Ухвала
від 06.07.2020 по справі 922/1448/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


УХВАЛА

"06" липня 2020 р. м. ХарківСправа № 922/1448/20

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Рильової В.В.

при секретарі судового засідання Сіліній М.Г.

розглянувши в підготовчому засіданні клопотання Держгеокадастру у Харківської області про зупинення провадження у справі (вх. № 12474) та клопотання ОСОБА_1 про зупинення провадження у справі (вх. № 13219)

у справі № 922/1448/20

за позовом Заступника керівника Ізюмської місцевої прокуратури Харківської області, Харківська область, місто Ізюм прокурор, який забезпечує участь у справі: Прокуратура Харківської області, місто Харків до 1. Головного управління Держгеокадастру у Харківської області, місто Харків 2. ОСОБА_1 , Харківська область, Куп`янський район, село Курилівка про визнання незаконним та скасування наказу; визнання недійсним договору оренди, повернення ділянки за участю представників:

прокурор - Ткаченко К.О. посвідчення № 036249 від 12.11.2015;

відповідача 1 - не з`явився;

відповідача 2 - адвокат Лежнін В.І. довіреність б/н від 14.05.2020;

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Ізюмської місцевої прокуратури Харківської області звернувся до Господарського суду Харківської області із позовом до Головного управління Держгеокадастру у Харківської області та Фізичної особи ОСОБА_1 , в якому просить суд:

- визнати незаконними та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 3226-СГ від 06.11.2015 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі земельної ділянки у власність";

- визнати недійсними Договір оренди земельної ділянки, укладений 08.12.2015 між Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області та ОСОБА_1 , згідно якого в оренду передано земельну ділянку з кадастровим номером 6323783500:03:000:0140 площею 8,3 га, яка розташована за межами населених пунктів Курилівської сільської ради на території Куп`янського району Харківської області;

- скасувати державну реєстрацію права оренди на земельну ділянку площею 8,3 га з кадастровим номером 6323783500:03:000:0140 від 15.12.2015 індексний номер 27249827 (номер запису про інше речове право 126152228);

- зобов`язати ОСОБА_1 повернути у відання держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області земельну ділянку площею 8,3 га, кадастровий номер 6323783500:03:000:0140.

Витрати по сплаті судового збору прокурор просить також стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Харківської області та Фізичної особи ОСОБА_1 .

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 18.05.2019 позовну заяву заступника керівника Ізюмської місцевої прокуратури Харківської області прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі № 922/1448/20 та постановлено розглядати справу за правилами загального позовного провадження; призначено підготовче засідання у справі.

02 червня 2020 року до загального відділу діловодства Господарського суду Харківської області надійшло клопотання Держгеокадастру у Харківської області про зупинення провадження у справі № 922/1448/20 до закінчення перегляду касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду справи № 912/2385/18 та оприлюднення повного тексту постанови (за вх. № 12474). Обґрунтовуючи зазначене клопотання відповідач посилається на те, що за висновками Великої Палати Верховного Суду у справі № 912/2385/18 існує виключна правова проблема, яка має значення для забезпечення розвитку права та формування єдиної правозастосовчої практики щодо підстав здійснення представництва інтересів держави в суді прокурором. Водночас, спір у справі № 922/1448/20 пов`язаний з реалізацією прокурором повноважень відповідно до статті 23 Закону України "Про прокуратуру".

Крім того, 11 червня 2020 року до суду також надійшло клопотання ОСОБА_1 про зупинення провадження у справі (вх. № 13219), згідно якого, з метою дотримання єдності судової практики у питаннях щодо здійснення представництва інтересів держави в суді прокурором, принципу верховенства права, складовою якої є юридична визначеність, та принципу пропорційності, тобто, розумного балансу між приватними й публічними інтересами, провадження у справі, відповідач просить суд зупинити провадження у даній справі до закінчення перегляду Великою Палатою Верховного Суду справи № 912/2385/18.

В запереченнях заступника керівника Ізюмської місцевої прокуратури Харківської області на клопотання першого відповідача, поданих до суду 12 червня 2020 року (за вх. № 13329), прокурор звертає увагу, зокрема, на те, що у даному випадку його звернення до суду спрямоване на припинення незаконної діяльності органу виконавчої влади та зміцнення авторитету держави, а також відновлення законності при вирішенні суспільно значимого питання з урахуванням принципу справедливої рівноваги між суспільними інтересами та необхідністю дотримання прав власників, оскільки прийняття незаконних рішень органами виконавчої влади порушує рівновагу у соціально-економічних відносинах та негативно впливає на зміцнення їх авторитету у суспільстві. Враховуючи той факт, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру в особі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області є відповідачем у справі, а одна й та сама особа (орган) не може бути одночасно позивачем і відповідачем за цим же позовом, оскільки це суперечить нормам цивільного законодавства, у спірних правовідносинах відсутній орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції (згідно статті 122 Земельного кодексу України орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції - Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, тобто відповідач), прокурор набуває статусу позивача.

Представник ОСОБА_1 , який брав участь в підготовчому засіданні 06.07.2020, клопотання про зупинення провадження у справі до перегляду Великою Палатою Верховного Суду справи № 912/2385/18 підтримував та просив суд його задовольнити. Прокурор, в свою чергу, проти зупинення провадження у справі заперечував.

Розглянувши в підготовчому засіданні 06.07.2020 клопотання Держгеокадастру у Харківської області (вх. № 12474) та клопотання ОСОБА_1 про зупинення провадження у справі (вх. № 13219), суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 7 частини першої статті 228 Господарського процесуального кодексу України, суд може за заявою учасника справи, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадках перегляду судового рішення у подібних правовідносинах (в іншій справі) у касаційному порядку палатою, об`єднаною палатою, Великою Палатою Верховного Суду.

Так, ухвалою Верховного Суду від 16.10.2019 справу № 912/2385/18 разом із касаційною скаргою заступника прокурора Дніпропетровської області на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 21.05.2019 передано на розгляд Великої Палати Верховного Суду.

Ухвалою Великої Палати Верховного Суду від 07.11.2019 у справі № 912/2385/18 (провадження №12-194гс19) прийнято до розгляду справу № 912/2385/18 за касаційною скаргою заступника прокурора Дніпропетровської області на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 21.05.2019; призначено справу до розгляду Великою Палатою Верховного Суду в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням її учасників.

Вказана ухвала мотивована тим, що за висновками колегії суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, які обґрунтовані нормами статей 19, 131-1 Конституції України, статей 53, 174 Господарського процесуального кодексу України, статтею 23 Закону України Про прокуратуру, рішеннями Конституційного Суду України від 01.04.2008 №4-рп/2008, від 20.12.2017 №2-р/2017, від 05.06.2019 №4-р(ІІ)/2019, від 20.06.2019 №6-р/2019, виключну правову проблему щодо підстав здійснення представництва інтересів держави у суді прокурором, яка має значення для забезпечення розвитку права та формування єдиної правозастосовної практики, становить питання: чи зобов`язаний прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі, окрім обґрунтування сутності порушень інтересів держави та необхідності їх захисту, обґрунтовувати також визначені законом підстави для звернення до суду прокурора шляхом:

- додання до позовної заяви суду доказів, які підтверджують, що захист законних інтересів держави не здійснюється, зокрема доказів здійснення передбачених законом дій щодо порушення прокурором відповідного провадження у разі встановлення ознак адміністративного чи кримінального правопорушення прокурором;

- обґрунтування та доведення суду причин, через які захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження (чи достатньо у такому разі самого лише посилання в позовній заяві прокурора на те, що уповноважений орган не здійснює або неналежним чином здійснює відповідні повноваження для прийняття позову прокурора до розгляду.

У контексті зазначених питань колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду посилається на правовий висновок, викладений у постанові колегії суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 07.12.2018 у справі № 924/1256/17 про те, що з метою підтвердження судом підстав для представництва прокурором інтересів, прокурор повинен навести (а суд перевірити) причини, які перешкоджають захисту інтересів держави належним суб`єктом. Колегія суддів зазначає, що цей висновок Велика Палата Верховного Суду конкретизувала у постанові від 26.06.2019 у справі № 587/430/16-ц стосовно відсутності необхідності підтвердження прокурором відсутності органу, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах, але зауважує, що у справі, що переглядається, на відміну від справи № 587/430/16-ц, розглядається питання наявності підстав для представництва інтересів держави прокурором у суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження з такого захисту.

На думку колегії суддів касаційного господарського суду, закріплені законодавством умови та випадки, коли прокурор має право здійснювати представництво у суді законних інтересів держави ("якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень"), не можна назвати виключним випадком, чітко сформульованим і передбачуваним у своєму застосуванні, про що свідчить й неоднозначна та різна судова правозастосовча практика.

Велика Палата Верховного Суду погодилась з висновками колегії суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду про наявність виключної правової проблеми, необхідність забезпечення розвитку права та формування єдиної правозастосовчої практики у питаннях щодо здійснення представництва інтересів держави в суді прокурором; відсутність єдиної правозастосовчої практики у питаннях механізму реалізації прокурором права подавати позови до суду в інтересах держави може становити порушення принципу юридичної визначеності, який є складовою конституційного принципу верховенства права, що вимагає чіткості, зрозумілості й однозначності правових норм, зокрема їх передбачуваності та стабільності.

Тобто у даному випадку питання, які підлягають вирішенню Великою Палатою Верховного Суду в рамках справи № 912/2385/18 стосуються, зокрема, обґрунтованості підстав звернення прокурора до суду в інтересах держави в особі позивача. В даному ж спорі прокурор виступає в якості позивача та самостійно звертається за захистом інтересів держави.

Тобто перегляд справи № 912/2385/18 Великою Палатою Верховного Суду щодо обґрунтованості підстав звернення прокурора до суду в інтересах держави не вплине на розгляд справи № 922/1448/19, оскільки у даній справі прокурор самостійно звертається за захистом інтересів держави та виступає в якості позивача, а Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру в особі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області є відповідачем у справі.

Враховуючи вищенаведене, суд вважає за необхідне відмовити в задоволенні клопотання Держгеокадастру у Харківської області про зупинення провадження у справі (вх. № 12474) та клопотання ОСОБА_1 (вх. № 13219) про зупинення провадження у справі № 922/1448/20.

Керуючись статтями 228, 233-234 Господарського процесуального кодексу України, суд -

УХВАЛИВ:

В задоволенні клопотання Держгеокадастру у Харківської області про зупинення провадження у справі (вх. № 12474) - відмовити.

В задоволенні клопотання ОСОБА_1 про зупинення провадження у справі (вх. № 13219) - відмовити.

Ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення та оскарженню не підлягає. Заперечення на ухвали, що не підлягають оскарженню окремо від рішення суду, включаються до апеляційної скарги на рішення суду в порядку, встановленому Господарським процесуальним кодексом України.

Ухвалу підписано 13.07.2020.

Суддя В.В. Рильова

справа № 922/1448/20

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення06.07.2020
Оприлюднено15.07.2020
Номер документу90349131
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/1448/20

Ухвала від 06.07.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

Ухвала від 06.07.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

Ухвала від 15.06.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

Ухвала від 18.05.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні