ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,
тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 липня 2020 року м. Херсон Справа № 923/362/20
Господарський суд Херсонської області у складі судді Немченко Л.М. , за участю секретаря судового засідання Степанової Н.Д., розглянувши справу
за позовом: Приватного підприємства "ТОПАЗ-ТРАНС" (вул. Примакова, 72-А, м.Вінниця, 21100, код ЄДРПОУ 35200825)
про стягнення 116 898 грн. 94 коп.
за участю представників сторін:
від позивача - Мельник Н.О., адвокат, ордер № 142801 від 10.04.2020;
від відповідача - не прибув.
Приватне підприємство "ТОПАЗ-ТРАНС" (надалі - позивач) звернулось до Господарського суду Херсонської області із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "АВТОЮГ" (надалі - відповідач), якою просить суд стягнути 114476 грн. 77 коп. основного боргу, 2422 грн. 17 коп. інфляційних втрат та 3 % річних.
Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 12.05.2020 відкрито провадження у справі, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження, призначено перше засідання на 10.06.2020.
Сторони, належним чином повідомлені про час, дату та місце розгляду справи, однак явку уповноважених представників в судове засідання не забезпечили.
Відповідач заяв або клопотань щодо судового засідання 10.06.2020 до суду не направив, відзиву на позовну заяву не надіслав.
Заслухавши пояснення представника позивача, вивчивши матеріали справи, суд
в с т а н о в и в:
16 серпня 2019 року Приватним підприємством ТОПАЗ-ТРАНС (далі -Позивач, Перевізник) та Товариством з обмеженою відповідальністю ЮГЕКСПРЕС (з 19.02.2020 року - АВТОЮГ , далі - Відповідач, Замовник) був укладений Договір перевезення вантажу №160819 (Далі - Договір).
У відповідності з п. 1.1 даного Договору, Замовник, доручив перевезення вантажу (по території України та міжнародному сполученні), а Перевізник, зобов`язувався доставити надані Замовником вантажі до пункту призначення в обумовлений сторонами строк та видати їх уповноваженій на одержання вантажу особі - вантажоодержувачу, а Замовник, в свою чергу, зобов`язувався вчасно оплатити послуги перевезення.
Згідно з п. 2.1 Договору, на кожне перевезення оформляється заявка, яка складається в письмовій формі, підписується уповноваженою особою Замовника і передається Виконавцю за допомогою факсимільного зв`язку, електронним переказом (за допомогою мережі Інтернет ) та є невід`ємною частиною Договору.
Так, 16 серпня 2019 року ПП ТОПАЗ-ТРАНС від ТОВ ЮГЕКСПРЕС отримало Договір-заявку №160819-М у міжнародному сполученні м. Київ (Україна) - м. Алмати (РК) з обумовленою вартістю 7070 євро, що по курсу НБУ на момент здійснення операції складало 197 868,00 гри., а 20 вересня 2019 року отримало Договір-заявку №200919-М у міжнародному сполученні м. Київ (Україна) - м. Шимкент (РК) з обумовленою вартістю 7200 євро, що по курсу НБУ на момент здійснення операції складало 189 608 грн.77 коп. у відповідності з п. 5 та п. 6 зазначених Заявок передбачалось, що вантаж вважається прийнятим Перевізником до перевезення після завантаження його на транспортний засіб. Факт прийняття Перевізником вантажу до перевезення підтверджується підписом водія у відповідній графі СМR накладної (ТТН). Водночас, вантаж вважається таким, що переданий вантажоодержувачу, а перевезення таким, що здійснене, з моменту підписання уповноваженим представником вантажоодержувача товаротранспортних документів (СМR накладної).
На виконання умов, передбачених Договором №160819 від 16.08.2019 року та погодженими Заявками №160819-М від 16.08.2019 року і №200919-М від 20.09.2018 року, ПП ТОПАЗ-ТРАНС повністю виконало свої зобов`язання перед ТОВ ЮГЕКСПРЕС , а саме було доставлено надані Замовником вантажі до пункту призначення в обумовлене місце і строк та видано їх уповноваженій на одержання вантажу особі - вантажоодержувачу на загальну суму 387 476,77 грн., що підтверджується наступними документами:
- Товаро-транспортна накладна (СМR) №0132480 від 22.08.2019 року з відміткою про одержання вантажу;
- Товаро-транспортна накладна (СМR) №0132441 від 27.09.2019 року з відміткою про одержання вантажу;
- Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №359 від 10.09.2019 року;
- Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) №414 від 17.10.2019 року.
В результаті наданих послуг по перевезенню вантажу зауважень та претензій з боку ТОВ ЮГЕКСПРЕС до ПП ТОПАЗ-ТРАНС не надходило.
Окрім цього, як і було домовлено сторонами, товарно-транспортні накладні (СМR) №0132480 від 22.08.2019 і №0132441 від 27.09.2019 акти здачі-прийняття робіт (надання послуг) №359 від 10.09.2019 і № 414 від 17.10.2019, рахунки-фактури №359 від 22.08.2019 і № 414 від 30.09.2019 були направлені на адресу ТОВ ЮГЕКСПРЕС поштою рекомендованим листом, які Замовник отримав 21.10.2019 та відповідно 13.11.2019, що підтверджують рекомендовані повідомлення про вручення. Водночас Відповідач підписаний примірник акта надання послуг №414 від 30.09.2019 не повернув.
Відповідно до п. 4.1 Договору, розрахунки за надання послуг між Перевізником і Замовником проводяться в безготівковому порядку шляхом перерахування грошових коштів в національній валюті України на поточний рахунок Перевізника на підставі виставлених рахунків.
Пункт 4.4 Договору встановлював, що датою оплати вартості (ціни) перевезення (провізної плати) вважається дата надходження грошових коштів на поточний рахунок Перевізника.
Відповідно до п. 9 зазначених вище Заявок, Замовник здійснює оплату в національній валюті - гривні в розмірі 40% від суми фрахту протягом 3-4 днів після завантаження вантажу, що передбачений п. 1 цієї Заявки та 60% протягом 14 банківських днів з дня розвантаження вантажу.
Фактично ТОВ ЮГЕКСПРЕС здійснив наступні оплати на рахунок ПП ТОПАЗ-ТРАНС на загальну суму 273 000,00 гри., що підтверджуються платіжними дорученнями:
- №949 від 23.08.2019 на суму 45 000,00 грн.;
- №960 від 30.08.2019 на суму 34 000,00 грн.;
- №984 від 24.09.2019 на суму 80 000,00 грн.;
- №985 від 24.09.2019 на суму 32 000,00 грн.;
- №987 від 26.09.2019 на суму 1 500, 00 грн.;
- №995 від 30.09.2019 на суму 75 500,00 грн.;
- №1079 від 20.11.2019 на суму 4 000,00 грн.;
- №1145 від 13.01.2020 на суму 1 000,00 грн. Проте, станом на день подання зазначеної позовної заяви грошові кошти не отримані ПП ТОПАЗ-ТРАНС в повному обсязі і заборгованість складає 114 476,77 грн., про що свідчить також Акт звірки розрахунків №189 від 22.01.2020.
Згідно з п. 5.1 Договору, кожна зі Сторін несе відповідальність за невиконання чи неналежне виконання умов даного Договору в межах, установлених положеннями даного Договору та законодавства України.
Регулювання відносин, що виникають у зв`язку із наданням послуг по перевезенню вантажу здійснюється Господарським кодексом України, Цивільним кодексом України, іншими нормативно-правовими актами і безпосередньо договором.
Виходячи з норм ст. 526 Цивільного кодексу України та ст. 193 Господарського кодексу України (далі - ЦКУ та ГКУ) зобов`язання мають виконуватися сторонами належним чином згідно з умовами договору, вимогами кодексів та інших актів законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту чи інших вимог, які традиційно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх необхідних заходів для належного виконання нею зобов`язань.
Відповідно до ч. 1 ст. 626 ЦКУ договором є домовленість двох або більше осіб, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є обов`язковим для виконання сторонами (ст. 629 ЦКУ).
Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 307 ГКУ за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень.
Статтею 311 цього ж кодексу передбачено, що плата за перевезення вантажів та виконання інших робіт, пов`язаних з перевезенням, визначається за цінами, встановленими відповідно до законодавства.
Згідно з ст. 908 ЦКУ перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються Цивільним кодексом України, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюється договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Частиною 1 ст. 909 ЦКУ передбачено, що за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Згідно ч. 1 ст. 916 ЦКУ за перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти стягується провізна плата у розмірі, що визначається за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено законом або іншими нормативно-правовими актами. Якщо розмір провізної плати не визначений, стягується розумна плата.
Частиною 1 ст. 530 ЦКУ закріплено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Згідно ст. 610 ЦКУ порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Відповідно до ч. 1 ст. 612 ЦКУ боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Очевидно, що Замовник не виконав п. 9 Заявок на перевезення вантажу - не оплатив надані послуги перевезення в установлений строк, тобто порушив свої договірні зобов`язання.
Учасники господарських відносин, які порушили права або законні інтереси інших суб`єктів, повинні поновити їх, не чекаючи пред`явлення їм претензії чи звернення до суду (п. 1 ст. 222 ГКУ). Крім того. Замовник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання (ст. 625 ЦКУ) та зобов`язаний задовольнити вимоги, обґрунтовані належним чином (п. 6 ст. 222 ГКУ).
Таким чином, фактично не отримуючи попередню оплату в повному обсязі, як це передбачено умовами Заявок на перевезення вантажу, ПП ТОПАЗ-ТРАНС , як Перевізник виконав свої зобов`язання та доставив вантаж, а ТОВ ЮГЕКСПРЕС , як Замовник порушив умови Договору №160819 від 16.08.2019 р. і Заявок №160819-М від 16.08.2019 р. і №200919-М від 20.09.2018 р., що є його невід`ємними частинами, та створив заборгованість в розмірі 114 476,77 грн., яка підлягає стягненню з Відповідача, як сума основного боргу.
Разом з цим, при частковому виконані Відповідачем зобов`язань по оплаті послуг перевезення за Договором №160819, ним було порушено умови щодо строків оплати, в зв`язку з чим наступає відповідальність, встановлена законодавством.
Частина 2 ст. 625 ЦКУ визначає, що боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Як вже зазначалось п. 9 Заявок, Замовник здійснює оплату в національній валюті -гривні в розмірі 40% від суми фрахту протягом 3-4 днів після завантаження вантажу, що передбачений п. 1 цієї Заявки та 60% протягом 14 банківських днів з дня розвантаження вантажу.
Так, відповідно до Договору-заявки №160819-М від 16.08.2019 р. датою завантаження вантажу визначено 21.08.2019 р., а датою розвантаження - 10.09.2019 р., при цьому вартість фрахту визначено у розмірі 7070 євро, що згідно з рахунком-фактурою №359 від 22.08.2019 р. становить 197 868,00 грн.
Тому враховуючи умови п. 9 Заявки, Замовник повинен був сплатити 40 % від суми фрахту (197 868,00 грн. х 40% = 79 147,20 грн.) протягом 3-4 днів після завантаження вантажу, тобто протягом 24-25.08.2019 та 60% (197 868,00 грн. х 60% =118 720,80 грн.) протягом 14 банківських днів з дня розвантаження вантажу, тобто з 11.09.2019 по 30.09.2019.
Однак, Замовником попередню оплату у сумі 79 147,20 грн. було сплачено з порушенням строків. Так, 45 000,00 грн. ним було сплачено вчасно, що підтверджує платіжне доручення №949 від 23.08.2019, але решту оплати у сумі 34 000,00 грн. було здійснено лише 30.08.2019 (платіжне доручення №960) та у сумі 147,20 грн. - 24.09.2019 (платіжне доручення №984). При цьому 60% фрахту у сумі 118 720,80 грн. Замовником не було оплачено у повному обсязі, адже 113 352,80 грн. він сплатив частинами 24.09.2019 та 26.09.2019 (платіжні доручення №984, №985, №987), а решту суми у розмірі 5 368,00 грн. не сплачено ним по сьогоднішній день.
Таким чином, сума відсотків за користування грошовими коштами за період з 26.08.2019 по 10.04.2020 складає 99,43 грн., а сума інфляційних збитків за вказані періоди складає 38,60 грн.
В свою чергу, згідно з умовами Договору-заявки №200919-М від 20.09.2019 датою завантаження вантажу визначено 26.09.2019, а датою розвантаження - 16.10.2019, при цьому вартість фрахту визначено у розмірі 7200 євро, що згідно з рахунком-фактурою №414 від 30.09.2019 становить 189 608,77 грн.
Отже, враховуючи умови п. 9 Заявки, Замовник повинен був сплатити 40 % від суми фрахту (189 608,77 грн. х 40% = 75 843,50 грн.) протягом 3-4 днів після завантаження вантажу, тобто протягом 29-30.09.2019 та 60% (189 608,77 грн. х 60% = 113 765,27 грн.) протягом 14 банківських днів з дня розвантаження вантажу, тобто з 17.10.2019 по 05.11.2019.
Проте, Замовником попередню оплату у сумі 75 843,50 грн. було сплачено з порушенням строків. Так, 75 500,00 грн. ним було сплачено вчасно, що підтверджує платіжне доручення №995 від 30.09.2019, але решту оплати у сумі 343,50 грн. було здійснено лише 20.11.2019 р. (платіжне доручення №1079). При цьому 60% фрахту у сумі 113 765,27 грн. Замовником не було оплачено у повному обсязі, адже 4 656,50 грн. він сплатив частинами 20.11.2019 та 13.01.2020 (платіжні доручення №1079, №1145), а решту суми у розмірі 109 108,77 грн. не сплачено ним по сьогоднішній день.
Таким чином, сума відсотків за користування грошовими коштами за період з 01.10.2019 по 10.04.2020 складає 2 171,29 грн., а сума інфляційних збитків за вказані періоди складає 112,85 грн.
Зважаючи на наведене, Позивач вважає за необхідне стягнути із Відповідача інфляційні збитки та 3 % річних від суми заборгованості за періоди прострочення Відповідачем виконання обов`язку по оплаті послуг перевезення вантажу за періоди з 26.08.2019 по 07.04.2020 та з 01.10.2019 по 07.04.2020 всього на загальну суму 2 422,17 грн. у відповідності до виконаних ним розрахунків.
Статтею 222 ГКУ передбачено, що учасники господарських відносин, що порушили майнові права або законні інтереси інших суб`єктів, зобов`язані поновити їх, не чекаючи пред`явлення їм претензії чи звернення до суду.
У разі необхідності відшкодування збитків або застосування інших санкцій суб`єкт господарювання чи інша юридична особа - учасник господарських відносин, чиї права або законні інтереси порушено, з метою безпосереднього врегулювання спору з порушником цих прав або інтересів має право звернутися до нього з письмовою претензією, якщо інше не встановлено законом.
Претензія розглядається в місячний строк з дня її одержання, якщо інший строк не встановлено цим Кодексом або іншими законодавчими актами. Обґрунтовані вимоги заявника одержувач претензії зобов`язаний задовольнити.
З метою повернення Позивачу коштів в сумі 114 476,77 грн. останній звернувся до Відповідача з претензією №27/01 від 27.01.2020, якою вимагалось сплатити заборгованість за надані послуги перевезення згідно Договору №160819 від 16.08.2019. Однак дана претензія за наслідками спливу строку зберігання була повернута на адресу Відправника.
Згодом Позивачу стало відомо з інформації, що знаходиться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що ТОВ ЮГЕКСПРЕС змінило своє найменування на ТОВ АВТОЮГ , а також своє місцезнаходження з адреси: 73034, м. Херсон, проспект 200-річчя, 12/83 на адресу: 73034, м. Херсон, вул. Карбишева, 11, офіс 3. При цьому, п. 9.3 Договору перевезення вантажу №160819 від 16.08.2019 визначає, що сторони зобов`язуються своєчасно в письмовій формі повідомляти іншу Сторону про їх зміну, а у разі неповідомлення несуть ризик настання пов`язаних із цим несприятливих наслідків, однак жодних повідомлень про зміну найменування чи зміну місцезнаходження підприємства від Відповідача на адресу Позивача не надходило.
З урахуванням зазначеного Позивачем було вдруге надіслано претензією №06/03 від 06.03.2020 на нову адресу Відповідача з вимогою сплатити заборгованість за Договором №160819 від 16.08.2019. Водночас у вказаній претензії містилась інформація, якою наголошувалось, що у разі невиконання вимоги, викладеної у цій претензії, або залишення її без відповіді, ПП ТОПАЗ-ТРАНС буде змушене звернутися до Господарського суду із позовною заявою про стягнення заборгованості, що призведе до збільшення боргу на суму інфляційних втрат, 3% річних, а також відшкодування судових витрат, пов`язаних з розглядом справи в суді, а саме: судового збору та витрат на професійну правничу допомогу.
Проте станом на сьогоднішній день Відповідач не оплатив у повному обсязі надані Позивачем послуги по перевезенню, обумовлені транспортними Заявками, що стало підставою для звернення позивача до суду з даною позовною заявою.
За таких обставин позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до п. 1 ч. 4 ст.129 ГПК України судові витрати суд покладає на відповідача.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст.238-240 ГПК України, суд
у х в а л и в :
1. Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "АВТОЮГ" (вул. Карбишева,11, офіс 3, м.Херсон, 73034, код ЄДРПОУ 39649699) на користь Приватного підприємства "ТОПАЗ-ТРАНС" (вул. Примакова, 72-А, м.Вінниця, 21100, код ЄДРПОУ 35200825) 114 476,77 грн. основного боргу, 151,45 грн. інфляційних втрат, 2 270 грн. 72 коп. 3% річних та 2102 грн. витрат по сплаті судового збору.
3. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційна скарга подається до Південно-західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Херсонської області (підпункт 17.5 пункту 1 Розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України).
повний текст складено 22.07.20
Суддя Л.М. Немченко
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 15.07.2020 |
Оприлюднено | 23.07.2020 |
Номер документу | 90519298 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Немченко Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні