Постанова
від 15.07.2020 по справі 520/11434/19
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 липня 2020 р.Справа № 520/11434/19

Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Сіренко О.І.,

Суддів: Калиновського В.А. , Кононенко З.О. ,

за участю секретаря судового засідання Ковальчук А.С

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Держпраці у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 08.04.2020 року, головуючий суддя І інстанції: Зоркіна Ю.В., майдан Свободи, 6, м. Харків, 61022, повний текст складено 08.04.20 року по справі № 520/11434/19

за позовом Головного управління Держпраці у Харківській області

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Саамір"

про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Головне управління Держпраці у Харківській області, звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Саамір", в якому з урахуванням уточнених вимог, просить суд: застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Саамір" до усунення порушень, шляхом заборони виробництва (виготовлення), виконання робіт, експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: заборонити експлуатацію підземного газопроводу d-57 мм L-1,5 n.m. за адресою: м. Харків, вул. Естакадна, буд.1; заборонити виконання робіт із залученням охоронця ОСОБА_1 ; заборонити виконання робіт в колодязях та замкнутому просторі.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що на підставі відповідного направлення на перевірку та наказу посадовими особами Головного Управління Держпраці у Харківській області проведено позапланову перевірку відповідача на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки. Під час проведення перевірки виявлено порушення норм чинного законодавства України, які на даний час відповідачем в повному обсязі не усунені та створюють загрозу життю працівників.

08 квітня 2020 року рішенням Харківського окружного адміністративного суду адміністративний позов залишено без задоволення.

В апеляційній скарзі позивач просить рішення суду першої інстанції скасувати, прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.

Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення питання. Вказав на наявність п`яти порушень нормативно-правових актів з охорони праці зазначених в рядках № 7, 45, 48, 49, 50, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. У зв`язку з тим, що виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, Управління Держпраці, вважає, що є усі наявні підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Товариства з обмеженою відповідальністю Саамір до усунення порушень, шляхом заборони виробництва (виготовлення), виконання робіт, експлуатації (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, а саме: заборонити експлуатацію підземного газопроводу d-57 мм L-1,5 п.м. за адресою: м. Харків, вул. Естакадна, буд. 1, заборонити виконання робіт із залученням охоронця ОСОБА_1 заборонити суб 'єкту господарювання виконання робіт в колодязях та замкнутому просторі.

В судовому засіданні суду апеляційної інстанції представник позивача, наполягаючи на порушенні судом першої інстанції, при прийнятті рішення, норм матеріального права, просив скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову, якою в задоволенні позову відмовити, з обставин і обґрунтувань, викладених в апеляційній скарзі.

Представник відповідача наполягаючи на законності та обгрунтованості рішення суду першої інстанції, просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши доводи апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що у період з 15.08.2019 по 21.08.2019 фахівцями позивача проведено планову перевірку дотримання вимог законодавства про охорону праці, промислову безпеку та гірничий нагляд в ТОВ Саамір на підставі наказу ГУ Держпраці у Харківській області від 07.08.2019 № 1419 та направлення про проведення перевірки від 07.08.2019 за № 03.04-03/2613. (а.с. 1-22, т.1)

За результатами перевірки складено акт від 21.08.2019 № 19-03-04-1303/1032 (а.с.23-23-37, т.1), яким в тому числі зафіксовані порушення статті 13, 18 Закону України Про охорону праці , з них на момент винесення рішення по справі , не усунутими залишилися порушення: п.1.17. р.5 НПАОП 0.00-1.76-15 Правил безпеки систем газопостачання - не проведено підземного газопроводу d-57 мм L-1,5 n.m., що знаходиться на балансі підприємства; п.3.16, п.6.5 НПАОП 0.00-4.15-98 в частині допущення до роботи охоронця ОСОБА_1 , з яким не проведено повторного інструктажу з питань охорони праці на робочому місці; п.1.1.8, 1.5.5, 1.5.6 , пп.2.2.3-2.2.9, п.4.2.2 , п.4.2.3 НПАОП 41.0-1.01-79 Правила техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць та п.88, 91 НПАОП 0.00-8.24-05 Перелік робіт з підвищеною небезпекою в частині не внесення до робіт з підвищеною небезпекою робіт у колодязях, замкненому просторі на виконання яких потрібно видавати наряд-допуски; п.1.18, пп.2.2.3-2.2.9 НПАОП 41.0-1.01-79 Правил техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць в частині відсутності наказів про призначення відповідальної особи на право видачі наряд-допусків на виконання робіт підвищеної небезпеки ; п.1.1.8, п.1.49, п.1.5.5-1.5.6, п.1.5.15, п.2.2.10, п.4.2.2-4.2.3 НПАОП 41.01-1.01-79 Правил техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць щодо відсутності інструкції з безпечного виконання робіт у колодязях, замкненому просторі, ємностях.

З огляду на те, що виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, Управління Держпраці звернулось до суду з даним позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Товариства з обмеженою відповідальністю Саамір до усунення порушень.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з відсутності підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Саамір" до усунення порушень, шляхом заборони виробництва (виготовлення), виконання робіт, експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції з наступних підстав.

Згідно ч.4 ст.2 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон №877-V) заходи контролю здійснюються, зокрема, органами державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами.

Згідно п. 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року N 96 (далі - Положення), Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики України.

Основними завданнями Держпраці є: 1) реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб; 2) здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на державному рівні; 3) здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки; 4) організація та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері функціонування ринку природного газу в частині підтримання належного технічного стану систем, вузлів і приладів обліку природного газу на об`єктах його видобутку та забезпечення безпечної і надійної експлуатації об`єктів Єдиної газотранспортної системи.

Згідно підпунктів 4, 16, 52 пункту 4 Положення, Держпраці відповідно до покладених на неї завдань: здійснює контроль за виконанням функцій державного управління охороною праці міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування; здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевіркизнань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення та перевірки їх знань; зупиняє, припиняє, обмежує експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень та інших виробничих об`єктів, виготовлення та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва, виконання певних робіт, у тому числі пов`язаних із користуванням надрами, застосуванням нових небезпечних речовин, реалізацію продукції шляхом видачі відповідного розпорядчого документа у передбачених законодавством випадках, а також анулює видані дозволи і ліцензії до усунення порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників.

Відповідно з пп. 6 п.4 Положення №96, Державна служба України з питань праці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю.

Відповідно до пп.5 п.6 Положення №96 Державна служба України з питань праці для виконання покладених на неї завдань має право безперешкодно проводити відповідно до вимог закону без попереднього повідомлення в будь-яку робочу годину доби перевірки виробничих, службових, адміністративних приміщень та об`єктів виробництва фізичних та юридичних осіб, які використовують найману працю та працю фізичних осіб, експлуатують машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, та у разі виявлення фіксувати факти порушення законодавства, здійснення нагляду та контролю за додержанням якого віднесено до повноважень Держпраці.

Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право звертатися у передбачених законом випадках до суду (п.п. 12 п. 6 Положення).

Наказом Держпраці від 03.08.2018 № 84 затверджено Положення про Головне управління Держпраці у Харківській області, згідно пункту 1 якого, Головне управління є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.

Згідно ч.1, 2 Закону №877-V, для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Відповідно до ч.6 ст.7 Закону №877-V, за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства. В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

Згідно ч.7, 8 ст.7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Згідно ч.1 ст.12 Закону №877-V, невиконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час здійснення заходу державного нагляду (контролю), тягне за собою застосування до суб`єкта господарювання штрафних санкцій у порядку, встановленому законом.

Відповідно до пункту 5 статті 4 Закону №877-V, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

З викладеного вбачається, що саме до повноважень Держпраці та його територіальних органів належить державний нагляд за додержанням суб`єктами господарювання вимог законодавства та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, та вони вправі звертатись з відповідним позовом до адміністративного суду у разі необхідності вжиття заходів реагування у вигляді зупинення виконання робіт (виробництва) у випадку встановлення порушень суб`єктами господарювання вимог законодавства та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Матеріалами справи підтверджено, що ГУ Держпраці у Харківській області виявлені 5 порушень нормативно-правових актів з охорони праці зазначених в рядках № 7, 45, 48, 49, 50, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

- не проведено комплексне приладове обстеження (КПО) підземного газопроводу d- 57 мм L-1,5 п.м., що знаходиться на балансі підприємства , що є порушенням п.1.17 розділ V НПАОП 0.00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання ;

- до роботи допущені працівники (охоронці ОСОБА_2 , ОСОБА_1 ,) яким не проведено повторний інструктаж з питань охорони праці на робочому місці, що є порушенням п.3.16,п.6.5 НПАОП 0.00-4.15-98 ;

- до переліку робіт з підвищеною небезпекою не внесені роботи у колодязях, замкненому просторі на виконання яких потрібно видавати наряд допуски, що є порушенням п 1.1.8, п.1.5.5, п. 1.5.6, пп. 2.2.3 - 2.2.9, п. 4.2.2, п. 4.2.3 НПАОП 41.0-1.01-79 Правила техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць ; п. 88,91 НПАОП 0.00- 8.24-05 Перелік робот з підвищеною небезпекою;

- відсутній наказ про призначення відповідальної особи на право видачі наряд-допусків на виконання робіт підвищеної небезпеки, що є порушенням п 1.1.8, пп. 2.2.3 - 2.2.9 НПАОП 41.0-1.01-79 Правила техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць ;

- відсутня інструкція з безпечного виконання робіт у колодязях, замкненому просторі, ємностях, що є порушенням п. 1.1.8, п. 1.4.9, п. 1.5.5, п. 1.5.6, п. 1.5.15, п. 2.2.10, п. 4.2.2, п. 4.2.3 НПАОП 41.0-1.01-79 Правила техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць ;п. 9.2.12 Правила технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України .

У зв`язку з виявленими порушеннями, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, Управління Держпраці, вважає, що є усі наявні підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Товариства з обмеженою відповідальністю Саамір код ЄДРПОУ 38773539, 61080, м. Харків, вул. Естакадна, буд. 1, до усунення порушень, шляхом заборони виробництва (виготовлення), виконання робіт, експлуатації (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, а саме: заборонити експлуатацію підземного газопроводу d-57 мм L-1,5 п.м. за адресою: м. Харків, вул. Естакадна, буд. 1, заборонити виконання робіт із залученням охоронця ОСОБА_1 , заборонити суб 'єкту господарювання виконання робіт в колодязях та замкнутому просторі.

Щодо вимоги про заборону експлуатації підземного газопроводу d-57 мм L-1,5 п.м. за адресою: м. Харків, вул. Естакадна, буд. 1, колегія суддів зазначає наступне.

Так, Управлінням Держпраці встановлено, що ТОВ Саамір не проведено комплексне приладове обстеження (КПО) підземного газопроводу d- 57 мм L-1,5 п.м., що знаходиться на балансі підприємства , що є порушенням п.1.17 розділ V НПАОП 0.00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання .

В акті перевірки зазначено, що на момент перевірки неможливо було встановити, який газопровід на балансі (в користуванні) суб`єкта господарювання. Так, в наданих відповідачем документах є неточності щодо визначення газопроводу - вводу d=57 мм. L=1.5 п.м. Так, в додатку 2.2 до договору №2710ЄС від 1 січня 2016 року з ПАТ Харківміськгаз (далі - Виконавець) на експлуатацію складових газорозподільної системи Перелік послуг (робіт) з експлуатації об`єкта газопостачання, що надається виконавцем замовнику за типом та кількістю обладнання зазначено (п.2 Назва послуг (робіт) (вид обслуговування) -Технічне обстеження шляхом обходу підземного газопроводу -вводу до 20м., а в найменуванні обладнання зазначено d=57 мм. L=1.5 п.м.

Відповідачем надано акт від 29.08.2019 №б/н розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін між оператором ГРМ та споживачем в якому зазначено, що на балансі (в користуванні) споживача ТОВ СААМІР знаходиться газові мережі від межі балансової належності разом з газовикористовуючим обладнанням зокрема газопровід-ввід надземний с/т d=57 мм. L=1.5 п.м.

В акті п.1 зазначено, що місце врізки надземного газопроводу-вводу с/т d=57 мм., газопровід-ввід с/т d=76.

При цьому в п. 1.1. акту газопровід-ввід на балансі (в користуванні) оператора ГРМ не заповнено.

Тобто, з наданої документації неможливо встановити яким чином підключено споживача.

Разом з тим, відповідно до п.1.15. розділу V НПАОП 0.00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання встановлено: підземні (з металевих і поліетиленових труб), надземні та наземні газопроводи підлягають технічному обстеженню, в тому числі комплексному приладовому обстеженню відповідно до вимог Порядку технічного огляду, обстеження, оцінки та паспортизації технічного стану .

Відповідно до п. 1.4. розділу І Порядку технічного огляду, обстеження, оцінки та паспортизації технічного стану , що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21 листопада 2011 р. за № 1326/20064 (далі - Порядок), цей Порядок є обов`язковим для юридичних та фізичних осіб, які мають у своїй власності або на балансі систему газопостачання, зазначену у пункті 1.2 цього розділу, або займаються експлуатуванням, виконують технічний огляд та технічне обстеження зазначених систем газопостачання.

Згідно з п.1.5. розділу І Порядку, комплексне приладове обстеження (далі - КПО) - комплекс робіт по надтрасовому обстеженню газопроводу без його розкриття за допомогою приладів, до складу яких входять роботи з визначення місця розташування газопроводу, глибини його укладання (у разі необхідності), перевірки герметичності та виявлення місць пошкоджень ізоляції.

Відповідно до вимог п. 1.16. розділу V НПАОП .00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання при виконанні технічного обстеження, в тому числі КПО, підземних сталевих, поліетиленових газопроводів та наземних і надземних газопроводів необхідно: -визначати місцезнаходження і глибину закладання газопроводу (тільки для підземних); - визначати герметичність газопроводу; - здійснювати обстеження газопроводів на наявність корозії; - визначати стан захисного ізоляційного покриття та електропотенціалу для підземних сталевих газопроводів; - визначати якість зварних з`єднань (за необхідності).

Перевірку щільності та виявлення місць пошкодження ізоляції при КПО необхідно здійснювати до промерзання та після повного відтаювання ґрунту.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вказує на те, що помилково дійшов висновку про усунення порушень відповідачем та підстави відмови у задоволенні позовної вимоги.

З приводу вимоги заборонити ТОВ Саамір виконання робіт із залученням охоронця ОСОБА_1 .

Так, під час перевірки позивачем було встановлено, що до роботи допущено працівника (охоронця ОСОБА_1 ,) якому не проведено повторний інструктаж з питань охорони праці на робочому місці, що є порушенням п.3.16,п.6.5 НПАОП 0.00-4.15-98.

Відповідно до п. 3.16, п. 6.1, 6.3, 6.5 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці та Переліку робіт з підвищеною небезпекою , не допускаються до роботи працівники, у тому числі посадові особи, які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з питань охорони праці.

Працівники, під час прийняття на роботу та періодично, повинні проходити на підприємстві інструктажі з питань охорони праці, надання домедичної допомоги потерпілим від нещасних випадків, а також з правил поведінки та дій при виникненні аварійних ситуацій, пожеж і стихійних лих.

Вступний інструктаж проводиться спеціалістом служби охорони праці або іншим фахівцем відповідно до наказу (розпорядження) роботодавця, який в установленому Типовим положенням порядку пройшов навчання і перевірку знань з питань охорони праці.

Повторний інструктаж проводиться на робочому місці індивідуально з окремим працівником або групою працівників, які виконують однотипні роботи, за обсягом і змістом переліку питань первинного інструктажу.

Повторний інструктаж проводиться в терміни, визначені нормативно-правовими актами з охорони праці, які діють у галузі, або роботодавцем (фізичною особою, яка використовує найману працю) з урахуванням конкретних умов праці, але не рідше: на роботах підвищеної небезпеки - 1 раз на 3 місяці; для решти робіт - 1 раз на 6 місяців.

Так, в матеріалах справи відсутні відомості (посвідчення про проходження навчання з питань охорони праці) особи, яка провела повторний інструктаж з питань охорони праці на робочому місці, охоронцю ОСОБА_1 відповідно до вимог чинного законодавств.

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав для задоволення вимоги Управління Держпраці щодо заборони виконання робіт із залученням охоронця ОСОБА_1 .

Щодо позовної вимоги про заборону суб`єкту господарювання виконання робіт в колодязях та замкнутому просторі, колегія суддів вважає необхідним зазначити, що позивачем встановлено, а відповідачем не спростовано того факту, що до переліку робіт з підвищеною небезпекою не внесені роботи у колодязях, замкненому просторі на виконання яких потрібно видавати наряд допуски, що є порушенням п 1.1.8, п.1.5.5, п. 1.5.6, пп. 2.2.3 - 2.2.9, п. 4.2.2, п. 4.2.3 НПАОП 41.0-1.01-79 Правила техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць ; п. 88,91 НПАОП 0.00- 8.24-05 Перелік робот з підвищеною небезпекою.

Так, перевіркою було встановлено відсутність наказу про призначення відповідальної особи на право видачі наряд-допусків на виконання робіт підвищеної небезпеки, що є порушенням п 1.1.8, пп. 2.2.3 - 2.2.9 НПАОП 41.0-1.01-79 Правила техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць , а також відсутність інструкції з безпечного виконання робіт у колодязях, замкненому просторі, ємностях, що є порушенням п. 1.1.8, п. 1.4.9, п. 1.5.5, п. 1.5.6, п. 1.5.15, п. 2.2.10, п. 4.2.2, п. 4.2.3 НПАОП 41.0-1.01-79 Правила техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць ; п. 9.2.12 Правила технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України .

З даного приводу, колегія суддів вказує на те, що за правилами техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць на підприємствах водопостачання та водовідведення для кожного типу споруд, обладнання тощо повинні розроблятися і виконуватися інструкції з безпеки під час їх експлуатації, що враховують вимоги цих Правил. В колодязях і камерах на мережах водопостачання та водовідведення і в інших подібних спорудах повинні бути пристрої для спуску (скоби, сходи). У камерах з відкритими каналами (лотками) слід влаштовувати робочі майданчики з огорожами. При направленні робітників на виконання небезпечних робіт (робота в колодязях, підземних комунікаціях, резервуарах та інших ємкісних спорудах, при монтажі і ремонті водопідіймального обладнання свердловин, робота, пов`язана з транспортуванням хлору і інших сильнодіючих отруйних речовин, робота на висоті тощо) відповідальні за проведення робіт керівники зобов`язані виписувати наряд- допуск за формою, зазначеною у додатку. 9. Перелік небезпечних робіт, на які виписується наряд-допуск, розробляється на підприємстві і затверджується головним інженером. Цей перелік повинен переглядатися періодично і при зміні умов робіт.

Роботу в колодязях, підземних комунікаціях, резервуарах та інших ємкісних спорудах повинна виконувати бригада не менше ніж з трьох осіб. Робітники повинні бути забезпечені запобіжними поясами з лямками і мотузками. Довжина мотузки повинна бути на більше глибини резервуара або колодязя. Два рази на рік пояса і мотузки випробовують на навантаження 200 кгс.

При роботах на спорудах і в приміщеннях дозволяється використовувати приставні сходи і драбини. Роботи по ремонту водяних свердловин, монтажу або демонтажу водопідіймального обладнання повинні здійснюватися відповідно до Єдиних правил безпеки геологорозвідувальних робіт, узгодженими про ЦК профспілки робітників геологорозвідувальних робіт. Монтаж і демонтаж водопідйомного обладнання слід проводити вантажопідіймальними механізмами із дотриманням вимог Правил будови і безпечної експлуатації вантажопідіймальних кранів, Інструкції для стропальників, які обслуговують вантажопідіймальні крани, Держгіртехнагляду, ПТЕ і ПТБ. До вказаних робіт допускаються особи не молодше 18 років, що пройшли медичний огляд і спеціальний інструктаж по даній роботі. На проведення робіт з монтажу і демонтажу обладнання водяних свердловин слід виписувати наряд-допуск за встановленою формою (див. Дод. 9). Роботами повинен керувати майстер, навчений і склав іспити за правилами Держгіртехнагляду на право переміщення вантажів вантажопідіймальними кранами, ручними або привідними лебідками і талями. До складу, бригади повинен входити атестований стропальник.

Забороняється використовувати вантажопідйомні механізми з несправними гальмами або храповим пристроєм, сталевими тросами, які мають обрив хоч Однією пасма або розрив більше 10% дротів, з вузлами, переломами та іншими дефектами. Стропи повинні бути сплетені, а місця сплетення затиснуті ковшем. Діаметр блоку повинен відповідати діаметру троса. Вантажопідйомний гак повинен мати пристрій, який виключав мимовільне звільнення з нього вантажу. В насосних станціях з підземним павільйоном монтажна бригада повинна виробляти роботи з поверхні землі через монтажний люк. Персонал розставляють в порядку, що забезпечує безпеку при підйомі і опусканні вантажу. Спуск і підйом свердловинного насоса слід | виробляти на трубах за допомогою хомутів. Розміри хомутів повинні відповідати діаметрам труб. Хомути закріплюють під фланцем труби. Щоб уникнути розриву болтів кріплення хомутів при температурі нижче забороняється залишати опускаються насоси підвішеними тільки на хомутах. Персонал., який здійснює роботи з ремонту водопідйомного обладнання свердловин, повинен працювати в спецодязі, рукавицях і касках.

Спуск в заглиблення камери проводять відповідно до правил безпеки при роботах в колодязях: перевіряють загазованість камери, забезпечують її вентиляцію. Роботу виконують в рятувальних поясах і при палаючої бензинової лампі ЛБВК. Бригада при роботах, пов`язаних зі спуском в камери, повинна складатися не менше ніж з чотирьох осіб. Роботи, пов`язані зі спуском персоналу в колодязі, камери, колектори, резервуари та інші підземні комунікації і пристрої, відносяться до розряду небезпечних і на їх виконання бригадам видається наряд-допуск із зазначенням небезпек і заходів захисту (за формою дод. 9). Бригади повинні забезпечуватися справними інструментом і інвентарем, захисними засобами і пристосуваннями, а також аптечкою першої долікарської допомоги, укомплектованої згідно з додатком 7.

Оскільки, актом розмежування балансової приналежності водопровідних та каналізаційних мереж, споруд і пристроїв та межі експлуатаційної відповідальності № 144 від 16.12.2013 за адресою: м.Харків, вул. Естакадна, 1 знаходяться колодязі ф 200 т.пр.902-09-22.84 у кількості 3 одиниці, які входять до відомчої каналізаційної системи TOB СААМІР , зазначені вимоги нормативно-правових актів поширюються саме на відповідача.

Колегія суддів зауважує, що відповідачем не заперечувався факт наявності порушень на момент розгляду справи.

В силу правил статті 39 Закону України Про охорону праці передумовою заборони, зупинення, припинення, обмеження експлуатації підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуску та експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт є створення суб`єктом господарювання загрози життю.

У разі виявлення факту перевищення допустимих норм технологічного навантаження виробничого об`єкта (окремого виробництва, машин і механізмів) або якщо дійсний рівень технологічного навантаження створює загрозу життю працівників, уникнути чого можливо за рахунок його зниження, роботи -такого об`єкта (виробництво, експлуатація машин і механізмів) можуть бути обмежені до допустимого безпечного рівня.

Це відповідає, зокрема, принципу державного нагляду (контролю), закріпленому статтею 3 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", відповідно до якого такий нагляд здійснюється виходячи із пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини.

Отже, підставою для застосування відповідних заходів реагування є порушення суб`єктом господарювання законодавства про охорону праці, яке створює загрозу життю та здоров`ю людей та у подальшому може призвести до тяжких наслідків.

Існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходів реагування.

Вказані висновки відповідають правовій позиції Верховного Суду, яка викладена у постанові від 26.06.2018 р. по справі № 823/589/16, яка в силу приписів ч.5 ст.242 КАС України враховується судом апеляційної інстанції.

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що встановлення факту порушення вимог законодавства у сфері охорони праці, що створює загрозу життю та здоров`ю людей та у подальшому може призвести до тяжких наслідків у цій сфері, є достатньою підставою для застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

Колегія суддів звертає увагу на те, що відповідачем не заперечується факт наявності зазначених порушень. ТОВ Саамір вказує на те, підприємством усунуті у своїй більшості порушення законодавства у сфері охорони праці, тоді як ті, які залишилися не усунутими на час розгляду справи не створюють загрози життю працівників підприємства.

Разом з тим, колегія судді вказує на те, що поняття загроза життю та/або здоров`ю людини є оціночним поняттям та віднесено до сфери захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів вважає обґрунтованими позовні вимоги та приходить до висновку про наявність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Саамір" до усунення порушень, шляхом заборони виробництва (виготовлення), виконання робіт, експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: заборонити експлуатацію підземного газопроводу d-57 мм L-1,5 n.m. за адресою: м. Харків, вул. Естакадна, буд.1; заборонити виконання робіт із залученням охоронця ОСОБА_1 ; заборонити виконання робіт в колодязях та замкнутому просторі.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства Українипередбачено, що судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справ

Згідно ч. 1ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

На підставі вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку, що оскаржуване рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню із прийняттям нової постанови про задоволення позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Держпраці у Харківській області задовольнити.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 08.04.2020 року по справі № 520/11434/19 скасувати.

Ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги Головного управління Держпраці у Харківській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Саамір" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - задовольнити.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Саамір" до усунення порушень, шляхом заборони виробництва (виготовлення), виконання робіт, експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме:

-заборонити експлуатацію підземного газопроводу d-57 мм L-1,5 n.m. за адресою: м. Харків, вул. Естакадна, буд.1;

-заборонити виконання робіт із залученням охоронця ОСОБА_1 ;

-заборонити виконання робіт в колодязях та замкнутому просторі.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя О.І. Сіренко Судді В.А. Калиновський З.О. Кононенко Повний текст постанови складено 17.07.2020 року

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.07.2020
Оприлюднено20.07.2020
Номер документу90457304
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/11434/19

Постанова від 15.07.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Сіренко О.І.

Постанова від 15.07.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Сіренко О.І.

Ухвала від 02.07.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Сіренко О.І.

Ухвала від 27.05.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бенедик А.П.

Ухвала від 27.05.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бенедик А.П.

Ухвала від 21.05.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бенедик А.П.

Рішення від 08.04.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 11.11.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 31.10.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні