ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua ОКРЕМА УХВАЛА
08.07.2020Справа № 922/3923/19 За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СКАЙФОАМ"
до: 1. Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області
2. Харківської обласної державної адміністрації
про припинення права власності та внесення відповідного запису
Суддя Трофименко Т.Ю.
Представники сторін:
від позивача: Цвікевич О.А.,
від відповідача-1: не з`явився,
від відповідача-2: не з`явився
УСТАНОВИВ:
До Господарського суду Харківської області надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "СКАЙФОАМ" до Дергачівської районної держаної адміністрації Харківської області, Харківської обласної державної адміністрації, Відділу державної реєстрації Дергачівської районної державної адміністрації про припинення права власності та внесення відповідного запису.
Ухвалою Господарського суду Харківської області № 922/3923/19 від 03.12.2019 вказану позовну залишено без руху.
12.12.2019 через відділ діловодства Господарського суду Харківської області від позивача надійшли документи на виконання вимог ухвали від 03.12.2019
Ухвалою Господарського суду Харківської області № 922/3923/19 від 17.12.2019 матеріали позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "СКАЙФОАМ" передано за виключною територіальною підсудністю до Господарського суду міста Києва.
08.01.2020 вказані позовні матеріали надійшли до Господарського суду міста Києва.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 15.01.2020 позовну заяву залишено без руху, надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.
27.01.2020 до суду від позивача надійшли документи на виконання вимог суду, а саме, позовна заява в новій редакції, у якій позивачем змінено прохальну частину.
У вказаній заяві позивач просить:
1) припинити право власності Дергачівської районної державної адміністрації на земельну ділянку з кадастровим номером 6322010100:03:000:0037, площею 9,1991 га, цільове призначення: для обслуговування приміщень, адреса: Харківська обл., Дергачівський р-н., м. Дергачі.
2) зобов`язати Харківську обласну державну адміністрацію зареєструвати право власності на зазначену земельну ділянку за собою у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, з моменту припинення права власності Дергачівської районної державної адміністрації.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач набув право власності на нерухоме майно, що знаходиться на земельній ділянці з місцем розташування: Харківська обл., Дергачівський р-н, Дергачівська міська рада, площа 9,1991 га, кадастровий номер 6322010100:03:000:0037. Однак, реалізувати своє право на користування земельною ділянкою шляхом укладання договору оренди землі позивач не має можливості з тих підстав, ще інформація, яка міститься в реєстрах не відповідає вимогам діючого законодавства України, а саме, власником/розпорядником земельної ділянки є держава у особі: згідно даних реєстрів, у особі Дергачівської районної державної адміністрації, а згідно з вимогами діючого законодавства (частини 5 статті 122 Земельного кодексу України) у особі Харківської обласної державної адміністрації.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 30.01.2020 відкрито провадження у справі № 922/3923/19, підготовче засідання призначено на 26.02.2020.
25.02.2020 на електронну пошту суду від відповідача-1 надійшло клопотання про розгляд справи без участі його представника.
В підготовче засідання 26.02.2020 з`явився представник позивача, представники відповідачів не з`явилися.
Суд, не виходячи до нарадчої кімнати, ухвалив оголосити перерву у підготовчому засіданні до 23.03.2020.
04.03.2020 на електронну пошту суду та 06.03.2020 через відділ діловодства суду від відповідача-2 надійшов лист з додатками.
З метою попередження виникнення та запобігання поширення гострої респіраторної хвороби, спричиненої коронавірусом COVID-19, зважаючи на період карантину, визначений постановою Кабінетом Сіністрів України "Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19" від 11.03.2020 №211, з урахуванням Указу Президента України №87/2020 від 13.03.2020 щодо введення в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 березня 2020 року "Про невідкладні заходи щодо забезпечення національної безпеки в умовах спалаху гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" та з урахуванням рішення Уряду про заборону пасажирських перевезень та обмеження кількості учасників масових заходів, судове засідання 23.03.2020 не відбулося. Відповідне оголошення було розміщено на офіційному веб-сайті суду та на сторінці суду в мережі Facebook.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 21.04.2020 підготовче засідання у справі № 922/3923/19 призначено на 18.05.2020.
14.05.2020 на електронну пошту суду та 18.05.2020 через канцелярію суду надійшло клопотання позивача про продовження строків та відкладення слухання справи.
В підготовче засідання 18.05.2020 представники сторін не з`явилися.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 18.05.2020 продовжено строк підготовчого провадження у справі №922/3923/19 на 30 днів, відкладено підготовче засідання на 15.06.2020.
04.06.2020 через загальний відділ діловодства суду від позивача надійшло клопотання про продовження строків та відкладення слухання справи.
В підготовче засідання 15.06.2020 з`явився представник позивача, представники відповідачів не з`явилися.
У підготовчому засіданні судом вчинено всі дії, визначені частиною другою статті 182 Господарського процесуального кодексу України, необхідні для забезпечення правильного і своєчасного розгляду справи по суті.
За результатами підготовчого засідання судом постановлено ухвалу, занесену до протоколу судового засідання, про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 08.07.2020.
07.08.2020 на електронну пошту суду від позивача надійшли додаткові пояснення.
В судове засідання 08.07.2020 з`явився представник позивача, представники відповідачів не з`явилися, про час та місце судового засідання були повідомлені належним чином, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення.
Відповідно до ст. 68 Конституції України, кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції та законів України.
Відповідно до частин 1, 11 ст. 246 Господарського процесуального кодексу України суд, виявивши при вирішенні спору порушення законодавства або недоліки в діяльності юридичної особи, державних чи інших органів, інших осіб, постановляє окрему ухвалу, незалежно від того, чи є вони учасниками судового процесу.
Окрема ухвала стосовно порушення законодавства, яке містить ознаки кримінального правопорушення, надсилається прокурору або органу досудового розслідування, який повинен надати суду відповідь про вжиті ними заходи у визначений в окремій ухвалі строк. За відповідним клопотанням прокурора або органу досудового розслідування вказаний строк може бути продовжено.
В ході розгляду справи № 922/3923/19 в діяльності Харківської обласної державної адміністрації суд встановив такі порушення, які свідчать про необхідність постановлення окремої ухвали щодо цього органу, з огляду на таке.
Так, відповідно до матеріалів справи, розпорядженням Дергачівської районної державної адміністрації від 09.09.2004 № 320 передано Відкритому акціонерному товариству "Дергачівська райагрохімія" в оренду терміном на 50 років земельну ділянку площею 9,1991 га, яка знаходиться на території Дергачівської міської ради за межами населеного пункту для обслуговування приміщень.
21.10.2004 між Дергачівською районною державною адміністрацією як орендодавцем та Відкритим акціонерним товариством "Дергачівська райагрохімія" як орендарем укладено договір оренди землі, відповідно до якого орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку площею 9,1991 га для обслуговування приміщень рай агрохімії, яка знаходиться на території Дергачівської міської ради, за межами населеного пункту. (запис у Державному реєстрі земель від 21.10.2004 № 86)
04.11.2015 Товариство з обмеженою відповідальністю "Скайфоам" придбало у Публічного акціонерного товариства "Дергачівська райагрохімія" нерухоме майно: комплекс, що розташований за адресою: Харківська область, Дергачівський район, м. Дергачі, вулиця Лозівська, 130. Земельна ділянка, на якій розташований комплекс, є сформована та має наступні характеристики: державна форма власності; знаходиться за межами населеного пункту, місце розташування: Харківська обл., Дергачівський р-н., Дергачівська міська рада, площа: 9,1991 га; кадастровий номер 6322010100:03:000:0037; цільове призначення: підприємство іншої промисловості; категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
01.03.2016 між Дергачівською районною державною адміністрацією та Публічним акціонерним товариством "Дергачівська райагрохімія" укладено Угоду про розірвання договору оренди землі, зареєстрованого 21.10.2004 за № 86, а також підписано акт прийому-передачі земельної ділянки.
Товариство з обмеженою відповідальністю "СКАЙФОАМ" звернулося до Голови Харківської обласної державної адміністрації з клопотанням № 2016/088 від 18.08.2016 про надання земельної ділянки в оренду, за яким просив надати земельну ділянку площею 9,1991 га, за адресою Харківська обл., Дергачівський р-н, м. Дергачівська міська рада в оренду Товариство з обмеженою відповідальністю "СКАЙФОАМ" строком на 49 років для обслуговування приміщень виробництва.
У листі позивачу № 32-20-10-34093/0/19-16 від 09.11.2016 Головне управління Держгеокадастру у Харківській області повідомило, що в ході розгляду проекту розпорядження голови обласної адміністрації стосовно надання в оренду земельної ділянки площею 9,1991 га, кадастровий номер 6322010100:03:000:0037, юридичним департаментом обласної державної адміністрації зроблено зауваження, зокрема зазначено, що доданий до проекту розпорядження витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку не відповідає вимогам додатку 47 Порядку уведення Державного земельного кадастру, оскільки відповідно до інформації з довідки з Державного реєстру речових прав не нерухоме майно власником земельної ділянки (кадастровий номер 6322010100:03:000:0037) є Дергачівська районна державна адміністрація, а також відсутня інформація стосовно нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
На лист позивача від 10.10.2017 стосовно внесення змін до записів Державного реєстру речових прав Дергачівська районна державна адміністрація Харківської області надала відповідь листом від 06.11.2017 № 01-35/3729 про те, що станом на теперішній час не має правових підстав для звернення з заявою про внесення змін до Державного реєстру речових прав, так як не являється власником чи іншим право набувачем, обтяжувачем земельної ділянки, що розташована за адресою: Харківська обл., Дергачівський р-н, м. Дергачівська міська рада, кадастровий номер 6322010100:03:000:0037.
На лист позивача від 29.12.2016 про внесення змін до Державного реєстру речових прав Харківська обласна державна адміністрація надала відповідь листом від 01.02.2017 № 02-51/134 з посиланням на норми земельного законодавства.
Як вбачається з матеріалів справи, 17.02.2020 представник Харківської обласної державної адміністрації звернувся до Департаменту реєстрації та цифрового розвитку Харківської міської ради із заявою, у якій просив внести зміни до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно стосовно органу державної влади, уповноваженого згідно зі статтею 122 Земельного кодексу України розпоряджатися земельною ділянкою (кадастровий номер 6322010100:03:000:0037), реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 600652263220, зокрема виправити у записі про право власності 9101734 інформацію про орган державної влади, через який держава набуває і реалізує право державної власності на землю, зазначивши у рядку Власники замість Дергачівська районна державна адміністрація Харківська обласна державна адміністрація .
Відповідно до наявного в матеріалах справи листа Департаменту реєстрації Харківської міської ради № 01.07.202 № 2514/0/50-20, наданого на адвокатський запит Цвікевич О.А., за результатами розгляду вказаної заяви Харківської обласної державної адміністрації 12.03.2020 Департаментом реєстрації Харківської міської ради була надана відповідь про відсутність правових підстав для внесення змін до запису до Державного реєстру прав на нерухоме майно у зв`язку з недотриманням передбаченої чинним законодавством процедури подачі заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та необхідних документів.
Суд зазначає, що 01.01.2013 набрав чинності Закон України №5245-VI від 06.09.2012 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", яким статтю 122 викладено в такій редакції:
1. Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
2. Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, районні ради передають земельні ділянки у власність або у користування з відповідних земель спільної власності територіальних громад для всіх потреб.
3. Районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:
а) ведення водного господарства;
б) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті;
в) індивідуального дачного будівництва.
4. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
5. Обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
6. Київська та Севастопольська міські державні адміністрації у межах їхніх територій передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
7. Рада міністрів Автономної Республіки Крим на території Автономної Республіки Крим передає земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст, що не входять до складу певного району, та за межами населених пунктів для всіх потреб, а також погоджує передачу таких земель у власність або у користування районними державними адміністраціями на їхній території для будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо).
8. Кабінет Міністрів України передає земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у випадках, визначених статтею 149 цього Кодексу, та земельні ділянки дна територіального моря, а також передає земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності до статутного капіталу державного земельного банку, який стовідсотково належить державі та не підлягає приватизації.
9. Державні органи приватизації здійснюють продаж земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації. .
Відповідно до розділу ІІ вказаного Закону Прикінцеві і перехідні положення з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються:
а) земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій;
б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу.
4. У державній власності залишаються:
а) розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності; які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук; які належать до земель оборони;
б) земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України;
в) землі зон відчуження та безумовного (обов`язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
г) усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу.
Державна реєстрація права держави чи територіальної громади на земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, здійснюється на підставі заяви органів, які згідно із статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування, до якої додається витяг з Державного земельного кадастру про відповідну земельну ділянку.
У разі якщо відомості про земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, не внесені до Державного реєстру земель, надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для державної реєстрації таких земельних ділянок, а також її затвердження здійснюються:
у межах населених пунктів - сільськими, селищними, міськими радами;
за межами населених пунктів - органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють розпорядження такими земельними ділянками.
З дня набрання чинності цим Законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.
У разі якщо межі сіл, селищ, міст не встановлені відповідно до вимог статей 174, 175 та 176 Земельного кодексу України, визначення меж земель державної та комунальної власності здійснюється з урахуванням меж населених пунктів, зазначених у Державному земельному кадастрі.
Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки державної та комунальної власності, зазначених у пунктах 3 і 4 цього розділу, здійснюється в порядку, встановленому законом.
Отже, з наведеного вбачається, що, починаючи з 1 січня 2013 року відповідно до статті 122 Земельного кодексу України повноваження щодо надання земельних ділянок державної форми власності у власність або користування є виключною компетенцією обласних державних адміністрацій.
При цьому, з огляду на положення Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" суд дійшов висновку, що для реєстрації права власності держави на земельну ділянку із заявою має звернутись відповідна обласна державна адміністрація для правильного внесення відомостей щодо органу державної влади, який здійснює управління майном.
Оскільки земельна ділянка площею 9,1991 га, кадастровий номер 6322010100:03:000:0037, належить до земель державної власності та розташована за межами населеного пункту, то повноваженнями щодо передачі її у власність або у користування належить Харківській обласній державній адміністрації, яка уповноважена законом на звернення до до органу державної реєстрації із заявою про державну реєстрацію права власності держави із зазначенням власником Харківської обласної державної адміністрації.
Водночас, у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно власником земельної ділянки площею 9,1991 га, кадастровий номер 6322010100:03:000:0037, за адресою: Харківська область, Дергачівський район, м. Дергачі, значиться Дергачівська районна державна адміністрація, право власності якої зареєстровано у державному реєстрі 16.03.2015.
Однак, незважаючи на викладене, Харківська обласна державна адміністрація тривалий час не вчиняла жодних дій, спрямованих на зміну органу державної влади, уповноваженого згідно зі статтею 122 ЗК України розпоряджатися указаною земельною ділянкою.
Лише під час розгляду цієї господарської справи Харківська обласна державна адміністрація звернулася до Департаменту реєстрації та цифрового розвитку Харківської міської ради із відповідною заявою, однак таке звернення виявилося неефективним та безрезультатним, з огляду на невідповідність поданої заяви встановленим законом вимогам.
Суд зазначає, що указана бездіяльність Харківської обласної державної адміністрації провокує ситуацію, коли у державному реєстрі замість належної особи власника земельної ділянки площею 9,1991 га, кадастровий номер 6322010100:03:000:0037, що знаходиться за адресою: Харківська обл., Дергачівський р-н, м. Дергачівська міська рада, у відповідному реєстрі значиться особа, яка жодними речовими правами щодо такої земельної ділянки не наділена.
Вказана обставина в свою чергу, як свідчать матеріали справи, стала перешкодою у наданні в користування вказаної земельної ділянки, зокрема, на стадії погодження проекту розпорядження голови обласної державної адміністрації стосовно надання такої земельної ділянки в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "СКАЙФОАМ", розробленого Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області.
При цьому, будучи уповноваженою особою на звернення із відповідною заявою до органу реєстрації, Харківська обласна державна адміністрація фактично не погоджує проект розпорядження про надання земельної ділянки в оренду з підстав, які б мала, за законом, усунути сама.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За наведених обставин наявні підстави для винесення щодо Харківської обласної державної адміністрації окремої ухвали в порядку ст. 246 Господарського процесуального кодексу України.
На підставі викладеного та керуючись статтями 246, 233-235 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва
УХВАЛИВ:
1. Постановити окрему ухвалу щодо Харківської обласної державної адміністрації у справі № 922/3923/19.
2. Направити окрему ухвалу Голові Харківської обласної державної адміністрації, якому забезпечити усунення виявлених судом порушень у найкоротший термін.
3. Про результати розгляду окремої ухвали повідомити Господарський суд міста Києва у місячний строк з дня отримання цієї ухвали.
Ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення та може бути оскаржена в апеляційному порядку до Північного апеляційного господарського суду через Господарський суд міста Києва шляхом подачі апеляційної скарги протягом 10 днів з дня з дня складання повного тексту ухвали.
Дата складення та підписання повного тексту ухвали: 13.07.2020
Суддя Т. Ю. Трофименко
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2020 |
Оприлюднено | 15.07.2020 |
Номер документу | 90361456 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Трофименко Т.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні