Рішення
від 21.07.2020 по справі 340/2204/19
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 липня 2020 року м. Кропивницький Справа №340/2204/19

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Момонт Г.М., розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного провадження (письмове провадження) в м. Кропивницькому адміністративну справу

за позовом : ОСОБА_1

до відповідача : Головного управління ДФС у Кіровоградській області

про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

ОСОБА_1 звернулася з позовом до Головного управління ДФС у Кіровоградській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень рішень:

- №76222-5204-1123 від 03.07.2018 р., яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2018 рік у розмірі 8 973,28 грн.;

- №84223-5208-1128 від 29.07.2019 р., яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2019 рік у розмірі 5 911,85 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що відповідно до договору оренди земельної ділянки від 16.07.2014 р. №66 вона набула права короткострокового користування земельною ділянкою загальною площею 0,1022 в АДРЕСА_1 під розміщення та обслуговування виробничої бази, однак у серпні 2018 року нею відчужено третій особі все нерухоме майно, яке розташоване на зазначеній орендованій земельній ділянці, що підтверджується договором купівлі-продажу нерухомого майна, що розташоване за адресою: АДРЕСА_1 , укладеним між нею та ОСОБА_2 від 02.08.2018 р., посвідченим приватним нотаріусом Кропивницького міського нотаріального округу Стоєвою Г.Ф., зареєстрованим в реєстрі за №437. Позивач зауважує, що у зв`язку з відчуженням нею нерухомого майна, вона у серпні 2018 року подала до Міської ради заяву з проханням припинити право користування земельною ділянкою, про що свідчить заява від 20.08.2018 р. №23153. Позивач наголошує на тому, що до серпня 2018 року вона належним чином сплачувала орендну плату. З посиланням на правову позицію Верховного Суду України, викладену у постановах від 08.06.2016 р. у справі №21-804а16 та від 12.09.2017 р. у справі №21-3078а16, позивач вказує, що якщо певна фізична чи юридична особа набула право власності на будівлю або його частину, що розташовані на орендованій земельній ділянці, то до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розташовані, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача. На думку позивача, до нового власника об`єкта нерухомості переходить і встановлений податковим законом обов`язок зі сплати податку за земельну ділянку (орендної плати), на якій розташоване набуте ним майно. Позивач вважає оскаржувані податкові повідомлення-рішення протиправними, оскільки несплата орендної плати за землю зумовлена відчуженням нею об`єктів нерухомості, які розташовані на орендованій земельній ділянці, а тому вона не повинна сплачувати орендну плату за земельні ділянки, користувачем яких не є.

Представником відповідача подано відзив на позовну заяву у якому він не погоджується з доводами позивача та вважає їх такими, що не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства (а.с.36). Представник відповідача зазначає, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають (вручають) платникові за місцем його реєстрації податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному ст.58 цього Кодексу. Орендну плату за земельні ділянки державної й комунальної власності сплачує орендар із дня виникнення права користування земельною ділянкою, а саме з дня реєстрації договору оренди земельної ділянки, якщо інше не встановлено умовами договору. У разі якщо орендар здійснив відчуження (продав) нерухомість, розташовану на земельній ділянці, яка перебуває в державній/комунальній власності, орендна плата повинна сплачуватися доти, поки не буде розірвано договір з органами місцевого самоврядування - припинено держреєстрацію договору. Як вбачається з обставин справи, згідно договору оренди земельної ділянки 66 від 16.07.2014 року в оренду позивачу передано земельну ділянку загальною площею 0,1022 га, для розміщення та обслуговування виробничої бази, місце розташування якої: м. Кропивницький, вул. Руслана Слободянюка (Валентини Терешкової), 162, кадастровий номер - 3510100000:18:107:0056, термін дії договору до 18.08.2019 р. Згідно зареєстрованої угоди від 03.05.2019 р. №27 припинено речове право користування земельною ділянкою місце розташування якої: м. Кропивницький, вул. АДРЕСА_2 , 162, кадастровий номер - 3510100000:18:107:0056. Представник відповідача вказує, що право оренди земельної ділянки площею 0,1022 га у землекористувача ОСОБА_1 виникло 18.08.2014 р. та припинено 03.05.2019 р. Представник відповідача вважає, що Головне управління ДФС у Кіровоградській області, приймаючи оскаржувані податкові повідомлення-рішення, діяло у межах закону, а тому вони є обґрунтованими та не підлягають скасуванню.

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 10.09.2019 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а.с.1).

10.10.2019 р. проведено перше судове засідання та розпочато розгляд справи по суті (а.с.44).

Дослідивши подані позивачем та відповідачем документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,

ВСТАНОВИВ:

16 липня 2014 року між Кіровоградською міською радою (Орендодавець) та ОСОБА_1 (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки АДРЕСА_3 відповідно до умов якого Орендодавець на підставі рішень Кіровоградської міської ради від 11.12.2012 р. №2154 Про передачу ОСОБА_1 в оренду земельної ділянки по АДРЕСА_1 та від 24.04.2014 р. №3105 Про внесення змін до рішення Кіровоградської міської ради від 11.12.2012 р. №2154 надав, а Орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку під розміщення та обслуговування виробничої бази загальною площею 0,1022 га, яка знаходиться: АДРЕСА_4 Кіровоград по АДРЕСА_1 , кадастровий номер - 3510100000:18:107:0056 (а.с.14-19). Договір укладено на 5 років.

18.08.2014 р. проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки за договором оренди землі №66 від 16.07.2014 р. (а.с.22).

За договором купівлі-продажу від 02.08.2018 р. посвідченим приватним нотаріусом Кропивницького міського нотаріального округу Стоєвою Г.Ф. та зареєстрованим у реєстрі за №625, ОСОБА_1 (Продавець) передала у власність (продала) ОСОБА_2 (Покупець) комплекс будівель, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_5 , розташований на земельній ділянці площею0,1022 га, кадастровий номер - 3510100000:18:107:0056, яка належить Міській раді міста Кропивницького на праві власності, і використовується Продавцем на підставі договору оренди, державна реєстрація якого здійснена службою Кіровоградського міського управління юстиції Кіровоградської області 18.08.2014 р. (а.с.23-25).

20.08.2018 р. ОСОБА_1 подано на ім`я міського голови міста Кропивницького заяву про припинення права користування земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_5 для розміщення виробничої бази загальною площею 0,1022 га, яка використовується згідно договору оренди земельної ділянки від 16.07.2014 р. №66 на підставі договору купівлі-продажу від 02.08.2018 р. (а.с.27).

Рішенням тринадцятої сесії сьомого скликання Міської ради міста Кропивницького від 27.11.2018 р. №2144 Про передачу ОСОБА_2 в оренду земельної ділянки по АДРЕСА_5 припинено ОСОБА_1 договір оренди землі від 16.07.2014 р. №66 (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 18.08.2014 р. №15209489) по АДРЕСА_5 , 162 загальною площею 0,1022 га (кадастровий №3510100000:18:107:0056) для розміщення та обслуговування виробничої бази у зв`язку з відчуженням нерухомого майна, розміщеного на земельній ділянці (а.с.28).

03.05.2019 р. проведено державну реєстрацію припинення права оренди земельної ділянки за договором оренди землі №66 від 16.07.2014 р. на підставі угоди про розірвання №27 від 03.05.2019 р. (а.с.37-43).

03.07.2018 р. Головним управлінням ДФС у Кіровоградській області винесено податкове повідомлення-рішення №76222-5204-1123, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання із орендної плати з фізичних осіб за 2018 рік у розмірі 8 973,28 грн. (а.с.12).

29.07.2019 р. Головним управлінням ДФС у Кіровоградській області винесено податкове повідомлення-рішення №84223-5208-1128, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання із орендної плати з фізичних осіб за 2019 рік у розмірі 5 911,85 грн. (а.с.13).

У розумінні пп.14.1.73, 14.1.136, 14.1.147 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди; орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XII - орендна плата); плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до пп.269.1.1, 269.1.2 п.269.1 ст.269 Податкового кодексу України платниками податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.

Згідно з пп.270.1.1 п.270.1 ст.270 Податкового кодексу України об`єктами оподаткування є: земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

З огляду на п.287.1 ст.287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

Відповідно до пп.287.6, 287.7 ст.287 Податкового кодексу України при переході права власності на будівлю, споруду (їх частину) податок за земельні ділянки, на яких розташовані такі будівлі, споруди (їх частини), з урахуванням прибудинкової території сплачується на загальних підставах з дати державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку.

У разі надання в оренду земельних ділянок (у межах населених пунктів), окремих будівель (споруд) або їх частин власниками та землекористувачами, податок за площі, що надаються в оренду, обчислюється з дати укладення договору оренди земельної ділянки або з дати укладення договору оренди будівель (їх частин).

Пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Згідно з п.п.288.2, 288.3 ст.288 Податкового кодексу України платником орендної плати є орендар земельної ділянки.

Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Відповідно до п. е ч.1 ст.141 Земельного кодексу України підставами припинення права користування земельною ділянкою є: набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці.

Частинами 1, 2 статті 120 Земельного кодексу України встановлено, що у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.

Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Статтею 125 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно з ч.3 ст.7 Закону України Про оренду землі від 06.10.1998 р. №161-XIV до особи, якій перейшло право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди на цю земельну ділянку. Договором, який передбачає набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, припиняється договір оренди земельної ділянки в частині оренди попереднім орендарем земельної ділянки, на якій розташований такий житловий будинок, будівля або споруда.

З огляду на абз.8 ч.1 ст.31 Закону України Про оренду землі договір оренди землі припиняється в разі: набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці.

Таким чином, припинення договору оренди з підстав набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці, встановлено законом та не залежить від волі сторін, оскільки перехід права користування земельною ділянкою, на якій розміщені придбані будівлі, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача, прямо передбачено Земельним кодексом України.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 29.05.2020 р. у справі №802/4133/15-а (провадження №К/9901/19185/18).

Суд зауважує, що у розумінні положень пп.14.1.73, 14.1.136 п.14.1 ст.14, пп.269.1.1, 269.1.2 п.269.1 ст.269, пп.270.1.1 п.270.1 ст.270, п.287.7 ст.287 Податкового кодексу України платником орендної плати є землекористувач, при цьому обов`язок зі сплати орендної плати виникає з моменту набуття (переходу) в установленому законом порядку права користування земельною ділянкою і триває до часу припинення (переходу) такого права.

Якщо фізичною чи юридичною особою набуто право власності на будівлю або його частину, які розташовані на орендованій земельній ділянці, то до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Отже, плата за землю здійснюється особою, яка володіє відповідним речовим правом на земельну ділянку (правом власності або правом користування), а тому з часу набуття права власності на об`єкт нерухомого майна, обов`язок зі сплати податку за земельну ділянку, на якій розміщений такий об`єкт, покладається на особу, яка набула право власності на житловий будинок, будівлю чи споруду.

Викладене узгоджується з правовою позицією Верховного Суду наведеною у постановах від 12.06.2018 р. у справі №815/5779/15 (провадження №К/9901/28024/18), від 19.06.2018 р. у справі №822/2696/17 (провадження №К/9901/44579/18).

Таким чином, з моменту набуття права власності ОСОБА_2 на комплекс будівель, розташований на орендованій позивачем земельній ділянці, таке право оренди припинилося, що зумовлює відсутність у ОСОБА_1 обов`язку зі сплати орендної плати з часу державної реєстрації права власності ОСОБА_2 на нерухоме майно, розташоване за адресою: АДРЕСА_5 .

На підставі викладеного суд дійшов висновку, що податкові повідомлення-рішення №76222-5204-1123 від 03.07.2018 р. та №84223-5208-1128 від 29.07.2019 р., винесені Головним управлінням ДФС у Кіровоградській області без урахування усіх фактичних обставин, які мали значення для прийняття рішень, а тому є протиправними та підлягають скасуванню.

Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду позивачем понесені судові витрати зі сплати судового збору в сумі 768,40 грн. (а.с.2), а тому суд стягує на користь ОСОБА_1 документально підтверджені судові витрати (судовий збір) в розмірі 768,40 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Кіровоградській області.

Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.

2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №76222-5204-1123 від 03 липня 2018 року, винесене Головним управлінням ДФС у Кіровоградській області, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання із орендної плати з фізичних осіб за 2018 рік у розмірі 8 973,28 грн..

3. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №84223-5208-1128 від 29 липня 2019 року, винесене Головним управлінням ДФС у Кіровоградській області, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання із орендної плати з фізичних осіб за 2019 рік у розмірі 5 911,85 грн.

Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_6 ) понесені нею судові витрати (судовий збір) у розмірі 768,40 грн. (сімсот шістдесят вісім грн. 40 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 39393501, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 55).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Дата складання повного рішення суду - 21 липня 2020 року.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Г.М. Момонт

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.07.2020
Оприлюднено27.07.2020
Номер документу90580669
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/2204/19

Ухвала від 07.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 27.01.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 30.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 04.09.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Рішення від 21.07.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 10.09.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні