МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 липня 2020 р. справа № 400/4544/19 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мороза А.О., у спрощеному позовному провадженні, в письмовому провадженні, розглянув адміністративну справу
за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1
до відповідачаГоловного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області, вул. Морехідна, 1, м. Миколаїв, 54020
провизнання рішення від 16.10.2019 р. № 558/03.19-р. протиправним; зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (надалі - позивач або ОСОБА_1 ) звернулась з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (надалі - відповідач або ГУ ПФУ в Миколаївській області), в якому просить суд:
- визнати протиправним рішення відповідача від 16.10.2019 р. № 558/03.19-р щодо відмови у призначенні пенсії у зв`язку з втратою годувальника ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на дітей ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 за померлого чоловіка ОСОБА_5 (надалі - годувальник або ОСОБА_5 ), ІНФОРМАЦІЯ_5 ;
- зобов`язати відповідача призначити з 16.06.2019 р. (з дня, що настає за днем смерті годувальника) ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , пенсію у зв`язку з втратою годувальника на дітей ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , за померлого чоловіка ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 .
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що в липні 2019 року нею подані документи на розгляд до ГУ ПФУ в Миколаївській області для призначення пенсії у зв`язку з втратою годувальника. Надалі позивач отримала рішення про відмову в призначенні пенсії у зв`язку з втратою годувальника, аргументоване тим, що у її померлого чоловіка відсутній необхідний страховий стаж для призначення такої пенсії. Позивач вважає такі дії відповідача протиправними.
Відповідач надав до суду відзив, згідно якого просив відмовити у задоволенні позову, оскільки рішення про відмову у призначенні пенсії у зв`язку з втратою годувальника є правомірним та винесене згідно вимог чинного законодавства. Так, відповідач зазначив, що згідно даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування страховий стаж годувальника, обчислений за період з червня 2007 р. по червень 2019 р. становить 1 рік 11 місяців 19 днів при необхідних 5 років (а. с. 35-41).
Судом відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження відповідно до ст. 263 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України).
Відповідно до ч. 1 ст. 263 КАС України, суд розглядає справу в порядку письмового провадження.
Вирішуючи спір, суд враховує наступне.
Позивач звернулась до ГУ ПФУ в Миколаївській області з заявою від 17.07.2019 р. про призначення пенсії у зв`язку з втратою годувальника відповідно до ст. 36 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 р. № 1058-IV (надалі - Закон № 1058-IV) за померлого чоловіка ОСОБА_5 на дітей ОСОБА_5 , ОСОБА_4 та ОСОБА_3 .
Разом з заявою позивачем надані наступні документи: паспорт; картка фізичної особи - платника податків; картка фізичної особи - платника податків чоловіка; трудова книжка НОМЕР_1 від 27.01.2006 р.; свідоцтво про смерть НОМЕР_2 від 18.06.2019 р.; свідоцтва про народження НОМЕР_3 від 25.09.2007 р.; І-ФП № 194440 від 04.10.2013 р.; І-ФП № 227393 від 22.04.2015 р.; індивідуальні відомості про застраховану особу на ім`я ОСОБА_5 .
Рішенням ГУ ПФУ в Миколаївській області від 16.10.2019 р. № 558/03.19-р позивачу відмовлено в призначенні пенсії у зв`язку з втратою годувальника (а. с. 12-13). Так, в рішенні відповідач вказав, що за наданими документами страховий стаж годувальника, обчислений за період з червня 2007 р. по червень 2019 р., становить 1 рік 11 місяців 19 днів, який є недостатнім для призначення пенсії у зв`язку з втратою годувальника.
Спірним питанням у справі, з огляду на підставу відмови у призначенні пенсії, є правомірність дій відповідача при обчисленні страхового стажу годувальника.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 36 Закону № 1058-IV (в редакції 01.01.2019 р., чинній на дату прийняття відповідачем рішення), пенсія у зв`язку з втратою годувальника призначається непрацездатним членам сім`ї померлого годувальника, які були на його утриманні, за наявності в годувальника на день смерті страхового стажу, який був би необхідний йому для призначення пенсії по III групі інвалідності, а в разі смерті особи, яка виконала функцію донора анатомічних матеріалів людини, пенсіонера або осіб, зазначених у частині другій статті 32 цього Закону, а також у разі смерті (загибелі) особи внаслідок поранення, каліцтва, контузії чи інших ушкоджень здоров`я, одержаних під час участі у масових акціях громадського протесту в Україні з 21 листопада 2013 року по 21 лютого 2014 року за євроінтеграцію та проти режиму Януковича (Революції Гідності), - незалежно від тривалості страхового стажу. При цьому дітям пенсія у зв`язку з втратою годувальника призначається незалежно від того, чи були вони на утриманні годувальника.
Непрацездатними членами сім`ї вважаються, зокрема: діти (у тому числі діти, які народилися до спливу 10 місяців з дня смерті годувальника) померлого годувальника, які не досягли 18 років або старші цього віку, якщо вони стали особами з інвалідністю до досягнення 18 років. Діти, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх навчальних закладах системи загальної середньої освіти, а також професійно-технічних, вищих навчальних закладах (у тому числі у період між завершенням навчання в одному із зазначених навчальних закладів та вступом до іншого навчального закладу або у період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем та продовженням навчання за іншим за умови, що такий період не перевищує чотирьох місяців), - до закінчення такими дітьми навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років, та діти-сироти - до досягнення ними 23 років незалежно від того, навчаються вони чи ні (частина 2 статті 36 Закону № 1058-ІV).
Відповідно до ч. 1 ст. 32 Закону № 1058-IV, особи, яким установлено інвалідність, мають право на пенсію по інвалідності, залежно від групи інвалідності, за наявності такого страхового стажу на час настання інвалідності або на день звернення за пенсією: для осіб з інвалідністю II та III груп від 32 років до досягнення особою 33 років включно - 5 років.
Відповідач наголошує, що у ОСОБА_5 відсувній п`ятирічний стаж, необхідний для призначення пенсії його дітям у зв`язку з втратою годувальника.
За приписами статті 1 Закону № 1058-IV, страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески.
Відповідно до статті 11 Закону № 1058-IV, загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню підлягають, зокрема, громадяни України, іноземці (якщо інше не встановлено міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України) та особи без громадянства, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях, створених відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, у філіях, представництвах, відділеннях та інших відокремлених підрозділах цих підприємств та організацій, у громадських об`єднаннях, у фізичних осіб - підприємців, осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, та в інших фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або працюють на інших умовах, передбачених законодавством, або виконують роботи (надають послуги) на зазначених підприємствах, в установах, організаціях чи у фізичних осіб за договорами цивільно-правового характеру.
Відповідно до статті 48 Кодексу законів про працю України, трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника.
Також, згідно статті 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення", основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка, а за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, наявність трудового стажу підтверджується у порядку встановленому Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 р. № 637 затверджено Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній (надалі - Порядок № 637).
Згідно з пунктами 1, 3 Порядку № 637, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. За відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
Аналіз норм чинного законодавства дозволяє зробити висновок, що необхідність підтверджувати трудовий стаж іншими документами виникає у разі відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній або коли у трудовій книжці містяться неправильні чи неточні записи.
Із копії трудової книжки ОСОБА_5 слідує, що в період з 28.01.2006 р. по 17.09.2010 р. він працював електрозварником в "ЧП". При цьому відповідач не зарахував вказаний період, який становить 4 роки 7 місяців та 20 днів, до страхового стажу годувальника.
Відтак, період роботи ОСОБА_5 з 28.01.2006 р. по 17.09.2010 р. підтверджується записом № 1, 2 його трудової книжки та не потребує додаткового підтвердження.
Щодо зарахування до страхового стажу ОСОБА_5 періодів його роботи в ТОВ ТД "Анонна" з 01.08.2018 р. по 31.12.2018 р., як того просить позивач, то спору саме в цій частині вимог не існує, адже згідно розрахунку з інтегрованої комплексної інформаційної системи Пенсійного фонду України, до страхового стажу ОСОБА_5 зараховано період роботи в ТОВ ТД "Анонна" з 01.07.2018 р. по 24.01.2019 р., що становить 6 місяців та 24 дні (а. с. 38). Зазначене підтверджується також індивідуальними відомостями про застраховану особу ОСОБА_5 в Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування форми ОК-5 (а. с. 39-40).
З урахуванням наведених норм чинного законодавства та встановлених обставин, суд приходить до висновку про протиправність не зарахування відповідачем до страхового стажу померлого годувальника ОСОБА_5 період роботи з 28.01.2006 р. по 17.09.2010 р., а відтак відмова відповідача у призначені пенсії у зв`язку з втратою годувальника є протиправною.
Таким чином, як встановлено судом, на час звернення позивача з заявою про призначення пенсії, підтверджений належними доказами страховий стаж годувальника складає більше 6 років, що є достатнім для призначення пенсії у зв`язку з втратою годувальника відповідно до ст. 36 Закону № 1058-IV за померлого ОСОБА_5 на дітей ОСОБА_5 , ОСОБА_4 та ОСОБА_3 .
Згідно з часиною 3 статті 45 Закону № 1058-ІV, пенсія у зв`язку з втратою годувальника призначається з дня, що настає за днем смерті годувальника, якщо звернення про призначення такого виду пенсії надійшло протягом 12 місяців з дня смерті годувальника.
Згідно свідоцтва про смерть, ОСОБА_5 помер ІНФОРМАЦІЯ_6 , позивач звернулась до відповідача з заявою про призначення пенсії протягом 12 місяців з дня смерті годувальника, а саме 17.07.2019 р., отже пенсія у зв`язку з втратою годувальника підлягає призначенню з 16.06.2019 р.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.
Згідно з ст. 139 ч. 1 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Судовими витратами в даній справі є судовий збір, доказів понесення інших судових витрат, сторони суду не подавали.
Позивач сплатила судовий збір в розмірі 1 554,0 грн., що підтверджується квитанцією № 0.0.1546213634.1 від 09.12.2019 р. (а. с. 4). Судовий збір сплачений за дві вимоги немайнового характеру.
Разом з тим, в постанові Верховного Суду від 12.11.2019 р. у справі № 640/21330/18 висловлена правова позиція про те, що якщо одна позовна вимога є передумовою для застосування іншого способу судового захисту, то в такому випадку вони є пов`язаними і їх слід розглядати як єдиний спосіб судового захисту.
Враховуючи, що тільки скасування рішень ГУ ПФУ в Миколаївській області про відмову в призначенні пенсії саме по собі не призведе до відновлення прав позивача і необхідне подальше призначення пенсії, відповідно до наведеної правової позиції Верховного Суду, такі вимоги слід розглядати як взаємопов`язані.
За таких обставин, позивач зайво сплатила 785,60 грн. судового збору.
За приписами ст. 7 ч. 1 п. 1 Закону України "Про судовий збір", сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
Суд роз`яснює позивачу її право подати клопотання про повернення зайво сплаченого судового збору.
З урахуванням задоволення позовних вимог, судовий збір підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача в розмірі 768,40 грн.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (вул. Морехідна, 1, м. Миколаїв, 54020, ЄДРПОУ 13844159), задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області про відмову в призначенні пенсії від 16.10.2019 року № 558/03.19-р.
3. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (вул. Морехідна, 1, м. Миколаїв, 54020, ЄДРПОУ 13844159) зарахувати до страхового стажу померлого ОСОБА_5 період роботи з 28.01.2006 р. по 17.09.2010 р.
4. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (вул. Морехідна, 1, м. Миколаїв, 54020, ЄДРПОУ 13844159) призначити, нарахувати та виплатити ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 ) пенсію у зв`язку з втратою годувальника відповідно до ст. 36 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 р. № 1058-IV за померлого чоловіка ОСОБА_5 на дітей ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , починаючи з 16.06.2019 року.
5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (вул. Морехідна, 1, м. Миколаїв, 54020, ЄДРПОУ 13844159) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 ) судові витрати у виді судового збору в розмірі 768,40 грн. (сімсот шістдесят вісім гривень сорок копійок).
6. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення, з урахуванням вимог п. 3 розділу VI "Прикінцеві положення" КАС України.
Суддя А. О. Мороз
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.07.2020 |
Оприлюднено | 16.07.2020 |
Номер документу | 90416355 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Мороз А. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні