Рішення
від 21.07.2020 по справі 360/1151/20
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

21 липня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/1151/20

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Петросян К.Є., розглянувши в порядку спрощеного письмового провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Денежниківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Новоайдарської районної ради Луганської області про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю),-

ВСТАНОВИВ:

18.03.2020 до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (далі ГУ ДСНС у Луганській області або позивач) до Денежниківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Новоайдарської районної ради Луганської області (далі Денежниківська СШ або відповідач) про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), в обґрунтування якого зазначено наступне.

У період з 26.12.2019 по 27.12.2019 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та наказу Головного управління від 13.12.2019 № 405-НО "Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю)", на підставі посвідчення на проведення перевірки від 17.12.2019 № 158 здійснено позапланову перевірку Денежниківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Новоайдарської районної ради Луганської області, зареєстрованої за адресою: 93511, Луганська область, Новоайдарський район, с.Денежникове, вул.Центральна, буд. 27 Б, з метою перевірки виконання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

За результатами перевірки складено акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 27.12.2019 № 58. Актом перевірки виявлені порушення Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697, та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.

Будь-яких скарг до проведеного позапланового заходу та до складеного акта перевірки з боку відповідача не надходило.

Подальша експлуатація будівель та приміщень Денежниківської СШ з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей, їх невиконання та неусунення прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає на: забезпечення безпеки при використанні та експлуатації приміщень Денежниківської СШ, його учнів, відвідувачів, співробітників відповідно до вимог протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі чи аварії; ліквідацію пожежі, аварії, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, аварії, надзвичайної ситуації; забезпечення всіх осіб, що знаходяться в будівлі індивідуальними засобами захисту органів дихання і шкіри, тощо.

Вихованці, співробітники та відвідувачі Денежниківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Новоайдарської районної ради Луганської області постійно перебувають під реальною загрозою втрати життя та отримання травм чи шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки.

Відповідач усвідомлює наслідки можливих аварій, пожеж чи інших надзвичайних ситуацій, що можуть виникнути в приміщеннях, які він експлуатує та здійснює там діяльність. При такому стані цілковитого недотримання вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки у будівлях та приміщеннях Денежниківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Новоайдарської районної ради Луганської області, зареєстрованої за адресою: 93511, Луганська область, Новоайдарський район, с.Денежникове, вул.Центральна, буд.27 Б, питання виникнення аварії, пожежі чи надзвичайної ситуації постає досить гостро, а у випадку їх настання - людські втрати, шкода здоров`ю людей та чисельні травми будуть просто неминучі.

З урахуванням викладеного, позивач просить суд застосувати до Денежниківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Новоайдарської районної ради Луганської області заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розтпшованих за адресою: 93511, Луганська область, Новоайдарський район, с.Денежникове, вул.Центральна, буд.27 Б, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в акті перевірки.

Денежниківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Новоайдарської районної ради Луганської області позов не визнала, про що надала відзив на позовну заяву від 02.04.2020 та просила відмовити у задоволенні позовних вимог з огляду на наступне (а.с.33-35).

Відповідач зазначає, що заявлені вимоги не можуть бути виконані у встановлені приписом строки, оскільки фінансування Денежниківської СШ здійснюється згідно кошторису з місцевого бюджету Новоайдарського району.

Стосовно переліку виявлених порушень зауважив, що з підвального приміщення та електрощитової прибрані горючі матеріали шкільного майна. Директор школи та заступник директора з навчально-виховної роботи 11-13 лютого 2020 року пройшли навчання та перевірку знань у сфері цивільного захисту (посвідчення № 11000090 та № 11000092). Наявні вогнегасники розміщені шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення. На вогнегаснику, який знаходиться в спортивній залі, встановлена шланга. Огляд вогнегасників щодо їхнього технічного стану проводиться щорічно у період літніх канікул. Закриті з`єднувальні коробки у приміщенні спортивної зали та тамбурі евакуаційного виходу на 1-му поверсі. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів виконане за допомогою затискачів. Директором створений наказ № 3-о від 08.01.2020 про призначення відповідальної особи за утримання вогнезахисного покриву (просочення) щодо утримання його у відповідному технічному стані.

Щорічно, власними силами та за наявним фінансуванням і за підтримки батьків Денежниківської СШ вживаються всі можливі заходи з належної організації навчального процесу, у тому числі і в частині забезпечення протипожежної безпеки. Щорічно проводиться вимірювання опору розтікання на основних заземлювачах і заземленнях магістралей і устаткування, перезарядка вогнегасників, повірка сигналізаторів газу, перевірка та прочищення димових і вентиляційних каналів. Розроблений та затверджений план евакуації, в навчальному закладі встановлено протипожежний режим, розроблено інструкції з питань пожежної безпеки, заборонено експлуатацію несправних чи пожежонебезпечних приладів опалення та саморобних електронагрівальних приладів, систематично проводяться інструктажі з питань пожежної безпеки, організовано огляд приміщень після закінчення робіт, проведено практичні навчання з обслуговуючим персоналом до дій у випадках виникнення пожеж, проведено навчальні евакуації учнів і співробітників з імітацією пожежі та її ліквідації.

Зазначив, що протягом роботи Денежниківської СШ в новій будівлі, а це майже 31 рік, не відбулось жодного нещасного випадку, пов`язаного із порушенням правил пожежної безпеки, оскільки колективом вживаються всі можливі заходи, які направлені на недопущення виникнення пожежонебезпечної ситуації.

Отже, обставини, на які посилається позивач, на думку відповідача, не відповідають ступеню небезпеки та можуть вплинути на навчальний освітній процес 64 учнів, а тому закриття навчального закладу вважає недоцільним.

Також зазначив, що відділом освіти Новоайдарської районної державної адміністрації підготовлено запити з метою закладення необхідних коштів до кошторису на 2020 рік (за цільовим призначенням направленим на усунення недоліків з протипожежної безпеки).

Ухвалою від 23.03.2020 відкрито провадження у справі, за результатами розгляду клопотання позивача справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження в судовому засіданні (а.с. 23-24).

Від представника позивача через канцелярію суду надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності представника ГУ ДСНС у Луганській області, позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити з огляду на акт перевірки відповідача згідно його заяви, яким встановлено не усунення 11 порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей (а.с.62).

Відповідач у судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, причину неявки суду не повідомив.

Відповідно до частини дев`ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи положення статті 205 КАС України, суд вважає за можливе розглянути дану справу в порядку письмового провадження за наявними матеріалами у справі.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 КАС України, судом встановлено таке.

Денежниківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Новоайдарської районної ради Луганської області (ідентифікаційний код 34302086, місцезнаходження: 93511, Луганська область, Новоайдарський район, с. Денежникове, вул. Центральна, буд. 27 Б) у встановленому законом порядку зареєстрована юридичною особою, основним видом діяльності якого є 85.31 Загальна середня освіта, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 21.07.2020 за № 1006925321 (а.с.70-72).

На виконання вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", наказом Головного управління ДСНС України у Луганській області від 13.12.2019 за № 405-НО в редакції наказу від 17.12.2019 № 409-НО, наказано провести позапланові заходи державного нагляду (контролю) стосовно об`єктів, установ, організацій щодо дотримання вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту згідно з графіком проведення позапланових перевірок, що додається (а.с. 7-11).

На виконання вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", наказу Головного управління ДСНС України у Луганській області від 13.12.2019 за № 405-НО, заступнику начальника Новоайдарського районного відділу ГУ ДСНС України у Луганській області підполковнику служби цивільного захисту Лебідь А.А., головному інспектору Новоайдарського районного відділу ГУ ДСНС України у Луганській області майору служби цивільного захисту Нікітіній І.В. та провідному інспектору Новоайдарського районного відділу ГУ ДСНС України у Луганській області майору служби цивільного захисту Антончук С.О. видано посвідчення від 17.12.2019 № 158 на проведення у період з 26.12.2019 по 27.12.2019 позапланової перевірки Денежниківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Новоайдарської районної ради Луганської області, розташованої за адресою: 93511, Луганська область, Новоайдарський район, с.Денежникове, вул.Центральна, 27 Б (а.с.11).

Посвідчення від 17.12.2019 за № 158 на проведення заходу державного нагляду (контролю) вручено директору Денежниківської СШ - ОСОБА_1 під особистий підпис (а.с.11 зворотній бік).

За наслідками проведеної позапланової перевірки Денежниківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Новоайдарської районної ради Луганської області складений акт від 27.12.2019 № 58, яким виявлено такі порушення (а.с. 12-19):

1) на евакуаційному виході з приміщення майстерні труби перешкоджають вільній евакуації людей, що є порушенням пункту 2.37 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697 (далі - Правила пожежної безпеки в Україні);

2) будівля школи та територія не забезпечені зовнішнім протипожежним водопостачанням, що є порушенням пункту 1 розділу VІ Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 № 974 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 за № 1229/29359;

3) будівля школи не обладнана автоматичними системами протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , що є порушенням пункту 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні;

4) підвальне приміщення не забезпечено другим евакуаційним виходом, що є порушенням пункту 1.4 глави 1 розділу VІ Правил пожежної безпеки в Україні;

5) в підвальному приміщенні та електрощитовій зберігаються горючі матеріали шкільного майна, що є порушенням пункту 2.1 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

6) не демонтована і не винесена на протипожежну відстань газова котельня від приміщення школи, яка виконана з порушеннями протипожежних вимог, визначених нормативно-правовими документами в галузі будівельного, технологічного проектування та чинними правилами, що є порушенням пункту 4.1 глави 4 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні, пункту 9.50 ДБН В.2.5-20:2018 Газопостачання , пункту 4.9 ДБН В.2.5-77:2014 Котельні ;

7) не надано проектної документації, яка затверджується у встановленому порядку на реконструкцію, технічне переоснащення та капітальний ремонт підвального приміщення школи, що є порушенням пункту 21 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

8) не заповнений отвір в протипожежній перешкоді, яка відокремлює електрощитову (протипожежні двері), що є порушенням пункту 1.24 глави 1 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;

9) директором не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населенням діям у надзвичайних ситуаціях , що є порушенням пункту 16 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

10) на 1-му, 2-му поверсі та в підвальному приміщенні наявні вогнегасники не розміщені шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення, що є порушенням пункту 3.10 глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні;

11) не проводиться огляд вогнегасників щодо їхнього технічного стану. Відсутній раструб (шланга) на вогнегаснику, розміщеному в спортзалі, що є порушенням підпункту 2 пункту 3 розділу ІІІ Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України 15.01.2018 № 25 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 23.02.2018 за № 225/31677;

12) не закриті кришками з негорючого або важко горючого матеріалу з`єднувальні коробки у приміщеннях спортивної зали та тамбурі евакуаційного виходу на 1-му поверсі, що є порушенням пункту 1.7 глави 1 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;

13) не виконане з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що є порушенням пункту 1.6 глави 1 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;

14) допущено зниження класу вогнестійкості прорізу у протипожежній перешкоді перекриття (протипожежний люк), що є порушенням пункту 2.3 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

15) директором не створений наказ про призначення відповідальної особи за утримання вогнезахисного покриву (просочення) щодо підтримання його у відповідному технічному стані, що є порушенням пункту 2.7 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

16) не здійснена перевірка стану вогнезахисного покриву (просочення) горищного покриття (кровки, лати), з складанням акта перевірки технічного стану вогнезахисного покриву (просочення), яке проводиться комісією не менше одного разу на рік, що є порушенням пункту 2.8 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

17) не проведена ідентифікація щодо визначення потенційної небезпеки газової котельні школи, що є порушенням пунктів 1, 2 наказу МНС від 23.02.2006 № 98 Про затвердження Методики ідентифікації потенційно небезпечного об`єкту ;

18) працівники школи та учні не забезпечені засобами колективного та індивідуального захисту органів дихання, що є порушенням пункту 2 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України.

Зазначений акт перевірки підписаний керівником Денежниківської СШ без зауважень.

Крім того, у період з 15.07.2020 по 16.07.2020 ГУ ДСНС у Луганській області на підставі листа Денежниківської СШ була проведена перевірка будівель та приміщень відповідача, за результатами якої складено акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 16.07.2020 № 38, яким встановлено, що неусуненими залишились 11 порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей (а саме пункти 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 16, 17,18 акта перевірки від 27.12.2019 № 58), зокрема:

1) на евакуаційному виході з приміщення майстерні труби перешкоджають вільній евакуації людей, що є порушенням пункту 2.37 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

2) будівля школи та територія не забезпечені зовнішнім протипожежним водопостачанням, що є порушенням пункту 1 розділу VІ Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 № 974 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 за № 1229/29359;

3) будівля школи не обладнана автоматичними системами протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , що є порушенням пункту 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні;

4) підвальне приміщення не забезпечено другим евакуаційним виходом, що є порушенням пункту 1.4 глави 1 розділу VІ Правил пожежної безпеки в Україні;

5) не демонтована і не винесена на протипожежну відстань газова котельня від приміщення школи, яка виконана з порушеннями протипожежних вимог, визначених нормативно-правовими документами в галузі будівельного, технологічного проектування та чинними правилами, що є порушенням пункту 4.1 глави 4 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні, пункту 9.50 ДБН В.2.5-20:2018 Газопостачання , пункту 4.9 ДБН В.2.5-77:2014 Котельні ;

6) не надано проектної документації, яка затверджується у встановленому порядку на реконструкцію, технічне переоснащення та капітальний ремонт підвального приміщення школи, що є порушенням пункту 21 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

7) не заповнений отвір в протипожежній перешкоді, яка відокремлює електрощитову (протипожежні двері), що є порушенням пункту 1.24 глави 1 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;

8) ) допущено зниження класу вогнестійкості прорізу у протипожежній перешкоді перекриття (протипожежний люк), що є порушенням пункту 2.3 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

9) не здійснена перевірка стану вогнезахисного покриву (просочення) горищного покриття (кровки, лати), з складанням акта перевірки технічного стану вогнезахисного покриву (просочення), яке проводиться комісією не менше одного разу на рік, що є порушенням пункту 2.8 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

10) не проведена ідентифікація щодо визначення потенційної небезпеки газової котельні школи, що є порушенням пунктів 1, 2 наказу МНС від 23.02.2006 № 98 Про затвердження Методики ідентифікації потенційно небезпечного об`єкту ;

11) працівники школи та учні не забезпечені засобами колективного та індивідуального захисту органів дихання, що є порушенням пункту 2 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України.

Акт за наслідками проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 16.07.2020 № 38 підписано керівником Денежниківської СШ без зауважень із зазначенням про його згоду із викладеними порушеннями (а.с.156-163).

Таким чином, судом встановлено, що згідно акта перевірки від 16.07.2020 № 38, на час розгляду справи, Денежниківською СШ не усунуто 11 порушень чинного законодавства, зафіксованих в акті перевірки від 27.12.2019 № 58.

Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Згідно з частиною першою статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

В силу статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Приписами статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.

Відповідно до частин першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Відповідно до пункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Підстави для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені частиною першою статті 70 Кодексу цивільного захисту України та полягають у:

1) недотриманні вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушенні вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуску і реалізації вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійсненні заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутності на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

6) невідповідності кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;

7) порушенні правил поводження з небезпечними речовинами;

8) відсутності або непридатності до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутності на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовності до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;

10) неготовності до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;

11) проведенні робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).

Приписами пунктів 1, 2, 3 розділу ІІ "Організаційні заходи щодо забезпечення пожежної безпеки" Правил пожежної безпеки в Україні визначено, що діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів. Керівник підприємства повинен визначити обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту. Обов`язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту передбачаються у посадових інструкціях, обов`язках, положеннях про підрозділ. На кожному об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) повинен бути встановлений протипожежний режим.

Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов: 1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей; 2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду; 3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні. Забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ, організацій покладається на їх керівників та уповноважених керівниками осіб, а також орендарів, обов`язки яких щодо дотримання правил пожежної безпеки повинні бути узгоджені умовами договору.

Згідно із пунктом 2 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить, зокрема, забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту.

Наказом Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 № 974, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 08.09.2016 за № 129/29359, затверджено Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України (далі Правила № 974).

Ці Правила розроблені відповідно до підпункту 16 пункту 1 статті 18 Кодексу цивільного захисту України, статті 26 Закону України "Про освіту" та пункту 3 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697 (далі - Правила пожежної безпеки), і поширюються на:

1) навчальні заклади всіх типів і форм власності, що належать до сфери управління МОН (дошкільні, загальноосвітні, позашкільні, професійно-технічні, вищі, заклади післядипломної освіти);

2) установи системи освіти України, що належать до сфери управління МОН (бібліотеки, навчально-методичні центри, кабінети тощо).

Ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд, прилеглих до них територій, приміщень, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування навчальних закладів та установ системи освіти (далі - заклади та установи) незалежно від типів і форм власності, що належать до сфери управління МОН, і є обов`язковими для виконання вихованцями, учнями, студентами, курсантами, слухачами, стажистами, аспірантами, докторантами, керівниками, педагогічними, науковими, науково-педагогічними, технічними працівниками, спеціалістами і обслуговувальним персоналом цих закладів та установ (далі - учасники навчально-виховного процесу).

Забезпечення пожежної безпеки в організаціях, на підприємствах системи освіти України здійснюється згідно з Правилами пожежної безпеки (пункти 2, 3 розділу І Правил).

Загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд (далі - об`єкт) встановлюють Правила пожежної безпеки в України, затверджені наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - ППБУ).

Пунктом 1.2 глави 2 розділу V ППБУ передбачено, що будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .

У відповідності до пункту 2.37 глави 2 розділу ІІІ ППБУ не допускається:

улаштовувати на шляхах евакуації пороги, виступи, турнікети, двері розсувні, підйомні, такі, що обертаються, та інші пристрої, які перешкоджають вільній евакуації людей;

захаращувати шляхи евакуації меблями, обладнанням, різними матеріалами;

забивати, заварювати, замикати на замки, болтові з`єднання та інші запори, що важко відчиняються зсередини, двері на шляхах евакуації та евакуаційних виходах.

У будинках, приміщеннях навчальних закладів забороняються, зокрема розміщення людей у приміщеннях, а також на поверхах (у будинках), не забезпечених двома евакуаційними виходами (пункт 1.4 глави 1 розділу VI ППБУ).

Відповідно до пункту 21 розділу ІІ ППБУ нове будівництво, реконструкція, реставрація, технічне переоснащення та капітальний ремонт приміщень, будинків і споруд здійснюються на підставі проектної документації, яка затверджена у встановленому порядку.

Згідно із пунктом 2.3 глави 2 розділу ІІІ ППБУ під час експлуатації об`єкта не допускається знижувати клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах.

Не менше одного разу на рік комісією господарчого органу здійснюється перевірка стану вогнезахисного покриву (просочення), за результатами якої складається акт перевірки технічного стану вогнезахисного покриву (просочення).

У разі виявлення пошкоджень вогнезахисного покриву (просочення) господарчий орган повинен ужити заходів щодо його відновлення (ремонту або заміни). Ремонт вогнезахисного покриву (просочення) здійснюється в порядку, визначеному Регламентом та проектом проведення робіт.

Якщо пошкоджений вогнезахисний покрив (просочення) не підлягає ремонту або закінчився строк його експлуатації, господарчий орган повинен забезпечити заміну вогнезахисного засобу або проведення повторного вогнезахисного обробляння. Заміна та повторне вогнезахисне обробляння здійснюються в порядку, визначеному для виконання робіт з вогнезахисного обробляння (пункт 2.8 глави 2 розділу ІІІ ППБУ).

Відповідно до пункту 1.24 глави 1 розділу IV ППБУ забороняється влаштовувати незаповнені отвори в протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитові.

Наказом МНС України від 23.02.2006 № 98, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20.03.2006 за № 286/12160 затверджено Методику ідентифікації потенційно небезпечних об`єктів, яка встановлює єдиний порядок проведення ідентифікації потенційно небезпечних об`єктів (далі - ідентифікація) з метою вдосконалення організації їх державного обліку у процесі паспортизації та реєстрації у Державному реєстрі

потенційно небезпечних об`єктів.

Відповідно до пункту 4.1 глави 4 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні розміщення газових опалювальних котлів, опалювальних апаратів, ємнісних газових водонагрівників, газобалонних установок має відповідати Правилам безпеки систем газопостачання України, затвердженим наказом Мінпаливенерго України від 15 травня 2015 року № 285, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 08 червня 2015 року за № 674/27119 (далі - НПАОП 0.00-1.20).

Визначення небезпечного чинника міститься у пункті 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Також згідно з визначенням ДСТУ 2272-06 "Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять" небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опіків, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, травмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.

Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Суд зауважує, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівель, споруд, приміщень є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. При цьому, поняття "загроза життю та/або здоров`ю людини" є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.

Суд вважає, що встановлені позивачем порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначені в акті перевірки, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, призводять до загрози життю та здоров`ю людей у випадку виникнення пожежі. Тобто, вони є суттєвими, адже можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для людей та навколишнього природного середовища. Отже, виявленні порушення можуть створювати і небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі.

Частиною третьою статті 55 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

З відзиву відповідача вбачається, що порушення пожежної та техногенної безпеки пов`язані, насамперед, з відсутністю належного фінансування.

Натомість в межах даної справи розглядається наявність підстав для вжиття визначених законом заходів реагування з метою запобігання настанню негативних наслідків для життя та здоров`я людей, зокрема, дітей, які можуть бути спричинені внаслідок експлуатації приміщень та будівель, які не в повній мірі відповідають встановленим нормам та правилам пожежної безпеки.

З огляду на наведене, враховуючи встановлені судом під час розгляду справи порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, а також не надання відповідачем доказів усунення у повному обсязі порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 27.12.2019 № 58, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, суд дійшов висновку про застосування до Денежниківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Новоайдарської районної ради Луганської області заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення експлуатації будівлі та приміщень, зареєстрованих за адресою: 93511, Луганська область, Новоайдарський район, с.Денежникове, вул.Центральна, буд. 27 Б, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 27.12.2019 № 58.

Таким чином, позовні вимоги належить задовольнити повністю.

При вирішенні питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).

З викладеного слідує, що витрати суб`єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб`єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб`єкту владних повноважень, не підлягає.

Такі обмеження у можливостях суб`єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.

Оскільки Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.

Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Денежниківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Новоайдарської районної ради Луганської області про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю),- задовольнити.

Застосувати до Денежниківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Новоайдарської районної ради Луганської області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення експлуатації будівлі та приміщень, зареєстрованих за адресою: за адресою: 93511, Луганська область, Новоайдарський район, с.Денежникове, вул.Центральна, буд. 27 Б, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 27.12.2019 № 58.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя К.Є. Петросян

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.07.2020
Оприлюднено21.07.2020
Номер документу90490929
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/1151/20

Постанова від 15.03.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 16.12.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 04.09.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Рішення від 21.07.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 21.07.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 23.03.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні