Рішення
від 16.07.2020 по справі 380/2899/20
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа№380/2899/20

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 липня 2020 року

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Грень Н.М.,

за участю:

секретаря судового засідання Редкевич О.Р.,

представника позивача Самсонюк Т.Я.,

представника відповідача Козоріз О.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправною та скасування податкового повідомлення-рішення, -

в с т а н о в и в :

16.04.2020 до Львівського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 із позовною заявою до Головного управління ДПС у Львівській області, в якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми "Ш" №0100435405 від 22.11.2019 Головного управління ДПС у Львівській області.

В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що відповідач необґрунтовано та безпідставно зробив висновок про наявність підстав для сплати позивачем штрафних санкцій згідно зі ст. 126.1 Податкового кодексу України за затримку сплати грошового зобов`язання по земельному податку з фізичних осіб. Відповідач прийняв оскаржене податкове повідомлення-рішення, яким застосував штраф в сумі 17678,51 грн.

Позивач покликається на те, що він як платник податку не отримував від Головного управління ДФС у Львівській області податкового повідомлення-рішення про нарахування йому грошового зобов`язання з земельного податку з фізичних осіб, несплата за якими стала підставою для прийняття оскарженого рішення. Відтак, позивач вважає податкове зобов`язання неузгодженим, а податкове повідомлення-рішення форми "Ш" від 22.11.2019 №0100435405 протиправним.

Відповідач позов не визнав, подав до суду відзив на позовну заяву у якому зазначив, що Головним управління ДФС у Львівській області проведено нарахування позивачу орендної плати за землю за 2018 рік, яке визначено у податковому повідомлені-рішенні від 22.05.2018 №887331-1310-1303 у сумі 88392,53 грн. Оскільки, позивачем своєчасно несплачено узгоджену суму грошового зобов`язання по орендній платі з фізичних осіб визначену у податковому повідомлені-рішенні від 22.05.2018 №887331-1310-1303, то на підставі п. 126.1 ст. 126 ПК України до ОСОБА_1 застосовані штрафні санкції у розмірі 20% від суми податкового боргу.

Зазначив, що законом встановлено обов`язок платника податків повідомляти контролюючий орган про зміну податкової адреси протягом місяця з дня, коли така зміна відбулася. Податкове повідомлення-рішення від 22.05.2019 №887331-1310-1303 відправлене листом з повідомленням про вручення за адресою місця проживання ОСОБА_1 - АДРЕСА_1 , повернуте відправнику за закінченням встановленого строку зберігання, а отже на підставі п.58.3 ст. 58 ПК України належно вручено позивачу. Згідно даних облікової картки позивача - адресою місця проживання ОСОБА_1 є АДРЕСА_1 . Зазначив, що позивачем інформація про зміну місця проживання до органів ДПС не подавалась, відповідно зміни до даних облікової картки не здійснювались.

Ухвалою судді від 21.04.2020 відкрито спрощене позовне провадження у справі з викликом сторін.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримала, просила позов задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечила, просила у задоволенні такого відмовити повністю.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, з`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив наступне.

Головним управлінням ДПС у Львівській області проведено камеральну перевірку Вязовченка А.В. з питань своєчасності сплати податкового зобов 'язання до бюджету.

За результатами перевірки складено Акт № 003231/13-01-54-05/3004312291 від 22.11.2019.

На підставі Акта перевірки винесено податкове повідомлення-рішення від 22.11.2019 №0100435405, яким встановлено, що ОСОБА_1 порушено строк сплати податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб та за затримку на 386 календарних днів сплати/за не сплату вищевказаного грошового зобов`язання застосовано штрафні санкції у розмірі 20% у сумі 17678,51 грн.

Спірне податкове повідомлення рішення оскаржувалося позивачем в адміністративному порядку.

Рішенням ДПС України №В/99-00-080504-09 від 02.03.2020 скаргу позивача залишено без задоволення, а оскаржуване податкове повідомленні рішення - без змін. У вказаному рішенні ДПС України зазначено ГУ ДПС у Львівській області проведено нарахування орендної плати за 2018 рік, яке визначено у Податковому повідомленні - рішенні (форма Ф ) від 22.05.2018 № 887331-1310- 1303 в сумі 88392,53 грн, яке направлено за податковою адресою ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) рекомендованим листом з повідомленням про вручення (поштове відправлення №7900054185983). Зазначений Лист повернувся законвертованим 30.06.2018 по причині за закінченням встановленого строку зберігання .

Судом встановлено, що правовідносини пов`язані із сплатою позивачем (фізичною особою) земельного податку виникли у зв`язку із укладенням із Львівською міською радою договору оренди землі від 14.02.2018, предметом якого є земельна ділянка із кадастровим номером 4610136900:04:004:0058, що розташована за адресою м. Львів, вулиця В. Антоновича, будинок 138-6.

Позивач вважаючи протиправним винесене Головним управлінням ДПС у Львівській області податкове повідомлення-рішення про застосування штрафних санкцій, оскільки податкове повідомлення-рішення про нарахування орендної плати позивачеві не надходило та контролюючим органом не вручено, звернувся із цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до пп. 16.1.4 п. 16.1 ст.16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених Податковим кодексом України.

Відповідно до вимог пп.14.1.175 п. 14.1 ст.14 Податкового кодексу України податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором. Згідно з п.54.1 ст.54 ПК України, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Податковим боргом вважається сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом. (ст.14 ПК України)

Статтею 59 Податкового кодексу України встановлено, що у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення. Податкова вимога надсилається не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов`язання.

Відповідно до пункту 58.3 статті 58 ПК України податкове повідомлення-рішення вважається надісланим (врученим) фізичній особі, якщо його вручено їй особисто чи її представникові, надіслано на адресу за місцем проживання або останнього відомого місцезнаходження фізичної особи з повідомленням про вручення або у порядку, визначеному пунктом 42.4 статті 42 цього Кодексу.

У такому самому порядку надсилаються податкові вимоги та рішення про результати розгляду скарг. У разі коли пошта не може вручити платнику податків податкове повідомлення-рішення або податкові вимоги, або рішення про результати розгляду скарги через відсутність за місцезнаходженням посадових осіб, їх відмову прийняти податкове повідомлення-рішення або податкову вимогу, або рішення про результати розгляду скарги, незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, податкове повідомлення-рішення або податкова вимога, або рішення про результати розгляду скарги вважаються врученими платнику податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причин невручення. У разі якщо вручити податкове повідомлення-рішення неможливо через помилку, допущену контролюючим органом, податкове повідомлення-рішення вважається таким, що не вручено платнику податків.

В силу п.286.5 ст.286 ПК України, нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами за місцем знаходження земельної ділянки, які надсилають (вручають) платникові за місцем його реєстрації до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.

Відповідно до пп.2 п.4 розділу ІІІ Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 28.12.2015 N 1204, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.01.2016, дата надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення проставляється працівником структурного підрозділу, до функцій якого належить реєстрація вхідної та вихідної кореспонденції, або відповідальною особою, визначеною керівником контролюючого органу для виконання таких функцій - у разі надіслання листом з повідомленням про вручення. При цьому повідомлення про вручення прикріплюється до примірника податкового повідомлення-рішення, який залишився в контролюючому органі (при направленні податкового повідомлення-рішення форми "Ф" - до корінця податкового повідомлення-рішення).

Головним управління ДФС у Львівській області проведено нарахування позивачу орендної плати за землю за 2018 рік, яке визначено у податковому повідомлені-рішенні від 22.05.2018 №887331-1310-1303 у сумі 88392,53 грн.

У зв`язку із несплатою грошового зобов`язання по орендній платі з фізичних осіб визначену у податковому повідомлені-рішенні від 22.05.2018р. №887331-1310-1303, контролюючим органом на підставі п. 126.1 ст. 126 ПК України до ОСОБА_1 застосовані штрафні санкції у розмірі 20% від суми податкового боргу.

Так, визначальним для вирішення спору є покликання позивача на те, що він не отримував за своєю податковою адресою податкового повідомлення-рішення форми "Ф" №887331-1310-1303 від 30.08.2018 оскільки відповідач не надіслав (не вручив) таке повідомлення позивачу в порядку встановленому нормами ПК України.

Суд зазначає, що ПК України визначено порядок надіслання податкових повідомлень-рішень по земельному податку.

Згідно з п.286.5. ст. 286 ПК України нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають (вручають) платникові за місцем його реєстрації до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.

Податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення (п. 287.5. ст. 287 ПК України).

Податкове повідомлення-рішення вважається належним чином врученим платнику податків (крім фізичних осіб), якщо його надіслано у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу (п. 58.3. ст. 58 КАС України)

Згідно п. 42.2. ст. 42 ПК України документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).

Тобто податкове повідомлення-рішення вважається належним чином врученим платникові податків, якщо одночасно дотримано дві умови

- надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника;

- скеровано рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Судом встановлено, що позивач, з 15.10.2004 проживає за адресою: АДРЕСА_2 .

До 31.05.2002 місцем проживання позивача була адреса АДРЕСА_3 .

Крім цього за адресою АДРЕСА_2 позивач перебував на обліку як фізична особа-підприємець у період до 30.11.2006 (номер запису: 24150060002012052). Наведена інформація міститься в єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та є загальнодоступною за посиланням http://usr.minjust.gov.ua.

Як зазначив представник позивача у судовому засіданні, позивач продовжує проживати за вказаною адресою до цього дня. Саме це місце проживання позивача і є його податковою адресою.

Окрім того, судом встановлено, що у договорі оренди землі вказано адресу орендаря (Позивача) АДРЕСА_2 .

Також, судом з`ясовано, що податкові повідомлення-рішення по земельному податку за податкові періоди з 2011 по 2017 рік скеровувалися контролюючим органом на адресу АДРЕСА_2 .

Так, відповідач надав суду підтвердження того, що вказані податкові повідомлення-рішення за 2018 рік були направлені позивачу на адресу АДРЕСА_4 , де позивач з 31.05.2002 не зареєстрований.

У той же час, адресою реєстрації а також податковою адресою позивача є АДРЕСА_2 , і попередні рішення податкового органу надсилались саме на цю адресу.

Зважаючи на наведене, суд дійшов висновку про непідтвердження направлення на адресу позивача податкового повідомлення-рішення від 30.08.2018 №887331-1310-1303, відтак таке не вважаєтьться належним чином врученими, а тому податкове зобов`язання, нараховане згідно з цими рішеннями податковим органом, не є узгодженим.

Відповідно до статті 287 ПК України земельний податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.

Пункт 126.1 статті 126 ПК України передбачає, що у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу. Зокрема, при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.

Таким чином, за несплату платником податків узгодженої суми грошового зобов`язання у певний термін законодавець для такого платника передбачає негативні наслідки у вигляді штрафних санкцій.

Відповідно до пункту 109.1 статті 109 ПК України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого і покладено на контролюючі органи.

У той же час, оскільки податкове повідомлення-рішення, якими позивачу нараховане податкове зобов`язання, ним не отримане з вини податкового органу, платника не може бути піддано штрафній санкції за несвоєчасну сплату узгодженого податкового зобов`язання, оскільки узгодження не відбулось. Інакше кажучи, оскільки строк погашення податкового зобов`язання до позивача не застосовується, штрафи, передбачені пунктом 126.1 статті 126 ПК України до нього теж застосовані бути не можуть.

Згідно з ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи те, що відповідачем не надано суду доказів на підтвердження правомірності прийнятого рішення, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Згідно ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 19-20, 22, 25-26, 90, 139, 241-246, 250, 251, 255, 295, КАС України, суд -

в и р і ш и в :

адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми "Ш" №0100435405 від 22.11.2019 Головного управління ДПС у Львівській області.

Стягнути з Головного управління ДПС у Львівській області код ЄДРПОУ 43143039, місцезнаходження: 79005, м. Львів, Стрийська, 35 за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 РНОКПП НОМЕР_1 , місцезнаходження: АДРЕСА_2 судовий збір в сумі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.

Згідно з пунктом 3 Розділу VI Прикінцевих положень Кодексу адміністративного судочинства України під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені для апеляційного оскарження продовжуються на строк дії такого карантину.

Суддя Грень Н.М.

Повний текст рішення складено та підписано 21.07.2020.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.07.2020
Оприлюднено22.07.2020
Номер документу90516347
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/2899/20

Ухвала від 18.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 01.12.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 12.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 12.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 23.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 16.09.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Рішення від 16.07.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

Ухвала від 21.04.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні