ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа№380/3334/20
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 липня 2020 року
Львівський окружний адміністративний суд у складі: Головуючої-судді Сподарик Н.І., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до комунального закладу Львівської обласної ради Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти про застосування заходів реагування,-
ВСТАНОВИВ:
На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до комунального закладу Львівської обласної ради Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти з вимогою: зупинити експлуатацію будівлі (яка використовується як навчальний корпус) комунального закладу Львівської обласної ради Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти за адресою: 79007, Львівська область, м. Львів, вул. Огієнка,18а та будівлі гуртожитку комунального закладу Львівської обласної ради Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти за адресою: 79007, Львівська область, м. Львів, вул. Тиктора,5 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.
Ухвалою суду від 08.05.2020 вказану позовну заяву було залишено без руху, а позивачу надано строк для усунення недоліків. На виконання вимог зазначеної ухвали суду позивач усунув недоліки позовної заяви.
Ухвалою суду від 25.05.2020 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Копію ухвали про відкриття провадження у справі надіслано учасникам справи, відповідачу запропоновано у п`ятнадцятиденний строк з дня одержання цієї ухвали подати суду відзив на позовну заяву, в якому вказати про визнання/заперечення позовних вимог.
На адресу суду 11.06.2020 за вх. № 29159 від уповноваженого представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву. Представник відповідача зазначив, що частину порушень викладених у позовній заяві усунуті, деякі перебувають у стадії виконання, всі інші будуть усунуті за умови виділення додаткових коштів.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що під час проведення посадовою особою ГУ ДСНС України у Львівській області позапланового заходу державного нагляду (контролю), щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на об`єктах відповідача було виявлено ряд порушень. Попереднім приписом, значну кількість виявлених порушень комунального закладу Львівської обласної ради Львівський обласний інститут післядипломної освіти було запропоновано усунути до 30.10.2019, проте, станом на 10.02.2020 припис не виконано. Зазначає, що виявлені порушення безумовно створюють загрозу для життя і здоров`я працівників, дітей та інших людей, що можуть там перебувати. Продовження роботи будівлі (яка використовується як навчальний корпус) комунального закладу Львівської обласної ради Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти , за адресою: 79007, Львівська область, м. Львів, вул. Огієнка,18А, та будівлі гуртожитку комунального закладу Львівської обласної ради Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти за адресою: 79007, Львівська область, м. Львів, вул. Тиктора,5 без усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки становить загрозу виникнення пожежі та в подальшому перешкоджатиме її гасінню і евакуації людей з будівель.
Комунальний заклад Львівської обласної ради Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти надав до суду відзив на позовну заяву 11.06.2020 за вх. № 29159. Зазначив, що частину порушень викладених у позовній заяві усунуті, деякі перебувають на стадії виконання, всі інші будуть усунуті за умови виділення додаткових коштів. Відповідачем надано до відзиву докази, що деякі порушення перебувають у стадії виконання.
Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін в порядку частини сьомої статті 262 КАС України від учасників справи не надходило. З огляду на ці обставини суд на підставі частини п`ятої статті 262 КАС України розглянув справу в порядку письмового провадження (без проведення судового засідання, за наявними матеріалами) в межах строку, визначеного статтею 258 КАС України.
Суд з`ясував зміст позовних вимог, дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази, оцінив їх в сукупності та встановив такі фактичні обставини справи та відповідні правовідносини:
Комунальний заклад Львівської обласної ради Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти є юридичною особою, код ЄДРПОУ 02139736.
У період з 04 по 10 лютого 2020 року Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області в особі провідного інспектора Галицького РВ ГУ ДСНС України у Львівській області майора служби цивільного захисту Кравченка А.В. та провідного інспектора Галицького РВ м. Львова ГУ ДСНС України у Львівській області старшого лейтенанта Дністрянського М.М., у присутності в.о. директора комунального закладу Львівської обласної ради Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти , було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у будівлях комунального закладу Львівської обласної ради Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти , за адресою: 79007, Львівська область, м. Львів, вул. Огієнка,18 А, та адресою :79007, Львівська область, м. Львів, вул. Тиктора,5.
Під час проведення позапланового заходу на об`єкті відповідача було виявлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за № 252/26697 (далі - Правила пожежної безпеки в Україні № 1417), Кодексу цивільного захисту України, Правил техногенної безпеки (далі - ПТБ) та низки інших нормативних актів.
Значна кількість з виявлених порушень пропонувалася відповідачу усунути за попереднім приписом про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 124 від 13.08.2019 року. Однак, станом на 10.02.2020 року вони не були усунуті.
За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) комунального закладу Львівської обласної ради Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти за адресою : 79007, Львівська область, м. Львів, вул. Огієнка,18 а та адресою :79007, Львівська область, м. Львів, вул. Тиктора,5 було складено акт від 10.02.2020 за № 16 і перевіркою виявлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні, які станом на 10.02.2020 року вони не були усунуті а саме:
У будівлі (яка використовується як навчальний корпус):
1. Приміщення не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 (системою пожежної сигналізації, системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей);
2. Система пожежної сигналізації, яка змонтована в мансардному поверсі та даховій котельні, знаходиться у несправному стані.
3. Евакуаційне освітлення сходових кліток, внутрішніх відкритих сходів, коридорів (проходів) та інших шляхів евакуації знаходиться у несправному стані.
4. На першому та другому поверхах в коридорах на шляхах евакуації розташовано меблі (дивани).
5. Не визначено показники пожежної небезпеки (токсичність продуктів горіння, димоутворювальна здатність, група поширення полум`я) для покриття підлоги в коридорах.
6. Під час експлуатації об`єкта допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах (двері котельні (паливної) не замінено на протипожежні).
7. Приміщення котельні (паливної) захаращено сторонніми предметами.
8. Лінії живлення до кондиціонерів у кабінетах 308,505,506 не забезпечено автономними пристроями електричного захисту.
9. У кабінетах допускається використання саморобних подовжувачів, які не відповідають вимогам ПУЕ.
10. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів.
11. Не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання.
12. Захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку не виконано відповідно до нормованих вимог.
13. Електрощити, групові електрощитки не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту.
14. В приміщенні конференц-зали допускається використання електричних продовжувачів які не відповідають вимогам ПУЕ (з`єднання кабелів різного поперечного перерізу).
15. Працівниками інституту для опалення приміщень допускається використання нагрівальних приладів із відкритими нагрівальними елементами.
16. Керівник підприємства не визначив обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, не призначено відповідальних за пожежну безпеку окремих приміщень, а також за утримання й експлуатацію засобів ' протипожежного захисту.
17. Для кожного приміщення об`єкта не розроблені та не затверджені керівником об`єкта або уповноваженою ним посадовою особою інструкції про заходи пожежної безпеки.
18. Не відкориговані схеми евакуації людей на випадок пожежі, а також не розроблена та не затверджена керівником інструкція, що визначає дії персоналу щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей, за якою не рідше одного разу на півроку мають проводитися практичні тренування всіх задіяних працівників.
19. Приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности .
20. Технічне обслуговування вогнегасників не здійснюються відповідно до Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників.
21. Не проведено ідентифікацію потенційно небезпечного об`єкта.
У будівлі гуртожитку:
1.Приміщення не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 (системою пожежної сигналізації, системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей).
2. Дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.
3. Під час експлуатації об`єкта допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах (двері виходу на горище не замінено на протипожежні).
4.Кількість та розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, й умови освітлення не відповідають нормованим вимогам (п. 7.2.4 Розділ 7 ДБН В.1.1-7:2016 Із будинку, з кожного поверху, протипожежного відсіку, приміщення, а також з частини поверху, відокремленої суцільними стінами (перегородками), слід передбачати не менше двох евакуаційних виходів по самостійних (окремих) шляхах евакуації, які ведуть назовні).
5. Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням.
6. Не визначено показники пожежної небезпеки (токсичність продуктів горіння, димоутворювальна здатність, група поширення полум`я) для покриття підлоги в коридорах.
7. На другому та третьому поверхах в коридорах на Шляхах евакуації розташовано холодильники.
8. Захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку не виконано відповідно до нормованих вимог.
9. На випадок відключення електроенергії обслуговуючий персонал будинків (крім житлових), де у вечірній та нічний час можливе перебування людей, не забезпечений електричними ліхтарями.
10 З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів.
11. Електрощити, групові електрощитки не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту.
12. Допускається експлуатація світильників з електричними лампами розжарювання зі знятими ковпаками (розсіювачами).
13. Прокладання електричних кабелів на горищі виконано відкрито по горючих основах (конструкціях, деталях) горища, без відокремлення від горючої поверхні шаром негорючого матеріалу, який виступає з кожного боку проводу (кабелю) не менше ніж на 0,01 метра.
14. Не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання.
15. Не відкориговані схеми евакуації людей на випадок пожежі, а також не розроблена та не затверджена керівником інструкція, що визначає дії персоналу щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей, за якою не рідше одного разу на півроку мають проводитися практичні тренування всіх задіяних працівників.
16. Приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности .
17. Технічне обслуговування вогнегасників не здійснюються відповідно до Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників.
18. Не проведено ідентифікацію потенційно небезпечного об`єкта.
Порушення законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки були виявлені у всіх будівлях відповідача, які перевірялися Галицьким РВ м. Львова , ГУДМС України у Львівській області.
06.02.2020 року щодо головного бухгалтера Комунального закладу Львівської обласної ради "Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти" ОСОБА_6 , завідувача бібліотеки Комунального закладу Львівської обласної ради "Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти" ОСОБА_7 , завідувача НМЦ психологічної служби Комунального закладу Львівської обласної ради "Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти" ОСОБА_8 та оператора ЕОМ Комунального закладу Львівської обласної ради "Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти" ОСОБА_9 було складено протоколи про адміністративне правопорушення відповідно до ст. 175 КУпАП серія ЛВ № 014152, відповідно до ст. 175 КУпАП серія ЛВ № 014153, відповідно до ст. 175 КУпАП серія ЛВ № 014151 та відповідно до ст. 175 КУпАП серія ЛВ № 014154.
Головний бухгалтер, завідувач бібліотеки, завідувача НМЦ психологічної служби та оператора ЕОМ Комунального закладу Львівської обласної ради "Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти" з протоколами ознайомлені. У протоколі серія ЛВ № 014151 завідувач НМЦ психологічної служби Комунального закладу Львівської обласної ради "Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти" ОСОБА_10 , зазначила, що: "Дані порушення зобов`язуюсь не повторювати", а у протоколі серія ЛВ № 014154 оператор ЕОМ Комунального закладу Львівської обласної ради "Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти" ОСОБА_9 , зазначила, що: "Дані порушення зобов`язуюсь більше не допускати".
Окрім цього, 06.02.2020 року були винесені постанови серія ЛВ № 013962, серія ЛВ № 014163, серія ЛВ № 014162 та серія ЛВ № 014164 про накладення на головного бухгалтера ,завідувача бібліотеки, завідувача НМЦ психологічної служби та оператора ЕОМ Комунального закладу Львівської обласної ради "Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти" адміністративних стягнень.
В матеріалах справи містяться квитанції, які свідчать про часткову сплату відповідачем сплачено штраф у добровільному порядку, згідно квитанції від 10.02.2020 .
Отже, керівником закладу визнаються порушення вимог пожежної та техногенної безпеки.
Оскільки, при роботі будівлі комунального закладу Львівської обласної ради Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти , вже не вперше виявлено грубі та численні недотримання вимог пожежної та техногенної безпеки, позивач звернувся з даним позовом до суду та просить зупинити експлуатацію будівлі (яка використовується як навчальний корпус) комунального закладу Львівської обласної ради Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти за адресою : 79007, Львівська область, м. Львів, вул. Огієнка,18а та будівлі гуртожитку комунального закладу Львівської обласної ради Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти за адресою: 79007, Львівська область, м. Львів, вул. Тиктора,5 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
За змістом статті 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
01.07.2013 набрав чинності Кодекс цивільного захисту України, який регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Відповідно до п.п. 57 п.4 Указу Президента України №20/2013 від 16.01.2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій" Державна служба з надзвичайних ситуацій України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.
Згідно з п.п.63 п.4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області, затвердженого наказом ДСНС України № 3 від 04.02.2013, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з п.п.12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до ч.1 ст.68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
Згідно з ч.2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до ст.70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Відповідно до ч.5 ст.4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417 затверджено Правила пожежної безпеки в Україні, які є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Вказані Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.
Згідно пунктів 1, 2, 3 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів.
Керівник підприємства повинен визначити обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту.
Обов`язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту передбачаються у посадових інструкціях, обов`язках, положеннях про підрозділ.
На кожному об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) повинен бути встановлений протипожежний режим.
З аналізу зазначених правових норм вбачається, що забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ, організацій покладається на їх керівників та уповноважених керівниками осіб, а також орендарів, обов`язки яких щодо дотримання правил пожежної безпеки повинні бути узгоджені умовами договору.
Як вбачається з даного акта та не заперечується відповідачем у відзиві від 11.06.2020 значна частина порушень, які зазначені у позовній заяві та акті від 10.02.2020 за № 16 (за наслідками позапланової перевірки) не усунута повністю.
Щодо твердження відповідача, що частина порушень викладених у позовній заяві перебувають у стадії виконання, а частина усунута, суд зазначає наступне.
Відповідач долучив лист до директора департаменту фінансів облдержадміністрації О.І. Демківу щодо надання додаткових коштів, лист началтнику управління майном спільної власності Львівської обласної ради В Кусому директору департаменту освіти і науки Львівської облдержадміністрації О. Пасці.
Проте, суд зазначає, що лиш заходи спрямовані дії на усунення порушень, а самі порушення не усунені.
Проте, суд зазначив, що матеріали справи не містять доказів усунення порушень, виявлених за результатами перевірки.
На зауваження відповідача на те, що частково порушення усунені, суд зазначає, що відповідачем не надано суду беззаперечних доказів усунення у повному обсязі порушень, оскільки суду не надано будь-яких інших доказів про безпосереднє виконання зазначених заходів (договорів про технічне обслуговування, актів прийому-передачі виконаних робіт, тощо).
Суд зазначає, що зі змісту вищевказаних норм законодавства вбачається, що застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей.
Також суд погоджується з твердженнями позивача про те, що перевірити заявлені позивачем твердження щодо усунення частини порушень, ГУ ДСНС України у Львівській області може лише шляхом проведення позапланового заходу зі здійснення державного нагляду, який здійснюється на підставі заяви суб`єкта господарювання, що передбачено ст.6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Отже, відповідач у разі усунення недоліків в повному обсязі, виявлених ДСНС України у Львівській області, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не позбавлений можливості звернутися до органу державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення із повідомленням відновлення господарської діяльності.
Аналогічна правова позиція викладена, зокрема у постанові Верховного Суду від 04.06.2019 у справі №809/443/16 (адміністративне провадження №К/9901/36946/18), від 19.02.2020 у справі №1540/3837/18.
При цьому, слід звернути увагу, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень, є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Таким чином, судом встановлено, що недотримання відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки і цивільного захисту та небезпечність зазначених в акті перевірки порушень, свідчать про високий ризик виникнення надзвичайних ситуацій у приміщенні (будівлях) комунального закладу Львівської обласної ради Львівський обласний інститут післядипломної освіти та створює загрозу життю та здоров`ю людей.
При цьому станом на дату розгляду справи відповідачем не надано суду доказів усунення виявлених порушень.
Крім того, слід зазначити, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень, є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Водночас поняття загроза життю та/або здоров`ю людини є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
Дана позиція відображена у постанові Верховного Суду від 25.02.2020 у справі № 826/15768/18.
Отже, оскільки на час розгляду справи належних доказів, які б свідчили про повне усунення відповідачем порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не було надано, суд зазначає, що наявність наведених порушень вимог протипожежної безпеки становить реальну небезпеку та загрозу життю та здоров`ю людей. Суд також зауважує, що застосовані заходи співмірні тим порушенням, які встановлено позивачем.
Враховуючи викладене, у зв`язку з виникненням загрози життю та/або здоров`ю людей та з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей та ненаданням доказів щодо усунення виявлених порушень, зазначених в акті перевірки від 10.02.2020 за №16, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог ГУ ДСНС України у Львівській області що зупинення експлуатації будівлі (яка використовується як навчальний корпус) комунального закладу Львівської обласної ради Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти за адресою : 79007, Львівська область, м. Львів, вул. Огієнка,18 а та будівлі гуртожитку комунального закладу Львівської обласної ради Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти за адресою : 79007, Львівська область, м. Львів, вул. Тиктора,5 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.
Згідно з вимогами ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, стосовно заявлених вимог, суд дійшов до висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Оскільки доказів понесення позивачем таких витрат не надано, вони розподілу не підлягають.
Керуючись ст.ст. 2, 8-10, 14, 72-79, 90, 139, 241-246, 250, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ :
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до комунального закладу Львівської обласної ради Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти про застосування заходів реагування,- задоволити повністю.
Зупинити експлуатацію будівлі (яка використовується як навчальний корпус) комунального закладу Львівської обласної ради Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти за адресою : 79007, Львівська область, м. Львів, вул. Огієнка,18 А та будівлі гуртожитку комунального закладу Львівської обласної ради Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти за адресою : 79007, Львівська область, м. Львів, вул. Тиктора,5 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.
Судові витрати розподілу не підлягають.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293 , 295 - 297 КАС України .
Суддя Сподарик Н.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.07.2020 |
Оприлюднено | 23.07.2020 |
Номер документу | 90541590 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні