ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 липня 2020 року
м. Черкаси справа № 925/461/20
Господарський суд Черкаської області у складі судді Довганя К.І., розглянувши в порядку письмового провадження справу №925/461/20 справу за позовом Комунального підприємства "Черкасиводоканал" Черкаської міської ради до Приватного акціонерного товариства "Черкаська фірма "Меблі" про стягнення 32320, 00 грн
ВСТАНОВИВ:
Заявлено позов про стягнення 32320,00 грн. за понаднормативний скид забруднюючих речовин у стічних водах.
Позов вмотивований тим, що відповідно до проведеного хімічного аналізу стічних вод відповідача в них виявлено перевищення гранично-допустимих концентрацій забруднюючих речовин, що відповідно до Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси, затверджених рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.04.2019 №480, стало підставою для нарахування відповідачу плати за понаднормативний скид забруднюючих речовин у стічні води в сумі 74047,97 грн.
Справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
22.04.2020 ухвала суду від 21.04.2020 була направлена за вказаною у позові адресою сторонам рекомендованим листом. Однак, згідно відомостей отриманих з сайту Укрпошта (https://track.ukrposhta.ua) відповідач ухвалу суду не отримав в зв`язку з чим суд розмістив на офіційній сторінці Господарського суду Черкаської області веб-порталу судової влади України оголошення про розгляд Господарським судом Черкаської області справи №925/461/20 за позовом Комунального підприємства "Черкасиводоканал" Черкаської міської ради до Приватного акціонерного товариства "Черкаська фірма "Меблі" про стягнення 32320, 00 грн.
07 травня 2020 року до Господарського суду Черкаської області надійшов відзив представника відповідача адвоката Чакалова Р.К. із запереченнями проти позову, в обґрунтування яких представник відповідача вказав на таке:
- згадувані у позові акти відбору стічних вод підписані і рахунки-фактури отримані від імені відповідача не уповноваженою ним особою;
- розрахунок плати за скид понаднормативних забруднюючих речовин у стічні води здійснено з порушенням Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси.
Відзив на позов також містить клопотання представника відповідача про здійснення розгляду справи №925/461/20 за правилами загального позовного провадження та з викликом сторін.
За ціною позову, яка не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, справа №925/461/20 відповідно до п. 1 ч. 5 ст. 12, ч. 1 ст. 247 Господарського процесуального кодексу України є малозначною і підлягає розгляду у порядку спрощеного позовного провадження.
Згідно з ч. 5 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Відповідно до ч. 6 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України суд може відмовити в задоволенні клопотання сторони про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін за одночасного існування таких умов:
1) предметом позову є стягнення грошової суми, розмір якої не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
2) характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи.
У справі №925/461/20 стягувана сума, як уже зазначалося вище, не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, а характер спірних правовідносин та предмет доказування не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи.
За таких обставин господарський суд відмовив у задоволенні клопотання представника відповідача про здійснення розгляду справи №925/461/20 за правилами загального позовного провадження та з викликом сторін.
Інші заяви та клопотання сторін у справі №925/461/20 до Господарського суду Черкаської області не надходили.
Суд, оцінивши наявні у справі докази, встановив наступне.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що між сторонами укладено договір від 21.10.2019 №150-1 на водопостачання та водовідведення. Працівник лабораторії-пробовідбірник позивача ОСОБА_1 22.08.2019 у присутності представника відповідача заступника директора відповідача ОСОБА_2 здійснив відбори проб стічних вод відповідача і склав акт відбору стічних вод №593, на підставі якого працівники лабораторії позивача провели хімічний аналіз стічних вод відповідача і виявили у них перевищення гранично-допустимих концентрацій забруднюючих речовин, що відповідно до Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси, затверджених рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.04.2019 №480, стало підставою для нарахування відповідачу плати за понаднормативний скид забруднюючих речовин у стічні води в сумі 32320.20 грн., на сплату якої позивач виставив відповідачу рахунок-фактури від 30.08.2019 №СФ-193591. Однак відповідач цей рахунок не оплатив.
Дослідивши наявні у справі матеріали, господарський суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову з огляду на таке.
21.10.2019 року позивач як водоканал і відповідач як абонент уклали між собою договір на водопостачання та водовідведення №150-1 (далі - договір №150-1), який містить, зокрема такі умови (пункти):
1. Сторони зобов`язуються керуватися діючими "Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України" (далі - Правила користування), "Правилами приймання стічних вод підприємств і організацій в систему комунальної каналізації м. Черкаси" (далі - Правила приймання), "Правилами технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України".
2. Водоканал бере на себе забезпечення абонента послугою водовідведення.
6. Допустимі величини показників якості стічних вод, що можуть скидатися абонентом в систему каналізації повинні відповідати вимогам Правил приймання .
12. Відповідальною особою за водовідведення своїх абонентів, збереження приладів обліку, пломб, щомісячне надання інформації про кількість і якість спожитої води і скинутих стічних вод абонент призначає ОСОБА_3 .
Згідно з наданою позивачем копією акту відбору проб стічних вод абонентів м. Черкаси від 22.08.2019 №593 пробовідбірник позивача ОСОБА_1 22 серпня 2019 року о 15 год. 50 хв. у присутності представника позивача заступника директора ОСОБА_2 відібрала у відповідача по вул. Благовісна, 210 м. Черкаси контрольну разову пробу стічних вод в об`ємі 2,5л+2,0л+1,0л+1,0л+0,5л)с+(0,5л)п. Цей акт підписаний ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ..
За результатами хімічного аналізу відібраних 22.08.2019 проб стічних вод відповідача, проведеного хіміко-аналітичною лабораторією стічної води позивача, виявлено перевищення встановлених "Правилами приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси", затвердженими рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.04.2019 №480, допустимих концентрацій забруднюючих речовин, а саме хлоридів і фосфатів, що стало підставою відповідно до вказаних Правил для нарахування позивачем відповідачу згідно з протоколом від 30.08.2019 №75 плати за понаднормативний скид забруднюючих речовин у стічні води в сумі 32320,20 грн.
Задля оплати нарахованої згідно з протоколом від 30.08.2019 №75 плати за понаднормативний скид забруднюючих речовин у стічні води позивач надав відповідачу рахунок - фактури від 30.08.2010 №СФ-1935 на суму 45059,93 грн. Відповідач не оплатив рахунки - фактури позивача від 30.08.2010 №СФ-193586 на суму 32320,20 грн.
Відповідно до ст. 11 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, належить, зокрема, затвердження правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення.
Стаття 13 1 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" містить, зокрема такі норми:
Скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови дотримання нормативів гранично допустимих концентрацій та нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.
Місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту.
Місцеві правила розробляються на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.
У разі якщо відповідний орган місцевого самоврядування не прийняв рішення про затвердження місцевих правил, застосовуються правила приймання стічних вод, затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Орган місцевого самоврядування забезпечує вільний доступ фізичних і юридичних осіб до затверджених місцевих правил.
Місцеві правила включають:
основні вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту підприємствами централізованого водовідведення;
популяційний еквівалент населеного пункту;
основні вимоги щодо скидання стічних вод до систем централізованого водовідведення суб`єктами господарювання;
вимоги щодо якості і режиму скидання стічних вод;
визначення механізму контролю за скиданням стічних вод;
розмір плати, що справляється із суб`єктів господарювання за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення та за порушення вимог щодо якості і режиму скидання стічних вод;
визначення механізму компенсації власнику мереж, споруд, устаткування системи централізованого водовідведення відповідного населеного пункту витрат на відновлення таких мереж, споруд, устаткування, зумовлених їх пошкодженням чи руйнуванням внаслідок порушення вимог щодо скидання стічних вод;
інші вимоги, передбачені законом.
Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України як центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, своїм наказом від 01.12.2017 №316 затвердило Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та Порядок визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення.
Розділ VI затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 №316 Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення містить, зокрема, такі пункти:
3. Споживачі, які скидають стічні води до системи централізованого водовідведення або безпосередньо на каналізаційні очисні споруди виробника, повинні забезпечити можливість проведення виробником у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод.
4. Для визначення вмісту забруднень у стічних водах споживачів використовуються дані лабораторії виробника, у разі її відсутності - інших лабораторій, що здійснюють свою діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність".
6. З метою контролю якості стічних вод споживачів виробник здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.
Відбір контрольних проб стічних вод споживачів виконує уповноважений представник виробника, що фіксується у спеціальному журналі або акті, який підписують як представник виробника, так і представник споживача.
У разі відмови представника споживача поставити свій підпис у журналі або акті представник виробника зазначає про це в журналі або акті.
7. Відмова споживача виділити уповноваженого представника для відбору проб фіксується в акті за підписом представника виробника, виробник виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності K k = 2 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення.
Зволікання з допуском уповноваженого представника виробника на територію споживача (більше ніж 30 хвилин після його прибуття) або створення перешкод у відборі проб з боку представників споживача фіксується в акті за підписом представника виробника. Виробник виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності K k = 5 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення.
8. У разі виявлення перевищення ДК забруднюючих речовин, встановлених цими Правилами та місцевими правилами приймання, виробник у строк не більше п`яти робочих днів з дати відбору контрольної проби направляє споживачу лист-повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживача та результати хімічного аналізу.
У строк, що не перевищує шести місяців після визначення перевищення допустимих концентрацій, виробник направляє споживачу рахунок за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та копії підтвердних документів.
10. У місцевих правилах приймання конкретизуються питання щодо:
1) відбору проб стічних вод на аналіз;
2) оформлення процедури відбору проб, у тому числі форми супровідного документа, що складатиметься за результатом відбору проб, з фіксуванням інформації щодо відібраної проби (дата, час, місце відбору; вид, об`єм проби; тип матеріалу тари, його об`єм; процедура попередньої обробки проби; відомості про особу, яка відбирала пробу, тощо) з урахування вимог та положень ДСТУ ISO 5667-2-2003 "Якість води. Відбір проб. Частина 2. Настанови щодо методів відбирання проб", ДСТУ ISO 5667-3-2001 "Якість води. Відбір проб. Частина 3. Настанови щодо зберігання та поводження з пробами", ДСТУ ISO 5667-10-2005 "Якість води. Відбирання проб. Частина 10. Настанови щодо відбирання проб стічних вод", КНД 211.1.0.009-94 "Гідросфера. Відбір проб для визначення складу та властивостей стічних і технологічних вод", Правил користування.
Виконавчий комітет Черкаської міської ради своїм рішенням від 24.04.2019 №480 затвердив Правила приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси, якими у таблиці №1 пункту 1.18 передбачив допустимі концентрації забруднюючих речовин якості стічних вод споживачів при скиді у каналізаційну мережу м. Черкаси.
Правила приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси містять, зокрема, такі пункти:
6.5. КП "Черкасиводоканал" здійснює контроль за витратою та якістю стічних вод, що скидають споживачі. Цю роботу організовує адміністрація КП "Черкасиводоканал", яка розробляє інструктивні матеріали щодо контролю за стічними водами споживача, які затверджує керівник КП "Черкасиводоканал".
6.9. З метою контролю якості стічних вод споживачів КП "Черкасиводоканал" здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.
Відбір контрольних разових проб стічних вод споживачів виконується уповноваженим представником КП "Черкасиводоканал", який має необхідне технічне забезпечення та несе відповідальність за відбір, доставку, зберігання, оформлення документів, дотримання правил техніки безпеки при доставці проб до лабораторії.
Відбір контрольних разових проб здійснюється з контрольного колодязя в присутності представника споживача та фіксується у Акті відбору проб, який підписують як представник КП "Черкасиводоканал", так і представник споживача (додаток 1 до Порядку відбору проб).
У разі відмови представника споживача поставити свій підпис представник КП "Черкасиводоканал" зазначає про це в акті.
6.13. Відмова споживача виділити уповноваженого представника для відбору проб фіксується в акті за підписом представника КП "Черкасиводоканал", КП "Черкасиводоканал" виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності Кк = 2 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення.
6.14. У разі виявлення перевищення ДК забруднюючих речовин,
встановлених цими Правилами, КП "Черкасиводоканал" у строк не більше п`яти робочих днів з дати відбору контрольної проби направляє споживачу
повідомлення (телефонограмою, електронною поштою) про виявлене
перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживача та результати хімічного аналізу.
У строк, що не перевищує шести місяців після визначення перевищення допустимих концентрацій, виробник направляє споживачу рахунок за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та протокол до рахунку про сплату за скид до мережі міської каналізації стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми.
6.15. Плата за скид споживачем стічних вод із перевищенням ДК
забруднюючих речовин, що встановлено аналізом контрольної проби та
підтверджено актом, стягується за період від попереднього відбору контрольної проби, проведеного КП "Черкасиводоканал", до дати зафіксованого порушення, але не більше дев`яноста днів. Підвищена плата стягується за весь обсяг стічних вод, скинутих споживачем за цей період з певного об`єкта.
6.16. Плата за скид стічних вод до систем централізованого водовідведення у разі порушення вимог щодо якості і режиму їх скидання вноситься споживачем на рахунок КП "Черкасиводоканал" у строк не більше п`ятнадцяти робочих днів з дати отримання рахунка за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та протоколу до рахунка про сплату за скид до мережі міської каналізації стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми.
У разі прострочення платежів з споживачів стягується пеня згідно з умовами договору.
Додатком №4 до затверджених рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.04.2019 №480 Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси є Порядок відбору проб для визначення складу і властивостей стічних вод споживача при їх скиданні у міську каналізаційну мережу м. Черкаси. Пунктами 5.1, 5.2, 5.5 і 5.6 цього Порядку встановлено, що:
5.1. З метою контролю складу і властивостей стічних вод споживача, виробник здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення вмісту забруднюючих речовин понад допустимі є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.
5.2. Відбір проб проводиться з контрольного колодязя споживача відповідно до схеми розмежування.
5.5. Відбір контрольних проб стічних вод споживача, виконується уповноваженими представниками виробника - пробовідбірниками, які мають необхідну професійну підготовку та несуть відповідальність за відбір, доставку, зберігання проб, оформлення документів, дотримання правил техніки безпеки при відборі та доставці проб до лабораторії.
Відбір контрольних проб здійснюється в присутності уповноваженого представника споживача та фіксується у спеціальному акті відбору проб, який підписують як представник виробника, так і представник споживача. Форма акту відбору надана в додатку № 1 до Порядку відбору проб.
5.6. Споживачі повинні надавати можливість і сприяти відбору проб стічної води виробником у будь-який час доби, забезпечуючи при цьому надання необхідних відомостей щодо системи каналізації, та виділяти уповноваженого представника для відбору проб.
Уповноваженим представником споживача для відбору проб може бути особа, яка вказана в договорі на водовідведення, або призначена наказом по підприємству, чи інший представник, який має офіційне доручення щодо права відбору проб.
Відмова споживача виділити уповноваженого представника для відбору проб фіксується в акті за підписом представника виробника, виробник виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом Кк=2 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено порушення.
Зволікання з допуском уповноваженого представника виробника на територію споживача для відбору проб (більше ніж 30 хвилин після його прибуття) або створення перешкод у відборі проб з боку представників споживача фіксується в акті за підписом представника виробника. Виробник виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом Кк=5 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення.
В договорі №150-1 вказана особа, яка є уповноваженим представником відповідача для відбору проб стічних вод - ОСОБА_5 , однак акт відбору пром. Підписано заступником директора відповідача ОСОБА_2.
Відповідач заперечив наявність у ОСОБА_2 повноважень на відбір проб стічних вод.
За таких обставин, немає підстав вважати ОСОБА_2 уповноваженим представником відповідача для відбору проб стічних вод.
Отже 22.08.2019 відбір проб стічних вод відповідача був здійснений пробовідбірником позивача ОСОБА_1 у відсутності уповноваженого представника відповідача, що суперечить вимогам вказаних вище норм Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 №316, і Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси, затверджених рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.04.2019 №480.
Здійснення позивачем відбору проб стічних вод відповідача з порушенням вимог чинного законодавства (без участі уповноваженого представника відповідача для відбору проб стічних вод і без фіксації у акті відмови відповідача у виділенні такого представника) означає про юридичну неспроможність такого відбору і результатів хімічного аналізу відібраних проб стічних вод відповідача, що позбавляє позивача права на підставі ату відбору проб стічних вод абонентів м. Черкаси від 22.08.2019 №593 і результатів хімічного аналізу відібраних проб стічних вод відповідача нараховувати останньому і стягувати з нього плату за понаднормативний скид забруднюючих речовин у стічні води.
З огляду на викладене позов задоволенню не підлягає.
Позивач за платіжним дорученням від 10.04.2020 №18149 сплатив за подання позову 2102,00 грн. судового збору, який відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України у зв`язку із відмовою у позові слід покласти на позивача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 129, 236 - 241 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд Черкаської області
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Судовий збір в сумі 2102,00 грн. покласти на позивача.
Це рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги це рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Це рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Північного апеляційного господарського суду.
Повне рішення складене 23.07.2020 року.
Суддя К.І.Довгань
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 23.07.2020 |
Оприлюднено | 24.07.2020 |
Номер документу | 90565925 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Довгань К.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні