ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа № 380/2627/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 липня 2020 року м. Львів
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого - судді Мричко Н.І.,
за участі секретаря судового засідання Кулик С.В.,
представника позивача Герасимчука Ю.Ю.,
представника відповідача Ганущин М.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до Державного навчального закладу Львівське вище професійне училище дизайну та будівництва про зупинення роботи будівлі, -
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (далі - ГУ ДСНС у Львівській області, Позивач) звернулося до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до Державного навчального закладу Львівське вище професійне училище дизайну та будівництва (далі - ДНЗ Львівське вище професійне училище дизайну та будівництва Відповідач), в якому просить суд зупинити роботу будівлі ДНЗ Львівське вище професійне училище дизайну та будівництва за адресою: 79035, Львівська область, місто Львів, вулиця Пимоненка, будинок 15, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.
Ухвалою від 03.04.2020 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження.
18.05.2020 до суду від Відповідача надійшов відзив на позовну заяву (арк. справи 48-51).
Ухвалою від 23.06.2020 закрито підготовче провадження в адміністративній справі та призначено справу до судового розгляду по суті.
При обґрунтуванні позовних вимог Позивач зазначає, що в період з 13 по 17 січня 2019 року посадовими особами ГУ ДСНС у Львівській області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у будівлі ДНЗ Львівське вище професійне училище дизайну та будівництва за адресою: 79035, Львівська область, місто Львів, вулиця Пимоненка, будинок 15. Під час проведення позапланового заходу на об`єкті було виявлено ряд порушень, з боку Відповідача, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697, Кодексу цивільного захисту України, Правил техногенної безпеки та низки інших нормативних актів. Вказує на те, що значна кількість з виявлених порушень пропонувалася Відповідачу до виконання попереднім приписом про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 149 від 16.08.2019, але станом на 17.01.2020 вони не були усунуті.
При цьому, Позивач зазначає, що порушення законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки були виявлені у всій будівлі Відповідача, яка перевірялася посадовими особами ГУ ДСНС України у Львівській області. Вважає, що такі порушення безумовно створюють загрозу для життя і здоров`я працівників та інших людей, які можуть там перебувати. Продовження роботи будівлі ДНЗ Львівське вище професійне училище дизайну та будівництва без усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки становить загрозу виникнення пожежі та в подальшому перешкоджатиме її гасінню та евакуації людей з будівлі Відповідача. На думку Позивача, оскільки при роботі будівлі ДНЗ Львівське вище професійне училище дизайну та будівництва , вже не вперше було виявлено грубі та численні недотримання вимог пожежної та техногенної безпеки, тому є підстави для зупинення роботи цього об`єкта.
Відповідач подав відзив на позовну заяву (арк. справи 48-51), в якому просить в задоволенні позову відмовити в повному обсязі. Зазначає, що відповідно до акта від 17.01.2020 № 6, складеного посадовими особами ГУ ДСНС України у Львівській області за наслідками проведеної позапланової перевірки щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у будівлі ДНЗ Львівське вище професійне училище дизайну та будівництва , Позивачем виявлено в загальному 22 порушення.
Вказує на те, що після проведення перевірки ДНЗ Львівське вище професійне училище дизайну та будівництва розпочало процедуру усунення виявлених порушень по списку, а саме: №1 - не виконано (відсутність фінансування, скан-копії додаються); №2 - встановлено світильники евакуаційного освітлення (4 шт.); №3 - двері обшиті металом; №4 - не проведено; №5 - заплановано на червень 2020 року; №6 - з`єднання проведено, коробки закриті кришками; №7 - вхідні двері у навчальний заклад забезпечені пристроями; №8 - в наявності 17 вогнегасників із них 3 вуглекислотні; №9 - в наявності 8 пожежних рукавів, які відповідають пожежним кранам; №10 - не виконано (скло буде замінено на прозоре); №11, 12 - не виконано; №13 - демонтовано одне з приміщень, яке знаходилось під сходовою кліткою; №14 - не виконано, вода не втримується в резервуарі; №15 - виконано; №16 - при заміні водопровідних труб, здійснювалося випробування (прокрутки кранів), при пуску води - витоків води не виявлено; №17- даний світильник замінено; №18 - в електрощитах поновлюються схеми підключення; №19 - ліквідовано; №20 - зайві предмети прибрано; №21 - в господарському приміщенні (в коридорі) грати знімаються; №22 - відстань до місць відкритого зберігання горючих матеріалів розчищена і відповідає нормі.
За таких обставин вважає, що Відповідач є добросовісним суб`єктом господарювання та прийняв до уваги всі викладені в акті від 17.01.2020 №6 зауваження щодо виявлених порушень, доклав усіх можливих зусиль на усунення вказаних контролюючим органом недоліків та самостійно ініціював проведення повторної позапланової перевірки, оскільки здійснення підприємницької діяльності відповідно до вимог чинного законодавства, забезпечення безпечних та нешкідливих умов праці для викладачів та персоналу, забезпечення безпечного простору для учнів є пріоритетним для Відповідача. Стверджує, що 3 / 4 виявлених Позивачем порушень Відповідач сумлінно усунув, а решта порушень перебувають у процесі усунення, оскільки їх усунення потребує більшого строку та фінансування. На думку Відповідача, у зв`язку з оперативним усуненням майже всіх виявлених порушень, такий захід реагування як зупинення роботи будівлі не є співмірним із наявними порушеннями та означає не професійне реагування на порушника, а покладення на нього додаткового тягаря, який не забезпечує справедливого балансу між порушенням та санкцією.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав, наведених у позовній заяві. Просив задовольнити адміністративний позов в повному обсязі.
Представник відповідача щодо позовних вимог заперечила з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Просила відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
Заслухавши пояснення представників Позивача та Відповідача, дослідивши матеріали справи на підтвердження й спростування заявлених вимог в їх сукупності, надавши їм юридичну оцінку, суд встановив таке.
Згідно з копією свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи серії НОМЕР_1 , ДНЗ Львівське вище професійне училище дизайну та будівництва код ЄДРПОУ 05536952, зареєстроване як юридична особа 17.11.1999 за адресою: 79035, Львівська обл., місто Львів, вулиця Пимоненка, будинок 15 (арк. справи 30).
Відповідно до наказу начальника ГУ ДСНС України у Львівській області (з основної діяльності) від 11.12.2019 № 337 Про проведення позапланової перевірки , на виконання вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 № 44205/1/1-19 та протокольного рішення засідання Кабінету Міністрів України від 06.12.2019 (витяг з протоколу № 23) з метою запобігання виникненню надзвичайних ситуацій на території Львівської області, наказано провести позапланові перевірки додержання законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки закладів, установ та організацій з масовим перебуванням людей відповідно до графіку, зокрема, у ДНЗ Львівське вище професійне училище дизайну та будівництва (код ЄДРПОУ: 05536952, місце провадження діяльності суб`єкта перевірки: 79035, м. Львів, вул. Пимоненка, 15) (арк. справи 26-28).
13.01.2020 В.о. начальника Сихівського районного відділу м. Львова ГУ ДСНС України у Львівській області Ковалишином В. видане посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) № 13 на проведення позапланової перевірки ДНЗ Львівське вище професійне училище дизайну та будівництва (05536952), розташованого за адресою: 79015, Львівська обл., місто Львів, вулиця Пимоненка, будинок 15 (місце провадження господарської діяльності: 79035, Львівська обл., місто Львів, вулиця Пимоненка, будинок 15). Вказане посвідчення вручено уповноваженій особі ДНЗ Львівське вище професійне училище дизайну та будівництва ОСОБА_2 15.01.2020, що підтверджується власноручно поставленим підписом такого (арк. справи 29).
На виконання наказу ГУ ДСНС України у Львівській області від 11.12.2019 № 337 та на підставі посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 13.01.2020 № 13, у період з 13.01.2020 по 17.01.2020 головним державним інспектором Сихівського РВ м. Львова ГУ ДСНС України у Львівській області підполковником служби цивільного захисту Ковалишином В.В. та провідним інспектором Сихівського РВ м. Львова ГУ ДСНС України у Львівській області старшим лейтенантом служби цивільного захисту Ващуком В.В., у присутності завідувача господарством ОСОБА_2 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у будівлі ДНЗ Львівське вище професійне училище дизайну та будівництва за адресою: 79035, Львівська область, місто Львів, вулиця Пимоненка, будинок 15.
За результатами перевірки посадовими особами ГУ ДСНС України у Львівській області складено акт від 17.01.2020 № 6 (арк. справи 5-14).
Відповідно до цього акта перевірки, позаплановим заходом встановлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697, Кодексу цивільного захисту України, Правил техногенної безпеки та низки інших нормативних актів, а саме:
1. Будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;
2. Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не до забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей;
3. Допускається влаштування незаповненого отвору в протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитові;
4. Не проведено вогнезахисну обробку дерев`яних конструкцій горища вогнетривким розчином організацією, яка має ліцензію на виконання таких робіт;
5. Посадові особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ;
6. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в електрозподільних коробках не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
7. Двері сходових кліток, що ведуть в загальні коридори не забезпечені пристроями для само зачинення.
8. Територія та приміщення навчального закладу не в повній мірі забезпечені первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками), згідно вимог;
9. Не всі пожежні кран-комплект укомплектовані пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, а також важелем та вентилем для подачі води;
10. Пожежні кран-комплекти не пристосовані для опломбування та візуального огляду їх без розкривання;
11. Не проведено ідентифікацію об`єкта;
12. Для всіх будівель і приміщень не визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки Норми визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони за Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (далі - НПАОП 40.1-1.32-01), які необхідно позначити на вхідних дверях до приміщення;
13. Допускається улаштовувати у сходових клітках приміщень побутового призначення.
14. Об`єкт не забезпечено зовнішнім протипожежним водопостачанням відповідно до ДБН В.2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування ;
15. В підвальному приміщенні не заборонено підвішування світильника безпосередньо на струмопровідні провода;
16. Не проведено технічне обслуговування внутрішнього протипожежного водогону, пожежні крани не перевірені на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у відповідному журналі (акті випробування пожежних кранів);
17. Не заборонено експлуатацію світильника в приміщенні столярки № 1 з лампою розжарювання без захисного суцільного скла (ковпака);
18. Електрощити, групові електрощитки не забезпечені схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки);
19. Допускається улаштовувати в підвальних приміщеннях теплового пункту складування горючих матеріалів;
20. Електрощитові використовуються за не призначенням. (засмічено та захаращено сторонніми предметами);
21. Встановлені на вікнах господарського приміщення, де перебувають люди, ґрати не розкриваються, розсуваються або знімаються. Під час перебування в цих приміщеннях людей ґрати не відчинені (не зняті);
22. Відстань від кабелів та ізольованих проводів, прокладених відкрито, до місць відкритого зберігання (розміщення) горючих матеріалів становить менше 1 метра.
Примірник цього акта перевірки на 19 сторінках вручено 17.01.2020 завгоспу ДНЗ Львівське вище професійне училище дизайну та будівництва ОСОБА_2
15.01.2020 посадовими особами ГУ ДСНС України у Львівській області щодо завідувача господарством ДНЗ Львівське вище професійне училище дизайну та будівництва ОСОБА_2 складено протокол про адміністративне правопорушення відповідно до статті 188-8 КУпАП серії ЛВ № 013193. Як видно з вказаного протоколу, завідувачем господарством ОСОБА_2 не висловлено жодних зауважень щодо виявлених порушень, однак зазначено Порушення будуть виконані при поступленні коштів від вищестоячої організації , про що свідчить його власноручно поставлений підпис у пункті 17 такого протоколу (арк. справи 15).
15.01.2020 посадовими особами ГУ ДСНС України у Львівській області винесена постанова серія ЛВ № 013193 про накладення адміністративного стягнення на завідувача господарством ДНЗ Львівське вище професійне училище дизайну та будівництва ОСОБА_2 (арк. справи 16).
З огляду на встановлені порушення зафіксовані в акті від 17.01.2020 № 6, керуючись статтею 68 Кодексу цивільного захисту України, Позивач звернувся до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді зупинення роботи будівлі ДНЗ Львівське вище професійне училище дизайну та будівництва за адресою: 79035, Львівська область, місто Львів, вулиця Пимоненка, будинок 15, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.
При вирішенні спору, суд виходить з такого.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з статтею 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Указом Президента №20/2013 від 16.01.2013 затверджено Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій (далі - Положення).
Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі - Міністр).
ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.
ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива (підпункт 57 пункту 4).
Згідно з підпункту 48 пункту 4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 №1052 (далі - Положення №1052), ДСНС відповідно до покладених на неї завдань складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.
Відповідно до підпункту 27 пункту 4 Положення про Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (далі - Головне управління), затвердженого наказом ДСНС України №3 від 04.02.2013 (в редакції, що діяла на час проведення перевірки) Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон № 877-V).
Відповідно до статті 1 Закону № 877-V визначення, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту регулює Кодекс цивільного захисту України.
Згідно з частиною 2 статті 51 Кодексу цивільного захисту України від 02.10.2012 (далі - КЦЗ України) забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника.
Забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання (ч. 3 ст. 55 КЦЗ України).
Відповідно до статті 66 КЦЗ України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Згідно з підпунктом 12 частини 1 статті 67 КЦЗ України від 02.10.2012 (далі -КЦЗ України) до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до частини 1 статті 68 КЦЗ України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
Згідно з частиною 2 статті 68 КЦЗ України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до статті 70 КЦЗ України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Згідно з частиною 5 статті 4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Відповідно до частини 1 статті 6 Закону № 877-V підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема: перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
Аналіз вказаної норми свідчить про те, що факт виконання/невиконання суб`єктом господарювання порушень, встановлених, зокрема в акті, за результатами проведення попереднього заходу (перевірки) органом державного нагляду (контролю), шляхом винесення припису, може бути встановлено лише за результатами проведення таким органом позапланових заходів (перевірки).
Отже, факт підтвердження відсутності порушень на час розгляду справи має бути доведений не тільки наданими письмовими доказами наявності необхідних документів та проведених заходів, а і актом перевірки стану усунення виявлених порушень.
Підставами для застосування заходу реагування у вигляді повного зупинення роботи об`єктів є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених Кодексом цивільного захисту України, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Суд звертає увагу, що застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей. Застосування таких заходів обумовлюється виключно наявністю підстав, передбачених статтею 70 КЦЗ України, зокрема, фактом недотримання вимог пожежної безпеки, та не залежить від виконання (не виконання) вимог припису органу контролю щодо усунення виявлених порушень.
За змістом частини 7 статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697) затверджено Правила пожежної безпеки в Україні , якими встановлено загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.
Правилами пожежної безпеки в Україні передбачено, зокрема, що Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах (пункт 2). Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4).
Як встановив суд, 15.05.2020 Сихівським районним відділом м. Львова ГУ ДСНС України у Львівській області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки ДНЗ Львівське вище професійне училище дизайну та будівництва . За результатами заходу, складений акт № 110 від 15.05.2020. У вказаному Акті, описані станом на 15.05.2020, порушення з боку Відповідача у справі, вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме:
1. Будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;
2. Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не до забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей;
3. Допускається влаштування незаповненого отвору в протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитові;
4. Не проведено вогнезахисну обробку дерев`яних конструкцій горища вогнетривким розчином організацією, яка має ліцензію на виконання таких робіт;
5. Посадові особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ;
6. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в електрозподільних коробках не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
7. Двері сходових кліток, що ведуть в загальні коридори не забезпечені пристроями для самозачинення.
8. Територія та приміщення навчального закладу не в повній мірі забезпечені первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками), згідно вимог;
9. Не всі пожежні кран-комплект укомплектовані пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, а також важелем та вентилем для подачі води;
10. Не проведено ідентифікацію об`єкта;
11. Для всіх будівель і приміщень не визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки Норми визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони за Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (далі - НПАОП 40.1-1.32-01), які необхідно позначити на вхідних дверях до приміщення;
12. Допускається улаштовувати у сходових клітках приміщень побутового призначення.
13. Об`єкт не забезпечено зовнішнім протипожежним водопостачанням відповідно до ДБН В.2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування ;
14. Не проведено технічне обслуговування внутрішнього протипожежного водогону, пожежні крани не перевірені на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у відповідному журналі (акті випробування пожежних кранів);
15. Електрощити, групові електрощитки не забезпечені схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки).
Таким чином, станом на дату прийняття рішення у справі, Відповідач частково усунув порушення законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які були виявлені Позивачем під час перевірки 17.01.2020 та, відповідно, зафіксовані в Акті перевірки № 6 від 17.01.2020.
Суд констатує, що належним та достатнім доказом усунення Відповідачем порушень є акт перевірки стану усунення виявлених порушень, відповідно до якого порушення мають бути відсутні.
Відповідно до частин 1-3 статті 55 КЦЗ України забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб`єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів.
Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях.
Забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Згідно з пунктом 5 Розділу І Правил №1417 особи, відповідальні за забезпечення пожежної безпеки на підприємствах та об`єктах, їх права та обов`язки визначаються відповідно до законодавства.
Пунктом 6 цього ж Розділу передбачено, що у разі передачі в оренду цілісного майнового комплексу або окремих його частин, приміщень, інших об`єктів за домовленістю сторін цивільно-правового договору визначаються права та обов`язки орендаря та орендодавця щодо забезпечення пожежної безпеки та відповідальності за порушення вимог пожежної безпеки на об`єкті оренди.
Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів (п.1 Розділу ІІ Правил №1417).
Отже, забезпечення пожежної безпеки об`єкта є обов`язком, у тому числі, керівника суб`єкта, який експлуатує відповідні приміщення, обов`язки якого з цих питань визначаються у договірному порядку.
Крім того, суд звертає увагу на правову позицію Верховного Суду, викладену у пункті 49 постанови від 20.11.2018 у справі №826/1024/18, за якою забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки покладено на суб`єкта господарювання незалежно від того чи є він власником або користувачем об`єкта підвищеної небезпеки.
Суд наголошує на тому, що не усунені Відповідачем порушення є істотними та несуть ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливають:
- на забезпечення безпеки роботи навчального закладу, безпеки його працівників, відвідувачів у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту;
- на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі;
- на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків;
- на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації.
При збереженні таких умов для відвідувачів та працівників навчального закладу існує реальна загроза життю, отримання травм, або шкоди їх здоров`ю.
Наведене дає підстави для висновку, що характер суспільної небезпечності встановлених під час перевірки Відповідача порушень, а також наявність безпосередньої та реальної загрози життю та/або здоров`ю працівників та інших людей, що можуть там перебувати є обґрунтованими та беззаперечними.
Суд зазначає, що згідно з пунктом 26 частини 1 статті 2 КЦЗ України, небезпечний чинник - складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Враховуючи характер порушень, виявлених під час проведення перевірки Відповідача, які станом на час розгляду цієї справи в суді не усунуті, суд дійшов висновку, що вони можуть призвести до займання і розповсюдження вогню та безумовно пов`язанні з ризиком настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі.
Суд також звертає увагу на те, що вказані порушення не є формальними, а стосуються виключно відсутності у Відповідача необхідної системи заходів для уникнення виникнення пожежі, її гасіння та швидкого реагування у разі її виникнення.
Разом з тим, суд вважає, що неможливо буде усунути порушення вимог законодавства при умові здійснення зупинення роботи шляхом опечатування (опломбовування) та відімкнення від джерел енергії.
З огляду на викладене, задоволенню підлягають вимоги ГУ ДСНС України у Львівській області про зупинення роботи будівлі ДНЗ Львівське вище професійне училище дизайну та будівництва (код ЄДРПОУ: 05536952) за адресою: 79035, Львівська область, місто Львів, вулиця Пимоненка, будинок 15, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) окрім робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Аналогічна правова позиція в аналогічних правовідносинах висловлена у Постанові Верховного суду від 04.06.2019 у справі № 809/443/16.
Згідно з частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною 1 статті 72 КАС України встановлено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до частини 2 статті 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (частини 1 та 2 статті 76 КАС України).
Частинами 1, 2 статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78цього Кодексу.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до висновку, що вимоги Позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат Позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з Відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
адміністративний позов задовольнити повністю.
Зупинити роботу будівлі Державного навчального закладу Львівське вище професійне училище дизайну та будівництва (код ЄДРПОУ: 05536952) за адресою: 79035, Львівська область, місто Львів, вулиця Пимоненка, будинок 15, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) окрім робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Судові витрати стягненню не підлягають.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Згідно з пунктом 3 Розділу VI Прикінцевих положень Кодексу адміністративного судочинства України під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені для апеляційного оскарження продовжуються на строк дії такого карантину.
Повний текст рішення складений 20.07.2020.
Суддя Мричко Н.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.07.2020 |
Оприлюднено | 21.07.2020 |
Номер документу | 90490990 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Мричко Наталія Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні