Рішення
від 08.07.2020 по справі 500/2546/19
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/2546/19

08 липня 2020 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Чепенюк О.В.,

за участю секретаря судового засідання Кухар О.Л.,

позивача ОСОБА_1 ,

представника позивача Мужа В.В.,

представників відповідачів Михальчук О.Ю., Зушман О.Б.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Тернопільської міської ради, Виконавчого комітету Тернопільської міської ради, Відділу державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради, Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів Товариство з обмеженою відповідальністю Акваріум-1 , Приватне підприємство Новий Світ про скасування рішень,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 через представника адвоката Мужа Валерія Вікторовича звернувся до суду з позовом до Тернопільської міської ради (відповідача 1), Виконавчого комітету Тернопільської міської ради (відповідач 2), Відділу державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради (відповідач 3), Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради (відповідач 4), в якому просить: визнати протиправними та скасувати:

1) містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями господарського призначення та гаражем , затверджені наказом Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради від 11.07.2018 № 159 (із змінами) - до відповідачів за №№ 1, 2, 4;

2) реєстрацію дозволу на початок виконання будівельних робіт ТП 112182420683 Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем" від 30.08.2018 - до відповідачів за №№ 1, 2, 3 .

Позов обґрунтовано наступними обставинами.

30.08.2018 Відділом архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради (далі - Відділ) видано дозвіл на початок виконання будівельних робіт ТП 112182420683 Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем .

11.07.2018 Управлінням містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради (далі - Управління) затверджено містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем , а 12.09.2019 внесено зміни до вказаних містобудівних умов та обмежень (наказ № 278 від 12.09.2019).

Згідно з інформацією з Державного земельного кадастру земельну ділянку, на якій здійснюється будівництво, відведено на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, 17.08.2012, ПП Тернопільський край , і вказано вид використання: для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку . Всупереч вказаного виду використання дозвіл надано для будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем. Фактично протиправно збільшено наміри забудови земельної ділянки в частині будівництва підземного гаража.

Також позивач зазначає, що не проведено необхідні експертизи об`єкта будівництва та його проекту, оскільки будівництво відноситься до об`єктів із середніми наслідками (СС2). Позовна заява містить посилання на частину четверту статті 31 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності щодо проведення обов`язкової експертизи проектів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середніми наслідками (СС2).

Представник позивача вказує, що ОСОБА_1 проживає в багатоквартирному будинку, який межує з незаконним будівництвом, за адресою: АДРЕСА_1 . Таким чином, будівництво з порушенням містобудівного законодавства впливає на права та законні інтереси позивача. Здійснення незаконного будівництва, з порушенням норм законодавства в сфері містобудівної діяльності, правил будівництва, без додержання відповідних нормативів може призвести до руйнування суміжного житлового будинку, в якому проживає позивач.

З наведених підстав просить позов задовольнити.

Ухвалою суду від 03.02.2020 поновлено позивачу пропущений з поважних причин строк звернення до суду з позовом, прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено судовий розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження, залучено третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів Товариство з обмеженою відповідальністю Акваріум-1 (далі - ТОВ Акваріум-1 ) та Приватне підприємство Новий Світ (далі - ПП Новий світ ), призначено підготовче засідання у справі.

Ухвалою суду від 26.05.2020 відмовлено у задоволенні заяви представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів ТОВ Акваріум-1 про залишення позовної заяви без розгляду (том 3 а.с.113-119).

Ухвалою суду від 03.06.2020 постановлено витребувати у Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області належним чином засвідчені копії усіх проектів землеустрою, які подавалися для проведення державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:13:012:0059, що розташована за адресою: місто Тернопіль, АДРЕСА_2, з 2012 року, у тому числі щодо відведення земельної ділянки, щодо відведення земельної ділянки по зміні її цільового призначення (том 3 а.с.166-168).

Ухвалою суду від 19.06.2020 відмовлено у задоволенні клопотання представника позивача про призначення експертизи (том 4 а.с.11-17).

Ухвалою суду від 19.06.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті (том 4 а.с.18-20).

19.02.2020 до суду надійшов відзив представника Відповідачів 1, 2 (том 1 а.с.242-245), у якому останній аналізує положення статей 26, 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та вказує, що перелік документів для надання містобудівних умов та обмежень є вичерпним. Містобудівні умови та обмеження видаються на підставі містобудівної документації (в даному випадку місцевого рівня) при зверненні зацікавленої особи до уповноваженого органу з поданням визначеної документації. При цьому, підставою відмови в наданні містобудівних умов та обмежень є, зокрема, невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, тобто затвердженим текстовим та графічним матеріалам з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій конкретного населеного пункту і така невідповідність встановлюється на стадії надання містобудівних умов та обмежень, а не у будь-який невизначений час.

Також відповідач вказує, що наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548 Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель у секції В Землі житлової та громадської забудови підрозділі 02.03 зазначено цільове призначення Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку . У секції В відсутній підрозділ цільового призначення землі Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом .

Вважає, що твердження позивача про те, що всупереч виду використання земельної ділянки дозвіл надано для будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем, чим протиправно збільшено наміри забудови, не відповідає дійсності, так як рішенням Тернопільської міської ради від 08.08.2018 № 7/26/159 затверджено ТОВ Акваріум-1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по зміні її цільового призначення площею 0,3900 га для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом за адресою: АДРЕСА_2.

Позивач не є суб`єктом, який здійснює контроль за діяльністю органу місцевого самоврядування у сфері містобудування, і його обґрунтування є лише припущенням можливих порушень. Крім того, у 2019 році на об`єкті Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем за адресою: Тернопільська обл., АДРЕСА_2 проводилися дві перевірки, відповідно до результатів яких порушень містобудівного законодавства, будівельних норм, стандартів і правил спірного об`єкта будівництва не виявлено.

Також представник відповідачів 1, 2 вказує, що умовою надання судового захисту є наявність відповідного порушення, допущеного суб`єктом владних повноважень, яке має бути реальним, обґрунтованим, стосуватися індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення. Відтак, суд повинен пересвідчитись у наявності у особи, яка звернулась за судовим захистом, відповідного права або охоронюваного законом інтересу, встановити, чи є відповідне право або інтерес порушеним (встановити факт порушення), а також визначити чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача. Звернення до суду є способом захисту порушених суб`єктивних прав, а не способом відновлення законності та правопорядку у публічних правовідносинах.

24.02.2020 до суду надійшов відзив на позов від Відділу (том 1 а.с.175-179), у якому останній заперечив проти позовних вимог та просить відмовити у позові. Зазначає, що будівництво об`єкта Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем за адресою: Тернопільська АДРЕСА_2 , здійснюється на підставі дозволу на виконання будівельних робіт від 30.08.2018 №ТП112182420683.

Порядок та підстави скасування дозволу на початок виконання будівельних робіт визначено частиною шостою статті 37 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та Порядком виконання підготовчих і будівельних робіт, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 №466 (далі - Порядок №466), з аналізу яких можна зробити висновок, що підставою для скасування дозволу на виконання будівельних робіт є встановлення під час перевірки порушень вимог містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, невідповідності об`єкта будівництва проектній документації на будівництво такого об`єкта, вимогам будівельних норм, стандартів і правил, порушень містобудівного законодавства у разі невиконання вимог приписів посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю.

У червні та жовтні 2019 року посадовими особами Відділу за зверненням громадянки ОСОБА_2 , Громадської організації Громадський спротив корупції проводилися позапланові перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на спірному об`єкті, порушень не виявлено.

Що стосується непроведення експертизи спірного об`єкта будівництва, то відповідач 3 вказує, що з метою отримання дозволу на виконання будівельних робіт, а також під час проведення позапланової перевірки ТОВ Акваріум-1 представлено експертний звіт щодо розгляду проектної документації Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем за адресою: АДРЕСА_2 , від 23.08.2018 №217/08 18 з додатком, відповідно до якого проектні рішення розроблені з дотриманням вимог нормативних документів.

Щодо визначення класу наслідків будівництва спірного об`єкта, то правильність визначення класу наслідків (відповідальності) перевіряється під час проведення експертизи проектів, якщо здійснення такої експертизи є обов`язковим відповідно до закону. Відповідно до представленої проектної документації та експертного звіту клас наслідків об`єкта Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем за адресою: АДРЕСА_2 СС2.

17.03.2020 до суду від представника Управління надійшов відзив на позов (том 2 а.с.80-85), у якому відповідач 4 позов не визнає, вважає його необґрунтованим та безпідставним, просить у позові відмовити. Вказує, що земельна ділянка, на якій ведеться будівництво, відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права має цільове призначення - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, земельна ділянка відноситься до категорії земель житлової та громадської забудови, що відповідає Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів 23.07.2010 №548.

Для отримання містобудівних умов та обмежень ТОВ Акваріум-1 подало до Управління перелік усіх необхідних документів, визначених статтею 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , а тому замовнику видано містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем за адресою: АДРЕСА_2 . В подальшому у зв`язку зі зміною зонування території міста, затвердженою рішенням Тернопільської міської ради від 20.04.2018, визначено, що земельна ділянка за адресою АДРЕСА_2, знаходиться в межах території перспективної зміни цільового призначення. Відтак за заявою ТОВ Акваріум-1 було внесено зміни до вже виданих містобудівних умов та обмежень.

Представник Управління також зазначає про розгляд колективного звернення мешканців будинку по АДРЕСА_3 , де проживає позивач, які скаржилися на те, що на фасаді будинку є тріщина, яка загрожує руйнуванню будинку. Робочою групою проведено обстеження будинку та встановлено, що тріщина на зовнішній стіні фасаду з`явилася ще у 2011 році. Працівниками ДП Фаворит у 2013 році був встановлений маяк у місці появи тріщини з метою виявлення прогресування тріщини. На час обстеження встановлено, що маяк не пошкоджений, відсутній факт розкриття тріщини, інформація наведена у колективній скарзі не знайшла підтвердження. Розроблено заходи для усунення деформації стін будинку.

28.02.2020 до суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив (том 2 а.с.15-16), у якій останній вказує, що незаконним будівництвом порушуються права та законні інтереси позивача. Відповідно до наукового обґрунтування земельній ділянці, де ведеться будівництво доцільно надати статус парк-пам`ятка садово-паркового мистецтва і призначити заходи щодо його охорони та відновлення газонів. Натомість здійснюється забудова зеленої зони, що фактично порушує право і законний інтерес позивача на рекреацію, відпочинок і порушує його екологічні права. Інтерес позивача, за захистом якого він звернувся до суду, полягає також у ефективному та раціональному використанні земельної ділянки, яка належить на праві власності територіальній громаді як природному ресурсу. Нераціональне та неефективне її використання впливає та порушує законний інтерес позивача. Представник позивача посилається на положення статті 9 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища та статтю 3 Орхуської конвенції.

10.03.2020 до суду надійшли письмові пояснення третьої особи ТОВ Акваріум-1 , в яких третя особа просить відмовити у позові. В поясненнях третя особа зазначає, що здійснює будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем за адресою: АДРЕСА_2 , на законних підставах, відповідно до дозвільних документів та в рамках чинних державно-будівельних норм.

14.09.2012 між Тернопільської міською радою та ТОВ Акваріум-1 укладено договір оренди земельної ділянки, площею 0,3900 га, за адресою спірного будівництва з цільовим призначенням - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. 20.04.2018 рішенням Тернопільської міської ради внесені зміни до плану зонування території міста по АДРЕСА_2 стосовно земельної ділянки ТОВ Акваріум-1 та змінено зонування на територію перспективної зміни функціонального використання, 15.06.2018 - надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по зміні цільового призначення, 08.08.2018 - затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по зміні її цільового призначення, площею 0,3900 га, для будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом за адресою: АДРЕСА_2

Наміри ТОВ Акваріум-1 щодо забудови даної земельної ділянки відповідають містобудівній документації та цільовому призначенню земельної ділянки. У зв`язку з цим Управлінням містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради були видані містобудівні умови та обмеження замовнику.

Представник третьої особи вказує, що будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом за адресою: АДРЕСА_2 ведеться з дотриманням вимог Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

Щодо експертизи проектної документації, то зазначає, що така проведена ПП Технобудтехекспертиза , за її наслідками прийнято експертний звіт №217/08-18 від 23.08.2018 з відповідними позитивними висновками.

Після отримання всіх необхідних документів ТОВ Акваріум-1 ініціювало отримання дозволу на виконання будівельних робіт, який 30.08.2018 було видано Відділом державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради.

Вважає позовні вимоги необґрунтованими та безпідставними.

У судових засіданнях позивач, представник позивача позовні вимоги підтримали з підстав, наведених у позовній заяві та відповіді на відзив, вважають, що відомості про цільове призначення земельної ділянки, на якій ведеться спірне будівництво, є суперечливими і недостовірними, що є підставою для скасування містобудівних умов та обмежень. Як наслідок скасування містобудівних умов та обмежень має бути скасований і дозвіл на початок виконання будівельних робіт. Просили позов задовольнити.

У судових засіданнях, які відбувалися у цій справі, представник відповідачів 1, 2 заперечила проти позову з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву, просила в позові відмовити.

Представник Управління позов не визнала, надала пояснення аналогічні тим, що й у відзиві на позов. Додатково зазначила, що всі проектні рішення у сфері містобудування, у тому числі щодо спірного будівництва, розглядалися на архітектурно-містобудівній раді, яка діє як дорадчий орган на громадських засадах, проект будівництва був схвалений такою радою.

Представник Відділу також заперечила проти позову з підстав, викладених у відзиві на позов, просила відмовити в позові.

У судових засіданнях представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ТОВ Акваріум-1 позов не визнав, зазначив, що будівництво проводиться у відповідності до містобудівної документації, на земельній ділянці відведеній для таких цілей, та просив урахувати, що на даний час ведеться будівництво сьомого поверху житлового будинку, вкладені значні фінансові ресурси, продані житлові і нежитлові приміщення.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ПП Новий світ , належним чином повідомлявся про судові засідання у цій справі, проте представник у жодному з них участі не брав, пояснення до суду на надав, причини неприбуття не повідомив. З огляду на такі обставини та положення статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) розгляд справи проведено за відсутності представника такої третьої особи.

Заслухавши вступне слово (пояснення) учасників справи, дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

Наказом Управління від 11.07.2018 № 159 затверджено містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем за адресою: АДРЕСА_2 замовником якого виступає ТОВ Акваріум-1 (том 2 а.с.101-102). У пункті 3 розділу Загальні дані цих містобудівних умов щодо відповідності цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні зазначено: згідно затвердженого плану зонування території м.Тернополя (із внесеними змінами) - територія перспективної зміни функціонального використання (підзона Ж-3). Функціональне призначення земельної ділянки привести у відповідність до намірів забудови шляхом прийняття відповідного рішення міською радою, після чого приступити до виконання будівельних робіт.

Наказом Управління від 12.09.2019 № 278 на підставі звернення ТОВ Акваріум-1 затверджено внесені зміни до містобудівних умов та обмежень №159 від 11.07.2018 для проектування об`єкта будівництва Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем за адресою: АДРЕСА_2 замовником якого виступає ТОВ Акваріум-1 (том 2 а.с.94). Зокрема, зміни стосуються пункту 3 розділу Загальні дані містобудівних умов щодо відповідності цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні, які викладені в новій редакції: згідно затвердженого плану зонування території м.Тернополя (із внесеними змінами) - територія перспективної зміни функціонального використання. Цільове призначення земельної ділянки, вид використання - для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку.

30.08.2018 Відділом видано дозвіл на виконання будівельних робіт ТП 112182420683 замовнику ТОВ Акваріум-1 , генеральному підряднику ПП Новий світ на Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем за адресою: АДРЕСА_2 вид будівництва - нове будівництво, код об`єкта 1122.2, проектна документація розроблена ФОП ОСОБА_3 під керівництвом головного архітектора проекту ОСОБА_4 та затверджена замовником ТОВ Акваріум-1 , клас наслідків (відповідальності) СС2, експертиза проекту проведена Приватним підприємством Технобудтехексперт (том 2 а.с.47).

На даний час будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем за адресою: АДРЕСА_2 , ведеться на стадії сьомого поверху, як пояснив представник ТОВ Акваріум-1 .

Позивач вважає таке будівництвом незаконним, у зв`язку з чим звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступні положення законодавства, що регулюють спірні правовідносини.

Відповідно до визначення термінів, наведених у статті 1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності №3038-VI від 17.02.2011 (тут і надалі у редакції Закону, чинного на час виникнення спірних правовідносин) містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій; містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією; план зонування території (зонінг) - містобудівна документація, що визначає умови та обмеження використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.

Частинами першою-другою, четвертою-п`ятою статті 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва. Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів.

Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку:

1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних;

2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи;

3) затвердження проектної документації;

4) виконання підготовчих та будівельних робіт;

5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;

6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.

Відповідно до частини першої статті 29 цього ж Закону основними складовими вихідних даних є:

1) містобудівні умови та обмеження;

2) технічні умови;

3) завдання на проектування.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що містобудівні умови та обмеження є складовою вихідних даних, отримання яких є необхідною умовою для набуття власниками земельних ділянок або землекористувачами права на забудову земельної ділянки. Містобудівні умови та обмеження є видом містобудівної документації та визначають комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва, дотримання яких є обов`язковим для всіх суб`єктів містобудівної діяльності.

Частиною другою статті 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.

Згідно з частиною третьою статті 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника, до якої додаються:

1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію;

2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації);

3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000;

4) витяг із Державного земельного кадастру.

Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об`єкта будівництва.

Цей перелік документів для надання містобудівних умов та обмежень є вичерпним.

Витяг з містобудівного кадастру для формування містобудівних умов та обмежень до документів замовника додає служба містобудівного кадастру (у разі її утворення).

Згідно з частиною четвертою статті 4 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є:

1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень;

2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці;

3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Частиною восьмою статті 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника. Внесення змін до містобудівних умов та обмежень може здійснювати орган, що їх надав, за заявою замовника, на виконання приписів головних інспекторів будівельного нагляду центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, або за рішенням суду.

Як вбачається з аналізу наведених правових норм, містобудівні умови та обмеження видаються на підставі містобудівної документації (в даному випадку місцевого рівня) при зверненні зацікавленої особи до уповноваженого органу з поданням визначеної документації. При цьому, підстави для відмови в наданні містобудівних умов та обмежень є також чітко визначені законом, серед яких, виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, та невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.

Судом встановлено, що відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку станом на 21.03.2014 земельна ділянка, площею 0,3900 га, з кадастровим номером 611010000:13:012:0059, розташована в АДРЕСА_2, на якій ведеться спірне будівництво, була відведена для обслуговування автомобільної стоянки з влаштуванням пункту сервісного обслуговування, категорія земель - землі житлової та громадської забудови, вид використання - В.03.15, державна реєстрація земельної ділянки проведена Управлінням Держгеокадастру у м.Тернополі 10.10.2012 на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, 17.08.2012, КП Земельно-кадастрове бюро , та рішення Тернопільської міської ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 17.08.2012 №6/23/79, власник Тернопільська міська рада, орендар ТОВ Акваріум-1 , строк дії речового права 10 років (том 2 а.с. 107-109, 114). 14.09.2012 укладено договір оренди даної земельної ділянки (том 2 а.с.110-113).

У судовому засіданні оглянуто проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (в оренду) ТОВ Акваріум-1 для обслуговування автомобільної стоянки з влаштуванням пункту сервісного обслуговування за адресою: м.Тернопіль, АДРЕСА_2, розроблений Комунальним підприємством Земельно-кадастрове бюро у 2012 році (том 3 а.с.229-265).

Відповідно до відомостей цього проекту землеустрою судом встановлено таке: згідно з земельно-кадастровою документацією цільове призначення цієї земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови (том 3 а.с. 230), згідно з висновком комісії (голова комісії - начальник управління Держкомзему у місті Тернополі, серед членів комісії - начальник управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради) про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 09.08.2012 № 163 функціональне призначення території, на якій розташована земельна ділянка, визначене містобудівною документацією - зона багатоквартирної житлової забудови (пункт 22 висновку), характеристика земельної ділянки та сучасний стан в існуючій забудові - на земельній ділянці розміщена автостоянка, наявні зелені насадження, які не підлягають знесенню (пункт 23 висновку), належність ділянки до зон обмежень забудови, визначених містобудівною документацією - земельна ділянка знаходиться в межах червоних ліній АДРЕСА_2 (пункт 24 висновку); висновком погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування автомобільної стоянки з влаштуванням пункту сервісного обслуговування за адресою: м.Тернопіль, АДРЕСА_2, з виконанням умов висновку. Умовами висновку є забезпечити використання земельної ділянки з збереженням наявних зелених насаджень, забезпечити використання земельної ділянки з врахуванням охоронної зони навколо інженерних комунікацій, до використання земельної ділянки приступати після державної реєстрації прав на землю (пункт 34 висновку) (том 3 а.с.233).

З інформації управління містобудування, архітектури та кадастру Виконавчого комітету Тернопільської міської ради (для проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки) від 20.07.2012 вбачається, що земельна ділянка за адресою: м.Тернопіль, АДРЕСА_2, має таке функціональне призначення згідно з Генеральним планом міста Тернополя: зона багатоквартирної житлової забудови, зона зелених насаджень загального користування, земельна ділянка частково знаходиться в межах червоних ліній АДРЕСА_2 (том 3 а.с.235).

Частинами першою-другою статті 16 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачено, що планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.

Містобудівна документація на місцевому рівні може бути оновлена за рішенням місцевих рад.

Оновлення містобудівної документації передбачає:

1) актуалізацію картографо-геодезичної основи;

2) перенесення з паперових носіїв у векторну цифрову форму;

3) приведення містобудівної документації у відповідність із вимогами законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.

Частиною третьою цієї ж статті передбачено, що склад, зміст, порядок розроблення та оновлення містобудівної документації на місцевому рівні визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Відповідно до частини першої статті 17 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту. На підставі затвердженого генерального плану населеного пункту розробляється план земельно-господарського устрою, який після його затвердження стає невід`ємною частиною генерального плану. Послідовність виконання робіт з розроблення генерального плану населеного пункту та документації із землеустрою визначається будівельними нормами, державними стандартами і правилами та завданням на розроблення (внесення змін, оновлення) містобудівної документації, яке складається і затверджується її замовником за погодженням з розробником. У складі генерального плану населеного пункту може розроблятися план зонування території цього населеного пункту. План зонування території може розроблятися і як окрема містобудівна документація після затвердження генерального плану.

Згідно зі статтею 18 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності план зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон. План зонування території розробляється з метою створення сприятливих умов для життєдіяльності людини, забезпечення захисту територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, запобігання надмірній концентрації населення і об`єктів виробництва, зниження рівня забруднення навколишнього природного середовища, охорони та використання територій з особливим статусом, у тому числі ландшафтів, об`єктів історико-культурної спадщини, а також земель сільськогосподарського призначення і лісів.

Зі змісту наведених правових норм вбачається, що відповідна міська рада має право приймати рішення про оновлення містобудівної документації на місцевому рівні одним із способів, визначених частиною другою статті 16 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

Судом встановлено, що 20.04.2018 Тернопільська міська рада відповідно до статей 16, 18, 21 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності прийняла рішення №7/24/36 Про затвердження містобудівної документації м.Тернопіль. Внесення дострокових змін до плану зонування території міста та внесення дострокових змін до плану зонування території міста Тернополя , яким розглянувши містобудівну документацію м.Тернопіль. Внесення дострокових змін до плану зонування території міста , розроблену Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст Діпромісто імені Ю.М.Білоконя, затвердила містобудівну документацію м.Тернопіль. Внесення дострокових змін до плану зонування території міста та внесла дострокові зміни до плану зонування території міста Тернополя, затвердженого рішенням міської ради від 27.01.2014 № 6/44/12 Про затвердження плану зонування території міста Тернополя (із внесеними змінами до рішення міської ради від 24.03.2017 № 7/14/62) згідно з містобудівною документацією, затвердженою пунктом 1 цього рішення (том 2 а.с.51). Матеріали зонування території міста Тернополя розміщені на офіційному сайті Тернопільської міської ради.

Цим рішенням внесені дострокові зміни до плану зонування території міста АДРЕСА_2 стосовно земельної ділянки, яка перебуває у користуванні ТОВ Акваріум-1 (том 2 а.с.88). Відповідно до Викопіювання з плану зонування території м.Тернополя, затвердженого рішенням Тернопільської міської ради від 20.04.2018 №7/24/36, місця розташування земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2 , земельна ділянка, на якій ведеться спірне будівництво, з 20.04.2018 віднесена до території перспективної зміни функціонального використання з одночасним наданням їй статусу території змішаної багатоквартирної забудови та громадської забудови Ж-3 (від 4-ох до 9-ти поверхів), про що свідчить накладання відповідних умовних позначень таких категорій земель як територія перспективної зміни функціонального використання та змішана багатоквартирна забудова та громадська забудова Ж-3 (від 4-ох до 9-ти поверхів) . Тобто планом зонування в частині спірної земельної ділянки фактично було об`єднано зону багатоквартирної житлової забудови з частиною зони зелених насаджень (яка перебувала в оренді ТОВ Акваріум-1 ), земельну ділянку визначено як територію перспективної зміни функціонального використання та зону змішаної багатоквартирної житлової забудови та громадської забудови.

З викопіювання також вбачається, що земельна ділянка межує з червоними лініями (зонами магістральних вулиць, доріг майданів), тобто не знаходиться в їх межах.

15.06.2018 рішенням Тернопільської міської ради №7/25/133 надано дозвіл ТОВ Акваріум-1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по зміні її цільового призначення площею 0,3900 га для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземних паркінгом за адресою АДРЕСА_2 (том 2 а.с.87).

08.08.2018 рішенням Тернопільської міської ради №7/26/159 затверджено ТОВ Акваріум-1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по зміні її цільового призначення площею 0,3900 га для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземних паркінгом за адресою АДРЕСА_2 (пункт 1 рішення); дозволено ТОВ Акваріум-1 змінити цільове призначення земельної ділянки (кадастровий номер 6110100000:13:012:0059) площею 0,3900 га для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом за адресою АДРЕСА_2 (пункт 2 рішення); віднесено земельну ділянку, вказану у пункті 2 даного рішення, до земель житлової та громадської забудови (пункт 3 рішення), зобов`язано ТОВ Акваріум-1 в двомісячний термін провести державну реєстрацію зміни цільового призначення земельної ділянки відповідно до чинного законодавства (пункт 4 рішення) (том 2 а.с.87).

У судовому засіданні оглянуто проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по зміні її цільового призначення (кадастровий номер 6110100000:13:012:0059) на замовлення ТОВ Акваріум-1 , виготовлений Приватним підприємством Тернопільський край у 2018 році (том 3 а.с.188-228).

Відповідно до відомостей цього проекту землеустрою судом встановлено таке: згідно з містобудівною документацією земельна ділянка була розташована в зоні Ж-3 зона багатоквартирної житлової забудови (том 3 а.с. 189); згідно з висновком Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по зміні її цільового призначення від 13.07.2018 №1561/14 функціональне призначення згідно з Планом зонування території м.Тернополя - територія перспективної зміни функціонального призначення, цільове призначення ділянки по рішенню міської ради - для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом на земельній ділянці площею 0,3900 га згідно з рішенням міської ради від 15.06.2018 №7/25/133, земельна ділянка примикає до червоних ліній АДРЕСА_2; даним висновком Управління проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по зміні її цільового призначення погоджено (том 3 а.с.194).

Відповідно до висновку експерта державної експертизи Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області Соловей С.А. від 06.08.2018 №7424/82-18 погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по зміні її цільового призначення (цільове призначення запроектованої земельної ділянки згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель на момент складання проекту землеустрою: для будівництва та обслуговування автомобільної стоянки з влаштуванням пункту сервісного обслуговування, запропоноване проектом землеустрою: для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку) ТОВ Акваріум-1 (кадастровий номер 6110100000:13:012:0059) для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення за адресою: м.Тернопіль, АДРЕСА_2 , як такий, що відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим стандартам, нормам і правилам (том 3 а.с.193).

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру станом на 05.10.2018 про земельну ділянку, площею 0,3900 га, з кадастровим номером 611010000:13:012:0059, розташовану в АДРЕСА_2, на якій ведеться спірне будівництво, міститься наступна інформація: цільове призначення 02.03. для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, категорія земель - землі житлової та громадської забудови, вид використання - для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, державна реєстрація земельної ділянки проведена Управлінням Держгеокадастру у м.Тернополі 10.10.2012 на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, 17.08.2012, ПП Тернопільський край (том 2 а.с.98).

Мотивація позивача зводиться до того, що даний витяг містить інформацію про те, що цільове використання та вид використання даної земельної ділянки, вказує лише на відомості для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку без зазначення з підземним паркінгом, тобто фактично збільшено наміри забудови земельної ділянки в частині будівництва підземного гаража .

З цього приводу суд зазначає, що дозвіл ТОВ Акваріум-1 на розроблення проекту землеустрою надано щодо відведення земельної ділянки по зміні її цільового призначення саме для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземних паркінгом (том 2 а.с.87); проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по зміні її цільового призначення, містить містобудівне обгрунтування зміни цільового призначення земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2 , виконане архітектором ФОП ОСОБА_3 , та погоджене головним архітектором проекту, саме для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземних паркінгом, що враховано Генпланом міста (том 3 а.с.195-196). Рішенням Тернопільської міської ради від 08.08.2018 затверджено ТОВ Акваріум-1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по зміні її цільового призначення теж для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземних паркінгом за адресою АДРЕСА_2 і дозволено ТОВ Акваріум-1 змінити цільове призначення земельної ділянки саме для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення.

З метою забезпечення обліку земель за видами їх цільового призначення у державному земельному кадастрі наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548 затверджено Класифікацію видів цільового призначення земель.

Класифікація видів цільового призначення передбачає види цільового призначення з поділом окремих секцій на розділи та підрозділи. У секції В Землі житлової та громадської забудови є два розділи 02 - землі житлової забудови та 03 - землі громадської забудови, кожен з яких має свої підрозділи. Підрозділ 02.03 стосується земельних ділянок з цільовим призначенням Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку . У секції В відсутній підрозділ цільового призначення землі Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом . Тобто іншого цільового призначення земельної ділянки, окрім як у відповідності до встановленої Класифікації видів цільового призначення земель, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по зміні її цільового призначення не міг містити, титульна сторінка проекту містить вказівку на проект цільове призначення земельної ділянки: 02.03 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку . Відтак, у Державному земельному кадастрі також наведене цільове призначення земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2 , без зазначення з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземних паркінгом , у відповідності до затвердженої Класифікації видів цільового призначення, що помилково розцінено позивачем як намір замовника протиправно збільшити забудову земельної ділянки в частині підземного гаража. Доводи ОСОБА_1 є необгрунтованими та безпідставними.

До зміни виду цільового призначення земельна ділянка обліковувалася за класифікацією В.03.15 (том 2 а.с.107), що відповідно до Класифікації видів цільового призначення відносить її до земельних ділянок для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.

І саме такий вид цільового призначення мала земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_2, на момент звернення замовника ТОВ Акваріум-1 до Управління з заявою від 10.07.2018 про видачу містобудівних умов та обмежень і на момент їх видачі Управлінням 11.07.2018. На цей момент ТОВ Акваріум-1 мало лише рішення Тернопільської міської ради про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по зміні її цільового призначення площею 0,3900 га для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземних паркінгом за адресою АДРЕСА_2 , фактично цільове призначення земельної ділянки змінено лише рішенням про затвердження відповідного проекту землеустрою (рішення Тернопільської міської ради від 08.08.2018 №7/26/159), у пункті 3 якого зазначено про віднесення земельної ділянки до земель житлової та громадської забудови (том 2 а.с. 87).

Надаючи оцінку таким обставинам справи суд зазначає наступне.

Невідповідність намірів забудови означає, що запланований для будівництва об`єкт не відповідає вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, тобто затвердженим текстовим та графічним матеріалам з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій конкретного населеного пункту. Аналогічний висновок міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду від 11.04.2018 у справі № 803/1231/17 та від 14.08.2018 у справі № 823/5265/15.

До містобудівної документації згідно з визначеннями термінів, наведених у Законі України Про регулювання містобудівної діяльності відноситься генеральний план населеного пункту, детальний план території, план зонування території (зонінг).

Судом встановлено, що ТОВ Акваріум-1 подано до Управління заяву на видачу містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва - будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем за адресою: м.Тернопіль, АДРЕСА_2 разом з додатками до неї: випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо замовника, витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права станом на 28.04.2015 - права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 611010000:13:012:0059, розташовану в АДРЕСА_2, зі строком дії до 17.08.2022, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 611010000:13:012:0059, розташовану в АДРЕСА_2, станом на 21.03.2014, копію договору оренди землі від 14.09.2012 з додатками та додатковою угодою до цього договору, копію рішення Тернопільської міської ради від 15.06.2018 №7/25/133 Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по зміні цільового призначення земельної ділянки площею 0,3900 га за адресою АДРЕСА_2 ТОВ Акваріум-1 , містобудівний розрахунок будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем за адресою: АДРЕСА_6 , виконаний архітектором ФОП ОСОБА_3 , та погоджений головним архітектором проекту (том 2 а.с.103-136). Документи подано згідно з перелік, визначеним у частині третій статті 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

Управлінням було перевірено відповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні та 11.07.2018 ТОВ Акваріум-1 видано містобудівні умови та обмеження на об`єкт будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем за адресою: АДРЕСА_6 . Відповідно до відомостей з Державного земельного кадастру на дату видачі містобудівних умов цільове призначення земельної ділянки - для обслуговування автомобільної стоянки з влаштуванням пункту сервісного обслуговування (том 2 а.с.107), а тому з огляду на затверджений план зонування території (його зміни щодо території перспективної зміни функціонального використання) та дозвіл міської ради на розроблення проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, у пункті 3 містобудівних умов та обмежень щодо відповідності цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні зазначено про необхідність замовнику привести функціональне призначення земельної ділянки до намірів забудови, після чого приступити до виконання будівельних робіт (том 2 а.с.101).

Згідно з частиною п`ятою статті 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності містобудівні умови та обмеження містять, серед іншого, 1) назву об`єкта будівництва, що повинна відображати вид будівництва та місце розташування об`єкта; 2) інформацію про замовника; 3) відповідність на дату надання містобудівних умов та обмежень цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні.

Враховуючи, що надання містобудівних умов та обмежень на об`єкт будівництва передбачає встановлення відповідності на дату видачі таких умов цільового та функціонального призначення спірної земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні, то з огляду на встановлені обставини справи та які описані вище, суд вважає, що у спірному випадку такі умови видані Відповідачем 4 передчасно до приведення у відповідність замовником будівництва ТОВ Акваріум-1 цільового та функціонального призначення земельної ділянки по АДРЕСА_2 з містобудівною документацією. Зазначення у пункті містобудівних умов та обмежень від 11.07.2018 необхідності замовнику привести функціональне призначення земельної ділянки до намірів забудови, після чого приступити до виконання будівельних робіт, не відповідає вимогам частини п`ятої статті 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , зі змісту якої слідує, що такі видаються лише за умови відповідності цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні.

На дату видачі Управлінням наказу 11.07.2018, яким ТОВ Акваріум-1 затверджено містобудівні умови та обмеження, зміни цільового призначення земельної ділянки відповідно до плану зонування м.Тернополя не відбулося.

Разом з тим, судом встановлено, що в подальшому ТОВ Акваріум-1 було змінено цільове призначення спірної земельної ділянки. Після зміни цільового призначення земельної ділянки ТОВ Акваріум-1 подано до Управління відповідну заяву від 11.09.2019 про внесення змін до містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва, до якої долучено витяг з Державного земельного кадастру станом на 05.10.2018 про земельну ділянку, площею 0,3900 га, з кадастровим номером 611010000:13:012:0059, розташовану в АДРЕСА_2, з інформацією про цільове призначення 02.03 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, категорія земель - землі житлової та громадської забудови, вид використання - для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, (том 2 а.с.98).

Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон, відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна станом на 13.09.2019 цільове призначення земельної з кадастровим номером 611010000:13:012:0059, розташованої у АДРЕСА_2, вказано: для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, зареєстровано речове право - право оренди до 17.08.2022, орендар ТОВ Акваріум-1 (том 2 а.с.96).

Зміна цільового призначення земельної ділянки відповідала плану зонування території м.Тернополя.

Наказом Управління від 12.09.2019 № 278 затверджено внесені зміни до містобудівних умов та обмежень №159 від 11.07.2018 для проектування об`єкта будівництва Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем за адресою: АДРЕСА_2 замовником якого виступає ТОВ Акваріум-1 (том 2 а.с.94).

З огляду на внесення таких змін до містобудівних умов та обмежень, що свідчать про те, що станом на 12.09.2019 цільове та функціональне призначення спірної земельної ділянки за адресою: м.Тернопіль, АДРЕСА_2, відповідає містобудівній документації на місцевому рівні, то в цьому випадку Управлінням правомірно видано наказ від 12.09.2019 № 278, яким затверджено внесені зміни до містобудівних умов та обмежень №159 від 11.07.2018. Оскільки цим наказом усунуті порушення, допущені Управлінням при видачі наказу №159 від 11.07.2018, то, на переконання суду, відсутні підстави для визнання протиправними та скасування як самих містобудівних умов та обмежень, затверджених наказом Управління № 159 від 11.07.2018, так і змін до них, затверджених наказом №278 від 12.09.2019.

Такі висновки суду узгоджуються з нормами Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553, зі змісту яких вбачається, що у разі встановлення за результатами перевірки порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності видається припис про їх усунення, тобто допускається можливість усунення порушень суб`єктом містобудування.

Позивачем не доведено доцільність скасування спірних містобудівних умов та обмежень, як крайнього заходу, враховуючи приведення замовником будівництва ТОВ Акваріум-1 вказаних документів у відповідність до вимог чинного законодавства.

При розгляді справи належних та допустимих доказів того, що наміри забудови земельної ділянки ТОВ Акваріум-1 після внесених Управлінням змін до містобудівних умов та обмежень не відповідають положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, позивачем надано не було, а судом перевірено відповідність вказаних вище змін щодо цільового призначення земельної ділянки плану зонування міста Тернополя, який є складовою Генерального плану. На час розгляду та вирішення справи будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем за адресою: АДРЕСА_2 відповідає містобудівній документації на місцевому рівні.

У постанові від 11.04.2018 у справі №821/3/17, Верховний Суд зробив правовий висновок про те, що прийняття рішення про скасування містобудівних умов є крайнім заходом, який застосовується у разі неможливості усунення виявлених порушень.

Щодо мотивації позивача про непроведення експертизи об`єкта будівництва та його проекта, то суд зазначає наступне.

Відповідно до частини першої статті 31 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності проектна документація на будівництво об`єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджується замовником.

Експертиза проектів будівництва проводиться в установленому Кабінетом Міністрів України порядку експертними організаціями незалежно від форми власності, які відповідають критеріям, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування, відомості про які внесені таким органом або на підставі делегованих повноважень саморегулівною організацією у сфері архітектурної діяльності за відповідним напрямом підприємницької діяльності (у разі її утворення) до переліку експертних організацій. До проведення експертизи залучаються (у тому числі на підставі цивільно-правових договорів) експерти з питань санітарного та епідеміологічного благополуччя населення, екології, охорони праці, енергозбереження, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки, які пройшли професійну атестацію, що проводилася із залученням представників відповідних центральних органів виконавчої влади, та отримали відповідний кваліфікаційний сертифікат. Порядок проведення професійної атестації таких експертів встановлюється Кабінетом Міністрів України (частина друга статті 31 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності ).

Відповідно до пункту 1 частини четвертої статті 31 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності обов`язковій експертизі підлягають проекти будівництва об`єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, - щодо додержання нормативів з питань санітарного та епідеміологічного благополуччя населення, екології, охорони праці, енергозбереження, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки, міцності, надійності, довговічності будинків і споруд, їх експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, у тому числі щодо додержання нормативів з питань створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення.

Судом встановлено, що будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземних паркінгом відноситься до класу наслідків відповідальності СС2, про що зазначено у дозволі на виконання будівельних робіт від 30.08.2018 ТП 112182420683 (том 2 а.с.47). Відтак проект будівництва підлягав обов`язковій експертизі.

Судом досліджено експертний звіт з додатками щодо розгляду проектної документації по проекту Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем за адресою: м.Тернопіль, АДРЕСА_2, складений експертами Приватного підприємства Тернобудтехексперт і затверджений його директором 23.08.2018, зареєстрований за №217/08-18 (том 2 а.с.48, том 4 а.с. 67-73). Згідно з цим експертним звітом за результатами розгляду проектної документації і зняття зауважень встановлено, що зазначена документації розроблена відповідно до вихідних даних на проектування з дотриманням вимог міцності, надійності та довговічності об`єкту будівництва, його експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, у тому числі щодо доступності осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення; санітарного і епідеміологічного благополуччя населення; охорони праці; екології; пожежної безпеки; техногенної безпеки; енергозбереження і може бути затверджена (схвалена) в установленому порядку з такими техніко-економічними показниками: вид будівництва нове, площа ділянки 0,3900 га, поверховість 9 поверхів, ступінь вогнестійкості ІІ, площа забудови 1446,5 м.кв.

Наведене спростовує твердження ОСОБА_1 щодо непроведення експертизи об`єкта будівництва та його проекта.

Щодо мотивації представника позивача, наведеної у відповіді на відзив, з посиланням на наукове обґрунтування про те, що на земельній ділянці, де ведеться будівництво, доцільно надати статус парк-пам`ятка садово-паркового мистецтва , то суд зазначає таке. Позивачем долучено до матеріалів справи лист Управління екології та природних ресурсів Тернопільської обласної ради від 19.04.2016 №3-1/63, адресований гр. ОСОБА_5 , про розгляд колективного звернення мешканців мікрорайону Дружба , у якому зазначається про доцільність оголошення парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення Сквер Миру площею 1,50 га, у зв`язку з чим Тернопільській міській раді запропоновано вилучити земельну ділянку площею 0,147 га із користування ТОВ Акваріум-1 . Як додаток до цього листа додається наукове обгрунтування зав.лабораторії УкрНДІгірліс Юрія Шпарика (том 2 а.с.17-18).

Суд погоджується, що містобудівна документація має враховувати громадський інтерес, у тому числі щодо облаштування зелених зон, парків тощо. Разом з тим, такі вимоги громадськості мають розглядатися на певному етапі розроблення містобудівної документації, зокрема при розробленні проектів містобудівної документації на місцевому рівні: генеральних планів населених пунктів, планів зонування території, детальних планів території, про що зазначено у статті 21 Закону України Про регулювання містобудівної документації , а не на час завершення будівництва об`єкта.

Врахування громадських інтересів при розробленні проектів містобудівної документації є результатом двостороннього процесу. Тобто громадськість мала можливість реалізувати своє право на подання пропозицій до містобудівної документації у передбаченому законом порядку шляхом подання відповідних пропозицій органу місцевого самоврядування на етапі затвердження відповідної містобудівної документації, у спірному випадку, при внесенні змін до плану зонування території міста.

Щодо позовної вимоги про скасування реєстрації дозволу на початок виконання будівельних робіт, то судом враховується таке.

Порядок надання дозволу на виконання будівельних робіт визначає стаття 37 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , відповідно до частини першої якої право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України Про оцінку впливу на довкілля , підключення об`єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після отримання дозволу на виконання будівельних робіт.

Частина третя статті 37 Закону передбачає, що для отримання дозволу подається заява, до якої додаються:

1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію;

2) копія розпорядчого документа щодо комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду у разі здійснення комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду на замовлення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування на відповідних землях державної чи комунальної власності (замість копії документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою);

3) проектна документація на будівництво, розроблена та затверджена в установленому законодавством порядку;

4) копія документа, що посвідчує право власності на будинок чи споруду, або згода його власника, засвідчена у встановленому законодавством порядку, на проведення будівельних робіт у разі здійснення реконструкції, реставрації чи капітального ремонту;

5) копії документів про призначення осіб, відповідальних за виконання будівельних робіт, та осіб, які здійснюють авторський і технічний нагляд;

6) інформація про ліцензію, що дає право на виконання будівельних робіт, та кваліфікаційні сертифікати;

7) результати оцінки впливу на довкілля у випадках, визначених Законом України Про оцінку впливу на довкілля .

Відмова у видачі дозволу на виконання будівельних робіт видається заявнику в письмовому вигляді з відповідним обґрунтуванням у строк, передбачений для видачі дозволу. Підставою для відмови у видачі дозволу на виконання будівельних робіт є:

1) неподання документів, необхідних для прийняття рішення про видачу такого дозволу;

2) невідповідність поданих документів вимогам законодавства;

3) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах;

4) результати оцінки впливу на довкілля у випадках, визначених Законом України Про оцінку впливу на довкілля (частина четверта статті 37 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності ).

Мотивація позивача в частині скасування дозволу на початок виконання будівельних робіт ТП 112182420683 Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та гаражем від 30.08.2018 зводиться до того, що це є обов`язковий наслідок у разі задоволення позовної вимоги про скасування містобудівних умов та обмежень. З цього приводу суд зазначає, що оскільки відсутні підстави для визнання протиправними та скасування містобудівних умов та обмежень об`єкта будівництва Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями господарського призначення та гаражем , затверджених наказом Управління від 11.07.2018 № 159 та змінених відповідно до наказу Управління від 12.09.2019 № 278, а позивач не наводить інших обґрунтувань позовних вимог в цій частині, то відповідно відсутні підстави для скасування реєстрації дозволу на початок виконання будівельних робіт.

Частиною першою статті 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до положень частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У цій справі, заперечуючи проти позову, відповідачами доведено правомірність прийняття оскаржуваних рішень.

Відділ та Управління діяли на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, оскаржувані рішення прийняті з дотриманням інших вимог частини другої статті 2 КАС України, також судом не встановлено порушень прав позивача Виконавчим комітетом Тернопільської міської ради та Тернопільською міською радою, у зв`язку із чим у задоволенні позовних вимог про визнання протиправними та скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями господарського призначення та гаражем , реєстрації дозволу на початок виконання будівельних робіт належить відмовити.

Керуючись статтями 72-77, 90, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В позові ОСОБА_1 до Тернопільської міської ради, Виконавчого комітету Тернопільської міської ради, Відділу державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради, Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів Товариство з обмеженою відповідальністю Акваріум-1 , Приватне підприємство Новий Світ про скасування рішень відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_7 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ).

Відповідачі: Тернопільська міська рада (вулиця Листопадова, 5, місто Тернопіль, 46001, ідентифікаційний код юридичної особи 34334305),

Виконавчий комітет Тернопільської міської ради (вулиця Листопадова, 5, місто Тернопіль, 46001, ідентифікаційний код юридичної особи 04058344),

Відділ державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради (вулиця Листопадова, 5, місто Тернопіль, 46001),

Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради (вулиця Листопадова, 5, місто Тернопіль, 46001),

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів: Товариство з обмеженою відповідальністю Акваріум-1 (вулиця Миру, 4В, місто Тернопіль, 46018, ідентифікаційний код юридичної особи 37894544),

Приватне підприємство Новий Світ (вулиця Котляревського, 13, місто Тернопіль, 46003, ідентифікаційний код юридичної особи 3321686).

Повний текст рішення складено та підписано 14.07.2020.

Головуючий суддя Чепенюк О.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.07.2020
Оприлюднено15.07.2020
Номер документу90364555
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/2546/19

Постанова від 17.12.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 05.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 26.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 07.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Рішення від 08.07.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Рішення від 08.07.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 19.06.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 19.06.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 19.06.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 19.06.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні