління Державної служби з надзвичайних ситуацій У країни у Черкаській області;

-зобов`язати Карашинську сільську раду (вул. Кільцева, 41, с. Карашина, Корсунь-Шевченківський район, Черкаська область, 19463, ЄДРПОУ: 41751929) вжити в межах компетенції заходи направлені на усунення порушень протипожежної безпеки, що вказані у акті № 16 від 29.01.2020 позапланової перевірки проведеної 29.01.2020 Корсунь-Шевченківським районним сектором Управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Черкаській області.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачем зазначено, що на його думку відповідач протиправно не вживає заходів направлених на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності навчального закладу, що зафіксовані у акті № 16 позапланової перевірки проведеної 29.01.2020 Корсунь-Шевченківським районним сектором Управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Черкаській області. Виявлені порушення є такими, що створюють потенційну загрозу життю та здоров`ю дітей. Водночас, сільська рада, будучи засновником дошкільного закладу, не вживає достатніх заходів для усунення порушень пожежної безпеки, так як усунення низки порушень потребує додаткового фінансування.

Представником відповідача до суду відзив не подано.

Треті особи також не надали пояснень щодо предмету спору.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Рішенням Карашинської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області від 16.08.2019 № 33-1/VII прийняття до комунальної власності і змінено засновника Черепинського навчально-виховний комплексу "Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа I-II ступенів імені героя Китайської народної республіки Кулішенка Г.Я. " Корсунь-Шевченківської районної ради на Карашинську сільську раду Корсунь-Шевченківського району Черкаської області та змінено найменування закладу освіти Черепинський навчально-виховний комплекс "Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа I-III ступенів імені героя Китайської народної республіки Кулішенка Г .Я . " Карашинської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області.

Згідно статуту Черепинського навчально-виховний комплексу "Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа I-III ступенів імені героя Китайської народної республіки Кулішенка Г.Я." Карашинської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області заклад є юридичною особою, юридична адреса закладу - вул. Шевченка, 44, с. Черепин, Корсунь-Шевченківський район, Черкаська область, 19431; засновником закладу є Карашинська сільська рада.

Відповідно до п. 7.1 статуту, джерелами фінансування НВК є кошти засновника.

Згідно з актом Корсунь-Шевченківського районного сектору Управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Черкаській області від 29.01.2020 №16 при проведенні позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Черепинського навчально - виховного комплексу "Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа I-III ступенів імені героя Китайської народної республіки Кулішенка Г .Я . " Карашинської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області, виявлені порушення вимог законодавства, а саме:

-адміністративну будівлю не обладнано автоматичною пожежною сигналізацією з виводом сигналу від приймально-контрольного пристрою на путьт цілодобового пожежного спостереження;

-будівлю не забезпечено необхідною кількістю вогнегасників, згідно норм належності;

-не надані підтверджуючі матеріали щодо груп горючості оздоблювальних матеріалів на шляхах евакуації;

-з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів та кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;

-на шляхах евакуації відсутні світлові покажчики Вихід ;

-приміщення закладу не забезпечені знаками пожежної безпеки;

-в пожежонебезпечних зонах допускається використання світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків);

-допускається улаштування тимчасових електромереж;

-посадові особи, відповідальні за протипожежний стан, не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки;

-не проведено перевірку зовнішніх установок від прямих попадань блискавки;

-не проведено замір опору ізоляції та перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;

-складування горючих матеріалів на відстані менше 1 м від електроустаткування та біля електрощитової;

-експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою ізоляцією;

-територію школи та дитячого садка не забезпечено первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежними інструментами, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у початковій стадії;

-під час вибору первинних засобів пожежогасіння не враховано фізико-хімічні та пожежонебезпечні властивості горючих речовин і матеріалів, їх взаємодію з вогнегасними речовинами а також площу;

-вогнегасники які експлуатуються, не мають облікові номери за прийнятою системою нумерації на об`єкті та бирки з маркувальними написами на корпусі;

-дерев`яні конструкції горищних приміщень не оброблено вогнезахисним розчином;

-на території не забезпечено освітлення зовнішніх пожежних драбин, протипожежного обладнання та входів до будинків і споруд;

-приміщення електрощитової не виділено протипожежними перешкодами;

-на електропроводи, що прокладені над підвісними стелями в кабінетах не розроблено акти проведення прихованих робіт .

На підставі акта від 29.01.2020 №16 Корсунь-Шевченківським районним сектором Управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Черкаській області винесено припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 29.01.2020 №16, який отримано директором закладу.

Згідно листа Карашинської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області від 06.02.2020 №219, порушення не усунені через відсутність коштів у місцевому бюджеті.

Вважаючи, що відповідач не вживає достатніх заходів для усунення порушень пожежної безпеки, з метою захисту державного інтересу, який полягає у необхідності неухильного та ефективного виконання органами виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх посадовими особами як учасниками освітньої діяльності обов`язків щодо створення безпечних умов учням для здобуття освіти, забезпечення правильного застосування законодавства України, враховуючи відсутність повноважень у Державної служби України з надзвичайних ситуацій для звернення до адміністративного суду з позовом про спонукання суб`єктів владних повноважень до усунення порушень вимог пожежної безпеки у закладах освіти, позивач звернувся з позовом до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п.3 ч. 1 ст.131-1 Конституції України, в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 № 1697-VII (далі - Закон № 1697-VII), прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Відповідно до ч. 4 ст. 53 КАС України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

Аналіз ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" дає підстави стверджувати, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; 2) у разі відсутності такого органу. Прокурор може звернутися до суду в особі суб`єкта владних повноважень, зокрема, у випадках коли у суб`єкта владних повноважень відсутнє законне право на звернення до адміністративного суду для захисту порушеного права та в інтересах держави.

Згідно з п. 1 Положення про Державну службу з надзвичайних ситуацій України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1052 від 16.12.2015, Державна службу з надзвичайних ситуацій України є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Пунктами 47, 48 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1052 визначено, що ДСНС відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: перевіряє наявність і готовність до використання в разі виникнення надзвичайних ситуацій промислових засобів захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин, засобів цивільного захисту, стан їх утримання та ведення обліку; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу житло та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Отже, органи Державної служби України з надзвичайних ситуацій, виконуючи наглядову (контролюючу) функцію, при виявленні порушень мають право звертатись до адміністративного суду лише у виключних випадках, передбачених Кодексом цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року № 5403-VI.

Ані Кодексом цивільного захисту України, ані будь-яким іншим законом України не встановлено права органів Державної служби з надзвичайних ситуацій подавати позов про зобов`язання фізичної або юридичної особи вчинити певні дії.

Отже, у даній справі заступник керівника Звенигородської місцевої прокуратури має право звертатись до адміністративного суду як позивач з позовом про зобов`язання Карашинську сільську раду вжити заходи, направлені на усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки в діяльності закладу освіти.

Пункт 25 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту від 02.10.2012 №5403-V1 передбачає, що небезпечна подія - подія, у тому числі катастрофа, аварія, пожежа, стихійне лихо, епідемія, епізоотія, епіфітотія, яка за своїми наслідками становить загрозу життю або здоров`ю населення чи призводить до завдання матеріальних збитків.

Отже, порушення правил пожежної безпеки, які призводять до виникнення пожежі, створюють загрозу життю та здоров`ю людей, зокрема дітей, які перебувають під державним наглядом.

Судом встановлено, що актом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області від 29.01.2020 №16 при проведенні позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки закладу освіти, виявлені порушення Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697.

Згідно з п. 1, 2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд. Ці Правила є обов`язковими до виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Отже, виявлені порушення підлягають обов`язковому усуненню.

Згідно ст. 28 Закону України Про дошкільну освіту передбачено, що права дитини у сфері дошкільної освіти визначені конституцією України, Законами України Про Про освіту , Про дошкільну освіту та іншими нормативно-правовими актами. Також передбачено, що дитина має гарантоване державою право на безпечні та нешкідливі для здоров`я умови утримання, розвитку, виховання і навчання.

Згідно ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Праву громадян на належні та безпечні умови здобуття освіти кореспондує обов`язок державних органів та органів місцевого самоврядування створювати та забезпечувати належні умови здобуття освіти.

Відповідно до ст. 3 Конвенції про права дитини, прийнятої Резолюцією Генеральної асамблеї ООН від 20.11.1989 (ратифікована постановою Верховної Ради України №789-Х11 від 27.02.1991) передбачено, що держави-учасниці зобов`язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя. Держави-учасниці забезпечують, щоб установи, служби і органи, відповідальні за піклування про дітей або їх захист, відповідали нормам, встановленим компетентними органами, зокрема, в галузі безпеки й охорони здоров`я та з точки зору численності і придатності їх персоналу, а також компетентного нагляду.

У рішенні Європейського суду з прав людини від 07.03.2017 у справі В.К. проти Російської Федерації (V.K. v. Russia, скарга №68059/13) поряд з іншим судді дійшли одноголосного висновку, що держава несе відповідальність за шкоду, завдану дитині, яка перебуває під її контролем (під час перебування дитини на вихованні у закладі освіти).

Статтею 17 Закону України Про місцеве самоврядування від 21.05.1997 №280/97-ВР передбачає, що відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Згідно ч. 1 ст. 32 Закону України Про місцеве самоврядування від 21.05.1997 №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Отже законодавчо встановлено обов`язок органів місцевого самоврядування здійснювати матеріально-технічне та фінансове забезпечення закладів освіти.

Судом встановлено, що майновий комплекс - Черепинський навчально-виховний комплекс "Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа I-III ступенів імені героя Китайської народної республіки Кулішенка Г.Я. " Карашинської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області фінансується за рахунок коштів засновника.

Вказані приписи свідчать, що усунення порушень протипожежної безпеки має бути здійснено за рахунок фінансування закладу освіти, його матеріального забезпечення, надання обладнання, організації ремонту приміщень, обов`язок щодо здійснення яких покладено на відповідача.

Згідно ч. 1 ст. 70 Бюджетного кодексу України видатки та кредитування місцевих бюджетів включають бюджетні призначення, встановлені рішенням про місцевий бюджет, на конкретні цілі, пов`язані з реалізацією програм та заходів згідно із статтями 89 - 91 цього Кодексу.

Ч. 2 ст. 77 Бюджетного кодексу України передбачає, що місцеві бюджети затверджуються рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради до 25 грудня (включно) року, що передує плановому.

Ч. 8 ст. 78 Бюджетного кодексу України передбачає, що рішення про внесення змін до рішення про місцевий бюджет можуть бути ухвалені Верховною Радою Автономної Республіки Крим, відповідною місцевою радою з урахуванням положень статті 52 цього Кодексу, в разі необхідності перерозподілу бюджетних призначень між головними розпорядниками бюджетних коштів (за наявності відповідного обґрунтування) та в інших випадках, передбачених цим Кодексом.

Також згідно з 23 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування від 21.05.1997 №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: розгляд прогнозу місцевого бюджету, затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету.

Судом встановлено, що відповідач не розглядав питання фінансування закладу освіти, для усунення порушень у сфері пожежної безпеки на сесії ради, чим допустив протиправну бездіяльність.

За вказаних обставин суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обгрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Згідно ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити дії.

Виходячи з меж компетенції відповідача, визначеної Бюджетним кодексом України та Законом України Про місцеве самоврядування від 21.05.1997 №280/97-ВР, належним способом захисту порушеного права є зобов`язаня сільської ради розглянути на сесії ради та прийняти рішення щодо фінансування робіт та послуг, необхідних для усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності Черепинського навчально-виховного комплексу "Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа I-III ступенів імені героя Китайської народної республіки Кулішенка Г .Я . " Карашинської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області, що зафіксовані у акті позапланової перевірки №16 від 29.01.2020 Корсунь-Шевченківським районним сектором Управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Черкаській області.

Згідно ч. 2 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Отже судові витрати на сплату судового збору стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Карашинської сільської ради (вул. Кільцева, 41, с. Карашина, Корсунь-Шевченківський район, Черкаська область, 19463, ЄДРПОУ: 41751929) щодо невжиття заходів направлених на усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності навчального закладу, що зафіксовані у акті № 16 від 29.01.2020 позапланової перевірки проведеної 29.01.2020 Корсунь-Шевченківським районним сектором Управління Державної служби з надзвичайних ситуацій У країни у Черкаській області.

Зобов`язати Карашинську сільську раду (вул. Кільцева, 41, с. Карашина, Корсунь-Шевченківський район, Черкаська область, 19463, ЄДРПОУ: 41751929) розглянути на сесії та прийняти рішення щодо фінансування робіт та послуг, необхідних для усунення порушень протипожежної безпеки в діяльності Черепинського навчально-виховного комплексу "Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа I-III ступенів імені героя Китайської народної республіки Кулішенка Г .Я . " Карашинської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області, що зафіксовані у акті № 16 від 29.01.2020 позапланової перевірки проведеної 29.01.2020 Корсунь-Шевченківським районним сектором Управління Державної служби з надзвичайних ситуацій У країни у Черкаській області.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня підписання рішення та з урахуванням вимог пункту 3 розділу VI Прикінцевих положень Кодексу адміністративного судочинства України .

Суддя П.Г. Паламар

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.07.2020
Оприлюднено15.07.2020
Номер документу90340962
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/749/20

Рішення від 13.07.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

Ухвала від 05.06.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

Постанова від 19.05.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Ухвала від 16.04.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Ухвала від 16.04.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Ухвала від 03.03.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні