Рішення
від 10.07.2020 по справі 908/185/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 9/18/20

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10.07.2020 Справа № 908/185/20

м. Запоріжжя

За позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича фірма "Метал плюс", код ЄДРПОУ 30744427 (69118, м. Запоріжжя, вул. Новокузнецька, 31, кв. 142)

до відповідача: Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях, м. Дніпро (код ЄДРПОУ 42767945) в особі Управління забезпечення реалізації повноважень у Запорізькій області (69001, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, 50)

про внесення змін до договору

Суддя Боєва О.С.

при секретарі судового засідання Бичківській О.О.

За участю представників:

від позивача: Асатрян Є.М., ордер серія АР № 1008521 від 20.01.2020;

від відповідача: Гончарова Я.М., довіреність № 14 від 15.04.2020

СУТЬ СПОРУ:

До Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича фірма "Метал плюс" до відповідача: Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях в особі Управління забезпечення реалізації повноважень у Запорізькій області, з вимогою про внесення змін до договору № 1215 купівлі-продажу об`єкта аукціону від 25.11.2011, шляхом викладення підпункту а) пункту 6.3 розділу 6 Договору "Обов`язки покупця" в наступній редакції: "Завершити будівництво та ввести об`єкт в експлуатацію без зміни його цільового призначення до 03.05.2021р.".

Ухвалою суду від 24.02.2020 позовна заява (з урахуванням уточненої позовної заяви, наданої на усунення недоліків згідно з ухвалою суду від 04.02.2020 про залишення позовної заяви без руху) прийнята до розгляду, відкрито провадження у справі № 908/185/20, присвоєний номер провадження 9/18/20, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 24.03.2020. Ухвалою суду від 24.03.2020 підготовче засідання відкладено на 21.04.2020. Ухвалою суду від 21.04.2020 продовжено строк підготовчого провадження у справі на тридцять днів - до 25.05.2020 включно, підготовче засідання відкладено на 19.05.2020. Ухвалою суду від 19.05.2020 підготовче засідання відкладено на 28.05.2020. Також в ухвалі суду від 19.05.2020 зазначено, що строк судового розгляду справи № 908/185/20 є продовженим на строк дії караyтину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-2019). Ухвалою суду від 28.05.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 16.06.2020. В судовому засіданні 16.06.2020 оголошено перерву до 10.07.2020, про що постановлено ухвалу.

10.07.2020 справу розглянуто, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Позивач підтримав позовні вимоги, викладені в позовній заяві, які мотивовані наступним. Між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Запорізькій області, як продавцем, та позивачем, як покупцем, 25.11.2011 укладено договір № 1215 купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва. Розділом 6 договору передбачені обов`язки покупця. Пунктом 8.8. договору визначено, що продавець має право на розірвання договору та повернення об`єкта аукціону у державну власність у разі невиконання покупцем його умов. Договором про зміни від 20.05.2015 підпункт а) пункту 6.3 розділу 6 договору викладено у новій редакції, згідно з якою передбачено завершення будівництва та введення об`єкту в експлуатацію без зміни його цільового призначення до 03.05.2018. До дати завершення будівництва ТОВ НВФ Метал Плюс зверталося з листами до Фонду державного майна України з проханням змінити термін завершення будівництва та введення в експлуатацію, шляхом укладення додаткової угоди. До заяви були додані усі необхідні документи окрім рішення органу місцевого самоврядування, у зв`язку із довготривалою процедурою його затвердження. Рішенням №355 від 20.12.2018 виконавчого комітету Енергодарської міської ради було надано згоду на продовження терміну будівництва об`єктів незавершеного будівництва комплексу малоповерхневої забудови до 03 травня 2021 року. Відповідачем 06.05.2019 було направлено на адресу позивача претензію про розірвання договору купівлі-продажу об`єкта аукціону № 214, укладеного 25.11.2011, та повернення об`єкта незавершеного будівництва за договором купівлі-продажу від 25.11.2011 № 1215, який розташований за адресою: Запорізька область, м. Енергодар, провулок Таврійський, буд. 14 із земельною ділянкою за актом приймання-передачі. Позивач 15.01.2020 повторно звертався з проханням розглянути питання щодо укладення додаткової угоди до договору, з пакетом документів, в тому числі і рішенням органу місцевого самоврядування про згоду на продовження терміну будівництва, отримання якого є достатньою підставою для продовження встановленого договором терміну будівництва та внесення змін до підпункту а) пункту 6.2 розділу 6 договору відповідно до статті 652 ЦК України. Листом від 23.01.2020 № 11/1-34-00317 позивачу було надано відповідь із відмовою продовжити термін та внести зміни до договору. Позивач зазначив, що усі інші обов`язки за договором ним фактично виконано, а саме: отримано право на виконання будівельних робіт на об`єкт незавершеного будівництва (декларація про початок будівельних робіт від 30.10.2013); забезпечено вимоги екологічної безпеки, охорони навколишнього природного середовища; є заборона відчуження об`єкта незавершеного будівництва та земельної ділянки, на якій розташований об`єкт, до моменту завершення будівництва та введення його в експлуатацію; не змінювалось цільове призначення земельної ділянки - під розміщення першої черги малоповерхової забудови; здійснено реєстрацію об`єкта приватизації у відповідному реєструючому органі, а саме: отримано Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 20.05.2015; оформлено державний акт на право власності на земельну ділянку згідно із чинним законодавством та здійснено його реєстрацію у відповідних територіальних органах земельних ресурсів, що підтверджується Державним актом на право власності на земельну ділянку від 03.05.2012. Відмова Регіонального відділення Фонду державного майна України у продовжені термінів для будівництва є такою, що порушує права позивача. Процес завершення будівництва та введення його в експлуатацію прямо не залежить від ТОВ "Науково-виробничої фірми Метал плюс і, відповідно, позивач просить продовжити термін для будівництва в судовому порядку, для завершення всіх обов`язків за договором купівлі-продажу №1215 від 25.11.2011. На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 11, 525, 526, 614, 626, 628, 629, 630, 651, 652 ЦК України, ст.ст. 188, 193, 218 ГК України, ст. 27 Закону України Про приватизацію державного майна позивач просить позов задовольнити.

Відповідач проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві, зазначивши, зокрема, про наступне. Пунктом 6.3 договору встановлені зобов`язання покупця, зокрема, завершити будівництво та ввести об`єкт в експлуатацію без зміни його цільового призначення протягом трьох років з моменту переходу до покупця права власності на об`єкт аукціону (підпункт а). Порядком здійснення контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об`єктів приватизації органами приватизації, затвердженого наказом Фонду державного майна України 18.10.2018 № 1327, встановлено, що для прийняття рішення про внесення змін до договору купівлі-продажу Фонд державного майна України може затребувати такі документи: техніко-економічне обґрунтування внесення змін до договору купівлі-продажу; уточнений бізнес-план розвитку підприємства в частині інвестиційних зобов`язань; звіт про стан виконання договірних умов на день подання пропозиції про внесення змін до договору купівлі-продажу та підтвердні документи; проект договору про внесення змін до договору купівлі-продажу; письмова згода з проектом договору про внесення змін керівника товариства, пакет акцій якого був об`єктом купівлі-продажу (відповідно до статуту - письмова згода керівника, рішення правління або загальних зборів); інші документи. У разі внесення змін до договорів купівлі-продажу об`єктів незавершеного будівництва щодо продовження строків будівництва, заявник, крім документів, визначених у цьому пункті, надає рішення органу місцевого самоврядування про відповідну згоду. На момент подання відповідачем документів, рішення органу місцевого самоврядування про згоду було відсутнє. Отже Регіональне відділення діяло в межах, визначених Порядком, та мало підстави відмовити у продовжені терміну завершення будівництва та введення будинку в експлуатацію, у зв`язку з ненаданням відповідачем необхідного пакету документів. Посилання позивача на очікування ним рішення органу місцевого самоврядування, як на підставу, що звільняє від відповідальності за невиконання умов договору, суперечить його умовам. Під час поточної перевірки виконання умов договору, проведеної Регіональним відділенням 06.03.2019, було складено Акт № 1/125 та встановлено, що підпункт а) пункту 6.3 договору не виконано, будівництво не розпочато; Акт підписано покупцем. Складений відповідно до вимог пункту 9 розділу ІІ Порядку здійснення контролю за виконання умов договорів купівлі-продажу об`єктів приватизації органами приватизації, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 18.10.2018 № 1327, Акт є підставою для застосування до власника об`єкта приватизації санкцій, визначених договором та законодавством України. Згідно з умовами п.п. 8.3, 13.3 договору та приписами ч. 3 ст. 26 Закону України Про приватизацію державного і комунального майна наявні підстави для розірвання договору та повернення об`єкту аукціону у державну власність. Правові підстави для внесення змін до договору відсутні, тому відповідач просив у задоволенні позову відмовити.

Від позивача надійшла відповідь на відзив, яка прийнята судом до розгляду, що відображено в ухвалі суду від 28.05.2020.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд

ВСТАНОВИВ:

25.11.2011 Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Запорізькій області (Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича фірма "Метал Плюс" (Покупець, позивач у справі) був укладений договір купівлі-продажу № 1215 об`єкта аукціону (далі - договір).

Договір посвідчено приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Запорізької області Лучко Н.Г. та зареєстровано в реєстрі за № 2047.

Відповідно до розділу 1 договору його метою є оформлення державним органом приватизації результатів продажу об`єкта аукціону у складі об`єкта приватизації - об`єкта незавершеного будівництва - малоповерхової житлової забудови блок - будинку БД-17 разом із земельною ділянкою державної власності, на якій він розташований, відповідно до Порядку продажу об`єктів, що підлягають приватизації, разом із земельними ділянками державної власності, затвердженою постановою Кабінету міністрів України від 08.07.2009 №689.

За змістом пункту 2.1 договору, предметом договору є передача продавцем у власність покупцеві об`єкта аукціону. Продавець зобов`язується передати у власність покупцю об`єкт приватизації державної власності - об`єкт незавершеного будівництва - малоповерхову житлову забудову блок - будинок БД-17, площа 220,5 кв.м, відсоток готовності незавершеного будівництва об`єкту складає 43%, адреса: Запорізька область, м. Енергодар, провулок Таврійський, буд. 14 (Об`єкт приватизації) разом із земельною ділянкою державної власності, на якій розташований об`єкт приватизації, а покупець зобов`язується прийняти об`єкт аукціону, сплатити за нього ціну продажу і виконати умови, що визначені в цьому договорі. Об`єкт приватизації відповідно до акту обстеження будівельного майданчика і технічного стану об`єкта незавершеного будівництва, складеного 05.08.2011, являє собою: одноквартирний житловий блок-будинок БД-17 з розмірами в плані 14,96м х 14,8м (згідно з проектом). Об`єкт приватизації належить Державі Україна в особі Міністерства палива та енергетики України (на праві повного господарського відання у ДП НАЕК Енергоатом). Земельна ділянка, що є у складі об`єкта аукціону, відповідно до технічного паспорту земельної ділянки є державної власністю, має кадастровий номер, площу 0,0890 га.

Пунктом 2.2 договору визначено, що право власності на об`єкт аукціону переходить до покупця після державної реєстрації договору купівлі-продажу об`єкта аукціону з моменту сплати його повної вартості на рахунки державного органу приватизації, відкриті в органах Державного казначейства, та державної реєстрації державного акта на право власності на земельну ділянку.

Передача об`єкту аукціону здійснюється продавцем покупцю у п`ятиденний строк після оплати покупцем повної вартості об`єкта аукціону при умові додержання покупцем термінів сплати, визначених в розділі 3 цього договору. Передача об`єкта аукціону продавцем і прийняття його покупцем засвідчується актом приймання-передачі, який підписується сторонами та скріпляється їх печатками (п.п. 4.1,4.2 договору).

Розділом 6 договору визначені обов`язки покупця. Так, відповідно до пунктів 6.1, 6.2 договору покупець зобов 'язався в установлений договором строк: сплатити ціну продажу об`єкта аукціону та прийняти об`єкт аукціону за актом приймання-передачі.

В пункті 6.3 договору визначено обов`язок покупця виконувати умови продажу об`єкта аукціону, а саме:

а) завершити будівництво об`єкта та ввести його в експлуатацію без зміни його цільового призначення протягом трьох років з моменту переходу до покупця права власності на об`єкт аукціону;

б) отримати право на виконання будівельних робіт на об`єкт незавершеного будівництва згідно чинним законодавством протягом півтора року з моменту переходу до покупця права власності на об`єкт аукціону;

в) забезпечити вимоги екологічної безпеки, охорони навколишнього природного середовища під час добудови та подальшого введення в експлуатацію об`єкта незавершеного будівництва;

г) забороняється відчуження об`єкта незавершеного будівництва та земельної ділянки, на якій розташований об`єкт, до моменту завершення будівництва та введення його в експлуатацію;

д) не змінювати цільове призначення земельної ділянки - під розміщення першої черги малоповерхової забудови;

є) здійснити реєстрацію об`єкта приватизації у відповідному реєструючому органі протягом трьох місяців з моменту підписання акту приймання-передачі об`єкта аукціону згідно діючим законодавством;

ж) оформити державний акт на право власності на земельну ділянку згідно чинним законодавством та здійснити його реєстрацію у відповідних територіальних органах земельних ресурсів протягом одного року після підписання акту приймання - передачі об`єкта аукціону;

з) відшкодувати витрати регіонального відділення на підготовку об`єкта аукціону до приватизації протягом трьох банківських днів з дня укладання договору купівлі - продажу.

Згідно з п. 6.4 договору після повного виконання умов договору покупець повинен отримати акт підсумкової перевірки виконання умов.

В пункті 8.3 договору сторонами визначено, що у разі невиконання покупцем умов, визначених підпунктами а), в), г) пункту 6.3 договір підлягає розірванню в установленому законодавством порядку з поверненням об`єкта аукціону у державну власність за актом приймання-передачі.

За змістом розділу 7 договору до обов`язків продавця входить: передача об`єкта аукціону за актом приймання-передачі в установлений цим договором строк; здійснення контролю за виконанням зобов`язань та умов цього договору.

Пунктами 13.1 та 13.2 договору визначено, що зміни умов цього договору або внесення доповнень до нього здійснюються за погодженням сторін згідно з чинним законодавством. Усі зміни та доповнення до цього договору здійснюються у письмовій формі у порядку, затвердженому Фондом державного майна України, та підлягають нотаріальному посвідченню і державній реєстрації.

03.05.2012 ТОВ НВФ Метал-плюс одержано Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,0890 га за адресою: Запорізька область, м. Енергодар, провулок Таврійський, 14, під розміщення першої черги малоповерхової забудови (а.с.17).

26.11.2012 Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Запорізькій області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича фірма "Метал Плюс" укладено договір про зміни № 1215/1230-1 до договору купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва №1215 від 25.11.2011, відповідно змісту якого на підставі звернення ТОВ НВФ Метал Плюс , внесено зміни до договору, а саме: підпункт е) пункту 6.3 розділу 6 Обов`язки покупця договору викладено у наступні редакції: Здійснити реєстрацію об`єкта приватизації у відповідному реєструючому органі до 25.10.2014 року .

Зазначений договір про зміни посвідчено приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Абрамовим М.О. та зареєстровано в реєстрі за № 1219.

Згідно з Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (а.с.16) 08.08.2014 внесено запис 6678318 про реєстрацію права приватної власності ТОВ Науково-виробнича фірма Метал-плюс на об`єкт незавершеного будівництва за договором № 1215 купівлі-продажу об`єкта аукціону від 25.11.2011.

20.05.2015 року Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Запорізькій області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича фірма "Метал Плюс" укладено договір про внесення змін № 1215/ -2 до договору купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва №1215 від 25.11.2011, відповідно до умов якого викладено підпункт а) пункту 6.3 розділу 6 Обов`язки покупця договору № 1215 у наступній редакції: завершити будівництво та ввести об`єкт в експлуатацію без зміни його цільового призначення до 03.05.2018р. .

Зазначений договір про зміни посвідчено приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Бєлоусовою В.О. та зареєстровано в реєстрі за № 1907.

Відповідно до наказу Фонду державного майна України № 39 від 17.01.2019 "Про реорганізацію регіональних відділень Фонду державного майна України" утворено Регіональне відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях, як юридичну особу публічного права, що розташоване у м. Дніпро, реорганізувавши шляхом злиття Регіональне відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській області, Регіональне відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області, Регіональне відділення Фонду державного майна України по Кіровоградській області.

Відповідно до п. 2 наказу установлено, що Регіональне відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях є правонаступником майна, прав та обов`язків Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області.

Згідно з наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях від 22.03.2019 № 02/15-4 на підставі наказу Фонду державного майна України від 22.03.2019 № 290 днем початку роботи Регіонального відділення визначено 22 березня 2019 року.

Вислухавши пояснення представників сторін у судовому засіданні, проаналізувавши норми законодавства та оцінивши докази суд дійшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню на наступних підставах.

Частина 1 статті 509 Цивільного кодексу України встановлює, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Статтею 193 Господарського кодексу України встановлено обов`язок суб`єктів господарювання та інших учасників господарських відносин виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться, до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Стаття 526 Цивільного кодексу України передбачає, що зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог ЦК України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Частиною 1 статті 628 ЦК України встановлено, що зміст договору становлять умови, визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Згідно зі ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 ЦК України).

Статтею 188 ГК України передбачено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Частиною 1 статті 19 Закону України "Про особливості приватизації об`єктів незавершеного будівництва" №1953-ІІІ від 14.09.2002, який був чинний на час укладення договору купівлі-продажу (втратив чинність 07.03.2018), передбачалось, що обов`язковими умовами приватизації об`єктів незавершеного будівництва, крім продажу під розбирання, є: встановлення строку завершення будівництва об`єкта незавершеного будівництва; забезпечення вимог екологічної безпеки, охорони навколишнього природного середовища під час добудови та подальшого введення в експлуатацію об`єкта приватизації. У разі неможливості завершення будівництва в установлені строки за наявності відповідних обґрунтувань строки завершення будівництва можуть бути змінені за рішенням органу приватизації та органу місцевого самоврядування, про що укладається додатковий договір.

Відповідно до частини 1 статті 26 Закону України "Про приватизацію державного та комунального майна" від 18.01.2018 № 2269-VIII, який набрав чинності 07.03.2018, під час приватизації об`єкта державної або комунальної власності шляхом його продажу на аукціоні, викупу між продавцем і покупцем укладається відповідний договір купівлі-продажу. Укладення та внесення змін до договорів купівлі-продажу здійснюються відповідно до вимог законодавства. Зміни, що вносяться до договорів купівлі-продажу, укладених у процесі приватизації, здійснюються в порядку, що затверджується Фондом державного майна України, та не можуть передбачати: зменшення відповідальності покупця за невиконання ним зобов`язань; зменшення загального обсягу інвестицій, визначених договором купівлі-продажу.

Процедуру внесення змін до договорів купівлі-продажу державного майна, укладених державними органами приватизації визначав Порядок внесення змін до договорів купівлі-продажу державного майна, затверджений наказом Фонду державного майна України від 03.05.2012 № 605 (далі - Порядок № 605), який був чинним на час звернення позивача до органу приватизації щодо внесення змін до договору (втратив чинність 21.12.2018).

Відповідно до пункту 3.1 Порядку № 605 зміни до договорів купівлі-продажу щодо перенесення строків виконання зобов`язань на пізніший строк порівняно зі строком, установленим договором купівлі-продажу, вносяться за таких умов: достатня обґрунтованість необхідності внесення таких змін; недопущення зменшення фактичних обсягів зобов`язань, яке може статися внаслідок можливих протягом періоду їх виконання інфляційних процесів.

Згідно з пунктом 4.3 Порядку № 605 орган приватизації в двотижневий строк з моменту надходження пропозицій щодо внесення змін до договору купівлі-продажу у разі відсутності всіх необхідних документів для прийняття остаточного рішення визначає перелік таких документів і повідомляє про це заявника листом. До переліку цих документів можуть належати: техніко-економічне обґрунтування внесення змін до договору купівлі-продажу; уточнений бізнес-план розвитку підприємства в частині інвестиційних зобов`язань; звіт про стан виконання договірних умов на день подання пропозиції про внесення змін до договору купівлі-продажу та підтверджувальні документи; проект договору про внесення змін до договору купівлі-продажу; письмова згода з проектом договору про внесення змін керівника товариства, пакет акцій якого був об`єктом купівлі-продажу (відповідно до статуту - письмова згода керівника, рішення правління або загальних зборів, засвідчені печаткою). У разі внесення змін до договорів купівлі-продажу об`єктів незавершеного будівництва щодо продовження строків будівництва заявник, крім документів, визначених у цьому пункті, повинен надати рішення органу місцевого самоврядування про відповідну згоду.

Пунктом 1 розділу ІІІ Порядку внесення змін до договорів купівлі-продажу державного (комунального) майна в редакції, що затверджена наказом Фонду державного майна України від 18.10.2018 № 1328, який набрав чинності 21.12.2018 (далі - Порядок № 1328), передбачено, що зміни до договорів купівлі-продажу щодо перенесення строків виконання зобов`язань на пізніший строк порівняно зі строком, установленим договором купівлі-продажу, вносяться за таких умов: обґрунтованість необхідності внесення таких змін; недопущення зменшення суми встановлених умовами договору купівлі-продажу зобов`язань, що може виникнути внаслідок можливих протягом періоду їх виконання інфляційних процесів.

За змістом пункту 3 розділу ІV Порядку № 1328 орган приватизації у двотижневий строк з дати надходження пропозицій щодо внесення змін до договору купівлі-продажу у разі відсутності необхідних документів для прийняття остаточного рішення повідомляє про це заявника листом. Для прийняття рішення про внесення змін до договору купівлі-продажу Фонд може затребувати такі документи: техніко-економічне обґрунтування внесення змін до договору купівлі-продажу; уточнений бізнес-план розвитку підприємства в частині інвестиційних зобов`язань; звіт про стан виконання договірних умов на день подання пропозиції про внесення змін до договору купівлі-продажу та підтвердні документи; проект договору про внесення змін до договору купівлі-продажу; письмова згода з проектом договору про внесення змін керівника товариства, пакет акцій якого був об`єктом купівлі-продажу (відповідно до статуту - письмова згода керівника, рішення правління або загальних зборів); інші документи. У разі внесення змін до договорів купівлі-продажу об`єктів незавершеного будівництва щодо продовження строків будівництва заявник, крім документів, визначених у цьому пункті, надає рішення органу місцевого самоврядування про відповідну згоду.

Матеріали справи свідчать, що ТОВ "НВФ "Метал Плюс" зверталося до Регіонального відділення Фонду державного майна України з листом від 24.04.2018 №24/4 (а.с. 81), в якому з посиланням на складну економічну та політичну ситуацію в країні, у тому числі на фінансових ринках (коливання курсу долара від якого безпосередньо залежать ціни на будматеріали, енергоресурси та вартість будівельних робіт), просило змінити термін завершення будівництва та введення будинків в експлуатацію до 03.05.2021, шляхом укладення додаткової угоди, в тому числі до договору № 1215 купівлі-продажу об`єкту незавершеного будівництва - малоповерхової житлової забудови блок-будинку БД-17.

30.03.2018 ТОВ НВФ Метал плюс звернулось до Енергодарської міської ради із заявою вих. № 30/3 (а.с.80), в якій викладено прохання прийняти рішення із наданням згоди на продовження терміну будівництва придбаних на аукціоні РВ Фонду державного майна України по Запорізькій області об`єктів незавершеного будівництва, в тому числі об`єкту за адресою: Запорізька область, м. Енергодар, провулок Таврійський, буд. 14, яке згідно з вимогами Фонду державного майна, необхідне для укладення додаткової угоди до договору № 1215 від 25.11.2011 щодо продовження терміну завершення будівництва.

Як зазначив позивач, рішенням виконавчого комітету Енергодарської міської ради №355 від 20.12.2018 було надано згоду на продовження терміну будівництва об`єктів незавершеного будівництва комплексу малоповерхової забудови, в тому числі: блок-будинку БД-17 на пров. Таврійському, 14, до 03 травня 2021 року.

Позивач листом № 15/1 від 15.01.2020 (а.с.21) просив розглянути повторно питання щодо укладання додаткової угоди до Договору купівлі-продажу № 1215 про зміну терміну завершення будівництва та введення будинків в експлуатацію. В листі, зокрема, було зазначено, що до попереднього листа-звернення від 24.04.2018 № 24/4 про продовження терміну будівництва ,шляхом укладення додаткової угоди до договору, було надано усі необхідні документи, крім рішення органу місцевого самоврядування, яке було отримано пізніше (20.12.2018). Додатками до вказаного листа, наданими для розгляду даного звернення, зазначені в тому числі наступні документи: - техніко-економічне обґрунтування внесення змін до договорів № 1213, № 1214 та № 1215 від 25.11.2011; - уточнений бізнес-план розвитку підприємства в частині інвестиційних зобов`язань по виконанню умов Договорів №1213, №1214 та №1215 від 25.11.2011; - звіт про стан виконання покупцем договірних зобов`язань за договорами № 1213, № 1214 та № 1215 від 25.11.2011 з підтверджувальними документами; - проект договору про зміни до договорів № 1213, № 1214 та № 1215 від 25.11.2011; - рішення органу місцевого самоврядування про згоду на продовження терміну будівництва об`єкту незавершеного будівництва; - Акт щодо додержання вимог у сфері охорони навколишнього середовища №056/87/03.

За результатами розгляду листа ТОВ НВФ Метал плюс про внесення змін до договорів, РВ ФДМУ по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях (Управління забезпечення реалізації повноважень у Запорізькій області) листом від 23.01.2020 № 11/1-34-00317 (а.с.24) повідомило відповідача, що під час поточної перевірки виконання умов договорів, проведеної регіональним відділенням 06.03.2019, були складені Акти, зокрема акт № 1/1215, та встановлено, що підпункт а) пункту 6.3 договору не виконано, а саме: згідно з оглядом будівництво не розпочато. У зв`язку із чим, з посиланням на п.п. 8.3, 13.3 договору, розділ 3 Порядку здійснення контролю за виконанням умов договору купівлі-продажу об`єктів приватизації органами приватизації, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 18.10.2018 № 1327, повідомлено про відсутність підстав для внесення змін до договору та запропоновано позивачу в добровільному порядку розірвати договір купівлі-продажу об`єкта аукціону №1215 від 25.11.2011 та повернути об`єкт незавершеного будівництва.

Копія зазначеного у листі від 23.01.2020 № 11/1-34-00317 акту № 1/1215 міститься в матеріалах господарської справи (а.с. 98-99).

Як зазначив позивач, з моменту укладення договору купівлі-продажу позивачем проведено необхідні дії, направлені на виконання умов договору, виконано більшість обов`язків, визначених у розділі 6 договору № 1215, а саме: 1) отримано права на виконання будівельних робіт на об`єкт незавершеного будівництва (декларація про початок виконання будівельних робіт від 30.10.2013) (копія декларації міститься в матеріалах господарської справи - а.с. 22-23); 2) забезпечено вимоги екологічної безпеки, охорони навколишнього природного середовища; 3) зафіксована заборона відчуження об`єкта незавершеного будівництва та земельної ділянки, на якій розташований об`єкт, до моменту завершення будівництва та введення його в експлуатацію; 4) не змінювалось цільове призначення земельної ділянки - під розміщення першої черги малоповерхової забудови; 5) здійснено реєстрацію об`єкта приватизації у відповідному реєструючому органі 08.08.2014 (копія Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно міститься в матеріалах господарської справи - а.с. 16); 6) оформлено державний акт на право власності на земельну ділянку 03.05.2012 (копія Державного акту міститься в матеріалах господарської справи - а.с.17).

Також, надані позивачем в матеріали справи докази свідчать, що ним було укладено договір із Генпідрядником, яким на об`єкті виконувались будівельні роботи (акт приймання виконаних будівельних робіт (а.с. 113-116), однак в подальшому у зв`язку з економічною кризою в країні останній вимагав внесення змін у кошторис на будівництво житлового будинку зі значними змінами вартості робіт та будівельних матеріалів (копія листа міститься в матеріалах господарської справи - а.с.123-124). ТОВ НВФ Метал-плюс у зв`язку із нестабільною фінансовою ситуацією, економічною, політичною кризою та відсутністю фінансування для можливості збільшення будівельних вартості робіт було вимушено зупинити завершення будівництва та розірвати договір із генпідрядником (а.с.125-126).

За спірним договором відповідач розраховував передати позивачу об`єкт незавершеного будівництва та отримати за цей об`єкт аукціону грошові кошти в розмірі 396751,20 грн. Об`єкт переданий позивачу, грошові кошти, як зазначив позивач та не заперечується відповідачем, у повному обсязі сплачені.

Основною метою приватизації є прискорення економічного зростання, залучення іноземних і внутрішніх інвестицій, зменшення частки державної або комунальної власності у структурі економіки України шляхом продажу об`єктів приватизації ефективному приватному власнику (ст. 2 Закону України Про приватизацію державного і комунального майна ).

Після оплати інвестором набутого ним у власність об`єкта інвестицій на державі Україна лежить обов`язок забезпечити максимальне сприяння інвестору, яке полягає у даному випадку у добудові об`єкта незавершеного будівництва, що стало неможливим через складну економічну та політичну ситуацію в країні та пов`язаних із цим суттєвих коливань на фінансовому ринку, виникнення якої позивач не міг передбачити. Однак, при цьому, як зазначив позивач, він не відмовляється від будівництва об`єкта та бажає завершити його у найближчий час про що свідчить звернення до відповідача з проханням продовжити строк будівництва до 03.05.2021.

За змістом ч.ч. 1,2 ст. 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:

1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;

2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;

3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;

4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

На час розгляду справи договір не розірвано, доказів вжиття заходів щодо розірвання укладеного з позивачем договору, в тому числі у судовому порядку, відповідачем до суду не надано.

На підставі вищевикладеного, враховуючи той факт, що істотні умови договору виконано, а недотримання відповідачем з об`єктивних причин пункту 6.3 договору № 1215 щодо термінів завершення будівництва та введення об`єкта в експлуатацію не спричинило і не могло спричинити неможливість досягнення мети договору або призвести до інших негативних наслідків, суд дійшов до висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявність підстав для задоволення позову.

Зі змісту частини 5 ст. 188 ГК України слідує: якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням.

Відповідно до вимог ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Внести зміни до договору № 1215 купівлі-продажу об`єкта аукціону від 25.11.2011, укладеного між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Запорізькій області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича фірма "Метал плюс", шляхом викладення підпункту а) пункту 6.3 розділу 6 Договору "Обов`язки покупця" в наступній редакції: "Завершити будівництво та ввести об`єкт в експлуатацію без зміни його цільового призначення до 03.05.2021".

Стягнути з Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській областях (49000, м. Дніпро, вул. Центральна, 6; код ЄДРПОУ 42767945) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича фірма "Метал плюс" (69118, м. Запоріжжя, вул. Новокузнецька, 31, кв. 142, код ЄДРПОУ 30744427) суму 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп. витрат зі сплати судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено та підписано 14.07.2020.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено впродовж двадцяти днів з дня складення повного судового рішення у порядку, встановленому ст. 257 Господарського процесуального кодексу України, з урахуванням пункту 4 розділу Х "Прикінцеві положення" цього Кодексу.

Суддя О.С. Боєва

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення10.07.2020
Оприлюднено16.07.2020
Номер документу90387214
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/185/20

Ухвала від 04.10.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 13.08.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Судовий наказ від 29.04.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

Постанова від 08.04.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 04.03.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 28.01.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 24.12.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 23.11.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 26.10.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Судовий наказ від 28.09.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні