Рішення
від 08.07.2020 по справі 907/549/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

08.07.2020 м. Ужгород Справа № 907/549/19

Суддя Господарського суду Закарпатської області Андрейчук Л.В., розглянувши матеріали справи

за позовом Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Закарпатгаз", м. Ужгород

до відповідача Управління освіти, молоді та спорту Мукачівської міської ради, м. Мукачево

за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Закарпатська енергосервісна компанія", м. Мукачево

про стягнення 445432,53 грн.

секретар судового засідання - Корольчук М.М.

За участю представників сторін:

від позивача - Бочкор А.П., довіреність № 007Др-128-1219 від 23.12.2019;

від відповідача - Ільтьо І.І., головний спеціаліст юридичного відділу, положення від 20.02.2020 № 1792;

від третьої особи - не з`явився

СУДОВІ ПРОДЕДУРИ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Управління освіти, молоді та спорту Мукачівської міської ради, яким просить стягнути з відповідача суму у розмірі 445 432,53 грн. вартості необлікованого об`єму природного газу, у зв`язку з виявленням у відповідача порушення на ринку природного газу, яке передбачене пп. 5 п 1 Глави 2 Розділу ХІ Кодексу ГРС, а саме несанкціонованого підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку), що є підставою для перерахунку об`ємів (обсягів) розподіленого природного газу по об`єкту Споживача відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем. Посилається на умови Договору розподілу природного газу, пп. 5 п. 1 глави 2 Розділу ІХ Кодексу газорозподільчих систем (далі - Кодексу ГРС), п. 3 Глави 4 Розділу XI Кодексу ГРС, пп. 1 п. 11 Глави V Розділу XI Кодексу ГРС та пп. 13 п. 2 ст. 59 Закону України Про ринок природного газу .

Відповідачем подано відзив на позовну заяву (вих. № 511/01-38 від 01.10.2019), яким відповідач просив у задоволенні позову відмовити з підстав, викладених у ньому.

Відповідачем подано заяву від 07.10.2019. про залучення третьої особи без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю Закарпатська енергосервісна компанія .

В подальшому, ТОВ Закарпатська енергосервісна компанія також подано заяву вих. № 26 від 01.11.2019 про вступ у справу як третьої особи без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.

Ухвалою суду від 05.11.2019 до участі у справі залучено третю особу, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю Закарпатська енергосервісна компанія .

Третьою особою надано письмові пояснення з приводу спору.

В ході підготовчого провадження сторони та третя особа подали додаткові письмові пояснення у справі.

Ухвалою суду від 27.05.2020 за наслідками проведення підготовчого судового засідання закрито підготовче провадження у справі, справу призначено до розгляду по суті.

Відповідно до ст. 233 Господарського процесуального кодексу України рішення у справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами дослідження та оцінки доказів, поданих учасниками спору.

АРГУМЕНТИ СТОРІН.

Правова позиція позивача.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що згідно з пп. 8 п. 7.1. договору розподілу природного газу Оператор ГРМ зобов`язується, зокрема, здійснювати перерахунок об`ємів (обсягів) розподіленого природного газу по об`єкту Споживача відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем. Пунктом 2.3. Договору передбачено, що окрім договору Сторони зобов`язуються керуватись Законом України Про ринок природного газу та Кодексом газорозподільних систем (далі Кодекс ГРС). Підпунктом 5 п 1 Глави 2 Розділу ХІ Кодексу ГРС передбачено, до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать: несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку). У зв`язку з виявленим порушенням, відповідно до умов Договору з розподілу та норм Кодексу ГРС, споживач зобов`язаний компенсувати Оператору ГРМ вартість необлікованого через порушення об`єму природного газу на заявлену суму.

Заперечення відповідача.

Послуги з технічного, оперативного та диспетчерського обслуговування котельні в дошкільному навчальному закладі № 3 у 2019 році забезпечуються ТОВ Закарпатська енергосервісна компанія на підставі договору № 10/п від 30.01.2019 року, який укладений між ним та Управлінням освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Мукачівської міської ради.

При цьому, підписант акту про порушення ОСОБА_1 обслуговував котельне обладнання в дошкільному навчальному закладі № 3 у період з 02.01.2019 по 15.04.2019 на підставі цивільно-правового договору, який був укладений між ним та ТОВ Закарпатська енергосервісна компанія 02.01.2019 року. Відтак, на дату 19.04.2019 року (Акт про порушення від 19.04.2019 року) ОСОБА_1 ніякого відношення до котельного обладнання в дошкільному навчальному закладі № 3 не мав, а тому підстав для визначення його в статусі представника споживача не має, відтак, твердження позивачам про ознайомлення споживача з актом про порушення та його підписання споживачем є помилковим.

З матеріалів справи неможливо встановити скільки одиниць газоспоживаючого обладнання ATON було виявлено представником АТ Закарпатгаз та скільки одиниць газоспоживаючого обладнання ATON було підключено до газової мережі.

Неправильно здійснено нарахування необлікованих об`ємів природного газу, оскільки не вірно визначено період перерахунку та режим роботи обладнання.

Крім цього зазначає, що акт про порушення не відповідає формі акту про порушення, затвердженого Додатком 16 Кодексу ГРС.

Письмові пояснення третьої особи.

Третя особа не погоджується з позовними вимогами. Вважає, що не заслуговують на увагу доводи позивача про те, що два коти АТОN можуть працювати безперервно по 24 години на добу кожний день. Котли ATON обладнані автоматикою, яка при досягненні температури повітря в приміщенні ДНЗ № 3 заданої величини автоматично вимикає котли, а коли температура повітря впаде нижче заданої величини - вмикає їх.

Одночасна робота двох котлів не передбачалась, оскільки немає такої потреби.

Додаткові пояснення позивача.

Позивач повідомив, що на адресу АТ Закарпатгаз надійшов лист від Відповідача № 10-15/235 від 17.04.2019 року про проведення опломбування газових лічильників навчальних закладів, що знаходяться на балансі управління освіти, у зв`язку з закінченням опалювального періоду. Обставини прибуття працівника АТ Закарпатгаз на об`єкт Відповідача з метою виконання зазначеної вище заяви споживача та виявлення порушення, детально описано в нотаріально завіреній заяві свідка ОСОБА_2 , яку додано до матеріалів справи. З матеріалів фото фіксації порушення, що є додатком до акту про порушення від 19.04.2019 року, чітко видно підключені до системи газопостачання два газові котли АТОН. Через 6 місяців після виявлення порушення та подання позову до суду, листом від 01.10.2019 № 533/01-28 Відповідач звернувся до АТ Закарпатгаз про видачу технічних умов на заміну газового лічильника у зв`язку з заміною котлів Прометей 29 кВт 2 штуки на котли АТОН 50 кВт в кількості 2 шт.

Всю відповідальність за забезпечення своїх уповноважених представників для участі у заходах з припинення газопостачання у зв`язку із закінченням опалювального періоду, проведеної за заявою Відповідача від 17.04.2019 року, складання та підписання за їх участі різного виду актів, несе саме Відповідач.

Відповідно до п 3.1. Глави 3 Розділу V Правил безпеки системи газопостачання № 28 від 15.05.2015, на підприємстві, де експлуатується система газопостачання власними силами, повинна бути створена газова служба, затверджено відповідне положення про газову службу та визначено особу, відповідальну за газове господарство.

Додаткові пояснення відповідача.

Відповідач стверджує, що при обстеженні котла ТМ Атон АОГВД-50Х, встановленого за адресою: м. Мукачево, вул. Крилова 52, ДНЗ № 3, яке відбулося, через три місяці після виявлення порушення, а саме 16.07.2020, виявлено, що котел не заповнено водою, ознак експлуатації не виявлено, відсутнє підключення до електромережі, котел перебуває в консервованому стані. Також зазначає, що заява свідка не може підтверджувати підставність та обґрунтованість позовних вимог позивача, оскільки містить суперечності та неточності, а її зміст спростовується наявними в матеріалах справи доказами.

Додаткові письмові пояснення третьої особи.

Витрати газу протягом опалювального періоду 2018-2019 рр. менші за попередні періоди та свідчать про використання тільки одного опалювального котла Атон-50. Резервний котел був підключений до системи теплопостачання таким чином, що експлуатація двох котлів одночасно фактично неможлива. Існуюча внутрішня система газопостачання в котельні відповідно до проектної документації розрахована для роботи двох котлів Прометей , потужністю 29 кВт кожний, споживання яких складає 6.92 м 3 /год. разом.

ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ.

29 січня 2019 року між АТ Закарпатгаз та Управлінням освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Мукачівської міської ради укладено у письмовій формі типовий договір розподілу природного газу № 42ВВ880-460-19.

Згідно з додатком № 4 до типового договору розподілу природного газу, адреса об`єкта - м. Мукачеве, вул. Крилова, 62, перелік точок комерційного обліку об`єкта споживача - лічильник МКМ G-6, заводський № 29871, найменування газоспоживаючого обладнання - Котел Прометей номінальною потужністю 3,46 м.куб./год (29 кВт) в кількості 2 шт.

Вказана обставина також додатково підтверджена актом на пуск природного газу від 25.04.2016, який наявний в матеріалах справи.

На підставі Наказу № 28/аг від 09.04.2019 Про закінчення опалювального періоду 2018-2019 років в закладах освіти м. Мукачева наказано обслуговуючій компанії ТОВ Закарпатська енергосервісна компанія припинити опалювальний період в навчальних закладах міста з 12.04.2019 року( підпункт 1 пункту 1 Наказу).

На адресу АТ Закарпатгаз 17.04.2019 надійшов лист Управління освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Мукачівської міської ради № 10-15/235 від 17.04.2019 року з клопотанням про проведення опломбування газових лічильників навчальних закладів, що знаходяться на балансі управління освіти, у зв`язку з закінченням опалювального періоду.

На виконання зазначеного листа, 19.04.2019 року з метою припинення газопостачання на об`єкті споживача, працівниками АТ Закарпатгаз здійснено обстеження вузла обліку та газовикористовуюючого обладнання.

Проведеним обстеженням виявлено порушення на ринку природного газу, які зафіксовані Актом про порушення № 84 від 19.04.2019 року, а саме: несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку).

Актом перевірки ВОГ та системи газопостачання, що не є побутовим № 928 від 19.04.2019 року встановлено самовільно замінене газоспоживаюче обладнання, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку. Усунуто, опломбовано котел Атон - 50 кВт 1 штука, №С42285221. Газоспоживаюче обладнання АТОН 50 кВт 2 штуки.

Акт про порушення та акт перевірки підписані без жодних зауважень та пояснень ОСОБА_1 , який зазначений в акті про порушення як представник споживача - оператор. Працівником позивача ОСОБА_2. подано суду в якості доказу заяву свідка, якою остання підтверджує, що ОСОБА_1 був присутній при фіксуванні порушення оператором котельні відповідача.

З метою усунення порушення здійснено припинення постачання газу на один котел, шляхом його опломбування, про що зазначено в акті по порушення. Другий котел представниками АТ Закарпатгаз не опломбовувався, натомість, було здійснено припинення газопостачання на всьому об`єкті шляхом опломбування вхідного крану на стояку, про що складено акт про припинення газопостачання № 278 від 19.04.2019.

Вказані обставини підтверджуються також нотаріально завіреною заявою свідка - ОСОБА_2., наявною в матеріалах справи.

Листом від 20.05.2019р. № 10347 позивач надіслав відповідачу повідомлення про розгляд акту про порушення комісією з розгляду актів про порушення, яке відбудеться 28.05.2019 року о 14 год. 00 хв. Листом також запропоновано відповідачу взяти участь у засіданні комісії та надати необхідні документи і пояснення з приводу виявленого порушення.

В подальшому, рішенням комісії з розгляду актів про порушення від 28.05.2019 (акт про виправлення описки в рішенні комісії з розгляду актів про порушення від 04.06.2019) - задоволено Акт про порушення № 84 від 19.04.2019р., складений за адресою: Закарпатська обл., м. Мукачево, вул. Крилова, 62 стосовно споживача - Управління освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Мукачівської міської ради.

Згідно з актом-розрахунком необлікованого об`єму природного газу від 28.05.2019, Оператором ГРМ перераховано об`єм спожитого газу за номінальною потужністю газового обладнання за 6 місяців що передували дню виявлення порушення з 19.10.2018 до 19.04.2019 - день виявлення та усунення порушення (акт про порушення від 19.04.2019, акт про припинення газопостачання від 19.04.2019). Перерахований до сплати об`єм природного газу становить 42 706,20 м. куб., а його вартість, яку Відповідач на підставі зазначених вище норм має компенсувати Оператору ГРМ АТ Закарпатгаз - становить 445 432,53 грн.

Надіслана відповідачу Вимога про компенсацію вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу була залишена відповідачем без задоволення.

В подальшому, відповідачем було проведено додаткове обстеження, зокрема, щодо підключення до системи газопостачання лише одного, а не двох котлів, за результатами якого 09.10.2019 складено акт про порушення № 129 та акт перевірки № 2911 , які підписані без жодного зауваження та заперечення завгоспом ДНЗ № 3 Тангел Октавією Омелянівною .

Так, Актом про порушення № 129 від 09.10.2019 року зафіксовано наступне: самовільна заміна газоспоживаючого обладнання котел Атон 50 кВт 1 штука. Споживач зняв згін (від`єднав від системи газопостачання) котел Атон 50 кВТ, який був опломбований актом про порушення від 19.04.2019 № 84.

З матеріалів фото- та відеофіксації порушення, що є додатком до акту про порушення від 09.10.2019, вбачається, що на момент проведення повторного обстеження, один котел Атон від системи газопостачання відповідачем вже відключений шляхом демонтування труби, якою він був під`єднаний до системи газопостачання.

Актом перевірки № 2911 від 09.10.2019 зафіксовано наступне: на момент обстеження виявлено факт самовільно заміненого газоспоживаючого обладнання, а саме 2 котли Прометей 36 кВт замінено на 2 котли Атон 50 кВт.

Після виявлення порушення листом від 01.10.2019 № 533/01-28 відповідач звернувся до АТ Закарпатгаз про видачу технічних умов на заміну газового лічильника у зв`язку з заміною котлів Прометей 29 кВт 2 штуки на котли АТОН 50 кВт в кількості 2 шт., копія якого наявна в матерілах справи.

ПРАВОВА ОЦІНКА СУДУ.

Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) відповідно до Закону України Про ринок природного газу (далі Закон) затверджено Постановою від 30.09.2015 N 2494 Кодекс газорозподільних систем (далі - Кодекс), який визначає взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем.

Пункт 1 глави 1 Розділу VI Кодексу газорозподільних систем визначає, що суб`єкти ринку природного газу (у тому числі споживачі), які в установленому законодавством порядку підключені до газорозподільних систем, мають право на отримання/передачу природного газу зазначеними газорозподільними системами за умови дотримання ними вимог Кодексу та укладення договору розподілу природного газу.

На виконання вимог статей 12 та 40 Закону постановою НКРЕКП від 30.09.2015 N2498НКРЕКП (зареєстрована у Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за N1384/27829) затверджено Типовий договір розподілу природного газу (далі - Договір):

який є публічним, регламентує порядок та умови переміщення природного газу з метою фізичної доставки Оператором ГРМ обсягів природного газу, які належать споживачам (їх постачальникам), до об`єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи (п.1.1.Договору);

умови цього Договору однакові для всіх споживачів України та розроблені відповідно до Закону і Кодексу (п.1.2.);

договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України на невизначений строк. Фактом приєднання Споживача до умов цього Договору (акцептування договору) є вчинення Споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти Договір, зокрема, надання підписаної Споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовим) до цього Договору, яку в установленому порядку Оператор ГРМ направляє Споживачу Інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього Договору, та/або сплати рахунка Оператора ГРМ, та/бо документально підтверджене споживання природного газу (1.3.);

за умовами договору Оператор ГРМ зобов`язується надати споживачу послугу з розподілу природного газу, а споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначенні цим договором (п.2.1);

Згідно з ст. 40 Закону України Про ринок природного газу за договором розподілу природного газу Оператор ГРС зобов`язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу.

Умови приєднання до Договору розподілу природного газу відповідачем виконано. Управління освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Мукачівської міської ради надіслало на адресу АТ Закарпатгаз заяву-приєднання № 42ВВ880-460-19 від 29.01.2019 (далі - Заява приєднання ) до умов публічного договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) (далі - Договір розподілу ).

Крім цього, відповідно до п.п. 6 п. 7.1 Договору, на вимогу споживача 29.01.2019 між АТ Закарпатгаз та Управлінням освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Мукачівської міської ради укладено у письмовій формі типовий договір розподілу природного газу № 42ВВ880-460-19, за умовами якого відповідач зобов`язаний виконувати його умови, та несе передбачену законом відповідальність за невиконання чи не належне виконання своїх обов`язків (Розділ VIII Договору розподілу).

Пунктом 2.3. Договору передбачено, що окрім договору Сторони зобов`язуються керуватись Законом України Про ринок природного газу та Кодексом газорозподільних систем (далі Кодекс ГРС).

Умовами Договору передбачено обов`язки Споживача: здійснювати розрахунки в розмірі, строки та порядку, визначені цим Договором; не допускати несанкціонованого відбору природного газу; дотримуватись інших вимог цього Договору та Кодексу газорозподільних систем. (пункт 7.4 Договору).

Відповідно до пп. 8 п. 7.1. Договору, Оператор ГРМ зобов`язується, зокрема, здійснювати перерахунок об`ємів (обсягів) розподіленого природного газу по об`єкту Споживача відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем.

Відповідно до пункту 8.1 Договору, Сторони несуть відповідальність згідно з Договором і чинним законодавством України.

Порядок експлуатації комерційного вузла обліку визначений Главою 6 Розділу X Кодексу ГРС.

Власник комерційного вузла обліку газу (далі - ВОГ ) забезпечує належний технічний стан комерційного ВОГ та його складових (зокрема і засобу вимірювальної техніки - ЗВТ ), а також проведення періодичної повірки ЗВТ (крім населення) в порядку, визначеному главою 7 цього розділу, та відповідає за дотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових (ЗВТ).

Відповідно до п. 5.5. Розділу 5 Правил безпеки системи газопостачання № 285 від 15.05.2015, заміна газового обладнання виконується за заявою власника (орендаря (наймача)) до газорозподільного підприємства суб`єктом господарювання, який має дозвіл на виконання зазначених робіт, виданий центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю. Заміна обладнання оформлюється ескізом у разі заміни газового обладнання без зміни функціонального призначення, потужності та системи димовідведення. В інших випадках - з оформленням виконавчо-технічної документації. Відключення газу перед заміною газового обладнання здійснюється газорозподільним підприємством за заявою власника (балансоутримувача та/або орендаря (наймача)). Пуск газу після заміни газового обладнання проводиться газорозподільним підприємством за зверненням власника (балансоутримувача та/або орендаря (наймача)) після проведення інструктажу із безпечної його експлуатації. Документи щодо заміни газового обладнання передаються до архіву газорозподільного підприємства.

Пунктом 4 глави I розділу I Кодексу ГРМ визначено поняття, зокрема:

- несанкціонованого відбору природного газу - відбір (споживання) природного газу з газорозподільної системи з порушенням вимог чинного законодавства, зокрема цього Кодексу ГРМ;

- несанкціонованого підключення газових приладів - самовільне під`єднання споживачем газових приладів чи пристроїв (устаткування) на об`єкті, який обліковується за нормами споживання, або внаслідок під`єднання яких перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку).

Натомість відповідачем допущено порушення зазначених норм.

Відповідно до акту на пуск природного газу від 25.04.2016 року та додатку № 4 до договору розподілу природного газу від 29.01.2019, на об`єкті відповідача, що знаходиться за адресою: м. Мукачеве, вул. Крилова, 62, встановлено лічильник газу МКМ G-6 заводський № 29871, найменування газоспоживаючого обладнання - Котел Прометей номінальною потужністю 3,46 м.куб./год (29 кВт) в кількості 2 шт.

Працівниками АТ Закарпатгаз 19.04.2019 на вищезазначеному об`єкті відповідача, під час проведення обстеження вузла обліку виявлено порушення на ринку природного газу, яке кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу (крадіжка газу), а саме: несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку) (пп. 5 п 1 Глави 2 Розділу ХІ Кодексу ГРС).

Відповідно до наведених вище норм, внаслідок виявлених порушень споживача здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу.

Акт про порушення відповідно до положень глави 5 Розділу ХІ Кодексу ГРС 28.05.2019 розглянуто та задоволено комісією АТ Закарпатгаз з розгляду актів про порушення.

Пунктом 3 Глави 4 Розділу ХІ Кодексу ГРС, у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення комерційного ВОГ (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку), розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за номінальною потужністю газового обладнання за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.

Відповідно до вищевказаних норм Кодексу ГРС, Оператором ГРМ перераховано об`єм спожитого газу за номінальною потужністю газового обладнання за 6 місяців, що передували дню виявлення порушення з 19.10.2018 до 19.04.2019 - день виявлення та усунення порушення.

Перерахований до сплати об`єм природного газу, відповідно до розрахунку позивача, який наявний в матеріалах справи, становить 42706,20 м. куб. (24 год. на добу), а його вартість на підставі зазначених вище норм Кодексу ГРМ становить 445432,53 грн.

Однак, в процесі судового розгляду справи, судом встановлено, що відповідно до п. 3.2 Статуту дошкільного навчального закладу № 3 режим роботи дошкільного навчального закладу складав лише 10,5 годин на добу.

Відтак, перерахований до сплати об`єм природного газу становить 13678,40 м. куб., а його вартість, яку відповідач має компенсувати Оператору ГРМ АТ Закарпатгаз - становить 141 684,27 грн.

Донарахування об`єму природного газу у зв`язку з виявленим порушенням є одним із засобів обліку протранспортованого природного газу, що передбачений Кодексом ГРС, який згідно з умовами Договору розподілу природного газу, поширюється на Сторін Договору.

Підпункт 1 п. 11. глави V Розділу XI Кодексу газорозподільних систем передбачає, що якщо розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припав на період до 01 числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення (тобто до закритого балансового періоду), його вартість в повному обсязі має бути компенсована споживачем (несанкціонованим споживачем) Оператору ГРМ - тобто АТ Закарпатгаз .

Відповідно до ст. 59 Закону Про ринок природного газу , суб`єкти ринку природного газу, які порушили законодавство, що регулює функціонування ринку природного газу, несуть відповідальність згідно із законом. Відповідно до пп. 2 п. 2 даної статті правопорушенням на ринку природного газу, зокрема, є несанкціонований відбір природного газу.

Відповідно до пп. 13 п. 2 ст. 59 Закону Про ринок природного газу правопорушенням на ринку природного газу зокрема є порушення технічних регламентів, норм, правил і стандартів.

Відповідно до ч. 1 ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства.

Відповідно до ст. 610 ЦК України, порушення зобов`язання - це його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання.

Пунктом 4 ст. 611 цього ЦК України визначено, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.

Враховуючи викладене, відповідач зобов`язаний компенсувати ПАТ Закарпатгаз вартість перерахованого обсягу природного газу.

Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судовому рішенні, суд спирається на висновки, що зробив Європейський суд з прав людини від 18.07.2006р. у справі Проніна проти України , відповідно до яких п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі ст.6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.

Позивач належними та допустимими доказами довів обставини, що наведені у позовній заяві і стосуються факту допущеного відповідачем порушення. Тому з врахуванням корегування судом проведеного позивачем розрахунку вартості перерахованого обсягу спожитого газу, його вимоги підлягають до задоволення у встановленій судом частині, а саме: 141 684,27 грн.

Стосовно заперечень відповідача, які стосуються акту про порушення.

Виявлене у відповідача порушення зафіксовано актом про порушення № 84 від 19.04.2019 року, за участю оператора котельні ОСОБА_1 ,

Як вбачається з п. 2 акту про порушення, вказаний акт підписано ОСОБА_1 в графі: за участю споживача (його представника) , в той же час, на другий сторінці акту вказано, що даний акт підписано у графі незацікавлена особа ОСОБА_1. .

Відтак, представник відповідача, під час судового засідання стверджував, що акт підписаний незацікавленою особою, тобто неналежним представником.

Водночас вказані доводи відповідача не заслуговують на увагу, оскільки для кваліфікації порушення на ринку природного газу має значення сам факт допуску представника АТ Закарпатгаз до газових котлів та виявлення вказаного правопорушення, і як наслідок, фіксація виявленого правопорушення споживачем.

Формальні вимоги не можуть ставитися в залежність від виявленого правопорушення, зокрема, стосовно вчинення відповідачем дій, які стали підставою для його виявлення шляхом допуску до газових котлів. Вказані формальні вимоги не можуть також бути підставою для звільнення відповідача від відповідальності. Більше того, відповідач не заперечує того факту, що вказана особа допустила (відкрила приміщення котельні) представника АТ Закарпатгаз ОСОБА_2 . до газових котлів.

Зазначене узгоджується з пп. 4 пункту 7.4 Типового договору розподілу природного газу, яким передбачено обов`язок споживача забезпечувати представникам Оператора ГРМ доступ на власний об`єкт, зокрема для виконання робіт з припинення та відновлення газопостачання тощо.

Відповідно до п 3.1. Глави 3 Розділу V Правил безпеки системи газопостачання № 28 від 15.05.2015, на підприємстві, де експлуатується система газопостачання власними силами, повинна бути створена газова служба, затверджено відповідне положення про газову службу та визначено особу, відповідальну за газове господарство.

Припинення газопостачання ініційоване самим відповідачем згідно з заявою від 17.04.2019, відтак саме відповідач забезпечував уповноважених представників для їх участі в заходах з припинення газопостачання, складання та підписання складених за результатами актів.

Більше того, звернувшись до позивача з листом від 01.10.2019 № 533/01-28 (тобто вже в процесі розгляду судової справи) про видачу технічних умов на заміну газового лічильника у зв`язку з заміною котлів Прометей 29 кВт 2 штуки на котли АТОН 50 кВт в кількості 2 шт. (через шість місяців після виявлення правопорушення), відповідач додатково підтвердив факт самовільної заміни газових котлів, правопорушення щодо несанкціонованої заміни газових котлів та, як наслідок, несанкціонованого відбору природного газу.

Суд відхиляє доводи третьої особи стосовно того, що витрати газу протягом опалювального періоду 2018-2019 рр. менші за попередні періоди та свідчать про використання тільки одного опалювального котла Атон-50, а резервний котел був підключений до системи теплопостачання таким чином, що експлуатація двох котлів одночасно фактично неможлива, оскільки належних доказів на підтвердження своїх доводів третьою особою надано не було. Крім цього, згідно з додатком 4 до типового договору розподілу природного газу, підписаного відповідачем, величина приєднаної потужності об`єкту відповідача становить 10,49 метрів кубічних на годину, тобто є значною більшою, ніж сумарна номінальна потужність двох котлів Прометей (29 кВт - 3,46 м.куб./год кожен).

Кодекс газорозподільних систем, який затверджений Постановою НКРЕКП № 2494 від 30.09.2015, є підзаконним нормативно-правовим актом та містить виключно примірну форму акту про порушення. Наявна в матеріалах справи форма акту про порушення не суперечить Кодексу ГРС, а лише доповнює зміст самого акту про порушення.

Хибними є твердження відповідача щодо контрольного огляду показників, оскільки показники зазначені в акті приймання-передачі послуг з розподілу природного газу за березень 2019 року не є контрольним оглядом показників, враховуючи п. 4 глави 3 розділу ІХ Кодекс газорозподільних систем, відповідно до якого: споживач, який є власником комерційного ВОГ, зобов`язаний протягом трьох календарних днів після закінчення розрахункового газового місяця надати Оператору ГРМ у спосіб та за формою, визначеними договором розподілу природного газу, звіт про дані комерційного вузла обліку за розрахунковий період. При цьому, якщо комерційний ВОГ обладнаний обчислювачем чи коректором об`єму природного газу, до звіту додаються роздруковані звіти з обчислювача чи коректора об`єму природного газу про добові та/або погодинні дані споживання природного газу, протокол про втручання в роботу комерційного ВОГ та протокол аварійних/діагностичних повідомлень.

Отже, внаслідок самовільного, тобто без погодження з Оператором ГРМ, підключення до газової мережі котлів Атон в кількості 2 шт. потужністю 50 кВт кожний (5,6 м.куб/год), сумарна номінальна потужність газоспоживаючих приладів на об`єкті відповідача склала 11,2 м.куб/год. (враховуючи величину приєднаної потужності 10,49 м.куб/год.) і перевищила максимальний діапазон обчислення лічильника газу, який становить лише 10 м.куб/год.

Наказом Державного стандарту України № 139 від 29.03.1996 затверджено ДСТУ 3336-96 лічильники газу побутові (загальні технічні умови).

Відповідно до п. 5.1.2 ДСТУ 3336-96, значення об`ємних витрат лічильників і допустимі витрати тиску на них повинні відповідати зазначеним у таблиці 1: вимірювання витрат газу лічильника типорозміру G 6 становить: Мінімальні витрати газу = 0,060 м 3 /год, Максимальні витрати газу = 10 м 3 /год, Номінальні витрати газу = 6 м 3 /год

Отже, максимальна витрата газу встановленого газоспоживаючого обладнання, яку може облікувати даний лічильник газу та за якої забезпечуються робочі умови лічильника газу, становить 10 м 3 /год. У разі перевищення цієї вимірюваної витрати покази лічильника є недостовірними.

Розподіл судових витрат .

Судові витрати на підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

При зверненні з позовом позивачем подано орієнтовний розрахунок судових витрат, який складався з витрат на оплату судового збору в розмірі 6681,49 грн. та витрат на професійну правничу допомогу на суму 25000 грн.

З огляду на відсутність будь-яких доказів, якими би підтверджувався вказаний розмір витрат на професійну правничу допомогу (як от Договору про надання правничої допомоги, детальний опис робіт, виконаних адвокатом тощо), який сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, суд не розподіляє судові витрати в цій частині. В зв`язку з цим, не розглядається судом і клопотання відповідача про зменшення судових витрат на правову допомогу позивача.

Відтак, на відповідача покладається 2124,71 грн. витрат на оплату судового збору.

Враховуючи наведене та керуючись статтями 2, 13, 73, 74, 81, 129, 236, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

У Х В А Л И В:

1. Позов задовольнити частково.

2. Стягнути з Управління освіти, молоді та спорту Мукачівської міської ради (89600, Закарпатська обл., м. Мукачево, площа Духновича, буд. 2, код ЄДРПОУ 02143413) на користь Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Закарпатгаз (88015, Закарпатська обл., м. Ужгород, вул. Погорєлова, 2, код ЄДРПОУ 05448610) суму в розмірі 141684,27 грн . (сто сорок одна тисяча шістсот вісімдесят чотири гривні 27 копійок) вартості необлікованого об`єму природного газу.

3. В іншій частині позовних вимог - відмовити.

4. Стягнути з Управління освіти, молоді та спорту Мукачівської міської ради (89600, Закарпатська обл., м. Мукачево, площа Духновича, буд. 2, КОД ЄДРПОУ 02143413) на користь Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Закарпатгаз (88015, Закарпатська обл., м. Ужгород, вул. Погорєлова, 2, КОД ЄДРПОУ 05448610) судовий у розмірі 2124,71 грн . (дві тисячі сто двадцять чотири гривні сімдесят одна копійок).

Рішення набирає законної сили в порядку ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржене до Західного апеляційного господарського суду у строк, визначений ст. 256 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено та підписано 20.07.2020.

Суддя Л.В. Андрейчук

СудГосподарський суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення08.07.2020
Оприлюднено21.07.2020
Номер документу90488570
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —907/549/19

Ухвала від 17.12.2020

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Андрейчук Л.В.

Ухвала від 17.12.2020

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Андрейчук Л.В.

Постанова від 01.12.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Ухвала від 24.11.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Ухвала від 11.11.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Ухвала від 15.09.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Ухвала від 20.08.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Судовий наказ від 07.08.2020

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Андрейчук Л.В.

Судовий наказ від 07.08.2020

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Андрейчук Л.В.

Рішення від 08.07.2020

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Андрейчук Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні