Постанова
від 01.12.2020 по справі 907/549/19
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"01" грудня 2020 р. Справа №907/549/19

Західний апеляційний господарський суд в складі колегії:

головуючого судді Галушко Н.А.

суддів Желіка М.Б.

Орищин Г.В.

секретар судового засідання Олійник Н.

за участю представників учасників процесу:

від позивача - Бандирський А.С.-представник

від відповідача - Ільтьо І.І.- представник

розглянувши апеляційну скаргу Управління освіти, молоді та спорту Мукачівської міської ради №458/01-32 від 05.08.2020

на рішення Господарського суду Закарпатської області від 08.07.2020 (суддя Андрейчук Л.В., повний текст рішення складено 20.07.2020, м. Ужгород)

у справі №907/549/19

за позовом Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Закарпатгаз", м.Ужгород

до відповідача Управління освіти, молоді та спорту Мукачівської міської ради, м.Мукачево

за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Закарпатська енергосервісна компанія", м. Мукачево

про стягнення 445432,53 грн

ВСТАНОВИВ

Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи Закарпатгаз звернулось до суду з позовом до Управління освіти, молоді та спорту Мукачівської міської ради про стягнення суми у розмірі 445 432,53 грн вартості необлікованого об`єму природного газу, у зв`язку з виявленням у відповідача порушення на ринку природного газу, яке передбачене пп. 5 п 1 Глави 2 Розділу ХІ Кодексу ГРС, а саме несанкціонованого підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку), що є підставою для перерахунку об`ємів (обсягів) розподіленого природного газу по об`єкту споживача відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у зв`язку з виявленим порушенням, відповідно до умов Договору з розподілу та норм Кодексу ГРС, споживач зобов`язаний компенсувати Оператору ГРМ вартість необлікованого через порушення об`єму природного газу на заявлену суму.

Рішенням Господарського суду Закарпатської області від 08.07.2020 у справі №907/549/19 позовні вимоги задоволено частково: стягнено з Управління освіти, молоді та спорту Мукачівської міської ради на користь Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Закарпатгаз суму в розмірі 141 684,27грн вартості необлікованого об`єму природного газу. В іншій частині позовних вимог - відмовлено; стягнено з Управління освіти, молоді та спорту Мукачівської міської ради на користь Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи Закарпатгаз судовий у розмірі 2 124,71 грн.

Рішення суду мотивовано тим, що позивачем належними та допустимими доказами доведено обставини, що наведені у позовній заяві і стосуються факту допущеного відповідачем порушення. Тому з врахуванням корегування судом проведеного позивачем розрахунку вартості перерахованого обсягу спожитого газу, його вимоги підлягають до задоволення у встановленій судом частині, а саме в сумі 141 684,27 грн.

Управлінням освіти, молоді та спорту Мукачівської міської ради подано апеляційну скаргу №458/01-32 від 05.08.2020, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Закарпатської області від 08.07.2020 та прийняти нову постанову у даній справі, якою відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на те, що судом при прийнятті рішення неправильно застосовано норми матеріального права. Зокрема, скаржник зазначає, що поданий позивачем в якості доказу акт про порушення №84 від 19.034.2019 не є належним доказом, оскільки в ньому наявна сукупність дефектів, а саме:

-форма акту не відповідає формі акту, що наведена в додатку 16 Кодексу ГРС;

-уповноваженим представником позивача не внесено даних посвідчення Сексая Й.К., як споживача (його представника);

-в розділі акту З актом ознайомлені Сиксай Й.К. зазначений вже не як споживач (його представник), а як незацікавлена особа;

-акт про порушення не містить даних про те, що копію акту споживач (його представник) отримав.

Отже такий акт складений не у порядку і у спосіб, що передбачений законом та не може визнаватись належним доказом, що підтверджує обгрунтованість та підставність заявлених позовних вимог.

Скаржник також не погоджується із визначеним позивачем скаржнику статусом несанкціонованого споживача.

Також, на думку скаржника, акт виправлення описки є неналежним доказом, оскільки такий, в разі його наявності, мав бути надісланий на адресу відповідача у період скерування вимоги про компенсацію вартості не облікованого об`єму природного газу.

Також, на думку скаржника, розрахунок необлікованого об`єму природного газу позивач повинен здійснити за період з 31.03.2019 по 19.04.2019, оскільки підписаний 31.03.2019 між сторонами акт приймання-передачі газу, який містить покази лічильника газу, є останнім контрольним зняттям показань лічильника. Отже, позивачем неправильно здійснено нарахування необлікованих об`ємів природного газу, оскільки не вірно визначено період перерахунку та режим роботи обладнання.

Також, скаржник вважає, що з матеріалів справи неможливо встановити скільки одиниць газоспоживаючого обладнання ATON було виявлено представником АТ "Закарпатгаз" та скільки одиниць газоспоживаючого обладнання ATON було підключено до газової мережі.

АТ Закарпатгаз подано відзив на апеляційну скаргу від 08.09.2020 та додаткові пояснення до відзиву б/н б/д (вхЗАГС №01-04/5229/20 від 15.09.20920) в яких просить рішення суду залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення, посилаючись на те, що вимоги апеляційної скарги є безпідставними та необґрунтованими, рішення суду прийнято у відповідності до вимог чинного законодавства, враховуючи обставини справи, судом вірно застосовано норми матеріального та процесуального права, у повному обсязі з`ясовано обставин справи та надано належну оцінку доказам. Зокрема, скаржник зазначає, що акт про порушення від 19.04.2019, акт перевірки від 19.04.2019, акт припинення газопостачання від 19.04.2019 підписані без жодних зауважень та пояснень ОСОБА_1 , який зазначений у документах як представник споживача - оператор, згідно заяви Акімової О.Ю. останній зазначений як оператор котельні. Для кваліфікації порушення на ринку природного газу має значення сам факт допуску представника позивача до газових котлів та виявлення правопорушення.

Також, позивач вважає, що акт про порушення містить усі реквізити, передбачені у додатку 16 до Кодексу ГРС, а більш конкретизована форма, використана товариством при складанні акту про порушення, жодним чином не порушує норми Кодексу .

Управлінням освіти, молоді та спорту Мукачівської міської ради подано відповідь на додаткові пояснення до відзиву на апеляційну скаргу №653/01-32 від 06.10.2020, скаржник зазначає, що ні акт про порушення від 18.04.2019, на матеріали справи №907/549/19, не містять письмових доказів на підтвердження особи Сиксая Й.К. в якості уповноваженої особи та на підтвердження порядку встановлення особи представника споживача та його повноважень, просить врахувати пояснення при прийнятті рішення судом.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 15.09.2020 розгляд справи відкладено на 20.10.2020 колегією суддів у складі головуючого судді Галушко Н.А., суддів Желіка М.Б., Орищин Г.В.

20.10.2020 судове засідання не відбулося у зв`язку із перебуванням головуючого судді Галушко Н.А. у відпустці з 19.10.2020 по 23.10.2020 та тимчасовою непрацездатністю останньої з 26.10.2020 по 06.11.2020.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 11.11.2020 розгляд справи призначено на 17.11.2020.

17.11.2020 судове засідання не відбулося у зв`язку із тимчасовою непрацездатністю головуючого судді Галушко Н.А. з 12.11.2020 до 20.11.2020.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 24.11.2020 розгляд справи призначено на 01.12.2020.

Сторони в судовому засіданні виклади доводи та заперечення щодо вимог апеляційної скарги.

Відповідно до ст.240 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні 01.12.2020 оголошено вступну та резолютивну частини постанови Західного апеляційного господарського суду.

Розглянувши матеріали справи, апеляційної скарги, заслухавши пояснення та заперечення предстаників сторін, суд апеляційної інстанції встановив таке.

Як вбачається із матеріалів справи, 29.01.2019 між АТ "Закарпатгаз" та Управлінням освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Мукачівської міської ради укладено у письмовій формі типовий договір розподілу природного газу №42ВВ880-460-19.

Згідно з додатком № 4 до типового договору розподілу природного газу, адреса об`єкта - м. Мукачеве, вул. Крилова, 62, перелік точок комерційного обліку об`єкта споживача - лічильник МКМ G-6, заводський № 29871, найменування газоспоживаючого обладнання - Котел "Прометей" номінальною потужністю 3,46 м.куб./год (29 кВт) в кількості 2 шт.

Вказана обставина також додатково підтверджена актом на пуск природного газу від 25.04.2016 (том І а.с.24).

На підставі Наказу № 28/аг від 09.04.2019 "Про закінчення опалювального періоду 2018-2019 років в закладах освіти м. Мукачева" наказано обслуговуючій компанії ТОВ "Закарпатська енергосервісна компанія" припинити опалювальний період в навчальних закладах міста з 12.04.2019 року( підпункт 1 пункту 1 Наказу).

На адресу АТ "Закарпатгаз" 17.04.2019 надійшов лист Управління освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Мукачівської міської ради № 10-15/235 від 17.04.2019 з клопотанням про проведення опломбування газових лічильників навчальних закладів, що знаходяться на балансі управління освіти, у зв`язку з закінченням опалювального періоду.

На виконання зазначеного листа, 19.04.2019 з метою припинення газопостачання на об`єкті споживача, працівниками АТ "Закарпатгаз" здійснено обстеження вузла обліку та газовикористовуюючого обладнання.

Проведеним обстеженням виявлено порушення на ринку природного газу, які зафіксовані Актом про порушення № 84 від 19.04.2019 (том І а.с.21-22), а саме: несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку).

Актом перевірки ВОГ та системи газопостачання, що не є побутовим №928 від 19.04.2019 (том І а.с.132-133) виявлено самовільно замінене газоспоживче обладнання, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку газу, усунуто порушення шляхом опломбування котла АТОН - 50 кВт 1 штука, №С42285221. Газоспоживаюче обладнання - АТОН - 50 кВт 2 штуки.

Акт про порушення та акт перевірки підписані без жодних зауважень та пояснень ОСОБА_1 , який зазначений в акті про порушення як представник споживача - оператор.

З метою усунення порушення здійснено припинення постачання газу на один котел, шляхом його опломбування, про що зазначено в акті по порушення. Другий котел представниками АТ "Закарпатгаз" не опломбовувався, натомість, було здійснено припинення газопостачання на всьому об`єкті шляхом опломбування вхідного крану на стояку, про що складено акт про припинення газопостачання № 278 від 19.04.2019 (том І а.с.23).

Вказані обставини підтверджуються також нотаріально завіреною заявою свідка - Акімової О.Ю. (том І а.с.168).

Листом від 20.05.2019 № 10347 позивач надіслав відповідачу повідомлення про розгляд акту про порушення комісією з розгляду актів про порушення, яке відбудеться 28.05.2019. Листом також запропоновано відповідачу взяти участь у засіданні комісії та надати необхідні документи і пояснення з приводу виявленого порушення та надіслано скаржнику акт про порушення №84 від 19.04.2019 (том І а.с.27).

В подальшому, рішенням комісії з розгляду актів про порушення від 28.05.2019 (акт про виправлення описки в рішенні комісії з розгляду актів про порушення від 04.06.2019) (том І а.с.174, 231)- задоволено Акт про порушення № 84 від 19.04.2019, складений за адресою: Закарпатська обл., м. Мукачево, вул. Крилова, 62 стосовно споживача - Управління освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Мукачівської міської ради.

Згідно з актом-розрахунком необлікованого об`єму природного газу від 28.05.2019, поданого позивачем (том І а.с.29-30), Оператором ГРМ перераховано об`єм спожитого газу за номінальною потужністю газового обладнання за 6 місяців, що передували дню виявлення порушення з 19.10.2018 до 19.04.2019 - день виявлення та усунення порушення (акт про порушення від 19.04.2019, акт про припинення газопостачання від 19.04.2019). Відповідно до поданого позивачем розрахунку, перерахований до сплати об`єм природного газу становить 42 706,20 м. куб, а його вартість, яку відповідач на підставі зазначених вище норм має компенсувати Оператору ГРМ АТ "Закарпатгаз" - становить 445 432,53 грн.

Надіслана відповідачу Вимога про компенсацію вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу №10541 від 09.07.2020 залишена відповідачем без відповіді та задоволення (том І а.с.31-32).

Надалі, позивачем було проведено додаткове обстеження, зокрема, щодо підключення до системи газопостачання лише одного, а не двох котлів, за результатами якого 09.10.2019 складено акт про порушення № 129 (том І а.с.125-126) та акт перевірки № 2911(том І а.с.127-128) , які підписані без жодного зауваження та заперечення завгоспом ДНЗ № 3 Тангел Октавією Омелянівною.

Зокрема, Актом про порушення № 129 від 09.10.2019 зафіксовано наступне: самовільна заміна газоспоживаючого обладнання котел Атон 50 кВт 1 штука. Споживач зняв згін (від`єднав від системи газопостачання) котел Атон 50 кВТ, який був опломбований актом про порушення № 84 від 19.04.2019.

Як вбачається із матеріалів справи, фото- та відеофіксації порушення (том І а.с.124, 169-173 та компакт-диск), що є додатком до акту про порушення від 09.10.2019, на момент проведення повторного обстеження, один котел Атон від системи газопостачання відповідачем вже відключений шляхом демонтування труби, якою він був під`єднаний до системи газопостачання.

Актом перевірки № 2911 від 09.10.2019 зафіксовано, що на момент обстеження виявлено факт самовільно заміненого газоспоживаючого обладнання, а саме 2 котли Прометей 36 кВт замінено на 2 котли Атон 50 кВт.

Після виявлення порушення листом від 01.10.2019 № 533/01-28 відповідач звернувся до АТ "Закарпатгаз" про видачу технічних умов на заміну газового лічильника у зв`язку з заміною котлів Прометей 29 кВт 2 штуки на котли АТОН 50 кВт в кількості 2 шт., (том І а.с.131).

Враховуючи вищенаведені обставини, позивач просить стягнути 445 432,53 грн вартості необлікованого об`єму природного газу, у зв`язку з виявленням у відповідача порушення на ринку природного газу, яке передбачене пп. 5 п 1 Глави 2 Розділу ХІ Кодексу ГРС, а саме несанкціонованого підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку), що є підставою для перерахунку об`ємів (обсягів) розподіленого природного газу по об`єкту споживача відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем.

Приписами ст. 12 Закону України Про ринок природного газу , який визначає правові засади функціонування ринку природного газу України, зокрема, встановлено, що постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором

Відповідно до ст.19 Закону України Про ринок природного газу технічні та комерційні умови приєднання до газотранспортної або газорозподільної системи визначаються в кодексі газотранспортної системи або кодексі газорозподільних систем; приєднання об`єкта замовника до газотранспортної або газорозподільної системи здійснюється в такому порядку: отримання дозволу оператора газотранспортної або газорозподільної системи на приєднання; отримання замовником або проектувальником вихідних даних; розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених законодавством, її експертизи; затвердження проектної документації; виконання підготовчих та будівельних робіт; підключення об`єкта до газотранспортної або газорозподільної системи; прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта; реєстрація права власності на об`єкт будівництва.

Відповідно до Закону України Про ринок природного газу розроблено Кодекс газорозподільних систем (надалі Кодекс ГРС), затв. постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, 30.09.2015 № 2494 та зареєстр. в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за № 1379/27824, який визначає взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем, зокрема, умови забезпечення:

- комерційного, у тому числі приладового обліку природного газу в газорозподільній системі та визначення його об`ємів і обсягів передачі до/з газорозподільної системи, у тому числі в розрізі суб`єктів ринку природного газу;

- доступу замовників до газорозподільної системи для приєднання до неї їх об`єктів будівництва або існуючих об`єктів (умови технічного доступу);

- доступу суб`єктів ринку природного газу до газорозподільної системи для фактичної передачі (розподілу/споживання) належного їм природного газу до/з газорозподільної системи (умови комерційного доступу);

Дія цього Кодексу поширюється на операторів газорозподільних систем, замовників доступу та приєднання до газорозподільної системи, споживачів (у тому числі побутових споживачів), об`єкти яких підключені до газорозподільних систем, та на їх постачальників. Крім того, цим Кодексом регулюються взаємовідносини, зокрема, між оператором газорозподільної системи та несанкціонованими споживачами, які втручаються в роботу газорозподільної системи, у тому числі шляхом самовільного під`єднання несанкціонованого газопроводу.

Пункт 1 глави 1 Розділу VI Кодексу газорозподільних систем визначає, що суб`єкти ринку природного газу (у тому числі споживачі), які в установленому законодавством порядку підключені до газорозподільних систем, мають право на отримання/передачу природного газу зазначеними газорозподільними системами за умови дотримання ними вимог Кодексу та укладення договору розподілу природного газу.

Відповідно до п.4 глави 1 розділу І Кодексу, договір на приєднання до газорозподільної системи/договір на приєднання це письмова угода між оператором газорозподільної системи та замовником послуги з приєднання, яка укладається відповідно до вимог розділу V та за формою, наведеною в цьому Кодексі, визначає їх правовідносини під час виконання приєднання об`єкта замовника до газорозподільної системи, яка на законних підставах перебуває у власності чи користуванні (у тому числі в експлуатації) оператора газорозподільної системи.

На виконання вимог статей 12 та 40 Закону постановою НКРЕКП від 30.09.2015 N2498 НКРЕКП (зареєстрована у Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за N1384/27829) затверджено Типовий договір розподілу природного газу (далі - Договір).

Згідно з ст. 40 Закону України "Про ринок природного газу" за договором розподілу природного газу Оператор ГРС зобов`язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу.

Порядок експлуатації комерційного вузла обліку визначений Главою 6 Розділу X Кодексу ГРС.

Власник комерційного вузла обліку газу (ВОГ) забезпечує належний технічний стан комерційного ВОГ та його складових (зокрема і засобу вимірювальної техніки -ЗВТ), а також проведення періодичної повірки ЗВТ (крім населення) в порядку, визначеному главою 7 цього розділу, та відповідає за дотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових (ЗВТ).

Згідно з п.1 глави 9 розділу X Кодексу газорозподільних систем суміжні суб`єкти ринку природного газу, зокрема оператор ГРМ та споживач, під час введення в експлуатацію або протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових, у тому числі в разі позаштатної ситуації чи виникнення спірних питань щодо результатів вимірювань об`єму природного газу, мають право здійснювати з дотриманням вимог цього Кодексу перевірку комерційного ВОГ та його складових щодо: відповідності умовам експлуатації та узгодженій проектній документації чи умовам договору; працездатності та/або придатності ЗВТ до застосування на підставі результатів перевірки їх метрологічних характеристик, зокрема загальної похибки вимірювання; відсутності ознак пошкодження ЗВТ та/або пошкодження пломб; відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та/або несанкціонованого газопроводу; перевірки стану підвідного газопроводу, зокрема способу прокладання та відсутності можливості відбору газу поза вузлом обліку, в тому числі шляхом обстеження газопроводів приладовим методом на предмет відсутності підключень до підземних та надземних підвідних, розподільчих та транзитних газових мереж поза комерційним ВОГ, візуального обстеження способів монтажу і обв`язки газового та газорегулюючого обладнання; відсутності несанкціонованого підключення газових приладів, внаслідок чого може перевищуватися діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу). Оператор ГРМ повинен здійснювати контрольний огляд вузла обліку у строки, визначені цим Кодексом.

У п.7 глави 9 розділу X Кодексу газорозподільних систем передбачено, що у разі виявлення під час перевірки комерційного ВОГ чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак нижченаведених порушень представник оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт про порушення, зокрема про пошкодження пломб; наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ; несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок чого перевищується діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу). Розрахунок необлікованого або облікованого частково об`єму природного газу внаслідок порушення здійснюється за наявності акта про порушення та у порядку, визначеному в розділі XI цього Кодексу.

В силу приписів п.1 глави 2 розділу XI Кодексу газорозподільних систем до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать: наявність несанкціонованого газопроводу; несанкціоноване відновлення газоспоживання; несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу); несанкціоноване підключення газових приладів на об`єкті споживача, який обліковується за нормами споживання; несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку); використання природного газу споживачем за відсутності чи після розірвання договору розподілу природного газу.

Пунктом 4 глави I розділу I Кодексу ГРМ визначено поняття, зокрема:

- несанкціонованого відбору природного газу - відбір (споживання) природного газу з газорозподільної системи з порушенням вимог чинного законодавства, зокрема цього Кодексу ГРМ;

- несанкціонованого підключення газових приладів - самовільне під`єднання споживачем газових приладів чи пристроїв (устаткування) на об`єкті, який обліковується за нормами споживання, або внаслідок під`єднання яких перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку).

Відповідно до п.3 глави 4 розділу XI Кодексу газорозподільних систем у разі виявлення оператором ГРМ несанкціонованого підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення комерційного ВОГ (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку), розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за номінальною потужністю газового обладнання за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.

У разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цього Кодексу. Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення (п.п.1 та 2 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем).

Як вбачається із матеріалів справи та правомірно встановлено судом першої інстанції, умови приєднання до Договору розподілу природного газу скаржником виконано.

Управління освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Мукачівської міської ради надіслало на адресу АТ "Закарпатгаз" заяву-приєднання №42ВВ880-460-19 від 29.01.2019 (далі - "Заява приєднання") до умов публічного договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) (далі - "Договір розподілу").

Крім цього, відповідно до п.п. 6 п. 7.1 договору, на вимогу споживача 29.01.2019 між АТ "Закарпатгаз" та Управлінням освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Мукачівської міської ради укладено у письмовій формі типовий договір розподілу природного газу № 42ВВ880-460-19, за умовами якого відповідач зобов`язаний виконувати його умови, та несе передбачену законом відповідальність за невиконання чи не належне виконання своїх обов`язків (Розділ VIII Договору розподілу).

Пунктом 2.3 договору передбачено, що окрім договору сторони зобов`язуються керуватись Законом України "Про ринок природного газу" та Кодексом газорозподільних систем (далі Кодекс ГРС).

Умовами договору передбачено обов`язки споживача: здійснювати розрахунки в розмірі, строки та порядку, визначені цим договором; не допускати несанкціонованого відбору природного газу; дотримуватись інших вимог цього договору та Кодексу газорозподільних систем. (пункт 7.4 Договору).

Відповідно до пп. 8 п. 7.1 договору, Оператор ГРМ зобов`язується, зокрема, здійснювати перерахунок об`ємів (обсягів) розподіленого природного газу по об`єкту Споживача відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем.

Відповідно до пункту 8.1 договору, сторони несуть відповідальність згідно з договором і чинним законодавством України.

Відповідно до п. 5.5. Розділу 5 Правил безпеки системи газопостачання № 285 від 15.05.2015, заміна газового обладнання виконується за заявою власника (орендаря (наймача)) до газорозподільного підприємства суб`єктом господарювання, який має дозвіл на виконання зазначених робіт, виданий центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю. Заміна обладнання оформлюється ескізом у разі заміни газового обладнання без зміни функціонального призначення, потужності та системи димовідведення. В інших випадках - з оформленням виконавчо-технічної документації. Відключення газу перед заміною газового обладнання здійснюється газорозподільним підприємством за заявою власника (балансоутримувача та/або орендаря (наймача)). Пуск газу після заміни газового обладнання проводиться газорозподільним підприємством за зверненням власника (балансоутримувача та/або орендаря (наймача)) після проведення інструктажу із безпечної його експлуатації. Документи щодо заміни газового обладнання передаються до архіву газорозподільного підприємства.

Як вбачається із матеріалів справи та зазначалось вище, відповідно до акту на пуск природного газу від 25.04.2016 та додатку № 4 до договору розподілу природного газу від 29.01.2019, на об`єкті відповідача, що знаходиться за адресою: м. Мукачеве, вул. Крилова, 62, встановлено лічильник газу МКМ G-6 заводський № 29871, найменування газоспоживаючого обладнання - Котел "Прометей" номінальною потужністю 3,46 м.куб./год (29 кВт) в кількості 2 шт.

Працівниками АТ "Закарпатгаз" 19.04.2019 на вищезазначеному об`єкті скаржника, під час проведення обстеження вузла обліку виявлено порушення на ринку природного газу, яке кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу (крадіжка газу), а саме: несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку) (пп. 5 п 1 Глави 2 Розділу ХІ Кодексу ГРС).

Колегія суддів звертає увагу, що акт про порушення №84 від 19.04.2019 підписаний представником ПАТ Закарпатгаз - Акімовою О.Ю. та за участю оператора котельні споживача ОСОБА_1 .

Як вбачається з п. 1 акту про порушення, вказаний акт підписано Сексай Й.К. в графі: "за участю споживача (його представника)", в той же час, на другий сторінці акту вказано, що даний акт підписано у графі незацікавлена особа "Сиксай Й.К.".

Скаржник стверджує, що акт підписаний незацікавленою особою, тобто неналежним представником. Однак, зазначені доводи не заслуговують на увагу, з огляду на таке.

Як вбачається із матеріалів справи, скаржником 17.04.2019 подано заяву №10-15/235 (том І а.с.130) про проведення опломбування газових лічильників навчальних закладів, що знаходяться на балансі управління освіти, у зв`язку із закінченням опалювального сезону. Отже, власне споживач - скаржник несе відповідальність за забезпечення своїх уповноважених представників для участі у заходах з припинення газопостачання із закінченням опалювального періоду, складання та підписання за їх участі документів. Для кваліфікації порушення на ринку природного газу має значення сам факт допуску представника АТ "Закарпатгаз" до газових котлів та виявлення вказаного правопорушення, і як наслідок, фіксація виявленого правопорушення споживачем.

Формальні вимоги не можуть ставитися в залежність від виявленого правопорушення, зокрема, стосовно вчинення відповідачем дій, які стали підставою для його виявлення шляхом допуску до газових котлів. Вказані формальні вимоги не можуть також бути підставою для звільнення відповідача від відповідальності.

Скаржник не заперечив того факту, що вищезазначена особа допустила (відкрила приміщення котельні) представника АТ "Закарпатгаз" Акімову О.Ю. до газових котлів. Дані обставини детально описані представником позивача Акімовою О.Ю. у нотаріально посвідченій заяві. Окрім того, в ході розгляду справи скаржник не заперечив факту підписання Сиксай Й.К. у якості предстаника останнього акту про припинення газопостачання від 19.04.2019.

Зазначене узгоджується з пп. 4 пункту 7.4 Типового договору розподілу природного газу, яким передбачено обов`язок споживача забезпечувати представникам Оператора ГРМ доступ на власний об`єкт, зокрема для виконання робіт з припинення та відновлення газопостачання тощо.

Окрім того, аналогічну позицію викладено у постанові Верховного Суду у складі колегії судді Касаційного господарського суду від 17.02.2020 у справі №906/941/18, а саме, що перебування на об`єкті позивача особи, яка має доступ до закритих приміщень позивача, допустила представників відповідача на об`єкт для проведення перевірки, не може вважатися неуповноваженою особою.

Згідно з п.4 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем у разі відмови споживача (несанкціонованого споживача) від підписання акта про порушення він вважається дійсним, якщо його підписали: більше одного представника оператора ГРМ, а відмова споживача (несанкціонованого споживача) від підпису акта про порушення підтверджується відеозйомкою; або представник оператора ГРМ та одна незаінтересована особа (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення цієї особи.

Відтак, колегія суддів встановила, що вказаний вище акт про порушення є належним доказом, який підтверджує вчинення відповідачем порушень, зафіксованих у ньому та відповідає вимогам, передбаченим главою 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ щодо порядку оформлення таких актів.

Відповідно до наведених вище норм, внаслідок виявлених порушень споживача здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу.

Пунктом 8 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем визначено, що акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення.

Згідно з п.10 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення. За неможливості бути присутнім на засіданні особисто споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи. У разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі.

Як зазначалось вище, листом №10347 від 20.05.2019 позивач повідомив відповідача про дату засідання комісії з розгляду актів про порушення, що підтверджується списком №17 згрупованих поштових відправлень рекомендованих листів від 20.05.2019 (том І а.с.28).

Відповідно до п.11 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільчих систем за результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення. При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості. При складанні акта-розрахунку враховується таке: 1) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період до 01 числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення (тобто до закритого балансового періоду), не потребує коригування (включення до) закритих періодів, а його вартість в повному обсязі має бути компенсована споживачем (несанкціонованим споживачем) Оператору ГРМ. При цьому вартість природного газу визначається за цінами закупівлі природного газу Оператором ГРМ протягом періоду необлікованого природного газу; 2) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період після 01-го числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення, включається в баланс поточного календарного місяця за загальними правилами і вважається об`ємом постачання природного газу споживачу його діючим постачальником. Виключенням є об`єм природного газу, нарахований несанкціонованому споживачу та споживачу, у якого відсутній постачальник, вартість якого має бути компенсована Оператору ГРМ за цінами закупівлі ним природного газу в поточному календарному місяці; 3) при розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу має бути віднятий об`єм природного газу, фактично сплачений споживачем протягом періоду порушення. Виключенням є несанкціонований відбір природного газу поза охопленням комерційного вузла обліку; 4) при розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу пільги та субсидії, на які має право побутовий споживач, не враховуються.

Вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі (п.12 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільчих систем).

Акт про порушення відповідно до положень глави 5 Розділу ХІ Кодексу ГРС 28.05.2019 (враховуючи акт виправлення описки в рішенні комісії з розгляду актів про порушення від 04.06.2019 (а.с.231)) розглянуто та задоволено комісією АТ "Закарпатгаз" з розгляду актів про порушення.

Пунктом 3 Глави 4 Розділу ХІ Кодексу ГРС, у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення комерційного ВОГ (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку), розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за номінальною потужністю газового обладнання за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.

Як вбачається із розрахунку, поданого позивачем, відповідно до вищевказаних норм Кодексу ГРС, Оператором ГРМ перераховано об`єм спожитого газу за номінальною потужністю газового обладнання за 6 місяців, що передували дню виявлення порушення з 19.10.2018 до 19.04.2019 - день виявлення та усунення порушення.

Перерахований до сплати об`єм природного газу, становить 42 706,20 м. куб. (24 год. на добу), а його вартість на підставі зазначених вище норм Кодексу ГРМ становить 445 432,53 грн.

Однак, в процесі судового розгляду справи, судом встановлено, що відповідно до п. 3.2 Статуту дошкільного навчального закладу № 3 режим роботи дошкільного навчального закладу складав лише 10,5 годин на добу.

Підпункт 1 п. 11. глави V Розділу XI Кодексу газорозподільних систем передбачає, що якщо розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припав на період до 01 числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення (тобто до закритого балансового періоду), його вартість в повному обсязі має бути компенсована споживачем (несанкціонованим споживачем) Оператору ГРМ - тобто АТ "Закарпатгаз".

Відтак, судом першої інстанції, правомірно, здійснивши перерахунок встановлено, що до сплати становить об`єм природного газу 13 678,40 м. куб., а його вартість, яку відповідач має компенсувати Оператору ГРМ АТ "Закарпатгаз" - становить 141 684,27 грн.

Статтею 73 ГПК України передбачено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Згідно з ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч.1 ст.86 ГПК України).

Враховуючи наведене вище, колегія суддів встановила, що позивачем доведено належними та допустимими доказами факт вчинення відповідачем порушень, передбачених п.1 глави 2 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, а саме: несанкціонованого підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку). Відповідачем вказане належними доказами не спростовано.

Доводи, наведені скаржником в апеляційній скарзі, не спростовують висновків суду першої інстанції.

Окрім того, судова колегія вважає, що скаржник, звернувшись до позивача з листом від 01.10.2019 № 533/01-28 про видачу технічних умов на заміну газового лічильника у зв`язку з заміною котлів Прометей 29 кВт 2 штуки на котли АТОН 50 кВт в кількості 2 шт. (через шість місяців після виявлення правопорушення), додатково підтвердив факт самовільної заміни газових котлів, правопорушення щодо несанкціонованої заміни газових котлів та, як наслідок, несанкціонованого відбору природного газу.

Щодо доводів скаржника в частині неправильно обраного періоду для донарахування об`єму природного газу, колегія суддів зазначає, що такий період визначено позивачем, виходячи з положень пункту 3 глави 4 Розділу XI Кодексу ГРС.

Вказаним пунктом визначено, що у разі виявлення оператором ГРМ несанкціонованого підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення комерційного ВОГ (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку), розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за номінальною потужністю газового обладнання за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.

Як зазначалось вище, оператором ГРМ перераховано об`єм спожитого газу за номінальною потужністю газового обладнання за 6 місяців, що передували дню виявлення порушення з 19.10.2018 до 19.04.2019 (день виявлення та усунення порушення), що повністю відповідає положенням пункту 3 глави 4 Розділу XI Кодексу ГРС.

Отже, позивач належними та допустимими доказами довів обставини, що наведені у позовній заяві і стосуються факту допущеного скаржником порушення. Тому з врахуванням корегування проведеного позивачем розрахунку вартості перерахованого обсягу спожитого газу, його вимоги підлягають до задоволення у встановленій судом частині у сумі 141 684,27 грн.

З огляду на викладене, не беруться до уваги судом твердження скаржника щодо контрольного огляду показників, оскільки показники зазначені в акті приймання-передачі послуг з розподілу природного газу за березень 2019 року не є контрольним оглядом показників, враховуючи п. 4 глави 3 розділу ІХ Кодексу газорозподільних систем. Матеріалами справи підтверджується факт самовільного, тобто без погодження з Оператором ГРМ, підключення до газової мережі котлів "Атон" в кількості 2 шт. потужністю 50 кВт кожний (5,6 м.куб/год), сумарна номінальна потужність газоспоживаючих приладів на об`єкті відповідача склала 11,2 м.куб/год. (враховуючи величину приєднаної потужності 10,49 м.куб/год.) та перевищила максимальний діапазон обчислення лічильника газу, який становить лише 10 м.куб/год.

Наказом Державного стандарту України № 139 від 29.03.1996 затверджено ДСТУ 3336-96 лічильники газу побутові (загальні технічні умови).

Відповідно до п. 5.1.2 ДСТУ 3336-96, значення об`ємних витрат лічильників і допустимі витрати тиску на них повинні відповідати зазначеним у таблиці 1: вимірювання витрат газу лічильника типорозміру G 6 становить: Мінімальні витрати газу = 0,060 м 3 /год, Максимальні витрати газу = 10 м 3 /год, Номінальні витрати газу = 6 м 3 /год

Отже, максимальна витрата газу встановленого газоспоживаючого обладнання, яку може облікувати даний лічильник газу та за якої забезпечуються робочі умови лічильника газу, становить 10 м 3 /год. У разі перевищення цієї вимірюваної витрати покази лічильника є недостовірними.

Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судовому рішенні, суд спирається на висновки, що зробив Європейський суд з прав людини від 18.07.2006р. у справі "Пронін проти України", відповідно до яких п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі ст.6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.

Відповідно до ч.1,3 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.

Судова колегія звертає увагу на те, що судове рішення переглядається на момент його прийняття судом першої інстанції з врахуванням тих доказів, які були в матеріалах справи саме на момент прийняття рішення судом першої інстанції та фактичних обставин, які існували на момент його прийняття

В силу приписів ч.1 ст.276 ГПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Судова колегія, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення у рішенні місцевого суду, дійшла висновків, що суд першої інстанції всебічно, повно та об`єктивно розглянув в судовому процесі всі обставини справи в їх сукупності; дослідив подані сторонами в обґрунтування своїх вимог та заперечень докази; правильно застосував норми матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини.

З врахуванням вищенаведеного, колегія суддів Західного апеляційного господарського суду вважає рішення місцевого господарського суду таким, що прийняте з дотриманням норм матеріального та правильним застосуванням норм процесуального права, підстав для задоволення вимог апеляційної скарги та скасування оскаржуваного рішення не вбачає.

Оскільки відсутні підстави для скасування рішення суду першої інстанції, судовий збір за подачу апеляційної скарги покладається на скаржника згідно ст.129 ГПК України.

Керуючись ст.ст. 129, 269,270, 273, 275, 276, 282, 284 ГПК України,

Західний апеляційний господарський суд ПОСТАНОВИВ :

1.Рішення Господарського суду Закарпатської області від 08.07.2020 у справі №907/549/19 залишити без змін, апеляційну скаргу Управління освіти, молоді та спорту Мукачівської міської ради №458/01-32 від 05.08.2020 без задоволення.

Судовий збір за розгляд апеляційної скарги залишити за скаржником.

2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття є остаточною і оскарженню не підлягає.

Повний текст постанови складено та підписано 14.12.2020.

Головуючий суддя Галушко Н.А.

суддя Желік М.Б.

суддя Орищин.А. В.

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення01.12.2020
Оприлюднено14.12.2020
Номер документу93496133
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —907/549/19

Ухвала від 17.12.2020

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Андрейчук Л.В.

Ухвала від 17.12.2020

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Андрейчук Л.В.

Постанова від 01.12.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Ухвала від 24.11.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Ухвала від 11.11.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Ухвала від 15.09.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Ухвала від 20.08.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Судовий наказ від 07.08.2020

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Андрейчук Л.В.

Судовий наказ від 07.08.2020

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Андрейчук Л.В.

Рішення від 08.07.2020

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Андрейчук Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні