ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 листопада 2019 року Справа № 160/9077/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кадникової Г.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю КОНЦЕРН ЄВРОМЕТАЛ до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування наказу,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю КОНЦЕРН ЄВРОМЕТАЛ (далі -ТОВ КОНЦЕРН ЄВРОМЕТАЛ , позивач) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом про визнання протиправним та скасування наказу №355-п від 16.09.2019р., винесеного Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області (далі - ГУ ДПС у Дніпропетровській області, відповідач), відповідно до якого призначено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ КОНЦЕРН ЄВРОМЕТАЛ (код ЄДРПОУ 30602385) з питань дотримання вимог податкового законодавства України з податку на додану вартість по взаємовідносинам з ТОВ ШЕРІДАНС ГРУП (код ЄДРПОУ 42479431) за період з 01.03.2019р. по 30.04.2019р.
В обґрунтування позовної заяви позивачем зазначено, що ним отримано оскаржуваний наказ, який є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки підставою проведення перевірки є ненадання платником податків пояснення та їх документальних підтверджень на письмовий запит контролюючого органу. Позивач стверджує, що у відповідача відсутні підстави для видання наказу, оскільки в запиті не зазначено жодних фактів недостовірності даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків.
Ухвалою суду від 23.09.2019р. позов прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено її розгляд проводити в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання.
Відповідачем до суду подано відзив на позовну заяву, за змістом якого проти задоволення позовних вимог заперечує, зазначивши, що оскаржуваний наказ прийнято за результатами аналізу податкової інформації та виявлення фактів порушення платником податків податкового законодавства.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що відповідачем на адресу позивача направлено запит Про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) від 11.07.2019 №80307/10/04-36-14-12-11, в якому зазначено, що контролюючим органом виявлено факти, які свідчать щодо недостовірності визначення даних податкового кредиту по взаємовідносинах з ТОВ ШЕРІДАНС ГРУП у сумі ПДВ 112'031грн. 40коп. за березень 2019 року.
Також, контролюючим органом на адресу позивача направлено запит Про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) від 18.07.2019 №83174/10/04-36-14-12, в якому зазначено, що контролюючим органом виявлено факти, які свідчать щодо недостовірності визначення даних податкового кредиту по взаємовідносинах з ТОВ ШЕРІДАНС ГРУП у сумі ПДВ 463,2 тис.грн. за квітень 2019 року.
У відповідь на зазначені запити, ТОВ КОНЦЕРН ЄВРОМЕТАЛ листами №29/07-1 від 29.07.2019 року та №12/08-1 від 12.08.2019 року повідомило про відсутність підстав надсилання запитів, оскільки вказано лише припущення про можливі порушення у визначенні даних податкового кредиту, без зазначення підстав для отримання такого висновку.
У зв`язку з ненаданням документів на запити контролюючого органу, відповідачем видано наказ від 16.09.2019 року №355-п Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ КОНЦЕРН ЄВРОМЕТАЛ з питань дотримання вимог податкового законодавства України з податку на додану вартість по взаємовідносинам з ТОВ ШЕРІДАНС ГРУП за період з 01.03.2019 року по 30.04.2019 року. Перевірку призначено з 16.09.2019 року тривалістю 5 робочих днів.
Вказаний наказ вручено керівнику підприємства 16.09.2019 року, разом із наказом пред`явлено направлення на перевірку від 16.09.2019 року №157.
Не погоджуючись із вказаним наказом, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Вирішуючи правомірність оскаржуваного наказу, суд виходить з наступного.
Відповідно до підпунктів 20.1.2, 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України, контролюючі органи мають право: для здійснення функцій, визначених законом, отримувати безоплатно від платників податків, у тому числі благодійних та інших неприбуткових організацій, усіх форм власності у порядку, визначеному законодавством, довідки, копії документів, засвідчені підписом платника або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності), про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов`язану з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також фінансову і статистичну звітність у порядку та на підставах, визначених законом; проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків.
Також, за приписами п.74.3 ст.74 ПК України, зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Отже, законодавець пов`язує факт отримання та опрацювання податкової інформації з можливістю реалізації контролюючими органом єдиної державної податкової та митної політики, у тому числі і шляхом формування відповідних інформаційних запитів до платників податків.
Вказана правова позиція також узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України, яка викладена в постанові від 02.03.2018 року по справі № К/9901/4288/17.
Відповідно до пункту 73.3 статті 73 ПК України, контролюючі органи мають право звернутися до платників податків та інших суб`єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження.
Такий запит підписується керівником (заступником керівника) контролюючого органу і повинен містити: 1) підстави для надіслання запиту відповідно до цього пункту, із зазначенням інформації, яка це підтверджує; 2) перелік інформації, яка запитується, та перелік документів, які пропонується надати; 3) печатку контролюючого органу.
Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб`єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи;
2) для визначення відповідності умов контрольованої операції принципу "витягнутої руки" під час здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до статті 39 цього Кодексу та/або для визначення рівня звичайних цін у випадках, визначених цим Кодексом;
3) виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків;
4) щодо платника податків подано скаргу про ненадання таким платником податків: податкової накладної покупцю або про допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної, передбачених пунктом 201.1 статті 201 цього Кодексу, та/або порушення продавцем/покупцем граничних термінів реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування; акцизної накладної покупцю або про порушення порядку заповнення та/або порядку реєстрації акцизної накладної;
5) у разі проведення зустрічної звірки;
6) в інших випадках, визначених цим Кодексом.
Пунктом 75.1 статті 75 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Порядок призначення документальних позапланових виїзних перевірок встановлений статтею 78 Податкового кодексу України.
Так, відповідно до підпункту 78.1.1 пункту 78.1. статті 78 ПК України, документальна позапланова перевірка здійснюється, зокрема, у разі якщо, отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов`язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються порушення цим платником податків відповідно валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.
Крім того, відповідно до підпункту 78.1.4 пункту 78.1. статті 78 ПК України, документальна позапланова перевірка здійснюється, якщо виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначено виявлену недостовірність даних та відповідну декларацію протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.
При цьому обов`язковою умовою призначення позапланової перевірки на підставі п.п.78.1.1 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України є ненадання платником податків пояснення та їх документального підтвердження на обов`язковий письмовий запит контролюючого органу протягом 15 робочих днів з дня отримання запиту.
Загальні вимоги до змісту наказу про проведення перевірки наведені у п.81.1ст.81 Податкового кодексу України, а саме в наказі зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника контролюючого органу або його заступника та скріплення печаткою контролюючого органу; копії наказу про проведення перевірки; службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.
Так, оскаржуваний наказ №353-п від 16.09.2019 року вручено представнику позивача 18.09.2019 року.
Суд вважає за необхідне врахувати, що Верховний Суд України в постановах від 27.01.2015 у справі №21-425а14 та від 16.02.2016 №1-2749а15, зазначив, що виявлені факти, які свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, можуть бути підставою для проведення перевірки лише у випадку, коли сумніви не усунуті наданими поясненнями та документальними підтвердженнями.
Отже, у контролюючого органу є право на оцінку пояснень і їх документальних підтверджень, а якщо податковий орган вважає, що ці пояснення не обґрунтовані або документально не підтверджені, перевірка може бути призначена.
Виходячи з аналізу вищезазначених норм права, рішення про проведення документальної позапланової перевірки діяльності платника податків може бути прийнято податковим органом за одночасної наявності таких обставин як: 1) отримання платником податків письмового запиту податкового органу з приводу надання письмових пояснень та документів на підтвердження таких письмових пояснень; 2) сплив 15 робочих днів з дня отримання платником податків запиту податкового органу; 3) ненадання платником податків до податкового органу письмових пояснень та документальних підтверджень по суті отриманого запиту.
З матеріалів справи вбачається, що оскаржуваний наказ прийнято відповідно до вимог п.п.78.1.1, 78.1.4 п.78.1 ст.78, п.82.2 ст.82 Податкового кодексу України, у зв`язку з ненаданням ТОВ КОНЦЕРН ЄВРОМЕТАЛ пояснень та їх документальних підтверджень, що були зазначені у письмовому запиті.
Враховуючи викладені обставини суд приходить до висновку, що оскаржуваний наказ від 16.09.2019 року №355-п Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ КОНЦЕРН ЄВРОМЕТАЛ прийнято за наявності підстав та умов, визначених підпунктом 78.1.4 пункту 78.1 ст.78 ПК України, із дотриманням яких законодавець пов`язує можливість проведення документальної позапланової перевірки.
Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За вказаних обставин, суд приходить до висновку, що позивачем не доведено обставин, на які він посилається, як обґрунтування своїх доводів про протиправність прийняття відповідачем оскаржуваного наказу.
Натомість відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, доведена правомірність та обґрунтованість прийнятого ним оскаржуваного наказу.
З огляду на зазначене суд дійшов висновку, що приймаючи оскаржуваний наказ про проведення перевірки відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а також з використанням повноважень з метою, з якою ці повноваження надано.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що викладені в адміністративному позові доводи позивача є такими, що не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 77-78, 139, 241-246, 260-263, Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю КОНЦЕРН ЄВРОМЕТАЛ до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування наказу - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Г. В.Кадникова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2019 |
Оприлюднено | 27.07.2020 |
Номер документу | 90579830 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кадникова Ганна Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кадникова Ганна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні