ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 липня 2020 року Чернігів Справа № 620/482/20
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скалозуба Ю.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу
за позовомОСОБА_1 доБерезівської сільської ради Талалаївського району Чернігівської області Березівського сільського голови Талалаївського району Чернігівської області Гавриш Людмили Василівни пропро визнання протиправними та скасування рішення і розпорядження, У С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (надалі також - Позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовною заявою до Березівської сільської ради Талалаївського району Чернігівської області (надалі також - відповідач 1, Березівська сільська рада) та Березівського сільського голови Талалаївського району Чернігівської області Гавриш Людмили Василівни (надалі також - відповідач 2, Березівський сільський голова), в якому просить: визнати протиправним та скасувати Рішення Березівської сільської ради тридцять четвертої сесії сьомого скликання від 22 січня 2020 року Про надання згоди на добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області , яким було надано згоду на добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області; визнати протиправним та скасувати Розпорядження Березівського сільського голови від 06 грудня 2019 № 10 Про пропозицію щодо ініціювання добровільного приєднання до об`єднаної територіальної громади та її громадське обговорення , яким було ініційовано добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області.
В обґрунтування своїх вимог позивачем зазначено, що він є мешканцем територіальної громади села Березівка Березівської сільської ради Талалаївського району Чернігівської області. У зв`язку із цим розвиток територіальної громади села Березівка, її подальше адміністративне формування, реорганізація структури органів місцевого самоврядування прямо впливає на його немайнові права, як мешканця цієї сільської громади. Позивач наділений правом на участь у розбудові та саму подальшу участь громади, в якій він зареєстрований та постійно проживає, з повним дотриманням вимог Закону та непорушності його прав, як громадянина з боку органу місцевого самоврядування, як суб`єкта владних повноважень на цій території. Оскаржуване розпорядження Березівського сільського голови було прийнято з порушенням приписів Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад . Крім того, відповідачем 2 воно було прийнято без відповідних на те повноважень. Оскаржуване рішення Березівської сільської ради прийнято з порушенням норм Закону України Про місцеве самоврядування в Україні і Регламенту Березівської сільської ради, затвердженого рішенням ІІ сесії VII скликання Березівської сільської ради 24.12.2015. Депутати сільської ради були зобов`язані враховувати думку жителів населеного пункту, тобто територіальної громади, при вирішенні питання щодо надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад. Будь-яких законних документів та обґрунтованих причин щодо винесення Березівської сільської ради рішення тридцять четвертої сесії сьомого скликання від 22.01.2020 Про надання згоди нам добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області в наявності не має. Оскаржувані розпорядчі документи повністю не узгоджується із статтею 3 Європейської хартії місцевого самоврядування, яка передбачає, що органи місцевого самоврядування повинні діяти в рамках закону, не порушуючи принцип законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Таким чином, вважає оскаржувані рішення та розпорядження протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
У відзиві на позов відповідач зазначив, що не погоджується з позовними вимогами, оскільки оскаржуване рішення Березівської сільської ради прийнято в межах повноважень та у спосіб, визначений законом, зокрема приписами Конституції України, Законом України Про місцеве самоврядування в Україні та Регламенту роботи Березівської сільської ради від 24.12.2015. Приймаючи оскаржуване розпорядження Березівський сільський голова керувалася нормами Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад , зокрема, статтею 8-1. Крім того, згідно рішення Талалаївської селищної ради від 22.07.2016 та листа вказаної ради від 25.07.2016 № 206 було ініційовано створення об`єднаної територіальної громади з центром в смт. Талалаївка. 19.08.2016 відбулися громадські слухання жителів с. Березівка де було прийнято рішення Березівській сільській раді не підтримувати протокол громадських слухань. Отже, маючи зазначений факт небажання людей входити саме до об`єднаної територіальної громади з центром в смт. Талалаївка, відповідачем 2 і було видано оскаржуване розпорядження.
У відповіді на відзив позивач зазначив, що оскаржувані рішення та розпорядження відповідачів не відповідають положенням Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад , зокрема пункту 4 частини першої статті 4, де закріплено, що об`єднання територіальних громад здійснюється відповідно до перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, області. Відповідно до Перспективного плану формування територій громад Чернігівської області, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.08.2015 № 899 (з подальшими змінами та доповненнями) Березівську сільську територіальну громаду віднесено до Талалаївської об`єднаної територіальної громад з центром смт. Талалаївка, а не до Срібнянської об`єднаної територіальної громади з центром Срібне. Крім того, позивач зазначає, що приєднання села Березівка до Срібнянської ОТГ не відповідає волі громади, що є одним із ключових критерії добровільного об`єднання територіальних громад.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 05.02.2020 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 05.02.2020 заяву ОСОБА_1 про забезпечення позову задоволено: зупинено дію рішення тридцять четвертої сесії сьомого скликання Березівської сільської ради від 22.01.2020 Про надання згоди на добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області , яким було надано згоду на добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області; зупинено дію Розпорядження Березівського сільського голови від 06.12.2019 № 10 Про пропозицію щодо ініціювання добровільного приєднання до об`єднаної територіальної громади та її громадське обговорення , яким було ініційовано добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 11.02.2020 заяви відповідачів про розгляд справи в порядку загального позовного провадження та про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та проведенням судового засідання залишено без задоволення.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 04.06.2020 у задоволенні заяв ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 про залучення їх до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача відмовлено.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 11.06.2020 у задоволенні заяв ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 про залучення до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача відмовлено.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 16.06.2020 у задоволенні заяв ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 про залучення до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача відмовлено.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Зареєстрованим місцем проживання ОСОБА_1 є с. Березівка, Талалаївський район, що підтверджується копією паспорта громадянина України від 20.09.1999 серії НОМЕР_1 (а.с. 12).
Березівська сільська рада Талалаївського району Чернігівської області, як юридична особа зареєстрована 18.12.2001 за № 10591200000000039, що підтверджується копією свідоцтва про державну реєстрацію серії А00 НОМЕР_2 (а.с. 105, том 1).
Згідно рішення 1 сесії 7 скликання Березівської сільської ради Про обрання сільського голови від 11.11.2015 відповідач 1 вирішив вважати ОСОБА_34 обраною на посаду сільського голови Березівської сільської ради з 11.11.2015 (а.с. 109, том 1).
Із копії Протоколу № 2 від 19.08.2016 громадських слухань жителів села Березівка вбачається, що присутніми були 34 особи. Вирішили рекомендувати сесії Березівської сільської ради не підтримати ініціювання Талалаївської селищної ради входженням територіальних громад Березівської сільської ради до складу об`єднаної територіальної громади з центром в смт Талалаївка. Направити на сесію Срібнянської районної ради ОСОБА_35 . В. , ОСОБА_13 та ОСОБА_37 (а.с. 110, том 1).
06.12.2019 Березівським сільським головою було видано розпорядження № 10 Про пропозицію щодо ініціювання добровільного приєднання до об`єднаної територіальної громади та її громадське обговорення , згідно якого прийнято: запропоновати ініціювати добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Колядин, Мирне Талалаївського району Чернігівської області до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області; винести на громадське обговорення питання підтримки вказаної у пункті 1 цього розпорядження пропозиції та провести відповідно до Порядку проведення громадського обговорення з питань добровільного приєднання до об`єднаної територіальної громади; після отримання протоколів громадських слухань включити до порядку денного чергової сесії Березівської сільської ради питання про добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Коляди, Мирне Талалаївського району Чернігівської області до Срібнянської селищної ради Чернігівської області; секретарю сільської ради оприлюднити дане розпорядження у строк не пізніше як за три дні до проведення громадських слухань шляхом розміщення на інформаційних стендах Березівської сільської ради (а.с. 13, том 1).
Із копії Протоколу поіменного голосування 32 сесії Березівської сільської ради 7 скликання з питання про затвердження порядку проведення громадського обговорення з питань добровільного приєднання до об`єднаної територіальної громади від 23.12.2019 вбачається, що з 12 обраних депутатів на сесії було зареєстровано 11. За результатами голосування: утримались - 0, за - 11, проти - 0, відсутні - 1 (а.с. 19, том 1).
Рішенням 32 сесії 7 скликання Березівської сільської ради Про затвердження Порядку проведення громадського обговорення з питань добровільного приєднання до об`єднаної територіальної громади від 23.12.2019 вирішено затвердити вказаний Порядок (а.с. 112, том 1).
Згідно пунктів 3, 4, 5 Порядку проведення громадського обговорення з питань добровільного приєднання до об`єднаної територіальної громади ініціює проведення громадського слухання Березівський сільський голова. Рішення про проведення громадського слухання повинне містити інформацію про: питання, що виносяться на слухання (порядок денний); цільову аудиторію (жителів окремого населеного пункту чи громада в цілому); дату та час проведення; місце проведення; осіб, відповідальних за проведення громадського слухання; строк та спосіб оприлюднення рішення про проведення громадського слухання. Рішення про проведення громадського слухання оприлюднюється шляхом розміщення на інформаційних стендах чи у інший спосіб, встановлений таким рішенням, не пізніше ніж за три дні до проведення громадського слухання. Додатково можуть вживатися інші заходи для інформування цільової аудиторії, у тому числі в день проведення громадського слухання (а.с. 113-114, том 1).
Згідно копії рішення 32 сесії 7 скликання Березівської сільської ради Рішення про проведення громадського слухання від 23.12.2019 вирішено: провести одне громадське слухання; на порядок денний громадського слухання винести питання Про добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області ; у громадському слуханні беруть участь всі жителі територіальної громади, які проживають в селах Березівка, Мирне, Колядин; громадські слухання провести 30 грудня 2019 року о 10 годині в приміщенні сільського будинку культури; за проведення громадських слухань відповідальні: ОСОБА_34 - Березівській сільський голова, ОСОБА_28 - депутат сільської ради; рішення про проведення громадського слухання оприлюднити на інформаційних стендах сільської ради не пізніше ніж за три дні до проведення слухання (а.с. 19, том 1).
Із копії Протоколу громадського слухання серед жителів Березівка, Мирне, Колядин від 30.12.2019 вбачається, що учасниками було 183 особи, з правом голосу. Вирішено не підтримувати пропозицію Березівського сільського голови щодо ініціювання добровільного приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин Талалаївського району Чернігівської області до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області. Голосували: за - 76 осіб, проти - 93 особи, утримались - 6 осіб, не голосували - 8 осіб (а.с. 20-22, 116-122, том 1).
Згідно копії Протоколу 33 сесії 7 скликання Березівської сільської ради від 21.01.2020 було вирішено рішення про надання згоди на добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області приймається більшістю голосів (за - 8 депутатів + сільський голова) (а.с. 125, том 1).
Із копії Протоколу поіменного голосування 33 сесії Березівської сільської ради 7 скликання з питання про затвердження рішення громадських слухань, які проводились 30.12.2019 з повісткою денною Про надання згоди на добровільне приєднання Березівської сільської ради територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області від 21.01.2020 вбачається, що з 12 обраних депутатів на сесії було зареєстровано 12. За результатами голосування: утримались - 4, за - 2, проти - 6 (а.с. 17, том 1).
Згідно копії рішення 33 сесії 7 скликання Березівської сільської ради Про затвердження рішень громадських слухань Про надання згоди на добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області від 21.01.2020 вирішено не затвердити рішення громадських слухань Про надання згоди на добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області (а.с. 16, том 1).
Із заявою від 21.01.2020 депутати ОСОБА_38 , ОСОБА_5 , ОСОБА_39 , ОСОБА_20 , ОСОБА_37 звернулися до Березівського сільського голови, в якій просили скликати позачергову сесію Березівської сільської ради 22.01.2020 щодо надання згоди на добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області, у зв`язку з тим, що при прийнятті на 33 сесії рішення Про затвердження рішень громадських слухань Про надання згоди на добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області недотримано пункт 3 статті 5 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад (а.с. 24, том 1).
21.01.2020 Березівським сільським головою видано розпорядження № 02 згідно якого оголошено скликання позачергової сесії Березівської сільської ради 22.01.2020 на 10 год. Підстава: заява депутатів ОСОБА_38 , ОСОБА_5 , ОСОБА_39 , ОСОБА_20 , ОСОБА_37 від 21.01.2020 (а.с. 23, том 1).
Згідно копії Протоколу 34 сесії 7 скликання Березівської сільської ради від 22.01.2020 було вирішено рішення про надання згоди на добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області приймається більшістю голосів (за - 8 депутатів + сільський голова) (а.с. 130, том 1).
Із копії Протоколу поіменного голосування 34 сесії Березівської сільської ради 7 скликання з питання надання згоди на добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області від 22.01.2020 вбачається, що з 12 обраних депутатів на сесії було зареєстровано 10. За результатами голосування: утримались - 1, за - 8, проти - 1, відсутні - 2 (а.с. 15, том 1).
Згідно копії рішення 34 сесії 7 скликання Березівської сільської ради Про надання згоди на добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області від 22.01.2020 надано згоду на добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області (а.с. 14, том 1).
Згідно пункту 38 статті 4, Регламенту роботи Березівської сільської ради сьомого скликання, затвердженого рішенням 22 сесієї 7 скликання Березівської сільської ради від 24.12.2015 (надалі також - Регламент), виключно на пленарних засіданнях сільської ради вирішуються питання прийняття рішень з питань адміністративно-територіального устрою в межах і порядку визначених цим та іншими законами. В пункті 5.2 статті 5 Регламенту передбачено, що перша сесія новообраної сільської ради скликається територіальною виборчою сільською комісією, наступні сесії скликаються сільським головою. Сесія сільської ради повинна бути також скликана за пропозицією не менше як однієї третини депутатів від загального складу сільської ради. Рішення про скликання сесії доводиться до відома депутатів і населення не пізніше як за 10 днів до сесії, в у випадках виняткових - не пізніше як за день до сесії із зазначенням сесії скликання, місця проведення та питань, які передбачаються винести на розгляд сесії (пункти 6.1, 6.3 статті 6 Регламенту). Згідно пункту 7.1 статті 7 Регламенту сесія сільської ради є правомочною, якщо в її пленарному засіданні беруть участь більше половини депутатів від загального складу ради. Сільська рада правомочна розглядати і вирішувати питання, віднесені законодавством України до її відання (а.с. 25-41, том 1).
Із Перспективного плану формування територій громад Чернігівської області, затвердженого розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.08.2015 № 899, в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.10.2018 № 751-р, вбачається, що до Талалаївської територіальної громади із адміністративним центром смт Талалаївка увійшла, в тому числі, Березівська територіальна громада (а.с. 42-56, том 1).
Надаючи нормативно-правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст регулюються Законом України Про добровільне об`єднання територіальних громад від 05.02.2015 № 157-VIII (надалі також - Закон № 157-VIII) у взаємному зв`язку із Законом України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР (надалі також - Закон № 280/97-ВР).
Згідно зі статтею 1 Закону № 280/97-ВР, територіальна громада - жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об`єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр.
Частинами першою-третьою статті 6 Закону № 280/97-ВР визначено, що первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста. Територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об`єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову. Територіальні громади села, селища, міста, що добровільно об`єдналися в одну територіальну громаду, можуть вийти із складу об`єднаної територіальної громади в порядку, визначеному законом.
Відповідно до статті 2 Закону № 157-VIII добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: 1) конституційності та законності; 2) добровільності; 3) економічної ефективності; 4) державної підтримки; 5) повсюдності місцевого самоврядування; 6) прозорості та відкритості; 7) відповідальності.
Як визначено частиною першою статті 3 Закону № 157-VIII, суб`єктами добровільного об`єднання територіальних громад є суміжні територіальні громади сіл, селищ, міст.
Ініціаторами добровільного приєднання до об`єднаної територіальної громади можуть бути суб`єкти, визначені частиною першою статті 5 цього Закону.
Ініціаторами добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: 1) сільський, селищний, міський голова; 2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; 3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; 4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади). Пропозиція щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад повинна, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об`єднаної територіальної громади та її найменування (стаття 5 Закону № 157-VIII).
Аналогічну правову норму закріплює частина друга статті 8-1 Закону № 157-VIII.
Частиною третьою статті 5 вказаного Закону передбачено, що сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції.
Судом встановлено, що сільським головою Березівської сільської ради з 11.11.2015 є ОСОБА_34 , яку обрано на зазначену посаду згідно рішення 1 сесії 7 скликання Березівської сільської ради Про обрання сільського голови від 11.11.2015 (а.с. 109, том 1).
06.12.2019 Березівським сільським головою було видано розпорядження № 10 Про пропозицію щодо ініціювання добровільного приєднання до об`єднаної територіальної громади та її громадське обговорення , пункти якого, зокрема, містять пропозицію ініціювати добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Колядин, Мирне Талалаївського району Чернігівської області до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області; винести на громадське обговорення вказане питання підтримки та провести відповідно до Порядку проведення громадського обговорення з питань добровільного приєднання до об`єднаної територіальної громади (а.с. 13, том 1).
Суд зазначає, що вказане розпорядження Березівським сільським головою видано у відповідності та з дотриманням зазначених вище норм, а тому підстави для його скасування відсутні.
Аналізуючи доводи відповідача стосовно відсутності порушень законодавства з боку сільської ради під час прийняття оскаржуваного рішення суд зазначає наступне.
Стаття 140 Конституції України визначає, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Згідно приписів статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Такі конституційні положення відповідають Європейській Хартії місцевого самоврядування від 15.10.1985 (Хартію ратифіковано Законом України № 452/97-ВР від 15.07.1997).
Згідно частини другої статті 6 Закону 157-VIII сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди.
Спеціальним законодавством не визначено поняття громадського обговорення з питань добровільного об`єднання територіальних громад, однак загалом під таким терміном можна розуміти будь-яку форму з`ясування думки жителів громади стосовно поставленого на обговорення питання на засадах добровільності, гласності, відкритості та свободи висловлювань.
Будь-яке громадське обговорення має основну мету: отримання зворотного зв`язку від максимальної кількості членів територіальної громади. Тобто законодавець, визначивши серед принципів добровільного об`єднання територіальних громад відкритість і прозорість, ставив за мету отримання зворотного зв`язку від більшості зацікавлених членів громади.
Законом № 157-VIII не визначено певні числові показники кількості членів територіальної громади, мінімально достатні для того, щоб громадські обговорення вважались повноважними (кворум), та не вимагається залучення більшості членів громади.
Участь у громадському обговоренні є правом, а не обов`язком жителів територіальної громади, і залежить від їх власного волевиявлення. Громадське обговорення має дорадчий характер.
За наслідками обговорення пропозиції щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад та її громадського обговорення складено Протокол громадського слухання серед жителів Березівка, Мирне, Колядин від 30.12.2019, відповідно до якого учасниками були 183 особи, з правом голосу. Вирішено не підтримувати пропозицію Березівського сільського голови щодо ініціювання добровільного приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин Талалаївського району Чернігівської області до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області. Голосували: за - 76 осіб, проти - 93 особи, утримались - 6 осіб, не голосували - 8 осіб (а.с. 20-22, 116-122, том 1).
Відповідно до Закону № 280/97-ВР право представляти територіальну громаду та здійснювати повноваження від її імені та в її інтересах має відповідна рада. Орган місцевого самоврядування, на який покладено забезпечення проведення громадських обговорень, повинен лише сприяти організації такого заходу, зокрема, шляхом оприлюднення інформації про його проведення.
Згідно із статтею 25 Закону № 280/97-ВР: сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується, у тому числі, таке питання: прийняття рішень з питань адміністративно-територіального устрою в межах і порядку, визначених цим та іншими законами.
Сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради (частина перша статті 46 Закону №280/97-ВР).
Частиною четвертою статті 46 Закону №280/97-ВР визначено, що наступні сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної - головою відповідної ради.
Відповідно до частини п`ятої статті 46 Закону №280/97-ВР сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Згідно із частиною десятою статті 46 Закону №280/97-ВР рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Відповідно до частини дванадцятої статті 46 Закону №280/97-ВР сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.
Відповідно до частини чотирнадцятої статті 46 Закону №280/97-ВР не пізніш як на другій сесії затверджується регламент роботи відповідної ради, а також положення про постійні комісії ради.
На виконання вищевказаних вимог Закону № 280/97-ВР, рішенням 22 сесієї 7 скликання Березівської сільської ради від 24.12.2015 затверджено Регламент роботи Березівської сільської ради сьомого скликання (надалі також - Регламент). Згідно пункту 38 статті 4 Регламенту виключно на пленарних засіданнях сільської ради вирішуються питання прийняття рішень з питань адміністративно-територіального устрою в межах і порядку визначених цим та іншими законами.
Аналогічна правова норма закріплена в пункті 1 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР, а саме, визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання прийняття рішень з питань адміністративно-територіального устрою в межах і порядку, визначених цим та іншими законами.
В пункті 5.2 статті 5 Регламенту передбачено, що перша сесія новообраної сільської ради скликається територіальною виборчою сільською комісією, наступні сесії скликаються сільським головою. Сесія сільської ради повинна бути також скликана за пропозицією не менше як однієї третини депутатів від загального складу сільської ради.
Судом встановлено, що 21.01.2020 33 сесія 7 скликання Березівської сільської ради вирішила не затверджувати рішення громадських слухань Про надання згоди на добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області (а.с. 16, том 1)
Із заявою від 21.01.2020 депутати ОСОБА_38 , ОСОБА_5 , ОСОБА_39 , ОСОБА_20 , ОСОБА_37 звернулися до Березівського сільського голови, в якій просили скликати позачергову сесію Березівської сільської ради 22.01.2020 щодо надання згоди на добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області (а.с. 24).
Із матеріалів справи вбачається, що до складу Березівської сільської ради обрано 12 депутатів. Отже, одна третина депутатів від загального складу Березівської сільської ради становить 4 депутати.
Рішення про скликання сесії доводиться до відома депутатів і населення не пізніше як за 10 днів до сесії, у випадках виняткових - не пізніше як за день до сесії із зазначенням сесії скликання, місця проведення та питань, які передбачаються винести на розгляд сесії (пункти 6.1, 6.3 статті 6 Регламенту).
21.01.2020 Березівським сільським головою видано розпорядження № 02 згідно якого оголошено скликання позачергової сесії Березівської сільської ради 22.01.2020 на 10 год. (а.с. 23, том 1).
22.01.2020 відбулася 34 сесія 7 скликання Березівської сільської ради, на якій було прийнято рішення Про надання згоди на добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області (а.с. 14, том 1).
Таким чином, має місце порушення вимог статті 46 Закону № 280/97-ВР та Регламенту ради щодо належного (не менш ніж за 10 днів) повідомлення депутатів та населення про скликання сесії ради дає підстави для висновку про порушення відповідачем процедури прийняття відповідного рішення, що має наслідком його скасування.
Наведене узгоджується із правовою позицією Верховного Суду, яка викладена в постанові від 22.03.2019 в справі № 824/165/18-а.
В свою чергу, скорочення десятиденного строку для такого повідомлення допускається лише у виняткових випадках, існування яких відповідачем не доведено, також про це не йдеться у самому тексті оскаржуваного рішення.
Крім того, рішення 34 сесії 7 скликання Березівської сільської ради Про надання згоди на добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області від 22.01.2020 суперечить рішенню, прийнятому за результатами громадського слухання серед жителів Березівки, Мирного, Колядина 30.12.2019, відповідно до якого було вирішено не підтримувати пропозицію Березівського сільського голови щодо ініціювання добровільного приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин Талалаївського району Чернігівської області до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області.
Суд зазначає, що адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин. Вирішуючи спір суд повинен встановити, що у зв`язку з прийнятим рішенням, вчиненням дії чи допущенням бездіяльності суб`єктом владних повноважень порушуються права, свободи чи інтереси особи у сфері публічно-правових відносин. При цьому, обставини дійсного (фактичного) порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів має довести належними та допустимими доказами саме позивач.
Відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Завданням адміністративного судочинства, згідно з частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Нормами статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено право на судовий захист і передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Конституції України, в Рішенні від 14.12.2011 № 19-рп/2011 зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.
Утвердження правової держави відповідно до приписів статті 1, другого речення частини третьої статті 8, статті 55 Основного Закону України полягає, зокрема, у гарантуванні кожному судового захисту прав і свобод, а також у запровадженні механізму такого захисту .
Гарантоване статтею 55 Конституції України, й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист, передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.
Враховуючи викладені вище обставини, суд дійшов висновку, що оскаржуване Рішення Березівської сільської ради тридцять четвертої сесії сьомого скликання від 22 січня 2020 року Про надання згоди на добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області порушує права та інтереси ОСОБА_1 , як жителя с. Березівка та члена територіальної громади, Талалаївського району, а саме право на участь у вирішенні питань місцевого значення, в управлінні місцевими справами, оскільки прийнято з порушенням принципів добровільності об`єднання, прозорості та відкритості.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного правового аналізу положень законодавства України та доказів, які містяться у матеріалах справи, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для часткового задоволення позову.
Згідно частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Із матеріалів справи вбачається, що позивачем було сплачено судовий збір в загальному розмірі 1681,60 грн, що підтверджується квитанціями від 05.02.2020 № 0.0.1605785849.1 (а.с. 10) та від 05.02.2020 (а.с. 11).
Таким чином, на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Березівської сільської ради підлягає стягненню судовий збір в розмірі 840,80 грн.
Керуючись статтями 139, 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 до Березівської сільської ради Талалаївського району Чернігівської області, Березівського сільського голови Талалаївського району Чернігівської області Гавриш Людмили Василівни про визнання протиправними та скасування рішення і розпорядження - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати Рішення Березівської сільської ради тридцять четвертої сесії сьомого скликання від 22 січня 2020 року Про надання згоди на добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області , яким було надано згоду на добровільне приєднання Березівської сільської територіальної громади сіл Березівка, Мирне, Колядин до Срібнянської селищної ради Срібнянського району Чернігівської області.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Березівської сільської ради Талалаївського району Чернігівської області на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 840,80 грн.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Позивач: ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 .
Відповідач: Березівська сільська рада Талалаївського району Чернігівської області, вул. Слави, 1, с. Березівка, Талалаївський район, Чернігівська область, 17252 код ЄДРПОУ 04416476.
Відповідач: Березівський сільський голова Талалаївського району Чернігівської області Гавриш Людмила Василівна, вул. Перемоги, 2, с. Березівка, Чернігівського району Чернігівської області, 17252.
Дата складення повного рішення суду - 23.07.2020.
Суддя Ю. О. Скалозуб
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.07.2020 |
Оприлюднено | 23.07.2020 |
Номер документу | 90542383 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Скалозуб Ю.О.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні