Рішення
від 20.07.2020 по справі 640/6752/19
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 липня 2020 року м. Київ № 640/6752/19

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Скочок Т.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю Черноморка на Гончара до Державної архітектурно-будівельної інспекції України в особі Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві провизнання протиправним та скасування припису,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю Черноморка на Гончара з позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України в особі Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві про визнання протиправним та скасування припису Державної архітектурно-будівельної інспекції України в особі Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві від 29.03.2019 про заборону експлуатації нежитлових приміщень, складений стосовно Товариства з обмеженою відповідальністю Черноморка на Гончара .

В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначено, що ТОВ Черноморка на Гончара не є суб`єктом господарювання, у розумінні ч. 6 ст. 2 Закону України Про відповідальність за порушення у сфері містобудівної діяльності , оскільки не є замовником будівництва, а лише орендує приміщення.

Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва відкрито провадження у справі у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), встановлено сторонам строк для подання відзиву, відповіді на відзив, заперечень.

Від представника відповідача через канцелярію суду надійшов відзив, в якому останній заперечував проти задоволення позовних вимог, вказавши про те, що у розумінні Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , позивач є суб`єктом, який підпадає під дію цього Закону, експлуатуючи не прийняте в експлуатацію приміщення ресторану. При цьому, за твердження представника відповідача, приписи ч. 8 ст. 39 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , не містить обмежень щодо застосування її до орендарів об`єктів будівництва, які не прийняті до експлуатацію.

Ухвалами Окружного адміністративного суду м. Києва від 10.06.2019 та від 02.07.2019 відмовлено у задоволенні заяв про вступ у справу третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору.

Розглянувши подані представниками осіб, які беруть участь у справі, документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Як вбачається з наявних у матеріалах справи доказів, головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органу державного архітектурно-будівельного контролю та ринкового нагляду Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві Близнюк Л.Л. проведено позапланову перевірку на об`єкті Реконструкція нежитлових приміщень підвалу та приміщення першого поверху ресторану Черноморка на вул. Олеся Гончара, 15/3 у Шевченківському районі м. Києва , за результатами якої складено акт перевірки від 29.03.2019 №б/н., в якому встановлено наступні порушення вимог законодавства:

- під час перевірки приміщень підвалу та першого поверху ресторану Черноморка на вул. Олеся Гончара, 15/3 у Шевченківському районі м. Києва встановлено, що згідно з витягом Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 23.05.2014, номер запису про право власності №5769848, власником нежитлового приміщення №№ 1, 2, 3 (групи приміщень №80) (літера А) є ПП Фірма - АІС , також відповідно до реєстраційного посвідчення, виданого Київським міським бюро технічної інвентаризації від 14.10.1999, власником нежитлового приміщення в літ. А є ПП Фірма - АІС , яким самовільно виконано будівельні роботи із перепланування нежитлового приміщення №№ 1,2,3 (групи приміщень №80) (літера А) поверх 1 шляхом демонтажу внутрішніх перегородок між приміщеннями №№ 1,2,3 (згідно з технічним паспортом, виданим Київським міським бюро технічної інвентаризації, та реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна від 26.01.2012) та зі сторони вул. Стрітенської влаштовано сходи до зазначеного вище приміщення;

- до нежитлового приміщення №№ 1,2,3 (групи приміщень №80) (літера А) прибудовано санвузол та додаткове приміщення невизначеного призначення;

- між нежитловими приміщеннями підвалу літ. А №16 та приміщеннями першого поверху №6 (згідно з поповерховими планами Київського міського бюро технічної інвентаризації (надалі - план БТІ) влаштовано проріз в плиті перекриття та сходинковий марш;

- з підвального нежитлового приміщення літ. А влаштовано додатковий шостий віконний проріз зі сторони вул. Стрітенської. Також фактичне планування перегородок, влаштування дверних прорізів підвального нежитлового приміщення літ. А не відповідають матеріалам інвентаризаційної справи, а саме: відсутні перегородки між приміщеннями №16 та №№ 10, 17; з приміщення в„–16 влаштовано віконний та дверний проріз в приміщення кухні. З кухні замість дверних прорізів влаштовано вікна.

- демонтовано перегородки нежитлових приміщень першого поверху літ А, а саме: між приміщеннями №№ 1,2,3,4,5,6,7, VII (згідно з планом БТІ).

- повітроводи витяжної вентиляції із вищевказаних приміщень прокладені по фасаду житлового будинку.

На підставі викладеного, Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві видано ТОВ Черноморка на Гончара припис від 29.03.2019, яким заборонено з 29.03.2019 експлуатацію нежитлових приміщень першого та підвального поверху в літ. А ресторану Черноморка на вул. Олеся Гончара 15/3 у Шевченківському районі м. Києва до усунення виявлених порушень.

Вважаючи вказаний припис протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.

Нормативно-правовим актом, який встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів, є Закон України Про регулювання містобудівної діяльності (тут і надалі у редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно з положеннями статті 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 9 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553 у редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин (надалі - Порядок №553), державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва.

Згідно з п.п. 12 та 13 Порядку №553, посадові особи органу державного архітектурно-будівельного контролю під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю зобов`язані, зокрема, ознайомлювати суб`єкта містобудування чи уповноважену ним особу з результатами державного архітектурно-будівельного контролю у строки, передбачені законодавством.

Суб`єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, має право, зокрема, бути присутнім під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.

Приписами пп. 3 п. 11 Порядку №553 передбачено, що посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю мають право видавати обов`язкові для виконання приписи щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.

Відповідно до п. 17 Порядку №553, у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.

На підставі системного аналізу наведених правових норм вбачається, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється щодо суб`єктів містобудування, якими, зокрема, є замовники. Після проведення перевірки контролюючий орган, у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складає протокол разом з приписом. Один примірник припису надає суб`єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль. Виконання цього припису покладається на суб`єкта містобудування.

Аналогічна правова позиція міститься в постанові Верховного Суду від 13.02.2018 у справі №464/2858/17.

Відповідно до ч. 1 ст. 39 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.

Аналогічні положення щодо прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів містяться у Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 №461.

Відповідно до ч. 8 ст. 39 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , експлуатація закінчених будівництвом об`єктів, не прийнятих (якщо таке прийняття передбачено законодавством) в експлуатацію, забороняється.

У свою чергу, відповідальність юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (суб`єктів містобудування) за правопорушення у сфері містобудівної діяльності встановлена Законом України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності .

Згідно з п. 4 ч. 2 ст. 2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності , суб`єкти містобудування, які є замовниками будівництва об`єктів (у разі провадження містобудівної діяльності), або ті, що виконують функції замовника і підрядника одночасно, несуть відповідальність у вигляді штрафу, зокрема, за такі правопорушення як експлуатація або використання об`єктів будівництва, не прийнятих в експлуатацію.

Отже, зазначена норма Закону передбачає відповідальність за порушення законодавства у сфері містобудівної діяльності суб`єктів містобудування, які є замовниками будівництва об`єктів (у разі провадження містобудівної діяльності), або тими, хто виконує функції замовника і підрядника одночасно.

З огляду на викладене, суд вказує, що обов`язок введення об`єктів будівництва в експлуатацію, відповідальність за експлуатацію об`єктів, не введених в експлуатацію, можуть стосуватися лише тих суб`єктів, які після закінчення будівництва та початку використання, маючи відповідний обов`язок, не ввели об`єкти містобудування в експлуатацію, за що встановлена визначена відповідальність.

Такий висновок узгоджується з правовою позицією, викладеною у постановах Верховного Суду України від 04.03.2014 у справі №21-433а13 та Верховного Суду від 13.02.2018 у справі №826/19576/13-а.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , замовник - фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву.

Як вбачається зі змісту акту перевірки, що також підтверджено представниками сторін, власником перевіряємого об`єкту є ПП Фірма - АІС , яким, за твердженням перевіряючих, самовільно виконано будівельні роботи із перепланування нежитлового приміщення. З огляду на викладене, саме ПП Фірма - АІС слід вважати замовником будівництва, який несе відповідальність, зокрема, й за введення об`єкта в експлуатацію.

При цьому, зі змісту договору оренди нерухомого майна від 11.09.2018, укладеного між ПП Фірма - АІС та ТОВ Черноморка на Гончара вбачається, що позивач є орендарем нежитлового приміщення, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Олеся Гончара, 15/3, літ. А.

За таких обставин суд дійшов до висновку, що ТОВ Черноморка на Гончара не є замовником або іншим суб`єктом містобудівної діяльності щодо спірного об`єкта нерухомого майна.

Відтак, оскаржуваний припис від 29.03.2019 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, адресований ТОВ Черноморка на Гончара , тобто суб`єкту, який не є замовником, та, відповідно, не може виконати даний припис.

При цьому, суд звертає увагу на безпідставність тверджень представника відповідача про те, що оскаржуваним приписом відповідач лише вимагає від позивача, як орендаря та фактичного користувача об`єкта нерухомості, заборонити експлуатацію нежитлових приміщень до усунення допущених порушень, оскільки останнім не враховано, що приписи ст. 39 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності чітко встановлюють те, що прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів є обов`язком замовника будівництва. Таким чином, суб`єкт, якому адресовано припис, - ТОВ Черноморка на Гончара , - не несе відповідальність за введення об`єкта будівництва в експлуатацію та, відповідно, не має повноважень щодо усунення виявленого порушення у сфері містобудівної діяльності.

З урахуванням всього викладеного вище, суд дійшов до висновку, що оскаржуваний припис від 29.03.2019 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, адресований ТОВ Черноморка на Гончара , є протиправним та такими, що підлягає скасуванню.

У силу ч.ч. 1 та 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Беручи до уваги викладене, суд дійшов до висновку про обґрунтованість позовних вимог та задоволення останніх у повному обсязі.

Згідно з ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з наявної у матеріалах справи квитанції про сплату від 17.04.2019 №1052, позивачем під час звернення з даним позовом до суду сплачено судовий збір у розмірі 1 921,00 грн., який підлягає присудженню на користь останнього у повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 12, 77, 139, 246, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати припис Державної архітектурно-будівельної інспекції України в особі Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві від 29.03.2019 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, адресований Товариству з обмеженою відповідальністю Черноморка на Гончара .

Присудити здійснені Товариством з обмеженою відповідальністю Черноморка на Гончара (код ЄДРПОУ 42425496, адреса: 01001, м. Київ, вул. Михайлівська, 24А) документально підтверджені судові витрати у розмірі 1 921,00 грн. (однієї тисячі дев`ятисот двадцяти однієї грн. 00 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України (код ЄДРПОУ 37471912, адреса: 01133, м. Київ, бульвар Лесі Українки, 26).

Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Т.О. Скочок

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення20.07.2020
Оприлюднено21.07.2020
Номер документу90475184
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/6752/19

Рішення від 20.07.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Ухвала від 02.07.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Ухвала від 02.07.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Ухвала від 10.06.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Ухвала від 14.05.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Ухвала від 23.04.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні