Рішення
від 21.07.2020 по справі 440/1883/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 липня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/1883/20

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Костенко Г.В., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сільськогосподарське підприємство "Трипілля" до Управління Держпраці у Полтавській області про визнання протиправною та скасування постанови,

В С Т А Н О В И В:

08.04.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю "Сільськогосподарське підприємство "Трипілля" (надалі - ТОВ "СП "Трипілля", позивач) звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою Управління Держпраці у Полтавській області (надалі також - відповідач) про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами Управління Держпраці у Полтавській області №ПЛ9907/156/АВ/П/ТД-ФС від 26.03.2020 у розмірі 141690,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що висновки інспектора, які зафіксовані в акті інспекційного відвідування від 06.02.2020 №ПЛ9907/156/АВ та на підставі якого винесена оскаржувана постанова від 26.03.2020 №ПЛ9907/156/АВ/П/ТД-ФС про накладення штрафу у розмірі 141690,00 грн., не відповідають фактичним обставинам справи. Наголошує, що інспекційне відвідування було проведено з порушенням порядку, встановленого чинним законодавством.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 13.04.2020 позовну заяву було залишено без руху у зв`язку з невідповідністю вимогам статті 161 Кодексу адміністративного судочинства України.

14.05.2020 відповідач подав відзив на адміністративний позов (а.с.86-89), в якому просив відмовити в його задоволенні, посилаючись на правомірність висновків акту інспекційного відвідування. Пояснював, що під час проведення інспекційного відвідування позивача з питань дотримання вимог законодавства про працю було встановлено використання праці неоформлених працівників: гр. ОСОБА_1 , гр. ОСОБА_2 та гр. ОСОБА_3 . Вказані особи надали пояснення відповідно до яких вони є найманими працівниками ТОВ "СП "Трипілля". У зв`язку з чим, зроблено висновок про порушення позивачем вимог частини третьої статті 24 КЗпП України та накладено штраф у відповідності вимог абзацу 2 частини другої статті 265 КЗпП України.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 22.05.2020 зупинено стягнення у виконавчому провадженні ВП №62062005 відкритому на підставі постанови Управління Держпраці у Полтавській області №ПЛ9907/156/АВ/П/ТД-ФС від 26.03.2020 до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі №440/1883/20.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 16.06.2020 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду у відкритому судовому засіданні на 14.07.2020.

Учасники справи в судове засідання 14.07.2020 не з`явилися, про дату час та місце судового засідання повідомлені належним чином.

Згідно з частиною 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Зважаючи на відсутність перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених статтею 205 Кодексу адміністративного судочинства України, а також відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд ухвалив розглянути справу у порядку письмового провадження.

Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшов наступних висновків.

З матеріалів справи вбачається, що згідно наказу управління Держпраці в Полтавській області № 14П від 27.01.2020 та відповідно до направлення на проведення заходу державного контролю № 137 від 27.01.2020 посадовими особами управління 27.01.2020 здійснено інспекційне відвідування ТОВ "Сільськогосподарське підприємство "Трипілля" за адресою здійснення господарської діяльності: ангар в с. Пишненки, Зіньківського району по вул. Миру, 28 з питань додержання законодавства про працю, за результатами якого складено акт від 06.02.2020 №ПЛ9907/156/АВ (а.с.92, 94,105-112).

Перевіркою було встановлено, що в порушення вимог ч. 3 ст. 24 КЗпП України підприємством допущено до роботи 3 працівників, без належного оформлення трудових відносин.

Зокрема, в описовій частині акту зазначено: "з метою проведення інспекційного відвідування у ТОВ "СП Трипілля" було здійснено вихід на місце здійснення діяльності Товариства, а саме: ангар в с.Пишненки Зіньківського району по вул.Миру,28.

Для встановлення факту здійснення діяльності Товариством у даному приміщенні, інспектором праці був здійсненний телефонний дзвінок головному бухгалтеру ТОВ "СП "Трипілля" ОСОБА_4 , яка повідомила, що Товариство використовує дане приміщення на умовах оренди згідно договору з ФОП ОСОБА_5 , який є і керівником даного підприємства.

27.01.2020 року після 10.00 години в даному ангарі знаходиться троє працівників, які представилися: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 .

За усними поясненнями даних осіб, зафіксованими засобами відеотехніки, вони є працівниками ТОВ "СП Трипілля" і в цей день проводять роботи по перекиданню насіння соняшника. Про виконання даного виду робіт вони домовлялися з роботодавцем перед Новим роком, що взимку протягом 1-2 днів проведуть перекидання соняшнику з метою запобігання псуванню. За домовленістю з ОСОБА_5 дану роботу працівники повинні виконувати у 2019 році, проте, за браком часу вона не була виконана своєчасно, і тому виконується 27.01.2020 року. Також працівники повідомили, що ОСОБА_5 проживає в м. Полтаві і з`явитися в цей день не має можливості.

У своєму письмовому поясненні ОСОБА_1 Зазначив, що "у 2019 році працював водієм в ТОВ СП Трипілля. Сьогодні 27.01.2020 р. я знаходився на ангарі ТОВ СП Трипілля, перекидав соняшник, так, як в 2019 році не встиг виконати свої обов`язки і за що отримував заробітну плату. На даний момент за свою працю заробітну плату не отримую".

Як свідчить наказ директора ТОВ "СП "Трипілля" від 29.03.2019 №6 ОСОБА_1 був прийнятий на посаду комірника з 01.04.2019 року та звільнений з даної посади 29.11.2019 року (наказ від 28.11.2019 № 32).

За письмовим поясненням ОСОБА_2 - "у 2019 році працював водієм в ТОВ СП "Трипілля" з квітня по грудень... Сьогодні 27.01.2020 року, перекидаємо насіння соняшника. Завдання отримали від ОСОБА_5 . Домовленості були усні, письмові договори не укладались".

Як свідчить наказ директора ТОВ "СП "Трипілля" від 29.03.2019 №2 ОСОБА_2 був прийнятий на посаду носія автотранспортних засобів 01.04.2019 року та звільнений з даної посади 29.11.2019 року ( наказ від 28.11.2019 №31).

ОСОБА_3 . У своєму письмовому поясненні зазначив, що "працював у 2019 році у ТОВ "СП "Трипілля" з 1 квітня по 1 грудня... на посаді підсобного працівника... Сьогодні понеділок 27 січня 2020 року доперекидаємо соняшник, за домовленістю з ОСОБА_5 домовленості були тільки усній формі".

Як свідчить наказ директора ТОВ "СП "Трипілля" від 29.03.2019 № 7 ОСОБА_3 був прийнятий на посаду підсобний робітник 01.04.2019 року та звільнений з даної посади 29.11.2019 року (наказ від 28.11.2019 № 33).

Виходячи із усних та письмових пояснень працівників, встановлено, що 27.01.2020 року ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 за усною домовленістю з директором ТОВ "СП "Трипілля" ОСОБА_5 ( без укладення письмових), виконували роботи по перекиданню соняшника.

При проведенні інспекційного відвідування підприємством надані накази про прийняття даних працівників на роботу 01.04.2019 року, повідомлення про прийняття, подане до Державної фіскальної служби України 29.03.2019 року, та накази про їх звільнення 29.11.2019 року. Накази та повідомлення про прийняття даних працівників на роботу для виконання ними вищезазначеної роботи 27.01.2020 року не надані. Копія договору оренди ангару між ФОП ОСОБА_5 та ТОВ "СП "Трипілля" не надана.

Директор ТОВ "СП "Трипілля" Пишненком М. І. у своєму письмовому поясненні заперечив факт видання ним розпорядження про проведення робіт на складі 27.01.2020 та повідомив, що ОСОБА_1 , ОСОБА_3 . Та ОСОБА_2 перебували в ангарі за власною ініціативою та "хотіли взяти насіння соняшника для власних потреб".

Врахувавши результати виходу на місце здійснення діяльності ТОВ "СП "Трипілля" 27.01.2020 року, опрацювавши пояснення працівників, встановлено що, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 були допущені до роботи без укладення трудового договору в письмовому вигляді та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу до моменту допущення працівника до роботи.

ОСОБА_5 також надані пояснення від імені ФОП ОСОБА_5 . З додатками та вимогою докласти дані документи до матеріалів інспекційного відвідування (пояснення ФОП ОСОБА_5 , завірена копія Свідоцтва про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця серія НОМЕР_1 , копія витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 56556156 від 03.04.2016, пояснення гр. ОСОБА_1 , ОСОБА_3 та ОСОБА_2 ".

На підставі зафіксованих актом перевірки порушень, головним державним інспектором складено припис про усунення виявлених порушень від 06.02.2020 №ПЛ9907/156/АВ/П, а саме усунути порушення порядку укладення трудових договорів з найманими працівниками у законодавчо встановленому порядку (а.с.113-114).

26.03.2020 першим заступником начальника Управління Держпраці у Полтавській області винесено постанову №ПЛ9907/156/АВ/П/ТД-ФС, якою на ТОВ "СП "Трипілля" накладено штраф у розмірі 141690,00 грн., за порушення вимог частини третьої статті 24 КЗпП України (а.с.122-123).

Позивач не погоджуючись з постановою Управління Держпраці у Полтавській області №ПЛ9907/156/АВ/П/ТД-ФС від 26.03.2020 звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до статті 259 КЗпП України державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Центральні органи виконавчої влади здійснюють контроль за додержанням законодавства про працю на підприємствах, в установах і організаціях, що перебувають у їх функціональному підпорядкуванні, крім органів доходів і зборів, які мають право з метою перевірки дотримання податкового законодавства здійснювати такий контроль на всіх підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності та підпорядкування. Громадський контроль за додержанням законодавства про працю здійснюють професійні спілки та їх об`єднання.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

За приписами підпункту 9 пункту 4 Положення, Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль за дотриманням вимог законодавства про працю, зайнятість населення в частині дотримання прав громадян під час прийому на роботу та працівників під час звільнення з роботи; використання праці іноземців та осіб без громадянства; наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця; дотримання прав і гарантій стосовно працевлаштування громадян, які мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню; провадження діяльності з надання послуг з посередництва та працевлаштування.

Підпунктом 54 пункту 4 Положення передбачено, що Державна служба України з питань праці має право накладати у випадках, передбачених законом, штрафи за порушення законодавства, невиконання розпоряджень посадових осіб Держпраці.

Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи (пункт 7 Положення).

В цьому випадку Управління Держпраці у Полтавській області є територіальним органом Державної служби України з питань праці та має права на здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про працю, у тому числі щодо оформлення трудових відносин.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V (далі Закон № 877-V).

Статтею 1 Закону № 877-V встановлено, що державний нагляд (контроль) діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Відповідно до частини четвертої статті 2 Закону № 877-V заходи контролю здійснюються органами Державної фіскальної служби (крім митного контролю на кордоні), державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (крім здійснення державного нагляду за провадженням діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких не підлягає ліцензуванню), державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім діяльності з переказу коштів, фінансових послуг з ринку цінних паперів, похідних цінних паперів (деривативів) та ринку банківських послуг), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.

Згідно з частиною п`ятою вказаної вище статті Закону № 877-V зазначені у частині четвертій цієї статті органи, що здійснюють державний нагляд (контроль) у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зобов`язані забезпечити дотримання вимог статті 1, статті 3, частин першої, четвертої, шостої - восьмої, абзацу другого частини десятої, частин тринадцятої та чотирнадцятої статті 4, частин першої - четвертої статті 5, частини третьої статті 6, частин першої - четвертої та шостої статті 7, статей 9, 10, 19, 20, 21, частини третьої статті 22 цього Закону.

Тлумачення цієї норми вказує на те, що органи державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення в першу чергу повинні враховувати особливості правового регулювання, визначені законами у відповідній сфері та міжнародними договорами, одночасно звертаючи увагу на правила перелічені в частині п`ятій статті 2 Закону № 877-V та, якщо певні правовідносини не врегульовані законами у відповідній сфері та міжнародними договорами звертатись до інших норм Закону № 877-V.

Закону, який би регулював правовідносини зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері дотримання законодавства про працю та зайнятість населення на цей час немає, а тому спеціальним законодавчим актом, який регулює ці правовідносини є Закон № 877-V незважаючи на те, що він регулює правовідносини зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності для багатьох органів контролю.

Статтею 6 Закону № 877-V визначено, що підставою для здійснення позапланового заходу є, зокрема, звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

Крім того, в абз. 5 частини першої статті 6 Закону № 877-V зазначено, що у такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки.

Як вбачається з вказаних вище норм, вони містять вказівку на те, що у випадку коли перевірка проводиться за зверненням особи, проведення такої перевірки повинно бути погоджене центральним органом виконавчої влади.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 31.01.2019 у справі №809/799/17.

З наказу начальника управління Держпраці у Полтавській області С.Щербака "Про проведення заходів державного контролю" №14П від 27.01.2020 слідує, що підставою для проведення інспекційного відвідування ТОВ "СП "Трипілля" стало "звернення гр. А.О .Марченка від 25.01.2020 №16-М95/11" (а.с.92).

В ході судового розгляду справи було встановлено, що при винесені наказу на проведення заходів державного контролю ТОВ "СП "Трипілля" погодження з центральним органом виконавчої влади не було.

Крім того, суд звертає увагу на наступне.

Згідно із частиною першою статті 7 Закону № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

Відповідно до частини другої вказаної статті Закону № 877-V на підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Частиною третьою статті 7 Закону № 877-V визначено, що у посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються, зокрема, предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).

Згідно наявного в матеріалах справи направлення на проведення інспекційного відвідування №1908 від 22.10.2019 слідує, що Управлінням Держпраці у Полтавській області на підставі Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 №823 "Деякі питання здійснення державного нагляду контролю за додержанням законодавства про працю" та на виконання наказу Управління Держпраці у Полтавській області від 27.01.2020 №14П, головному державному інспектору Жолоб Т.І. доручено проведення інспекційного відвідування на предмет додержання законодавства про працю у діяльності ТОВ "СП "Трипілля". Питання, що підлягають контролю: додержання законодавства про працю в частині належного оформлення трудових відносин (а.с.94).

Суд зазначає, що основні принципи проведення державного нагляду (контролю) наведені в статті 3 Закону № 877-V.

Так, державний нагляд (контроль) здійснюється за принципами, зокрема, об`єктивності та неупередженості здійснення державного нагляду (контролю), неприпустимості проведення перевірок суб`єктів господарювання за анонімними та іншими безпідставними заявами , а також невідворотності відповідальності осіб за подання таких заяв (абзац шостий статті 3 Закону).

Матеріали справи свідчать, що 24.01.2020 від ОСОБА_10 надійшло телефонне звернення (реєстраційний номер МА -10176643), в якому він повідомив, що з 2016 року працює неофіційно у фермерському господарстві "Трипілля" (а.с.93 зворотній бік).

З огляду на наведену вище норму, відповідач після отримання звернення про можливі порушення суб`єктом підприємницької діяльності законодавства про працю був зобов`язаний перевірити вказане звернення на предмет належності його гр. ОСОБА_10 як заявнику.

Доказів які б свідчили про подання звернення безпосередньо гр. ОСОБА_10 відповідачем не надано до суду.

Також суд звертає увагу, що в постанові від 31.01.2019 у справі №809/799/17 Верховний Суд дійшов висновку, що відповідно до абзацу 9 частини першої статті 6 Закону №877-V під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Тобто, це законодавчий припис покликаний на запобігання зловживання державними органами з питань праці у проведенні перевірок з ширшим обсягом питань, та під час розгляду даної категорії справ дослідженню також підлягають скарги фізичних осіб з ініціюванням питання про проведення інспекційного відвідування на відповідність визначених у них питань та тільки їх відображення у наказі та направленні на проведення інспекційного відвідування.

Звернення гр. ОСОБА_10 від 24.01.2020 реєстраційний номер МА-10176643 (а.с.93 зворотній бік) містить конкретне посилання, зокрема, на те, що ОСОБА_10 з 2016 року неофіційно працює у фермерському господарстві ТОВ "СП "Трипілля" та неодноразово звертався до керівника з метою офіційного працевлаштування.

Разом з тим, під час проведення інспекційного відвідування відповідачем не досліджувалося питання належного оформлення трудових відносин між гр. ОСОБА_10 та ТОВ "СП "Трипілля".

З огляду на викладені висновки Верховного Суду та норми матеріального права Закону №877-V, суд приходить до висновку, що Управління Держпраці у Полтавській області, не було дотримано вищевказаних положень Закону №877-V, що прямо вказує на порушення порядку проведення інспекційного відвідування.

Постановою КМ України від 21.08.2019 №823 "Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю", затверджено Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю (далі - Порядок №823), який визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами (включаючи їх структурні та відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю (далі - об`єкт відвідування), з урахуванням особливостей, визначених, зокрема, Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Згідно з п. 9 Порядку № 823 під час проведення інспекційного відвідування інспектор праці повинен пред`явити об`єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі своє службове посвідчення. На вимогу об`єкта відвідування або уповноваженої ним посадової особи інспектор праці надає копію відповідного направлення на проведення інспекційного відвідування та вносить запис про проведення інспекційного відвідування до відповідного журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) об`єкта відвідування (за його наявності) перед наданням акта для підпису.

Слід зазначити, що судом було досліджено диск відеофіксації подій 27.01.2020 року та встановлено, що головним державним інспектором зазначено про проведення інформаційно-роз`яснювальної кампанії по виявленню неоформлених працівників, тоді як, згідно наказу про проведення заходів державного контролю №14П від 27.01.2020, проводилося інспекційне відвідування ТОВ "СП "Трипілля" на підставі звернення гр. ОСОБА_10 від 25.01.2020 №16-М95/11.

Відповідно до п. 19 Порядку № 823 за результатами інспекційного відвідування або невиїзного інспектування складається акт інспекційного відвідування (невиїзного інспектування) (далі - акт) і, в разі виявлення порушень вимог законодавства про працю - припис щодо їх усунення.

Згідно з п. 20 Порядку № 523, акт складається в останній день інспекційного відвідування або невиїзного інспектування у двох примірниках, які підписуються інспектором праці, що його проводив, та об`єктом відвідування або уповноваженою ним особою. Один примірник акта залишається в об`єкта відвідування.

Відповідно до п. 21 Порядку № 823 якщо об`єкт відвідування не погоджується з викладеною в акті інформацією, акт підписується із зауваженнями, які є його невід`ємною частиною.

Зауваження можуть бути подані об`єктом відвідування не пізніше трьох робочих днів з дня, що настає за днем підписання акта. Письмова вмотивована відповідь на зауваження надається інспектором праці не пізніше ніж через три робочих дні з дати їх надходження.

У відповідності до п. 23 Порядку № 823 припис є обов`язковою для виконання у визначені строки письмовою вимогою інспектора праці про усунення об`єктом відвідування порушень вимог законодавства про працю, виявлених під час інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.

Згідно з п. 27 Порядку № 823 у разі наявності порушень вимог законодавства про працю, зафіксованих актом, після розгляду зауважень об`єкта відвідування до нього (у разі їх надходження) інспектор праці проводить аналіз матеріалів інспекційного відвідування або невиїзного інспектування, за результатами якого вносить припис та вживає заходів до притягнення винної у допущенні порушень посадової особи до встановленої законом відповідальності.

У разі виконання припису в установлений у ньому строк, заходи до притягнення об`єкта відвідування до відповідальності не вживаються (п. 28 Порядку № 823).

Акт інспекційного відвідування №ПЛ9907/156/АВ від 06.02.2020 містить висновок про наявність трудових відносин між ТОВ "СП Трипілля" та гр. ОСОБА_1 , гр. ОСОБА_2 та гр. ОСОБА_3 , що не оформлені належним чином.

Надаючи оцінку порушенням, суд зазначає таке.

Відповідно до частини першої статті 21 КЗпП України трудовий договір є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

Тобто, за трудовим договором працівника приймають на роботу (посаду), включену до штату підприємства, для виконання певної роботи (певних функцій) за конкретною кваліфікацією, професією, посадою, працівникові гарантується заробітна плата, встановлені трудовим законодавством гарантії, пільги, компенсації тощо.

Частина третя статті 24 КЗпП України передбачає, що працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Приписами пункту 2 частини п`ятої статті 50 Закону України "Про зайнятість населення" визначено, що роботодавцям забороняється застосовувати працю громадян без належного оформлення трудових відносин, вчиняти дії, спрямовані на приховування трудових відносин.

Як слідує зі змісту акту інспекційного відвідування, громадянами ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 управлінню надано письмові пояснення, згідно яких вказані особи у січні 2020 року працювали на ТОВ "СП "Трипілля" та виконували роботу по перекиданню насіння соняшника з метою запобігання псування.

Згідно пояснень, наданих відповідачем у відзиві на позов, для проведення інспекційного відвідування позивача інспектор праці прибула до ангару за адресою: АДРЕСА_1, який, за словами головного бухгалтера ТОВ "СП "Трипілля" ОСОБА_4 , використовується підприємством на умовах оренди згідно договору, укладеного з ФОП ОСОБА_5 .

Водночас, як зазначав представник позивача, працівники останнього жодного відношення до приміщення, що знаходиться за цією адресою не мають.

Матеріалами справи підтверджено, що місцезнаходження юридичної особи ТОВ "СП "Трипілля": вул. Гагаріна, 2Б, с. Пишненки, Зіньківський район, Полтавська область.

При цьому, перевірку дотримання позивачем законодавства про працю управлінням проведено за адресою ангару: АДРЕСА_1, яким згідно акту інспекційного відвідування користується позивач на праві оренди.

Однак, доказів оренди ТОВ "СП "Трипілля" вищевказаного ангару відповідачем суду не надано та судом не встановлено.

Крім того, суд звертає увагу на той факт, що під час здійснення відеозапису проведення інспекційного відвідування, громадянином ОСОБА_1 зазначено, що ангар належить ОСОБА_5 , інспектором не запитувалось чи працюють вказані особи у ТОВ "СП "Трипілля".

Натомість, позивачем у позовній заяві зазначено, що гр. ОСОБА_5 та ТОВ "СП "Трипілля" не мають жодного відношення до нежитлової будівлі за адресою вказаною у акті інспекційного відвідування. Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, який було надано інспектору разом з письмовими поясненнями, за гр. ОСОБА_5 зареєстроване право власності на виробничий будинок за адресою: АДРЕСА_1 .

Суд зазначає, що під час розгляду даної справи представником відповідача не було надано належних доказів на підтвердження здійснення підприємством позивача діяльності за адресою: АДРЕСА_1.

Крім того, матеріали справи не містять документальних чи будь яких інших доказів фактичного виконання громадянами ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 у даний період будь-якої роботи на ТОВ "СП "Трипілля", дотримання ними правил внутрішнього трудового розпорядку ТОВ "СП "Трипілля", тощо.

З урахуванням наведеного вище, висновок відповідача про порушення позивачем вимог частини третьої статті 24 Кодексу законів про працю України здійснено при неповному та необ`єктивному дослідженні всіх фактичних обставин справи.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Саме це положення Конституції України на найвищому рівні гарантує дотримання прав особи під час та в результаті вчинення органами державної влади, органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами (суб`єктами владних повноважень, владними суб`єктами) відносно неї юридично значущих дій або прийняття рішень.

Згідно ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України одним із критеріїв правомірності рішень чи дій суб`єктів владних повноважень є використання повноважень з метою, з якою це повноваження надано.

Приймаючи до уваги наведене, суд дійшов висновку, що відповідач скористався своїми повноваженнями не з тією метою, з якою йому таке повноваження надано, а лише за формальними підставами. А відтак, оскаржувана постанова про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами Управління Держпраці у Полтавській області №ПЛ9907/156/АВ/П/ТД-ФС від 26.03.2020 у розмірі 141690,00 грн є протиправною та підлягає скасуванню.

Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до частини першої статті 157 КАС України суд може скасувати заходи забезпечення позову з власної ініціативи або за вмотивованим клопотанням учасника справи.

Згідно статті 244 КАС України під час ухвалення рішення суд вирішує, чи є підстави для скасування заходів забезпечення позову.

Суд вважає за необхідне скасувати заходи забезпечення позову, вжиті ухвалою суду від 22.05.2020.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Сільськогосподарське підприємство "Трипілля" (вул. Гагаріна, буд. 2 Б, с. Пишненки, Зіньківський район, Полтавська область, 38143, код ЄДРПОУ 34463448) до Управління Держпраці у Полтавській області (вул.Пушкіна, 119, м. Полтава, Полтавська область, 36014, код ЄДРПОУ 39777136) про визнання протиправною та скасування постанови задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Управління Держпраці у Полтавській області про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ПЛ9907/156/АВ/П/ТД-ФС від 26.03.2020.

Скасувати заходи забезпечення позову, які були вжиті ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 22 травня 2020 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління Держпраці у Полтавській області (вул. Пушкіна, 119, Полтава, Полтавська область, код ЄДРПОУ 39777136) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Сільськогосподарське підприємство "Трипілля" (вул. Гагаріна, буд. 2 Б, с. Пишненки, Зіньківський район, Полтавська область, 38143, код ЄДРПОУ 34463448) витрати зі сплати судового збору в сумі 2755,95 (дві тисячі сімсот п`ятдесят п`ять гривень дев`яносто п`ять копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення, з урахуванням положень пункту 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя Г.В. Костенко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.07.2020
Оприлюднено21.07.2020
Номер документу90491434
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/1883/20

Ухвала від 27.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 02.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 08.12.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Постанова від 08.12.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 21.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 16.09.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Рішення від 21.07.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Г.В. Костенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні