ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 липня 2020 року Справа № 160/4962/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Захарчук-Борисенко Н.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи у письмовому провадженні у м. Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю КВІТКА-ОЙЛ до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ :
05.05.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю КВІТКА-ОЙЛ звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, в якому просило:
- визнати протиправними та скасувати: Рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02.04.2020 року № 1508984/41195242, згідно з яким платнику податків відмовлено у реєстрації податкової накладної № 12 від 12.03.2020 року на загальну суму з податком на додану вартість: 44 312,00 грн.; Рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02.04.2020 року № 1508983/41195242, згідно з яким платнику податків відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 02.03.2020 року на загальну суму з податком на додану вартість: 522 000,00 грн.;
- зобов`язати Державну податкову службу України: зареєструвати податкову накладну № 12 від 12.03.2020 року на загальну суму з податком на додану вартість: 44 312,00 грн., складену ТОВ КВІТКА-ОЙЛ , в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її подання; зареєструвати податкову накладну № 1 від 02.03.2020 року на загальну суму з податком на додану вартість: 522 000,00 грн., складену ТОВ КВІТКА-ОЙЛ , в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її подання.
В обгрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що 02.04.2020 ним було отримано оскаржувані рішення, які, в подальшому, оскаржені до Державної податкової служби України. Однак, за результатами розгляду скарг, ДПС України були прийняті рішення, якими скарги Товариства з обмеженою відповідальністю КВІТКА-ОЙЛ залишені без задоволення.
Позивач вважає Рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 02.04.2020 № 1508984/41195242 та від 02.04.2020 № 1508983/41195242 незаконними та необгрунтованими, а тому звернувся до суду з даним адміністративним позовом для захисту свої порушених прав та законних інтересів.
Ухвалою суду від 06.05.2020 було відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи у письмовому провадженні.
Ухвалою суду від 03.07.2020 було задоволено клопотання представника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про продовження строку для подання відзиву у справі №160/4962/19 та продовжено Головному управлінню ДПС у Дніпропетровській області строк для подання відзиву по справі №160/4962/20, встановлений ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного від 06.05.2020, на десять днів з дня отримання копії ухвали суду про продовження строку для подання відзиву від 03.07.2020.
14.07.2020 до суду від представника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшов відзив на адміністративним позов, в якому останній проти задоволення позовних вимог заперечував у повному обсязі та просив суд відмовити у їх задоволенні.
В обгрунтування своєї правової позиції представник відповідача-1 зазначив, що згідно даних ЄРПН ТОВ КВІТКА-ОЙЛ подано на реєстрацію на адресу ТОВ СПЕЦХІМ-КР 41228890 наступні податкові накладні: № 1 від 02.03.2020 та № 12 від 12.03.2020, реєстрацію яких було зупинено в ЄРПН відповідно до п. 201.16 п. 201 ПКУ з причини ПН/КР відповідає вимогам п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку (визначених Порядком 1165).
За результатами розгляду Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області документів та пояснень, наданих платником з Повідомленням до зазначених податкових накладних прийнято Рішення про відмову у реєстрації відповідної податкової накладної в ЄРПН з причини ненадання платником податку копії документів, а саме: по ПН/РК № 1 від 02.03.2020 рішення № 1508983/41195242 від 02.04.2020 ненадання платником податку копії документів: завірених розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; по ПН/РК № 12 від 12.03.2002 рішення № 1508984/41195242 від 02.04.2020 відповідно до наданих документів платником придбання олії було 06.03.2020, а реалізація 12.03.2020. При цьому транспортування здійснювалося за рахунок ТОВ КВІТКА-ОЙЛ різними авто, а вид пакування - наливом (відповідно до ТТН). Платником не надано копії документів з розвантаження, навантаження та в яких ємностях зберігалася з 06.03.2020 по 12.03.2020.
Крім того, представником відповідача-1 зазначено, що відносно позивача було прийнято рішення від 10.06.2020 № 19564 про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
14.07.2020 до суду від представника ДПС України надійшов відзив на адміністративний позов, в якому останній проти задоволення позовних вимог заперечував у повному обсязі та просив суд відмовити у їх задоволенні з огляду на те, що відповідно до норм чинного законодавства, повноваження ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційним повноваженням та виключною компетенцією уповноваженого органу.
Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному державному органу та особам уповноваженим на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення, а отже позовні вимоги ТОВ КВІТКА-ОЙЛ про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні є необгрунтованим, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіонального рівня, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні є передчасними.
Відповідно до ч. 1 ст. 257 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.
Згідно з ст. 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
За приписами ч. 5 ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
За викладених обставин, відповідно до вимог ст. ст. 258, 262 КАС України, справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.
Оскільки у період з 06.07.2020 по 15.07.2020 (включно) суддя Захарчук-Борисенко Н.В. перебувала у відпустці, рішення у даній справі прийнято 16.07.2020.
Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини справи.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 14.02.2020 між ТОВ КВІТКА-ОЙЛ та ТОВ СПЕЦХІМ-КР (Код ЄДРПОУ 41228890) було укладено Договір поставки № 2020/0020.
Пунктом 1.1 Договору поставки № 2020/0020 Сторони визначили, що ТОВ КВІТКА-ОЙЛ як Постачальник зобов`язувався в порядку та строки, встановлені Договором, поставити (передати у власність) ТОВ СПЕЦХІМ-КР як Покупцеві товар: олія соняшникова у кількості 90 тон, за ціною 23200 грн. з урахуванням ПДВ та доставки, а Покупець зобов`язується прийняти товар і оплатити його на умовах, визначених у цьому Договорі.
Поставка товару здійснюється окремими партіями на умовах СРТ - склад за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Електрозаводська, 1Д (пункт 2.1, 2.2 Договору).
Пунктом 3.3 Договору Сторони визначили, що оплата за товар здійснюється наступним чином: передплата в розмірі 90% від суми рахунку кожної окремої партії Продавця; кінцевий розрахунок за партію товару здійснюється після приймання за якістю.
На виконання умов Договору поставки № 2020/0020, 28.02.2020 ТОВ КВІТКА-ОЙЛ було виставлено на користь ТОВ СПЕЦХІМ-КР Рахунок-фактуру № СФ-0000053 на загальну суму 580 000,00 грн. за поставку 25 тон партії олії соняшникової.
За вказаним рахунком, у відповідності до пункту 3.3 Договору поставки № 2020/0020, 02.03.2020 ТОВ СПЕЦХІМ-КР було сплачено 522 000,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 177 від 02.03.2020 та банківською випискою з особового рахунку Підприємства за 02.03.2020, виданою АТ КБ Земельний капітал .
Так, після отримання передоплати за умовами Договору, 12.03.2020 ТОВ КВІТКА-ОЙЛ було здійснено відвантаження на користь ТОВ СПЕЦХІМ-КР 24,41 тон партії олії соняшникової, що підтверджується видатковою накладною № РН-0000091 від 12.03.2020.
В свою чергу, олія соняшникова (24,14 тон) що була поставлена на адресу ТОВ СПЕЦХІМ-КР на виконання умов Договору поставки № 2020/0020, 06.03.2020 була придбана ТОВ КВІТКА-ОЙЛ у фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ), на підставі Договору поставки № 0303 від 03.03.2020, що підтверджується рахунком на оплату № 143 від 05.03.2020 та видатковою накладною № 204 від 06.03.2020.
Матеріалами справи підтверджено, що вартість придбаного у ФОП ОСОБА_1 . Товару сплачено ТОВ КВІТКА-ОЙЛ у повному обсязі згідно платіжних доручень № 106 від 05.03.2020 та № 109 від 06.03.2020, а також згідно банківських виписок з особового рахунку Підприємства за 05.03.2020 та 06.03.2020 року, виданих АТ КБ Земельний капітал .
Транспортування Товару зі складу ФОП ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) на склад ТОВ КВІТКА-ОЙЛ (м. Дніпро, пр. Б.Хмельницького, 122) здійснювалося ТОВ КВІТКА-ОЙЛ шляхом залучення сторонніх послуг з перевезення вантажів, які були надані Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 (РНОКПП - НОМЕР_2 ) на підставі Заявки № 05/0320 від 05.03.2020, що підтверджується рахунком-фактурою № 01/0320 від 06.03.2020; товарно-транспортною накладною № 0603/03 від 06.03.2020; актом виконаних робіт № 01/0320 від 06.03.2020.
Отримані послуги з перевезення вантажів сплачено ТОВ КВІТКА-ОЙЛ в повному обсязі згідно платіжного доручення № 111 від 06.03.2020 та банківською випискою з особового рахунку Підприємства за 06.03.2020, виданою АТ КБ Земельний капітал .
Відповідно до Договору оренди нежитлових приміщень № 106 від 20.05.2019 (з останніми змінами відповідно до Додаткової угоди № 2 від 27.12.2019) Товар зберігався Підприємством на складі за адресою: м. Дніпро, пр. Б. Хмельницького, 122. ТОВ КВІТКА-ОЙЛ здійснюється оренда приміщення за вказаною адресою.
В подальшому, транспортування Товару зі складу ТОВ КВІТКА-ОЙЛ (м. Дніпро, пр. Б. Хмельницького, 122) на склад ТОВ ТД СПЕЦХІМ-КР (м. Кривий Ріг, вул. Електрозаводська, ІД) здійснювалося ТОВ КВІТКА-ОЙЛ шляхом залучення сторонніх послуг з перевезення вантажів, які були надані Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 (РНОКПП - НОМЕР_3 ) на підставі Разового договору № 12/13-20 на перевезення вантажів автомобільним транспортом від 11.03.2020, що підтверджується рахунком-фактурою № 446 від 12.03.2020; товарно-транспортною накладною № 12/03-20 від 12.03.2020; актом № 446 від 12.03.2020 прийому-передачі виконаних робіт (наданих послуг).
Отримані послуги з перевезення вантажів сплачено ТОВ КВІТКА-ОЙЛ в повному обсязі згідно платіжного доручення № 118 віл 13.03.2020 та банківською випискою з особового рахунку Підприємства за 13.03.2020, виданою АТ Ю Земельний капітал .
Після відвантаження товару на користь ТОВ СПЕЦХІМ-КР 12.03.2020 та приймання його за якістю та кількістю, у відповідності до умов пункту 3.3 Договору поставки № 2020/0020, ТОВ СПЕЦХІМ-КР було сплачено на користь ТОВ КВІТКА-ОЙЛ 44 312,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 217 від 13.03.2020 та банківською випискою з особового рахунку Підприємства за 13.03.2020, виданою АТ КБ Земельний капітал .
З матеріалів справи видно, що 02.03.2020 Підприємством було отримано від ТОВ СПЕЦХІМ-КР передоплату за товар в розмірі 522 000,00 грн. з ПДВ за Договором поставки № 2020/0020 від 14.02.2020, після чого, відповідно до вимог ст. 187.1 ПК України складено податкову накладну № 1 від 02.03.2020 на загальну суму з податком на додану вартість 522 000,00 грн., яку направлено для реєстрації до контролюючого органу 02.03.2020.
12.03.2020 Підприємством було відвантажено на користь ТОВ СПЕЦХІМ-КР 24,14 тони олії соняшникової на загальну суму 566 312,00 грн. з ПДВ за Договором поставки № 2020/0020 від 14.02.2020 та складено податкову накладну № 12 від 12.03.2020 на загальну суму з податком на додану вартість 44 312,00 грн., яку направлено для реєстрації до контролюючого органу 12.03.2020.
Проте, згідно інформації зазначеної у квитанції № 12, в ЄРПН зареєстровано за № 9061026002 та квитанції № 1, в ЄРПН зареєстровано за № 9062816649, реєстрація ПН № 1 від 02.03.2020 та ПН № 12 від 12.03.2020 була зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України.
У зв`язку з цим, на підтвердження реальності здійснення операцій за ПН № 1 та ПН № 12, Підприємством було надіслано до контролюючого органу повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК, від 26.03.2020 року № 16; повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК, від 26.03.2020 року № 15.
До зазначених Повідомлень ТОВ КВІТКА-ОЙЛ було долучено документи первинного-бухгалтерського обліку за господарськими операціями до ПН № 1 та ПН № 12.
Але, відповідно до оскаржуваних рішень ГУ ДПС у Дніпропетровській області: рішенням від 02.04.2020 № 1508984/41195242 платнику податків відмовлено у реєстрації податкової накладної № 12 від 12.03.2020, у зв`язку з ненаданням платником податків: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити); рішенням від 02.04.2020 № 1508983/41195242, платнику податків відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 02.03.2020, у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Не погоджуючись із вказаними рішеннями, позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду для захисту своїх порушених прав та законних інтересів.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить із такого.
Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг відповідно до приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
За приписами пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 Податкового кодексу України).
У відповідності до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" (далі - Порядок № 1246) податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).
Аналогічні норми містяться й у пункті 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно якого реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Кабінетом Міністрів України 11.12.2019 прийнято Постанову № 1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН , яка набрала чинності 01.02.2020.
Зазначеною постановою затверджено Порядок зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН (далі - Порядок зупинення № 1165) та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН (далі - Порядок розгляду № 1165).
Згідно п.п. 6-7, 10-11 Порядку зупинення № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено ПН/РК, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких ПН/РК зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу ПН/РК встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової ПН/РК, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких ПН/РК зупиняється.
У разі зупинення реєстрації ПН/РК коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації ПН/РК яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК зазначаються: 1) номер та дата складення податкової ПН/РК; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію ПН/РІ коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію ПН/РК в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
З квитанцій, якими була зупинена реєстрація податкових накладних ТОВ КВІТКА-ОИЛ № 1 та № 12 вбачається, що контролюючим органом встановлені відповідність платника податку п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
У Додатку 1 до Порядку зупинення № 1165 визначено критерії ризиковості платника податку. Пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку передбачає, що у контролюючих органів наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органі завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції зазначеної в поданих для реєстрації ПН/РК.
В той же час, Додатком 3 до Порядку зупинення № 1165 передбачено 6 окремих критеріїв ризиковості здійснення операцій.
З урахуванням наведених вище норм, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, контролюючий орган в квитанції має зазначити чіткі критерії ризиковості здійснення господарських операцій, вичерпний перелік яких міститься в Додатку 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної, чого відповідачем - 1 не було зроблено.
Крім того, суд звертає увагу, що надіслані позивачу квитанції не містять зазначення конкретно пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, надання яких безпосередньо пов`язане з чітким визначенням критеріїв ризиковості здійснення господарської операції.
Зазначене свідчить про порушення та недотримання відповідачем - 1 положень податкового законодавства під час зупинення реєстрації податкових накладних № 1 та № 12, складених ТОВ КВІТКА-ОЙЛ .
Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН (далі - Порядок № 520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову і реєстрації податкових ПН/РК в ЄРПН (далі - ЄРПН, Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку № 520, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН Головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - Комісія регіонального рівня).
У разі зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Пунктом 5 Порядку № 520 встановлено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової ПН/РК в ЄРПН, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який включає: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберіганням і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6-7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в ПН/РК.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктами 9-11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових ПН/РК в ЄРПН за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункт 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до пунктів 25-26 Порядку зупинення № 1165, комісії регіональне рівня приймають рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в та реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових ПН/РК в ЄРПН, затвердженим Мінфіном.
Згідно пунктів 42, 44-46 Порядку зупинення № 1165, рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації засобами інформаційний систем ДПС.
Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
В оскаржуваному Рішенні від 02.04.2020 № 1508984/41195242, яким позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 12 від 12.03.2020, не зазначено яких саме конкретно документів не вистачає для прийнятті рішення про реєстрацію податкової накладної.
Суд зазначає, що посилання відповідача-1 в оскаржуваних рішеннях на те, що "платником податків не подано первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні" спростовується доказами, які надані позивачем до матеріалів справи.
До того ж, посилання на вказану підставу в обгрунтування прийняття рішень про відмову, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.
Отже, оскаржуване рішення не містить чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 12 від 12.03.2020 року.
Суд зазначає, що в оскаржуваному Рішенні від 02.04.2020 № 1508983/41195242, яким позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 02.03.2020 не зазначено, які саме розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків не було надано платником податків, а посилання відповідача-1 в оскаржуваних рішеннях на "ненаданням платником податків копій документів: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків" спростовується доказами, які надані позивачем до матеріалів справи.
До того ж, в Рішенні ДПС України № 14537/41195242/2 від 16.04.2020 за результатами розгляду скарги ТОВ КВІТКА-ОЙЛ на Рішення від 02.04.2020 № 1508983/41195242, підставою для відмови в реєстрації ПН відповідачем-2 зазначено взагалі іншу підставу, а саме: платником податків не подано первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні .
Посилання на вказану підставу в обґрунтування прийняття рішень про відмову, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані є недостатніми та такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, а також невідповідність підстав для відмови в реєстрації ПН зазначених в рішеннях відповідача-1 та відповідача-2, свідчить про протиправність такого рішення.
Отже, оскаржуване рішення не містить чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 02.03.2020.
Щодо позовних вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ТОВ КВІТКА-ОЙЛ № 1 від 02.03.2020 та № 12 від 12.03.2020 року, датою їх фактичного надходження, суд зазначає наступне.
Згідно з пунктами 2, 4, 10 частини 2 статті 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб`єкт владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Згідно пунктів 19-20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246, ПН та/або РК, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкові накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішень про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасувань реєстрації ПН та/або РК, яке набрало законної сили, такі ПН та/або РК реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання закони сили рішенням суду.
З аналізу наведених положень вбачається, що податковий орган реєструє податкову накладну, в тому числі, на підставі рішення суду датою набрання ним законної сили або іншою датою, вказаною у рішенні.
З урахуванням вищевикладеного, суд вважає, що ефективним та реальним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну № 1 від 02.03.2020 та податкову накладну № 12 від 12.03.2020, виписаних ТОВ КВІТКА-ОЙЛ , датою їх подання.
Відповідно до ч. 3 ст. 132 КАС України, до витрат, пов`язаних з розглядом справи належать витрати: 1) на професійну допомогу; 2) сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; 3) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; 4) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; 5) пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.
Відповідно до ч. ч. 1-3 ст. 134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Положеннями ч. 4 ст. 134 КАС України встановлено, що для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Згідно з ч. 7 ст. 139 КАС України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.
Оскільки станом на день прийняття рішення у даній справі в матеріалах справи відсутні докази понесення позивачем судових витрат, пов`язаних з наданням правничої допомоги, хоча в тексті адміністративного позову зазначено, що позивач очікує понести 25 000 грн. суми витрат на професійну правничу допомогу у зв`язку із розглядом даної справи в суді, суд не розглядає питання про їх повернення.
Відповідно до вимог статті 139 КАС України, суд вважає за необхідне стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю КВІТКА-ОЙЛ (код ЄДРПОУ 41195242) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2 102, 00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 43145015) та судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2 102, 00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393) відповідно до платіжного доручення № 188 від 27.04.2020, оригінал якого міститься в матеріалах справи.
На підставі викладеного, керуючись статтями 123. 134, 139, 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю КВІТКА-ОЙЛ (49000, м. Дніпро, вул. Мічуріна, буд. 4, код ЄДРПОУ 41195242) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд. 17-А, код ЄДРПОУ 43145015), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати: Рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02.04.2020 року № 1508984/41195242, згідно з яким платнику податків відмовлено у реєстрації податкової накладної № 12 від 12.03.2020 року на загальну суму з податком на додану вартість: 44 312,00 грн.; Рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02.04.2020 року № 1508983/41195242, згідно з яким платнику податків відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 02.03.2020 року на загальну суму з податком на додану вартість: 522 000,00 грн.
Зобов`язати Державну податкову службу України: зареєструвати податкову накладну № 12 від 12.03.2020 року на загальну суму з податком на додану вартість: 44 312,00 грн., складену ТОВ КВІТКА-ОЙЛ , в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її подання; зареєструвати податкову накладну № 1 від 02.03.2020 року на загальну суму з податком на додану вартість: 522 000,00 грн., складену ТОВ КВІТКА-ОЙЛ , в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її подання.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю КВІТКА-ОЙЛ (49000, м. Дніпро, вул. Мічуріна, буд. 4, код ЄДРПОУ 41195242) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд. 17-А, код ЄДРПОУ 43145015) судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору у розмірі 2 102, 00 грн. (дві тисячі сто дві грн. 00 коп.) відповідно до платіжного доручення № 188 від 27.04.2020, оригінал якого міститься в матеріалах справи.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю КВІТКА-ОЙЛ (49000, м. Дніпро, вул. Мічуріна, буд. 4, код ЄДРПОУ 41195242) за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 43005393) судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору у розмірі 2 102, 00 грн. (дві тисячі сто дві грн. 00 коп.) відповідно до платіжного доручення № 188 від 27.04.2020, оригінал якого міститься в матеріалах справи.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Н.В. Захарчук-Борисенко
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.07.2020 |
Оприлюднено | 21.07.2020 |
Номер документу | 90490016 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні