Рішення
від 20.07.2020 по справі 300/935/20
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" липня 2020 р. справа № 300/935/20

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Скільського І.І., розглянувши в письмовому провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Ескрос до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Управління Укртрансбезпеки в Івано-Франківській області про визнання протиправною та скасування постанови, -

ВСТАНОВИВ:

06.05.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю Ескрос звернулося в суд з адміністративним позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Управління Укртрансбезпеки в Івано-Франківській області про визнання протиправною та скасування постанови.

Позовні вимоги мотивовані тим, що під час проведення перевірки водієм було надано всі документи відповідно до ст.48 Закону України Про автомобільний транспорт , а посадовою особою відповідача грубо порушено порядок проведення перевірки, оскільки остання проведена без направлення на перевірку та тільки головним спеціалістом ВДК ОСОБА_2, в той час як інша посадова особа була відсутня на місці проведення перевірки. Таким чином відповідачем протиправно складено на позивача постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу, тому вона підлягає скасуванню.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 12.05.2020 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Представник відповідача проти заявлених позовних вимог заперечив з мотивів, наведених у відзиві, який міститься в матеріалах справи. Вказав, що посадовими особами відповідача, відповідно до норм чинного законодавства України, під час перевірки позивача було встановлено порушення, передбачене абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України Про автомобільний транспорт , надання послуг з перевезення вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений ст. 48 Закону, а саме протоколу перевірки та адаптації тахографа. Вказав, що направлення на проведення перевірки було видане 19.02.2020, а акт про проведення перевірки був підписаний двома посадовими особами після наданих позивачем пояснень. Зазначив, що про розгляд справи позивача було повідомлено належним чином, а тому постанова про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу винесена правомірно. Просив у задоволенні позову відмовити.

15.06.2020 позивачем подано відповідь на відзив, згідно якого подані відповідачем заперечення вважає безпідставними, так як фактично на місці проведення перевірки була присутня тільки одна посадова особа, а відповідно до Постанови КМУ №1597 від 08.11.2006, рейдова перевірки проводиться групою у кількості не менше як дві особи, наявність порушення будь-якими доказами не зафіксовано та не підтверджується. Натомість позивачем долучено до матеріалів справи копію тахокарти аналогового тахографа за 19.02.2020 року.

Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, дослідивши і оцінивши докази, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що відповідно до направлення на рейдову перевірку №008799 від 18.02.2020 Управління Укртрансбезпеки в Івано-Франківській області, головного спеціаліста ОСОБА_2 та старшого державного інспектора Монастирецького В.Б. направлено для проведення перевірки з 19.02.2020 року по 19.02.2020 року.

19.02.2020 вказаними посадовими особами складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №186543 відповідно до якого водієм ОСОБА_1 на автодорозі Н-10 на автомобілі SCANIA, номерний знак НОМЕР_1 , що належить згідно договору оренди транспортного засобу від 17.04.2019 ТОВ Ескрос , порушено вимоги абз. 3 ч.1 статті 60 Закону України Про автомобільний траспорт - надання послуги з перевезення вантажу за відсутності документів, визначених ст. 48 цього Закону, а саме протоколу перевірки та адаптації тахографу, наведені обставини унеможливлюють перевірку обліку робочого часу та відпочинку водія, порушено наказ №340 від 07.06.2010.

Відповідачем направлено лист на адресу ТОВ Ескрос про призначення на 16.03.2020 року з 10 до 12 год., розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, згідно акту перевірки №186543 від 19.02.2020, проте лист направлений за зареєстрованим місцем перебування позивача повернувся з відміткою Укрпошти за закінченням терміну зберігання .

26.03.2020 заступником начальника Управління Укртрансбезпеки в Івано-Франківській області винесено постанову №187493 про застосування адміністративно-господарського штрафу в розмірі 1 700 грн., до ТОВ Ескрос за не оформлення документів, перелік яких визначено ст. 48 ЗаконуУкраїни Про автомобільний транспорт , відповідальність за яке передбачене абз. 3 ч. 1 ст.60 вказаного Закону.

Даючи правову оцінку фактичним обставинам справи, суд зазначає наступне.

Закон України Про автомобільний транспорт регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.

Відповідно до ст. 1 Закону, автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

Згідно наданої відповідачем товарно - транспортної накладної №P02/19 від 19.02.2020 року, перевізником зазначено позивача ТОВ Ескрос , а водієм - ОСОБА_1 .

Відповідно до ч. 11 ст. 6 Закону України Про автомобільний транспорт державний контроль автомобільних перевізників здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок.

Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту, зокрема, вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом встановлено Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 року №1567 (далі Порядок № 1567).

Відповідно до п. 2 Порядку №1567 державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Згідно п.15 Порядку №1567, під час проведення рейдової перевірки перевіряється, зокрема, наявність визначених статтею 48 Закону України Про автомобільний транспорт документів, на підставі яких здійснюються перевезення вантажів.

Відповідно до ст. 48 Закону України Про автомобільний транспорт , автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Таким чином, перелік необхідних документів не є вичерпним, оскільки у ст. 48 Закону України Про автомобільний транспорт , визначено, що законодавством можуть бути передбачені інші документи необхідні для внутрішніх перевезень вантажів.

Так, пунктом 6.1 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №340 від 07.06.2010 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 14 вересня 2010 за №811/18106 (далі Положення - №340) передбачено, що автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.

Згідно з п. 6.2 Положення №340, облік робочого часу водіїв здійснюється на основі табеля обліку використання робочого часу. Перевізник, який використовує водіїв за наймом, щомісяця складає графік змінності водіїв, веде відомість обліку робочого часу та відпочинку водія (додаток 2), у якій щодо кожної робочої зміни зазначаються планові та фактичні дані щодо маршруту, початок та кінець робочої зміни.

Відповідно до п.6.3 Положення №340 водій, що керує транспортним засобом, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія.

Згідно пункту 7.1 Положення №340, перевірка додержання режиму праці та відпочинку водія здійснюється Державною службою України з безпеки на транспорті з дотриманням вимог Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року №1567.

Пунктом 7.2 Положення №340 визначено, що головний орган, на який покладається забезпечення безпеки дорожнього руху, здійснює перевірку встановленого режиму праці і відпочинку водіїв відповідно до чинного законодавства України.

Порядок використання тахографів встановлено Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 №385 (далі - Інструкція).

Відповідно до п.1.4 Інструкції, контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв.

Відповідно до Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої Наказом Міністерства транспорту №385 від 24.06.2010 ( п.3.3) водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:

- забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;

- своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання;

- використовує тахокарти (у разі використання аналогового -тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;

- має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом; у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв); у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких, записів.

Відповідно до п.3.5 Інструкції, перевізники: забезпечують водіїв, які відправляються в рейс, необхідною кількістю тахокарт або паперу для роздруківки даних, що відповідають типу тахографа (аналоговий, цифровий); зберігають інформацію, отриману за допомогою тахографа, кожного водія протягом 12 місяців з дати останнього запису, а протоколи перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, свідоцтва про повірку - протягом одного року з дати закінчення терміну їх дії; аналізують інформацію щодо дотримання режимів праці та відпочинку водіїв, отриману за допомогою тахографа, а в разі виявлення порушень вживають заходів щодо недопущення та запобігання виникненню їх в подальшому.

Згідно п.3.6 Інструкції, перевізники забезпечують належну експлуатацію тахографів та транспортних засобів з установленими тахографами та згідно з вимогами ЄУТР здійснюють періодичні інспекції, які включають перевірку: правильності роботи тахографа та відповідності його типу згідно із законодавством (обов`язковість установлення тахографа певного типу - аналоговий або цифровий, позначка затвердження типу згідно з ЄУТР); наявності та цілісності таблички тахографа та його пломб, а також маркування таблички та пломб тахографа знаком ПСТ, внесеним до Переліку; дотримання вимог щодо періодичності проведення перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, а також перевірки тахографа; дотримання вимог щодо періодів роботи та відпочинку водіїв та їх відповідність параметрам руху, зареєстрованим тахографом; наявності у водіїв транспортних засобів тахокарт у кількості, визначеній пунктом 3.3 цього розділу, або наявності та чинності картки для цифрового тахографа; строків зберігання відповідної інформації, отриманої за допомогою тахографа, протоколів перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу та повірки тахографа.

Виходячи з положень наведених норм, водії транспортних засобів, які обладнані цифровими тахографами повинні надавати інспектору для контролю картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа, а автоперевізники зобов`язані здійснювати періодичний контроль за належним використанням водіями карток водія до цифрового тахографу шляхом зберігання впродовж 12 місяців роздруківок даних роботи цифрового тахографу.

Положеннями статті 48 Закону України Про автомобільний транспорт передбачено необхідність наявності як у перевізника так, і у водія інших документів, передбачених законодавством, а наявність протоколу про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу, або індивідуальної контрольної книжки водія - в разі не обладнання транспортного засобу тахографом, передбачено Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженою Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №385 від 24.06.2010, та Положенням про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №340 від 07.06.2010.

Враховуючи викладене, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами та водій автомобіля, який обладнаний тахографом зобов`язаний мати: - протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; - заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом.

Статтею 49 Закону України Про автомобільний транспорт встановлено, що водій транспортного засобу зобов`язаний мати при собі та передавати для перевірки уповноваженим на те посадовим особам документи, передбачені законодавством, для здійснення зазначених перевезень і дотримуватися визначеного режиму праці та відпочинку.

Згідно з абз. 3 ст. 60 Закону України Про автомобільний транспорт за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Таким чином, у разі ненадання водієм автомобіля, який обладнаний тахографом під час внутрішніх перевезень на вимогу уповноваженого здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, протоколу про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу та заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом, застосовується штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Як вбачається з акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт №186543 від 19.02.2020, під час перевірки встановлено, що на момент перевезення у водія був відсутній протокол перевірки та адаптації тахографу.

Судом встановлено, що при перевірці водієм не зазначено про наявність чи відсутність протоколу перевірки та адаптації тахографу. Відповідно до наданих у акті перевірки пояснень, водій зазначив, що з наведеним порушенням не згідний, є дорожній лист, згідно якого можна встановити протяжність маршруту чи витрачений час. Жодних пояснень щодо наявності у нього тахокарт чи протоколу перевірки та адаптації тахографу не вказано.

Таким чином надану позивачем суду копію тахокарти аналогового тахографа від 19.02.2020, як доказ відсутності виявленого порушення, суд оцінює сумнівно, оскільки останній надано вже після проведеної перевірки та поданого позову до суду, а водієм при наданні поясненні не зазначено про фактичну наявність у нього такого документа.

Щодо посилання позивача на те, що відповідачем порушено порядок проведення перевірки, оскільки під час її проведення була присутня тільки одна посадова особа ОСОБА_2 , про що зазначено водієм у акті перевірки, суд зазначає наступне.

Відповідно до наданого позивачем копії акту перевірки від 19.02.2020 водієм зазначено, що акт складений в присутності ОСОБА_2 , інший інспектор на місці складання акту відсутній. Підписаний даний акт тільки ОСОБА_2 .

Згідно наданого відповідачем акту перевірки від 19.02.2020, останній підписаний інспектором Монастирецьким В.Б. У поясненнях, що містяться у відзиві на позовну заяву, представник відповідача зазначив, що спершу інспектором було надано можливість водію ОСОБА_1 написати пояснення, а вже потім акт був підписаний інспектором.

Враховуючи вказане неможливо встановити факт відсутності інспектора на місці складання акту та час коли саме вказаний акт ним був підписаний.

Однак суд зазначає, що окремі недоліки в оформленні акту перевірки не свідчать про відсутність порушень і відповідно не спростовують їх.

Враховуючи викладене суд дійшов висновку, що у водія були відсутні документи передбачені статтею 48 Закону України Про автомобільний транспорт , за що передбачена відповідальність згідно абз. 3 частини 1 статті 60 вказаного Закону, а тому постанова винесена контролюючим органом правомірно.

З огляду на викладене позовні вимоги є необґрунтованими, а тому в задоволенні адміністративного позову слід відмовити повністю.

На підставі викладеного, керуючись статтями 139, 242-246, 255, 260 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Відповідно до статей 255, 295, 297 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи:

позивач:

Товариство з обмеженою відповідальністю Ескрос , код ЄДРПОУ42215039, вул. Галицька, 41а, м.Івано-Франківськ, 76018;

відповідач:

Державна служба України з безпеки на транспорті в особі Управління Укртрансбезпеки в Івано-Франківській області, код ЄДРПОУ 39816845, вул. Тополина,3, с. Угорники, Івано-Франківської міської ради, 76492.

Суддя /підпис/ Скільський І.І.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.07.2020
Оприлюднено20.07.2020
Номер документу90466799
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/935/20

Ухвала від 06.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Постанова від 16.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 23.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 23.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Рішення від 20.07.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

Ухвала від 12.05.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні