ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
10 липня 2020 року м. Ужгород№ 260/273/20 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Дору Ю.Ю.
за участі:
секретаря судового засідання - Завидняк А.В.,
представника позивача - Штефанюка І.М.,
представника відповідача - Костана О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ТОВ "Каслекс" до Головного управління Держгеокадастру в Закарпатської області про визнання протиправними дій, визнання акту недостовірним, -
ВСТАНОВИВ:
ТОВ "Каслекс" (далі також - позивач) звернулося через представника - Штефанюка Івана Матвійовича до Головного управління Держгеокадастру в Закарпатської області (далі також - відповідач), в якій просить: визнати причини пропуску строку звернення до суду поважними та поновити строк на судове оскарження дій посадових осіб управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області щодо проведення перевірки та складання акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства 19.06.2019 №709-ДК/585/АП/09/01/-19/ та визнання викладених в акті обставин і фактів недостовірними та невстановленими; визнати протиправними дії головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області - державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Закарпатської області Прохорової Ганни Ігорівни щодо проведення перевірки та складання акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства 19.06.2019 №709-ДК/585/АП/09/01/-19/ та визнати викладені в акті обставини і факти недостовірними та не встановленими.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що земельна ділянка ТОВ Каслекс , яка перебуває на умовах оренди, а частина її на праві власності є предметом фінансово- господарської діяльності цього підприємства. Позапланова перевірка ТОВ Каслекс , тобто суб`єкта господарювання здійснювалася без відома директора товариства чи його уповноваженої особи, що позбавило можливості останніх надати відповідні документи та пояснення щодо викупу частини орендованої земельної ділянки як і не допустити посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення перевірки, якщо вони не пред`явили відповідні документи чи оскаржити у суді документи, що надали підстави проведення позапланової перевірки. Про проведену перевірку начальником Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області скеровано акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом земельної ділянки від 19.06.2019 №709-ДК/585/АП/09/01/-19 на адресу ОСОБА_2 як до відома простою кореспонденцією у той період коли останній та директор підприємства знаходились у відпустці.
Позивач зазначив, що Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель №963-IV визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля. Так, відповідно до ч.4 ст.9 цього закону держконтроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок. Проте порядок та підстави проведення таких перевірок цим законом (№963-IV) не визначено. У той же час порядок та підстави проведення перевірок врегульовані законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності №877-V, який визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).Згідно норм даного закону орган державного нагляду (контролю) здійснює контролюючі функції шляхом проведення планових та позапланових заходів.
Плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи мас здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником (ч.11 ст.4 закону №877-V). Окрім цього вказує, що посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу га службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 13 лютого 2020 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі за вказаною позовною заявою.
06 березня 2020 року представником відповідача подано відзив на позовну заяву, відповідно до якого представник відповідача заперечує проти позовних вимог у повному обсязі. Представник відповідача зазначив, що норми Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" не поширюються на спірні правовідносини та не визначають повноваження інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель (такі визначені нормами Земельного кодексу України, Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель").
Представник відповідача зазначив, що Держгеокадастр та його територіальні органи не здійснюють нагляд (контроль) за господарською діяльністю суб`єктів господарювання, а перевіряють дотримання вимог земельного законодавства всіма суб`єктами земельних відносин, в тому числі і суб`єктами господарювання (наявність правовстановлюючих документів на землю, її цільове використання, правомірність укладання цивільно- правових угод, що стосуються купівлі, продажу, міни, дарування, успадкування земельних ділянок тощо).
У свою чергу, в цьому випадку, об`єктом перевірки була земельна ділянка, а не господарська діяльність Берегівської міської ради, оскільки міська рада а є органом місцевого самоврядування.
Тому вважає посилання позивача на порушення вимог чинного законодавства при здійсненні позапланового заходу з державного нагляду (контролю) з перевірки дотримання вимог земельного законодавства та за наслідками якого складено акт перевірки з дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом перевірки - земельної ділянки не заслуговують уваги суду та суперечать нормативно правовим актам чинного законодавства.
10 липня 2020 ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду закрито провадження у даній адміністративній справі у частині позовних вимог про визнання викладених в акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 19.06.2019 №709-ДК/585/АП/09/01/-19 обставини і фактів недостовірними та не встановленими.
Отже, розгляд даної адміністративної справи здійснюється у межах заявлених позовних вимог про визнання протиправними дій головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області - державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Закарпатської області Прохорової Ганни Ігорівни щодо проведення перевірки та складання акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства 19.06.2019 №709-ДК/585/АП/09/01/-19.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив такі задовольнити.
Представник відповідача проти позову заперечував повністю з мотивів наведених у письмовому відзиві на позовну заяву.
Розглянувши подані сторонами документи та матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Відповідно до ст.2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Судом встановлено, що відповідно до рішення 6 сесії 6 скликання Ужгородської міської ради від 03.06.2011 № 179 "Про регулювання земельних відносин" СП "Каслекс" припинено право постійного користування земельною ділянкою площею 1,68 га на вул . Тельмана м. Ужгород Закарпатської області для будівництва бази (акт на право постійного користування землею (серія ЗК № 015-00026) на підставі статті 142 Земельного кодексу України (добровільної відмови СП "Каслекс" від права постійного користування такими земельними ділянками).
Надалі, на підставі рішення 6 сесії 6 скликання Ужгородської міської ради від 03.06.2011 № 179 "Про регулювання земельних відносин", заяви СП "Каслекс" та договору на виконання робіт від 14.11.2013 № 424 ПП "Ужгеостар" розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,7076 га в оренду СП "Каслекс" для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості на вул. Краснодонців, 36 м. Ужгород Закарпатської області.
Земельну ділянку площею 1,7076 га, яка розташована на вул. Краснодонців, 36 м. Ужгород Закарпатської області сформовано, та їй присвоєно кадастровий номер 2110100000:64:001:0011. Право користування зареєстровано в Державному реєстрі речових прав 27.11.2013.
Рішенням 6 сесії 7 скликання Ужгородської міської ради від 14.07.2016 №284 "Про надання та відмову у наданні дозволів на складання технічної документації щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)" СП "Каслекс'* надано дозвіл на складання технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки загальною площею 1,7076 га на земельні ділянки площами 1,3552 га, 0,1106 га та 0,2418 га на вул. Краснодонців, 36 м. Ужгород Закарпатської області .
На підставі заяви СП "Каслекс" та договору на виконання робіт від 11.08.2016 № 263 ПП "Ужгеостар" розроблено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 1,7076 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, яка розташована вул. Краснодонців, 36 м. Ужгород Закарпатської області.
Рішенням 8 сесії 7 скликання Ужгородської міської ради "Про затвердження технічної документації щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)" від 29.11.2016 № 480 СП "Каслекс" затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок за кадастровими номерами 2110100000:64:001:0041 площею 1,3552 га та 2110100000:64:001:0049 площею 0,2418 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних приміщень та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості по вул. О. Блистіва (вул. Краснодонців, 36) м. Ужгород та передано їх в оренду строком на 5 років до 29 листопада 2021 року. Земельним ділянкам, створеним шляхом поділу, присвоєно кадастрові номера 2110100000:64:001:0041, 2110100000:64:001:0042 та відповідно 2110100000:64:001:0049.
У червні 2019 року Головним управлінням Держгеокадастру у Закарпатській області на підставі звернення громадян та листа з цього приводу Ужгородської місцевої прокуратури, відповідного наказу Головного управління від 14.06.2019 №709-ДК проведено перевірку стосовно правомірності відчуження земельної ділянки за кадастровим номером 2110100000:64:001:0049, як об`єкт перевірки на вул. Красноданців, 36 м. Ужгород, Закарпатської області.
За результатами вказаної перевірки складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 19.06.2019 №709-ДК/585/АП/09/01/-19. Вказаний акт підписаний Прохоровою Г.І. (а.с.а.с.12-15).
Вважаючи дії головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області - державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Закарпатської області Прохорової Ганни Ігорівни щодо проведення перевірки та складання вищевказаного акту протиправними позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи оцінку даним спірним правовідносинам суд виходив з чинних на час виникнення спірних правовідносин нормативно-правових-актів.
Згідно преамбули Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (у редакції чинної на момент виникнення спірних відносин), на який посилається позивач, встановлено, що цей Закон визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Абзацом восьмим частини четвертої статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності встановлено, що орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
В свою чергу правовідносини, які виникають під час здійснення державного контролю за використанням та охороною земель регулюються Законом України Про державний контроль за використанням та охороною земель (у редакції чинної на момент виникнення спірних відносин) (далі - Закон), завданням якого є визначення правових, економічних та соціальних основ організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.
Відповідно до статті 4 Закону об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України, а не відносини пов`язані з господарською діяльністю підприємства.
Тобто, підстави та спосіб проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо використання та охорони земель визначенні положеннями Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель".
Згідно статті 9 вищезазначеного закону, державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються зокрема шляхом проведення перевірок.
Положеннями статті 10 Закону визначено, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.
Реалізація вищевикладених прав та обов`язків законодавчо закріплено за Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі - Держгеокадастр), що в свою чергу підтверджується наступним.
Так постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 р. № 482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України було внесено зміни до Положення про державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі - Положення), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 р. № 15 Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру , зокрема пункт 4 положення було доповнено підпунктом 25-1.
Відповідно до підпункту 25-1 п. 4 Положення, Держгеокадастр відповідно до покладених нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль), зокрема, за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.
Пунктом 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308 (далі - Положення) передбачено, що Головне управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за: веденням державного обліку і реєстрації земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель; дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викуп) земельних ділянок; дотримання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю, тощо.
Відтак, Головне управління є уповноваженим органом, що здійснює перевірку дотримання вимог земельного законодавства, отже, посилання позивача на протиправність дій головного управління, виконання яких на нього покладено нормами чинного законодавства, є безпідставними.
Відповідно до пункту 6 Положення про Головне управління посадові особи в межах своїх повноважень мають право, зокрема: складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; давати обов`язкові вказівки до виконання (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванні завданих власнику земельної ділянки збитків; безперешкодно в установленому законодавством порядку земельної ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних та фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; звертатись до суду з позовом щодо відшкодування витрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився, та інші.
Судом встановлено, що відповідно до вимог статей 6 і 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель та на виконання наказу Головного управління від 14.06.2019 №709-ДК державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Закарпатської області Прохоровою Ганною Ігорівною було проведено позапланову перевірку стосовно правомірності відчуження земельної ділянки за кадастровим номером 2110100000:64:001:0049, як об`єкта перевірки за адресою: вул .Краснодонців , 36, м.Ужгород, Закарпатська область.
З аналізу вищевикладених норм та обставин справи судом встановлено правомірність дій уповноваженого державного інспектора щодо проведення перевірки та складання акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства 19.06.2019 №709-ДК/585/АП/09/01/-19, оскільки такий діяв у межах наданих повноважень та згідно норм чинного законодавства, відтак позовні вимоги не підлягають до задоволення.
Згідно з частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, суд приходить до висновку, що суб`єкт владних повноважень, який заперечує проти позову довів, що діяв у межах норм чинного законодавства та всі дії відповідача, пов`язані з предметом даного позову, відповідають критеріям щодо правомірності в контексті ст. 2 КАС України.
Відповідно до ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Проаналізувавши приписи зазначеного законодавства у взаємозв`язку з обставинами даної справи, суд дійшов переконання, що заявлені позивачем вимоги є безпідставними й спростованими долученими до матеріалів справи письмовими доказами.
Керуючись Земельним Кодексом України, статтями 6, 72-77, 139, 244- 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову ТОВ "Каслекс" (88000, Закарпатська область, м.Ужгород, вул.Краснодонців, буд.36, код ЄДРПОУ 14299215) до Головного управління Держгеокадастру в Закарпатської області (88008, Закарпатська область, м.Ужгород, пл.Народна, буд.4, код ЄДРПОУ 39766716) про визнання протиправними дій головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області - державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Закарпатської області Прохорової Ганни Ігорівни щодо проведення перевірки та складання акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 19.06.2019 №709-ДК/585/АП/09/01/-19 - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини 3 статті 243 КАС України повний текст рішення складено та підписано 15.07.2020 року.
СуддяЮ.Ю.Дору
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2020 |
Оприлюднено | 15.07.2020 |
Номер документу | 90389221 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Дору Ю.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні