Постанова
від 25.06.2020 по справі 160/1767/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

25 червня 2020 року м. Дніпросправа № 160/1767/20

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,

за участю секретаря судового засідання: Новошицької О.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Дніпро апеляційну скаргу Комунального підприємства Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 квітня 2020 року (суддя Лозицька І.О., м. Дніпро, повний текст рішення складено 07.04.2020 року) у справі № 160/1767/20 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Комунального підприємства Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка , про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів, -

в с т а н о в и в:

13.02.2020 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (далі по тексту - позивач) звернулось до суду з позовом до КП Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка (далі по тексту - відповідач) з вимогами про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів, а саме: будівлі за адресою: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, пр. Поштовий, 23, КП Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка , до повного усунення порушень; встановити у судовому рішенні спосіб і порядок його виконання шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію об`єктів, а саме, будівлі за адресою: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, пр. Поштовий, 23, КП Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка , до повного усунення порушень.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.04.2020 року позовні вимоги задоволено, застосовано заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів, а саме, будівлі за адресою: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, пр. Поштовий, 23, Комунального підприємства Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка (код ЄДРПОУ 02224749), до повного усунення порушень; зобов`язано Комунальне підприємство Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка (код ЄДРПОУ 02224749)зупинити експлуатацію об`єктів, а саме, будівлі за адресою: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, пр. Поштовий, 23, Комунального підприємства Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка (код ЄДРПОУ 02224749), до повного усунення порушень.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, КП Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати рішення та прийняти нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити. Свої вимоги обґрунтувало тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянтом зазначено, що будівля, яка перебуває у обслуговуванні театру, перебуває у власності територіальної громади міста, фінансується з міського бюджету. Апелянт вказував, що судом першої інстанції не взято до уваги вимоги ст.ст.68, 70 Кодексу цивільного захисту України, відповідно яких повне або часткове зупинення роботи підприємства можливе у тому разі, якщо встановлене порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров`ю людей. Заходи реагування органу державного нагляду (контролю), серед яких звернення до суду з позовом про зупинення виробництва (виготовлення), виконання робіт, надання послуг, застосовуються у тому випадку, коли допущені суб`єктом господарювання порушення ним не усуваються, тобто небезпека для життя та здоров`я працівників зберігається й після проведення перевірки. Апелянт вказував, що ним вживались дії по усуненню виявлених під час перевірки недоліків дотриманні пожежної та техногенної безпеки. На підтвердження апелянтом надано копію акту перевірки від 13.05.2020 року, де вказано, що станом на травень 2020 року недоліки у експлуатації будівлі у частині дотримання пожежної та техногенної безпеки - відсутні.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню.

Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що за результатами перевірки встановлено низку порушень вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, а також особам, які будуть здійснювати ліквідацію надзвичайної ситуації (пожежі), в разі її виникнення. Держава, через наділені повноваженнями органи, вживає заходи для забезпечення безпеки людей, до таких заходів відноситься, в тому числі, і встановлення на законодавчому рівні вимог до будівель та споруд у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, такі вимоги є обов`язковими для встановленого законодавством кола суб`єктів, зокрема, підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, котрі є власниками будівель та споруд, де постійно перебуває велика кількість людей. Не дотримання вимог робить неможливим експлуатацію будівлі, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Встановлено, що у період у період з 17.01.2020 року по 24.01.2020 року посадовими особами Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області проведено планову перевірку КП Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка , за результатами перевірки складено акт перевірки №13/10 від 24.01.2020 року. У висновках акту зафіксовані порушення Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року № 1417, Державних будівельних норм України Пожежна безпека об`єктів будівництва , затверджених наказом Мінрегіону України від 31.10.2016 року №287, Правила улаштування електроустановок , Правил будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок , Державних будівельних норм України Системи протипожежного захисту , затверджено наказом Мінрегіону України від 13.11.2014 року №312, постанови Кабінету міністрів України №733 від 27.09.2017 року Про затвердження Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв`язку у сфері цивільного захисту , постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 року № 444 Порядок здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях , постанови Кабінету Міністрів України № 626 від 09.08.2017 року Про затвердження Порядку розроблення планів діяльності єдиної державної системи цивільного захисту . Виявлено наступні порушення: розділу ІІ п. 3 ППБУ, а саме, не встановлено наказом (інструкцією) порядок проведення планово-попереджувальних ремонтів та оглядів електроустановок, опалювального вентиляційного, технологічного та іншого інженерного обладнання; розділ ІІ п. 5 ППБУ, а саме, не проводяться практичні тренування всіх задіяних працівників, щодо дій персоналу по забезпеченню безпечної та швидкої евакуації людей, які проводяться не рідше одного разу на півроку (відсутні підтверджуючі документи); розділу ІІ п. 21 ППБУ, а саме, відсутня проектна документація, яка затверджена у встановленому порядку, щодо реконструкції, реставрації, технічного переоснащення та капітального ремонту приміщень театру; розділу ІІІ п. 2.4 ППБУ, а саме, у приміщеннях театру та музичної школи допускається проходження трубопроводів через протипожежні перешкоди, без їхньої ізоляції з негорючих матеріалів, у місцях проходок трубопроводів через протипожежні перешкоди трубопроводи та їхню ізоляцію слід виконувати з негорючих матеріалів; розділ ІІІ п. 2.5, п. 2.6 ППБУ, п. 6.23 ДБН В.1.1-7:2016, а саме, не виконано обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів горищних покриттів (крови, лати) будівлі театру; розділу ІV п.1.1 ППБУ, п. 2.5.6 НПАОП 40.1-1.32-01, а саме, відкрито прокладені електропроводи не розміщено в електротехнічні плінтуса, короба тощо, а саме: під сценічним комплексом театру; розділу ІV п. 1.6 ППБУ, а саме, допущено з`єднання жил проводів (кабелів) шляхом зкруток без опресування, зварювання, паяння або затискачів, а саме (на горищному поверсі та у трюмі театру; розділу ІV п. 1.16 ППБУ, а саме, електрощити, групові електрощитки об`єкту не оснащені схемами підключення споживачів з пояснювальними записами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки); розділу ІV п. 1.20 ППБУ не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; розділу V п. 1.1, Розділ ІІІ п.2.2 ППБУ, а саме, допущено утримання системи пожежної сигналізації у неправному стані, несправності, які впливають на їх працездатність, повинні усуватися негайно, інші несправності усуваються в передбачені регламентом терміни, при цьому необхідно робити записи у відповідних журналах; розділу V п. 1.2 ППБУ п. 5.1, Додатку Б, табл. Б.1. ДБН В. 2.5-56:2014, а саме, допущено утримання системи оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей у несправному стані; розділу V п. 1., розділу ІІІ п.2.2 ППБУ, п. 5.8, п. 7.4 ДБН В.2.5-56:2014, а саме, приймально-контрольні прилади системи пожежної сигналізації, що обслуговує частину театру та музичної школи не виведено на пульти пожежного спостерігання; розділу V п. 1.4 ППБУ, п. 7.4 додатку И ДБН В.2.5-56:2014, а саме, відсутні акти прийняття до експлуатування систем пожежної сигналізації театру та музичної школи - акт перевірки відповідності систем протипожежного захисту; розділу V п. 1.4 ППБУ, п. 7.4 ДБН В. 2.5-56:2014, а саме, на об`єкті наказом (розпорядженням) не призначено відповідальну особу, яка несе відповідальність за: 1) проведення щоденного огляду системи пожежної сигналізації (СПЗ) та передавального устаткування системи передавання тривожних сповіщень; 2) зберігання проектної документації на монтування СПЗ, журналів реєстрації технічного обслуговування СПЗ, СПТС та актів прийняття їх до експлуатування; 3) у разі візуального виявлення несправності СПЗ інформувати про це ЦПТС; розділу V п. 1.4 ППБУ, п. 7.4 ДБН В.2.5-56:2014 у приміщенні де розміщено прилади системи пожежної сигналізації (СПЗ) та вузли керування СПЗ не вивішено інструкцію про порядок дій чергового (оперативного) персоналу на випадок появи сигналів про пожежу або про несправність в СПЗ; розділу V п. 2.2, п.п. 9 ППБУ, а саме, відсутній журнал обліку технічного обслуговування пожежних кран-комплектів; розділу V п.3.6; п.3.7; п. 3.8; п. 3.9; п. 3.22 ППБУ, а саме, приміщення театру та музичної школи не в повній мірі забезпечені первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками); розділу V п. 3.8 ППБУ, а саме, не проведено розрахунок відповідної кількості первинних засобів пожежогасіння (вогнегасників); розділу VІ п. 2.3, Розділ ІІІ п. 2.5; п. 2.6 ППБУ, а саме, дерев`яні конструкції сценічної коробки великого та малого залу не оброблені вогнезахисними засобами, що забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; розділу VІ п. 2.3 ППБУ, а саме, усі горючі декорації, сценічне оформлення, драпірування в залах для глядачів та експозиційних залах, фойє не оброблені вогнезахисними засобами, власник повинен організувати щоквартальну перевірку якості вогнезахисної обробки декорацій, сценічного оформлення і щороку дерев`яних конструкцій, у разі необхідності вогнезахисна обробка повинна поновлюватися; розділу VІ п. 2.5 ППБУ, а саме, клапани димових люків не перевіряються на безвідмовність у роботі не рідше одного разу на 10 днів; розділу VІ п. 2.19 ППБУ, а саме, допущено захаращення декораційного складу, без залишення проходу не менше 1,5 м завширшки; розділу VІ п. 2.28 ППБУ допущено зберігання горючого інвентарю, бутафорії та декорації у трюмах, на колосниках, робочих майданчиках, заекранному просторі; розділу VІ п. 2.28 ППБУ, а саме, допускається проведення масових заходів, коли засоби та системи протипожежного захисту є несправними або вимкненими; розділу VІ п. 2.28 ППБУ, а саме, допускається застосування у культурно-видовищному закладі декорації і сценічного оформлення, виготовлених з горючих синтетичних матеріалів; розділу VІ п. 2.29 ППБУ у приміщенні театру відсутні шафи для зберігання засобів індивідуального захисту органів дихання для саморятування людей під час пожежі; пункту 3.9 ДБН В.2.2-16-2005, а саме, у приміщенні демонстраційного комплексу допущено зменшення відстані до 0,82 м між спинками (глибину ряду); пункту 3.8 ДБН В.2.2-16-2005, а саме, у приміщенні демонстраційного комплексу допущено зменшення до 0,40 м ширини проходів між рядами; пункту 14.10 ДБН В.2.2-16-2005, а саме, двері виходів із залу для глядачів не обладнані пристроями для самозачинення та ущільненнями у притулах; пункту 14.26 ДБН В.2.2-16-2005, а саме, деревина, що використовується для опорядження внутрішніх поверхонь та для настилу підлоги оркестрової ями, не оброблена засобами вогнезахисту, що забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, згідно ГОСТ 16363; пункту 14.27 ДБН В.2.2-16-2005, а саме, пристрої для відкривання, які обслуговують клапани люків, не мають дистанційного керування з планшета сцени, з приміщення пожежного поста-диспетчерської; пункту 14.48 ДБН В.2.2-16-2005, а саме, пожежні насосні агрегати не забезпечені стовідсотковим резервом; пунктів14.29, 14.51 ДБН В.2.2-16-2005, додатку И, табл. И.1, пункту 8, (г) ДБН В.2.2-9-2009, пункту 5.1, додатку А, табл. А1, ДБН В.2.5-56:2014, а саме, демонстраційний комплекс театру не обладнано спринклерними системами пожежогасіння; пункту 14.29, 14.51 ДБН В.2.2-16-2005 додатку И, табл. И1, пункту 8, (б) ДБН В.2.2-9-2009, пункту 5.1, додатку А, табл. А1 ДБН В.2.5-56:2014, а саме, складські приміщення, комори та майстерні, приміщення для монтажу станкових та об`ємних декорацій, камери пиловидалення не обладнані спринклерними системами пожежогасіння; статті 53 КЦЗУ, пункту 16 Постанови КМУ № 733, а саме, не створено об`єктову систему оповіщення; пункту 25 Постанови КМУ № 733, а саме, не забезпечено встановлення на об`єкті сигнально-гучномовних пристроїв, електронних інформаційних табло, а також у службових виробничих приміщеннях радіотрансляційних точок для передачі інформації з питань цивільного захисту; пункту 12 Постанови КМУ № 444, а саме, не забезпечено ведення планувальних, облікових та звітних документів по навчанням та тренуванням з питань цивільного захисту; статті 130, КЦЗУ, пункту 2 Постанови КМУ № 626, а саме, керівництвом об`єкту не розроблено План реагування на надзвичайні ситуації ; розділу ІV п. 1.20 ППБУ, а саме, не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання.; розділу V п. 2.2, п.п. 9 ППБУ, а саме, не проведено технічне обслуговування і перевірку на працездатність шляхом пуску води пожежного кран-комплекту (ПК) з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування.; розділу V п. 1.1, розділу ІІІ п.2.2 ППБУ, а саме, допущено утримання системи пожежної сигналізації у неправному стані, несправності, які впливають на їх працездатність, повинні усуватися негайно, інші несправності усуваються в передбачені регламентом терміни, при цьому, необхідно робити записи у відповідних журналах; розділц V п. 1.4 ППБУ, пункту 7.4 Додатку И ДБН В.2.5-56:2014, а саме, відсутні акти прийняття до експлуатування систем пожежної сигналізації театру та музичної школи - акт перевірки відповідності систем протипожежного захисту; розділу V п. 1.4 ППБУ, пункту 7.4 ДБН В. 2.5-56:2014, а саме, на об`єкті наказом (розпорядженням) не призначено відповідальну особу, яка несе відповідальність за: 1) проведення щоденного огляду системи пожежної сигналізації (СПЗ) та передавального устаткування системи передавання тривожних сповіщень; 2) зберігання проектної документації на монтування СПЗ, журналів реєстрації технічного обслуговування СПЗ, СПТС та актів прийняття їх до експлуатування; також розділу V п. 1.4 ППБУ, пункту 7.4 ДБН В.2.5-56:2014, а саме, у приміщенні де розміщено прилади системи пожежної сигналізації (СПЗ) та вузли керування СПЗ не вивішено інструкцію про порядок дій чергового (оперативного) персоналу на випадок появи сигналів про пожежу або про несправність в СПЗ; розділу ІІІ п. 2.19, 2.26 ППБУ, а саме, в приміщенні шахового клубу відсутній другий евакуаційний вихід (при кількості людей понад 50 осіб). Акт №13/10 від 24.01.2020 року підписаний директором - художнім керівником ОСОБА_1 без зауважень та заперечень.

КП Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка вказує, що частину порушень, станом на час звернення позивача до суду - усунуто, відсутня необхідність зупиняти експлуатацію будівлі театру з огляду, що значні порушення були усунуті та відсутня пожежна та техногенна небезпека.

КП Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка у якості доказів усунення частини недоліків щодо експлуатації будівлі було надано до суду першої інстанції: копію журналу реєстрації інструктажів з питань пожежної безпеки, Проекту вогнезахисту дерев`яних конструкцій, протокол № 63/19 від 04.06.2019 року перевірки повного опору петлі фаза-нуль, договір на виконання послуг зі спостерігання за установками пожежної автоматики об`єкту № 34, плану заходів щодо виконання Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів та Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, графік планово-попереджувальних робіт на електрообладнанні електроустановок театру на 2020 рік, наказ від 02.01.2020 року № 32 Про призначення відповідальних осіб, які несуть відповідальність , наказ від 02.01.2020 року № 35 Про створення системи цивільного захисту (ЦЗ) в театрі , графік проведення у КП Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка спеціальних об`єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту у 2019, 2020 роках, інструкцію до плану евакуації при пожежі, інструкцію про заходи пожежної безпеки для працівників театру, інструкцію до плану евакуації персоналу з поверху, інструкцію про заходи пожежної безпеки для працівників охорони (вартових, вахтерів, сторожів тощо), інструкцію про встановлення протипожежного режиму в приміщеннях КП КАМТДМК імені Тараса Шевченка , журнал обліку технічного обслуговування і ремонту (планового та позапланового) системи СПЗ, обліку санкціонованих та несанкціонованих спрацювань (відмов, несправностей) СПЗ, інструкцію з експлуатації автоматичної системи водного пожежогасіння від 15.12.2008 року, інструкції адміністратора для ППКП Тірас-2П , Тірас-4П , Тірас-8П . Суд першої інстанції оцінивши надані документи вважав неповним усуненням порушення.

Натомість, КП Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка долучено до матеріалів справи копію договору № КР-1-ВОГ від 30.04.2020 року, укладений між Дніпропетровським Облспец РБП ПР та КП Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка на предмет надання послуг по проектуванню вогнезахисту дерев`яних конструкцій та послуг з вогнезахисної обробки дерев`яних конструкцій сцени, колосняків, та огляд сцени. Долучено до матеріалів справи копію договору № КР-10-РТ від 28.04.2020 року, укладений між Дніпропетровським обласним спеціалізованим ремонтно-будівельним підприємством протипожежних робіт Добровільного пожежного Товариства України та КП Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка на предмет придбання протипожежного інвентаря: вогнегасників порошкових, вогнегасників вуглекислотних. Долучено до матеріалів справи копію договору № 215 від 05.05.2020 року про виконання робіт з технічного обслуговування автоматичної пожежної сигналізації та водяного пожежогасіння, укладений між ТОВ АПС-Кривий Ріг та КП Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка на предмет виконання робіт з технічного обслуговування приладів автоматичної пожежної сигналізації та водяного пожежогасіння у театрі.

До матеріалів справи долучено акт позапланового заходу державного нагляду (контролю до тримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки) № 139/1 від 13.05.2020 року, відповідно до якого Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області проведено позапланову перевірку КП Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка та згідно висновків, порушень не виявлено. Перевірка проводилась з тих самих питань, що й перевірялись з 17.01.2020 року по 24.01.2020 року, за результатами якої було складено акт перевірки №13/10 від 24.01.2020 року.

Згідно ч. 1 ст. 3 Закону України Про об`єкти підвищеної небезпеки державний нагляд та контроль у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки, здійснюють уповноважені законами органи влади, в тому числі центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи (у разі утворення), до відання яких відповідно до закону віднесені питання: державного нагляду (контролю) у сферах пожежної і техногенної безпеки.

Згідно ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Згідно ч. 1 ст. 6, ч. 1, ч. 2, ч.ч. 5 - 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема, доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави. Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю). Для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою. Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення). Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання. Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею. За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства. В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис. Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю). На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України Про об`єкти підвищеної небезпеки , суб`єкт господарської діяльності зобов`язаний вживати заходів, направлених на запобігання аваріям, обмеження і ліквідацію їх наслідків та захист людей і довкілля від їх впливу.

Відповідно до ст. 2 Кодексу цивільного захисту України запобігання виникненню надзвичайних ситуацій - комплекс правових, соціально-економічних, політичних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних та інших заходів, спрямованих на регулювання техногенної та природної безпеки, проведення оцінки рівнів ризику, завчасне реагування на загрозу виникнення надзвичайної ситуації на основі даних моніторингу, експертизи, досліджень та прогнозів щодо можливого перебігу подій з метою недопущення їх переростання у надзвичайну ситуацію або пом`якшення її можливих наслідків. Засоби протипожежного захисту - технічні засоби, призначені для запобігання, виявлення, локалізації та ліквідації пожеж, захисту людей, матеріальних цінностей та довкілля від впливу небезпечних факторів пожежі. Засоби цивільного захисту - протипожежна, аварійно-рятувальна та інша спеціальна техніка, обладнання, механізми, прилади, інструменти, вироби медичного призначення, лікарські засоби, засоби колективного та індивідуального захисту, які призначені та використовуються під час виконання завдань цивільного захисту.

Пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Відповідно до ч. 1 ст. 20, ч. 1, ч. 6 ст. 55, ч. 2 ст. 58 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить, зокрема: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики. Забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб`єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів. Обов`язок із забезпечення пожежної безпеки в жилих приміщеннях державного, комунального, громадського житлового фонду, фонду житлово-будівельних кооперативів покладається на квартиронаймачів і власників квартир, а в жилих приміщеннях приватного житлового фонду та інших спорудах, приватних житлових будинках садибного типу, дачних і садових будинках з господарськими спорудами та будівлями - на їх власників або наймачів, якщо це обумовлено договором найму. Основними завданнями пожежної охорони є: 1) забезпечення пожежної безпеки; 2) запобігання виникненню пожеж та нещасним випадкам під час пожеж; 3) гасіння пожеж, рятування населення, а також надання допомоги у ліквідації наслідків інших надзвичайних ситуацій.

Згідно ст. 66, ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону. У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Поряд з тим, згідно пунктів 11, 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Згідно ст. 70 вищевказаного Кодексу, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів зокрема є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення. Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Згідно пунктів 2, 4 розділу І, пункт 22 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року № 1417, Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах. Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж. Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів. Під час експлуатації об`єктів забороняється знижувати рівень пожежної безпеки, встановлений законодавством, яке було чинним на момент початку використання об`єкта.

Актом від 24.01.2020 № 13/10 після проведення перевірки будівлі комунальної власності КП Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка , зафіксовано недоліки в організації пожежної, техногенної та цивільної безпеки та виявлено, що приміщення експлуатується без дотримання пожежної та техногенної безпеки. Проте, відповідно до даних акту від 13.05.2020 року № 139/1 порушення усунуто. Тобто КП Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка у добровільному порядку, без зупинення експлуатації (роботи) будівлі, усунуло всі виявлені актом від 24.01.2020 № 13/10 порушення.

КП Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка вчасно усунуто виявлені порушення, що зрештою вказує на відсутність підстав для застосування заходів реагування.

Згідно ч. 5 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Аналізуючи докази у справі та законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції зазначає, що судом першої інстанції без відповідної оцінки наданих відповідачем доказів зроблено передчасний висновок про задоволення позовних вимог.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що проведення контрольної перевірки 13.05.2020 року, тобто вже після винесення судом першої інстанції рішення, не впливає на суть спірних правовідносин, оскільки відповідно до ч. 4 ст. 9 КАС України суд зобов`язаний вживати всі визначені Законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що відповідачем надавались до суду першої інстанції докази, які свідчать про усунення недоліків, виявлених під час перевірки у січні 2020 року, та зафіксовані у акті від 24.01.2020 року № 13/10.

Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Передбачено повернення судових витрат у разі задоволення вимог апеляційної скарги.

Встановлено, що КП Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка при поданні апеляційної скарги було сплачено судовий збір у розмірі 3153,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 118 від 06.05.2020 року. При задоволенні вимог апеляційної скарги, відшкодуванню стороні, не суб`єкту владних повноважень за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень підлягають документально підтверджені судові витрати, а саме 3153,00 грн.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись ст. 315, ст. 317, ст.ст. 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Комунального підприємства Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка - задовольнити.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 квітня 2020 року у справі № 160/1767/20 - скасувати.

Ухвалити нове рішення.

У задоволенні позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Комунального підприємства Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка , про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів - відмовити.

Стягнути з Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 38598371) за рахунок власних бюджетних асигнувань на користь Комунального підприємства Криворізький академічний міський театр драми та музичної комедії імені Тараса Шевченка (код ЄДРПОУ 02224749) судові витрати у розмірі 3153,00 грн. (три тисячі сто п`ятдесят три гривні 00 копійок).

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів, відповідно до ст., ст. 328, 329 КАС України.

Головуючий - суддя О.М. Лукманова

суддя Л.А. Божко

суддя Ю. В. Дурасова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.06.2020
Оприлюднено15.07.2020
Номер документу90341975
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/1767/20

Постанова від 25.06.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 25.05.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 21.05.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 25.05.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Рішення від 07.04.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

Ухвала від 24.03.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

Ухвала від 27.02.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

Ухвала від 18.02.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні