Постанова
від 23.07.2020 по справі 580/3940/19
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 580/3940/19 Суддя (судді) першої інстанції: А.В. Руденко

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 липня 2020 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Лічевецького І.О., суддів - Мельничука В.П., Оксененка О.М., при секретарі - Рейтаровській О.С., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 18 березня 2020 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Ладижинської сільської ради про визнання протиправними та скасування рішень і зобов`язання прийняти рішення,

ВСТАНОВИВ

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення №7-13/VІІ від 06.08.2019 "Про затвердження переліку земельних ділянок комунальної власності Ладижинської сільської ради, право оренди на які виставляються на торги окремими лотами", в частині, що стосується земельної ділянки площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124383200:03:000:3396 в адміністративних межах села Затишок Уманського району Черкаської області за межами населеного пункту;

- визнати протиправним та скасувати рішення №9-24/VІІ від 14.11.2019 "Про розгляд заяв громадян, затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу у власність", в частині, що стосується земельної ділянки площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124383200:03:000:3396 в адміністративних межах села Затишок Уманського району Черкаської області за межами населеного пункту;

- зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву від 22.07.2019 і у відповідності та в межах чинного законодавства прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою та передачу у власність земельної ділянки площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124383200:00:000:3396 в адміністративних межах села Затишок Уманського району Черкаської області за межами населеного пункту.

На обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що розглядаючи звернення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки 06.08.2019 на 7-й сесії Ладижинської сільської ради не прийняв жодного рішення в порушення передбаченого нормами земельного законодавства.

Вказав, що рішення про відмову в затвердженні проекту землеустрою прийнято лише після додаткового прохального звернення, з порушенням всіх допустимих строків.

Наголосив, що рішення №9-24/VІІ від 14.11.2019 щодо відмови у затвердженні проекту землеустрою з посиланням на раніше прийняте рішення сільської ради №7-13/VІІ від 06.08.2019 про затвердження переліку земельних ділянок, які виставляються на торги протиправним та таким, що порушує його право на одержання безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 18 березня 2020 року позов задавлено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області №7-13/VІІ від 06.08.2019 "Про затвердження переліку земельних ділянок комунальної власності Ладижинської сільської ради, право оренди на які виставляються на торги окремими лотами", в частині включення земельної ділянки площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124383200:03:000:3396 в адміністративних межах села Затишок Уманського району Черкаської області за межами населеного пункту до Переліку земельних ділянок комунальної власності Ладижинської сільської ради, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами (Додаток 1 до рішення сесії сільської ради від 06.08.2019 року №7-13/V11). Визнано протиправним та скасовано пункт 1 рішення Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області №9-24/VІІ від 14.11.2019 "Про розгляд заяв громадян, затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу у власність" про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124383200:03:000:3396 та передачі даної земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства за адресою: Черкаська область, Уманський район, село Затишок, за межами населеного пункту. Зобов`язано Ладижинську сільську раду Уманського району Черкаської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 22 липня 2019 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124383200:03:000:3396 та передачі земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства за адресою: Черкаська область, Уманський район, село Затишок, за межами населеного пункту. У задоволенні решти позовних вимоги відмовлено.

В апеляційній скарзі Ладижинська сільська рада, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.

Зокрема апелянт зазначає, що Ладижинська сільська рада не є правонаступником Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області тому його наказ №23-2/14-19-СГ від 10.01.2019 про надання позивачу дозволу про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в адмінмежах Затишанської сільської ради не є обов`язковим для виконання відповідачем.

Наголошує, що при прийнятті рішення №7-13/VІІ від 06.08.2019 Про затвердження переліку земельних ділянок комунальної власності Ладижинської сільської ради, право оренди на які виставляються на торги окремими лотами відповідач діяв в межах повноважень та у спосіб, визначений Земельним кодексом України, оскільки земельна ділянка з кадастровим номером 7124383200:03:000:3396 площею 2,0000 га перебуває у комунальній власності Ладижинської сільської ради, добір земельних ділянок здійснено з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також інвестиційної привабливості.

Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, Шостий апеляційний адміністративний суд дійшов наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області №23-2/14-19-СГ від 10.01.2019 позивачу надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої в адміністративних межах Затишанської сільської ради Уманського району Черкаської області за межами населеного пункту. Орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0000 га, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства.

На виконання Розпорядження Кабінету Міністрів України від 31 січня 2018 року № 60-р Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад , Головне Управління Держгеокадастру України в Черкаській області передало всі землі сільськогосподарського призначення в розпорядження Ладижинської сільської ради, Уманського району, Черкаської області, в тому числі в адміністративних межах села Затишок, Уманського району, Черкаської області.

22.07.2019 позивач звернувся до Ладижинської сільської ради (відповідач у справі) із заявою, в якій просив затвердити проект землеустрою та передати у власність земельну ділянку площею 2,000 га в адміністративних межах Затишанської сільської ради.

Листом №14-9/209 від 19.08.2019 Ладижинська сільська рада повідомила ОСОБА_1 про те, що на 7-й сесії сільської ради 06.08.2019, звернення позивача щодо затвердження проекту землеустрою та передачі у власність земельної ділянки, розглянуто але жодного рішення прийнято не було, в зв`язку з утриманням більшості депутатів при голосуванні.

В свою чергу, рішенням відповідача №7-13/VІІ від 06.08.2019 затверджено перелік земельних ділянок комунальної власності Ладижинської сільської ради, права оренди на які виставляють на земельні торги окремими лотами, згідно додатку 1. Згідно пункту 4 додатку 1 до вказаного рішення до переліку земельних ділянок комунальної власності, права оренди на які виставляються окремими лотами включено земельну ділянку з кадастровим номером 7124383200:03:000:3396, площею 2,0000 га, розташовану у с. Затишок Уманського району Черкаської області, за межами населеного пункту.

09.09.2019 позивач звернувся до відповідача із зверненням, в якому просив повторно винести на розгляд його клопотання про затвердження проекту землеустрою та передачу у власність земельної ділянки площею 2,0000 га з кадастровим номером 7124383200:03:000:3396 в адміністративних межах села Затишок Уманського району Черкаської області.

Листом від 22.11.2019 № 02-29/3 Ладижинська сільська рада повідомила позивача про те, що рішенням від 14.11.2019 №9-24/VІІ йому було відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення та передачі у власність земельної ділянки з кадастровим номером 7124383200:03:000:3396, площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства за адресою: Черкаська область, Уманський район, с. Затишок, за межами населеного пункту на підставі пункту 3 статті 136 Земельного кодексу України.

Вважаючи рішення відповідача протиправними, позивач звернувся за захистом своїх прав до суду.

Згідно частини першої статті 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Конституцією гарантується право власності на землю, так статтею 14 Основного закону передбачено, що це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до пункту б) частини першої статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Згідно зі статтею 40 ЗК України за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування можуть передаватися безоплатно у власність або надаватися в оренду земельні ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і гаражного будівництва в межах норм, визначених цим Кодексом.

Частиною першою статті 121 ЗК України встановлено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності.

Згідно пункту б частини 1 статті 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

Стаття 116 ЗК України передбачає, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.

Повноваження відповідних органів виконавчої влади щодо передачі земельних ділянок у власність або користування та порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування встановлені статтями 118, 122, 123 ЗК України.

Відповідно до частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.

До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно з положеннями частини сьомої наведеної статті, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави зробити висновок, що ЗК України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 ЗК України.

Відповідно до статті 118 ЗК України порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність громадянами передбачає реалізацію таких послідовних етапів:

- звернення громадян з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;

- надання дозволу відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування;

- розробка суб`єктами господарювання за замовленням громадян проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;

- погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в порядку, передбаченому статтею 186-1 Земельного кодексу України;

- затвердження відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Отже, передача (надання) земельної ділянки у власність відповідно до статті 118 Земельного кодексу України є завершальним етапом визначеної процедури безоплатної приватизації земельних ділянок. При цьому, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність.

Відмовляючи у затвердженні проекту землеустрою та наданні земельної ділянки у власність позивача, Ладижинська сільська рада послалась на п. 3 ст. 136 Земельного кодексу України, який передбачає, що земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.

Частина третя статті 134 Земельного кодексу України передбачає, що земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19 - 21 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Як вбачається з матеріалів справи, позивач, реалізовуючи право передбачене статтею 121 Земельного кодексу України, 22.07.2019 звернувся до Ладижинської сільської ради із заявою про затвердження проекту землеустрою та передачу йому у приватну власність безоплатно, як учаснику АТО, спірної земельної ділянки.

Проте, усупереч вищевказаних норм 06.08.2019 Ладижинська сільська рада розглядаючи заяву позивача на позачерговій 7-й сесії, рішення не прийняла.

При цьому, прийняла рішення №7-13/VІІ від 06.08.2019, яким затвердила перелік земельних ділянок комунальної власності, права оренди на які виставляють на земельні торги окремими лотами, включивши до переліку спірну земельну ділянку.

За таких обставин, Ладижинська сільська рада приймаючи рішення "Про затвердження переліку земельних ділянок комунальної власності Ладижинської сільської ради, право оренди на які виставляються на торги окремими лотами", в частині, що стосується земельної ділянки площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124383200:03:000:3396 в адміністративних межах села Затишок Уманського району Черкаської області за межами населеного пункту порушила вимоги частини третьої статті 134 Земельного кодексу України у зв`язку з чим є протиправним та підлягає скасуванню

Як наслідок рішення Ладижинської сільської ради від 14.11.2019 №9-24/V11 "Про розгляд заяв громадян, затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу у власність", в частині, що стосується земельної ділянки площею 2,0000 га, кадастровий номер 7124383200:03:000:3396 в адміністративних межах села Затишок Уманського району Черкаської області за межами населеного пункту також не відповідає нормам Земельного законодавства та підлягає скасуванню.

Крім того колегія суддів зазначає, що відповідно до частини 8 статті 118 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Так, частиною 6 статті 186-1 Земельного кодексу України визначено, що підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Відповідно до вказаних приписів вирішення питання про наявність чи відсутність підстав для затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки у власність відноситься до компетенції Ладижинської сільської ради.

Оскільки підставою для відмови позивачу у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий №7124383200:03:000:3396 та передачі її у власність зазначено пункт 3 статті 136 Земельного кодексу України, а наявність чи відсутність підстав, передбачених частиною 8 статті 118 Земельного кодексу України відповідачем не перевірялась, колегія суддів вважає за необхідне зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву позивача від 22.07.2019.

Враховуючи викладене, колегія суддів не знаходить підстав для скасування судового рішення з мотивів наведених в апеляційній скарзі.

Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ

Апеляційну скаргу Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області залишити без задоволення, а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 18 березня 2020 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття.

Касаційна скарга на постанову суду може бути подана безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя І.О. Лічевецький

Суддя В.П. Мельничук

Суддя О.М. Оксененко

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.07.2020
Оприлюднено27.07.2020
Номер документу90590097
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/3940/19

Постанова від 23.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 25.05.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 17.04.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Рішення від 18.03.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

Ухвала від 17.02.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

Ухвала від 10.02.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

Ухвала від 27.01.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

Ухвала від 16.12.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

Ухвала від 16.12.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні